با سلام خدمت همراهان گرامی؛
اینجانب مدت ها است با هیچ خبرگزاری مصاحبه نداشته ام؛
خبری که مبنی بر مصاحبه ام با "قم نیوز" منتشر شده حقیقت ندارد و تنها متنی که درست است همین پست قبلی می باشد.
@mr_naeinii
💠 #صاحب_جواهر
🔻به بهانه ی مهاجرت استاد بزرگوار حوزه ی علمیه جناب آقای #حاج_شیخ_محمد_جواهری به نجف اشرف؛
⭕️ تنها کتاب استدلالی فقهی که ساعت های زیادی از تمامی شب و روزهای درسی دائما با آن سر و کار دارم کتاب شریف #جواهر_الکلام است؛
↩️ جواهر، محصل را به تاریخ فقه می کشاند؛
با اصول درگیرش می کند؛
و چنان از دریای پر خروش دلیل و برهان برایت رونمائی می کند که تا مدت ها مبهوت عظمت نویسنده می مانی؛
🔺حقاً جواهر یکی از شناسنامه های فقه جعفری است؛
⏹ اما این یکی از دو اثر مهم صاحب جواهر ره است؛
⏺ اثر دیگر آن بزرگ مرد، نسلی نورانی و پر فروغ است که هنوز پس از سالیانی طولانی زینت حوزه های شیعی هستند؛
🔺دو روز قبل یکی دیگر از این نسل پر افتخار به #نجف_اشرف هجرت کرد؛
من از اینکه تا مدت ها از شرف دیدار استاد شیخ محمد جواهری محرومم غصه دارم؛
اما شادمانم که یکی از دو حوزه ی مهم شیعی در حال بازیابی مجد و عظمت خویش است‼️
حوزه ای که صدام به خیال خام خود نابودش کرده بود امروز دوباره جوانه زده و دارد به سرعت رشد می کند؛
به همت بزرگ مردانی که در سال های سخت سیطره ی طاغوت عراق سختی را به جان خریدند و ماندند؛
و کوشش آنان که در دوره ی جدید به #نجف هجرت نمودند.
✅ خدای متعال #نجف_اشرف و #قم، این دو بال مذهب را زیر سایه ی نواب عام حضرت بقیة الله عج حفظ كناد.
@mr_naeinii
به نام خدا
💥به پاس نقد منتشر شده در فضای مجازی بر دو پست اخیر
⭕️ برای برادر گرامیم حمید عنایت اللهی/۱
مدخل
1⃣ چرا پاسخ می دهم❓
قاعدتا کسی که وارد مباحثی جدی در فضای عمومی می شود باید خود را، هم برای شنیدن نقد دیگران و هم برای مباحثه با آنان آماده کند؛
اما نقد، چارچوبی دارد و مهم ترین رکن آن مراعات ادب و انصاف است؛
به سهم خودم اگر احساس کنم طرف من کفی از این دو عنصر مهم را دارا است حتما در حدی که وقتم اجازه دهد از گفتگو با او استقبال کرده و به قصد استفاده و یادگیری باب سخن را خواهم گشود؛
و این احساس را در مورد یادداشت این برادر محترمم نموده ام.
2⃣ ضرورت امروز همه ی اقشار جامعه درک متقابل و گفتگوی مؤدبانه و رو در رو است؛
من و برادرم عنایت اللهی عزیز که شاید هر دو طلبه ایم اگر نتوانیم در مورد یک مسأله ى ساده گفتگو کنیم چگونه خواهیم توانست هدایت گر جامعه باشیم❓
3⃣ از سر صدق و صفا باید صمیمانه از مدیر عزیز حوزه های علمیه برادر فرهیخته و دانشمندم جناب آقای اعرافی تشکر کنم که تا کنون زمینه ی نقد در فضای عمومی را بر خود و همکارانشان باز گذاشته اند و در پی ایجاد فضائی که دیگران در آن نتوانند دیدگاه های خود را مطرح نمایند نبوده اند؛
شهادت می دهم:
با این که این برادر عزیز می دانند بنده در مواردی به عملکرد زیر مجموعه ی ایشان نقد های جدی دارم اما به جز احترام و تکریم با من برخورد دیگری نداشته اند؛
این اخلاقی اسلامی است که شایسته است همگان بیاموزیم.
4⃣ نقد و اعتراض هرگز نباید ما را از دائره ی انصاف خارج سازد و خدمات شبانه روزی مدیران حوزه را فراموش نمائیم؛
قدر دان همه ی آن زحمات هستیم و غرضمان از انتقاد نیز فقط و فقط کمک به رشد و بالندگی حوزه است.
@mr_naeinii
⭕️برای برادر گرامیم حمید عنایت اللهی/۲
متن پاسخ:
1⃣ دو تن از دوستان من از قم به نجف اشرف منتقل شده اند؛
یکی از ابتدای تحصیل در قم مقدسه بوده و دیگری بیش از ۲۵ سال در این حوزه ی نورانی به تدریس، تأليف و تحقيق اشتغال داشته است؛
ظاهرا هم لغتا و هم عرفا می توان گفت اینان از حوزه ای به حوزه ی دیگر مهاجرت نموده اند؛
مثلا چه اشکالی دارد اگر کسی سال ها در مکانی بوده و آنگاه سالیانی طولانی به مکان دیگری کوچ کرده و سپس دوباره به محل نخست بازگشته، گفته شود فلانی باز به مکان نخستین مهاجرت نمود❓
گرچه در بند استعمال یک لغت نیستم؛
شما اگر نمی پسندید بگوئید:
"پس از بیش از ۲۵ سال سکونت در قم به نجف اشرف بازگشت"؛
به هر حال بنده به عنوان یک طلبه از این که کوچ امثال این بزرگواران بتواند به توسعه ی یک حوزه ی دینی کمک کند شادمانم؛
و در هر دو یادداشتم هر دو حوزه را تکریم نموده ام؛
چه اشکالی دارد⁉️
بله بارها صریحا به سخت گیری بیش از حد برای تدریس داوطلبان تدریس اعتراض کرده ام؛
امری که در نجف اشرف نیست؛
این هم چه اشکالی دارد❓
2⃣ برادر بزرگوارم؛
ما وقتی از قلب واقعیت نگرانیم خود باید دقت کافی کنیم تا کلاممان مطابق واقع باشد؛
جناب آقای جواهری عزیز در این بیست و پنج سال به عدد انگشتان یک دست به نجف اشرف مشرف نشده اند؛
و اگر مایل بودید تمامی سنوات تدریسشان در قم را که به طور مرتب در جریان بوده به سمع مبارک خواهم رساند؛
از کجا فرموده اید :
"ایشان پس از سقوط صدام بین دو حوزه ی قم و نجف تردد داشته اند"⁉️
احتمالا میان دو نفر اشتباهی فرموده باشید.
3⃣ جناب مستطاب عالی مرا متهم فرموده اید که:
"تلاش می کنم از طریق انتشار خبرهای نادرست مهاجرت اساتید، انتقادها را وارد فاز پروپاگاندای رسانه ای کنم"؛
می دانید این جملات به نوعی نیت مرا باز گو کرده اند؛
در جایگاهی نیستم که به کسی "توصیه" کنم؛
فقط خاضعانه درخواست می نمایم مطابق نصوص دینی در مورد نیت برادرانتان گمان بد نبرید؛
فقط خدای بزرگ، عالم به نیات است؛
اگر با حسن ظن به دو یادداشت این برادرتان می نگریستید شاید می فرمودید:
"فلانی از این که نجف اشرف دوباره نفس گرفته خوشحال است و معتقد است این حوزه زمینه ی مناسب تری در اختیار مشتاقان تدریس قرار می دهد، کما این که قم را نیز بال دیگری برای پرنده ی مذهب می داند"؛
این همان چیزی است که در نیت داشته ام؛
نه کم و نه زیاد.
مناسب است به دو شرطی که در قم برای تدریس خارج گذاشته شده نگاهی بفرمائید:
یکم: تدریس کامل سه کتاب رسائل، مکاسب و کفایه؛
دوم: دارا بودن حداقل ۴۵ سال سن؛
بنده لیست بلندی از مراجع، بزرگان و مدرسان طراز اول حوزه را در ذهن دارم که یک یا هر دو شرط مذکور را هنگام شروع به تدریس خارج نداشته اند؛
اگر امروز بود آنان هرگز به این مراتب والا نمی رسیدند؛
شرائط نباید چنان باشند که راه را بر نخبگان ببندند.
4⃣ به هر حال، طلبه ای چیزی نوشته که شما نپسندیده اید؛
اما در یادداشتتان فرموده اید:
"بسیاری از موارد انتقادات مرا کاملا درست می دانید"؛
درخواست برادرانه دارم:
قلم به دست بگیرید و آن موارد را که به سرنوشت طلاب مربوطند بنویسید و منتشر کنید؛
در پایان از این که کم ترین برادرتان را شایسته ی نقد دیدید سپاسگزارم .
دعاگو
محمد رضا
@mr_naeinii
💠 آشفتگی های فضای مجازی
🔻گاه با کانال هائی مواجه می شوید که انواع و اقسام نسبت ها را به شخصیت های حقیقی و حقوقی می دهند اما ادمین خود را معرفی نمی کنند؛
مطالب این کانال ها را نمی توان جدی گرفت؛
🔻عباراتی مانند :
"گفته می شود"
"شنیده شده"
و امثال این ها مادام که همراه با مدرک معتبر نباشند ارزش خواندن و شنیدن را ندارند؛
🔻برخی اوقات در فضای مجازی مطالب بی اساس، چنان محکم و مسلم اداء می شوند که شنونده ی خام فورا باورشان می کند؛
هرگز در مورد اشخاص و گروه ها هیچ سخنی را هر قدر محکم گفته شود مادام که مدرکش ارائه نگردد نمی پذیریم.
⭕️ باید مراقب باشیم افراد مجهول الهویه با نشر اخبار نادرست افکارمان را مدیریت نکنند.
@mr_naeinii
💠 متن زیر را برادر عزیزم جناب حاج آقای سمیعی ارسال فرموده اند بخوانید تا به مرور پاسخ دهم:
سلام علیکم
سوالات زیر قبلاً به دروس آزاد وارد شده و در صورت قبول آنها مضرات دروس آزاد از مزیت های آنها بیشتر است
لطفاً به آنها پاسخ گوئید:
- آیا اکثریت طلاب، به طور منظم در دروس شرکت می کنند؟
- آیا #پیشمطالعه، #مباحثه، و #تحقیق و پژوهش بعد از درس، که از سنن سابق دروس آزاد بودند، اکنون نیز رونق دارند یا اینکه اکثریت آقایان، در همین زمینهها از طلاب گله دارند؟
- برای ۲ مشکل عمیق #بی_برنامگی و #بی_انگیزگی طلاب که در دروس آزاد موج میزنند و عامل هدر رفتن عمر و استعداد عده زیادی از طلاب شده اند چه میکنید؟
- آخرین و یکی از بزرگترین مشکلات دروس آزاد (که مخصوصاً اگر بخواهیم طلاب #سطح_یک را نیز در نظام دروس آزاد وارد کنیم، تشدید میشود) این است که دروس آزاد، اقیانوسی بزرگ است که در عین مزایای فراوان، خطرات بزرگ هلاکت و انحراف را در پی دارد. برای نیافتادن در دام #حیرت، یا #انحراف، آشنایی طلاب با حوزه و جریانات مختلف فرهنگی و سیاسی آن، #ضروری است. حال اینکه این آشنایی در طلبهی تازهوارد به حوزه، وجود ندارد و همین امر موجب گرفتاری او در دامان اشخاص و جریانات منحرف خواهد شد. اما در مدارس، با نظارت مدیران منصوب از جانب نهادهای رسمی آموزشی حوزه، این خطر -اگرچه هنوز باقی است اما- کمتر خواهد بود.
- آیا اساتید محترم، مانند سابق نسبت به اخلاق، تربیت، زیطلبگی، امور خانوادگی، مسائل و مشکلات مالی و... شاگردان خود در دروس آزاد، التفات، حمایت، و نظارت دارند؟ یا اینکه اکثر (و نه همه آنان) روزانه چندین درس و مشغولیت دیگر دارند و برای امور خانوادگی خود هم فرصت کافی ندارند؟
اگر اکثریت آنان، فرصت ندارند (که ندارند) و اگر از عهده تربیت همین مقدار طلاب دروس آزاد نیز بر نمیآیند ( که نمیآیند) ، چطور میخواهند دروس آزاد را توسعه دهند؟
@mr_naeinii
💠 برای برادرم جناب آقای سمیعی/۱
💥درد مشترک
سلام؛
1⃣ بسیار خوشوقتم که با برادری متین سخن می گویم که با او دردی مشترک داریم و آن درد مشکلات طلاب جوان و مستعد است؛
نیز با برادری سخن می گویم که به دور از بی نزاکتی و تهمت و افتراء، تنها دیدگاه های امثال مرا نقد می نماید.
2⃣ به ابتدای فرمایش جناب عالی ممکن است جوابی نقضی داده شود و کسی به شما بگوید:
"اشکالات زیر قبلا به مدرسه ای کردن دروس شده و در صورت قبول آن ها مزیت دروس آزاد بیشتر است:
⭕️ مهم ترین راه رشد علمی طلاب جوان، تدریس است؛
با تدریس است که استعدادهای نهفته ی آنان شکوفا می شود؛
احساس شخصیت می کنند، آزموده می گردند، دروسشان برایشان ملکه می شود و...
اکنون به برکت تضییقات ایجاد شده این راه بر خیل عظیمی از مشتاقان بسته شده است.
⭕️ سابقا طلاب، با میل خود و به فراخور استعداد و توانشان هر استادی را می خواستند انتخاب می کردند؛
هرگز مجبور نبودند استادی را که به هر دلیل نمی پسندند برای مدتی طولانی تحمل کنند؛
↩️ و چون با میل خودشان انتخاب می کردند انگیزه شان نیز برای شرکت در درس افزایش می یافت؛
استاد، برایشان تنها معلم یک درس نبود؛
مربی بود؛
با تأسيس مدارس تحت برنامه این ویژگی ها از میان رفتند یا به شدت آسیب دیدند؛
و این در انگیزه ی طلاب اثر گذاشت؛
به طوری که امروز پس از ۶ سال تحصیل در مدارس تحت برنامه باز هم نتوانسته ایم از اکثر آنان محصلانی پر انگیزه بسازیم بلکه هنوز می خواهیم به زور حضور و غیاب، آن هم به شکل دبستانی در کلاس درس، حاضرشان کنیم".
@mr_naeinii
💠 برای برادر عزیزم جناب آقای سمیعی /۲
💥ذاتی و عرضی
مقصود از "درس آزاد" درسی است که استاد و طلبه در برگزاری آن آزاد باشند؛
هیچ یک از اشکالاتی که برشمرده اید مربوط به ذات "درس آزاد" نیستند؛
از جناب عالی می پرسم:
چگونه با اجباری کردن درس و استاد، مشکل "بی برنامگی" یا "بی انگیزگی" را حل می فرمائید❓
#پیشمطالعه، #مباحثه، و #تحقیق چه ارتباط منطقی با اجباری شدن درس دارند❓
همین مطلب در مورد سائر مطالبتان نیز می آید؛
برادر گرامی؛
مشکل را باید از آن جا که هست حل نمود؛
به نظر بنده اگر مشکلاتی که فرموده اید در یک آمار گیری علمی ثابت گردند باید با ایجاد مراکز پشتیبان دروس آزاد، حل شوند؛
مراکزی که با برنامه ریزی های دقیق علمی، متکفل امور پیش گفته شوند بدون آن که به ماهیت آزاد حوزه لطمه ای وارد آید؛
و اگر چنین امری میسر نشد هرگز نباید دست از ماهیت اصیل آزاد حوزه برداشت؛
◀️ پرسش دیگرم این است که تا چه زمانی برای حل مشکلاتی که برشمردید می خواهیم درس اجباری را بر دانش پژوه تحمیل نمائیم❓
آیا شش سال برای این که به او راه زیست در حوزه و مختصات آن را بیاموزیم کافی نیست❓
به زعم بنده دو سه سال اول برای آموختن همه ی آنچه دغدغه ی جناب عالی است کفایت می کند.
در مورد بی انگیزگی طلاب، در پست بعدی نکاتی را خواهم نگاشت.
@mr_naeinii
💠 برای برادرم.../۳
💥بی انگیزگی
بنده در طول بیش از بیست سال مباحثه با طلاب دروس سطح عالی و خارج، بی انگیزگی را به شدتی که جناب عالی فرموده اید احساس نکرده ام ولی قبول دارم که کم و بیش در سالیان گذشته شیوع بیشتری یافته است؛
⏺ برخی از عوامل این بی انگیزگی را برایتان فهرست می کنم:
1⃣ وضعیت عمومی جامعه؛
گروه های زیادی از مردم دل چرکینی هائی از نظام عزیز ما دارند و چون گمان می کنند کلیت روحانیت در مشکلاتشان دخیل هستند این ناراحتیشان را در برخورد با طلابی که در کوچه و خیابان می بینند بروز می دهند؛
طلاب عزیزی که تحت سخت ترین شرائط، گذران زندگی می کنند در جامعه هم طعن می شنوند و این در غبار گرفتن روحیه شان نقش دارد.
2⃣ طلبه در ایام تحصیل از سوئی با حجم زیادی از کتب سنگین مواجه است که واقعا برای فهمشان باید همتی عالی داشته باشد؛
و از دیگر سو با بمباران تبلیغات منفی علیه این کتاب ها مواجه است؛
تبلیغاتی که گاه برای یک جوان، جذاب هم هستند .
این تبلیغات روحیه ی لطیف او را می شکنند و چه بسا گمان کند واقعا کتب درسی حوزه بی فایده اند.
3⃣ مشکلات معیشتی نیز نقش فراوانی در این بی انگیزگی دارند؛
وقتی در ضروری ترین نیازهای زندگی مانده، دیگر دل و دماغی برای تحصیل در او نمی ماند؛
↩️ قبول دارم که ما از روز نخست باید آگاهانه به این راه وارد شویم؛
ولی ساختمان های بلند، در کنار شهریه ی سیصد چهار صد هزار تومانی قابل هضم نیستند؛
⏺ به نظر بنده یکی از مهم ترین عوامل جذب طلاب به مؤسسات، نيز به همین مسأله باز می گردد.
4⃣ ذات دروس ما دیر بازده هستند؛
جوانی که به دانشگاه می رود پس از چهار سال، یک شخصیت اجتماعی پیدا می کند اما اگر به حوزه بیاید ممکن است حدود ۱۵ سال طول بکشد تا چنین شخصیتی بیابد؛
مهم ترین عاملی که در او احساس شخصیت را می آورد تدریس بود؛
هر پله از تدریس را که طی می کرد خود را در افقی بالاتر می دید؛
امروز این راه بر روی بیشتر مشتاقان بسته شده است.
⭕️ برادر عزیزم؛
با تحت برنامه بردن دروس کدام یک از این مشکلات را حل فرموده اید❓
@mr_naeinii
#صدور_فرهنگ
💠 فرهنگ و کنش های فرهنگی با قلب انسان ها سر و کار دارند؛
درست به همین دلیل است که یک فرهنگ، تا با فطرت هماهنگی نداشته باشد نمی تواند به منطقه ای صادر شود؛
اگر هم برود برای مدتی طولانی نخواهد ماند؛
🔻به همین جهت بنده از جوانی نتوانستم با افکار امثال #حسن_البنا و اخوان المسلمین کنار بیایم؛
و هیچ گاه منش چه گوارا به دلم ننشست؛
این ها خواسته اند افکارشان را با توپ و تفنگ صادر کنند؛
↩️ در حالی که ادوات جنگی بر تن می نشینند نه بر جان؛
⏺ حالا یک نمونه از صدور فرهنگ را بشنوید:
از همان اولین سال های بعد از سقوط صدام چند نوبت توفیق حضور در پیاده روی اربعین را داشته ام؛
تا چند سال قبل، موکب های عزاداری فقط در عراق برپا بودند؛
موکب هائی مالامال از عشق و محبت به دوستداران ابی عبد الله ع؛
🔺این یک حرکت فطرت پسند بود که بدون هزینه و آرام آرام از عراق به ایران صادر شد؛
هر سال، رفته رفته بر تعداد این موکب های مردمی در سرتاسر مسیر در ایران افزوده می شود و حدس می زنم در سال های آینده نیز افزایش یابد؛
این نمونه ی صدور بی درد سر یک فرهنگ است.
@mr_naeinii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوی بالا مربوط به قدر دانی جناب آقای #برهم_صالح رئیس جمهور سنی مذهب عراق، از مردم این کشور برای برگزاری مراسم اربعین است؛
ببینید با چه خضوع و ادبی از مقام مرجعیت یاد می کند؟
@mr_naeinii
#ساحل_نجات/۱
💠 سابقه ی تأسيس نهاد #مرجعيت به زمان ائمه ی طاهرین علیهم السلام باز می گردد و در حقیقت خود آن بزرگواران با کلمات و اشاراتشان این نهاد را برای دوره ی غیبت تدارک دیدند.
↩️ و تاریخ نیز نشان داد که این تدبیر تا چه اندازه در حفظ مکتب تشیع مؤثر بوده است .
🔻از زمان ابن جنيد اسكافى و ابن ابى عقيل عمانى رضوان الله عليهما تا حال، مرجعيت شيعه دژی مستحکم برای حفاظ از مکتب بوده؛
↩️ پرچم داران بزرگ ترین مبارزات علیه استبداد و استعمار و دزدان عقیده، مراجع عظام بوده اند؛
چه کسی رهبری #ثورة_العشرين در عراق را بر عهده داشت❓
فتوای تحریم تنباکو توسط کدام نهاد صادر شد❓
آیا این مرجعیت تقلید نبود که پهلوی قدرتمند را از تخت پادشاهی به زیر کشید❓
نیم خط فتوای جهاد کفائی یک مرجع تقلید چه بلائی بر سر داعش آورد❓
در پست بعدی توضیح خواهم داد که چرا #مرجعیت تنها ساحل امن برای همه ی ما در دوره ی غیبت است❓
@mr_naeinii