💠 برای برادر عزیزم جناب آقای سمیعی /۲
💥ذاتی و عرضی
مقصود از "درس آزاد" درسی است که استاد و طلبه در برگزاری آن آزاد باشند؛
هیچ یک از اشکالاتی که برشمرده اید مربوط به ذات "درس آزاد" نیستند؛
از جناب عالی می پرسم:
چگونه با اجباری کردن درس و استاد، مشکل "بی برنامگی" یا "بی انگیزگی" را حل می فرمائید❓
#پیشمطالعه، #مباحثه، و #تحقیق چه ارتباط منطقی با اجباری شدن درس دارند❓
همین مطلب در مورد سائر مطالبتان نیز می آید؛
برادر گرامی؛
مشکل را باید از آن جا که هست حل نمود؛
به نظر بنده اگر مشکلاتی که فرموده اید در یک آمار گیری علمی ثابت گردند باید با ایجاد مراکز پشتیبان دروس آزاد، حل شوند؛
مراکزی که با برنامه ریزی های دقیق علمی، متکفل امور پیش گفته شوند بدون آن که به ماهیت آزاد حوزه لطمه ای وارد آید؛
و اگر چنین امری میسر نشد هرگز نباید دست از ماهیت اصیل آزاد حوزه برداشت؛
◀️ پرسش دیگرم این است که تا چه زمانی برای حل مشکلاتی که برشمردید می خواهیم درس اجباری را بر دانش پژوه تحمیل نمائیم❓
آیا شش سال برای این که به او راه زیست در حوزه و مختصات آن را بیاموزیم کافی نیست❓
به زعم بنده دو سه سال اول برای آموختن همه ی آنچه دغدغه ی جناب عالی است کفایت می کند.
در مورد بی انگیزگی طلاب، در پست بعدی نکاتی را خواهم نگاشت.
@mr_naeinii
💠 برای برادرم.../۳
💥بی انگیزگی
بنده در طول بیش از بیست سال مباحثه با طلاب دروس سطح عالی و خارج، بی انگیزگی را به شدتی که جناب عالی فرموده اید احساس نکرده ام ولی قبول دارم که کم و بیش در سالیان گذشته شیوع بیشتری یافته است؛
⏺ برخی از عوامل این بی انگیزگی را برایتان فهرست می کنم:
1⃣ وضعیت عمومی جامعه؛
گروه های زیادی از مردم دل چرکینی هائی از نظام عزیز ما دارند و چون گمان می کنند کلیت روحانیت در مشکلاتشان دخیل هستند این ناراحتیشان را در برخورد با طلابی که در کوچه و خیابان می بینند بروز می دهند؛
طلاب عزیزی که تحت سخت ترین شرائط، گذران زندگی می کنند در جامعه هم طعن می شنوند و این در غبار گرفتن روحیه شان نقش دارد.
2⃣ طلبه در ایام تحصیل از سوئی با حجم زیادی از کتب سنگین مواجه است که واقعا برای فهمشان باید همتی عالی داشته باشد؛
و از دیگر سو با بمباران تبلیغات منفی علیه این کتاب ها مواجه است؛
تبلیغاتی که گاه برای یک جوان، جذاب هم هستند .
این تبلیغات روحیه ی لطیف او را می شکنند و چه بسا گمان کند واقعا کتب درسی حوزه بی فایده اند.
3⃣ مشکلات معیشتی نیز نقش فراوانی در این بی انگیزگی دارند؛
وقتی در ضروری ترین نیازهای زندگی مانده، دیگر دل و دماغی برای تحصیل در او نمی ماند؛
↩️ قبول دارم که ما از روز نخست باید آگاهانه به این راه وارد شویم؛
ولی ساختمان های بلند، در کنار شهریه ی سیصد چهار صد هزار تومانی قابل هضم نیستند؛
⏺ به نظر بنده یکی از مهم ترین عوامل جذب طلاب به مؤسسات، نيز به همین مسأله باز می گردد.
4⃣ ذات دروس ما دیر بازده هستند؛
جوانی که به دانشگاه می رود پس از چهار سال، یک شخصیت اجتماعی پیدا می کند اما اگر به حوزه بیاید ممکن است حدود ۱۵ سال طول بکشد تا چنین شخصیتی بیابد؛
مهم ترین عاملی که در او احساس شخصیت را می آورد تدریس بود؛
هر پله از تدریس را که طی می کرد خود را در افقی بالاتر می دید؛
امروز این راه بر روی بیشتر مشتاقان بسته شده است.
⭕️ برادر عزیزم؛
با تحت برنامه بردن دروس کدام یک از این مشکلات را حل فرموده اید❓
@mr_naeinii
#صدور_فرهنگ
💠 فرهنگ و کنش های فرهنگی با قلب انسان ها سر و کار دارند؛
درست به همین دلیل است که یک فرهنگ، تا با فطرت هماهنگی نداشته باشد نمی تواند به منطقه ای صادر شود؛
اگر هم برود برای مدتی طولانی نخواهد ماند؛
🔻به همین جهت بنده از جوانی نتوانستم با افکار امثال #حسن_البنا و اخوان المسلمین کنار بیایم؛
و هیچ گاه منش چه گوارا به دلم ننشست؛
این ها خواسته اند افکارشان را با توپ و تفنگ صادر کنند؛
↩️ در حالی که ادوات جنگی بر تن می نشینند نه بر جان؛
⏺ حالا یک نمونه از صدور فرهنگ را بشنوید:
از همان اولین سال های بعد از سقوط صدام چند نوبت توفیق حضور در پیاده روی اربعین را داشته ام؛
تا چند سال قبل، موکب های عزاداری فقط در عراق برپا بودند؛
موکب هائی مالامال از عشق و محبت به دوستداران ابی عبد الله ع؛
🔺این یک حرکت فطرت پسند بود که بدون هزینه و آرام آرام از عراق به ایران صادر شد؛
هر سال، رفته رفته بر تعداد این موکب های مردمی در سرتاسر مسیر در ایران افزوده می شود و حدس می زنم در سال های آینده نیز افزایش یابد؛
این نمونه ی صدور بی درد سر یک فرهنگ است.
@mr_naeinii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوی بالا مربوط به قدر دانی جناب آقای #برهم_صالح رئیس جمهور سنی مذهب عراق، از مردم این کشور برای برگزاری مراسم اربعین است؛
ببینید با چه خضوع و ادبی از مقام مرجعیت یاد می کند؟
@mr_naeinii
#ساحل_نجات/۱
💠 سابقه ی تأسيس نهاد #مرجعيت به زمان ائمه ی طاهرین علیهم السلام باز می گردد و در حقیقت خود آن بزرگواران با کلمات و اشاراتشان این نهاد را برای دوره ی غیبت تدارک دیدند.
↩️ و تاریخ نیز نشان داد که این تدبیر تا چه اندازه در حفظ مکتب تشیع مؤثر بوده است .
🔻از زمان ابن جنيد اسكافى و ابن ابى عقيل عمانى رضوان الله عليهما تا حال، مرجعيت شيعه دژی مستحکم برای حفاظ از مکتب بوده؛
↩️ پرچم داران بزرگ ترین مبارزات علیه استبداد و استعمار و دزدان عقیده، مراجع عظام بوده اند؛
چه کسی رهبری #ثورة_العشرين در عراق را بر عهده داشت❓
فتوای تحریم تنباکو توسط کدام نهاد صادر شد❓
آیا این مرجعیت تقلید نبود که پهلوی قدرتمند را از تخت پادشاهی به زیر کشید❓
نیم خط فتوای جهاد کفائی یک مرجع تقلید چه بلائی بر سر داعش آورد❓
در پست بعدی توضیح خواهم داد که چرا #مرجعیت تنها ساحل امن برای همه ی ما در دوره ی غیبت است❓
@mr_naeinii
#ساحل_نجات/۲
💠 مقصود من از عنوان #مرجعیت، یک عنوان مشیر است؛
اسم رمزی که اشاره به عددی از خصال و ویژگی ها دارد؛
↩️و در حقیقت آن صفاتند که شخص را ساحلی امن برای ما در دوران غیبت می نمایند؛
🔻یکی از آن خصال، #ترک_دنیا است؛
بدون تردید، روح به آن چه بدان مشغول است انس می گیرد و به شمایل همان در می آید؛
وقتی یک انسان از مظاهر دنیا برید روحش تعالی می یابد و مأنوس با جهانى ديگر می شود؛
جهانی که بر دنیای خاکی سیطره دارد؛
↩️و آن وقت می بیند آنچه را دیگران از دیدن آن عاجزند و می شنود صداهائی را که هرگز به گوش ما نمی رسند؛
⭕️خدای متعال به برکت ترک دنیا به او دو چشم خدا بین عطاء مى فرمايد؛
هيچ یک از مراجع بزرگی که در طول تاریخ، منشأ خدماتى بزرگ شدند به کلاس سیاست نرفته بودند؛
چشمان و گوش هایشان خدائی شده بود به دلیل ترک دنیا؛
از توفیقات بزرگ بنده این بوده که به خانه های برخی از آنان راه یافتم و با چشمانم نوع زندگیشان را دیدم؛
آن نوع زندگی نتیجه اش #بصیرت است.
کاش می شد عددی از آن چه با چشمانم مشاهده نموده ام را به اشتراک بگذارم؛
اما هرگز نمی شود؛
چون این پست ها جان و توان نمایش آن صحنه ها را ندارند.
#مرجعیت ساحل امن است به دلیل وجود این خصال...
@mr_naeinii
#ساحل_نجات /۳
💠 یکی از خصال مهمی که #مرجعیت، اشاره به آن دارد انس با کلام و روش زندگی معصومین علیهم السلام است؛
⭕️ غالب مراجع عظام تقلیدی که بنده شرف درک محضرشان را داشته ام، عمر خود را با آموختن از سیره و سخن امامان معصوم گذرانده اند؛
↩️ و این موجب شده تا واجد نوعی روح حق بین شوند؛
و شاغول سنجش دیگران در پیششان کلام وحی شود؛
🔺حداقل دو تن از اساتید خود من چنین بودند؛
هیچ گاه نشد که روایتی در نزدشان خوانده شود مگر آن که قبلا شنیده باشند‼️
انس با دریچه ی وحی، خطا در افکار را به کم ترین حد می رساند؛
بارها مواجه شدم با این که :
آنان آنچه را مدعیان پر مدعا در آینه نمی دیدند در خشت خام مشاهده می فرمودند.
وقتی می گویم: "مرجعیت ساحل نجات است" این شاخصه ها را جستجو کنید.
@mr_naeinii
#ساحل_نجات /۴
💠 یکی از خصال بسیار مهم مراجع عظام در طول تاریخ مرجعیت، ارتباط دائمی و بدون تبعیض با همه ی اقشار و گروه ها بوده است؛
بدون آن که ذره ای وابستگی حزبی به هیچ کدام از آن ها پیدا کنند.
↩️ همواره در خانه های بزرگ ترین مراجع، بدون ممیزی بر روی همه باز بوده و اساسا آنان بدون حاجب در میان توده ی مردم زیسته اند.
🔺این گونه ارتباط، مطمئن ترین راه برای آگاهی یافتن آنان از اخبار و اطلاعات از طریق منابع اصلی می شده و نیز ایشان را بدون واسطه در جریان دردهای مردم می گذاشته است؛
⏹ بدون شک کسب اطلاعات از این راه بسیار امن تر از گرفتن خبر از رسانه های رسمی بوده است؛
#مرجعیت تا زمانی که این سیره ی سلف صالح را برای خود نگاه دارد ساحل نجات خواهد ماند .
@mr_naeinii
از کانال تلگرامی وزین استاد صحیح النسب
👇👇👇
💠 نصیحت گوش کن جانا که از جان دوستتر دارند
جوانان سعادتمند پند #پیر_دانا را
❇️ نصیحتی لطیف و بسیار ارزشمند از دانشمند معظم و أدیب أریب، جناب آقای دکتر احمد #مهدوی_دامغانی ادام الله ایام بقائه.
✅ من بنده در مقامی نیستم که درباره کسی قضاوتی کنم.
از هفتاد و پنج سال پیش تاکنون، یعنی از زمانی که مُبتدی در تحصیلات مذهبی بودم و رسالهی بسیار سودمند #صمدیه تألیف شریف حضرت شیخ بهاءالدین عاملی قُدّس سرّه را نزد استاد میخواندم و هر شب مرحوم والدم رحمة الله علیه آنچه را در آن روز از صمدیّه خوانده بودم، از من میپرسید، همان اوایل وقتی که آن عبارت بسیار مشهور شیخ را در آن رساله که: "…و فی نحوِ: النّاس مَجزیُّون بأعمالهم إن خیراً فخیرٌ و إن شرّاً، فشر، أربعة أوجُه… الخ" بر آن مرحوم واخواندم، به منبنده فرمود: احمد، این #دستورالعمل و راهنمای کلی را همیشه در زندگیات رعایت کن و از اینکه درباره دیگران #اظهار_نظر و قضاوتی کنی، بپرهیز و خدا را شکر که تا آنجا که توانستهام، از این حکم پیروی کردهام.
@mr_naeinii
#متون_تاریخی
💠 مقدمه
چگونه می توان به متونی که ادعا می شود بیش از هزار سال قبل صادر شده اند اعتماد کرد❓
می بینیم در باره ی حوادثی که در زمان خود ما اتفاق می افتند به راحتی تحریف صورت می پذیرد؛
چطور باور کنیم حدیثی که ادعا می شود، واقعا از امام معصوم صادر شده❓
پرسشی است که برایم ارسال شده و می خواهم در حد توانم (البته در فواصل زمانی و به تدریج) به آن پاسخ دهم.
اگر بتوانم و وقت و توفیق یاری کند.
@mr_naeinii
#متون_تاریخی/۱
🔻دوری زمانی یک واقعه یکی از عناصری است که در اطمینان و عدم اطمینان به صدور آن مؤثرند.
اما عناصر دیگری نیز در کارند:
1⃣ اهمیت حادثه
اهمیت حادثه موجب می شود تا اهتمام به نقل آن افزایش یابد؛
در زمان وقوع انقلاب مشروطه شاید صدها حادثه ی دیگر نیز رخ داده باشد؛
↩️ ولی اکنون بسیاری از آن حوادث به دست فراموشی سپرده شده اند؛
اما اصل این واقعه از مسلمات تاریخی است؛
چرا❓
چون حادثه برای همه اهمیت داشته و اهتمام به نقلش زیاد بوده است.
⭕️ امروزه کسی که در اصل وجود پیامبری به نام ابراهیم ع در هزاران سال قبل شک کند مستقیم الفکر به شمار نمی آید؛
زیرا در یکی از متواترات تاریخی شبهه می کند؛
نمی گویم جلوی شکش را بگیریم؛
می گویم دستگاه ادراک او به هر دلیل دچار اختلال شده؛
زیرا در واقعه ای تردید می کند که در قرون متمادی توسط بی شماری از اشخاص دست به دست و سینه به سینه نقل شده و به ما رسیده است؛
⏺ هر چه اهمیت یک واقعه افزایش یابد انگیزه بر ثبت و نقل آن نیز افزونی می یابد.
ادامه دارد...
@mr_naeinii
#ستارگان_آسمان_مرجعیت/۱
⭕️ از قبل از غروب تا الان را به عادت همه هفته در خدمت دوست عزیزم جناب آقای حاج شیخ محمد تقی غروی فرزند شهید والا مقام، آیت الله العظمی غروی تبریزی هستم؛
↩️ از اواخر عمر پدرش گفت و چند بار گریست؛
🔻از او پرسیدم چرا پدرتان با وجود جایگاه علمی شناخته شده ای که داشتند به ایران برنگشتند؟
پاسخ داد:
"از والدم خواستم برگردد و بارها به او گوشزد کردم که صدام نخواهد گذاشت زنده بمانید"
ولی پدرم پاسخ فرمود:
🔻 "من با امیر المؤمنين ع عهد و پیمانی دارم، نمی توانم در این اوضاع سخت، فقط برای عافیت خود و خانواده ام نجف اشرف را ترک کنم، فرزندم تو برو به فکر خودت باش، من باز نخواهم گشت".
↩️ آن شهید والا مقام بر این پیمان استوار ماند تا در شب جمعه بیست و سوم ماه صفر سال ۱۴۱۹ قمری در راه بازگشت از کربلای معلی با شلیک تیربار دژخیمان صدامی به شهادت رسید.
@mr_naeinii
#متون_تاریخی/۲
🔻از همان صدر اسلام به دلیل آن که مسلمانان کلمات و کردار پیامبر ص را دستور العمل دین خود می دانستند به کیفیت نقل آن اهتمام فراوان داشتند؛
↩️ و همین امر موجب شد که از صدر اول، دقت در حال راویان حدیث رواج یابد؛
آنان از همان هنگام به جرح و تعدیل روات همت گماشتند و این همت از نسلی به نسل دیگر رسید؛
تا جائی که در قرون مختلف مجموعه های بزرگی در علم رجال حدیث و تراجم پدید آمد.
امروزه یک متخصص با مراجعه به آن مجموعه های رجال یا تراجم می تواند در موارد زیادی به احوالات راوی وقوف یابد؛
🔺فراموش نکنیم:
"هیچ گاه اجتهاد یک مجتهد بر اساس روایتی تاریخی که در گوشه ای از کتب یافته، بدون اطمینان به حجیت آن روایت نیست".
کافی است برای اذعان به این مدعا مسأله اى خاص را در یکی از کتب فقهی پی جوئی کنید؛
البته استفاده از کتب استدلالی هر فنی نیازمند آشنائی با زبان آن فن است.
ادامه دارد...
@mr_naeinii
#متون_تاریخی/۳
(تلاش نافرجام)
💠 از ابتداى دوره ى نقل حديث، گروه جعل نیز فعال شد؛
این گروه با انگیزه های متفاوت می کوشید تا احادیثی دروغین را از زبان پیامبر خدا ص و امامان معصوم در جامعه رواج دهد؛
ولی از يك سو به دلیل آن که مسأله، مسأله ى دين بود و از ديگر سو به دلیل تلاش مضاعف خود ائمه ی طاهرین و اصحابشان، گروه جعل در این تلاش ناکام ماند؛
با وجود چشمان تیز بین ناقلان حدیث و نیز اهتمام امامان، دروغ زنان در کم ترین فرصت ممکن شناسائی می شدند و از آنان نقلی نمی شد و یا کتبشان پالایش می گشت؛
و این از اختصاصیات مذهب شیعه است؛
🔻شیخ مفید (ره) لعن امام صادق ع بر مغیرة بن سعيد به دليل دروغ بستن بر امامان را گزارش کرده است.(اختصاص ص ۲۰۴).
🔻زید نرسی گزارش می کند:
"وقتی ابو الخطاب اداعاهای غلو آمیزی در مورد امام صادق ع نمود و خبر به حضرتش رسید، دیدم اشک از دیدگان جنابش جاری گشت و فرمود:
بارخدایا، من از آن چه او به من نسبت داده بری هستم، همه ی وجودم در مقابل تو خاشع است، بنده ی تو ام و پسر بنده ی تو ام و در مقابلت ذلیلم". (اصل زید نرسی).
🔻محمد بن علی شلمغانی از پیشگامان اصحاب بود، اما بعدا حسد بر حسین بن روح او را به وادی انحراف کشاند؛
شیخ طوسی(ره)گزارش می کند:
"آن گاه که شلمغانی منحرف شد از سوی امام ع توسط حسین بن روح توقیعی مبنی بر لعن وی رسید.(الغیبة: ۴۰۹).
↩️ جالب آن که پس از آن تمام "کتاب التکلیف" شلمغانی به دقت توسط اصحاب بررسی و دو یا سه حدیث دروغینش استخراج شد.(همان ص ۴۰۹)
🔻آن گاه که برای حفظ جان یونس بن عبد الرحمن احادیثی در طعن وی صادر شدند امام جواد ع خود مانع از میان رفتن اعتبار احادیث وی شدند.
در این زمینه گزارش احمد ابی خلف خواندنی است:
"در ایام بیماریم امام جواد ع به دیدنم آمدند؛
کتاب (یوم و لیله) ی یونس بن عبد الرحمن بر بالینم بود؛
حضرتش از ابتدا تا انتهای کتاب را ورق به ورق خواندند و آن گاه دو مرتبه فرمودند:
خدای، یونس را رحمت کند، خدای، یونس را رحمت کند". (رجال کشی ج۲ /۷۸۰).
⭕️نگارنده صدها مورد از این دست را در پیش رو دارد.
به نظر بنده ادعای بنا نهاده شدن فتاوی بر روایات جعلی ناشی از تنها یک نیم نگاه بر بخش کوچکی از تاریخ حدیث است.
@mr_naeinii
إنا لله و إنا إليه راجعون
مصیبت ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی تسلیت باد.
@mr_naeinii
#متون_تاریخی/۴
🔻پرسش:
فرض کنید می خواهید دو کلمه را از دیگری نقل نمائید؛
چقدر احتمال دارد در نقل شما خطا راه یابد❓
حال اگر سه کلمه باشد آیا احتمال اشتباه در حکایت افزایش نمی یابد❓
اگر ده کلمه شود چه❓
و اگر یک سخنرانی طولانی باشد چه❓
آیا در صورتی که فاصله ی زمانی بین ایراد سخنرانی و نقل آن زیاد شود احتمال اشتباه در نقل افزایش نمی یابد❓
با این وجود چگونه می توان احتمال قوی خطا در نقل راویان حدیث را نادیده گرفت و به این تعداد زیاد از احادیث اعتماد نمود و بر اساس آن ها فتاوائی داد که گاه با خون آدمیان سر و کار دارند❓
🔻پاسخ:
1⃣ اگر بنا بر این باشد که شما ملزم به حکایت عین الفاظی که شنیده اید نباشید و تنها الزام به نقل مفاد آن ها داشته باشید آیا احتمال خطا کاهش نمی یابد❓
در زمینه ی جواز نقل به معنا روایات فراوانی از امامان معصوم علیهم السلام به ما رسیده که نگارنده به عنوان نمونه تنها یک روایت کوتاه را می آورد:
⭕️ امام صادق ع:
"إذا أصبت الحديث فأعرب عنه بما شئت". (الاصول الستة عشر، ص ۱۰۹، کتاب حسین بن عثمان).
ترجمه:
"هر گاه به معنای حدیث رسیدی آن معنا را با هر لفظی که می خواهی حکایت نما".
⏹ برای نقل حدیث، کافی است راوی معنا را درست در یابد و سپس به مخاطب منتقل نماید؛
و لو با عین الفاظی که شنیده نباشد.
ادامه دارد....
@mr_naeinii
#متون_تاریخی /۵
2⃣ آیا میان نقل کسی که برای شنیدن یک سخنرانی به مجلسی می رود با شخصی که خود را مأمور ضبط و نقل آن سخنرانی می بیند تفاوتی نمی بینید❓
یعنی در صد احتمال خطا در این دو به یک میزان است❓
حال اگر میان این ناقلان همپوشانی باشد و همگی بر کار نقل هم، نظارت نمایند آیا باز احتمال خطا کاهش نمی یابد❓
⏺ فرایند نقل حدیث در میان شیعیان چیزی شبیه نگارش "ویکی پدیا" بوده است.
یعنی: نقل و نگارش همراه با دقت حاصل از نظارت همگانی.
برای دریافت این مدعا آشنائی سطحی با سه علم "رجال" و "فهرست" و "تراجم" کافی است.
↩️ با واکاوی این علوم در خواهیم یافت که راویان حدیث با چه دقتی بر کیفیت نقل همکاران خود نظارت می نمودند؛
گاه یک راوی را از شهری بیرون می راندند؛
نه به دلیل آن که خود او کم و زیاد می کرد؛
بلکه تنها به این جهت که از ضعفاء يا مجاهيل حكايت كرده بود.
3⃣ گاهی فقط به فاصله ی زمانی صدور یک روایت و حکایت امروزین آن توجه می شود و این نکته مغفول می ماند که:
"این روایات نسل به نسل و طبقه به طبقه توسط روات آن نسل با وسواس و دقت در نقل از طبقه ی پیشین دست به دست شده اند، نه این که به یک باره شخصی داستانی بدون سند از هزار و پانصد سال پیش از خود حکایت نماید".
@mr_naeinii
#جهاد_اکبر
⭕️ یکی از گام های مهم در مبارزه با نفس، خلاص کردن آن از سوگیری های غیر ضروری است؛
↩️ وقتی بدون حجت عقلی یا نقلی چیزی را جزء معتقدات خود قرار دهيم بسیاری از قضاوت های غلط بعدی و گناهانی مانند غیبت و تهمت و آبرو ریزی بر آن مترتب خواهند شد.
🔺بسیار دیده شده که فردی به دلیل سوء ظنى كه به برادر دینی خود دارد همواره رفتار و گفتار او را بد می فهمد و بد توجیه می کند؛
در حالی که دستور دین ما حسن ظن به دیگران است.
⏺ مجاهد واقعی کسی است که ذهن خود را از تحزب های فکری رها سازد.
@mr_naeinii
#پند_استاد
💠 از نعمت های بزرگ پرودگار بر من درک محضر اساتید ارجمندی است که از آنان بسیار آموختم و به رسم ادب، دست و پای تک تکشان را با افتخار می بوسم؛
🔻از یکی از بزرگ ترین آن ها مطلبی را شنیدم که چراغ راه زندگیم شد .
او فرمود:
"معیار برای اقدام به هر اقدام اجتماعی دو چیز است:
1⃣ این که دریابید انجام آن عمل ضرورت دارد.
2⃣ کسانی که به آن کار اقدام کنند (من به الکفایة) در جامعه نیستند .
بدون این دو مقدمه به هیچ فعالیتی وارد نشوید" .
عمل به این نصیحت نقش اساسی در سعادتمندی دنیا و آخرت دارد.
@mr_naeinii
#پند_استاد
چه کنم تا در تحصیل موفق شوم❓
پاسخ یکی از اساتید:
"در دوران تحصیل از اشتغال به هر چه که ذهنتان را از درس و بحث منصرف می کند بپرهیزید".
@mr_naeinii
#حل_مشکلات_علمی
💠 مواردی را می دانم که بزرگان علماء ، در گفتار و کردار، ما را به این نکته راهنمائی فرموده اند :
"میان عبادت و پیشرفت در علوم دینی ارتباطی برقرار است".
⭕️میرزای نائینی (ره) فرموده اند:
"نمی گویم نماز شب علت تامه ی اجتهاد است اما بی تردید این عبادت در حصول ملکه ی اجتهاد بی اثر نیست".
🔺در طول سالیان متمادی هیچگاه ندیدم فقیه بزرگوار مرحوم آیت الله بهجت ره ذکر بر لب نداشته باشند.
@mr_naeinii
1397.10.22.mp3
3.83M
"در دوران تحصیل از اشتغال به هر چه که ذهنتان را از درس و بحث منصرف می کند بپرهیزید".
@mr_naeinii
#ارمغان_گعده
💠 دیشب با جمعی از بهترین دوستان فاضلم چند ساعتی دور هم بودیم؛
راستش گعده و با هم نشستن اگر فائده ای جز پر کردن وقت نداشته باشد نبودنش بهتر است؛
⭕️ گعده ی دیشب اما؛
برای بنده درس آموز شد با حکایتی که یکی از دوستان عزیزم از مرحوم محمد تقی جعفری (ره) برایم نقل کرد.
علامه جعفری می فرماید:
"وقتی به نجف اشرف مشرف شدم یک جلد از کفایه را خوانده بودم؛
برای یافتن استاد پرس و جو کردم که گفتند شیخ مرتضی طالقانی از ابتدای کفایه درس می گوید؛
با خود گفتم: به درس او حاضر می شوم و دو باره جلد اول را می خوانم؛
چند ماهی رفتم تا به تعطیلات محرم رسیدیم؛
از استاد پرسیدم:
پس از تعطیلات، چندم محرم درس را شروع می کنید؛
فرمود: هیچ وقت ‼️
با تعجب پرسیدم: چرا⁉️
پاسخ فرمود: حیوان طالقان مرده و پالانش مانده‼️
باز پرسیدم ، همان پاسخ را داد....
بعد از کمی درنگ فهمیدم از مرگ خود خبر می دهد؛
فرصت را غنیمت شمرده و گفتم:
مرا نصیحتی کنید.
در پاسخم این بیت را خواند:
تا رسد دستت به خود شو کارگر
چون فتی از کار خواهی زد به سر
فردای آن روز از مأذنه هاى حرم امير المؤمنين (ع) مرگ او را اعلان کردند".
@mr_naeinii