eitaa logo
مرکز راهبری برهان
1.1هزار دنبال‌کننده
215 عکس
52 ویدیو
6 فایل
ارتباط با مدیر کانال: @h_ansari
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦اولین جلسه قرآن و نظام سازی با حضور استاد امروز ساعت ۱۷:۳۰ برگزار خواهد شد.
📢 اطلاعیه باتوجه به اوج گرفتن بیماری کرونا و سیاه شدن وضعیت شهر قم، جلسات هیات مرکز راهبری برهان تعطیل میباشد.
گروه تخصصی سیاست خارجی مرکز راهبری برهان برگزار می کند: با موضوع 💠 فقه،قانون و سیاست خارجی 🔸فرائض قرآنی و قوانین حکومتی 🔸صدور انقلاب و حمایت از مستضعفین 🔸اصول و انواع معاهدات و پیمانها 🔸تفصیل موارد نفی سبیل 🔸هویت و جبهه بندی 🔸قوانین ثابت نظامی جلسه اول: سه‌شنبه، اول مهر، ساعت13تا15 تهران، پلائین، حوزه علمیه مشکات، مرکز راهبری برهان 🔰 ما را در پیامرسانهای بله و ایتا دنبال کنید: @mrborhan
باسلام 🔔با توجه به شیوع کرونا فعلا جلسات روایت خوانی به صورت مجازی و برخط برگزار میشود. فقط یکشنبه ها حضوری برگزار میشود.🔔
🚨مرکز رشد حوزوی جهت توانمندسازی طلاب برای حل مسائل حاکمیتی برگزار میکند: 🚧 برنامه (۹۹/۷/۶) مرکز رشد حوزوی : 🔸 سریع وسائل الشیعه 🔹 حجت الاسلام 🚦ساعت ۱۳ تا ۱۴ 🔸 🔹 حجت الاسلام دکتر احمد ) 🚦ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ 🔸 حلقه اولی (جلسه دوم) 🔹 حجت الاسلام 🚦ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ —————————————————————————————— 🔸 مکان جلسات: قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، بین خیابان گلستان و شهید مفتح، پلاک ۱۱۰، ساختمان برهان —————————————————————————————— ⬅️ عزیزانی که به صورت در جلسات شرکت میکنند، در لینک زیر جلسات برگزار میشود. https://www.skyroom.online/ch/m_borhan/m-r-borhan 🔺بعد از ورود به برنامه اسکای روم، نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید. .
❌متاسفانه علارغم قولی که جناب استاد رهدار جهت حضور و ارائه بحث داشتند، هم اکنون (ساعت حدود ۱۲) اطلاع دادند که کاری ضروری در دانشگاه باقرالعلوم برایشان پیش آمده و نمیتوانند بیایند. ❌متاسفانه برای استاد قاسمیان کسالت شدیدی حاصل شده است و امروز همه کلاس هایشان در تهران و قم تعطیل شده است. لذا ایشان هم نمیتوانند حتی به صورت مجازی برای ارائه بحث حضور داشته باشند. ✅ در خدمت استاد حائری به صورت حضوری خواهیم بود.
گروه تخصصی سیاست خارجی مرکز راهبری برهان برگزار می کند: با موضوع 💠 فقه،قانون و سیاست خارجی 🔸فرائض قرآنی و قوانین حکومتی 🔸صدور انقلاب و حمایت از مستضعفین 🔸اصول و انواع معاهدات و پیمانها 🔸تفصیل موارد نفی سبیل 🔸هویت و جبهه بندی 🔸قوانین ثابت نظامی جلسه دوم: سه‌شنبه، هشتم مهر، ساعت13تا15 تهران، پلائین، حوزه علمیه مشکات، مرکز راهبری برهان 🔰 ما را در پیامرسانهای بله و ایتا دنبال کنید: @mrborhan
❌ با توجه به شیوع ویژه کرونا و دستورالعمل جدید استانداری قم در خصوص ممنوعیت برگزاری جلسات، فعلا جلسات مرکز رشد حوزوی برهان تعطیل میباشد.
💠 دومین جلسه إن شاءالله چهارشنبه مورخ ۲۳ مهرماه از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در مرکز راهبری برهان در پلائین دومین جلسه به صورت برگزار خواهد شد. 📚 دستور جلسه: مباحثه روی مدل راهبری برهان ❓ سوال محوری جلسه: و پیگیری در عرصه تحقق چگونه میباشد؟(ناظر به گروهی حوزوی) ❓ نقش طلبه با نقش یک دانشجو چه تفاوتی دارد؟ نسبت این دو با هم چگونه میباشد؟ ❓ نسبت کار علمی و کار عملی در تقسیم وقت یک طلبه چگونه باید باشد؟ ❓ یک گروه طلبگی تا چه میزان برای تحقق و اجراء باید پیش برود؟ ✅ در ابتدای جلسه حدود ۲۰ دقیقه حجت الاسلام قزل ایاق از گروه خانواده، پاسخ خود را ارائه میدهد و سپس به مباحثه روی آن پرداخته میشود.
🚦بازتاب مکتوب دومین جلسه مباحثه پیرامون مدل راهبری برهان سوال محوری جلسه: و پیگیری در عرصه تحقق چگونه میباشد؟(ناظر به گروهی حوزوی) ❓نقش طلبه با نقش یک دانشجو چه تفاوتی دارد؟ دانشجو و طلبه در چه نسبتی با یکدیگر و چگونه برای اقامه باید همکاری کنند؟ ❓نسبت کار علمی و کار عملی در تقسیم وقت یک طلبه چگونه باید باشد؟ ❓یک گروه طلبگی تا چه مرحله ای برای تحقق و اجراء باید پیش برود؟ 📍 در پاسخ به پرسش فوق، دو دیدگاه در جلسه بیان شد. 1️⃣ دیدگاه اول(گروه خانواده با تمرکز بر فرائض قرآنی طلاق) معتقد است که یک گروه حوزوی ضرورت دارد به عرصه تحقق وارد شود و نباید صرفا کارویژه خود را نظریه پردازی بداند و معتقد است برای پیاده شدن ایده دینی به صورت کامل و صحیح، لازم است از سمت همان گروه حوزوی سرپرستی و مدیریت و حتی اگر لازم شود اجرا شود. 2️⃣ دیدگاه دوم(گروه فقه راهبردی با تمرکز بر بحث فرزندآوری) هم ورود گروه حوزوی به عرصه تحقق را لازم می‌داند و غایت کار حوزوی را تحقق معارف می داند اما تاکید کار ویژه گروه حوزوی را استخراج نظامات دینی و نظریه پردازی میدانند. لذا در میزان پیش روی در عرصه تحقق با دیدگاه اول اختلافاتی دارند. ✳️ در جلسه اول استدلالات دیدگاه اول(گروه خانواده) مطرح شد و در این جلسه دیدگاه دوم(گروه فقه راهبردی) نظر خود را بیان نمودند. 1️⃣ بخش اول: تصویر دوره خارج 🔺 در ابتدای جلسه، گروه فقه راهبردی تصویر کلی خود را از مدل مطلوب تحصیل طلبه در دوره خارج ارائه نمود که از عناصر مهم آن میتوان به «تلاش برای کسب جامعیت» و «دید راهبردی» اشاره نمود. 🔶 در واقع برای درس خارج، دو دوره در نظر گرفته شده است که در 3،4 سال اول تمرکز بر کسب جامعیت در ابعاد گوناگون علمی شامل فقه، اصول، علوم عقلی، قرآن، روایت میباشد. همچنین در عرض مباحث علمی پیگیری «دغدغه محیط» که ارتباط حداقلی با عمل را تامین می کند را به برنامه اضافه شده است. ارتباط با دانشگاه دفاع ملی و شورای نگهبان و کلاس های قانون نویسی و سند نویسی و اسناد بالادستی و... در راستای فهم محیط به برنامه این گروه اضافه شده است. 🔶 این گروه معتقد است که این دوره(کسب جامعیت) هیچ وقت کاملاً تمام نمی شود ولی کم کم دارند کمرنگش می کنند و عملاً وارد دور بعد شده میشوند. 🔶 این دیدگاه، دوره دوم درس خارج را به مدت مثلا حدود 5 سال به «حل مسئله» اختصاص میدهد. به جای انتخاب بسیط اقتصاد، مسئله حوزه اقتصاد را پیدا می کند. به جای تخصص حوزه فلان، مسئله حوزه فلان، هدف می شود. در این چند سال این دیدگاه روی چند مسئله تمرکز میکند تا هم با روش حل مسئله آشنا شود و هم در شناسایی مسائل، عمیق تر میشود. 🔶 این دیدگاه معتقد است بعد از این دوره، به نقطه ای می رسد که هم می داند کجا را می خواهد تکان بدهد و هم به صورت نسبتاً جامع وجهه اثباتی دارد. راهبرد این دیدگاه این است که در انتها، «کنار قدرت» یا حتی «درون قدرت» یک هسته ایجاد می کند که هم جایگاه ثبوتی و هم جایگاه اثباتی داشته باشد و بتواند اساسی ترین مسائل نظام را پیش ببرد. ♻️ پس ویژگی شاخص دیدگاه دوم در درس خارج عبارت است از: 1- تعریف دوره ای تحت عنوان دوره جامعیت 2- رشد خودشان هدف اصلی است و به تبع آن پروژه هایی انتخاب میشوند و لزوما تا نقطه اجرا و اقامه این پروژه ها پیش نمیروند. تا اینکه هسته ای سخت ایجاد شود و بتواند کار ویژه خود را شناسایی کند و روی آن متمرکز شود. 2️⃣ بخش دوم: بیان دیدگاه در خصوص مساله محوری 🔷 با توجه به ابهام موجود در فضای کاری، کاملا اقتضايی پیش میرویم و به همین خاطر فعلا زمان های محدود ۴ ساله را انتخاب کرده ایم تا فضا وضوحش بیشتر شود. تصویرمان این است که احتمال زیاد چیزی از جنس اندیشکده خواهیم شد. حتی آقا هم راه حل دارد اما خیلی وقت ها عمل به آن عمل نمی شود. ما هم وظیفه ی ذاتی خودمان را پاسخ دادن به مسائل انقلاب میدانیم و حتی الامکان برای تحقق آن هم تلاش میکنیم. 🔷با توجه به زمان بر بودن حل حتی یک مسئله جزئی، ما یک نقطه پایانی برای حل مسئله در نظر گرفته ایم مثلا سه سال و بعد از آن سراغ مسئله دیگر میرویم. در واقع غرض ما از بررسی مسائل مختلف رسیدن به کلان مسئله است که موجب تغییر اساسی در نظم اجتماعی میشود. در واقع ما برای شناسایی گلوگاه های اساسی سیستم، روی مسائل گوناگون به صورت محدود وقت میگذاریم.
✅ توجه: از امروز کلاس روایت خوانی سریع وسائل الشیعه استاد حائری در لینک زیر برگزار میگردد: https://www.skyroom.online/ch/m_borhan/revayat