🔴 حجتالاسلام قزوینی و تتلو!
◀️ سخنرانی حجتالاسلام سید حسن قزوینی در کمپین انتخاباتی برنی سندرز، نامزد یهودی دموکراتهای آمریکا از پر بحثترین اخبار چند روز گذشته بوده است اما اگر آمریکاییها اعلام مسلمانی کنند یا دعای کمیل هم دست بگیرند، نباید تعجب کرد. منطق پراگماتیسم (عملگرایی) این اجازه را میدهد که به هر آنچه در عمل توانایی جلو بردن کارها و رسیدن به مقصود را دارد، متوسل شوند و حتی آن را حق جلوه دهند.
◀️ این منطق دارد آرام آرام و بدون آنکه متوجه باشیم، در ایران نیز جا میافتد. یادتان هست برخی برای رأی آوردن کاندیدشان حاضر شدند او را غافلگیرانه در ملاقاتی با تتلو بنشانند و حتی تتلو را حق جلوه دهند؟ همین منش در بسیاری از روزنامهها، مجلات، طرحها، برنامهها و مدیریتهای اجرایی نیز مشهود است!
____
✍️ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
🔴 عوامل آشفتگی در آموزش عالی آمریکا
✳️ رابرت اِم. هوچینز (اندیشمند نظریه پایدارگرایی) معتقد است آموزش عالی آمریکا به دلیل سردرگمیهای موجود در جامعه پیرامون نظام آموزشی، به بیراهه رفته است. هوچینز بر این باور است سه عامل این سردرگمیها را موجب شدهاند:
۱. پول پرستی
۲. تصور نادرست از دموکراسی
۳. مفهوم کاذبی از پیشرفت
📚 منبع: مکاتب فلسفی و آراء تربیتی؛ جرالد ال.گوتک؛ ترجمه دکتر پاکسرشت؛ صفحه ۴۲۱
____
✍ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ سرمان گرم نشد، آتش گرفت!
🔴 دکتر ابراهیم فیاض همیشه با اشاره به احتمال نفوذ فراماسونها در صداوسیما میگوید: «اگر CIA و MI6 میخواستند تلویزیونی در ایران راه بیندازند که انقلاب اسلامی را براندازد، بهتر از صداوسیمای فعلی نمیتوانستند کاری کنند.»
🔵 این کلیپ یکی از شاهکارهای این روزهای صداوسیماست که در میانه اجرای زنده برنامه فرمول یک، شهاب مظفری آهنگی غمگین از فرهاد را با مضامین زیر بازخوانی میکند:
کوچه ها باریکند
دکونا بسته است
خونهها تاریکند
طاقا شکسته است
از صدا افتاده تار و کمونچه
مرده میبرند کوچه به کوچه
___
✍ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ نتیجه ذبح روش شهید مطهری بر منبر!
◀️ فریادهای «حیدر حیدر» امشب برخی از شهروندان قم بعد از شکستن درهای حرم حضرت معصومه(س) که به قول دکتر حساممظاهری شعار ویژه قمهزنها و هیئتهای شور مدرن است، نشان از تشیعی دارد که بیش از بینش دینی به مناسک و پرورش عواطف اهمیت داده است.
◀️ اگر در ایام تاسوعا و عاشورا نیز به کربلا سفر کرده باشید کفنپوشهای آماده قمه زدن را دیدهاید که شب و ظهر تاسوعا و عاشورا با فریاد «حیدر حیدر» در حرمین شریفین میچرخند و با شمشیرهایشان در هوا خط و نشان میکشند.
◀️ این خروجی کار کسانی است که معتقدند باید روش کلامی شهید مطهری را کنار گذاشت و عواطف و نیازها را محور قرار داد!
_____
✍️ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
حاج آخوند نکتهای گفت که نفسم بند آمد. گفت: رستم میدانست که دارد پسرش را میکشد! بین پسرش و ایران، ایران را انتخاب کرد. رستم مثل ابراهیم بود و سهراب هم اسماعیل او. آزمونی که اتفاق افتاد. او عاطفه پدری را در پیش پای آرمان ایران قربانی کرد! اگر از هفتخوان گذر نکرده بود که نمیتوانست! اگر روزی این راز را فهمیدی شاهنامه و رستم و فردوسی را میشناسی. پسر، کاووس و رستم و سهراب همه یکی است. داستان زندگی انسان... هر کدام بعدی از زندگی و روح ما هستند...
منبع: کتاب حاج آخوند؛ تألیف سید عطاالله مهاجرانی؛ صفحه ۳۸
____
✍ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
🔴 ادعای انقلابیگری دارند...
✍ شهید مصطفی چمران
✅ ادعای انقلابیگری دارند، فکر میکنند از انقلاب ایران طرفداری میکنند و پیروزی انقلاب ایران وابسته به وجود آنهاست، در حالی که به سهولت میتوان دید ایشان بیش از هر دشمنی لطمه به انقلاب زدهاند، انقلاب ایران را به لب پرتگاه سقوط کشاندهاند، همه مردم را از انقلاب زده کردهاند، هرج و مرج و آشوب و بینظمی در نظر آنان انقلاب معنی میدهد و تصور میکنند با بی چبرنامگی و شعارهای تند و احساسات کور و کارهای غیر منطقی میتوانند اتقلاب را به پیروزی برسانند.
✅ با اعمال آنها چگونه آمریکا توانسته است ایران و انقلاب آن را بدنام کند، ایران را در دنیا منفرد نماید، در محاصره اقتصادی بفشارد، اختلافات داخلی را دامن بزند، نارضایتی مردم را روز افزون کند و...
✅ میخواهیم با آمریکا مبارزه کنیم و تا زندهایم با آمریکا و سیستم آن و ظلم و جنایات آن مبارزه خواهیم کرد ولی نه از روی دیوانگی، نه با شعارهای توخالی، نه با هرج و مرج و آشوب، زیرا میدانیم وقتی قادریم با امریکا مبارزه کنیم که مثل آمریکا از علم و تکنولوژی و تخصص برخوردار باشیم و...
✅ ما میگوییم برای تقوی معیار بگذارید که قابل قبول همگان باشد... ولی تقوی چیست؟ آیا ریش گذاشتن است؟ آیا ادعاهای گزاف بافتن است؟ کسانی ادعای تقوی میکنند که در نظر من بیتقویترین آدمها هستند، اسم اسلام و انقلاب را ضایع میکنند، دروغ، تهمت، شارلاتانی، زد و بند و حقهبازی، لجن مال کردن مردم بیگناه، شایعه دروغ ساختن و مخالفین خود را با قلدری و زرنگی از میدان به در بردن، اینها متقی نیستند.
✅ دلمان میسوزد، میخواهیم فریاد بزنیم، اعتراض کنیم ولی میدانیم که تف سر بالاست. گریه میکنیم، خواهش میکنیم، میخواهیم راه نشان دهیم، فوراً فحش و تهمت شروع میشود، ما را لیبرال نوکر آمریکا، غرب زده، متخصص بیتقوا و غیره میخوانند.
✅ اینها هم برای ما مهم نیست ولی فوراً قلب خود را میبندند و به نصایح ما توجه نمیکنند و آن هدف غایی ما که نجات انقلاب است عاید نمیشود.
📚 منبع: کتاب حماسه عشق و عرفان؛ صفحه ۸۵
__
✍ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
نقد کردن، نفی کردن نیست!
متداول است که اصحاب یک جریان سیاسی یا فرهنگی، هر گاه در ملا عام سلاح نقد را دست میگیرند، آن را به سمت رقیبان خود بچکانند. این تصور از آنجا نشأت میگیرد که صاحبان کلام، نقد را به مثابه ابزاری برای نفی و طرد رقیبان میپندارند و آن را برای برتری جستن بر دیگری خرج میکنند.
در حالی که نقد و نقادی در مرحله نخست نه ابزاری برای رقابت بلکه از بهترین شیوههای اصلاح، کارآمدسازی و پیشرفت است. هدف از نقادی نه تخریب کردن یا عقب راندن یک جریان بلکه شناسایی و واکاوی نقاط ضعف و بازخوانی و بازاندیشی برای پیشرفت است.
یک منتقد راستین نقد را خنجری بر قلب رقیبش نمیداند، بلکه آن را ذرهبینی بر رفتارهای خود و هممسلکانش مییابد تا بتوانند با رفع مشکلات در کارآمدی و مقابله با جریان رقیب، قدرتمندتر ظاهر شود.
به همین جهت منتقد دلسوز نگاهش بیش از هر چیز دیگر بر خود و جریان فکری، سیاسی و فرهنگی خودی است. او میداند یک جریان فقط وقتی رشد میکند که مرتباً نقاط ضعفش را کاوید، آن هم نه در خفا و اجتماعات خصوصی بلکه در فضایی آشکار و بینالاذهانی تا همگان بتوانند حرفها را شنیده و درباره آن فکر کنند و نظر دهند.
بنابراین آنها که معتقدند نقد یعنی نفی و همیشه نقدهای جریانی را در جلسات مخفیانه و در لابهلای هزارن زرورق چاپلوسانه میپیچند اما در فضای عمومی زبان و فریادشان بر سر رقیب بلند است نه تنها به جریان خودی خدمتی نمیکنند بلکه جریان رقیب را به سوی قله هُل میدهند.
این تصور در جریان اندیشهای ما نیز، موجب شده هر گاه رقیبی در برابرمان ندیدهایم، خاموش شده و در جای خود راکد بمانیم. همچون هجرت دکتر سروش از ایران که وقتی رفت و ساختارشکنیها و اشکالاتش بر جریان رایج از برابر چشمها پنهان شد حوزه علمیه و اندیشمندان اسلامی دچار رکودی طولانی گشتند.
____
✍ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
🔴 حواشی مهمتر از متن کرونا
◀️ در کنار مسائل بهداشتی کرونا، حواشی آن مسئله مهمتری مینماید که چه بسا پس از کرونا نیز دامنگیر ما باشد. بنابراین نباید از تحلیل و مطالعه این حواشی غافل بود. در این خصوص اساتید امر تحلیلهایی را ارائه دادهاند که برای سهولت به دسترسی برخی از آنها را در ادامه لیست کردهام؛ طبیعی است که هر آنچه در این مطالب آمده مورد تأیید بنده نیست:
✅ #دکتر_ابراهیم_فیاض: مردم از شدت فشار روانی بیرون زدهاند/ موضوع اضطراب خانه نیازمند بررسی روانکاوانه است
🌐 javann.ir/004BAL
✅ #دکتر_سید_جواد_میری: خطر فاصلهگذاری اجتماعی به بهانه کرونا / نتایج غلبه رویکرد اپیدمیولوژیک بر علوم انسانی
🌐 iqna.ir/00GJ6K
✅ #دکتر_احمد_نادری: کرونا با دستور کار فاشیسم قرن بیستمی میخواهد از شر ضعیفترها خلاص شود
🌐 javann.ir/004B7D
✅ #دکتر_مقصود_فراستخواه: مردم ایران با حافظه تمدنی خود از تهدیدکرونا عبور میکنند
🌐 irna.ir/news/83711412/
✅ #دکتر_رسول_جعفریان: وقت نجات علم و توسعه مدیریت علمی در کشور است
🌐 mehrnews.com/xRxnF
✅ #دکتر_خسرو_باقری: کرونا معرفت شناسی ما را تحول بخشید
🌐 mehrnews.com/news/4871904
✅ #دکتر_عماد_افروغ: مردم در مساله کرونا به دولت و حاکمیت اعتماد کردند
🌐 irna.ir/news/83697611
✅ #دکتر_نعمت_الله_فاضلی: چرا بسیاری از شهروندان ایرانی خطر کرونا را جدی نمی گیرند؟
🌐 https://bit.ly/2TMGslG
✅ #دکتر_احمد_نادری: کرونا و نبرد دو پارادایم فردگرایی سکولار و جمع گرایی مذهبی
🌐 javann.ir/004AwE
✅ #دکتر_مقصود_فراستخواه: «اعتماداجتماعی» ما را از بحران كرونا عبور می دهد
🌐 armanmeli.ir/fa/news/main/284451
✅ #دکتر_ابراهیم_فیاض: معترضان مقابل حرم شعارهایی سردادند که خوارج سرمیدادند
🌐 javann.ir/004B6o
✅ #دکتر_نعمت_الله_فاضلی: باید چیزی بهنام «فرهنگ قرنطینه» بسازیم
🌐 https://bit.ly/3bajPxM
✅ پادکست سکه | #دکتر_پویا_ناظران | تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا
🌐 t.me/Sekke_Podcast/87
✅ پادکست سکه | #دکتر_محمد_فاضلی | ابعاد اجتماعی بحران کرونا
🌐 t.me/Sekke_Podcast/91
✅ پادکست سکه | #دکتر_ایمان_ادیبی| کرونا، داده و فناوری اطلاعات
🌐t.me/Sekke_Podcast/89
✅ پادکست سکه | #دکتر_حامد_قدوسی | تبعات ویروس کرونا بر اقتصاد ایران
🌐 t.me/Sekke_Podcast/94
✅ پادکست سکه | #دکتر_محسن_جلالپور | تاثیر شیوع کرونا بر فضای کسبوکار در ایران
🌐 t.me/Sekke_Podcast/83
◀️ پیشنهاد میکنم شما هم اگر یادداشت، مصاحبه یا مقاله خوبی دیدهاید به این لیست اضافه بفرمایید و آن را در گروههای خود به اشتراک گذارید.
____
✍️ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
[آقای مدیر] پرسید: خوشدلی را از کجا می توان به دست آورد؟
حاج آخوند گفت: از دوست داشتن! باید #دوست داشت. درختی را، گلی را، انسانی را، آفتاب را، زمین را... باید دوست داشتن در دلت جوانه بزند. نظامی حرف غریبی دارد. میگوید اگر شده گربهای را دوست بدار! «اگر خود گربه باشد دل در او بند!» شما که خدا برایتان خواسته. این بچهها را دوست داشته باشید. همه را دلخوش کنید. به دلهاشان راه پیدا کنید. سایه محنت را از دل و چشمشان پاک کنید. خودتان هم خوشدل میشوید. آقای مدیر! همه دین و آیین یک کلمه بیشتر نیست: #خوشدلی... آقای مدیر! مسیح گفته است، دشمنت را دوست بدارا قرآن هم همین را میگوید: بدی را با خوبی جواب بده تا دشمن دوست شود. مثل اميرالمؤمنين. به قول شهریار: تو خدایی مگر ای دشمن دوست!»
دلم لرزید. میدانستم هر وقت #حاج_آخوند به این آیه اشاره میکند، بیتاب میشود...
منبع: کتاب حاج آخوند؛ تألیف سید عطاالله مهاجرانی؛ صفحه ۱۳۰
____
✍️ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
روح «تقیزاده» شاهد باشد...
قریب به صد سال پیش طلبه روشنفکر شدهای به نام تقیزاده که بعدتر در زمان پهلوی و پس از کنار گذاشتن مسلک طلبگی به منصب ریاست سنا و سفیر ایران در بریتانیا هم رسید راه حل مشکلات کشور را در یک جمله خلاصه کرد و گفت: «باید از فرق سر تا نوک پا غربی شد!»
دیری نپاید که تبلیغات او و سپس همفکرانش و تصویرسازیهای هالیوودی این جمله را در ذهن ملت نشاند و بسیاری غصه خوردند که چرا ما فلان و فلانمان مثل فلان غربیها نیست که اگر بود غصهای نداشتیم. اما حالا در جهان پساکرونایی این توهمات رویایی به وضوح بر میز محک کشانده شدهاند و به نظر میرسد در این راستیآزمایی اقبالی ندارند.
ملتهای در حال توسعه بسیاری نیز همچون ملت ایران تصور داشتند کشورهایی چون انگلیس، آمریکا، آلمان، سوئیس و... که در اوج توسعه و قدرت جهان هستند هیچگاه همچون ما دچار بحران نمیشوند و اگر هم بنا بر هر دلیلی مشکلاتی از قبیل مشکلات ما برایشان ایجاد شود، به دلیل زیرساختهای قدرتمند و اقتصاد قوی در کمتر از یک یا دو روز بحرانها را پشت سر میگذارند.
این گزاره نه فقط در میان عموم ملتها بلکه در ذهن بسیاری از روشنفکران و اساتید دانشگاه نیز رخنه کرده بود. آنها چنان تصویر پر نقش و نگاری از آرمانشهرهای آمریکایی و اروپایی برای ملت ایران ساخته بودند که گویا سر تا پای آنها در رفاه است و هر فلاکت و بدبختی که وجود دارد برای ایرانی جماعت است و کلید این بدبختیها هم جمهوری اسلامی!
حالا، اما واقعیت چیز دیگری را نشان میدهد. فی المثال امروز سی.ان.ان در گزارشی نشان داده است آمار تعداد مبتلایان به کرونا و فوتیهای در اثر این ویروس در بریتانیا بدین دلیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایینتر مینماید که طبق اعلام دولت بریتانیا سیستم بهداشتی این کشور فاقد توان کافی برای گرفتن تست از همه مشکوکان به کرونا است. یا همگان در شبکههای اجتماعی شاهد عکسها و کلیپهایی بودیم که نشان میداد پرستاران اروپایی و آمریکایی به دلیل کمبود لباسهای محافظتی مخصوص، مجبور به استفاده از کیسههای زباله بودند.
البته این حرف بدین معنا نیست که کشورهای توسعه یافته هیچ برتری بر کشورهای در حال توسعه ندارند و آنچه که آنها بدان نائل گشتهاند، پوچ و بیارزش است؛ بلکه مراد این است که تصورات تقیزادهای از آن کشورها را کنار بگذاریم و فهم کنیم که بسیاری از مشکلات ویژه ایران نیست که با تغییر یک سیاست یا یک دولتمرد بتوان آن را حل کرد بلکه مدلهای توسعه مطرح در جهان هم با وجود پیشرفتهایی که داشتهاند و سازوبرگهای رفاهیای که فراهم آوردهاند همچنان در حل مشکلات اساسی و برخورد با بحرانها ناتوانند؛ پس روشنفکران ما باید به جای سادهاندیشی، خود ذلیلپنداری و پوشاندن تنبلیهای خود زیر نقنقهای تقیزادهای، دست از فریب آرمان و رویای ایرانی بردارند و با واقعبینی به فکر چگونگی حل مشکلات و ساختهای درونی قدرت باشند.
____
✍️ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi
تنور را خیلی هم داغ نکنید
کمتر از سه ماه دیگر تا تحویل کلید بهارستان به منتخبین دوم اسفند ۹۸ مانده است و نمایندگان آینده همچنان با شدت و حدت در قالب توئیت، مصاحبه و یادداشت به دولت و مجلس فعلی میتازند. آنها معتقدند دولت و مجلس در عمده کارها ناتوان و بعضاً خیانتکار است.
هرچند در نقد دولت و مجلس هر چه گفتن کم است اما به نظر میرسد نمایندگان آینده باید ادبیات دوران تبلیغات انتخابات را کنار گذاشته و به یاد داشته باشند هر نقدی که امروز مینویسند یا میگویند در واقع دمیدن بر تنور توقعات از آنهاست. طبیعتاً انتظار است کسی که به کاری خرده میگیرد خود به آن مبتلا نشود.
با این حساب بهتر است نمایندگان فعلی بیش از نقد، به آینده و راهکارهای خود بیندیشند و تلاش کنند مطابق شرایط جدید در برنامههای خود تجدید نظر کنند.
نباید پنداشت هر آنچه مشکل وجود دارد «تنها» از اشخاص است و اگر صرفاً آدمها تغییر کنند یا جلسات بیشتری تشکیل شود همه مشکلات برطرف میشود؛ باید واقعیتهای پیش آمده را به دقت کاوید؛ اکنون دلار به پایینترین قیمت خود رسیده و همان میزان اندک درآمدهای نفتی باز هم تحلیل رفته است. از سوی دیگر شرایط اقتصادی در دوران پساکرونا قطعاً هم از حیث داخلی و هم از حیث جهانی خسارتهایی بر دستمان خواهد گذاشت که حل آنها با توجه به درآمدهای اندک، زمانبر خواهد بود.
اینها در کنار سایر پیچیدگیهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پساکرونا موجب خواهد شد کار مجلس آینده سختتر از مجلس فعلی باشد؛ بهویژه آنکه مجلس آینده از پشتوانه طبقه متوسط که در انتخابات حاضر نبود نیز بیبهره است و با توجه به نقدهایی که در چند سال گذشته به دولت و مجلس اصلاحطلب کردهاند و آنها را نابلد و ناکارآمد خواندهاند، فشار مضاعفی از سوی افکار عمومی برای حل مشکلات متوجهشان است.
___
✍️ محمد صادق عبداللهی
🆔 @ms_abdollahi