هدایت شده از بیداری ملت
🔴 آقای خسروپناه و خبرگزاری حوزه! لطفا علمی
📚 موضعگیری یعنی در بزنگاه، کاری کردن؛ چه با خاموشی باشد و چه با ایستادگی؛ ولی سخن بگوبگذر گفتن یا پس از بزنگاه، کاری کردن، یا نابخردی است یا رندی!
💠رهبر فرمودند که حوزه باید تحولآفرین باشد و اگر از تحولات کنار بکشد زیر دستوپا له می شود. خب اکنون موضع حوزه در برابر لایحه موسوم به حجاب چیست؟
◻️خبرگزاری حوزه در ایتا، از ۲۹ اردیبهشت تا صبح ۵ خرداد، حتی یک واکنش علمی را نشان نمیدهد! تنها در ۴ خرداد، به بازتاب ادعای غیرعلمی آقای خسروپناه میپردازد! البته این رفتارها، معنادار است!
◻️جناب آقای خسروپناه! کار علمی این است که بگویید منتقدین چند دسته هستند و نقدها هم بر چند دسته است و به نقدهای عالمانه و مستند و اصلی پاسخ علمی داد! نه اینکه با برخورد تجهیلی به هو کردن آنها بسنده کنیم. تأسف بیشتر اینکه شما در اینجا، «دوستان انقلابی»، بویژه آقای شریعتمداری را دقیقاً» بازیخورده دشمن معرفی کردهاید! اینها رفتار علمی نیست! گیرم که شما بودجه ندارید، تدبیر که دارید! علمیّت که دارید!
‼️برادر خسروپناه! اگر ما را تجهیل نمیکنید و بازیخورده دشمن نمیدانید، ما آماده گفتگوی علمی در بررسی آن لایحه کذایی هستیم. یک نمونه پرسش روشن و مستند و علمی هم برای آگاهی خبرگزاری حوزه علمیه پیشکش میکنیم:
👈 اگر مرجع تقلید شیعه یا رهبر ایران با خانوادهاش در خیابان راه بروند و چند زن و مرد در نزدیکی آنها کاملاً برهنه شوند، آیا بر پایه این لایحه، کسی حتی فراجا حق بازداشتن آنها از این کار را دارد؟ طبق کدام ماده و تبصره؟ ظاهراً برهنگان میتوانند آزادانه کارشان را بکنند و فردا فیلم زنان و مردان برهنه در کنار مرجع تقلید شیعیان جهان و رهبر آزادگان جهان همه دنیا را پر کند؟!
◼️اگر کسی به زور آنان را باز بدارد، آیا تخلف نکرده است؟ تازه اگر برهنگان چهرهشان را نپوشانده باشند، باید منتظر پیامک این لایحه بمانند تا بعد کمی جریمه یا اندکی حبس بکشند.
◼️آیا پولپاشی چند میلیاردی دشمن برای چندین هزار زن بهایی، فریبخورده، منافق، بدکاره و کومله با به کارگیری پیشرفتهترین و پیچیدهترین چیدمانهای چند لایه ارتباطی برای هماهنگیها، عفت عمومی را به لجن نمیکشد؟ خب مردم چقدر میتوانند در برابر یک زن و مرد کاملاً لخت در بوستانها یا خیابانها صبور باشند و چیزی نگویند؟ این کار یعنی قتل عام غیرت و عفت مردم یا انداختن آنان به دام واکنش ناخواسته و سپس از میان رفتن آبروی نهیازمنکر و مردم آزاده و از میدان بیرون کردن مردم و سپس باز هم عقبنشینی.
👈اگر برپایه این لایحه کذایی، برهنگان بتوانند آزادانه در کشور بچرخند و حتی فراجا هم نتواند با برهنگی برخورد کند، این یعنی کاپیتولاسیون فحشا و ۲۰۳۰؛ نه لایحه عفاف و حجاب! شرم بر این نابخردی!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🚨ابرفقه تبیین بلندگویی اذان و هیات
⁉️پرسش
آیا پخش اذان و صدای هیأت در فضای عمومی درست است؟ نورافشانیهای گاه تا دیرشب و با صدای انفجارهای بسیار بزرگ اروپا چطور؟ آیا مزاحم آرامش خصوصی مردم نیست؟ چرا ایران و غرب هر دو چنین میکنند؟
📚 ابرفقه
برپایه ابرفقه، انسان و هر سامانهای از پنج لایه «عقل، فکر، قلب، حس و عضو» درست شده است. از این رو ما پنج لایه فقه و مدیریت داریم که هر لایه، هنجارهای ویژه دارد و نباید هنجارهای مدیریت یک لایه را در لایه دیگر به کار برد. برای آنکه گیج کننده نشود، لایههای فقه و مدیریت را در سه لایه «بافتار، ساختار و فضا» چکیده میکنیم.
◻️آ. لایه فقه و مدیریت بافتاری؛ هنجارهای خصوصی و اختصاصی
برای نمونه، بافت قلوه یا دل یا جگر، پدیدهای بافتی است و گویچههای سفید خون نیز، سامانه بافتاری برای امنیت داخلی (وزارت اطلاعات) هستند و بیسدا و بدون گزارش کار رسانهای به سامانه عصبی بدن (جامعه)، میکروبها را میکشند و این سربازان گمنام تن ما شهید شده و ما هوشیار نمیشویم که چه شده است. در نظام جامعه، «خانه و خانواده» یک بافتند که رخدادهای درون آن، در چارچوب هنجارهای خصوصی یا اختصاصی است. برپایه هنجارهای بافتی، مسائل هر خانه و هر بافت نباید مزاحم خانه و بافت دیگری شود. اینجا هنجار حریم خصوصی و اختصاصی دنبال شود و شبکه خبرگزاری و سامانه عصبی نظام نباید وارد شود.
◻️ب. لایه مدیریت ساختاری و میان بافتی؛ هنجارهای عمومی
گاه مفاسد یا مصالح یک بافت، فراتر از توان بافتها است. در اینجا شبکه عصبی به میان آید و پردازش کارها از مدیریت بافتاری و هنجارهای خصوصی و اختصاصی خارج شده و مسأله به اندازه نیاز، عمومی میشود مانند رفتن خار در پوست که سامانه امنیت داخلی (گویچه های سفید) توان کافی ندارد و سامانه عصبی (رسانه و خبرگزاری درونی) درد را به بیرون از بافتار (مدیریت ساختار) گزارش داده و هوشیار شده و به دست فرمان میدهیم که خار را بیرون بیاورد. همچنین مانند یورش گرگ به خانه کسی. در اینجا نیز با سر و سدا، هنجار آرامش خصوصی و اختصاصی همسایه و کوی و برزن بر هم میخورد ولی دیگران اعتراض نمیکنند؛ چون فقه فطری آنها این کار را میپذیرد. از سوی دیگر آنها بیاجازه به درون خانه آمده و با گرگ مبارزه میکنند و چه بسا به نیروی انتظامی و سپاه و آتشنشانی هم خبر رسد و بیاجازه به درون آیند. در اینجا دیگر هنجار و فقه مدیریت بافتاری در میان نیست. بلکه فقه مدیریت ساختاری به میان آید. با این روی همه جامعه را نباید به هم ریخت و به اندازه نیاز باید فریاد و همریز را پیگرفت.
◻️ج. لایه مدیریت فضا؛ فراساختاری؛ هنجارهای همگانی
گاه پیگیری مصالح و مفاسد، فراتر از توان یک بخش یا حتی همه بخشها است؛ مانند هنگامی که شهری بخواهد بمباران شود؛ مانند بمباران شیمیایی. در اینجا نه تنها تن ما توان رویارویی با آسیبها را ندارد، کار از توان همسایه و حتی نهادهای عمومی هم بیرون است؛ چون «فضا» شیمیایی شده و آسیب دیده نه آنکه یک بافت یا حتی ساختارها آسیب ببینند. فضا چیزی است که ساختارها بدان تکیه دارند. در دل فضا، ساختارها به امنیت و کارامدی میرسند و در دل ساختار، بافتارها. اگر فضا آسیب دید، ساختار نتواند با ابزارهای مدیریت ساختاری به داد آن برسد. در اینجا باید از هنجارها و فقه و مدیریت فضا بهره برد. مثلاً باید آژیر خطر زد؛ آن هم به گونه هشداردهنده «همگانی» نه فقط یک هشدار عمومی. برای نمونه هشدار آتشنشانی، آمبولانش و پلیس، عمومی است نه همگانی و تنها خودروهای در راه باید کنار کشند و بلندی سدا نیز برای همین اندازه هشدار است نه بیشتر. ولی در بمباران شیمایی، باید آژیر خطر همگانی کشید! در اینجا هنجارهای مدیریت بافتار یا ساختار فرو ریخته و هنجارهای مدیریت فضا به میان آید.
مدیریت فضا، پیوند تنگاتنگ با «امنیت» دارد و تقریبا همیشه همراه همند. اگر فضای جامعه دچار مسمومیت جسمی یا روانی یا ایمانی شود، در اینجا هنجارهای مدیریت فضا به میان آید تا فضای جامعه زهرآگین نشود. خردمندان پرچم و «عَلَم»های بازدارنده برافرازند. پرچمدار، فضا را مدیریت کند و به این کار «شعائر» گویند.
«اذان» یکی از شعائر است و نتوان گفت سدای اذان، مرا در خانه میآزارد. اذان در لایه فقه فضا است و نتوان با هنجارهای فقه بافتار (خصوصی_اختصاصی) داوریاش کرد. عزاداری امام حسین هم همچون شهادتش، عنصری است که افزون بر نیاز بافتاری و شخصی، نیاز «عمومی» و گاه «فضا»یی به آن است و هنجارهای فضا در آن جاری است؛ چنانکه هنگام ظهور، روضه همگانی برای «اهل عالم» خوانند.
غربیها هم این را با فقه فطری درک کرده و گاه، خردمندانه هنجارهای مدیریت فضا را پیگیرند؛ اما چه کاری در حوزه مدیریت فضا است و چگونه باید پیگرفت، مساله دیگری است. در اینجا نمیتوان گفت چرا مرا از خواب بیداری کردی یا من بیمار داشتم چرا آژیر همگانی کشیدید؟!
انسان اشرف مخلوفات نیست؛ حضرت محمد اشرف مخلوقات است.
از نگاهِ خلقت گونه انسان در مقایسه با خلفت دیگر گونه ها، گویا خلقت انسان از خلقت #بسیاری از گونه های دیگر برتر است؛ #نه_از_همه آنها
ولی لغزش اصلی این است که گفته شود، انسان #خلیفه_خدا است.
👈 آدم خلیفه خدا است نه انسان. انسان از آن رو که در پی مقام امانت و ولایت و خلافت است ظلوم و جهول است:
... و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا...
نوع انسان سزاوار این مقام نبود و تنها آدم و برخی دیگر سزاوارند.
❌کشش نوع انسانها به ولایت بر دیگران، ستمگری و جهالت است.
هدایت شده از قلم اقتصادی
🌱 به نام حق
خُنکایی در دل تابستان داغ!
🔹پیامبر اسلام (صلواتاللهعلیهوآله) در ابتدای هجرت با کمک انصار و ایثار کمنظیر آنان مشکل بیخانمانی مهاجرین را به طور موقّت مرتفع نمودند. در مستندات تاریخی آمده پس از ازدواج علی و فاطمه (علیهماالسلام) در سال دوم یا سوم هجری، حضرت علی به دنبال فراهم کردن خانه بودند. حارثة بن نعمان وقتی اطلاع پیدا کرد با اشتیاق فراوان یکی از خانههای خود را در اختیار این زوج جوان گذاشت تا زمانی که در نزدیکی پیامبر (صلواتاللهعلیهوآله) خانه ساختند.
📚ابنسعد، الطبقاتالکبری، ج 8، ص 22، سیدجعفر مرتضی عاملی، الصحيح من سيره النبي الأعظم،ج 6، ص 315 و ابنحجر عسقلانی، الإصابة في تمييزالصحابه،ج 8، ص 264.
🔸تابستان داغ در پیش است و تبوتاب مستأجران برای یافتن خانه مناسب از آن داغتر!
🔸معضل مسکن یکی از موانع جدی ازدواج و افزایش جمعیت است. اجارهبهاء سهم اصلی را در سبد هزینه خانوار به ویژه زوجهای جوان تشکیل میدهد.
🔹استفاده از ظرفیت ایثار و همیاری عمومی یکی از راهکارهای فائق آمدن بر چالش فعلی کشور در حوزه عرضه و تقاضای مسکن و خروج آن از سبد تجارت و سوداگری است.
🔹چه خوب و شایسته است صاحبان خانههای مازاد به نیت حضرت علی و حضرت فاطمه (علیهماالسلام) یکی دو سال خانه خود را رایگان یا با اجاره مناسبتر در اختیار زوجهای جوان قرار دهند.
روزی خُنکای آن را با جان و دل خواهند چشید!
#پویش_سقف_مهربانی
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
🔴 در لایحه عفاف و حجاب ساز وکاری مهیا شده است که جریمه کردن اقدام بیحجابی، معلّق به محال شود❗️
🔰محمد مهدی توکلی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با فارس:
🔻در لایحه دولت نیز مانند لایحه قوه قضائیه، در وهله اول صرفاً تذکر پیامکی پیش بینی شده است. بنابراین در متن لایحه دولت نیز مانند لایحه قوه قضائیه این تذکر مقیّد شده است؛ یعنی باید با استفاده از سامانههای هوشمند مانند ارسال پیامک به عمل آید؛ و نه تذکر زبانی مأمورین.
🔻بنابراین در صورتیکه به هر دلیلی در مکانی، چنین ابزار و سامانههایی در دسترس نباشد یا به دلایلی، مانند پوشیدگی یا عدم تشخیص چهره، سامانهها کارایی نداشته باشند، هرگونه برخورد انتظامی منتفی است و ضابطین قضائی نباید اقدام به دستگیری یا برخورد دیگری کند.
🔻در این لایحه، جریمه بی حجابی منوط به آن شده که ابتدا شخص از طریق چهرهنگاری رایانهای، شناسایی و برای او پیامک ارسال شود. به نظر میرسد که چنین سامانهای حتی اگر از لحاظ فنی و عملیاتی محال نباشد، با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم، شدنی نباشد. میتوان گفت که در این لایحه، سازوکاری مهیا شده است که جریمه کردن اقدام بیحجابی، معلّق به محال شود.
🔻گرچه دولت جریمههای مندرج در لایحه قوه قضائیه را افزایش داده است، اما اساساً بعید است که نوبت به اخذ جریمههای موضوع این لایحه قانونی برسد؛ چراکه اخذ جریمه منوط به آن است که ابتدا تذکر پیامکی به عمل آید که با توجه به پیچیدگیهای فنی و هزینه بالای مالی، غیرممکن به نظر میرسد.
http://fna.ir/3cxd5f
هدایت شده از ابرفقه
📚 کارآمدی حکومت امیرالمومنین و ایران + شهید الداغی، آرزوی علی ع
⁉️ شبهه
برخی با آوردن این سخن امیرالمؤمنین (ع) که همه مردم کوفه بهرهمند بودند؛ نان گندم میخوردند و در سایه مینشستند (ما أَصبَحَ بِالکوفةِ أَحَدٌ إِلّا … یَجلِسُ فی الظِّلِّ ...». ابن شهرآشوب، مناقب، ۲: ۹۹) میگویند امیرالمؤمنین همه مردم حکومت خود را به رفاه و خانه رساند! پس چرا نظام ایران که ادعای اسلام دارد، مردم را خانهدار نکرده است؟!
◼️ادعای برادران حکیمی
«همه خانه داشتند: در حکومت اسلامی امام علی (ع)، مسأله مسکن حل شده بود؛ یعنی در کوفه، تنها شهری که در اختيار آن حضرت باقی مانده بود، کسی بدون مسکن وجود نداشت». حکیمی، الحیاة، ۴: ۲۹۹ و ۳۰۰. آقای حکیمی ادعای محدود بودن فرمانروایی امیرالمؤمنین به کوفه را برپایه این فرمایش امام (ع) میداند: «این چیزی جز کوفه نیست» (ما هیَ إلّا الکوفةُ أَقبِضُها و أَبسُطُها) نهج: ۶۶)
◼️بررسی «خانه داشتن همگان» در حکومت علی (ع)
آ. گستره حکومت امیرالمؤمنین
سرزمینی که امیرالمؤمنین فرمانروای آن بود و کارگزاران خود را بر آن گمارد، بنا بر آنچه از کتاب «تاریخ سیاسی اسلام، ۱: ۷۴۰» گزارش شده، سرزمینی است که بیش از ۲۵ کشور کنونی را در بر میگیرد: «ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان، داغستان، گرجستان، ارمنستان، قبرس، یونان، ترکیه، عراق، اردن، کویت، بحرین، قطر، امارات، عربستان، یمن، مصر، لیبی، سودان و اتیوپی.
آن سخن امیرالمؤمنین درباره محدود شدن عملیِ حکمرانی ایشان به کوفه نیز، برای سالهای پایانی فرمانروایی ایشان بود.
ب. توان خدماتی حکومت امیرالمؤمنین (ع)
اگر «در سایه نشستن» (یجلس فی الظل) را به معنای خانه داشتن بگیریم، آیا همه مردم گستره حکومت امیرالمؤمنین خانه داشتند؟
مردم و کارگزاران با امیرالمؤمنین (ع) کاری کردند که ایشان نه تنها نتوانست بخشی از سرزمین اسلامی (سوریه، لبنان و فلسطین) را از معاویه پس بگیرد و نه تنها نتوانست مردم همین گستره فرمانروایی خودشان را خانه دار کند، بلکه تقریباً همه ۲۵ کشور کنونیِ در فرمان ایشان نیز از دست رفت و ایشان ماند و «کوفه» و چند شهر پیرامونش که سخنی از خانه داشتن مردم آن چند شهر نیز نشده است؛ 👈 بلکه مردم آن شهرها، حتی «امنیت مالی» و «امنیت جانی» نیز نداشتند و داعش آن روزگار، با راهبرد «هزارخنجر» اقدامات تروریستی غافلگیرانهای بنام «الغارة» انجام میداد. کتاب «الغارات» این فتنههای معاویه را به گستردگی نشان میدهد.
◼️گزارش یکی از غارتها؛ غارت سفیان
یکی از این غارات، غارت شهر انبار در سال ۳۹ است. معاویه به سفیان گفت با سپاهی پرشمار و مُجهّز، از «هیت» بگذر و اگر سپاهی یافتی بکش و «انبار» را تاراج کن و اگر سپاهی نیافتی به «مدائن» برو؛ ولی به کوفه دست اندازی نکن! چون غارت انبار همانند زدن کوفه است و دل مردم عراق را میلرزاند و هواداران ما در آنجا را خورسند میکند و ترسیدگان را به سوی ما میکشاند، هر کس دیدگاهش مانند تو نبود بکش! از کنار هر چه میگذری بِتُنبان و داراییها را غارت کن! چون این کار همانند کشتار و بلکه بیمبارتر است. سفیان هم به غارتگری پرداخت و کارگزار حضرت علی (ع) را کشت و داراییها را به تاراج برد. کافی، پانوشت، ۹: ۳۶۵
◼️واکنش امیرالمؤمنین به این غارت
علی ع: «شب و روز و پنهان و آشکار شما را به جنگ فراخواندم و گفتم با آنان بجنگید تا پیش از آنکه آنان با شما بجنگید ... پس به همدیگر وانهادید تا دچار غارتهای معاویه شدید و آنان بر سرزمینهای شما چیره شدند ... و بر زن مسلمان و زن کتابی درآمدند و از پای تا سر، هر چه زیور داشتند را درآوردند (پابند، دسبتند، گردنبند و گوشواره) و بی زخم و رنج بازگشتند! اگر کسی برای این داستان دِقمَرگ شود روا است! جای شهید الداغی خالی بود!
◼️نفرین امیرالمؤمنین ع بر کارگزاران و مردمش
کار حضرت علی (ع) به جایی رسید که در جلو چشم دشمن به کارگزاران فرمود: خدا مرگتان بدهد! که فهمتان به اندازه کودکان خوابنما و زنان زفاف است! ایکاش شما را نمیدیدم و نمیشناختم!
«قَد دَعَوتُکم إلی قِتالِ هؤلاءِ القَومِ لَيلًا و نَهاراً ... فَتَواکلتُم و تَخاذَلتُم حَتّی شُنَّت عَلَيکم الغاراتُ و مُلِکت عَلَيکم الأَوطانُ ... يا أَشباهَ الرجالِ و لا رجالَ ... قاتَلَکم اللَّهُ» کافی، ۹: ۳۶۱.
◼️انقلاب فرزندان امیرالمؤمنین
👈 فتح پایگاه استکبار در ایران، با دست تهی
👈 ۸ سال دفاع در برابر جنگ استکبار
👈 ۴۵ سال در برابر تحریم اقتصادی
👈 ۳۰ سال در برابر شبیخون فرهنگی
👈 نه تنها محدود به کوفه نشدیم بلکه عراق، سوریه، لبنان، یمن و کمابیش فلسطین و حتی ونزوئلا را نیز از حلقوم استکبار درآوردیم
◼️کارآمدی ظاهریِ انقلابِ فرزندانِ علی (ع) در ایران، دهها برابر حکومتی بود که کارگزاران و مردمش نفرینشدهی امام تنها و مظلومش بودند!
♻️ جرم انگاری برای هنجارشکنان،
🔴 خواسته اکثریت مردم در نظر سنجی یکی از شبکه های سیما
🔰اخیراً در نظر سنجی شبکه پنج سیما، 84 درصد مردم گفته اند که در بررسی لایحه عفاف و حجاب، باید #جرم_انگاری [برای] هنجارشکنان در اولویت باشد. جالب این است که تنها 11 درصد گفته اند: تقویت فرهنگ عمومی.
🔻مردم در کوچه و خیابان به خوبی متوجه پاشنه آشیل قضیه شده اند و دریافته اند که #عقب_نشینی و انفعال حاکمیت در مقابله قاطع با هنجارشکنان، کار را به این وضعیت کشانده است.
👈 آنگاه برخی از مسئولین می خواهند این موضوع را صرفاً از دریچه کار فرهنگی – البته اگر همان را انجام دهند – ببینند و یا اینکه کشف حجاب و #مبارزه با عفت و حیای جامعه را با جریمه جمع کنند و در حد #تخلف تنزل دهند.
یعنی تا جایی که ممکن است می خواهند از مقابله قاطع با هنجارشکن شانه خالی کنند.
🔴 امام ره احیاگر بود، نمی گذاریم کسی امحاگر شود
🔰امام خمینی ره را باید #احیاگر حجاب و عفاف در ایران دانست که از همان اول انقلاب محکم پای آن ایستاد.
◀️ جبهه انقلاب به هیچ وجه به برخی از مسئولین و خواص التقاطی اجازه نخواهد داد که با اظهار نظرها، مماشات ها، ترک فعل ها و مصلحت بازی ها و با ترس از داد و فریاد مشتی بی بند و بار ، به نوعی #امحاگر این دستاورد بزرگ امام راحل - که با خون دل خوردن ها به دست آمده - باشند.
#احکام شریعت و #خط_امام ره، برای جبهه انقلاب به عنوان خط قرمز محسوب می شود و با کسی در این زمینه تعارف ندارد.
هدایت شده از بیداری ملت
📚 ۵ رده سختی؛ ۵ چشمه امید
رهبرمان کلید پیروزی را «ایمان و امید» برشمردند که دشمن آن سختی و نومیدی است.
◻️راز سختیها
گاهی سختیهایی پیش در زندگی پیش میآید که ما را بسوی ناامیدی میکشاند. ولی سنت خدا این است که ما را با سختیها بیازماید تا بیشتر به درگاه خدا زاری کنیم و نیرومندتر به جنگ سختیها برویم: «و ما أَرسَلنا فی قَريَةٍ مِن نَبیٍّ إِلّا أَخَذنا أَهلَها بِالبَأساء و الضَّرّاءِ لَعَلَّهُم يَضَّرَّعونَ». پس سختیها بنبست نومیدی نیست؛ بلکه دریچه امید است: «الحمدُ لله علَی عظیم رَزیَّتی».
◻️ ۵ رده سختی
۱. در زندگی همه سختی و بلاء هست: «و لَنَبلُوَنَّکم بشیء مِن الخَوف و الجوع»
۲. ولی این سختیها درباره مؤمنون بیشتر است: «هُنالکَ ابتُلِیَ المؤمنون و زُلزِلوا زِلزالاً شدیداً» یعنی مؤمنون زلزله میشوند، آن هم زلزلهای که در گزارش خدا، بسیار سخت است! گاهی مومنون چنان به لرزه میافتند که صدای پیغمبر خدا هم بلند میشود: «و زُلزِلوا حتی یقولَ الرسولُ و الذین آمنوا معه متی نصرُالله!» اینجا است که خدا پاسخ میدهد «الا إنّ نصرَالله قریب»
۳. آیا سختی از این بیشتر هم داریم؟ آری داریم! چون پیغمبر خدا درباره پسینیان سلمان فارسی که ان شاءالله همین انقلاب ایران و همین مردم هستند میفرماید:
«أعجَبُ الناسِ إیمانا و أعظمهم یقیناً» شگفت ترین ایمان و بزرگترین یقین را دارند. پس سختیهای آنان نیز بیشتر خواهد بود؛ ازینرو پیغمبر به یاران بَدر و اُحد میفرماید که سختیهای این مردم به اندازهای است که شما تاب آن را ندارید! «إِنَّکمْ لَوْ تَحْمِلُونَ لِمَا حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُمْ» الغیبة، توسی: ۴۵۷.
۴. قرآن میفرماید که مومنان آغاز اسلام اگر ۲۰ تا باشند بر ۲۰۰ تن از دشمن چیره میشوند: «إن یَکُن مِنکم عِشرون صابرون یَغلِبوا مِأَتین»؛ ولی درباره مؤمنان آخرالزمان میگوید که دستاورد هر یک از آنان ۵۰ برابر هر یک از این مؤمنهای بدر و اُحد است: «سَیأْتی قومٌ مِن بعدِکم، الرَجلُ الواحدُ مِنهم لهُ أَجرُ خَمسینَ مِنکم» و در روایتی دیگری میفرماید که توان آنان ۴۰ برابر توان یک مرد است: «أُعطِی الرجلُ مِنکم قُوّةَ أربعین رَجلاً». کافی، ۱۵: ۶۶۳.
۵. آیا سختی از این بیشتر هم داریم و کسانی از اینان نیرومندتر هم داریم؟ آره، سردار سلیمانی میگوید «این انقلاب آنقدر تلاطم و سختی دارد که یک روزی شهدا آرزو میکنند زنده شوند و در دفاع از انقلاب شهید بشوند. اینها کسانی هستند که اگر یکی شان به کوه بزند، کوه را جاکن میکند: «و جُعِلَت قُلوبُکم کزُبَرِ الحَدیدِ لَو قُذِفَ بِها الجبالَ لَقَلَعَتها». کافی، ۱۵: ۶۶۳. از اینان باشیم!
◻️ هشدار رهبر
در این تنگناهای بسیار سخت، صدای ولیّ امر هم درآورد. ایشان گفت که مردم حجت را بر مسئولان و علما تمام کردهاند ولی بازهم از برخی مسئولان و برخی عالمان تکانی ندیدیم! ایشان گفتند که حجاب واجب شرعی و «واجب سیاسی» است! ولی ما چیزهایی میبینیم که بیشتر به «إباحه سیاسی حجاب» میخورد! بیشتر به «کاپیتولاسیون فحشا» میخورد تا لایحه عفاف!
◻️«محافظهکاران قاتل
برخی گویا نمیخواهند هزینه بدهند! رهبرمان فرمودند «محافظهکاری قتلگاه انقلاب است»! خب قتلگاه ولایت هم همین جاست دیگر: «گرم است به هم پشت رقیبان پی قتلم! ای عشق دلفروز دل من به تو گرم است». رهبر از همدستی رقیبان مینالد نه از دشمن! رقیبان چه کسانی هستند؟ قتل چیست؟ وقتی قتلگاه، محافظهکاری باشد، قاتل هم رقیبان محافظهکار هستند!
شاید برخی بگویند پس چرا رهبر به آقایان هشدار نمیدهد! رهبر هشدار میدهد، ولی نه آشکار. سرزنش پیدرپیِ برخی مسئولان و علما در جلوی چشم دشمن، یعنی همان دوپارگی که در اسرائیل میبینیم. رهبر گاهی آشکارا و گاهی هم تلخ و نهفته گله میکند؛ چنانکه در ۳ خرداد ۴۰۲ بود در گِلهای تلخ فرمود: «گفتن ما مثل حالت نصیحت پیدا میکند مواردی، ولی قانون شما اجرایی و الزامی است»! (متن پایگاه حفظ و نشر کمی عوض شده، لطفا به صوت این بخش گوش کنید).
البته قانون آقایان هم گاهی برای خودشان الزامآور نیست؛ چنانکه رهبر در ۲ شهریور ۹۹ فرمود: «سیاستهای اصولی پهنای باند، مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است»
◻️ التزام علمی به ولایت فقیه یا جهالت عملی؟
چرا اصل دین که ولایت است را اینگونه فروبگذاریم؟! چه راهی بهتر از این برای رسیدن به خدا هست؟ چرا «التزام عملی به ولایت فقیه» ندارند! خب مشکل ابلیس نیز همین «ولایت» بود؛ وگرنه خدا را «یکی» میدانست، خالق و رب و معبود را نیز یکی میدانست و تنها فرمان ولایی خدا را چیزی بیش از نصحیت نمیپذیرفت! جاهلیت این است که برخی در نزد ولیّ خدا و رهبر جهان، انگار با یک پیرمرد ساده روبرو هستند! چرا باید فرمان ولیّ امر حالت نصحیت پیدا کند؟ اُف بر جهل!
@bidariymelat
📚نگاهی دیگر به «دور در ساختار نظام ایران»
شبهه: رهبر شورای نگهبان را تعیین میکند، شورای نگهبان، مجلس، دولت و خبرگان را سرپا میکند و خبرگان هم رهبر را تعیین میکند!
🔺دور حقوقی و رده های آن
«دور» یک واژه فلسفی است؛ بدینسان که «یک مرغ» سبب وجود یک «تخم مرغ» باشد و «همان تخم مرغ» سبب وجود «همان مرغ» باشد؛ یعنی مرغ و تخم مرغ، هم باید باشند تا دیگری را وجود آورند و هم باید نباشند تا از دیگری بوجود آیند!
👈 «دور حقوقی» چیست؟ در حقوق، سخن بر سر بود و نبود نیست؛ بر سر ارزش و اعتبار داشتن یا نداشتن است. اکنون به سه رده دور حقوقی میپردازیم:
⁉️ «دور در جایگاه رهبر، ش. نگهبان و خبرگان»
اگر «جایگاه رهبری» به «جایگاه شورای نگهبان» اعتبار دهد و «جایگاه ش. نگهبان» به «جایگاه خبرگان و مجلس و دولت» اعتبار دهد و سپس «جایگاه خبرگان» به جایگاه رهبری اعتبار دهد، این میشود دور.
👈 پاسخ: اعتبار سه جایگاه، به قانون اساسی است و اعتبار قانون اساسی هم صرف نظر از مشروعیت آن، به همهپرسی مردم و چیزی بیرون از قانون اساسی است.
⁉️ دور در «بکار افتادن جایگاهها»
اگر به کار افتادن ۳ جایگاه رهبر، ش. نگهبان و خبرگان، بهم وابسته باشد، دور می۶شود؛ مانند اینکه رهبر بگوید من هنگامی میتوانم کار را آغاز کنم که پیش از آن کار خبرگان آغاز شده باشد و مرا تعیین یا نظارت کند! خبرگان نیز بگوید من هنگامی میتوانم کار کنم که ش. نگهبان مرا تأیید صلاحیت کند. ش. نگهبان هم بگوید من هنگامی میتوانم کار کنم که رهبر، ۶ فقیه مرا با واسطه و ۶ حقوقدانم را با پیشنهاد رئیس قوه قضاییهی منصوب رهبر) به دست آورم!
👈 پاسخ: نخستین رهبر (افزون بر مشروعیت الهی)، بگونه «تَعیُّنی» و در فرایند ۱۵ ساله انقلاب، از سوی مردم و کارگزاران انقلاب به رهبری پذیرفته شده بود. پس رهبر نخستین، از سوی خبرگانی درست نشد. رهبر بعدی هم با خبرگان پیشین درست شد نه خبرگان تایید شده از سوی شورای نگهبانی که برگزیده همان رهبر دوم باشد.
⁉️ «دور در کارکرد»
یعنی با چشم پوشی از رهبران خوب کنونی، در این ساختار قانونی، اگر رهبری فاسدی بیاید، ش. نگهبان فاسدی درست میکند و ش. نگهبان هم خبرگان فاسدی درست میکند و خبرگان فاسد هم رهبر فاسد را برکنار نمیکند.
👈 پاسخ: آنچه گفته شد، دور نیست؛ بلکه «تبانی» است. اگر ساختار درست است و کارگزاران هم درست باشد، رهبر نادرست از کجا در میآید؟ ولی اگر کارگزاران بخواهند بر فساد تبانی کنند، ساختار نمیتواند جلوی آنان را بگیرد؛ هر چند که کارشان را دشوار کند. به هر روی در اینجا ما میخواهیم ساختار را بررسی کنیم و به کارگزار نمیپردازیم.
۱. در آذر ۵۸، قانون اساسی همه پرسی شد. سپس در همان سال، نخستین انتخابات مجلس انجام شد با اینکه هنوز ش. نگهبان درست نشده بود. سپس در تیر ۵۹ ش. این مجلس ۶ حقوقدان پیشنهادی رئیس قوه قضا را برگزید و به شورای نگهبان داد که با شش فقیه تعیین شده از سوی رهبر، این شورا درست شد. پس ش. نگهبان از مجلس برآمد؛ نه وارونه آن! سپس در تیر ۶۲ نخستین مجلس خبرگان نیز برگزار شد که آن هم با واسطه از همین مجلس برآمد؛ چون نیمی از آرای تأیید صلاحیتها، مستقیماً در دست منتخبان مجلس در ش. نگهبان است. پس هم مجلس، مردمی است، هم ش. نگهبان قوامش به ۶ حقوقدان برگزیده مجلس است و هم خبرگان، تأیید صلاحیتش وابسته به همین ۶ حقوقدان است. افزون بر اینکه نامزدهای انتخابات گوناگون را نیز مردم بر میگزینند و مردمی است. در اینجا همه چیز به رأی مردم بازگشت دارد و اسلام هم که به جای خود.
۲. رهبرِ برآمده از رأی مردم، باید هر ۳ سال یکبار، ۳ فقیه ش. نگهبان را تغییر دهد. در همان سال، اگر رئیس قوه قضا (منصوب رهبر) از معرفی ۳ حقوقدان خوب به مجلس خودداری کند، مجلس میتواند به حقوقدانهای پیشنهادی برای ش. نگهبان رای ندهد و ش. نگهبان با ترکیب ۹ نفره (اگر قانونی باشد)، ۶ به ۳ به سود نیکان بشود. در این زمان هم هر انتخاباتی برای مجلس، دولت و خبرگان انجام شود، باز حقوقدانهای منتخب مجلس و آن ۳ فقیه تغییر نکرده، نقش تعیین کننده دارند و فساد به لحاظ ساختاری به بن بست میخورد.
در سال ششم رهبر، مثلا ۳ فقیه فاسد دیگر میآورد. باز مجلس میتواند به حقوقدانهای مثلاً فاسد پیشنهادی قوه قضا رأی ندهد و ش. نگهبان از ارزش بیفتد؛ چون دیگر حقوقدانی ندارد. از سویی آیا در این همه سال، خبرگان کنونی، رهبرِ مثلاً فاسد را برکنار نمیکند؟ اطلاعات و سپاه و مردم و مجلس و ... همه ساکتند؟
🔺 پس در بررسی ساختاری، فاسد کردن دولت و مجلس و ش. نگهبان و خبرگان شدنی نیست.
اگر حق مدارید، از دولت بخواهید با بستن فیلترشکنها این تجارت پر سود ولی خانمان سوز را براندازد نه اینکه با باز کردن قتلگاه صهیونیستگرام، جامعه را به #انفجار_گناه بیندازد.
صهیونیستگرام محصول است نه بومی سازی فناوری و حتی آمریکای مثلا آزاد نیز، اجازه حمله به ارزشهایش را نمیدهد.
#کاتولیک_تر_از_پاپ
ویراست 👇
https://virasty.com/msheikhy/1686311584560029666
🔰 پاسخ آیت الله سعیدی در خطبههای این هفته نماز جمعه قم به شبهه «حجاب مهم نیست باید قلب پاک باشد»:
سه پاسخ برای این شبهه وجود دارد
🔻نخست، رفتارهای اجتماعی تاثیرات خودشان را دارند و شکل ظاهری ما بر دیگران تاثیر میگذارد.
🔻دوم، آدمی که در مقابل حکم صریح خدا نافرمانی میکند قلبش از چه چیزی میخواهد پاک باشد؟
🔻سوم، اگر فقط پاک بودن دل کفایت میکرد خداوند چرا حجاب را واجب کرد؟
https://www.iribnews.ir/00GKS1
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار میکند؛
سلسله نشستهای ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی
Exploring the Frontiers of Islamic Economics
موضوع: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی
با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی
🪑نشست سوم
🗒دوشنبه 5تیرماه1402
⏰ساعت 17 تا 19
📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه
✌️حضوری و مجازی
♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳
🔗 پخش مجازی:
https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad
🔴 فاجعه ای به نام لایحه برنامه هفتم توسعه!
🔻 متن لایحه برنامه هفتم توسعه پنج ساله کشور (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) - که از سوی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، در زمینه #فضای_مجازی واقعاً تعجب برانگیز است.
🔻 با توجه به اینکه در سال های گذشته ما در عرصه فضای مجازی، عقب ماندگی های گسترده ای داشتیم، انتظار می رفت که در این دولت و در لایحه برنامه هفتم، برای سال های آینده در عرصه فضای مجازی به گونه ای برنامه ریزی شود که ما در بخش های گوناگون آن، #صاحب_فناوری شویم، در تراز کشورهای #ابرقدرت این حوزه خود را ببینیم و عقب افتادگی سال های گذشته را جبران کنیم.
🔻اما وضعیت این لایحه در زمینه فضای مجازی، در مجموع یک نگاه دم دستی است. فاجعه این است که تنها با خواندن بخش هایی از این لایحه، این پرسش برای مخاطب پیش می آید که آیا این لایحه را افراد #سکولار نوشته اند؟ یا برای کشوری سکولار، پیشنهاد داده شده است⁉️
⏪ تکلیف این همه توصیه ها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب، این همه اسناد بالادستی و این همه #موضوعات وسیع در عرصه فضای مجازی - که در چند سال آینده بیشتر با آن درگیر خواهیم شد - چه می شود؟!
چرا از گذشته، درس عبرت نمی گیریم؟ واقعاً این لایحه را چه کسانی نوشته اند؟!
🔴غول «فضای مجازی» همین قدر بود که در برنامه هفتم توسعه گفتید؟!
🔰در لایحه برنامه هفتم توسعه، متأسفانه در عرصه فضای مجازی در زمینه هایی که با چالش مواجه بوده ایم ( مانند #استقلال سایبری، مساله درز #اطلاعات، #سالم_سازی فضای مجازی، #امنیت در فضای مجازی، #استاندارسازی فضای مجازی، مقابله با فناوری های #فیلتر_گریز و ... ) اساساً برنامه جدی دیده نمی شود.
تنها به موضوع شبکه ملی اطلاعات، آن هم به صورت مجمل، دم بریده و مبهم پرداخته شده است❗️
⬅️یعنی فهم تدوین کنندگان این برنامه از عرصه «فضای مجازی» همین قدر کاریکاتوری، فنی زده و سطحی بوده است یا اینکه علت دیگری دارد؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحقیقات میدانی از کاهش تا ۲۵ درصدیِ قیمت مسکن در پردیس تهران حکایت دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اژهای: چرا روی محصول ۱۰۰ درصد ایرانی هیچ واژهٔ فارسی نوشته نمیشود.
به همراه پاسخ اژه ای به استدلال جوان ایرانی برای ننوشتن واژه فارسی بر روی محصول.
معاونِ مسکن وزیر راه:
امسال ۴۰۰ هزار زمین به مردم داده میشود.
این میزان زمین برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی استفاده میشود.
فرآیند واگذاری این زمینها از خردادماه امسال آغاز شده و تا اسفند سال جاری ادامه دارد.
🔴 مراقب این راه انحرافی باشید
🔹اخیراً رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی کشور، به اولویت داشتن کار فرهنگی در زمینه حجاب تصریح کرده است.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه ذائقه اجتماعی جامعه ایرانی مخالف هرگونه قانونشکنی است، به ضرورت تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی اشاره کرد و گفت: «مطالبه عمومی جامعه از مسئولان سالمسازی فضای فرهنگی و هزینهدار شدن هنجارشکنی و مقابله جدی با اقدامات سازمانیافته جهت حیازدایی از جامعه اسلامی است» .
علاوه بر این هر چند رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه نیز منکر اقدامات قانونی علیه هنجارشکنان نیستند، اما پیش از این، آنها هم به نوعی کار فرهنگی را دارای اولویت دانسته اند.
✍️نقش کار فرهنگی در موضوع حجاب غیر قابل انکار است. اما نکته مهم این است که اولاً کار فرهنگی اینگونه نیست که طی یک روز و یک هفته و یک ماه نتیجه بدهد، بلکه در سطح کلان، نتیجه کار فرهنگی – البته اگر بدون نقص صورت گیرد – شاید طی چندسال آینده ظاهر شود. اما طی این مدت که منتظر اثر بخشی کار فرهنگی هستیم، قطعاً جامعه در خلأ زندگی نمی کند و با ناامنی #اخلاقی و موضوعات ضد فرهنگی روزافزون روبرو است.
🔻در بهترین حالت، باز هم کار فرهنگی برای همه مردم اثرگذار نیست. چه در زمان حال و چه در آینده، عده ای هستند که به هر دلیلی زیر بار قانون نمی روند. اهل بی بند و باری هستند. قطعاً مسیر اصلاح رفتار این افراد، توسل به #قانون و الزامات قانونی است و نمی توان گفت که برای این افراد هم کار فرهنگی اولویت دارد. اولویت در مورد این افراد، مقابله قاطع و پشیمان کننده است.
🔻قطعاً باید با موارد سازمان یافته کشف حجاب و ولنگاری مقابله کرد، منتها واقعیتی که امروز با آن روبرو هستیم این است که اکثریت کسانی که این روزها کشف حجاب می کنند، جزو موارد سازمان یافته نیستند بلکه جزو هنجارشکنان #عادی محسوب می شوند.
یادداشت اصلی را در جهان نیوز بخوانید👇👇
https://www.jahannews.com/report/842023/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبر: دشمنی استکبار با ملت ایران با عقب نشینیهای موضعی از بین نمیرود!
⛔️ لریش میشه: بنیصدری ممنوع!
👚محافظه کارا میگن تا کوههای خرم آباد فرهنگ و حجاب عقب نشینی کنیم!
#مرگ_بر_بنیصدری
#محافظه_کاری_قتلگاه_انقلاب
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 چه کسی پیگیر بی توجهی برخی مسئولان به دستورات صریح امام جامعه است؟
🔰رهبر انقلاب، سال گذشته در دیدار با مسئولین قوه قضائیه فرمودند:
" یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعهای، یک دروغی، یک حرف هراسافکنندهای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامهها بودند که این کارها را میکردند، حالا #فضای_مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعهای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود.
یکی از وظایف قوّهی قضائیّه برخورد با این مسئله است. البتّه اینجا هم من شنیدم بعضی گفتند که قانون نداریم؛ اوّلاً میشود از همین قوانین موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید؛ اگر قانون هم ندارید، #سریع قانون تهیّه کنید "
https://khl.ink/f/50545
👈 #تعلل قوه قضائیه کار را به جایی رساند که رهبر انقلاب، در دیدار دیروز نیز دوباره فرمودند:
" یکی از حقوق عامّه، #امنیّت_روانی جامعه است. اینکه یک عدّهای آنجا بنشینند و با استفاده از #فضای_مجازی یا غیرمجازی مدام روی اعصاب مردم راه بروند و امنیّت ذهنی مردم را به هم بزنند، مردم را بترسانند و مانند اینها، خب این خلاف مقتضای احیای حقوق عامّه است و قوّهی قضائیّه #باید وارد بشود. البتّه اطّلاع دارم که در بعضی اوقات و در بعضی از موارد دادستانیها وارد شدهاند و کارهایی هم انجام دادهاند، لکن باید با برنامهریزی و با انضباط این کار انجام بگیرد، این کار باید با قاعده انجام بگیرد؛ این جایش خالی است "
https://khl.ink/f/53222
⭕️ حال سوال این است که اگر از نظر قانونی در این زمینه مشکلی وجود ندارد، چرا شاهد ترک فعل قوه قضائیه هستیم؟
⭕️اگر هم در این زمینه نیاز به قانون جدید است، رهبر انقلاب سال گذشته فرمودند: « سریع قانون تهیه کنید »
◀️ از مسئولین قوه قضائیه می پرسیم که با وجود این ترک فعل خود، با چه رویی دوباره به دیدار رهبر انقلاب رفتید؟!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴 بازی دو سر باخت در لایحه عفاف!
🔹بر فرض که تهیه و تدوین قانون تازهای برای حجاب ضرورت داشته باشد! سؤال این است چرا مادام که قانون جدید به تصویب نرسیده است، این پدیده پلشت و خسارتآفرین به حال خود رها شده و برای پیشگیری از آن به قوانین موجود عمل نمیشود؟ آیا این بیتوجهی مصداق صریح قانونشکنی و «ترک فعل» نیست؟! بدیهی است که هست.
🔹شاید این احتمال را بدبینانه تلقی کنید! ولی درباره تهیه و تدوین لایحه حجاب نکاتی هست که علت و چرایی آن را در هالهای از ابهام فرو برده است. از جمله آن که؛
الف: با توجه به قوانین روشن و تعریفشدهای که در نظام حقوقی کشور برای مقابله با کشفحجاب وجود دارد، چه نیازی به تهیه و تدوین لایحه جدید بوده است؟!
ب: ممکن است گفته شود در قوانین موجود نواقص و کمبودهایی بوده است که باید اصلاح میشد! خُب، از آنجا که حجاب علاوهبر حکم شرع، یک ضرورت بنیادین در حفظ عفاف و بنیان خانواده است، قانون جدید باید در مقایسه با قانون موجود از تلاش و اهتمام بیشتری برای حفظ حجاب و نجات جوانان از چنبره فریب دشمنان و بداندیشان برخوردار باشد. که متاسفانه اینگونه نیست. بنابراین لایحه جدید برای چیست؟!
ج: لایحه عفاف و حجاب همانگونه که به آن اشاره شد، ضمن آن که نقش قابل قبولی در پیشگیری از بیحجابی ندارد، مسیر ارتکاب این جرم را هموارتر نیز میکند و در دیگر سوی، از هنگامی که خبر تهیه این لایحه مطرح شده است، همان برخورد نیمبندی که بر اساس قوانین موجود با پدیده کشف حجاب صورت میگرفت نیز کاهش چشمگیری داشته است! چرا؟! آیا این حرکت مصداق «بازی دو سر باخت» نیست؟!
🔖 یادداشت کامل #حسین_شریعتمداری (مدیر مسئول کیهان) را در اینجا بخوانید: 👇👇
https://kayhan.ir/fa/news/268158/
هدایت شده از ابرفقه
4.34M
🔺جدا سازی دو رده فقه فشرده (فقه فطری) و فقه گسترده (اجتهادی)
📚 و جداسازی هر یک از این دو رده فقه، در دو لایه فقه عقلی و فقه فکری
◽️ با نمونه آوری از شهید الداغی، عوام الناس کفن پوش ورامینی، راننده کامیون، حسن عباسی، بیداری ملت، حسین شریعتمداری، مومن نسب و وابصه
امامی، کاشف ابرفقه
هدایت شده از ابرفقه
🔺فقه برخورد با بدحجابی در هیئت و مسجد
اسلام فقه دارد و هر کاری باید بر پایه فقه اسلام باشد، وگرنه گمراهی است و قرآن، این نظردادنهای بیپایه ما را دروغ بستن به خدا میداند: «قل آللَّهُ أَذِنَ لكم أَم علَى اللَّهِ تَفتَرون» یونس، ۵۹.
📚حکم مسأله
برای رویارویی با بدحجابی، نخست باید بدانیم که دستور خدا (فقه الهی) و دستور ولیّامر (فقه ولایی: قانون) چیست.
◾️حجاب هم «واجب شرعی» (حکم الهی) است و هم «واجب سیاسی» (حکم ولایی). پس هم نهیازمنکر واجب است و هم برخورد قانونی! مگر این که دستور دیگر در اسلام (فقه الهی) یا قانون (فقه ولایی) به میان بیاید.
📚تحلیلی مسأله
پس از آن که حکم مسأله روشن شد، به تحلیل حکم میرسد. چون در فقه، تنها در چارچوب حکم، میتوان «تحلیل» کرد و تحلیلها و پندارهای ما در فقه، به هیچ روی، حکمساز و چارچوبساز نیست.
◾️لایههای فقه و مدیریت
_ فقه و مدیریت بافتار
_ فقه و مدیریت ساختار
_ فقه و مدیریت فضا
هر بافتاری در دل یک ساختار کار میکند و هر ساختاری در دل یک فضا. اگر فضا آسیب ببیند، ساختار هم آسیب میبیند و اگر ساختار آسیب ببیند، بافتار هم میآسیبد.
پس بسته به این که آسیبی، بافتاری یا ساختاری یا فضایی باشد، شیوه رویارویی ویژهای دارد.
برای نمونه، گاهی بیماری در درون یک بافت است. در اینجا بیآنکه ما متوجه بشویم، بافت به زدودن آسیب میپردازد؛ مانند نبرد گویچههای سفید (امنیتی) با میکروبها که ما اصلا متوجه هم نمیشویم.
ولی گاهی بافت آسیبدیده خودش توان ایستادگی در برابر بیماری ندارد، در اینجا سامانه عصبی فعال میشود، ما آگاه میشویم و مسأله از درون یک بافت، به ساختار بدن کشیده میشود و دیگر بخشهای بدن به کمک میآیند تا آسیب از میان برود.
ولی گاهی ساختار بدن و دیگر بافتها نیز نمیتوانند کاری بکنند یا خود ساختار هم دچار آسیب میشود. در اینجا باید از ساختار فراتر رفت و از توان «فضا» برای بهبود، بهره برد؛ مانند کمک گرفتن از پزشک.
◾️مرجع امنیت: بافتار و ساختار، فدای فضا
روشن است که مهمترین لایه فقه و مدیریت، لایه فضا است. یعنی مرجع امنیت در لایههای بافتار، ساختار و فضا، «فقه و مدیریت فضا» است. پس بافتار و نیز ساختار، فدایی سلامت «فضا»! هستند.
◾️عناصر فضاساز؛ رَخت و ریخت (پرچم)
«مدیریت فضا»، به پرچم و شعائر (رخت و ریخت) وابسته است و علمدار، جایگاه برجسته دارد. تعظیم فضا، برترین پرهیزکاری است (و مَن یُعَظِّم شَعائِرَالله فإنّها مِن تَقوی القُلوب).
◾️همدوشی فقه فضا و فقه امنیت
اینکه قرآن میفرماید اگر یک بیگناهی کشته شود، انگار همه مردم کشته شدهاند، معنایش «فقه فضا» است. نه اینکه ۱ برابر با مثلاً ۱۰۰۰ باشد؛ این که تناقض است؛ چون ۱ هم باید ۱ باشد و هم باید ۱ نباشد (۱۰۰۰ باشد). در اینجا است که هرکس فضای امنیت برای ۱ نفر بیگناه را بزداید، مانند سوراخ کردن کشتی است که دیگر هیچ کس در آن امنیت ندارد.
◾️گونههای بدحجابی و حکم هر یک
👈اگر بدحجابی در جایی، آسیب بافتاری باشد، شاید به جای نهی از منکر، حکم دیگری هم بر آن بیاید و مدیریت بافتاری انجام میشود.
👈اگر بدحجابی در جایی، یک آسیب ساختاری باشد، فقه و مدیریت ساختاری، بهتر میداند که چه باید بکند. در اینجا مسأله بیشتر به سوی نهی از منکر و افزون بر آن، کیفر مجرمانه کشیده میشود. زیرا این منکر دارد ساختار را دچار آسیب میکند و این خیلی گناه و جرم بزرگی است.
👈اگر گناه و فسادی، «فضا» را تباه کند، در اینجا این گناه و فساد میتواند تا «إفساد فی الأرض» کشیده شود؛ زیرا «گناهِ فضا» گناه امنیتی است. شکستن فضا مانند این است که «بیگناهی را بکشند؛ چنانکه در آنجا کشتن یک بیگناه، مانند کشتن همه مردم است، قتلِ حجاب هم، گاهی مانند بیحجاب کردن همه مردم است؛ زیرا فضای حجاب را میشکند و قبح بدحجابی را میریزد!
‼️خوشباوری در جنگ دستگاههای جاسوسی
در جنگ دستگاههای جاسوسی دشمن با حجاب، از کجا بدانیم که «نیت» این بدحجاب، خوب است؟ شاید چند سال دیگر روشن شود که مزدور دستگاههای جاسوسی بوده است. آیا به خیال اینکه شاید نیت این بدحجاب، خوب باشد، میتوان فضای حسینی را نقداً قربانی کرد؟!
📚نتیجه
اگر بدحجابی در هیئت و مسجد باشد، بسته به این که سلامت بافتار، ساختار یا فضا را آسیب بزند، گناهی «بافتاری، ساختاری یا فضایی» است.
در رویارویی بافتاری، به نیت فرد گناهکار توجه میشود ولی در رویارویی ساختاری و بویژه فضایی، برخورد ما وابسته به عمل فرد است؛ نه نیت او. در اینجا نمیگوییم شاید او نیتش خیر است! میگوییم کارش دارد به فضای محرم و کارآمدی ساختار هیأت و مسجد آسیب میزند و اصل، ساختار و فضا است.
👈 اول فقه، آنگاه فعل! (الفقهَ ثمّ المَتجرَ)
◾️فقه فضا در سخن رهبر
◾️فقه بافتار، ساختار و فضا
✍🏼 ابوالفضل امامی