eitaa logo
مجتبی شیخی
267 دنبال‌کننده
620 عکس
296 ویدیو
21 فایل
* بسم الله الرحمن الرحیم * 👈 یادداشت‌های اقتصادی و فرهنگی حجت‌الاسلام دکتر #مجتبی_شیخی ✅ استاد حوزه و دانشگاه ✅ دکترای «علوم اقتصادی» موسسه امام خمینی (ره) قم ✅ پژوهشگر ابرفقه و نظام اقتصاد ✅ نویسنده کتب احکام شرعی راه ارتباطی: @sheikhy1
مشاهده در ایتا
دانلود
نقشه رویت پذیری هلال در شامگاه پنجشنبه ۲۰ آوریل بر اساس معیار یالوپ که میگه نه تنها در ایران بلکه در کل آسیا و کل ار‌‌وپا و اکثر قریب به اتفاق آفریقا ماه قابل رویت نبوده است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 splus.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
نقشه رویت پذیری هلال در شامگاه پنجشنبه ۲۰ آوریل بر اساس معیار عوده که میگه نه تنها در ایران بلکه در کل آسیا و بخش‌هایی از ار‌‌وپا و آفریقا ماه قابل رویت نبوده است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 splus.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
✳️ و اینک اقتصاد اسلامی در برابر اقتصاد لیبرال ✳️ مناظره دیشب دکتر و ، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب اقتصاد اسلامی چیست و نقطه محوری تمایز آن از سرمایه داری و سوسیالیسم کدامست؟ ✳️ پاسخ در مبانی فلسفی الهی آن نهفته است، اقتصاد اسلامی یک اقتصاد الهی است که می‌گوید امور اقتصادی باید بر اساس فرامین الهی نه عقلانیت محدود بشر اداره شود، عواید اقتصادی باید عادلانه و متوازن توزیع شود نه بر اساس نظم کور بازار آزاد، ✅ در اقتصاد الهی، اقتصاد ابزاری برای تکاثر سرمایه و تفاخر بدان نیست(الهاکم التکاثر حتی زرتم المقابر)، بلکه ابزاری برای کمک به تکامل و کوثری شدن انسان است، انسانی که نماز می خواند و در راه خدا انفاق میکند(فصل لربک و انحر) ✅ اقتصاد لیبرال در تدبیر امور اقتصادی جامعه خدا را کنار می‌گذارد (خدای ساعت‌ساز) و تدبیر را به نظم خودجوش بازار می سپارد، نظم رقابتی خیالی که دچار شکست می‌شود و توزیع منافع در آن به شدت ناعادلانه و نامتوازن است، مشکلی که حتی مداخله سوسیالیستی دولت نیز نمی‌تواند آن را حل کند. ✅ اقتصاد اسلامی خلق پول از هیچ را آکل مال به باطل و رباخواری را حرام می داند و دنبال نظم اقتصادی است که طبقه محروم زیر چرخ دنده‌های کارخانه سرمایه دار له نشود. ❇️ ما هنوز در جنگ فکری ترسیم مرزهای اقتصاد اسلامی و مکاتب رقیب قرار داریم، باید نسخه های عملیاتی آن برای تدبیر امور اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم، راهی دراز در پیش است و تلاش فکری زیادی نیاز است، ما به های زیادی نیاز داریم که خطوط مرزی اقتصاد ما را ترسیم کنند. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
۵۰ اقتصاددان برجسته دیگر از حسن روحانی حمایت کردند در میان این اقتصاد دانان نام «موسی غنی نژاد», «محمد طبیبیان»، «علی‌نقی مشایخی»، «مهدی بهکیش»، «مسعود روغنی زنجانی»، «حسین عبده تبریزی» و «سعید لیلاز» وجود دارد. 🌟🌟🌟🌟 نتیجه سرمایه داری رقابتی و نظم خودجوش بازار، منجر به بدترین دوران اقتصادی جمهوری اسلامی در دهه نود شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینو👆😍فرستادم بگم؛ این روزا که بحث مناظره داغه، لیبرال‌های غرب‌زده توهم برشون نداره حالا که از روی علم‌زدگی و بردگی فکری، چارتا جسارت به امام و آقا کردند، میتونن مسیر انقلاب رو عوض کننن!! آینده از آنِ علم توحیدی است!
📚 پاسخ به شبهه کارشناس نبودن امام و رهبری در حوزه اقتصادی ⚠️ جناب غنی نژاد! امام و رهبری کارشناس نیستند، (بلکه) سیاستگذارند! 1⃣اولا بهتر می‌دانید هر سیاست ولو سیاست اقتصادی صرفا ابعاد اقتصادی ندارد. اقتصاددان به ابعاد اقتصادی، جامعه شناس در ابعاد اجتماعی، سیاستمدار در وجوه سیاسی و متخصص امور فرهنگی به تبعات فرهنگی اجرای سیاستها توجه دارد. 🔹حال اگر حاکم جامعه بخواهد به حرف اقتصاددان‌ها عمل کند از بین اقتصاددان ها به حرف کدامیک عمل کند؟ دکتر درخشان یا دکتر غنی نژاد؟ از بین جامعه شناس‌ها و ... چطور؟ 🔸جناب غنی نژاد، اصولا جایگاه حاکم جامعه (ولو جامعه غیردینی) جایگاه یک سیاستگذار است و سیاستگذار باید یک ایدئولوگ باشد و نه کارشناس، و کارشناسان در نقش مشاوران سیاستگذارانند. حاکم جامعه باید صاحب اندیشه اداره جامعه باشد و بداند که جامعه را به کدام سمت می‌خواهد ببرد که اگر چنین باشد میتواند تشخیص دهد که حرف کدام کارشناس را بپذیرد و کدام را نپذیرد! ❓حال سوالی که مطرح است اینکه آیا امام خمینی که سالها پیش از انقلاب نظریه ولایت فقیه را مطرح کردند ایدئولوگ نیستند؟ رهبر انقلاب چطور؟ 🔹از سوی دیگر شما که این چنین از نظرات کارشناسان دفاع می‌کنید بفرمایید که آیا جایگاه کارشناسان را در سطحی می‌دانید که هر حرفی که می‌زنند آثار سیاسی و فرهنگی و اجتماعی آن را بدانند؟ تجربه خلاف این را نشان می‌دهد. حذف ارز ۴۲۰۰، بنزین ۳۰۰۰ تومنی و ... مسائلی بود که با توصیه کارشناسان همسو با جنابعالی و با نگاه صرفا اقتصادی به قضیه اجرا شد و اکنون تبعات مختلف اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی اجرای آن را مشاهده می‌کنیم. 🔸پس لطفا جایگاه کارشناس را با سیاستگذار جابجا نکنید. 2⃣ ثانیا به نظر می‌رسد قبول دارید که امام و رهبری هر دو اسلام شناسند. جناب غنی نژاد اینکه امام، به قول شما قانون اساسی را از چنگ سوسیالیسم نجات داد نه به خاطر این بود که ایشان لیبرال باشند، بلکه به این خاطر بود که اسلام چنین گفته بود، همانطور که تاکید امام و رهبری بر خودکفایی در محصولات استراتژیک نیز نه به این خاطر بود که سوسیالیست باشند، بلکه اسلام سلطه بیگانگان بر امورات مسلمین را مجاز نمی‌داند. 🔹جهت استحضار عرض کنم که آنچه به عنوان اقتصاد اسلامی شناخته می‌شود اعم از مکاسب و مقاصد، در جهت تحقق عدالت اقتصادی، عدم سلطه بیگانگان بر مقدرات جامعه، جریان داشتن ثروت در دست همه آحاد جامعه و نه تنها ثروتمندان (عدم تداول ثروت)، رفع فقر و تنگدستی از اصول مسلم حکمرانی اقتصادی است! ❓اگر رهبری این امور را مطالبه کنند جنابعالی به این بهانه که ایشان کارشناس نیستند به حرفشان اعتنا نمی‌کنید؟ اصولا آیا سطح این مطالبات را سطح کارشناسی می‌دانید؟؟ 🔹یکی از محاسن مناظره جنابعالی با دکتر درخشان این بود که پشت پرده عدم تحقق مطالبات امام و رهبری را در این سالها برملا کرد، و نشان داد که مشکل از شاگردان دیروز شماست که کارشناسان امروز ما نیز هستند، شاگردانی که به تبعیت از استاد به جای پیگیری تحقق مطالبات امام و رهبری، به دنبال برچسب زدن و تغییر ریل سیاستگذاری ها هستند. مساله ایکه نشان از این دارد کارشناسان ما دچار توهم جایگاه شده‌اند و فکر می‌کنند با تنزل جایگاه امام و رهبری می‌توانند جایگاه خود را بالا ببرند! يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ✍ مرتضی صالحی
سهم ما در خون شهید...❗️ 🔹کارشناس، روان شناس، جامعه شناس و خلاصه هرکس دستی بر آتش داشت، مخاطرات و پیامدهای فضای مجازی ولنگار را فریاد زد، اما گوش شنوایی نبود! 🔹نسبت به تبعات آموزش مجازی ایام کرونا در فضای بی در و پیکر مجازی هشدار دادند اما گوش شنوایی نبود! 🔹رهبری فضای مجازی ولنگار را سگ هار بدون قلاده، قتلگاه جوانان و سلاح شیمیایی معرفی کردند، ساماندهی آن را جداگانه از مجلس خواستند، از دولت خواستند، از قوه قضائیه خواستند، اما گوش شنوایی نبود! 🔹هنجارشکنی های پسا مهسا و اخیرا شهادت آیت الله سلیمانی نتیجه تخم کینه نسبت به دین است که فضای مجازی ولنگار در دل هنجارشکنان و قاتل کاشت و این پایان ماجرا نیست اگر همچنان گوش شنوایی نباشد. 🔹و البته يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ، با وجود تهاجم همه جانبه شیطان و ایادیش، خورشید دین روز به روز بیشتر گرمابخش دلها میشود که آخرین نمونه اش امواج خروشان الهی العفو شب‌های قدر و اللهم اهل الکبریاء نماز عید بود اما... 🔹اما آقایانی که پیام تسلیت شهادت آیت الله سلیمانی صادر می کنید، نیمه شبی در خلوت با خدا، به دور از هیاهوی مشاوران و اطرافیان لختی بیندیشید و درباره سهم خود در خون این شهید و ولنگاری فرهنگی جامعه چرتکه بیندازید. 🔹جبران مافات کنید که تا بازخواست روز جزا زمان کوتاه است.
❇️ امام و اقتصاد امام خمینی رحمت‌الله‌علیه: «مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. آشنایی به روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.» 📚صحیفه امام خمینی » جلد ۲۱» صفحه ۲۸۹ ✍️ سیدجواد میرزازاده
🔰 زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در مفهوم اجتهاد و نیز تبیین وظیفه مجتهد از منظر امام خمینی: 👇 زمان و مکان دو عنصر در اجتهادند. مسئله‌ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسئله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی می‌طلبد. مجتهد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید ، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. (صحیفه امام خمینی) پ.ن: طبق بیان بسیار دقیق بالا، گاه یک موضوع به یک نحوی فهمیده می شود و موضوع برخی روایات قلمداد می شود، اما همان موضوع (تاکید می شود همان موضوع) وقتی در پیوست با مسائل دیگر و با دستگاه خوانشگر نظام بازخوانی می شود، ممکن است جور دیگری فهمیده شود و موضوع روایات دیگری شود. بند ۱ به تعریف اجتهاد و بند ۲ به وظیفه مجتهد (نه لزوما ولی امر) می پردازد. ✍مجتبی شیخی
هدایت شده از ابرفقه
◽️دشمن‌شناسیِ کمتر از حبه‌انگور «مصاف» رائفی‌پور با «فقه فطرت» رسانه رسمی آقای رائفی‌پور نوشته: «صفحه اینستاگرام مؤسسه مصاف برگشت»! یعنی فاعل برگشتن این صفحه، خود این صفحه است؟ «صفحه برگشت؟» نه برادرم! دشمن بر پایه محاسبات پیچیده خودش و دهها ساعت بررسی، بر آن شده است که این صفحه را برگرداند و افراد دچار اختلال محاسباتی را در برنامه خودش به بازی بگیرد. آیا جز این است؟ یعنی صهیونیستاگرام از شما ترسیده؟ یا در برابر پیگیریهای شما ناگزیر شده؟ 💠 قتل فقه فطرت در اینجا شما تنها فاعل یک فعل را نمی‌پوشانید، بلکه نفوذ محاسباتی دشمن، «فقه فطرت» شما را خفه می‌کند؛ کاری که برای حبه انگور هم قفل بود! یعنی گرگ حبه انگور هم می‌دانست که باید دستش را بپوشاند ولی شما خودتان دست گرگ خودتان را می‌پوشانید و در را می‌گشایید و اختلالات محاسباتی خود را خرسندانه جار هم می‌زنید! 💠 سنجه قرآن؛ نپذیرفتن ادعای یاری منافق در جنگ تبوک برخی منافقان برای گریز از جنگ، اجازه ماندن خواستند و خدا آنان را سخت نکوهید و سپس فرمود: اگر خدا تو را به گروهی از آنان بازگرداند و آنان اجازه آمدن به نبرد را خواستند، به آنان بگو که «شما هرگز با من برای جنگ بیرون نخواهید آمد و هرگز در کنار من با دشمنی نخواهید جنگید؛ [زیرا] شما برای از آغاز، به قعود خوشنود بودید پس [اینک نیز] با رویگردانان [از جنگ] بتمرگید! [که اجازه نبرد با ما ندارید]: «فَإِن رَجَعَکَ اللَّهُ إِلی‏ طائِفَةٍ مِنهُم فَاستَأذَنوکَ لِلخُروجِ فَقُل لَن تَخرُجوا مَعِيَ أَبَداً و لَن تُقاتِلوا مَعِيَ عَدُوّاً إِنَّکُم رَضيتُم بِالقُعودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقعُدوا مَعَ الخالِفين» توبه، ۸۳. 💠 سنجه روایت: رویکرد آخرالزمانی دشمن خوب دشمن در وقت خودش شما را می‌زند و هنگامی که دارید سر پا می‌شویم، مثلا دستگیری می‌کند که پای شما ورز نگیرد؛ مانند کاری که گفته می‌شود فرانسه در خودروسازی با ایران کرده است؛ ازینرو این نیرنگ دشمن در مؤمنان خردمند کارا نیست و امام باقر (ع) می‌فرماید: مردمانی که از خاور بر پا می‌خیزند (که ای بسا همین انقلاب مردم ایران باشد) حق خویش را می‌خواهند ولی به آنان داده نمی‌شود و باز حق خود را می‌خواهند و باز به آنان داده نمی‌شود پس هنگامی که کار را اینگونه می‌بینند، شمیشرها را بر شانه‌ها می‌گذارند، آنگاه است که خواسته‌شان به آنان داده می‌شود، ولی آنان دیگر آن را نمی‌پذیرند تا قیام کند و این انقلاب را جز به صاحب‌تان ندهند و کشتگان‌شان شهیدند: «کَأَنّی‏ بِقَومٍ‏ قَد خَرَجوا بِالمشرِقِ يَطلُبونَ الحقَّ فَلا يُعطَونَهُ ثم يَطلُبونَهُ فَلا يُعطَونَهُ فَإِذا رَأَوا ذَلک وَضَعوا سُيوفَهُم عَلَی عَواتِقهم فَيُعطَونَ ما سَأَلوهُ فَلا يَقبَلونَهُ حَتّی يَقوموا و لا يَدفَعُونَها إِلا إِلی صاحِبِکُم قَتلاهُم شُهَداءُ ...». الغيبة، نعمانی، ۲۷۳. خب برادر رائفی پور، شما چقدر فریادهای رهبری درباره فضای ولنگار و قتلگاه مجازی و بمب شیمیایی و بایستگی سلب سلطه دشمن بر فضای مجازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی کردید؟ خب این کار را نکردید که دشمن‌شناسی شما، گاهی از «حبه انگور» هم پایین‌تر آمده است و خودتان، خودتان و کاربران‌تان را با مخفی کردن دست دشمن، فریب می‌دهید: «صفحه صهیونیستاگرام شما برگشت»؟ مگر سگ شکاری است برگشت؟ 💠 سیره امام خمینی؛ سلب سلطه طاغوت یا آبنبات دارالتبلیغ اگر امام خمینی هم می‌خواست با نیرنگ‌هایی در تراز برگشتن فلان صفحه اینستاگرام، مطالبات اصلی یعنی «سلب سلطه طاغوت» بر فضای کشور را در حاشیه رها کند، دیگر امام خمینی نبود که! یکی مانند «شریعتمداری» بود که او را به «دار التبلیغ» دلخوش کردند. 💠 اصل کار: سلب سلطه دشمن بر قتلگاه مجازی! اصل جهاد ما، تبیین و مطالبه «سلب سلطه دشمن» از فضای مجازی» است! نه اینکه دشمن بهمنی از شبهات و شهوات را مانند بمب شیمیایی بر سر مردم بریزد و شما بخواهید آفتابه بدست و با آب قلیل و زیر کلید استکبار، بهمنی از نجاست را تطهیر کنید؛ اگر اصل را فروگذاشتیم، ادعای ما در فرع نیز، دلبری نمی‌کند! 💐 آری جهاد تبیین حتی با آب قلیل هم دستور رهبر است، ولی جهاد بزرگتر و دستورتر، سلب سلطه دشمن است که شما در اینجا عطر مطالبه نمی‌پراکنید!