eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
401 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند 🟢 نشست بصیرتی سیاسی 🔴 موضوع: « انتقام سخت چه شد؟»
بر اساس بیانات مقام معظم رهبری
            و عملکرد سران عالی نظام
🟢 مهمان: حجت الاسلام سعید صلح‌میرزایی مسؤول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم 🔸 زمان: یکشنبه ۲۴ دی ساعت ۱۸:۳۰ ✳️ هماهنگی برای شرکت حضوری اعضای خارج از اندیشکده مستعدان انجام نشده است، لطفا مراجعه نفرمایید. 📱علاقه مندان میتوانند از طریق لینک زیر جلسه را دنبال بفرمایند: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 3️⃣ یادداشت سوم: نقد تحلیل فهرستی 💢تمرکز اصلی غالب نقدهایی که به روش تحلیل فهرستی شده، بر این است که قرائن و شواهد مذکور، موجب قطع یا اطمینان و یا حتی ظن معتبر نمیشود. 🔰نقد اول: ادعای این نظریه این است که تحلیل فهرستی، همان روش اعتبارسنجی قدما است. ◾️اگر چنین بود بود، پس چرا مرحوم کلینی اهتمام فراوانی به ذکر اسناد دارند؟ یکی از علل طول کشیدن نگارش کافی در حدود 20 سال، اهتمام ایشان به ذکر کامل و دقیق اسناد است. پس ذکر اسناد توسط ایشان، تشریفاتی نبوده و میخواستند بستر اعتبارسنجی را برای سایرین فراهم کنند. ◾️همچنین در هیچ کتابی به تفاوت اعتبارسنجی شیعه و اهل سنت مبنی بر تمرکز شیعه بر کتابت و تمرکز اهل سنت بر نقل شفاهی، اشاره نشده است. ◾️علاوه بر این، فقهای شیعه در مقام عمل، روایات را به روش رجالی اعتبارسنجی میکردند. ▪️بعنوان مثال مرحوم شیخ طوسی در نقد یک روایتی میفرمایند: «وَ هَذَا الْخَبَرُ ضَعِيفٌ وَ طَرِيقُهُ رِجَالُ الزَّيْدِيَّة». (1) امثال این مطلب در کتب قدما زیاد است. 🔰نقدم دوم: صاحبان این نظریه میگویند علت نگارش کتب فهرستی در شیعه، تعیین کتب و نسخ مورد اعتماد آنهاست. ◾️اما صاحبان این فهرست ها و دیگران، اشاره ای به این مطلب نکردند. ▪️بعنوان مثال مرحوم نجاشی علت نگارش فهرست خود را، سرزنش مخالفان مبنی بر پیشینه نداشتن شیعه ذکر میکنند. (2) لذا کتاب را برای پاسخ به این شبهه نوشتند. ▪️مرحوم شیخ طوسی نیز در مقدمه فهرست خود، علت نگارش کتاب را عدم جمع آوری کتب شیعه به طور مستوفی ذکر میکنند. (3) 📚منابع: 1- تهذیب الاحکام، ج6، ص168. 2- رجال النجاشی، ص3: «فإني وقفت على ما ذكره السيد الشريف من تعيير قوم من مخالفينا أنه لا سلف لكم و لا مصنف‏» 3- فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنفين و أصحاب الأصول‏، ص 3: «فإنّي لمّا رأيت جماعة من شيوخ طائفتنا من أصحاب الحديث عملوا فهرست كتب أصحابنا و ما صنّفوه من التصانيف و رووه من الأصول، و لم أجد منهم أحدا استوفى ذلك‏ ... » ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 4️⃣ یادداشت چهارم: نقد تحلیل فهرستی 💢نقدهای دیگری که به تحلیل فهرستی وارد است، بدین شرح است: 🔰نقد سوم: این نظریه مبتنی بر تمرکز شیعه بر کتابت حدیث در فرایند انتقال روایات است. ◽️اگر منظور این باشد که شیعه هیچ نقل شفاهی نداشته و اصحاب به هیچ نقل شفاهی اعتماد نمیکردند، اشتباه است. نقل شفاهی روایات در میان اصحاب، کم نبوده است. ▫️نشانه اش، راویان بدون کتاب اند، مانند جناب زراره و عمر بن حنظله. ▫️مثلا جناب زراره هرچند کتب معدودی داشتند، اما حجم گسترده روایی ایشان، نشان از نقل بسیاری از آنها به صورت شفاهی دارد. 🔰نقد چهارم: اگر احراز شود که مثلا مرحوم کلینی از روی نسخه معتبری از کتاب راوی ثقه نقل میکنند، مورد قبول است؛ اما: ▫️اولا از کجا میتوان فهمید که ایشان از روی کتاب اولین نگارنده حدیث نقل میکنند؟ گاهی تمام افراد سند دارای کتاب هستند و امکان دارد از کتاب آنها باشد. ▫️ثانیا بسیاری از کتب اولیه، مشهور و معروف نیست. ▫️ثالثا شاید صاحب کتاب، روایات شفاهی داشته باشد و روایت مذکور، از آن دسته باشد. ▫️رابعا از کجا احراز میشود که نسخه معتبری از آن کتاب، نزد مثلا مرحوم کلینی بوده است؟ ▫️خامسا عبارت «یرویه جماعة» نیز نهایتا شهرت کتاب در زمان صاحب کتاب را ثابت میکند، نه شهرت کتاب در زمانهای بعد و نه شهرت تمام نسخه های آن. ♦️به نظر میرسد این نظریه در مقام تطبیق و احراز صغری، با مشکلات فراوانی روبروست. ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️«تحلیل فهرستی روایات؛ تبیین، ادله و نقد» تقریر فرمایشات استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قیصری به قلم آقای امیررضا ملکی 4️⃣ یادداشت پنجم (آخر): نقد تحلیل فهرستی 💢آخرین نقد، مربوط به استناد صاحبان نظریه به عبارت برخی فقها همچون شیخ طوسی است. ♦️صاحبان این نظریه، به این عبارت از شیخ طوسی تمسک کردند: «حتى أن واحدا منهم إذا أفتى بشي‏ء لا يعرفونه سألوه من أين قلت هذا؟ فإذا أحالهم على كتاب معروف، أو أصل مشهور و كان راويه ثقة لا ينكر حديثه، سكتوا» (1) ◻️اولا مرجع ضمیر در عبارت «و کان راویه ثقة» دو احتمال دارد: 1. صاحب کتاب 2. راوی کتاب. ▪️قرینه ای بر مرجع آن وجود ندارد و اگر دومی باشد، نیازمند تحلیل رجالی است. ◻️ثانیا عبارت ایشان، قبل (2) و بعدی (3) دارد که با تحلیل رجالی سازگارتر است. ▪️بعنوان مثال شیخ طوسی میفرمایند این روش اعتبارسنجی، عادت اصحاب از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله تا امام صادق علیه السلام بوده است، (3) درحالیکه قطعا روش اصحاب پیامبر چنین نبوده است؛ چرا که کتب چندانی در آن زمان نوشته نشده بود. 📚منابع: 1- العدة فی اصول الفقه، ج1، ص126. 2- همان: «أن خبر الواحد إذا كان واردا من طريق أصحابنا القائلين بالإمامة و كان ذلك مرويا عن النبي صلى اللَّه عليه و آله و سلم أو عن واحد من الأئمة عليهم السلام و كان ممن لا يطعن في روايته و يكون سديدا في نقله و لم تكن هناك قرينة تدل على صحة ما تضمنه الخبر، لأنه إن كانت هناك قرينة تدل على صحة ذلك كان الاعتبار بالقرينة و كان ذلك موجبا للعلم - و نحن نذكر القرائن فيما بعد - جاز العمل به» 3- العدة فی اصول الفقه، ج1، ص 126 و 127: «و هذه عادتهم و سجيتهم من عهد النبي صلى اللَّه عليه و آله و سلم و من بعده من الأئمة عليهم السلام، و من زمن الصادق جعفر بن محمد عليه السلام الّذي انتشر العلم عنه و كثرت الرواية من جهته، فلو لا أن العمل بهذه الأخبار كان جائزا لما أجمعوا على ذلك و لأنكروه، لأن إجماعهم فيه معصوم لا يجوز عليه الغلط و السهو» ▪️هرگونه تقصیر و قصور در بیان و تقریر، از نگارنده است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
◾️شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلثَّالِثِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : « أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِيعٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلْمُحِبُّ لِأَهْلِ بَيْتِي وَ اَلْمُوَالِي لَهُمْ وَ اَلْمُعَادِي فِيهِمْ وَ اَلْقَاضِي لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ اَلسَّاعِي لَهُمْ فِيمَا يَنُوبُهُمْ مِنْ أُمُورِهِمْ » . از حضرت امام على النقى از آباء گرام خود از امير المؤمنين عليه السّلام نقل شده كه پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « چهار دسته هستند كه من شفيع آنها هستم در روز قيامت ، ▫️ دوستدار اهل بيتم و علاقمند بآنها ▫️ دشمن با دشمنان ايشان ▫️ برآورنده نيازهاى آنها ▫️ كوشش‌كننده در راه گرفتارى ايشان » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 بحار الأنوار ، ج ۲۷، ص ۸۵ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت نشست "بصیرتی سیاسی" 🔴 موضوع: « انتقام سخت چه شد؟» بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و عملکرد سران عالی نظام 🟢 مهمان: حجت الاسلام سعید صلح‌میرزایی مسؤول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 پیام مخاطبان 👇👇👇👇 سلام علیکم و رحمة الله.... بابت بارگذاری صوت جلسه بصیرتی یکشنبه سپاسگزارم... مأجور باشید إن شاء الله... مباحث حاج آقا صلح میرزایی هم تربیتی بود هم بصیرتی هم فرهنگی استفاده کردیم... از حضرتعالی و مسئولين مؤسسه تشکر و آرزوی توفیق دارم ...
🔰بررسی لیله الرغائب نخستین شب جمعه‌ی ماه رجب با استناد به روایتی پربحث، «لیلة الرغائب» نامیده شده و در زبان فارسی نیز به «شب‌ آرزو‌ها» شهرت یافته است. کلمه‌ی «رغائب» جمع «رغیبة» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و همچنین به معنای عطا و بخشش فراوان است.  بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به خواسته‌ها در آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. در هر صورت تعبیر به شب آرزوها با آن سازگاری دارد اگرچه که مطابق آن نیست. اعمال این شب شامل روزه گرفتن در اولین پنجشنبه‌ی ماه رجب و نمازی ۱۲ رکعتی در شب جمعه با اذکاری خاص است. اما منشأ و ریشه‌ی این نامگذاری و این اعمال تنها به یک روایت از حضرت رسول (ص) بازمی‌گردد که محل اختلاف آراء قرار گرفته است. قدیمی‌ترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «اقبال الاعمال» سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه.ق‌) است.[1] البته قبل از کتاب اقبال الاعمال این روایت در «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی  هم نقل شده اما درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلاف‌نظر وجود دارد؛ پس تا عصر سید بن طاووس این روایت میان شیعیان رواج نداشته و اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که اصل این حدیث در منابع اهل سنت بوده است و از این طریق و به نقل از آن‌ها وارد کتاب‌های دعائی و روایی شیعه شده است. در بعضی کتب اهل سنت، این حدیث ساختگی معرفی شده است. ابن جوزی (متوفای ۵۹۷ ه.ق) در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی می‌کند[2]. محی‌الدین نووی (متوفای ۶۷۶ ه.ق‌)  نیز در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علماء در ردّ آن کتاب نوشته‌اند[3]. ابن اثیر(متوفای ۶۰۶ ه.ق‌)  نیز حدیث را جعلی می‌داند.[4] در میان علماء شیعه نیز مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه.ق‌)[5] و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی[6] این روایت را غیرمعتبر می‌دانند. البته علمایی از اهل سنت هم این روایت را بدون ذکر جعلی بودن آن، در کتب خود نقل نموده‌اند. در میان علماء شیعه نیز، علاوه بر سید بن طاووس، علامه‌ حلی، علامه‌ مجلسی و مامقانی آن را جعلی ندانسته اند. با توجه به توضیحاتی که گذشت اگر جعلی بودن روایت احراز شود، عمل به این روایت بدعت و حرام خواهد بود اما اگر جعلی بودن آن احراز نشود و تنها مشکل، ضعف سند آن باشد به سه صورت امکان دارد مشروعیت این اعمال ثابت شود: اول آن که قائل شویم تسامح در ادله‌ی سنن معتبر است و روایات مرسل و غیر صحیح در این موارد حجت است. راه دوم این است که با توجه به روایات «من بلغ» قائل شویم که اگرچه استحباب این اعمال ثابت نیست اما اگر به قصد رجاء و امید درک ثواب انجام شود، دارای ثواب خواهد بود. سوم آن که به اطلاقات ادله‌ی نماز و دعا تمسک کنیم؛ عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس می‌خواهد زیاد و هر کس که می‌خواهد کمتر بخواند بنابراین به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است این اعمال را به جا آورد. 📚منابع: [1] الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ش، ج۳، ص۱۸۵ [2] الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶ [3] شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰ [4] جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸ [5] النجعه فی شرح اللمعه، ج‌۳، ص ۱۰۳ [6] جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» به قلم آقای امیررضا ملکی 7️⃣ یادداشت هفتم: رجال ابن غضائری و رجال کشّی 🔰کتاب «رجال ابن غضائری» نگارش یافته بر اساس «جرح و تعدیل» راویان است. 🔲 راویان شمارش شده در این کتاب را میتوان به پنج دسته تقسیم نمود: ▪️راویانی که تضعیف شده و روایات آنها پذیرفتنی نیست؛ مانند جعفر بن محمد بن مالک فزاری. (1) ▪️راویانی که با وجود ضعف، روایات صحیح (پذیرفتنی) و سقیم (نپذیرفتنی) دارند؛ مانند ابراهیم بن اسحاق احمری. (2) ▪️راویانی که هرچند از دید بعضی تضعیف شدند، اما نمیتوان ضعیف دانستن آنها را به ابن غضائری نیست داد؛ مانند ادریس بن زیاد. (3) ▪️راویانی که از آنها رفع اتهام شده است: یا به اینصورت که از میزان ضعف آنها کاسته است، هرچند آنها را ضعیف میداند؛ مانند محمد بن عیسی الهمدانی. (4) یه به اینصورت که ضعف آنها را قبول نداشته و بر احادیثشان صحه میگذارد؛ مانند محمد بن ارومة. (5) ▪️راویانی که وثاقت آنها را قبول داشته و محدوده اعتراض دیگران به آنها را محدود میکند؛ مانند احمد بن محمد بن خالد برقی. (6) 🔰در خصوص «رجال کشّی» باید گفت که اصل کتاب به ما نرسیده و نسخه کنونی، تلخیص شیخ طوسی از کتاب اصلی است که به روش املاء، بر شاگردان خود قرائت کردند. (7) ▫️کتاب موجود ساختار مشخصی نداشته و پراکنده نگاری است. بیشترین حجم کتاب، گزارشهای تاریخی از تاریخ ائمه علیهم السلام است؛ لذا بهترین کتاب برای ترسیم فضای حاکم بر اعتبارسنجی احادیث در دوره های مختلفی حدیثی است. ▫️این کتاب مشتمل بر «گزارشهای روایت گونه درباره راویان» «دیدگاه های مرحوم کشّی، مرحوم عیّاشی (استاد کشّی) و اساتید عیّاشی» است. 📚منابع: 1- ابن غضائری، الرجال، ش 27. 2- همان، ش 9. 3- همان، ش 8. 4- همان، ش 136. 5- همان، ش 133. 6- همان، ش 10. 7- سید بن طاووس، فرج المهموم فی معرفه نهج الحلال من علم النجوم، ص 130. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔎 🔅 اکران خصوصی فیلم مستند " الکافی " 📍روایتی از سرگذشت یک کتاب ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 📅 زمان : یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🏫 مکان: خیابان هنرستان - بین کوچه ۲۰ و ۲۲ سینما آیه ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 💠 موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی itaihe.ac.ir eitaa.com/ita_ac_edu 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔸پربرکت‌ترین مولود «ابویحیی صنعانی» می گوید: روزی در محضر امام رضا علیه‌السلام بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود نزد ایشان آوردند، حضرت فرمودند: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است.» 🔺 الكافي، ج‏1، ص: 321، ح9 حُسن تو به ماهِ آسمان داده نشد بی جلوه‌ی تو، بهشت آماده نشد در وصف توثامن‌الحجج فرموده‌ست: مولود به این مبارکی، زاده نشد ✅عید نورانی میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه علیه‌السلام را تبریک و تهنیت می‌گوییم. جز کوی تقی پناه دیگر نبود نومید کسی ز فیض این در نبود فرمود رضا که در جهان اسلام مولود از این با برکت تر نبود (مرحوم استاد موید) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
-علمی ترویجی 🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با همکاری اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي: «بررسی فقهی نکاح معاطاتی و نسبت آن با ازدواج سفید» 🎙ارائه کننده اول: حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سجادی 🎙ارائه کننده دوم: حجت‌الاسلام والمسلمین میثم رستمی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی ⏰ زمان: چهارشنبه 4بهمن 1402 ساعت 10 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 : 🔗 پخش زنده ازطریق آپارت: https://gharar.ir/r/71810914 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️معنا و حکم نکاح معاطاتی 🔰معاطات به سه معنا در کلام فقهای امامیه استعمال شده است: اول: هر عقدی که لفظی نباشد بلکه با فعل، عقد صورت گیرد [1] دوم: هر عقدی که لفظ داشته باشد ولی لفظش معهود نباشد [2] سوم: هر عقدی که با الفاظ مخصوص نباشد. (اعم از اینکه اصلا لفظ نباشد، یا لفظ غیر معهود باشد) [3] 🔹معنای معاطات در نکاح و دیگر عقود تفاوتی ندارد ولی آنچه که مهم است وجود ادله شرعی بر عدم صحت نکاح معاطاتی به جمیع معانی است(مگر در بعضی موارد مثل اخرس و غیر قادر بر تعلم صیغه عربی)... 🔹در این میان قائلین به بطلان به اجماع محصل و روایات و ارتکاز متشرعه استدلال کرده اند که دلالت و سند اینها در بعضی، مورد قبول و در بعضی دیگر مردود است. مخالفین نیز به عدم تحقق اجماع و وجود بعضی روایات تمسک کرده اند که محل تأمل است... 🔻 اصل عملی نیز در مسأله فعلی اثر جدی و مهمی در تأیید قائلین به بطلان دارد... 📚منابع: ۱. جامع المقاصد 9؛141/ رسائل شهید اول 266 /ظاهر کلام محقق اردبیلی در مجمع الفائده9؛529 ۲. الحدائق الناظرة 18/356 ۳. ظاهر رسائل محقق کرکی 2؛251/ الروضة البهیة/1/275 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰اصطلاح ازدواح سفید 🔹اصطلاح ازدواج سفید در ایران به معنای همباشی(cohabitation) زن و مرد و داشتن روابط جنسی آزاد و زندگی زیر یک سقف است بدون قصد ازدواج شرعی و قانونی و بدون پذیرش وظایف و تعهدهای شرعی و عرفی (در ازدواج رسمی) طرفین. 🔻 به همین دلیل هرکدام از طرفین می توانند به دلخواه رابطه را به هم بزنند و ضرر و زیانی را هم تقبل نکنند! و همچنین در این پدیده غالبا امرار و معاش همباشی بصورت مشترک و طرفینی صورت می گیرد. (خانه ای با در باز/کامیل احمدی/ص201) ❗️تعدادی از پژوهشگران سعی کرده اند مفهوم ازدواج سفید را با نکاح معاطاتی واحد در نظر بگیرند و در نتیجه صحت این همباشی را منوط به صحت نکاح معاطاتی کرده اند. اما این انگاره غلط ناشی از عدم شناخت صحیح مفهوم نکاح معاطاتی است... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🍃🌺🍃 🍃🌺🍃 🌺🍃 🍃 کعبه افتاده به پایت سر راهت سرمست «پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست» کعبه وقتی که در آغوش خودش یوسف دید خود زلیخا شد و خود پیرهن صبر درید کعبه بر سینه ی خود نام تو ای مرد نوشت قلم خواجه ی شیراز کم آورد، نوشت: «ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه» راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید 🍃 🌺🍃 🍃🌺🍃 🍃🍃🌺🍃 ✨🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ارائه کننده اول: حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سجادی 🎙ارائه کننده دوم: حجت‌الاسلام والمسلمین میثم رستمی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🔰کرسی بازخوانی و نقد کتاب: اعتبار سنجی احادیث شیعه (زیر ساخت ها، فرایندها، پیامدها) اثر محقق ارجمند، استاد حسینی شیرازی 💢ناقد: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی غیبی 💢ناقد: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت 💢ناظر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 💢دبیر: آقای یاسین نوراهاندوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 💠 امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است. 📱لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📖سلسله یادداشت های خلاصه کتاب "اعتبار سنجی احادیث شیعه" 📝 نگاشته ی آقای امیررضا ملکی 1⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/249 2⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/264 3⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/266 4⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/272 5⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/293 6⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/302 7⃣ https://eitaa.com/mstdnjthd/398 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💠 اندیشکده مستعدان با همکاری کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔳 عنوان کرسی: اعتبار سنجی احادیث شیعه (زیر ساخت‌ها، فرایندها، پیامدها) اثر استاد حسینی شیرازی 🎙ارائه کننده: ✍️ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی غیبی ✍️ حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت 🎙داور: ✍️ حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 🎙 دبیر علمی: ✍️ جناب آقای یاسین نوراهان 📆 زمان: دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 📌 مکان: صفائیه، کوچه 21، ساختمان بیت الزهرا سلام الله علیها، اندیشکده مستعدان، طبقه اول، اتاق جلسات 🎦 لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 ☑️ این نشست موفق به اخذ مجوز از کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه شده است. ➖➖➖➖➖➖ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 اطلاعیه پذیرش به لطف خدا سومین دوره جذب و‌ پذیرش تشکل علمی و اندیشکده «مستعدان» از امروز تا تاریخ ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ انجام می‌پذیرد ✳️ فارغ التحصیلان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) که ساکن قم می‌باشند می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام نمایند. 🟢 جهت آشنایی با اندیشکده مستعدان، فعالیت‌ها، اهداف و شرایط ثبت‌نام، وارد لینک زیر شوید. https://eitaa.com/mostaedan2 🟢 پس از مطالعه شرایط از طریق لینک بالا، جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید. @Hqshnas ❇️ ثبت‌نام فقط تا ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید