فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ سن فرمین اونا: گاو تو خیابونای اسپانیا!
🔰 عید غدیر امسال خیلی با شکوه بود. جشن هایی که مردم محور بود و با پول خود مردم برگزار شد. اشتیاق زیادی که از سوی بسیاری از مردم دیدیم غدیر رو برامون زیباتر کرد و شاید برای خیلیا دلچسب تر. مناسبت هم ولایت بود و یادآوری اعلام جانشینی
⬅️ این وسط عده ای هم بودن که به این تجمعات گیر دادن از جمله بی بی سی فارسی.😳
⭕️⭕️ حالا میخوام شما رو به یه تجمع دیگه ببرم در مهد تمدن جهان یعنی اروپا.
البته اونجا دیگه اسمش جشن نیست. یه فستیواله. میفهمی فستیوال. 😌
⬅️ یه فستیوال شاد توی اسپانیا که چند روز قبل برگزار شد و بزرگداشت یه شخصیت تاریخیه به نام سن فرمین مبلغ مسیحی.
⬅️ البته رومیها این سن فرمین بیچاره رو گردن زده بودن و قبلا این مراسم برای سوگواری بوده ولی خب الان مدت هاست تبدیل به جشن شده.🤷♂
❇️ حالا توی این فستیوال چیکار می کنن؟ هیچی، یه چند تا گاو وحشی رو بین خلق الله رها می کنن و بعدم خلق الله به یاد مبلغ مسیحیت گاوبازی می بینن.🤪
⬅️ امسال چند تا زخمی هم دادن. ولی فدای سر کشورای توسعه یافته. این گاوا جی دی پی اسپانیا رو بالاتر می برن. میفهمی جی دی پی که نماد توسعه است. حالا چهارتا کشته و زخمی که این حرفا رو نداره.
⬅️ فیلم بالا، جمعیت حاضر در این فستیوال و رها کردن گاوها توی خیابونهاست.
⬅️ بی بی سی عزیز و دیگر عزیزان این عزیز اگه نکته ای دارن بفرمایند استفاده کنیم😏
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#حکم_خلق_نقدینگی
3⃣ یادداشت سوم
👓 در پیام های گذشته در موضوع خلق نقدینگی، به #سوال_اصلی_و_سوالات_فرعی مسئله اشاره شد.
👓 همچنین در آغاز بحث موضوع شناسی، #مفهوم_نقدینگی توضیح داده شد.
✅حال در ادامه ی بحث موضوع شناسی، باید انواع خلق پول را بیان کنیم.
🔷 اقسام خلق پول به شرح زیر است:
🔹1.خلق پول بیرونی: به خلق پول بانک مرکزی، خلق پول بیرونی می گویند. بانک مرکزی از هیچ خلق پول می کند. به مقدار پولی که بانک مرکزی خلق می کند، پول پر قدرت و پایه پولی می گویند.
🔺در حقیقت پول اصلی کشور ها، همین نوع پول است.
🔺باید توجه شود که ماهیت بانک مرکزی کسب سود نیست. بانک مرکزی با سیاست های خودش میزان نقدینگی موجود در جامعه را کنترل می کند. بر خلاف بانک های تجاری که به دنبال کسب سود هستند.
🔹2.خلق پول درونی: به خلق پول بانک های تجاری (اعمّ از بانک دولتی و بانک خصوصی)، خلق پول درونی می گویند.
🔺بانک های تجاری با قوانین و ضوابطی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود، اقدام به خلق پول می کنند. این پول ها به وسیله وام دادن یا کار اقتصادی بانک ها، وارد سیستم پولی کشور می شود. این بر خلاف پولی است که بانک مرکزی خلق می کند. آنچه بانک مرکزی خلق می کند مستقیم به دست مردم نمی رسد بلکه با واسطه بانک های تجاری به مردم ارتباط پیدا می کند.
🤲🏻 انشاالله در یادداشت های آینده، بیشتر در مورد خلق پول بانک های مرکزی و تجاری می پردازیم.
یادداشت اول اینجا
یادداشت دوم اینجا
#کارگروه_فقه_اقتصاد
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ میز اقتصاد اندیشکده ی مستعدان برگزار می کند:
🔰« نشست تخصصی فقه اقتصاد» 🔰
❇️ موضوع: بررسی فقهی حکم خلق نقدینگی
❇️ ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد «محمد حسن نحوی»
⬅️ زمان: شنبه ۲۴ تیر ماه ساعت ۱۷:۳۰
⬅️ پخش زنده از طریق « اسکای روم» با نشانی
http://skyroom.online/ch/moslehoun/moslehoun_plus
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ بخشی از رزومه ی حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن نحوی ارائه دهنده ی محترم نشست روز شنبه ۲۴ تیر ماه
✅ مشغول به تحصیل در سطح ۵ حوزه ی علمیه قم در مرکز جامع در رشته ی فقه الاقتصاد
✅ کارشناسی فلسفه اسلامی
✅ استاد سطوح عالی فقه و اصول
✅ عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم
✅ عضو حلقه علمی فقه الاقتصاد مرکز جامع ولی امر
✅ نویسنده ی کتاب «بدان ایدک الله» ( سخنان مقام معظم رهبری پیرامون طلبه تراز انقلابی)
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
✅ اختتامیه مسابقات علمی حل مسئله
اندیشکده مستعدان
✅با معرفی گروه های برتر و اهدای جوایز
✅و با سخنرانی اساتید معزز و معظم:
🔶 حجتالاسلام والمسلمین سید میرهاشم حسینی
🔸تولیت مدرسه ی علمیه آیتالله مجتهدی ره و آیت الله حق شناس ره
🔶 حجتالاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی
🔸مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم
🔶 حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی گرامی پور
🔸استاد سطوح عالی حوزه ی علمیه ی قم و استاد دانشگاه قم
🔹زمان جمعه: ۲۳ تیر ۱۴۰۲ ٫ ساعت ۱۶:۳۰
🔹 مکان: شهر مقدس قم، مدرسه ی علمیه امام حسین علیه السلام واقع در خیابان صفاییه کوچه ی آمار
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ گزارش تصویری (۱) از آخرین روز مسابقه حل مساله
🔰ارائه پر شور و شوق و تحسین بر انگیز گروه های راه یافته به مرحله ی نهائی مسابقه حل مساله در حضور اساتید سطوح عالی
✅ این مسابقات امروز به پایان می رسد و گروه های برتر شناخته می شوند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ گزارش تصویری (۲) از آخرین روز مسابقه حل مساله
🔰ارائه پر شور و شوق و تحسین بر انگیز گروه های راه یافته به مرحله ی نهائی مسابقه حل مساله در حضور اساتید سطوح عالی
✅ این مسابقات امروز به پایان می رسد و گروه های برتر شناخته می شوند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ گزارش تصویری (3) از آخرین روز مسابقه حل مساله
✅ این مسابقات امروز به پایان می رسد و گروه های برتر شناخته می شوند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ گزارش تصویری (۴) از آخرین روز مسابقه حل مساله
🔰حضور استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی در جلسات ارائه
✅ این مسابقات امروز به پایان می رسد و گروه های برتر شناخته می شوند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ گزارش تصویری (۵) از آخرین روز مسابقه حل مساله
🔰حضور استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی در جلسات ارائه
✅ این مسابقات امروز به پایان می رسد و گروه های برتر شناخته می شوند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ گزارش تصویری (۶) از آخرین روز مسابقه حل مساله
🔰ارائه پر شور و شوق و تحسین بر انگیز گروه های راه یافته به مرحله ی نهائی مسابقه حل مساله در حضور اساتید سطوح عالی
✅ این مسابقات امروز به پایان می رسد و گروه های برتر شناخته می شوند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ گزارش تصویری
🔰اختتامیه مسابقه حل مساله با حضور اساتید معظم و طلاب راه یافته به مرحله نهایی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
❇️ میز اقتصاد اندیشکده ی مستعدان برگزار می کند: 🔰« نشست تخصصی فقه اقتصاد» 🔰 ❇️ موضوع: بررسی فقهی
یادآوری نشست امروز.
ان شاالله این نشست به صورت زنده از اسکای روم پخش خواهد شد
لینک ورود به جلسه
http://skyroom.online/ch/moslehoun/moslehoun_plus
تا دقایقی دیگر جلسه شروع خواهد شد
🔰 گفت و گوی فرهیختگان با حجت الاسلام و المسلمین میثم رستمی درباره ی قرائت های معاصر از عاشورا
https://farhikhtegandaily.com/news/74253/%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%AF%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/
برخی محورهای گفت و گو:
⬅️ پر رنگ بودن «تشکیل حکومت» در حرکت اباعبدالله (ع)
⬅️ تصویر نادرست از کوفه در زمان معاصر
⬅️ نظریه ی علمای متقدم درباره حرکت امام حسین (ع)
⬅️ نقد نظریه شهادت
⬅️ تاملی در سخن شهید مطهری درباره ی عوامل قیام امام حسین (ع)
☑️ این گفت و گو در شهریور سال ۱۴۰۱ منتشر شده است و به مناسبت ورود به محرم، بازنشر داده می شود
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 خبر روزنامه انگلیسی «دیلی میل»:
« تجاوز گروهی شش جوان آلمانی به یک دختر ۱۸ ساله در اسپانیا»😤😡
قضیه چیه؟
هیچی بابا الکی گندش می کنن.
شش جوان چشم و دل سیر آلمانی😌رفتن اسپانیا تفریح (همون جا که گاوبازی می کنن😄)، اونجا یه دختر ۱۸ ساله ی آلمانی رو دیدن و بقیه ی ماجرا📣
⬅️ البته در ادامه گزارش دیلی میل اومده اون دختر خانم👩🦰 قبلش توی خیابون به همراه یکی از این شش نفر 👴مشروب خورده بود و بعد همراهیش کرد تا هتل و بقیه ی ماجرا
⬅️ حالا جالب اینه توی گزارش DW اومده که این خانم میگه اینا به من تجاوز کردن و بقیه داشتن نگاه می کردن...😒😒😔
🔰 تحلیل فنی ماجرا از زبان بعضیا
- ببینید وقتی حجاب در آلمان اجباریه🧕 اینا میرن توی اسپانیا که حجاب اختیاریه به هم رحم نمی کنن.
😒آقا حجاب در آلمان اجباری نیستا
- ببخشید منظورم اینه وقتی حجاب در اسپانیا اجباریه، این آلمانی ها میرن اسپانیا و اونجا به هم رحم نمی کنن
😒 عزیزم توی اسپانیا حجاب آزاده
- خیلی داری گیر میدیا. باشه وقتی حجاب در ایران اجباریه، اون آلمانیا که میخواستن بیان ایران، نتونستن بیان ایران و رفتن اسپانیا و به هم رحم نکردن
😳 بله بله ولی این روزا گویا حجاب تو ایران هم اختیاریه ها...
🔰 عکس های مربوط به گزارش ها را در زیر ببینید
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
توضیح تصاویر
⬅️ فستیوال گشت ارشاد در اسپانیا😍
⬅️ گزارش دیلی میل درباره مشروب نوشیدن باااانووووی آلمانی😱
⬅️ گزارش DW درباره ی تماشا کردن دیگران😐
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
⚫️ مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم
🔰 سخنران: استاد میرهاشم حسینی
🔸 مداح: حاج علی جهانبخش
🔹از سه شنبه ۲۷ تیرماه/ به مدت ۱۰ شب
🔹از نماز مغرب
🔹همراه با اقامه نماز جماعت
🕌 مکان: تهران- حوزه علمیهآیتاللهمجتهدی(ره)
◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه
آیتاللهمجتهدی(ره) و آیتاللهحقشناس(ره)
🔴مجلس برای خواهران برقرار است
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ بررسی درخواست مذاکره امام حسین (ع) با یزید از ادعا تا واقعیت (بخش اول)
🔰 سال ها پیش در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان(ع)، از سوی یکی از مورخان، مسئلهای مطرح شد که باعث شگفتی بسیاری از عالمان و عاشقان گردید. مسئلهای که مورخ مذکور از آن به عنوان «درخواست مذاکره با یزید از سوی سیدالشهداء(ع)» نام برده است. ما صرف نظر از مباحث سیاسی که پیرامون این مسئله از سوی برخی مطرح شده، در مطلب حاضر صرفا به نقد تاریخی این بحث پرداخته و برخی اظهار نظرهای این مورخ را عینا نقل کرده و به نقد آن میپردازیم.
🔰 ملاقاتهای امام حسین(ع) با عمر بن سعد
۱- از نظر تاریخی مسلم است که در روزهای منتهی به جنگ، امام حسین(ع) با عمر بن سعد دیدار یا دیدارهایی داشته است. این مطلب به طور مشترک در تاریخ شیعه و سنی ذکر شده است. آنچه که محل بحث است، مطالبی است که در این دیدارها بین امام حسین(ع) و عمر بن سعد رد و بدل شده است.
۲- قبل از ورود به این بحث باید متذکر شویم که جناب آقای سروش محلاتی- مورخ مذکور- میگویند: «در این تعبیراتی که باز طبری و همه مورخان دیگر دارند و اینها جزو مشترکاتی است که مورد تردید نیست که هم دعوت(عمر بن سعد برای ملاقات) از سوی امام حسین بوده است، هم جلسه به شکل محرمانه برگزار شده و هیچ کس از طرفین(از دو سپاه دو طرف) در این جلسه و در این ملاقات اصلا حضور نداشتند.»
۳- این نقلِ اتفاق مورخین از سوی ایشان، ناتمام است؛ چرا که در برخی نقلهای تاریخی، تعدادی از نفرات ذکر شدهاند که در این ملاقاتها حضور داشتهاند.
ابن اعثم (مورخ قرن سوم و چهارم) میگوید: «فخرج إليه عمر [ابن سعد-] في عشرين فارسا، و أقبل الحسين في مثل ذلك، فلمّا التقيا، أمر الحسين أصحابه، فتنحّوا عنه، و بقي معه أخوه العبّاس، و ابنه عليّ الأكبر (رضياللّه عنهم)، و أمر عمر بن سعد [أصحابه-]، فتنحّوا عنه، و بقي معه حفص ابنه و غلام له، يقال له: لاحق»(الفتوح: 5/164و 165) بر اساس این نقل 6 نفر در این جلسه حضور داشتهاند:«امام(ع)، حضرت عباس و علیاکبر(سلامالله علیهما)» و «عمر بن سعد، حفص فرزند او و غلام ابن سعد». خوارزمی(مورخ قرن ششم) نیز همین تعداد نفرات را در کتاب تاریخش ذکر میکند.(مقتلالحسين، 1/ 245) از طرفی برخی از مقاتل و کتب تاریخ نسبت به این مسئله ساکتند و در تائید و نفی حضور شخص دیگری صراحت و ظهور ندارند. نقل ارشاد مفید را میتوان از همین دسته به حساب آورد: «و لمّا رأى الحسين عليهالسّلام نزول العساكر عمر بن سعد لعنه اللّه بنينوى و مددهم لقتاله عليه السّلام، أنفذ إلى عمر بن سعد: إنّي أريد أن ألقاك، و أجتمع معك. فاجتمعا ليلا، فتناجيا طويلا، ثمّ رجع عمر بن سعد إلى مكانه.» (الإرشاد، 2/ 89)
شیخ مفید در اینجا از صیغه مثنی(دال بر دو نفر) استفاده میکند، اما نمیتوان از آن فهمید که کس دیگری در محل ملاقات حضور ندارد. شاهد بر این مطلب نیز این است که وی اشاره به 20 نفری که از دو سپاه همراهی امام و عمر بن سعد نمودند، نکرده است و در آخر مطلب میگوید که «عمر بن سعد به مکانش بازگشت» و اشارهای به آن 20 نفر همراه ندارد. این نشان میدهد که ایشان فقط در مقام بیان اصل ملاقات حضرت بودهاند و به جزئیات اشارهای ندارند.
۴- بنابر این مورخین در بیان تعداد نفرات حاضر در ملاقات سه دستهاند: از کلام عدهای مانند نقل طبری چنین بر میآید که تنها حضرت و عمر بن سعد بوده و کسی دیگر نبوده است. عدهای به حضور افراد دیگر با ذکر نامشان تصریح کردهاند و عدهای نیز مسئله را مسکوت گذاشتهاند.
۵- با تذکر این نکته به سراغ متن صحبتهای طرفین در مذاکره میرویم.
در مجموع آقای سروش محلاتی میخواهند چنین نتیجه بگیرند که در منابع شیعه و سنی مسئله مذاکره امام با یزید به سهولت پذیرفته شده است. عمده استنادات ایشان به دو کتاب تاریخ طبری( از اهل سنت) و ارشاد شیخ مفید(از شیعه) میباشد. البته از منابع دیگری نیز اسم میبرند؛ ولی استنتاج اصلی از این دو منبع میباشد. از ابومخنف نیز نقل میکنند که آن هم نقل از تاریخ طبری است. چرا که طبری و دیگران از وی نقل کردهاند و مقتل ابی مخنف به دست ما نرسیده است.
ایشان میگوید: «برای شیخ مفید هیچ مشکلی نیست که در کتابش بنویسد امام حسین(ع) حاضر بود برود شام و با یزید مذاکره کند. این فقط او هم نیست که مینویسد قرنها این مطلب در کتابهای ما به راحتی نوشته میشد و هیچ بار منفی به طور کلی نداشت... در دهههای اخیر یک شرایطی اتفاق افتاد که علمای ما، متفکرین ما مثل اینکه خجالت میکشند بگویند که امام حسین با یزید برود مذاکره کند...» اینک به سراغ متون تاریخی میرویم تا حقیقت روشن شود.
ادامه دارد...
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ بررسی درخواست مذاکره امام حسین (ع) با یزید از ادعا تا واقعیت (بخش دوم)
🔰 دیدگاه تاریخ طبری و ابی مخنف
۱- طبری در این قسمت، تمام نقلهایش از ابی مخنف است و از خود یا شخص دیگری بدون واسطه ابی مخنف چیزی نقل نکرده است. ابی مخنف در مورد گزارش محتوای جلسه سه قول را ذکر میکند؛ بدون آنکه خود جانب یکی از این اقوال را ترجیح دهد. طبری نیز هیچ یک از این سه قول را ترجیح نمیدهد.
قول اول: ابی مخنف میگوید: هانی بن ثبیت الحضرمی که در کربلا حاضر بوده است نقل کرده است که در شب ملاقات امام حسین و عمر بن سعد، به علت فاصلهای که از آن دو داشتیم، هیچ مطلبی از آن دو نشنیدیم: «فانكشفنا عنهما بحيث لا نسمع أصواتهما ولا كلامهما فتكلما فأطالا حتى ذهب من الليل هزيع ثم انصرف» سپس میگوید مردم از روی حدس و گمان مطالبی را نقل میکنند و میگویند حسین به عمر بن سعد پیشنهاد داد که با هم نزد یزید رفته و هر دو سپاه را رها کنند. عمر نیز از ترس مال و اموالش این پیشنهاد را رد میکند و امام آن اموال را برای عمر ضمانت میکند: «تحدث الناس فيما بينهما ظنا يظنونه أن حسينا قال لعمر بن سعد اخرج معى إلى يزيد بن معاوية وندع العسكرين قال عمر إذن تهدم دارى قال أنا أبنيها لك قال إذن تؤخذ ضياعي قال إذن أعطيك خيرا منها من مالى بالحجاز قال فتكره ذلك عمر» در پایان نیز تاکید میکند که این سخنان مردم در حالی است که هیچ علمی نسبت به صحبتهای طرفین در ملاقات ندارند. «فتحدث الناس بذلك وشاع فيهم من غير أن يكونوا سمعوا من ذلك شيئا ولا علموه»
قول دوم: ابی مخنف از مجالد بن سعید و عدهای از محدثین نقل میکند که امام حسین(ع) به عمر پیشنهاد میدهد که یکی از این سه امر را از من بپذیرید: یا به همان مکانی برگردم که از آن آمدم و یا «دست در دستان یزید نهم»(بعدا راجع به این تعبیر سخن میگوئیم) و یا به یکی از نواحی مرزی بروم «وأما ما حدثنا به المجالد بن سعيد والصقعب ابن زهير الازدي و غيرهما من المحدثين فهو ما عليه جماعة المحدثين قالوا إنه قال اختاروا منى خصالا ثلاثا إما أن أرجع إلى المكان الذى أقبلت منه وإما أن أضع يدى في يد يزيد ابن معاوية فيرى فيما بينى و بينه رأيه وإما أن تسيروني إلى أي ثغر من ثغور المسلمين شئتم فأكون رجلا من أهله لى ما لهم و على ما عليهم»
قول سوم: ابی مخنف با یک واسطه از عقبه بن سمعان که از یاران امام(ع) بوده است نقل میکند که میگوید: «در تمام مسیر مدینه به مکه و مکه به عراق در کنار حسین بود و از او جدا نشدم تا اینکه به شهادت رسید و در طول این مدت هیچ سخنی حضرت نفرمودند الا اینکه من شنیدم. به والله قسم آنطور که مردم گمان میکنند نیست که حضرت فرموده باشد من دستانم را در دست یزید میگذارم و یا به یکی از نواحی مرزی میروم. بلکه فرمود رهایم کنید تا به جایی بروم و ببینم عاقبت کار چه میشود». «فأما عبد الرحمن ابن جندب فحدثني عن عقبة ابن سمعان قال صحبت حسينا فخرجت معه من المدينة إلى مكة ومن مكة إلى العراق ولم أفارقه حتى قتل وليس من مخاطبته الناس كلمة بالمدينة ولا بمكة ولا في الطريق ولا بالعراق ولا في عسكر إلى يوم مقتله إلا وقد سمعتها ألا والله ما أعطاهم ما يتذاكر الناس وما يزعمون من أن يضع يده في يد يزيد بن معاوية ولا أن يسيروه إلى ثغر من ثغور المسلمين ولكنه قال دعوني فلا ذهب في هذه الارض العريضة حتى ننظر ما يصير أمر الناس.
۲- بعد از این سه نقل ابومخنف میگوید که مجالد بن سعید نقل کرده است امام و عمر بن سعد سه یا چهار مرتبه با هم دیدار کردند. و آنگاه میگوید «فکتب عمر بن سعد الی عبیدالله» یعنی بعد از این مذاکره بود که عمربن سعد به عبیدالله نامه نوشت.
همانطور که خواندیم، در این نقل نه طبری و نه ابی مخنف هیچ یک از نقلها را تائید یا رد نمیکنند. بنابر این نمیتوان به این دو، چیزی از این سه قول را نسبت داد.
۳- نکتهای که از این نقلها(خصوصا نقل دوم و سوم) به دست میآید این است که بین مردم شایع شده بود که حضرت به عمر، پیشنهاد رفتن به نزد یزید را داده است. لذا عقبه بن سمعان با سوگند خویش این شایعه را بیاساس میداند. از قول اول نیز بر میآید توصیهها و تضمینهایی نیز از حضرت به عمر بن سعد، بین مردم شایعه شده بود.
ادامه بخش دوم👇
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
۴- آنچه که سبب تقویت قول اول و دوم میشود نامهای است که عمر بن سعد به عبیدالله نوشته است. در این نامه عمر بن سعد چنین میآورد: «أما بعد فان الله قد أطفأ النائرة وجمع الكلمه وأصلح أمر الامة هذا حسين قد أعطاني أن يرجع إلى المكان الذى منه أتى أو أن نسيره إلى أي ثغر من ثغور المسلمين شئنا فيكون رجلا من المسلمين له ما لهم وعليه ما عليهم أو أن يأتي يزيد أمير المؤمنين فيضع يده في يده فيرى فيما بينه وبينه رأيه وفى هذا لكم رضى وللامه صلاح» «خداوند آتش جنگ را خاموش نمود و وحدت نظر به وجود آمد و امر امت اصلاح شد و حسین پذیرفت که یکی از این سه کار را انجام دهد: یا به همان محل سابق خود برگردد یا به یکی از مناطق دور دست تبعید شود یا دست در دست یزید بگذارد و از او متابعت کند. الخ»
۵- مورخ مورد بحث، گویا میخواهد از اینکه نقل این نامه با «فاء» به ما قبل عطف شده است (فکتب عمر الی عبیدالله) چنین استنتاج کند که از این نامه میتوان حدس زد که محورهای آن گفتوگو چه بوده است و این نامه به عنوان نتیجهای از آن جلسات و مذاکرات تلقی شده است.اگر منظور ایشان این باشد که از محتوای این نامه میتوان به محتوای ملاقات پی برد و ابی مخنف به همین دلیل با «فاء»(که غالبا معنای تعقیب و سببیت را میرساند) عطف کرده است، باید گفت چنین استنتاجی نادرست است. چرا که قبل از این جمله چنین آمده است: «حدثنى المجالد بن سعيد الهمداني والصقعب بن زهير أنهما كانا التقيا مرارا ثلاثا أو أربعا حسين وعمر بن سعد قال فكتب عمر بن سعد إلى عبيدالله بن زياد» یعنی کتابت نامه بعد از سه یا چهار ملاقات بوده و بدون اینکه صحبت از محتوای آن ملاقاتها باشد، این عطف صورت گرفته است که در نتیجه میفهمانَد نتیجه این ملاقات این شد که عمر بن سعد نامهای بنویسد. اما آیا میتوان نتیجه گرفت که راوی میخواهد بگوید عمر بن سعد محتوای جلسه را در نامه منعکس کرده است؟ به هیچ وجه
ادامه دارد
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید