بسم الله الرحمن الرحیم
جناب استاد آقای محمدتقی اکبرنژاد حفظه الله
سلام علیکم و رحمت الله
مستفاد از آیات قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام، وجوب جهاد تبیین و لزوم روشنگری و مقابله با تحریف و کج فهمی، بقدر وسع بر همه خصوصا اهل علم است. لذا بنده به عنوان شاگردی از مکتب امام صادق (ع) برای ادای تکلیف، این نامه را به حضرتعالی مینویسم تا اتمام حجت صورت گیرد.
برادر عزیز شما همواره در سخنرانیها و نوشتهها به انتقاد از تفکرات مختلف و تنقیص نظرات اعاظم حوزه پرداخته و بر لزوم مناظره تأکید کرده و اظهار میکنید که حوزه علمیه باید از فضای نقد حداکثری برخوردار باشد.
در همین راستا بارها مشاهیر حوزه را به مناظره دعوت کردهاید و اخیرا فریاد کشیدید و امام راحل عظیم الشان را متهم به "کیش شخصیت" کردید و رهبر معظم انقلاب را عملا نسبت به منتقدین ناشنوا خواندید.
برادرم شما همیشه افرادی را به مناظره دعوت میکنید که از هر لحاظ در وزن بسیار بالاتری از مثل شما قرار دارند و هنگامی که با پاسخ رد از جانب بزرگان مواجه میشوید، فریاد میزنید که چرا دچار خودبزرگ بینی هستند! و جالب اینکه همواره از مناظره با افرادی طفره می روید که همسطح شما هستند. آیا این رفتار، نشانهی همان عیب در جنابعالی نیست!!!
حضرتعالی همواره از رسانه برای ترویج نظرات خود و مظلوم نمایی استفاده میکنید و اگر افرادی به شما نقد تندی کنند آنها را متهم به بی اخلاقی میکنید، این در حالی است که خودتان مکرر به قلههای حوزههای علمیه تاخته و مرزهای اخلاق را بارها دریدهاید و خوب می دانید که اگر باد بکارید لاجرم طوفان درو می کنید!
به هر حال عزیزدل اگر فکر میکنید بدون تحصیلات لازم و تدریس مداوم و استفاده از اساتید مبرز چنان نابغهاید که بهتر از شیخ انصاری (ره) و امام راحل عظیمالشأن، سخن و سیره اهل بیت علیهم السلام را فهمیدهاید پس بسم الله، از نقد ابا نداشته و خود را در معرض مناظره با بنده به عنوان یکی از شاگردان و مریدان کوچک این دو قلهی تاریخ فقاهت و دین شناسی حوزههای علمیه قرار دهید.
حال که《صدای حوزه》پیشنهاد مناظره را مطرح کرده و زحمت میزبانی بیطرف را بر عهده گرفته، بندهی کمترین به عنوان یکی از دوستان خیرخواه و منتقد شما، با سابقه ۱۲ سال تحصیل علوم عقلی و ۲۰ سال تالیف و تدریس در فقه و اصول و اتفاقا هم سن و سال شما، برای دومین بار جنابعالی را دعوت به مناظره میکنم تا عیار نظراتتان تا حدی آشکار شود.
امیدوارم این دعوت علمی را پذیرفته و عملا مناظره، آزاداندیشی و نقد را ارج نهید.
از باب خیرخواهی، یک هفته منتظر مناظره مستقیم با شما هستم در غیر اینصورت در دفاع از مکتب و مرام سیاسی بزرگان و اعاظم شیعه، عمل به تکلیف خواهم نمود.
امید است خداوند متعال ما را موفق به رضای خویش کند.
و السلام
با احترام
سلمان رئوفی
۱۷ آذر ۱۴۰۲
٢٤ جمادی الاولی ١٤٤٥
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧐تفاوت موضوع مالکیت داده و اطلاعات با مالکیت معنوی چیست؟
یکی از عناوین پر چالش در زمان کنونی، عنوان مالکیت معنوی است که با تعابیری چون مالکیت فکری، صنعتی یا هنری نیز از آن یاد میشود. ممکن است توهم شود که تفاوتی میان مالکیت داده و اطلاعات و مالکیت معنوی وجود ندارد؛ برای توضیح باید اصطلاح مالکیت معنوی بررسی و سپس با مالکیت داده و اطلاعات مقایسه شود.
مالکیت معنوی اصطلاحی است که امروزه در مسائل حقوقی جایگاه ویژهای دارد و هر کشوری به ناچار برای حمایت از صاحبان آثار، قوانینی را در ارتباط با مالکیت معنوی وضع کرده و بدین جهت در فقه معاصر نیز این عنوان مطرح شده است.
از نظر لغوی این واژه معادل intellectual property است، intellectual در فرهنگ انگلیسی صفت است و به معنای خردمندانه و آنچه به توانایی تفکر، به ویژههای ایدههای پیچیده مربوط میشود به کار برده شده است. property نیز اسم و به معنای شی یا اشیائی است که به کسی تعلق دارد.
موضوع مالکیت معنوی پس از انقلاب صنعتی بیشتر و جدّیتر مطرح شد و دربارۀ طرحهای صنعتی، ادبی و هنری به کار میرود. با گذشت زمان، در معاهدههای جدید مصادیق دیگری نیز به آن اضافی شدند که حمایت از بخش زیادی از دادهها را شامل میشود؛ از این رو برخی محققان نیز مالکیت معنوی را محدود به طرحهای صنعتی و هنری ندانستهاند[۱]. از نظر فقهی نیز گر چه بیشتر فقهاء آن را ناظر به طرحهای صنعتی و آثار ادبی مطرح کردهاند؛ امّا ظاهر تعابیر برخی آن است که مسئله را شامل هر تولیدی دانستهاند[۲]و آنها که فقط درباره موارد خاص فتوا دادهاند نیز جهتش آن بوده که مسئله جزو مسائل مستحدثه است و آنها طبق موضوع روز حکم مسئله را بیان کردهاند؛ حتی برخی از ادله فقهاء برای اثبات یا نفی مالکیت معنوی، هر شی نامحسوس که فرد یا افرادی دارای آن شوند را شامل میشود، اگر چه حاصل تلاش فکری هم نباشد. در مقابل برخی تعیین چنین گسترهای برای مالکیت فکری را به جهت تفاوت مبانی حقوقی نمیپسندند[۳]؛ بلکه تصریح دارند که فقهاء برداشت متفاوتی از مالکیت فکری داشتهاند و پیش فرض مالکیت فکری در زادگاه خود یعنی غرب، آن است که دانش قابل ملکیت نیست؛ از همین رو نظامهای حقوقی غرب به تعیین حقوق اشخاص مختلف در این زمینه پرداختهاند و نه تعیین مالک[۴]. لازم به ذکر است هنوز قوانین مالکیت فکری در جهان[۵] و ایران[۶] شامل تمام دادهها نیست. علاوه بر آن که دادهها حاصل تلاش فکری نیستند و نمیتوان همه ادله اثبات مالکیت معنوی را شامل آن دانست. به هر تقدیر، بسته به تعریف مالکیت معنوی، موضوع مالکیت داده و اطلاعات یا بحثی کاملا مستقل از مالکیت معنوی است یا اینکه تنها در مواردی با آن مشترک است؛ در نتیجه اگر چه این دو مسئله در مواردی به یکدیگر مربوط هستند؛ اما نباید آنها را منطبق با هم قلمداد نمود.
📚 منابع:
[۱] حلیمی، عمران، مبانی فقهی و حقوقی مالکیت معنوی از نگاه مذاهب، پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی، شماره 16، ص 63
[۲] مدرسی طباطبایی، فقه و حقوق اعتبارات مالی، ص9
[۳] حکمت نیا، مبانی مالکیت فکری، 32
[۴] حکمت نیا، پرسش شفاهی از ایشان، تیر ماه 1402
[۵] انصاری، حقوق دادهها و هوش مصنوعی، ص 210
[۶] زند، حمایت از دادهها در حقوق موضوعه ایران، ص 91؛ انصاری، مطالعه تطبیقی حمایت از دادههای شخصی در اروپا،آمریکا، چین و ایران، ص ۲۵۴)
📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه"
https://eitaa.com/mstdnjthd/309
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔درباره مالکیت داده و اطلاعات چه تحقیقاتی شده است؟
به جهت کاربرد روزانه دادهها و اطلاعات و نقش پر رنگ آنها در زندگی بشری، کشورهای مختلف جهان به این فکر افتادند که ضوابطی برای تعیین میزان حقوق هر فرد نسبت به آنها مشخص کنند. آقای
دکترباقر انصاری با همکاری گروهی از محققین، تلاشهای ارزشمندی در جهت ارائه گزارههای حقوقی این موضوع در سطح بین الملل و ایران داشتهاند و سه کتاب «حقوق دادهها و هوش مصنوعی»، «حمایت از دادهها در حقوق موضوعه ایران» و «مطالعه حمایت از دادههای شخصی در اروپا، آمریکا، چین و ایران» را به رشته تحریر در آوردهاند. همچنین آقای دکتر باقر شاملو با تلاش برای تدوین کتاب «دانشنامه رفتار سایبری»، گزارش قابل توجهی از برخی جوانب حقوقی مسئله دادهها در خصوص فضای مجازی در ایران ارائه دادند. آقای دکتر پروین با همکاری خانم دکتر شیما عطار، در مقاله «حقوق اتحادیه اروپا و چالش شناسایی حق مالکیت بر داده در عصر اقتصاد دیجیتال»[1]، به نیاز سنجی وضع قوانین مشخص در این زمینه پرداخته و فقدان آن در قوانین اروپا را به عنوان یک معضل تشخیص داده است. با این همه، تعیین ضوابط فقهی مسئله که زیر بنای حقوق اسلامی است، احتیاج به پژوهشهای مستقل دارد. با وجود اهمیت مسئله و با عنایت به نوظهور بودن آن، پژوهش در جنبه فقهی تعیین مالک دادهها و اطلاعات پیشینه طولانی ندارد. در سال 1397 آقای دکتر سید علیرضا فروغی با همکاری خانم دکتر سیما حسین زاده، مقاله «بررسی فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت دادههای دیجیتال در فضای سایبری»[2] را منتشر نمودند. این مقاله گر چه اختصاص به دادههای فضای مجازی دارد؛ اما مبانی فقهی اشاره شده در آن شامل سایر دادهها هم هست و صرفا از جهت موضوع شناسی با بررسی مالکیت بر سایر دادهها تفاوت میکند. نگارنده در این مقاله با دسته بندی دادهها در فضای مجازی، آن دستهای را که حاصل کار مولد و حیازت هستند را ملک حیازت کننده دانسته است[3]؛ با این حال به نظر میرسد جنبه حقوقی بحث در نظر ایشان پررنگتر بوده و از این جهت به توضیح دقیق قاعده حیازت و مبانی آن و همچنین سایر عناوین فقهی مرتبط اشاره نشده است. در سال 1399 حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی، با انتشار کتابچهای به عنوان «مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی»، نظریه مالکیت تو در تو را درباره مالکیت دادهها و اطلاعات مطرح نمودند؛ ایشان معتقدند افراد مختلفی میتوانند با حیثیتهای مختلف مالک دادهها باشند و مثال میزنند که اگر علی پارچهای داشته باشد و موجهای موجود در این پارچه رابه تملیک حسن در بیاورد و حسن نیز به حسین اجازه دهد تا با این امواج نقاشی بکشد، همه مستقلا مالک محصول نهایی هستند. در فضای مجازی نیز ایشان دادهها را به همین شیوه تحلیل کرده و افراد مختلف را از جهاتی مالک محصول نهایی میدانند[4]. این پژوهش رویکرد فقهی دارد و از این جهت ارتباط خوبی با مسئله دارد؛ اما به نظر میرسد برای تعیین مالک از نظر فقهی، قابلیتی که در دادهها تصویر شده لااقل شامل هر دادهای نیست و باید وجه مالک شدن، با عنایت به اسباب شرعی ملکیت تبیین شود. 📚 منابع: [1] پروین، مجله حقوق بین المللی، شماره 65، ص 302-281 [2] فروغی، بررسی فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت دادههای دیجیتال در فضای سایبری ، دوفصلنامه فقه و حقوق خصوصی، شماره 3، ص 53-35 [3] همان، ص 52 [4] حسنی، مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی، ص 43-38 📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه" https://eitaa.com/mstdnjthd/309 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔داده و اطلاعات چه فرقی با هم دارند؟
«دادهها»[1] و «اطلاعات»[2] از نظر لغوی مترادف یکدیگر شناخته شدهاند و به معنای واقعیتهای درباره اشخاض، موقعیتها و .... هستند. اما از نظر اصطلاحی «دادهها» را میتوان به نمادهایی که ویژگیهای اشیاء و رویدادها را نشان میدهند تعریف کرد. آنها صرفا واقعیتها و پدیدههای طبیعی را در قالب اعداد، عکسها و تصاویر منعکس میکنند. از این جا تفاوت «داده» با اطلاعات روشن میشود؛ «اطلاعات» از «دادهها» ساخته میشوند و میتوان آن را دادههایی با معنای افزوده تعریف کرد. به بیانی روشن، پردازش دادهها که سبب افزایش سودمندی آنها میشود، اطلاعات را میسازد[3]. دادهها در حقوق امروز تقسیم بندیهایی شده و برای هر کدام صاحبان حقی اعتبار شده است[4].
📚 منابع:
[1] data
[2] information
[3] انصاری، حقوق دادهها و هوش مصنوعی، ص68
[4] انصاری، حقوق دادهها و هوش مصنوعی، ص 74، 93، 119، 123، 127، 134، 146
📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه"
https://eitaa.com/mstdnjthd/309
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#گزارش_تصویری
نشست مالکیت داده از منظر فقه امامیه
ارائه کنندگان: حجج اسلام #جهانشاهی و #بابازاده
ناقدین: حجج اسلام #تاکی و #سلیمان
دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین #عدالت_خو
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
120101_001.MP3
23.45M
-611508480_-1936691489.pdf
535.8K
🔰این مقاله از معدود تحقیقات فقهی در زمینه مالکیت داده و اطلاعات است.
دیدگاه حاکم بر این مقاله در نشست "مالکیت داده از منظر فقهای امامیه"، برگزار شده توسط اندیشکده مستعدان، بررسی و نقد شد.
لینک دسترسی به صوت نشست:
https://eitaa.com/mstdnjthd/327
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔چه احتمالهایی درباره مالک دادهها و اطلاعات وجود دارد؟
دادهها و اطلاعات ویژگی منحصر به فردی دارند که سبب میشود دو دیدگاه در مورد مالکیت آنها تصویر شود؛ این ویژگی آن است که مالک بودن اشتراکی و البته تام افراد در آن، بدون مزاحمت برای دیگری قابل تحقق است، از این قابلیت میتوان به باشگاهی بودن تعبیر نمود. این قابلیت سبب میشود مالکیت تو در تو تصویر شود؛ یعنی امکان اینکه به مناسبتهای مختلف، برای اشخاص گوناگون مالکیت اثبات شود وجود داشته باشد[1]. برای بررسی این که آیا حقیقتا این ویژگی دادهها سبب تصویر چنین مالکیتی میشود یا نه، ابتدا باید اشخاصی که احتمال مالک شدنشان هست بررسی شود، سپس بعد از بررسی تحقق اسباب ملکیت برای هر یک، جمع بندی نمود که هر کدام اختصاصا مالک هستند یا اشتراکی.
عقلا سه دسته را به عنوان مالک دادهها واطلاعات قابل بررسی میدانند، چنان چه امروزه در کشورهای جهان نیز این سه دسته طبق قانون کشورهای خودشان با سعه و ضیقهایی از حقوق مشخصی برخوردارند[2]. این سه دسته عبارت هستند از: 1. کسی که دادهها در ارتباط با اوست، 2. دولت، 3. کسی که دادهها را پردازش میکند.
📚منابع:
[1] حسنی، مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی، ص 43
[2] در قوانین اروپا حقوق قابل توجهی برای کسانی که داده مرتبط با آنهاست قرار داده شده است و حریم خصوصی را مهم تلقی کردهاند، در چین به جهت حفظ امنیت، حکومتها سلطه بیشتری بر اطلاعات دارند و در آمریکا به پردازش کننده این دادهها توجه بیشتری شده و جنبه اقتصادی این فرآیند تقویت شده است؛ آنها در خصوص دادهها فضای مجازی، حقوق قابل توجهی برای پلتفرمها قائل هستند، گر چه به خلاف چین، بی اعتنا به حفظ حریم خصوصی نیستند و مواردی را مصداق نقض حریم خصوصی میشمارند. (انصاری، مطالعه تطبیقی حمایت از دادههای شخصی در اروپا، آمریکا، چین و ایران، سرتاسر).
لینک دسترسی به صوت نشست:
https://eitaa.com/mstdnjthd/327
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
CILAMAG_Volume 38_Issue شماره 65 (پاییز- زمستان)_Pages 281-304.pdf
689.1K
"حقوق اتحادیه اروپا و چالش شناسایی حق مالکیت بر داده در عصر اقتصاد دیجیتال"، از مقالاتی است که برای آشنایی با راه حل های عقلایی درباره مسئله مالکیت داده کمک می کند.
💠برای مطالعه سایر آثار مرتبط با موضوع، به کتب دکتر باقر انصاری و دکتر باقر شاملو مراجعه شود. این کتب جوانب حقوقی را مورد توجه قرار داده اند.
لینک دسترسی به صوت نشست:
https://eitaa.com/mstdnjthd/327
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
Article.pdf
252.8K
مقاله "فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت داده های دیجیتال در فضای سایبری" از معدود تحقیقاتی است که به جنبه های فقهی مالکیت داده شاره کرده است. دیگر تحقیق فقهی مرتبط با موضوع، با عنوان "مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی" در کانال منشر شده است.
لینک دسترسی به صوت نشست:
https://eitaa.com/mstdnjthd/327
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)، به قلم استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی (برای دسترسی به کل مقاله اینجا کلیک کنید)
باوجود گستردگی گزارشهای مربوط به شهادت حضرت زهرا سلامالله علیها و حادثه هجوم به خانه آن حضرت سلام الله علیها، از دیرباز مخالفان، ایرادهایی گرفته و متکلمان شیعی به آنها پاسخ داده اند.
1⃣ازجمله اشکالات، این است که با توجه به شجاعت و غیرت انکارناپذیر حضرت علی علیه السلام، باور اینکه چنین مصائبی بر همسر وی رخ دهد و او سکوت کند، سخت است. بزرگان شیعه در پاسخ، یادآور شده اند که رفتارهای حضرت علی علیه السلام برخاسته از احساسات شخصی نبوده، بلکه حضرت علیه السلام به مصالح دینی می اندیشیده و همین امر سبب شده است که در قبال غصب خلافت نیز سکوت کند (ر.ک: کلینی، ۲۹۵/۸- ۲۹۶).
پیامبر صلی الله علیه و آله نیز به حضرت علی علیه السلام وصیت کرده بود در برابر این حوادث صبر کند که نتیجه آن حفظ دین و جلوگیری از بروز حوادث ناگوارتر بود و بزرگترین مجاهده حضرت علیه السلام در آن اوضاع بحرانی به شمار می آمد (ر.ک: عاملی، ۱/ ۲۶۶ – ۲۷۷؛ یوسفی غروی، ۹/۴ – ۱۹۱؛ مهدی، ۴۷۹ – ۴۸۷).
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)
در سالهای اخیر، برخی ایرادها سبب شده است که پژوهشگران به بررسی دوباره این موضوع بپردازند و درباره آن کتاب هایی بنویسند. ازجمله، در مأساة الزهراء، سید جعفر مرتضی عاملی [این کتاب با نام رنج های حضرت زهرا سلام الله ترجمه شده است]، شبهات کهنه و تازه بررسی شده است. مثلاً:
2⃣ یکی از شبهات این است که برخی، منبع اصلی گزارش حادثه هجوم را کتاب سلیم بن قیس دانسته و با انکار اعتبار آن، در وقوع این حادثه تردید کرده اند. عاملی تأکید کرده است که گزارش این حادثه به کتاب سلیم بن قیس منحصر نمیشود و افزوده با توجه به قرائنی (همچون استناد محدثان متقدم به این کتاب و تصریح به اعتبار آن) این کتاب، معتبر است (ر.ک، ۱/ ۱۴۱- ۱۵۵).
3⃣ این اشکال که کتک زدن زنان در جامعه عرب عیبی بزرگ و با روحیه عرب و رسوم جاهلی ناسازگار بوده نیز نادرست است، زیرا طالبان قدرت برای رسیدن به حکومت و تثبیت پایه های آن، از هیچ کاری، حتی کشتن فرزندان و برادران خود، ابایی نداشته و از سوی دیگر، نمونه های بسیاری از کتک زدن زنان در آن زمان در کتاب های تاریخی ثبت شده است (ر.ک: ۱/ ۱۸۹ – ۱۹۹).
4⃣اشکال دیگری که مطرح نموده اند این است که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله خانه ها درهای چوبی که بر پاشنه بچرخد نداشته است، بلکه تنها پردهای بر در اتاق ها می آویختند، لذا سوزاندن در خانه حضرت زهرا سلامالله علیها یا فشار ایشان بین دیوار و در معقول نیست. این اشکال نیز نادرست است، زیرا شاهدی وجود ندارد دال بر آنکه در آن زمان فقط پردهای بر ورودی خانه می آویخته اند. بررسی شواهد بسیار درباره درهای مدینه نیز نشان میدهد که در آن زمان خانه ها، علاوه بر پرده، در هم داشته اند که برخی یک لنگه و برخی دو لنگه بوده و درهای خانه ها قفل و بست داشته و باز و بسته میشده است (ر.ک: ۲/ ۲۲۹ – ۳۲۱).
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)
5⃣ اشکال دیگری که بیش از همه مطرح میشود این است که باوجود احترام بسیاری که حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعه خود داشته است، وقوع حوادثی مانند هجوم به خانه ایشان باورکردنی نیست. پژوهشگران پاسخ داده اند که بی تردید احترام پیامبر صلی الله علیه و آله از احترام حضرت زهرا سلام الله علیها بیشتر بوده است، اما صحابه با دستورهای پیامبر صلی الله علیه و آله مخالفت های صریحی کرده اند (ر.ک: بخاری، ۳۷/۱؛ ۱۳۷/۵ – ۱۳۸)؛ به ویژه مخالفت با فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله در آخرین پنجشنبه زندگانی ایشان، با گفتن جمله این مرد هذیان میگوید» (ابن سعد، ۲۴۳/۲ – ۲۴۶؛ نسائی، ۴۳۵/۳؛ طبرانی، ۱۱ / ۳۵۲)، معروف است. گوینده این سخن، سرکرده مهاجمان به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها نیز بوده است.
از سوی دیگر، هرچند بیشتر مردم به حضرت زهرا سلام الله علیها احترام میگذاشتند، ولی همه مردم چنین نبودند و دلیلی نداریم که نشان دهد مهاجمان به خانه حضرت سلام الله علیها، به ایشان احترام میگذاردند. بیشتر افراد جامعه باوجود احترام گذاشتن به حضرت سلام الله علیها در اوضاع عادی، هنگام دشواری ها حاضر به فداکاری برای وی نبودند و راحتی خود را بر تحمل سختی برای دفاع از حریم حضرت زهرا سلام الله علیها ترجیح میدادند. لذا، با رفتار خشن حاکمان، مقابله نمیکردند (ر.ک: عاملی، ۱/ ۲۲۷ – ۲۳۰؛ مهدی، ۴۷۸- ۴۷۹). شواهد بسیاری نشان میدهد که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله ضدیت با حضرت علی علیه السلام حاکم شده بود. بسیاری از قریشیان به بنی هاشم حساسیت داشتند. کینه های فروخفته به بنی هاشم عموماً و به حضرت علی علیه السلام به طور خاص، پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله آشکار شد و حوادثی همچون حادثه هجوم را به وجود آورد. از نظر برخی از مردم آن عصر، نهضت پیامبر صلی الله علیه و آله نه نهضت الهی برخاسته از مبدأ وحی، بلکه نهضت قبیله ای بود که سروری بنی هاشم را به دنبال داشت. لذا، با تمام قوا میکوشیدند از اجتماع نبوت و خلافت در این خاندان – که در چارچوب تفکرات جاهلی، به تفاخر این قبیله می انجامید- جلوگیری کنند. در چنین فضایی، رخ دادن حوادثی چون حادثه هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها، دور از ذهن نیست (احمدی میانجی، ۵۰، ۵۷-۵۸). در دوره معاصر برای پاسخ به شبهات مطرح شده، آثار گوناگونی نوشته شده است (ر.ک، شبیری، پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، ۹۹ – ۱۰۴؛ مقاله کتابشناسی فاطمه سلام الله علیها)[1].
[1] فهرست منابع بهاختصار حذف شد، برای اطلاع از آن ر.ک به اصل مقاله.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰تعداد هجوم ها به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها
برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)
برخی بر آن اند که هجوم در سه مرحله انجام گرفته (ر.ک: یوسفی غروی، ۴/ ۱۰۸ – ۱۳۰) و گاه گزارشهای یک مرحله با گزارشهای مرحله دیگر اشتباه شده است. مثلا، درگیری زبیر با مهاجمان، درهجوم دوم بوده است، ولی برخی آن را در هجوم اول دانسته اند (مهدی، ۱۰۴).
⬅️در مرحله نخست، عمر با گروهی، برای بیرون راندن کسانی که حاضر به بیعت با ابوبکر نبودند، به خانه حضرت زهرا (س) رفت. این مرحله با مناظرة مهاجمان و حضرت علی (ع) و حامیان وی سپری شد. حضرت (ع) درباره حق خود برای امامت استدلال آورد و حامیان خلیفه اشکالاتی، از جمله جوان بودن حضرت (ع) را مطرح ساختند (ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۸ – ۱۹؛ طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۶ – ۹۷؛ ابن ابی الحدید، ۶/ ۱۱ – ۱۲). بنا بر روایتی، در این مرحله، دوازده تن از بدریان، به درخواست حضرت على (ع)، بر سخن پیامبر (ص) در کنار غدیر خم گواهی دادند (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۶ – ۹۷). با بالا گرفتن گفتگو، عمر از ترس اینکه سخن حضرت على (ع) مؤثر افتد، جلسه را خاتمه داد و حضرت علی (ع) در خانه ماند و به جمع آوری قرآن پرداخت (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۷ – ۹۸۸ ر.ک: مهدی، ۱۰۷).
بنا بر پاره ای روایات، ابوبکر، قنفذ را برای رساندن پیام دعوت به بیعت، نزد حضرت علی (ع) فرستاد. حضرت علی (ع) در پاسخ این پیام، که در آن ابوبکر خليفة رسول الله(ص) خوانده شده بود، بر ناروایی این لقب تأکید کرد و گفت: این لقب به من اختصاص دارد، و نزد ابوبکر نرفت (هلالی عامری، ۱۴۸، ۳۸۵ – ۳۸۶؛ عیاشی، ۲/۶۶؛ الاختصاص، ۱۸۶-۱۸۵ ). همچنین فرمود که با توجه به وصیت پیامبر(ص) تا جمع آوری قرآن به پایان نرسد، از خانه خارج نمی شود (عیاشی، ۲/ ۶۶) لذا، اقدام برای گرفتن بیعت چند روز به تأخیر افتاد و پس از پایان جمع آوری قرآن و عرضه آن، صورت پذیرفت.
از حضرت زهرا(س) ، در آستانه در خانه، سخنی نقل گردیده که در آن از بی وفایی قوم و بدرفتاری آنان با اهل بیت (ع)، شدیدا گلایه شده است (ابن قتیبه دینوری، ۱/ ۲۰؛ مفید، الامالی، ۵۰ ر، کہ: ابن ابی الحدید ۶/۴۹)، که احتمال دارد با مرحلة نخست هجوم مرتبط باشد.
در این زمان، حضرت علی (ع) شبها حضرت زهرا (س) را سوار مرکب می کرد و به همراه امام حسن و امام حسین علیهم السلام به در خانه مهاجران و انصار می رفت و از آنان یاری می خواست، ولی آنان، به حضرت زهرا پاسخ منفی می دادند (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۱۰۷- ۱۰۸؛ ابن ابی الحدید، ۱۱ /۱۴) و بیعت با ابوبکر را عذر آن قرار می دادند.( ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹؛ ابن ابی الحدید، ۶/۱۳). بنا بر برخی منابع، حضرت علی (ع) پس از مأیوس شدن از یاری آنان، به جمع آوری قرآن روی آورد (ر.ک: هلالی عامری، ۱۴۶ – ۱۴۷).
⬅️چند روز پس از هجوم اول، هجوم دوم رخ داد که در آن تهدید به آتش زدن خانه، و درگیری زبیر با مهاجمان اتفاق افتاد و همه افراد خانه، به جز اهل بیت (ع) ، از خانه خارج شدند و بنا بر برخی روایات، همگی به جز حضرت على (ع) بیعت کردند (ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹)، ولی در بعضی منابع اشاره شده است که حضرت علی (ع) و بنی هاشم در زمان حیات حضرت زهرا (س) بیعت نکردند (صنعانی، ۵/ ۴۷۲ – ۴۷۳؛ طبری، ۲/۴۴۸؛ ابن ابی الحدید، ۶/۴۶). مؤلف «الهجوم على بيت فاطمه (س)» نیز بر آن است که هرچند در هجوم دوم، همه از خانه خارج شدند، ولی تا حضرت علی به اجباربیعت نکرد، آنها هم بیعت نکردند(مهدی، ۱۱۵، ۲۵۲).
⬅️در هجوم سوم، آتش افروخته شد و در خانه سوخت و دود وارد خانه شد و حضرت زهرا (س)، که برای جلوگیری از ورود مهاجمان پشت در ایستاده بود، صدمه های جسمانی بسیاری دید که به بیماری شدید و شهادت وی انجامید. مهاجمان در خانه را شکستند و وارد منزل شدند و حضرت علی را کشان کشان، برای بیعت با ابوبکر، به مسجد بردند (ابن شاذان نیشابوری، ۳۶۷ ابن حسین، ۱۶ – ۱۷، الاختصاص، ۱۱؛ حلبی، ۲۳۳؛ ابن ابی الحدید، ۶/۴۸). در این هجوم، افراد زیادی شرکت داشتند و به روایتی، مهاجمان حدود سیصد تن بودند. نام برخی از آنان از منابع گوناگون گردآوری شده است (ر.ک: مهدي، ۱۱۶ – ۱۱۸)
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت
برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)
گزارش حادثه هجوم به خانه حضرت زهرا (س) در منابع اهل سنت به گستردگی گزارش این حادثه در منابع شیعی نیست. این امر، با توجه به اوضاع زمان و حاکمیت مخالفان اهل بیت (ع) و تعارض داشتن این روایات با مشروعیت حاکمیت، کاملا طبیعی است (ر.ک: مظفر، ۱/۷ – ۲۵). در تاریخ، نمونه های فراوانی وجود دارد از برخورد با کسانی که در صدد انتشار فضيلت اهل بیت (ع) بودند یا از جعل فضيلت برای حاکمان سرباز می زدند (ر.ک: ابن ابی الحدید، ۱۱ / ۴۴؛ ابن خلکان، ۱/۷۷). به سبب همین ترس و خفقان، گاه از نقل حادثه به شکل روشن خودداری و به گزارش مهم آن بسنده شده است. مثلا، برخی از محدثان عامه به جای ذکر تهديد عمر به سوزاندن خانه، که در مصادر حدیثی و تاریخی آمده است، عبارت روایت را به «سخن گفتن عمر با فاطمه(س)»، یا تهدید عمر به آتش زدن را به «چنین و چنان می کنم»، تغییر داده و محتوای سخن عمر را با حضرت زهرا (س) گزارش نکرده اند (احمد بن حنبل، فضائل الصحابه، ۳۶۴؛ ابن عبدالبر، ۳/۹۷۵؛ صفدی، ۱۷ / ۱۶۷). نقل صریح این گونه روایات، چه بسا موجب تضعیف راوی می گردید، مثلا،
💢درباره نقطه ضعف نظّام (م. ۲۲۰ق.)، متکلم نامدار (ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۰/ ۵۴۲)، آورده اند که وی بر آن بوده است که عمر در روز بیعت، بر شکم فاطمه (۷) ضربتی زد که به سقط جنین وی انجامید، عمر فریاد می زد که خانه را با هر کس در آن هست آتش بزنید، اما در خانه به جز علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام، کسی نبود (شهرستانی، ۱/ ۵۷؛ صفدی، ۶/ ۱۵).
💢در ترجمة ابن ابی دارم، با تاکید بر اینکه وی در همه عمر «مستقیم الامر» بوده، افزوده شده است که در اواخر عمر، در حضورش بیشتر از مثالب (بدیها، در مقابل مناقب) روایت می شد، از جمله در حضور وی این حدیث خوانده شده که عمر به حضرت زهرا (س) لگدی زد که وی محسن را سقط کرد. ظاهرا نقل این گونه روایات سبب شده است که وی را رافضی بخوانند و تضعیف کنند. (ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ۱/ ۲۶۸).
💢 ابن شهر آشوب از ابن قتیبه دینوری در المعارف نقل کرده است که محسن بر اثر ضربت «قنفذ» کشته شد (۳/۱۳۳)، این گزارش در نسخه های موجود المعارف وجود ندارد. گنجی شافعی نیز اسقاط جنین حضرت زهرا (س) را، که پیامبر (س) وی را محسن نامیده بود، از ابن قتیبه دینوری نقل کرده است (۴۱۳). در نسخه فعلى الامامة و السياسه فقط نقل شده است که عمر تهدید به آتش زدن خانه کرد (ر.ک: ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹). تاریخ الیعقوبی از هجوم به خانه حضرت فاطمه (س) و ورود غاصبان به آنجا خبر داده است (۲/۱۲۶). در فرائد السمطین نیز از پیامبر (ص) روایتی نقل شده که در آن ماجرای شکستن حرمت خانه حضرت زهرا(س)، شکستن پهلو و اسقاط جنین وی، یاری خواهی حضرت (س) و خطاب وی به پیامبر(ص) و کشته شدن حضرت فاطمه (س) آمده است (جوینی، ۲/۳۵).
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
1_1346531374.pdf
10.46M
🔸یکی از مسائلی که در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) مورد هجوم شبهات مخالفان تشیع به خصوص وهابیت میشود، مسئلهی شهادت حضرت محسن (ع) است.
طبق اعتقاد شیعه حضرت محسن (ع) در هنگام حمله به خانهی حضرت زهرا (س) جنینی بود که به دلیل ضربات وارد شده به حضرت فاطمه (س) سقط شد و به شهادت رسید.
نگارنده کتاب «حضرت محسن اولین شهید امامت» سعی نموده است شهادت حضرت محسن (س) را قبل از ولادت، بنابر منابع شیعه و اهل سنت به اثبات برساند و شبهات موجود را پاسخ دهد.
📚ایشان ۷۴ منبع شیعه و ۲۵ منبع اهل سنت و ۳ منبع نسب شناسی که مسئله شهادت را ذکر نمودهاند، مورد استناد قرار میدهد و نتیجه میگیرد، شهادت حضرت محسن (س) قبل از ولادت از مسلمات شیعه است که در منابع اهل سنت و نسب شناسی هم مستنداتی دارد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰کرامت ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها
آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه مکرّر میفرمودند: اگر شما در شرایط بحرانی قرار بگیرید (شرایط حضرت خیلی بحرانی بود. ایشان در غم شهادت پدر بزرگوارشان بودند و از طرفی حق مسلم همسر بزرگوارشان (ولایت ظاهری) غصب شده بود. حق مسلم خودشان (باغ فدک) غصب شده بود. خودشان مورد ضرب و شتم عده ای منافق قرارگرفته بودند که سبب آن فرزند بزرگوارشان سقط شده بود؛ و شاید یکی از موارد دیگری هم که حضرت را خیلی اذیت میکرد این بود که به سبب غصب نعمت ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، خیر دنیا و آخرت از عدهٔ زیادی از مسلمانان سلب میشد.) آن وقت میبینید تصمیم گیری چقدر سخت است. کرامت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها این است که در شدّت مظلومیّت، کاری میکنند که در کلّ تاریخ، بیان خودشان را برساند. بفرمایند: من مظلومم. فرمود: قبر من مخفی باشد. چهل تا قبر در بقیع درست کنید. منافقین به قبرستان بقیع آمدند، میخواستند همهٔ قبرها را بشکافند، نمیدانستند چه لوازمی دارد. اینجا بود که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه قسم یادکردند اگر اینجا شمشیر علی از غلاف بیرون بیاید، تا خونت را نریزم برنمیگردم. هنگامی که دید علی اینجا غیر از علی در روز قبل است که برای بیعت میبردند، دست برداشت.
حاج آقا [آیت الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه] میفرمودند: این کرامت حضرت است در شدّت مظلومیت کاری بکند که پیروز باشد. منافقین باوجوداینکه باقدرت تمام حتی کتابت حدیث را منع کردند ولی نتوانستند این صدای رسای حضرت را محو کنند.
📚 برگرفته از بیانات یکی از شاگردان آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه
⭕️ یادداشتی انتقادی از مواضع اخیر آقای اکبرنژاد
📝 به قلم حجت السلام و المسلمین #رستمی؛ مدیر اندیشکده مستعدان
آخوند تکساحتی و پندارهای پیرامون آن! | انتشار در خبرگزاری فارس
لینک یادداشت🔻
http://fna.ir/3gl6jo
متن یادداشت🔻
1⃣ چند صباحی است آقای اکبرنژاد بر سیاست تنش زدایی تاکید میکند. از بالا و پایین آسمان ریسمان می بافد تا بگوید این سیاست، در اسلام و رویه اهل بیت بسیار اساسی بوده است.
2⃣ حالا که ایام شهادت حضرت زهرا(س) شده و متذکر میشود که حضرت با خطبه فدکیه و حضور در مسجد به جنگ با طاغوت رفته است و بعد از وفات پیامبر(ص)، در مدینه تنش آفریده است، باز هم با پیشفرضهای خود به قضیه نگاه میکند. این ویژگی انسانهای تکبعدی است.
3⃣ اشکالش به بزرگان این است که سادهانگارانه به مسائل مینگرند. اما از تحلیلهای خود غافل است که به سادهسازی روی آورده است. فقط چشم بر یک مطلب گشوده است و آن هم اصل تنشزدایی است. در حالیکه تصمیمات کلان فقط از یک اصل تبعیت نمیکند. اما او میخواهد همان چیزی را ببیند که دنبال میکند.
حضرت خطبه فدکیه خواند، علیه خلفا شکایت کرد، مدینه را متحیر کرد، حضور خلفاء نزد خود را تحریم کرد. اما آقای اکبرنژاد مرغش یک پا دارد. میگوید همه اینها تنش زدایی بوده است!!!
اصلا حضرت ابراهیم هم برای تنشزدایی تبر را بر روی دوش بت بزرگ گذاشت. خواست تنشزدایی بکند و با اینکار شکستن سایر بتها را به بت بزرگ نسبت دهد تا جامعه با کمترین تنش روبرو شود.
4⃣ اگر امامین انقلاب چنین رفتاری میکردند، ( یعنی رفتاری چون حضرت زهرا (س)) احتمالا آقای اکبرنژاد و همفکرهایش، شهادت امام حسین(ع) با مصائب فراوانی را که به حضرتشان رسید و سبب شهادت انسانهای والامقام بسیاری شد، نتیجه تنشزایی امامین انقلاب میدانست. چه معرکههایی که نمیگرفت.
5⃣ نتیجه تکبعدی بودن همین است. آنگاه که پرچم تحول حوزه را در دست گرفت، تنها تحول را میدید و همه امور را با عینک تحول کانالیزه میکرد. آن موقع تنشزایی شجاعت بود و اطاعت از ولی. دیگر مهم نبود بزرگان حوزه با این حرکت موافق بودند یا نبودند. حرمت و احترام بزرگان حوزه و آرامش طلاب و فضای علمی فدای تحولخواهی آقای اکبرنژاد.
6⃣ اگر آقای اکبرنژاد آنقدر چشم تیزبینی دارد که میتواند از دل خشم بروز یافته ی حضرت زهرا(س) تنشزدایی استخراج کند و از حرکت امام حسین (ع) به سمت کوفه برای قبول خلافت دنیوی اهل کوفه نیز تنشزدایی بیرون بکشد، چرا نمیتواند این تنشزدایی را از رویه امامین انقلاب استخراج کند؟
7⃣ از همین واقعه مهم اخیر شروع کنیم. با وجود حمایت تمامقد جمهوری اسلامی از جنبش حماس و مقاومت فلسطین، اما هرگز عملیاتی نظامی را مستقیما علیه اسرائیل شروع نکرد. این همان مبارزه به همراه کمترین تنش نیست؟ راستی در این چهل سال جمهوری اسلامی چرا مستقیما وارد جنگ با آمریکا نشده است؟ چرا همواره صرفا از حق خود دفاع کرده است؟
کشوری که اهل تنش است چرا تاکنون در این مدت چهل سال حتی یک جنگ را آغاز نکرده است؟
آقای اکبرنژاد حق دارد این مسائل را درک نکند. چون او تکبعدی است. همانطور که به هنگام نقد بر شیخ اعظم و بزرگان حوزه تکبعدی بود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید