eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
414 عکس
62 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ارائه کننده اول: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا احسنی 🎙 ارائه کننده دوم: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدامین محتشمی 🎙 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حسین سنائی 🎙 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین میثم رستمی 🎙 دبیر علمی: جناب آقای امیررضا ملکی 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
مردم کشور آلبانی که در جنوب شرق اروپا قرار دارد، معتقدند که حضرت ابا الفضل العباس (علیه السلام) به کشور آنان رفته و با اسب خود بر روی یک از کوه ها رفته است و دلیل آنان این است که جای پای اسب و عمود پرچم روی سنگ باقی مانده است. 🕌 حقیقت این است که زمانی برخی از مؤمنین در سال 1620میلادی یک مشت از خاک قبر حضرت عباس (علیه السلام) را برای تبرک و طلب شفا به آلبانی بردند و مردم برکت این خاک را دیدند، پس تصمیم گرفتند که باقی مانده این خاک را در بالای کوه "تیموری" که 200کم از شهر "تیرانا" پایتخت این کشور فاصله دارد،  دفن کردند. 🗻با گذشت زمان بنایی در محل دفن خاک ساخته شد و اسم این کوه به کوه (عباس علی) تغییر یافت. مردم آلبانی از ادیان و اقشار مختلف، از آن زمان پنج روز از سال را (20 تا 25 آگوست) در این مکان مراسم می گیرند و از ارتفاع 2417 متری بالا می روند، ذبح می کنند، غذا می پزند و به نام حضرت قمر بنی هاشم (ع) در میان فقرا و بی نوایان توزیع می کنند. شایان ذکر است که در سال 2013میلادی "ستیوان بوب دیمتروف" (Stefan Popdimitrov) هنرمند بلغارستانی مجسمه ای از تمثال حضرت عباس (ع) ساخته که بر روی اسب سوار است و دو کودک در آغوش دارد که می خواهد به آنان آب بنوشاند. این تمثال بالای کوه نصب شده است. السلام علیک با ابا الفضل العباس ايها اﻷخ المدافع عن أخيه المجيب إلى طاعة ربه. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎مومنانه💎 کوه «عباسِ علی» در آلبانی که زیارتگاه مردم این کشور است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي:«امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد» 🎙ارائه کننده اول: جناب آقای دکتر مجتبی رستمی کیا 🎙ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدیار حسینی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مهران گودرزی ⏰ زمان: شنبه ۲۸ بهمن، ساعت ۱۹ 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، بیت الزهرا سلام الله علیها، طبقه اول، سالن جلسات اندیشکده مستعدان : 🔗 پخش زنده ازطریق لینک: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🖥آیا هوش مصنوعی توان اجتهاد دارد؟ و می تواند مرجع تقلید باشد؟ (قسمت اول) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین برای پاسخ به این سوال باید 3 مقدمه بصورت خلاصه مطرح شود: ✅ الف)معنای اجتهاد : اجتهاد در اصطلاح به استفراغ وسع برای استنباط حکم شرعی تعریف شده است، که به معنای به کارگیری همه تلاش برای اینکه نظر خداوند از ادله استخراج شود به نحوی که موجه باشد و حجیت داشته باشد. در اجتهاد باید حکم خداوند استخراج شود. و منابع ما در فرایند اجتهاد عبارتند از کتاب، سنت، عقل و اجماع. 🌐این احکام در ابواب فقهی مختلف دسته بندی میشوند مانند طهارت، صلاة، ارث، دیات و .... 💢برخی از این ابواب فقهی مانند «صلاة و حج » علاوه بر آیات قرآن از روایات معصومین نیز بهره میبرند. مجتهد برای استنباط جزئیات احکام ابتدا با فهم خود به این آیات و روایات نظر میکند و سپس به اقوال و نظرات سایر فقها -که مانند او متخصص این علم هستند- ، مراجعه کرده و آنها را نقد و بررسی میکند تا به درست ترین برداشت نائل شود 💢اما برخی ابواب فقهی مانند «مکاسب» از روایات کمتری برخوردارند. امور مستحدثه مانند «فقه بورس» یا «بیمه» اصلا روایتی ندارند. در این موارد باید براساس اصول و قواعد کلی و مناطات مستنبطه و یا در نهایت رجوع به اصول عملیه احکام آنها استخراج شود. ‼️ادامه دارد... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت دوم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ب)مراحل اجتهاد: به طور کلی شاید بتوان مراحل اجتهاد را به مسئله و موضوع شناسی ، استخراج ادله و نقد و بررسی آنها، فرآیند افتاء و صدور حکم تقسیم کرد. اما اگر به طور دقیق و جزئی به آن بپردازیم تا 20 مرحله قابل تفصیل است: 1️⃣فرآیند مساله شناسی (تنقیح المساله، تحریر محل النزاع، تحریر المساله + تولید شبکه مسائل مرتبط با موضوع) 2️⃣فرآیند کشف حداکثری آیات و روایاتی که احتمالا به مساله مربوط میشوند (تا رسیدن به یأس عن الفحص) 3️⃣فرآیند کشف حداکثری قرائنی که احتمالا به مساله مربوط میشوند (اسباب نزول، اسباب صدور، اماکن و بستر تاریخی احتمالا مرتبط با مساله،...) 4️⃣فرآیند تصفیه اولیه گزارههای غیرموجه(سندشناسی، مجعولات، رجال الحدیث، درایه الحدیث) 5️⃣ فرآیند تنظیم و ترتیب ادله (الاظهر فالاظهر) 6️⃣فرآیند تولید اصل اولیه عقلی و عقلایی (سیستم پایه در مورد موضوع – تعیین حداقلهای قطعی تکوینی در مورد موضوع) 7️⃣فرآیند استظهار از ادله قرآنی (فقه القرآن و روش تفسیر + روش شکلگیری فرضیه اولیه قرآنی در مورد موضوع) 8️⃣فرآیند جمع دلالی ادله قرآنی (تشکیل میدان معنایی مفاهیم، تعابیر و احکام قرآنی مرتبط با موضوع) 9️⃣ فرآیند استظهار از روایات (فقه الحدیث) 🔟فرآیند بررسی انسجام روایات با قرآن (فرآیند عرض علی الکتاب و تصفیه نهایی روایات) ‼️ادامه دارد... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت سوم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅ب)مراحل اجتهاد: 1️⃣ 1️⃣فرآیند جمع دلالی روایات (با ملاحظه ادله فوقانی مانند قواعدالفقهیه، مقاصدالشریعه + شکلگیری فرضیه اولیه روایی در مورد موضوع) 2️⃣1️⃣فرآیند یافتن حداکثری اقوال فقهاء در حکم مساله و استدلال آنها 3⃣1️⃣فرآیند کشف علت اختلافها 4⃣1️⃣ فرآیند اصلاح و بازنگری 5⃣1️⃣فرآیند صدور متن فتوا 6⃣1️⃣فرآیند کشف تبعات و لوازم اجرایی حکم شرعی (در مقیاس خرد و کلان) 7⃣1️⃣فرآیند تشخیص اصل های محتملا متناسب با مساله (عند فقدالدلیل) 8⃣1️⃣ فرآیند ایجاد انسجام میان اصلهای احتمالی جاری در مساله (دفع تعارض یا حل تعارض) ‼️ادامه دارد... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت سوم) ✅ب)مراحل اجتهاد: 1️⃣ 1️⃣فرآیند جمع دلالی روایات (با ملاحظه ادله فوقانی مانند قواعدالفقهیه، مقاصدالشریعه + شکلگیری فرضیه اولیه روایی در مورد موضوع) 2️⃣1️⃣فرآیند یافتن حداکثری اقوال فقهاء در حکم مساله و استدلال آنها 3️⃣1️⃣فرآیند یافتن حداکثری اقوال فقهاء در حکم مساله و استدلال آنها 4️⃣1️⃣فرآیند کشف علت اختلافها 5️⃣1️⃣ فرآیند کشف علت اختلافها 6️⃣1️⃣فرآیند کشف علت اختلافها 7️⃣1️⃣فرآیند کشف تبعات و لوازم اجرایی حکم شرعی (در مقیاس خرد و کلان) 8️⃣1️⃣فرآیند تشخیص اصل های محتملا متناسب با مساله (عند فقدالدلیل) 9️⃣1️⃣ فرآیند ایجاد انسجام میان اصلهای احتمالی جاری در مساله (دفع تعارض یا حل تعارض) 0️⃣2️⃣فرآیند ایجاد انسجام میان اصلهای احتمالی جاری در مساله (دفع تعارض یا حل تعارض) ‼️ادامه دارد...
(قسمت چهارم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅ج)مکاتب و روش های اجتهاد: در مسیر چگونگی فهم مراد آیه و چگونگی استخراج حکم از آیات و روایات تنوع وجود دارد که یکی از مسیر‌ها درست و صحیح است. چگونگی قدم به قدم اجتهاد با ترسیم همه خصوصیات زمان، مکان، کمیت، کیفیت و جنسیات در استنباط حکم به معنای الگوریتم اجتهاد است. به طور مثال از دو مکتب عمده و معروف اجتهادی نام می بریم و روش های هر کدام را به صورت خلاصه بیان میکنیم: 1️⃣مکتب نجف: در این روش، قواعد به دست آمده از علم اصول بسیار اهمیت داشته و لذا مسائل اصولی تا حد زیادی منقح شده و میتوان روش این مکتب در استنباطات را روش الگوریتمی و فرمولی نامید به نحوی که بر یک قالب ثابت از پیش تعریف شده تکیه می شود و عملیات استنباط فقهی را در یک مسیر تغییر ناپذیر و کاملا پیش بینی شده جلو می برد. در این روش نیازی به تتبع گسترده میان نصوص وجود ندارد و بیشتر از ایصال به واقع، به دنبال حجت و عذرشرعی میگردد 2️⃣مکتب قم: در این مکتب ، تراکم ظنون و تجمیع قرائن برای استنباط شرعی بیشتر است، توجه به فضای صدور روایت، ذهنیت روات، تاریخ فقه ، توجه به فقه اهل سنت و اصول متلقاة و ... همگی مواردی هستند که در مکتب قم مورد توجه قرار می گیرد تا مانند پازلی فقیه را به مقصود نزدیک کرده و بیشتر به دنبال تطابق با واقع هستند تا یافتن حجت ‼️ادامه دارد... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت پنجم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅پس از بیان این سه مقدمه، به تعریف هوش مصنوعی و انواع آن میپردازیم هوش مصنوعی که در انگلیسی از آن به Artificial Intelligence و در عربی به «الذکاء الإصطناعی» تعبیر میشود در یک تعریف مشهور این گونه تعریف میشود: «شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به دنبال توسعه و ساختن سیستم‌ها هستند که عملکرد انسان‌ها را درک و تقلید کنند؛ به عبارت دیگر، این سیستم‌ها قادر به تصمیم‌گیری، یادگیری، پردازش زبان، دید، شناخت و تفکر هستند». ✨در یک تقسیم رایج به دو قسمت تقسیم میشود: 1️⃣هوش مصنوعی ضعیف: این نوع هوش مصنوعی در یک زمینه محدود عمل می‌کند و شبیه‌سازی هوش انسانی است. هوش مصنوعی ضعیف اغلب بر روی یک کار مشخص تعریف می‌شود و در محدوده تعریفش بسیار عالی عمل می‌کند. 2️⃣هوش مصنوعی قوی: هوش مصنوعی دارای آگاهی و اراده که از خصوصیات نفس انسانی است را هوش مصنوعی قوی می گویند. داشتن احساسات واقعی، علم حضوری، وجدان و سایر خصوصیات انسانی نیز از ویژگی های آن است. بحث در مورد امکان یا عدم امکان تحقق هوش مصنوعی قوی، مورد اختلاف جدی فلاسفه میباشد. دو نکته: بحث ما پیرامون امکان فلسفی تحقق هوش مصنوعی قوی نمیباشد و براساس اجتهاد هوش مصنوعی ضعیف فعلی و فرض تحقق هوش مصنوعی قوی است. بحث ما در مورد حجیت و مجزی بودن عمل به اجتهاد و استنباط هوش مصنوعی نمی باشد و صرفا براساس اینکه آیا طی شدن فرایند استنباط توسط هوش مصنوعی امکان دارد یا خیر، می باشد. ‼️ادامه دارد... ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت ششم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅هوش مصنوعی و اجتهاد: هوش مصنوعی قطعا می تواند در مسیر اجتهاد و استنباط به فقیه کمک کند و رفته رفته این استفاده و یاری گرفتن از هوش مصنوعی به امری ضروری مبدل می شود. ✅هوش مصنوعی به دلیل توانایی یکپارچه‌سازی اطلاعات انبوه، سرعت تجمیع و تحلیل، دارای ویژگی های زیر است: 1️⃣بر پیچیدگی‌هایی که در تجزیه و تحلیل‌ نهفته است به‌صورت ذاتی و نوعی غلبه می‌کند. 2️⃣کوتاه شدن راه رسیدن به مطلوب و نتیجه و تسریع در حل معادلات و مسائل 3️⃣برخورداری هوش مصنوعی از تحقیقات میان‌رشته‌ای، و قدرت بیشتر برای تحلیل و داده‌کاوی موضوعات ✨ در نتیجه: ☝️هوش مصنوعی قطعا میتواند و باید به عنوان فقیه یار و ناصر مجتهد در عرصه استنباط نقش آفرینی کند ✌️سؤالی که باقی میمانداین است که آیا هوش مصنوعی میتواند به صورت مستقل نیز به استنباط بپردازد که در یادداشت های بعدی به این مسئله میپردازیم. ‼️ادامه دارد... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت هفتم و پایانی) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅اجتهاد در هوش مصنوعی ضعیف: ✨اگر ما اجتهاد و فقاهت را به صورت مراحل بسیار چارچوب مند، فلوچارتی،مهندسی شده ضابطه مند ببینیم ( شبیه آنچه در مکتب فقهی و اجتهادی نجف رخ می دهد) شاید با تسامح و در نظر نگرفتن اینکه به دست آوردن «مذاق شریعت» و کسب «شم الفقاهه» خصوصیتی انسانی است، بتوان حتی هوش مصنوعی ضعیف را در راه استنباط و اجتهاد موفق بدانیم ‼️ اما به نظر می رسد این امر در مکتب فقهی قم و در نظر گرفتن قراین و شواهد متعدد که قابلیت ارزش گذاری کمی نیستند و نگاه کیفی به دلایل و تراکم ظنون اهمیت بیشتری دارد، بسیار سخت تر باشد. در این زمینه به نظر میرسد هوش مصنوعی ضعیف (عمومی) نتواند پا را فراتر از یاری فقیه و مجتهد فراتر بگذارد . 💢نکته حاشیه ای: پرداختن به اینکه در عصر حاضر باید به دنبال مکتب اجتهادی نجف باشیم یا قم در این مجال نمیگنجد. به طور مختصر اینکه شیعه در طول تاریخ حکومت دینی و قدرت را در اختیار نداشته است و تنها با فقه فردی و اختیارات محدود فقها نیازهای خود را برطرف میکرده است. موفقیت در تشکیل حکومت اسلامی و اقتضائات دوره مدرن، موجب میشود تنها با «فقه عذر» نتوان امر خطیر حکمرانی و نظام سازی را پیش برد. لذا باید به دنبال «فقه کشف» و راهبردهای صحیح در عرصه اجتماعی و تمدنی بود ✅اجتهاد در هوش مصنوعی قوی: 1️⃣بدون قضاوت در مورد امکان یا عدم امکان تحقق هوش مصنوعی قوی، و در فرض تحقق آن ، ویژگی های انسانی مانند اراده و آگاهی در هوش مصنوعی وجود خواهد داشت در نتیجه امکان یادگیری واقعی و فهم انسانی نیز در هوش مصنوعی دور از انتظار نخواهد بود ‼️نکته: تعبیر به یادگیری واقعی و فهم انسانی به این دلیل است که فرایند یادگیری در هوش مصنوعی ضعیف نیز وجود دارد اما همراه با علم و فهم نیست بلکه صرفا تقلید الگوریتم ها و تولید براساس تجزیه و تحلیل داده های قبلی است. 2️⃣در نتیجه اموری مانند ظهور گیری (از مهم ترین مراحل در فرایند استنباط)، تا فهم معنای متن، حل تعارضات ظاهری و مراحل دیگری از آنچه قبلا ذکر شد، توسط هوش مصنوعی قوی امکان پذیر خواهد بود 3️⃣ نتیجه گیری و استنباط در مکتب فقهی نجف و تبدیل شاخص های کیفی به کمی ، بسیار قاعده مند و راحت انجام خواهد شد و میتوانیم به خروجی نظرات مختلف فقها دست بیابیم. به طور مثال حتی میتوانیم بگوییم اگر مرحوم خوئی رحمه الله در زمان حاضر بودند با مبانی خاص خودشان و مراحلی که طی میکردند ، در یک مسئله جدید به این نتیجه و استنابط میرسیدند. 4️⃣ اما دستیابی به نتیجه در مکتب فقهی قم بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود، اما به نظر نویسنده این یادداشت گرچه هوش مصنوعی در این عرصه دچار سختی خواهد بود اما میتواند با فهم قواعد فکری و زبانی (به تعبیر ویتگنشتاین بازی های زبانی) مجتهدین و فقها، آشنایی و فراگیری قواعد و مکاتب مختلف معناشناسی به مذاق شریعت و ارتکاز فقها نیز دست یافته و گام هایی را در استنباط بردارد. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لینک پخش زنده جلسه از سایت حوزه علمیه: 🔗http://livehowzeh.ir/tv