eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
400 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰غلوّ؛ مهمترین عامل تضعیف راویان شیعه 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔸با نگاهی به کتب رجالی، این حقیقت نمایان میشود که غلوّ، حضور پررنگ و نقش بسزایی در تضعیف راویان شیعه دارد؛ به گونه ای که حدود 90 درصد راویان ضعیف، متهم به غلوّ بودند. 🔸اما تضعیفات مبتنی بر غلوّ، قابل پذیرش نیست. برای این مطلب، دو دلیل و دو شاهد وجود دارد: ▪️دلیل اول: اینگونه تضعیفات، مبتنی بر زیرساخت های کلامی بوده که برای ما ناشناخته است. چه بسا یک رجالی، با توجه به مبنایی که از نظر ما اشتباه است، یک راوی را متهم به غلوّ و در نتیجه ضعیف خوانده، در حالی که طبق مبنای ما، آن راوی غالی نیست. ▪️دلیل دوم: حضرات معصومین علیهم السلام در بعضی موارد با متهم کردن یک راوی به غلوّ مخالفت کرده اند و او را از اتهام غلوّ، بری کردند. بعنوان مثال امام هادی علیه السلام درباره محمد بن اورَمَه که نزد اکثر قمی ها متهم به غلوّ بود، نامه ای به آنها نوشتند و وی را از تهمت غلوّ بری دانسته و حسن عقیده او را ستودند. (1) در نتیجه ممکن است باور عمومی یک حوزه حدیثی درباره غالی بودن یک راوی، اشتباه باشد! ▪️قرینه اول: مرحوم نجاشی با برخی از تضعیفات مبتنی بر غلوّ مخالفت کردند. این مطلب، امکان نادرستی اینگونه تضعیفات را باورپذیر میکند. بعنوان مثال ایشان درباره حسین بن عبیدالله بن سهل فرمودند: «رمی بالغلوّ. له کتب صحیحة الحدیث.» (2) ▪️قرینه دوم: مرحوم ابن غضائری نیز با وجود اینکه از سخت گیرترین دانشمندان رجالی هستند، با برخی تضعیفات مبتنی بر غلوّ مخالفت کردند. ایشان درباره احمد بن حسین بن سعید فرموده اند: «قال القمیون: «کان غالیاً». و حدیثه فی ما رأیته سالم.» 📚منابع: 1. ابن الغضائری، الرجال، ش 133. 2. نجاشی، الرجال، ش 86. 3. ابن الغضائری، الرجال، ش 12. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🎤 ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری 👈 اخلاق مداری؛ مرز بین مردم سالاری دینی و دموکراسی‌های دروغین 🔹️مرز بین مردم سالاری دینی و دموکراسی‌های دروغین، اخلاق مداری است. مرز بین اینکه میگوییم سیاست ما عین دیانت ما است و نظریه جدایی دین از سیاست در همین محور است. آن سیاستی که سیاست بداخلاقی باشد، سیاست فریب باشد، سیاست دروغ و نیرنگ باشد هرگز دین آن را تأیید نمیکند. آنجایی که سیاست، سیاست اخلاق مدار باشد، سیاست درست باشد، بر پایه‌ی عدالت باشد، بر پایه‌ی دفاع از محرومین باشد بر پایه‌ی سعادت، تنظیم سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت باشد اینجا بحث وحدت و اتحاد سیاست و دیانت مطرح می‌شود. مرز بین همه‌ی اینها خلاصه همین بحث اخلاق مداری است. 🖥 رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با حجّت‌الاسلام میرهاشم حسینی، از اساتید حوزه، تحلیلی پیرامون اهمیت و چگونگی اخلاق مداری در عرصه انتخابات داشته است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 khl.ink/f/56735 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: ⬅️ سلسله نشست‌های علمی (نشست شانزدهم) 🔰عنوان: بررسی اجمالی مسئله دوران بین زیاده و نقیصه در متون با ارائه برخی نمونه ها 🎙 و ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان ⏰ زمان: شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵ 🎦 لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 💢 بنا به درخواست های مکرر، امکان شرکت حضوری برای غیر از اعضای اندیشکده به تعداد محدود فراهم شده است. (فقط برادران) اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام نمایند. برای ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را ارسال بفرمایید. @Yasinnoorahan 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔖برشی از مصاحبه رسانه KHAMENEI.IR با حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی 🔰 اخلاق مداری در حوزه سیاست چه اهمیتی دارد و عرصه انتخابات چگونه باید بر مدار اخلاق تنظیم شود؟ 🎙یکی از بهترین نصیحت‌ها و موعظه‌های قرآن کریم، این است که خداوند می فرمایند:« إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» یکی از بهترین خیرخواهی‌ها که باعث خوشبختی می‌شود این است که یاد بگیریم همیشه امانات را به اهلش واگذار بکنیم. گاهی این امانت ممکن است امانت مالی باشد، جنبه‌ی اقتصادی داشته باشد، گاهی اوقات هم این امانت، ریاست و مقامی هست. در واقع نصیحت و خیرخواهی خدا نسبت به شما این هست که امانت را به اهلش بدهید و موقعی که دارید قضاوت و داوری میکنید با  عدل و انصاف قضاوت و داوری کنید، بی‌رحمانه حرکت نکنید. بی‌حساب وارد نشوید، با انصاف باشید. این یکی از نصایح بزرگ و موعظه‌ی بزرگ و پند بزرگ خداوند هست. متن کامل گفتگو http://khl.ink/f/56735 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔖برشی از مصاحبه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی 🎙یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها و مرز بین تمدن واقعی و توحش، همین مباحث اخلاق مداری و رعایت این نکاتی است که در همین آیات و روایات به آن اشاره شده است. اینکه شخص بداند هم حق است و هم تکلیف که امانتها را بشناسد مثلاً مال و منال و افراد و ریاست و مقامها اینها همه یک نوع امانت است که باید به اهلش واگذار بشود. انسان همان طور که در خانواده‌اش آزمایش می‌شود نسبت به اطرافیانش آزمایش می‌شود، نسبت به معلّمش آزمایش می‌شود، نسبت به شاگردش آزمایش می‌شود، نسبت به انتخاب افراد شایسته هم مورد آزمایش قرار میگیرد که این آزمایش بزرگی هست. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🎥 سلسله نشست‌های علمی (نشست شانزدهم) 🔰عنوان: بررسی اجمالی مسئله دوران بین زیاده و نقیصه در متون با ارائه برخی نمونه ها 🎙 و ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰دوران بین زیاده و نقیصه 📓برگرفته از فرمایشات حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان در شانزدهمین نشست علمی اندیشکده مستعدان 🔹محل نزاع در بحث دوران بین زیاده و نقیصه، روایتی است که دو گونه نقل شده است و در یک نقل، زیاده ای نسبت به نقل دیگر وجود دارد. 🔹رویکرد رایج به این مسئله، جریان «اصالة الزیادة» است؛ چرا که جا انداختن یک لفظ یا عبارت هنگام نقل یا نسخه برداری، منافاتی با وثاقت ندارد و گاهی بخاطر عللی همچون سهو و غفلت، رخ میدهد. اما اضافه کردن عمدی یک عبارت به روایت، با وثاقت منافات دارد و اضافه کردن سهوی آن نیز تقریبا ممکن نیست. 🔹رویکرد دیگری به این مسئله وجود دارد و آن اینکه به این بحث و امثال آن، نباید به صورت قاعده ای و فرموله نگریست، بلکه باید مورد به مورد بررسی کرد. نمیتوان قاعده ای بعنوان «اصاله الزیادة» تاسیس کرد و در موارد دوران بین زیاده و نقیصه، حکم به زیاده کرد. 🔹بعنوان مثال اگر کسی با فرایند نسخه برداری آشنا باشد، به خوبی درک میکند که علل عقلائی مختلفی ممکن است منجر به زیاده در متن شود؛ عللی همچون «اضافه شدن حاشیه به متن» یا «انس ذهنی ناسخ با عبارات مشابه». ▪️در نسخه های قدیمی، گاهی مطلبی را بعنوان حاشیه در لابلای خطوط مینوشتند. اما گاهی ناسخ تصور میکرد این حاشیه جزو متن است و هنگام نسخه برداری آن را به متن اصلی اضافه میکرد. ▪️همچنین گاهی ناسخ بخاطر انس ذهنی با عبارتی خاص، برداشت ویژه ای را از متن میکند و برای ایضاح مطلب، عبارتی توضیحی را به متن اضافه میکند، در حالیکه مراد مولف چیز دیگری بوده است. مثلا وقتی با «اباجعفر» مواجه میشود، تصور میکند امام باقر علیه السلام است و قید «الباقر» را اضافه میکند، در حالیکه مراد مولف اباجعفر منصور است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد 🔸حجت الاسلام کمال زارع شاعر: احمد علوی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
متن ادبی عيد غدیر .pdf
39.1K
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد. 🔸 جناب آقای حسن فتح الله زاده 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وحدت ملی را مراعات کنند 🎤 رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با حجّت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، از اساتید حوزه، تحلیلی پیرامون اهمیت و چگونگی اخلاق مداری در عرصه انتخابات داشته است. 🔍 متن کامل گفتگو را بخوانید👇 khl.ink/f/56735 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد 🔸 سرکار خانم رضایت بسم رب العلی هان ای اهل جهان ! فانی بودید و باقی شدید ممات بودید و حیات شدید نهال بوديد و شجره شديد خفته بودید و بیدار شدید برخیزید و هلهله کنید به نام نامدار خیبر، امیر صف شکن امیر المؤمنین، مصداق آن شق القمر! آن یَل فداکار لیله المبیت بنگر که دحوالارض اینجاست! به وقت هجده ذی الحجه در مقابل صد و بیست و یک هزار کوکب بر روی آن آبگیر غدیر! هلال ماهی هویدا شده است که در فروغ خود بر شمس تابان فزونی گرفته آری! مولود کعبه قیامت کرده است که راز رسوایی ابلیس برملا کرده است اینجا شاید برای آن رانده شده رمی جمره ای دیگر پس از حجه الوداع باشد دست های مشت شده علیه او حال با دستان پسر بنت اسد گره خورده اند ... حال در این روضه ی رضوان دنیوی آتش حسد را کیست که خاموش سازد ؟ الّا ایزد که آتش بر خلیل فروکش ساخته سال سائل من عذاب واقع! آنگاه که بر نعمان بن حارث سنگ های سجّیلی باریدن کردند و جامه ی ننگ را بر سفیانی ها پوشاندند باید دانست که عاقبت حسد هلاکت بود و فضاحت! و شنیدم که در آن صحرا قدح بیعت زنان گداخته شده من می دانم شرح ماوقع را خورشید برای بیعت با علی حلول کرده بود در آن ظرف آب و چنان در عشق حیدر کرار ذوب شد که تمام جام ها را شاید به آتش کشید و آنگاه که دانستم علی با حق است‌ و حق با علی است باور کردم که صراط مستقیم تنها علی است و دانستم که علی جان پیامبر بود هنگامی که دشمن از مباهله گریزان بود... پس سلام بر آیه ی ولایت آنگاه که در رکوع نازل شد و جهان در حیرت فرو رفت ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد. 🔸 حجت الاسلام امیر رضا ملکی ♦️«بسمه تعالی شأنه» 🔻پیش از مطالعه متن زیر، برای سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری صلواتی بفرستید. 🔸بیایید یک اتفاق فرضی را با هم تصور کنیم. فرض کنید مقام معظم رهبری فردا سخنرانی دارند، ولی با تمام سخنرانی های قبلی ایشان متفاوت است. 🔸ایشان دستور دادند که هنگام سخنرانی ایشان، تمام شبکه ها باید برنامه های خود را قطع کرده و سخنرانی ایشان را از ابتدا تا انتها به طور زنده پخش کنند. 🔸همچنین ساعت 8 شب را برای سخنرانی انتخاب کردند، تا اکثر مردم بتوانند به طور زنده سخنرانی را بشنوند. 🔸ساعت 8 شب فردا فرا میرسد. یک سوال اساسی، ذهن همه مردم را به خود مشغول کرده است: «مگر چه مسئله مهمی قرار است بیان شود؟!» 🔸سخنرانی آغاز میشود. علاوه بر ایشان، شخص دیگری نیز کنارشان نشسته است. ابتدا به مدت 20 دقیقه، حمد و ثنای الهی را بجا آورده و از نعمات خدای تعالی به ملت ایران میگویند. از زحمات معصومین علیهم السلام برای حفظ دین گرفته، تا خون های ریخته شده برای انقلاب، همه را یک به یک بیان میکنند. به تمام فتنه ها و دشمنی های مستکبرین از ابتدای انقلاب اشاره میکنند. 40 دقیقه از سخنرانی گذشته است. سپس ایشان از سختی های ایام رهبری میگویند. از منافقینی که کاری جز سنگ انداختن در راه انقلاب نداشتند، تا دوستانی که بخاطر کم بصیرتی مسیر انقلاب را کند کردند. 🔸یک ساعت از سخنرانی گذشته، اما سوال مردم، پاسخ داده نشده است. ایشان بعد از همه این مطالب، میفرمایند: «مردم عزیز ایران، در تمام مدت رهبری خود، از هیچ خدمتی به شما کوتاهی نکردم. اما مطلب امروز، از همه مطالب گذشته مهمتر است. اگر این مطلب را نگویم، احساس میکنم رسالت خود را انجام نداده ام.» سپس دست کسی که کنارشان نشسته است را بالا گرفته و میفرمایند: «تمام کسانی که تحت ولایت من هستند، بدانند که از این به بعد باید تحت ولایت ایشان باشند.» سپس از صفات و فضایل آن شخص گفته و در آخر میفرمایند: «تمام کسانی که صحبت من را شنیدند، باید به تمام کسانی که نشنیدند، برسانند.» 🔸سخنرانی بعد از 2 ساعت به اتمام میرسد. سوال مردم پاسخ داده شده است. همه کسانی که سخنرانی شنیدند، چنین فهمیدند که ایشان تکلیف رهبری و حکومت جامعه پس از خودشان را مشخص کردند. 🔸اگر فردای سخنرانی، کسی به شما بگوید «منظور ایشان فقط این بود که با فلانی، دوستی و رفاقت داشته باشید» خنده تان نمیگیرد؟! به او نمیگویید این همه دم و تشکیلات و تاکید و حساسیت روی زمان سخنرانی و چگونگی پخش، فقط برای اینکه بگویند با فلانی دوست باشید؟! 🔹غدیر نیز همین است. در آخرین سال عمر پیامبر، در مکانی که همه کاروانهای حج از آنجا عبور میکنند، در طی یک سخنرانی چند ساعته، با تاکیدات فراوان، آیا هدف رسول اکرم این بود که به مردم بگویند با علی دوست باشید؟! 🔹اگر کسی غدیر را درست تصور کند، تنها برداشتی که میکند این است که هدف پیامبر اکرم، مشخص کردن «تکلیف حکومت و زمامداری جامعه پس از خودشان» بود، نه صرف درخواست دوستی با مولا امیرالمومنین علیه السلام. و السلام علی من اتبع الهدی▪️ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰غدیر؛ نصب غیر قابل دسترس بشر؟! 🔹اعتقاد شیعه در مسئله نصب امام، این است که فقط به انتخاب الهی است. عقل بشری، اولا به ملاکات امامت و ویژگی های لازم برای مدیریت دنیا و آخرت مردم دسترسی ندارد، ثانیا اگر هم دسترسی داشته باشد، نمیتواند تمام زوایای یک شخص را بشناسد تا بر ملاکات تطبیق دهد، ثالثا در صورت تساوی دو شخص، متحیر میشود. لذا حتما باید پای وحی الهی به میان بیاید تا مسلمانان را از شخص شایسته بعنوان حاکم آگاه کند. 🔹اما تصور کنیم که بعد از شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، نصب حاکم و مدیر جامعه با مردم بود. در چنین شرایطی، حکم عقل چیست؟ آیا حکم عقل، جز این است که خلیفه و جانشین رسول اکرم صلی الله علیه و آله، باید در مجموع، شبیه ترین شخص به ایشان باشد. 🔹عقل فی الجمله درک میکند که مثلا خصوصیاتی همچون قد، رنگ چشم و مو، تُن صدا، تعداد فرزند و ... تاثیر چندانی در انتصاب بعنوان خلیفه و جانشین پیامبر ندارد. اما در مقابل ویژگی هایی همچون علم، تقوا، سابقه، مجاهدت، شجاعت، توانِ مدیریت، ایثار و بخشندگی، رحم و عطوفت با مردم، محکم بودن در مقابل دشمنان و ... از بایسته های جانشین پیامبر است؛ چرا که خود ایشان نیز مظهر این صفات بودند. 🔹در آن زمان به شهادت تاریخ (و حتی دشمنان)، امیرالمومنین علیه السلام در تک تک این صفات یا لااقل در مجموع این صفات سرآمد بود. نزول آیات مختلف در شأن او، تمجیدات پیامبر از او در طول سالیان متمادی به مناسبت های گوناگون و تجربه مسلمانانی که سالها در کنار او زندگی کردند، اثبات کننده این سرآمدی است. حتی اکنون با گذشت هزار و اندی سال و فضیلت سازی دروغین برای خلفا، بازهم اگر قضاوت کنیم، کسی جز امیرالمومنین علیه السلام لایق تصدی حکومت و مدیریت جامعه اسلامی نبود. 🔹لذا هرچند شیعه به درستی نصب امام و حاکم جامعه را امری الهی میداند، اما حتی اگر قضاوت با عقل سالم باشد، تشخیص عقل، تفاوتی مصداقی با انتخاب الهی ندارد، مگر عقلی که تعصبات کورکوانه جاهلی قدرت تصمیم را از او گرفته باشد و احکام آن تحت سلطه هوای نفس شنیده نشود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📝حجت الاسلام یاسین نوراهان بسم الله الرحمن الرحیم مرزبندی روشن است ... 【روی لینک ها کلیک کرده و کتب را مطالعه و کلیپ ها را مشاهده نمایید】 وجوب محبت امیرالمومنین علیه السلام، متابعت ایشان و حتی بیان ولایت به معنای خاصی که شیعه معتقد است، آنچنان در کلمات نبوی تکرار شده است که اهل سنت به هیچ وجه نمیتوانند آن را نادیده انگارند. این اعتراف ها در کتب معتبر آنان کم و بیش دیده می شود، مرحوم علامه عسکری اعلی الله مقامه الشریف در کتاب ولایت علی علیه السلام در قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، مفصل به این مسئله پرداخته اند. برخی علمای منصف تر معاصر آنان نیز از بیان چنین نکاتی اباء ندارند؛ از جمله مشهورترین آنان که بعضا با شور فراوان به بیان حقایق میپردازند میتوان به شیخ علی جمعه، شیخ طارق یوسف، نادی البدری و شیخ حسن الجنانی اشاره نمود. طبیعتا این اعتراف ها یکی از جذاب ترین مقوله ها برای کسانی است که دغدغه مقابله فکری با اهل سنت را دارند؛ زیرا بدون شک اعتراف خصم در مناظره را میتوان استدلال اعلی خواند. باید توجه داشت که اساس مشکل شیعه و اهل تسنن، ولایت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام است و این اعترافات دلیل بر این نمیشود که آنها به این اصل اساسی گردن نهاده باشند، گرچه این اعتراف و انکار بسیار عجیب مینماید. بنابراین برخی از سخنوران آنان، جرئت کرده و در بین بیان فضائل امیرالمومنین علیه السلام و حتی اعتراف به غدیر، اصل تشیع را به دلائل گوناگون و با بی انصافی تضعیف کنند، در حالی که شاخصه اساسی شیعیان اعتقاد به ولایت بلافصل امیرالمومنین علی علیه السلام است و مسائل باید در همین بخش حل و فصل شود و باقی مسائل فرع بر همین است. آنان اگر بر فرض مشکل علمی داشته باشند، مشکلشان باور نداشتن خطا و فسق برخی صحابه است و لذا حتی اگر به حق ولایت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام هم اعتراف کنند، بازهم به خاطر آنچه رخ داد، دیگران را صاحب حق ثانوی میدانند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰نکاتی درباره «حادثه غدیر» 🔹نکته اول: اصل اتفاق افتادن حادثه غدیر، مسلم و قعطی بوده و حتی اهل سنت نیز شکی در اصل تحقق آن ندارند. تفاوت در چگونگی تفسیر این واقعه است، که آن هم با دقت و تامل در مقدّمات و مؤخّرات این حادثه، زمان وقوع آن، مطالب مطرح شده در سخنرانی طولانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و ... روشن میشود. 🔹نکته دوم: حادثه غدیر، سرچشمه فضایل امیرالمومنین علیه السلام نیست، بلکه نتیجه فضایل او است. هرچند نصب از سوی پیامبر بعنوان مدیر دنیا و آخرت مردم، فضیلت است، اما این حادثه چیزی نبود که بر کمالات و مقامات او بیفزاید و شخصیت او را شکل دهد. نصب امیرالمومنین علیه السلام در حادثه غدیر بعنوان امام جامعه، نتیجه سالها خدمت، تقوا، تلاش، مجاهدت و زحمت در راه خدا بود. 🔹نکته سوم: آنچه در روز غدیر برای امیرالمومنین علیه السلام قرار داده شد، ولایت سیاسی بود، نه ولایت کلیه معنوی الهی. ولایت کلیه الهی، قابل جعل با بیان تشریعی نیست. ولایت سیاسی، بیش از آنکه تکلیفی به دوش امیرالمومنین علیه السلام بگذارد، تکلیف بر دوش مردم میگذارد که ایشان را بعنوان حاکم جامعه بپذیرند و مطیع او باشند. 🔹نکته چهارم: حادثه غدیر، هم واقعی بود، هم نمادین. واقعی بود، از این جهت که شخص امیرالمومنین علیه السلام بعنوان جانشین پیامبر انتخاب شد. نمادین بود، از این جهت که معیارهای لازم برای حاکم جامعه اسلامی مشخص شد. در غدیر روشن شد که اگر کسی بخواهد بعنوان حاکم دین و دنیا بر مردم حکومت کند و زمامداری جسم و دل آنها را بر عهده بگیرد، باید ویژگی هایش عیناً شبیه امیرالمومنین علیه السلام یا لااقل شبیه ترین شخص به ایشان باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰جمهوری اسلامی سرش بالاست چون هرکس صادقانه و خالصانه اهداف نظام را پیش برد و خود را تابع ولی فقیه قرار داد درخشید! 🔹 بالاترین مقام اجرایی کشور باشد، ریاست در او فساد و کبر ایجاد نمی کند و شبانه روز در فکر مردم است و مرخصی نمی‌رود و و بخاطر هرچه طعنه و کنایه بشنود نادیده می گیرد. ❗️در راه عزت و پیشرفت نظام اسلامی و مردمش با هیچ کس شوخی ندارد و ذره ای عقب نمی نشیند. 🔰شب ها در خلوت خود عابد شب زنده دار است و روزها قهرمان عرصه خدمت. 🔻آری آقای تربیت شدگان واقعی تو اینگونه اند! چه دهه شصت باشد و شاگرد خمینی کبیر ره چه امروز باشد و شاگرد حضرت آقا . 🔹 تربیت شدگانت اگر نظامی باشند، عارفان بیابان‌گرد اند و مبارزان جان نثار دین و ملت، از سرباز خود بهتر نمی‌خوردند و نمی پوشند و برای خود شأنی جز سربازی نمی بینند. چه و دهه شصت باشند چه عصر کنونی. ✅خلاصه دست مریزاد آقای جمهوری اسلامی، اگر نقصی هست از من و امثال من است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
برگزیده مسابقه که سال گذشته توسط کانال اندیشکده مستعدان برگزار شد. 🔸 جناب آقای سید محمد حسینی امام علی جان.. تو را خواندم و جوابم دادی از سرِ لطف، مهربانی، عطوفت، رحمت و بزرگواری؛ و وقتی دیدم که اینگونه عارفانه به قرب به تو نزدیک شدم ؛ فهمیدم شیرینی صحبت با تو آرزوی هزار ساله را در دلم زنده ساخت؛ و باعث شد که در دعایم بگویم .. "خدایا سیم دلم همیشه وصل خودش باشد و همچنین به عشق عرفانی خودت پروردگارا وصل حال شوم؛ چرا که آرامش روح و جسم با توسل به درگاه تو و بارگاه ملکوتی امیر مؤمنان، برقرار است..." اینگونه خالصانه آرزوی برآورده شدن حاجت می کنم؛ چرا که میدانم نظر لطفت بر دستهایی که رو به دعا بلند است ، اجابت حاجت می کند... ای امیر مؤمنان "علیها السلام" ای جان پناه تنهایی های من.. هر روز و شب در فکرو خیال آنم که در قلب خودم صحن و سرایی بسازم ؛ تا خود را در جوار حرمت ببینم ؛ میدانم که با یاد تو حریم قلبها علوی میشود ؛ همانا که در محضر حضرت عشق دلدادگی رواست.. و این اتفاق مبارک یعنی باور راسخ قلبی را به قلبم روا ساختم تا بتوانم در قلبم خدمتگزار تو باشم؛ چرا که با تمرین و تکرر اخلاص در مکتب علویون، پاک نیتی ام را اراده می کنم ؛ به خاطر همین است که باور و ایمان قلبی ام را به دست خودت دادم وگویی من بااین باور خالصانه خویش به رسم دلدادگی به حضور در محضر شریف نائل آمده ام؛ که همانا دلدادگی در محضر امام معصوم یک موهبت از جانب پروردگار عالم است؛ و با اشتیاق ارادتمندی، نام تو را بر زبانم جاری میسازم تا یادم آرد که به چه امام بزرگواری ارادت دارم... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | مشارکت، تشویق و امید، وظیفه مردم در انتخابات است 🎤 رسانه KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با حجّت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، از اساتید حوزه، تحلیلی پیرامون اهمیت و چگونگی اخلاق مداری در عرصه انتخابات داشته است. 🔍 متن کامل گفتگو را بخوانید👇 khl.ink/f/56735 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🌀 كرسي آزاد اندیشی: «بررسی مالکیت پسماند های جامد خانگی از منظر فقه امامیه» 🎙ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آجرلو 🎙ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نیازآبادی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جهانشاهی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مجید دانشفر 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی لواسانی ⏰ زمان: شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، بیت الزهرا سلام الله علیها، طبقه اول، سالن جلسات اندیشکده مستعدان ( غیر از اعضای اندیشکده که قصد حضور دارند، برای ثبت نام به مدیر کانال اندیشکده پیام بدهند.) : 🔗 پخش زنده ازطریق: کانال اندیشکده مستعدان ✉️این کرسی با مجوز رسمی از کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه برگزار می شود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰فرامتن انتخابات 📝به قلم مدیر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین در این ساعات نزدیک به انتخابات، بسیاری از مردم درگیر حمایت از نامزدهای مورد حمایت خویش هستند و برخی دیگر نیز در پیِ تشخیص نامزدی که باید به او رأی بدهند. مذاکره برای ائتلاف جبهه انقلاب و فشار از پایین به بالا نیز بر هیجان این انتخابات افزوده است. ⬅️اما من می‌خواهم در این نوشته به فرامتن فضای انتخاباتی بپردازم که شاید در این بحث‌ها و هیجانات، کمتر دیده شده و به آن پرداخته شده است. در این یادداشت تنها به سه نکته اکتفا می‌شود که التفات به آنها خالی از لطف نیست: ۱- حضور پر توان جبهه اصلاحات با اسامی و نمادهای این جبهه، در حمایت از نامزد مورد نظرشان، نشان می‌دهد آنان تقلب در انتخابات را باور ندارند و به فرآیند رأی‌گیری، رأی‌شماری و اعلام نتایج توسط نظامِ و دولتِ مستقر اعتماد دارند. این فرامتن انتخابات بسیار مهم و قابل توجه است. یک تأیید عملیِ غیرِقابل انکار بر این صحتِ رویه است که بالاتر از گفتارشان در تأیید یا تردید در این روند است. ۲- حضور پرشور و پرطمطراق اصلاحات، پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و دورِ باطل قهر از نظام جمهوری اسلامی توسط برخی سیاسیون، نشان از یک تغییر رویکرد جدی دارد که برای طرفداران آنها ملموس است و برای ضد انقلاب‌ها نیز مایه یأس و شگفتی است. پیام واضح حضور گسترده سیاسیون این است که اگر به دنبال تغییری در فضای کشور هستند، مسیر این تغییر از صندوق رأی و انتخابات می‌گذرد و با قهر و اغتشاش و براندازی ره به جایی نمی‌برند. 🔹دلالت صریح این حضور، یأس و ناامیدی از براندازی و بطلان انگاره‌ی براندازی جمهوری اسلامی با قهر و غلبه است. برای همین است که معاندان همچنان بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند و این‌بار خود را تنها یافته و از جبهه اصلاحات نیز مأیوس شده‌اند. اثر این مشارکت در امنیتِ جمهوری اسلامی و پیشنهاد مسیری عاقلانه‌تر به مخالفان و معاندان این نظام غیرِ قابل انکار است. ۳- تا این لحظه از انتخابات، سخنان نامزدهای محترم در این دوره، روی هم رفته، مترقی‌تر و پخته‌تر از دوره‌های پیشین بوده است. فضایی را که نامزدهای اصلاح‌طلب در این دوره تجربه کرده‌اند، می‌تواند دریچه‌ جدیدی برای کنشگری در چارچوب نظام اسلامی برای آنان فراهم آورد. تکیه بر مشکلات واقعی مردم، دوری از شعارهای ساختارشکنانه، پرهیز از تعمیق شکاف‌های موجود، حفظ ارزش‌های فرهنگی و بومی در سخنان و شعارها و در عین حال وفادار به گفتمانی که متعلق به آن هستند، کم و بیش در این انتخابات نمود داشت و با چشم‌پوشی از برخی بداخلاقی‌های نامزدهای اصولگرا و اصلاح‌طلب، معدل قابل قبول‌تری نسبت به انتخابات پیشین داشت. 🔸در این زمینه نباید از تاثیر گفتمان شهید رئیسی غافل بود. منش ایشان در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی، سبک جدیدی از کنش‌گری انتخاباتی را وارد سیاست نمود که چند دهه به فراموشی سپرده شده بود. نکات بیشتری هست که شاید در نوشته‌های بعدی به آن پرداخته شود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می کند: 🌀 كرسي آزاد اندیشی: «بررسی مالکیت پسماند های جامد خانگی از منظر فقه امامیه» 🎙ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آجرلو 🎙ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین نیازآبادی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جهانشاهی 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین مجید دانشفر 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی لواسانی ⏰ زمان: شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، بیت الزهرا سلام الله علیها، طبقه اول، سالن جلسات اندیشکده مستعدان ( غیر از اعضای اندیشکده که قصد حضور دارند، برای ثبت نام به مدیر کانال اندیشکده پیام بدهند.) : 🔗 پخش زنده ازطریق: کانال اندیشکده مستعدان ✉️این کرسی با مجوز رسمی از کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه برگزار می شود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🧐تعریف پسماند 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ♻️ پسماند از نظر عرف به کلیه موادّی گفته می شود که مصرف کننده آن را زائد به حساب آورده و از تحت ید خود خارج می کند. 🔰پسماند ها از جهات مختلفی قابل تقسیم بندی هستند. این مواد از جهت دارای ارزش بودن یا نبودن قابل تقسیم هستند. قسم اول یا به خودی خود ارزشمند بوده مانند فرش، مبل، کمد یا هر چیزی که دارای منفعت مقصوده و ارزش اقتصادی است یا به وسیله بازیافت و امثال آن دارای ارزش خواهد شد. قسم دوم نه منفعت و ارزشی دارند و نه قابل بازیافت هستند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
✅ تعیین قلمرو بحث 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🔰بحث در مواردی است که مالک از پسماند خویش اعراض نموده و شخص دیگری آن را حیازت کرده است. ❌ به همین جهت موارد ذیل از محل بحث خارج است: 1⃣ مواردی که مالک از انتفاع نسبت به مال خویش صرف نظر نموده بدون اینکه عین آن را از مالکیت خود خارج کند. مانند اشیاء بدون استفاده ای که در انباری منازل نگهداری می شود و هنوز تحت تصرف مالک قرار دارد. چرا که محل بحث مواردی است که مالک با انجام عمل مثبتی قصد اعراض و خارج کردن عین مال را از بین اموال خویش داشته باشد. 2⃣ مواردی که مالک با رضایت خویش پسماند را با دیگری به معامله می گذارد. روشن است که این فرض نیز از محل بحث خارج است. 3⃣ مواردی که مالک به اشتباه شیئی را بین زباله ها قرار داده باشد. چرا که شخص از آن مال اعراض نکرده و مالکیت وی بر آن باقی است. 🔻با توجه به مطالب مذکور آنچه مورد بحث قرار می گیرد به شرح ذیل است: ⁉️ آیا پسماند معرض عنه تحت ملکیت مالک اعراض کننده باقی می ماند یا از ملکیت وی خارج می شود. ⁉️ آیا حیازت پسماند موجب ملکیت می شود یا تصرف در آن نیز لازم است. 📱پخش كرسي آزاد اندیشی با موضوع: «بررسی مالکیت پسماند های جامد خانگی از منظر فقه امامیه» ساعت ۱۸ از کانال اندیشکده مستعدان در ایتا 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🤔تبیین اصل مسئله و ضرورت آن 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅ پسماند ها از مصادیق اشیاء اعراض شده توسط انسان ها هستند. بررسی مالکیت آن ها به مسئله‌‌ای اساسی تبدیل شده است. 🔰امروزه پیشرفت تکنولوژی و افزایش توانایی استفاده از پسماند، آن ها را به مواد ارزشمندی تبدیل نموده که: 1⃣ اولا به آن طلای کثیف اطلاق می کنند. 2⃣ ثانیا مسئله مالکیت آن برای گروه های مختلفی حائز اهمیت شده است. 3⃣ ثالثا منازعاتی بین مدعیان مالیکت آنها -مردم و سازمان های دولتی و خصوصی- به وجود آمده است. 🔺در نتیجه هر حکومتی برای حل این مشکل، کوشش هایی انجام داده و قوانینی وضع کرده است. 📱پخش كرسي آزاد اندیشی با موضوع: «بررسی مالکیت پسماند های جامد خانگی از منظر فقه امامیه» ساعت ۱۸ از کانال اندیشکده مستعدان در ایتا 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3