🔰 جلسه مدیریت و مسئولین سطح عالی حوزه آیت الله مجتهدب با هیأت امنای اندیشکده مستعدان اجتهاد
این اندیشکده چیست⁉️
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله
در کارگروه های:
فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و....
🔻 اندیشکده مستعدان اجتهاد
تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی
📆 چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
🕌حوزه علمیه آیت الله مجتهدی(ره)
#⃣ #اندیشکده_مستعدان_اجتهاد
__________
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 آیا میراث حدیثی شیعه، مملوّ از روایات جعلی است؟ (قسمت چهارم)
📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی
🔹در یادداشت پیشین به قرائن عدم تحقق پیامدهای دو گزارش رجال کشی اشاره شد. اکنون به قرائن عدم تحقق سایر پیامدها میپردازیم.
4️⃣ مهترین ویژگی راویان سرشناس و اصحاب نزدیک ائمه علیهم السلام، فقه مداری و پایبندی عملی آنان به شریعت بوده است. ایشان نمونه تمام عیار زهد، تعبد و تقوا بودند و هیچ گزارشی مبنی بر نزدیکی عملی آنان به غالیان نقل نشده است.
5️⃣ با توجه به اینکه در عصر صادقین علیهما السلام، میزان اقبال اصحاب به نوشته های حدیثی زیاد بوده است، لذا به طور عادی امکان ندارد که تمام نسخه های موجود یک کتاب دستخوش تحریف و تغییر شود.
6️⃣ گزارشات و روایات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه اصحاب در عصر صادقین و بعد از ایشان، روایات و کتب حدیثی را بر اهل بیت علیهم السلام و گاهی بر راویان سرشناس عرضه میکردند، تا از صحت آن اطمینان حاصل کنند.
7️⃣ نقش جناب یونس در انتقال میراث حدیثی شیعه، چندان پررنگ نیست. ایشان تنها از سه نفر (عبدالله بن سعید، هشام بن ابراهیم و عمرو بن جمیع) روایت نقل کرده است که هیچکدام از آنها از راویان پرکار نیستند. نظر به شاگردان ایشان نیز این مطلب را روشن میسازد که جناب یونس در صدر مشایخ روایان هم طبقه خود نبودند.
8️⃣ در میراث حدیثی شیعه، روایاتی که سند آنها تا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله متصل است، چشمگیر نیست.
♦️مجموع مطالب بیان شده در این یادداشت و یادداشت پیشین، تردید جدی در صحت دو گزارش نقل شده از رجال کشی به وجود میاورد و احتمال عدم صدور آنها را تقویت میکند.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰سهل بن زیاد از دریچه روایات او (قسمت اول)
📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی
🔹سهل بن زیاد، یکی از راویانی است که تعداد زیادی از دانشمندان حدیث و رجال، او را ضعیف دانسته اند، از جمله:
▪️احمد بن محمد بن عیسی اشعری که جایگاه علمی و اجتماعی بالایی در قم داشتند، سهل را از قم اخراج، و مردم را از شنیدن روایات او نهی میکند. (1)
▪️فضل بن شاذان نیز در مواردی ناخشنودی و عدم رضایت خود از سعل را ابراز کرده و او را احمق خوانده است! (2) البته به نظر میرسد منظور ایشان از احمق، کسی است که شرایط پیرامونی و ظرفیت مخاطبان را برای بیان حدیث در نظر نمیگرفته است.
▪️ابن ولید نیز سهل را از کتاب نوادر الحکمة استثنا کرده است. دلیل این استثنا، اعتقاد به ضعف او است. (3)
▪️ابن غضائری درباره وی میگوید: «کان ضعیفا جدا، فاسد الروایة و الدین ... یروی المراسیل و یعتمد المجاهیل.» (4)
▪️نجاشی نیز مینویسد: «کان ضعیفا فی الحدیث، غیر معتمد فیه.» (5)
▪️اما شیخ طوسی با اینکه در فهرست، او را بسیار ضعیف میداند (6)، اما گویا نظرشان در آینده عوض میشود و در کتاب رجال که آخرین نگاشته ایشان است، از سهل بن زیاد با واژه «ثقة» یاد میکند. (7)
📚منابع:
1. ابن الغضائری، الرجال، ش 65.
2. کشّی، رجال الکشّی، ش 1068.
3. شیخ طوسی، الاستبصار، ج 3، ص 261.
4. ابن الغضائری، الرجال، ش 65.
5. نجاشی، الرجال، ش 490.
6. شیخ طوسی، الفهرست، ش 339.
7. شیخ طوسی، الرجال، ش 5699.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰سهل بن زیاد از دریچه روایات او (قسمت دوم)
📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی
🔹در یادداشت پیشین گفته شد که نظر بسیاری از دانشمندان حدیث و رجال در مورد سهل بن زیاد، منفی بوده است.
🔹اما ملاحظه روایات سهل پیرامون مسئله امامت، نشان از مورد قبول بودن محتوای روایات او دارد. بعنوان مثال ایشان روایاتی با این مضامین نقل کرده است:
▪️خالی نبودن زمین از حجت الهی
▪️برخورداری ائمه علیهم السلام از تمام علوم پیامبران و فرشتگان
▪️بودن گنجینه علم الهی نزد ائمه علیهم السلام
▪️فزونی دانش ائمه علیهم السلام
▪️آگاهی ائمه علیهم السلام از اخبار آسمانها
▪️گشایش هزاران در علم از هزاران در علم دیگر برای امیرالمومنین علیه السلام
▪️عدم پذیرش اعمال بدون ولایت اهل بیت علیهم السلام
▪️وجوب اطاعت از ائمه علیهم السلام
▪️و ...
🔹فی الجمله قرائنی مانند «نقل همان روایت توسط افراد ثقه»، «نقل روایاتی با مضمون مشابه توسط افراد ثقه» و «همسویی با باور پذیرفته شده در حوزه حدیثی قم» حاکی از صحت آموزه های نقل شده توسط سهل بن زیاد در مسئله امامت دارد.
📚منابع:
کلینی، کافی، ج 1، ص 436، 461، 476، 632، 634، 650 و ج 2، ص 33، 408.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
33.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چگونه خمس اموال را محاسبه کنیم؟
مصاحبه خبرگزاری ایرنا با مرحوم حجتالاسلام و المسلمین کریمی رضوان الله تعالی علیه، مؤلف کتاب #خمس (خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام) پیرامون این اثر.
https://www.irna.ir/news/84752648/
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
#باقیات_صالحات_مرحوم_استاد
#معرفی_کتاب
📚 آموزش مبنامحور احکام "خمس"
🖊 کتاب «خمس»، پیرامون احکام خمس درآمدها و خمس مال حلال مخلوط به حرام با پژوهش عالم فاضل مرحوم حجتالاسلاموالمسلمین کریمی توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل به زیور طبع اراسته گردیده و به چاپ دوم رسیده است.
در این اثر گرانقدر مبانی نظرات مراجع تقلید و خصوصا رهبر معظم انقلاب و آیت الله العظمی سیستانی حفظهما الله پیرامون مسئله خمس بیان شده است و همین تشریح و تبیین مبانی موجب شده محتوای کتاب از غنای قابل توجهی برای فهم مسایل مربوط به خمس بهره مند شود.
📌سفارش و خرید کتاب «خمس» (چاپ دوم)
✅https://nashrebeynolmelal.ir/product/%d8%ae%d9%85%d8%b3-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a6%d9%84-%d8%ae%d9%85%d8%b3-%d8%af%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%ad%d9%84%d8%a7%d9%84-%d9%85-2/
🖇خرید نسخۀ الکترونیکی:
✅https://taaghche.com/book/136282
✅https://fidibo.com/book/163061-خمس
#خمس
#حجت_الاسلام_کریمی
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰توثیقات عام پذیرفته شده از دیدگاه مقام معظم رهبری حفظه الله
📓برگرفته از فرمایشات استاد حیدری فطرت در سلسله نشست «مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب حفظه الله»
1️⃣ راویان اسناد کتاب کامل الزیارات: تمام راویان ذکر شده در کتاب کامل الزیارات (حدود 300 نفر) ثقه اند. البته برخی گفتند فقط مشایخ بی واسطه جناب ابن قولویه توثیق میشوند. اما طبق نظر مقام معظم رهبری، این ادعا با مقصود مولف که بیان اعتبار کل کتاب است، سازگار نیست.
2️⃣ راویان اسناد کتاب تفسیر قمی: تمام راویان این کتاب نیز ثقه اند؛ البته به شرط اینکه ثابت شود که سند خود جناب علی بن ابراهیم است، نه ابوالجارود.
3️⃣ مشایخ ثلاث: طبق شهادت شیخ طوسی، تمام مشایخ بی واسطه جناب صفوان، ابن ابی عمیر و بزنطی ثقه اند.
🔹اشکال: بنابر تصریح شیخ طوسی، بعضی از مشایخ این سه نفر ثقه نیستند.
🔹پاسخ: این سه نفر از کسی نقل میکنند که نزد خودشان ثقه باشد و لزومی ندارد که نزد همگان ثقه باشد. علاوه بر اینکه این تعداد، فقط 6 نفر هستند که در بین 400 نفر در حکم صفر است و ضرری به قاعده نمیزند.
🔹نکته: تفاوت توثیق عام مشایخ ثلاث با اصحاب اجماع، این است که در مشایخ ثلاث، مرویّ عنه بی واسطه توثیق میشود، اما روایت معتبر نمیشود. اما در اصحاب اجماع، روایت معتبر میشود و مرویّ عنه توثیق نمیشود.
4️⃣ مشایخ جعفر بن بشیر: ایشان نیز به شهادت نجاشی، فقط از ثقه نقل میکند. در نتیجه مشایخ او ثقه اند.
5️⃣ وقوع در غیر مستثنیات نوادر الحکمة: جناب ابن ولید، چند نفر از راویان واقع در کتاب نوادر الحکمة را استثنا کرده اند. این استثنا نشان میدهد که راویان استثنا نشده، ثقه اند.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
◾️نحوست و شوم بودن ماه صفر
❖ مرحوم علامه مجلسی رحمةاللهعلیه:
و هذا الشهر مشهور بالنحوسة و الشؤم، و يمكن أن يكون لذلك و جهان؛ أحدهما: أنه وفقا لقول علماء الشيعة توفي الرسول الأعظم صلّى اللّه عليه و آله و سلم في هذا الشهر، و الثاني: لأنّه أعقب أشهر الحرم التي حرم فيها القتال، و قد عد شؤما لشروع القتال فيه، و لم أر في أحاديث الشيعة ما يدل على نحوسته، و قد ورد في الروايات غير المعتبرة العامية.
📚زاد المعاد؛ ص۲۴۷
● بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست و شوم بودن است و شاید سبب آن:
-اول: بخاطر وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله که طبق نظر علمای شیعه در این ماه واقع شده است.
-دوم: چون بعد از ماه هایی که جنگ در آنها حرام است واقع شده ماهی است برای شروع جنگ پس ماه شومی شمرده شده است.
👈 ولی من در احادیث شیعه روایتی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد ندیدم و در روایات غیر معتبر از عامه این مطلب رسیده است.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 آیت الله سید احمد مددی در باب حضرت رقیه (س):
👈 مطالب پیرامون حضرت رقیه (سلام الله علیها) کاملاً مشهور و معروف است و با در نظر گرفتن مجموعه شواهد، می توان آن را قبول نمود.
◽️سؤال: متاسفانه مدتی است شبهاتی در راستای انکار وجود مبارک حضرت رقیه بنت الحسین سلام الله علیها در برخی مجالسی یا مقالات مطرح می شود که این شبهات موجب آزردگی خاطر مؤمنین و محبین اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین شده است. نظر شما چیست؟
◾️ پاسخ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم
عدم ذکر بعضی مطالب در مصادر، و یا اختلاف مصادر، در این گونه مسائل، امری کاملاً طبیعی است. در مورد حضرت سیدالشهداء ـ ارواحنا فداه ـ راجع به پسران ایشان اختلاف وجود دارد، چه رسد به دختران که عادتاً مستور و در حجاب بوده اند. مطالب پیرامون حضرت رقیه (سلام الله علیها) کاملاً مشهور و معروف است و با در نظر گرفتن مجموعه شواهد، می توان آن را قبول نمود.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
ebook8815[www.takbook.com].pdf
1.12M
⚫️ نسخه PDF
📚 کتاب فاطمه عاشورا | درباره دختران امام حسین (ع) از جمله حضرت رقیه (س)
✍ اثر دکتر محمد رضا سنگری | از ص ۲۹ پژوهشی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها دارد.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام
📝برگرفته از تحقیقات مدیر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین رستمی
در میان شیعیان در اینکه شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در چه روزی واقع شده است، سه قول وجود دارد:
۱.«آخر صفر»
که فقط مرحوم کلینی در کتاب کافی فرموده اند.
۲. «بیست و هشت صفر»
که این تاریخ را شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه نقل می کنند ولی در ارشاد این نقل را ندارند و همچنین شیخ طوسی در تهذیب الاحکام این تاریخ را در روز پنجشنبه صحیح می دانند.
۳.«هفت صفر»
🔸اسناد این تاریخ به شرح ذیل است:
سند اول←تثبیت الامامه که برای قاسم بن ابراهیم است که معاصر امام کاظم تا امام عسکری علیهما السلام بوده و آن را از امام کاظم نقل کرده.
⬅️اما به این کتاب نمی شود اطمینان کرد چون معلوم نیست دقیقا برای کیست چراکه این کتاب تازه پیدا شده و و در واقع این کتاب را به قاسم بن ابراهیم نسبت داده اند. و نجاشی نیز چنین گفته: « له کتاب» که معلوم نیست کدام کتاب باشد و توثیق هم نکرده و شیخ مفید نیز خبر نداده و اصلا تثبیت الامامه کتاب روایی نیست بلکه بحثش ادله اثبات امامت است.
🔸سند دوم←شهید اول
🔸سند سوم←مرحوم کفعمی در کتاب مصباح کفعمی
🔸سند چهارم←پدر شیخ بهایی یعنی عزالدین حسین عاملی
🔸سند پنجم←بحث بعدی سیره علما است.
................................
نظر اهل تسنن:
طبقات>طبقه خامسه ج۱ص۳۵۴:حسن بن علی پنجم ربیع الاول از دنیا رفت.
انساب الاشراف از بلاذری هم همین نظر را دارد.
..............................
در شیعه قدیمی ترین سند که از روات ثقه و قبل از کلینی است سعد بن عبدالله اشعری است که ۳۰۱از دنیا رفته و نیز در کتاب فرق الشیعه یا المقالات و الفرق (که گویا یک کتاب است) آخر صفر را صحیح می دانند.
کافی هم همانطور که بیان شد آخر صفر را بیان می کند. (اما ۲۸صفر و آخر صفر خیلی فرقی ندارد.)آنان که این دو را جدا می کنند(یعنی می گویند ۲۸ صفر غیر از آخر صفر است) می گویند ۲۸صفر قائل کمتر دارد و آخر صفر هم که یک نفر قائل دارد لذا قبول نیست و... .
شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه ۲۸صفر را فرموده ولی در کتاب ارشاد فقط می گوید صفر. مسار الشیعه با رویکرد تاریخ ولادت ها و شهادت ها نوشته شده ولی ارشاد با رویکرد تاریخ زندگانی امامان به رشته تحریر درآمده.
شیخ طوسی در کتاب تهذیب فقط ماه صفر را ذکر می کند ولی در مصباح المتهجد ۲۸ صفر را به طور دقیق بیان می کند.
مرحوم کفعمی در بلد الامین می گوید ۲۸ صفر و در مصباح می گوید ۷صفر.
ما در کتاب های تاریخی هفت صفر را نداریم و اولین نفری هم که این تاریخ را بیان کرده شهید اول است آن هم در کتاب فقهی نه تاریخی! و ما نمی دانیم این سخن را از کجا آورده است.
اهل سنت هم اوایل ربیع را بیان کرده اند که بیشتر با آخر صفر می سازد.
💠تذکر این نکته لازم است که خبر شهادت حضرت بالاخره همان روز پخش نشده و تا انتشار خبر چند روزی طول کشیده است لذا قول اهل سنت با آخر صفر می سازد.
علامه مجلسی هم در جلاءالعیون که کتاب فارسی است می گوید اشهر ۲۸صفر است.
در بحار هم ۲۸صفر آمده است.
شیخ عباس قمی هم در انوار البهیه ۷صفر را گفته ولی در مفاتیح و منتهی الآمال که بعد از آن نوشته شده است از نظر خودش برگشته و ۲۸صفر را قبول کرده است.
🔹چرا علما هفت صفر را گفته اند؟
چون قول بزرگ حوزه یعنی شهید اول بوده است و علما نیز بیشتر با کتب فقهی مأنوس بودند و لذا چون دیدند شهید اول چنین فرموده ، بقیه علما هم همین نظر را قبول کرده اند. مرحوم حاج شیخ، مؤسس حوزه قم هم همین رسم نجفی ها را انجام می داد و آن را به قم آورد ولی رسم مردم همان۲۸صفر بود.
لذا ما قول ۲۸صفر را قبول می کنیم که از کتب تاریخی سند داریم و بزرگان قبول کردند و لذا به این بحث که منقول است به خاطر تولد یکی از پادشاهان که هفتم صفر بوده شهادت حضرت را در ۲۸ صفر برگزار می کردند، کاری نداریم چون ما خودمان سند تاریخی داریم.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💠شعری از مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در رثای مظلومین عالم، خصوصا مردم #فلسطین شریف
پيام حسين شهيد اين چنين است
كه حرّيّت و دين و ايمان قرين است
بياييد با ما به كوى شهادت
كه دين، خوار ظلم يزيد لعين است
مسلمان بُوَد دشمن ظلم و عدوان
مسلمان، هوادار و سرباز دين است
مسلمان، شجاع و صريح و تواناست
به مال و به ناموس مردم، امين است
بياييد در سايه پرچم دين
كز اشرار و آفات، حصن حصين است
بكوشيد در حفظ احكام قرآن
كه برنامه برتر و بهترين است
دلير و فداكار و مردانه خيزيد
كه اسلام بىياور و بىمعين است
بگيريد تصميم و دشمن بكوبيد
اگر عزمتان محكم و آهنين است
به اخلاص كوشيد و حقّ را پرستيد
كه اخلاص سرمايهی سالكين است
بسوزيد بنيان كفر و ستم را
اگر ناله و آهتان آتشين است
بگيريد درس فداكارى از ما
كه مجد و نجات و ترقّى در اين است
شدم كشته تا دين حق زنده سازم
مرا اين چنين قتل، فتح مبين است
بكوبيد مستكبران را كه دنيا
خراب از ستمهاى مستكبرين است
نترسيد از نخوت و كبر آنان
خدا ناصر و يار مستضعفين است
چرا خفته اى اى مسلمان؟ بپا خيز
كه دشمن تو را روز و شب در كمين است
چرا خامُشى اى مسلمان كه اسلام
گرفتار سر پنجهی مفسدين است
ضعيفان، پريشان و محروم و مظلوم
زمين سر به سر طعمه مترفين است
چرا ننگ بر خود پسندى و خوارى؟
تو را مُلك عالم به زيرِ نگين است
چرا گشته تعطيل، احكام اسلام؟
پر از كفر و از جهل و بدعت، زمين است
به ذلّت چو تن دادهاى اين چنين شد
مسلّط به تو ظلم و طغيان و كين است
اگر غيرت و همّتت هست برجا
چرا خانهات در كف ملحدين است
ببين بر #فلسطين كه مانند بُوسنى
دچار جنايات مستعمرين است
بزن چنگ بر دامن آل طه
كه عترت چو قرآنِ حبل المتين است
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله»
1️⃣ یادداشت اول: توزیع ثروت اولیه
🔹توزیع ثروت در دو سطح انجام میگیرد: 1. توزیع منابع مادی تولید (ثروت اولیه) 2. توزیع ثروت تولید شده (ثروت ثانویه)
▪️منظور از منابع تولید، زمین و مواد اولیه و ابزارهای کار است که در هر تولیدی موردنیاز است.
▪️منظور از ثروت تولید شده، کالاها و محصولاتی است که نتیجه تولید از منابع اولیه است.
🔹مسئله توزیع در مکتب سرمایه داری و لیبرالیسم، منحصر در توزیع ثروت تولید شده و ثانویه است، اما مکتب اقتصادی اسلام، توزیع را در هر دو سطح پی میگیرد.
🔹تنها عنصر پیش از تولید، «عالم طبیعت» است و نظریه اسلام در توزیع آن، دو جنبه سلبی و ایجابی دارد:
▪️جنبه سلبی آن، این است که هیچ کس ابتدائاً و بدون کار، هیچگونه حق و مالکیتی نسبت به طبیعت ندارد.
▪️جنبه ایجابی آن، این است که «کار و فعالیت»، تنها راه مشروع برای دستیابی به حق و مالکیت ثروت های طبیعی است.
🔹البته باید توجه داشت که صرفاً کاری موجب ایجاد حق و مالکیت میشود که «ارزش آفرین» بوده و ماهیت اقتصادی داشته باشد. لذا اقداماتی مانند احتکار و انحصار طلبی که با اعمال زور و قدرت همراه است، منجر به ایجاد حق نمیشود.
🔹کار و فعالیت اقتصادی مشروع نیز دو گونه است: 1. گاهی فقط ارزش آفرین است؛ مانند حیازت آب. 2. گاهی علاوه بر ارزش آفرینی، فرصت بهره وری نیز ایجاد میکند؛ مانند احیای زمین مرد.
▪️در نوع اول، حق ایجاد شده تا زمانی باقی است که کار و فعالیت اقتصادی باقی باشد. در صورت توقف کار اقتصادی، حق نیز از بین خواهد رفت.
▪️اما در گونه دوم، صرف پایان فعالیت اقتصادی موجب ازاله حق نمیشود و تا زمانی که با بی اعتنایی به حالت قبلی خود بازنگشته است، حق او باقی است.
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله»
2️⃣ یادداشت دوم: توزیع ثروت تولید شده (ثانویه)
💢در یادداشت پیشین به نظریه اسلام درباره توزیع ثروت اولیه و منابع طبیعی اشاره شد. در این یادداشت به نظر اسلام در توزیع ثروت تولید شده میپردازیم.
🔸ثروت تولید شده به لحاظ ماده اولیه، دو گونه است: 1. ماده اولیه، ثروتی طبیعی بوده که مالک نداشته است. 2. ماده اولیه، در تملک شخص دیگری بوده است.
🔷در گونه اول، تمام محصول تولید شده، از آنِ تولید کننده و کارگر است. در این فرض، هرچند اجرت صاحب ابزارها محفوظ است، اما هیچ سهمی از محصول نهایی به او تعلق نمیگیرد،؛ چرا که از نظر اسلام، شخص کارگر و تولید کننده، در ردیف سایر ابزارها نیست که سهمی به او برسد و سهمی به صاحب ابزارها. به تعبیر دیگر در دیدگاه اسلامی، کارگر و تولید کننده در جایگاه هدف است، نه وسیله تولید ثروت.
🔹برخلاف دیدگاه سرمایه داری که برای صاحب ابزارها نیز سهمی از محصول نهایی قائل است؛ چرا که کارگر را وسیله ای برای ایجاد ثروت میداند.
🔷در گونه دوم، تمام محصول تولید شده، از آنِ مالک مواد اولیه است و کارگر و تولید کننده تنها مستحق اجرت هستند، نه مستحق بخشی از ثروت تولید شده.
🔹باید توجه داشت که این نظر اسلام، ناشی از ترجیح سرمایه بر کارگر نیست؛ چرا که اگر چنین بود، باید سهمی نیز به صاحب ابزار میرسید. بلکه این نظر اسلام مبتنی بر این است که اگر مالکیت برای شخصی به طور مشروع ایجاد شود، صرف دگرگونی و تغییر آن، موجب ازاله ملکیت نیست، مگر اینکه سبب مشروع دیگری رخ دهد.
🔸از این مطالب روشن شد که «اجرت» در نگاه اسلام تنها در صورتی مشروع است که به طور مستقیم (مانند اجرت کارگر در فرض دوم) یا غیرمستقیم (مانند اجرت صاحب ابزار)، مبتنی بر کار و فعالیت باشد. اما اجرتی که صرفا ناشی از سرمایه نقدی باشد، مشروع نیست؛ چرا که بر پایه کار استوار نیست.
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله»
3️⃣ یادداشت سوم: نقش حکومت در اقتصاد اسلامی
🔻نقش آفرینی حکومت اسلامی در اقتصاد، به دو صورت است:
1. اجرای احکام ثابت شریعت؛ مانند منع از معاملات ربوی.
2. وضع و اجرای قوانین متناسب با شرایط در «منطقة الفراغ» توسط ولیّ امر.
🔹وجود منطقة الفراغ، به معنای نقص دین نیست، بلکه وجود آن ضروری بوده و حاکی از فراگیری و جامعیت آن است؛ چرا که اسلام صرفاً برای یک مکان یا زمان خاص نیست و نسخه همیشگی تاریخ بشریت در مراحل مختلف است. دلیل صلاحیت ولیّ امر برای دخالت در منطقة الفراغ، آیه «اولی الامر» است.
🔹حکومت برای مدیریت اقتصاد جامعه، باید برای تحقق دو اصلِ «تامین اجتماعی» و «توازن اجتماعی» تلاش کند.
▪️اصل «تامین اجتماعی» دو مرحله دارد: 1. حکومت باید شرایط کار و فعالیت و زمینه مشارکت همه مردم در امور اقتصادی را فراهم کند. 2. اگر بعضی از افراد جامعه به هر علتی توانایی فعالیت اقتصادی نداشتند و وضعیت معیشتی آنان مطلوب نبود، حکومت باید نیازهای ایشان را برطرف کند.
▪️اصل «توازن اجتماعی» به معنای توازن در سطح معیشت مردم است، نه سطح درآمد؛ یعنی حکومت باید از امکانات خود استفاده کند که تا حد ممکن به سمت تحقق توازن اجتماعی در معیشت حرکت کند. اما از آنجایی که اسلام اختلاف انسانها در عرصه های مختلف را میپذیرد، اختلاف سطح درآمد را تایید میکند.
▪️هدف نهایی در اصل توازن اجتماعی، این است که همه افراد جامعه، «بی نیاز» شوند. مفهوم «بی نیازی» با توجه به روایات، همان مرز ممنوعیت و جواز پرداخت زکات است. «بی نیازی» در اسلام به این معناست که هر شخصی بتواند هزینه زندگی خود و خانواده خود را همانند سایر مردم تامین کند و در سختی و تنگنا نباشد.
🔹امکاناتی که برای تحقق توازن اجتماعی در نظر گرفته شده عبارت اند از:
▪️مالیات های ثابت؛ مانند خمس و زکات.
▪️بخش های عمومی (انفال)؛ مانند معادن و منابع طبیعی.
▪️تشریعات اسلامی مختلف؛ مانند باطل دانستن بهره و ربا.
🔹حکومت موظف است که از تمام موارد فوق برای تحقق توازن اجتماعی استفاده کند.
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰مکتب اقتصادی اسلام از منظر «شهید صدر رحمه الله»
4️⃣ یادداشت چهارم: دو اصل اساسی در نظام اقتصادی اسلام
💢نظام اقتصادی اسلام در مقایسه با دو نظام رایج «سرمایه داری» و «سوسیالیسم» دارای اصولی است.
🔹اول: مالکیت چند گانه
✖️در بحث مالکیت، نظام سرمایه داری اعتقاد به مالکیت خصوصی داشته و نظام سوسیالیستی کاملا برعکس، معتقد به مالکیت اشتراکی و عمومی است. البته نظام سرمایه داری، در مواردی که ضرورت ایجاب کند، تن به مالکیت عمومی و اشتراکی نیز میدهد، همچنان که نظام سوسیالیستی نیز در موارد استثنایی، مالکیت خصوصی را جایز میداند.
✔️در نگاه اقتصادی اسلام، هیچکدام از مالکیت خصوصی یا اشتراکی بعنوان اصل و پایه نبوه و هر دو در مواردی پذیرفته شده است. در درستی نظریه اسلام همین بس که هر دو نظام سرمایه داری و سوسیالیستی، ابتدا معتقد به نظریه ای شدند و پس از آنکه مشکلات آن را دیدند، موارد خلاف قاعده را نیز تجویز کردند.
🔹اصل دوم: آزادی در قلمرو مشخص
✖️نظام سرمایه داری، آزادی نامحدودی برای فعالیت های اقتصادی قائل است و نظام سوسیالیستی، آزادی اقتصادی را از همه سلب کرده است.
✔️موضع اسلام، موضعی میانه بوده که در حیطه ارزشها و اهداف خود، قائل به آزادی فعالیت های اقتصادی است.
▪️محدودیت های اسلام، دو نوع است:
1. خود کنترلی: اسلام طوری افراد را تربیت میکند که برخی از اصول و قواعد را در رفتارهای خود، از جمله فعالیت های اقتصادی، به طور طبیعی رعایت کنند. این رعایت از اعماق وجود آنها نشأت گرفته به طوری که هیچگونه احساس محدودیت و سلب آزادی نمیکنند.
2. کنترل از بیرون: حکومت اسلامی با توجه به اهدافی که برای جامعه در نظر دارد، باید با فعالیت های اقتصادی که مخالف با آن اهداف و آرمانها است، مقابله کند.
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰پاسخ های کوتاه به پرسش هایی مهم
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین کاردان امین
🔺آیا سابقه داشته است امام و رهبر انقلاب از طریق فرد یا افرادی، پیغام یا توصیه ای به نمایندگان مجلس داشته باشند؟ بله
🔺آیا سخن برخی افراد در نفیِ کلی امکان وقوع چنین مواردی صحیح است؟ خیر
🔺آیا میزان موارد اتفاق افتاده از جانب امام و رهبر انقلاب، به حدی بوده است که استقلال مجلس را خدشه دار کند؟ خیر
🔺آیا حتی اگر وزرای پیشنهادی، مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته باشند، می توان کارِ کسانی را که به برخی از وزرای پیشنهادی رای منفی داده اند، سرپیچی از دستور ایشان تلقی کرد؟ ابدا
🔺آیا به طور کلی عمل نکردن به توصیه های غیر الزام آور رهبر انقلاب در چنین مواردی به معنای ضدیت با ولایت فقیه است؟ خیر
🔺آیا کابینه آقای پزشکیان، کابینه ی مطلوب و تراز است؟ خیر
🔺آیا کابینه آقای پزشکیان در مجموع کابینه ی خوبی است؟ بله
🔺آیا این میزان هزینه کردن از رهبری توسط جناب پزشکیان برای گرفتن رای اعتماد نمایندگان به وزرا کار صحیح و عاقلانه ای بود؟ خیر
🔺آیا مشی کلی رئیس مجلس در تعامل با دولت، موافق با عقلانیت انقلابی و رهنمود های آقاست؟ بله
🔺آیا تعامل با دولت، به معنای رای اعتماد به تمام وزرای پیشنهادی با هر سابقه ای است؟ خیر
🔺آیا مطالبه ی مردم در عدم رای اعتماد به افرادی که در فتنه ی ۸۸ و شورش زن زندگی آزادی در آتش التهابات دمیده اند و بعد صراحتا عذر خواهی نکرده اند، مطالبه ی درستی است؟ بله
🔺آیا رئیس مجلس، این وظیفه را داشت که پس از بیانات رئیس جمهور و هزینه کرد فراوان ایشان از رهبر انقلاب، سخنان ایشان را اصلاح و نسبت به سوء تفاهمات احتمالی، روشنگری کند؟ بله
🔺آیا عدم انجام این وظیفه توسط رئیس مجلس، بهمعنای انقلابی نبودن یا فرصت طلبی یا لابیگری ایشان با دولت است؟ خیر
🔺آیا انسان ها را با یک یا چند اشتباه، می توان متهم به خروج از دایره ی انقلابیگری کرد؟ خیر
🔺آیا انسان بدوناشتباه وجود دارد؟ به جز معصومین، خیر
🔺آیا تقسیم بندی آدمها به دو دسته سفید و سیاه، خوب و بد یا خادم و خائن کار درست و یا عاقلانه ای است؟ خیر
🔺آیا سیاست در جمهوری اسلامی شبیه بازی مافیاست که همه چیز پشت پرده مشخص شده باشد و مردم تنها نظاره گر باشند؟ خیر
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
31.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞مستند برتر🎞
از ویژه ترین اموری که در خصوص امام حسین علیه السلام چشم نوازی میکند عشق بی مثال انسان ها از هر نژاد و ملیت و دین و مذهب نسبت به آن حضرت است که موجب عشق انسان ها نسبت به هم نیز میشود.
این امر بیشاز هرجا در مراسم #اربعین اباعبدالله مشاهده میشود.
این حقیقت در مستند زیبای «شما چه کسی هستید» به زیباترین وجه به نمایش درآمده است. این مستند در ۱۳ روایت ارایه شده است.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📚معرفی کتاب📚
«لقد شيعني الحسين» (به یقین حسین علیه السلام مرا شیعه نمود) کتابی است که توسط ادريس حسينی مغربی، روزنامه نگار مراکشی و از رهيافتگان به مکتب اهل بيت به رشته تحرير در آمده است.
او در سال ۱۹۷۶ در کشور مراکش در خانواده ای سنی مذهب به دنيا آمد.
به اذعان خودش در دوران جوانی اش موج شيعه ستيزی و تنفر از پيروان مکتب اهل بيت در منطقه بوجود آمده بود و شیعیان شديدا مورد سرکوب قرار می گرفتند. عده ای از مردم مويد اين گونه سرکوبگری ها بوده و عده ای ديگر نيز از اوضاع به وجود آمده اظهار تاسف می کردند.
اين درگيری ها جرقه شکل گیری این سوال در ذهن او شد که چرا ما سني هستيم و آنان شيعه و چرا بايد اين اختلافاتی بوجود بیاید؟
در همين برهه وی با دوکتابي که هر دو نويسندگان آن شيعه بودند آشنا شد. يکي پيرامون فاجعه کربلا و ديگري پيرامون حضرت علي سلام الله عليه.
ادريس الحسينی تصريح مي کند هنگامي که با اين دو کتاب مواجه شدم، برايم سوال بود که مگر شيعه مسلمان است که بخواهد در اين گونه موارد مهم کتاب نيز بنويسد؟
مطالعه این منابع بخصوص پیگیری ماجرای قیام اباعبدالله الحسین در کربلا باعث شد که گام بگام به حقانیت مکتب تشیع نزدیک تر شود و در نهایت به این مذهب بگرود.
کتاب «به یقین حسین مرا شیعه نمود» سرگذشت این تحول و تغییر است.
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
آیندهپژوهی فرهنگی متروی قم.pdf
228.1K
🔰آینده پژوهشی فرهنگی متروی قم
📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ارجی
چندی است پروژه متروی قم در حال پیشروی است و به زودی قم از این نعمت بهره مند خواهد شد؛ اما نباید از یک امر مهم غافل ماند ...
⬅️«فرهنگ» جزء جدایی ناپذیر چنین تحولی است و شهر «قم» مرکز علمی و فرهنگی جهان تشیع است.
📌باید در کنار پیشبرد مقدمات عمرانی مترو، به فکر پیوست های فرهنگی و ایجاد زیرساخت های مناسب هم بود تا در دهه های نه چندان دور، از مترو به عنوان یک فرصت استفاده شود و نه تهدید.
این نوشته را میتوان اولین گام در این عرصه نامید و باید آن را #ارج نهاده و در جهت غنا و اجرای آن کوشید.
ضمن این که میتوان از این نگاه رو به جلو، برای امور مشابه نیز بهره ها برد.
#پیشگیری_بهتر_از_درمان
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3