May 11
May 11
#حکم_خلق_نقدینگی
1⃣یادداشت اول
❓خلق نقدینگی از سوی دولت و بانک ها جایز است یا خیر؟
✅✅ این صرفا یک سوال نیست، برای روشن شدن جواب، باید از پس سوالات مختلفی بر آمد. در این مسیر بعضی از سوالات پر چالش هستند و بعضی ساده به نظر می آیند.
💢بعضی از مسئله ها:
🔸خلق نقدینگی چیست؟
🔸چه کسی می تواند نقدینگی خلق کند؟
🔸کدام مکاتب اقتصادی مشوق دولت ها برای خلق پول هستند؟
🔸خلق نقدینگی چ منافع و مضراتی برای اقتصاد دارد؟
🔸نسبت میان تورم و افزایش نقدینگی چگونه است؟
🔸ربط میان پول و نقدینگی چیست؟
🔸ماهیت پول چیست؟
🔨هر کدام از این سوالات نیاز به چکش کاری دارند اما فعلا از نقطه ی اول یعنی پیدایش پول شروع می کنیم.
♻️ادامه دارد...
#خلق_نقدینگی
#سوال_اصلی_و_سوالات_فرعی
#کارگروه_فقه_اقتصاد
#حل_مسأله
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
✅ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📷 #گزارش_تصویری
🔰نشست علمی شماره اول
🔸با حضور حجتالاسلام دکتر سید علی هاشمی
🔸شنبه 30 اردیبهشت 1402
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣⁉️📣
📎تشکل علمی و اندیشکده مستعدّان اجتهاد حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) برگزار می کند:
📌 اولین دوره مسابقات حلّ مسئله ویژه طلّاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره) به همراه جوایز نفیس.
⏰ مهلت ثبت نام: ۱۷ الی ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ همایش مسابقه: اواخر خرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ مرحله اول مسابقه: تیر ماه ۱۴۰۲
اطلاعات تکمیلی متعاقبا در کانال اندیشکده اعلام خواهد شد.
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
آیدی ثبت نام:
@Hasanjanammm
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
مسابقه حل مساله..mp3
2.35M
🔶توضیحات حجت الاسلام والمسلمین میثم #رستمی، مدیر محترم اندیشکده، در رابطه با مسابقات علمی حل مسئله
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
دفترچه ی آشنایی با مسابقه ی حل مسئله -1.pdf
219.8K
🔶 دفترچه ی معرفی مسابقه ی حل مسئله
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
1.09M
❇️ توضیحات حجت الاسلام والمسلمین حسین #نصیری مسئول محترم برگزاری این مسابقات، در رابطه با فرایند برگزاری مسابقه علمی حل مسئله
🔶خدمت طلاب محترم حوزه ی آیت الله حق شناس و آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیهما)
✳️لزوم آشنایی با حل مسائل فقهی معاصر
✳️ شرایط ثبت نام
✳️آشنایی با جزییات مراحل مسابقه
❇️لینک ثبت نام: @Hasanjanammm
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔻نصیریِ عصر حیرت
📝نقد حجت الاسلام و المسلمین میثم رستمی مدیر اندیشکده مستعدان بر مهدی نصیری
🔹نصیری معجونی از تناقض هاست، بی رحمانه فلسفه و عرفان را می کوبد و آن را انحراف می داند و در عین حال زمین بازیاش در مسائل سیاسی و دینی، حیرت و عدم تشخیص حق از باطل است!
📖 ادامه مطلب👇
https://www.farsnews.ir/news/14020226000348/%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%90-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%AD%DB%8C%D8%B1%D8%AA
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
⁉️ آیا «حبس ابد» در اسلام مشروع است؟ موارد آن چیست؟
🔸 مجازات برخی جرایم در اسلام، حبس ابد است، مانند:
1️⃣ «نگه دارنده مقتول»: اگر کسی، شخصی را بگیرد و دیگری آن شخص را به قتل برساند، مجازات قاتل اعدام بوده و مجازات کسی که مقتول را نگه داشته، حبس ابد است. (1)
2️⃣ «دستور دهنده قتل»: اگر کسی، به دیگری دستور دهد که شخص بی گناهی را بکشد، مجازات قاتل اعدام بوده و مجازات دستور دهنده، حبس ابد است. (2)
3️⃣ «سومین دزدی»: کسی که دو بار دزدی کرده و حد بر او جاری شده است، در صورت تکرار دزدی برای بار سوم، مجازاتش حبس ابد است. (3)
4️⃣ «زن مرتد فطری»: زنی که مرتد فطری شده، اگر توبه نکند، مجازاتش حبس ابد است. (4)
🔹البته حاکم شرع میتواند در صورت صلاحدید و اقتضائات زمان و مکان، مجازات حبس ابد را برای برخی جرائم دیگری نیز قرار دهد.
منابع:
1- اصول کافی، ج 7، ص 287
2- اصول کافی، ج 7، ص 285
3- اصول کافی، ج 7، ص 223
4- اصول کافی، ج 7 ف 256
#کارگروه_فقه_تقنین
#حبس_ابد
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💠اندیشکده مستعدّان اجتهاد حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) برگزار می کند:
🔰اولین دوره مسابقات حلّ مسئله ویژه طلّاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره) و آیت الله مجتهدی(ره) به همراه جوایز نفیس.
⏰ مهلت ثبت نام: به علت استقبال طلاب عزیز مهلت ثبت نام تا ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۲ تمدید شد👌
📎 آیدی ثبت نام: @Hasanjanammm
اطلاعات تکمیلی در کانال اندیشکده
🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📣📣📣📣
📎تشکل علمی و اندیشکده مستعدّان اجتهاد حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) برگزار می کند:
📌همایش بزرگ مسابقه ی علمی حل مسئله
❇️با موضوع: حل مسئله، چیستی، چگونگی و چرایی آن
✳️با حضور استاد معظم و معزز میرهاشم حسینی و اساتید برجسته ی حوزه ی علمیه قم:
⏰ زمان برگزاری همایش: ۱ تیر ۱۴۰۲ ٫ ساعت ۱۷
🕌 مکان برگزاری مسابقه: شهر
مقدس قم
❇️ از همهی طلاب محترمی که در مسابقه ی حل مسئله ثبت نام کرده اند دعوت می شود که در این همایش شرکت کنند.
❇️ شرکت برای عموم طلاب و دانش آموختگان دو مدرسه ی آیت الله مجتهدی و آیت الله حق شناس (رحمهما الله) آزاد است.
✳️ نظر به اهمیت این همایش در پیش برد امور مسابقه ی علمی، عدم شرکت در همایش به منزله ی انصراف از مسابقه تلقی می شود.
📎 آیدی مسئول برگزاری مسابقات، حجتالاسلام والمسلمین حسین نصیری: @Hasanjanammm
اطلاعات تکمیلی در کانال اندیشکده
🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
« نقل یک حدیث، یک اشکال و پاسخ های آن»
⚫️ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ:
« اِسْتَأْذَنَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ اَلنَّوَاحِي مِنَ اَلشِّيعَةِ فَأَذِنَ لَهُمْ فَدَخَلُوا فَسَأَلُوهُ فِي مَجْلِسٍ وَاحِدٍ عَنْ ثَلاَثِينَ أَلْفَ مَسْأَلَةٍ فَأَجَابَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ لَهُ عَشْرُ سِنِينَ»
▪️منبع: کافی، کتاب الحجه، ابواب التاریخ ج۱ ص ۴۹۶
ادامه ی مطلب👇
▪️ترجمه: «على بن ابراهيم از پدرش نقل کرده است: گروهى از شيعيان از شهرهاى دور آمدند و از امام جواد عليه السلام اجازه حضور گرفتند. حضرت آنها را پذیرفتند. آنها به محضر امام رسیدند و در يك جلسه، ۳۰ هزار مسأله از حضرت پرسيدند. حضرت به آنها جواب دادند در حالی که آن زمان ده ساله بودند»
⚫️ توضیحی درباره ی روایت:
ممکن است سوال شود چگونه ممکن است در یک جلسه سی هزار سوال پرسیده شود و حضرت آن را پاسخ دهند؟ به بیان ساده تر اگر هر سوال فقط چند ثانیه زمان ببرد (مثلا ۵ ثانیه)و پاسخ حضرت نیز چند ثانیه بیشتر طول نکشد(مثلا ۵ ثانیه)، مجموع سی هزار سوال و سی هزار پاسخ، بیش از ۳۰۰ هزار ثانیه زمان می برد که معادل حدودا ۸۳ ساعت می باشد. تازه فرض این است که بین سوالات و پاسخ ها نیز مکثی صورت نگرفته باشد.
◾️مرحوم علامه مجلسی در مواجهه ی با این اشکال، پاسخ هایی را ذکر کرده اند که برخی از آنها به شرح زیر است( پاسخ ها نقل به مضمون است و کمی در آن تصرف شده است تا بیانی روان تر داشته باشد):
☑️ پاسخ اول: عدد سی هزار کنایه از کثرت سوال هاست. اساسا شمارش این همه سوال نیز بعید است. بنابراین راوی این عدد را صرفا برای بیان فراوانی سوالات در یک مجلس بیان کرده است.
☑️ پاسخ دوم: ممکن است این مساله به نحو اعجازگونه تحقق یافته باشد به طوری که در مدت زمان کمی این سوال ها و پاسخ ها رد و بدل شده باشد
☑️ پاسخ سوم: ممکن است پاسخ های حضرت به نحوی مختصر بوده باشد که از آن پاسخ های متعددی نسبت به سوالات فهمیده می شده است.
☑️ پاسخ چهارم: منظور از جلسه واحد، یک جلسه ی چند ساعته نبوده است، بلکه سلسله جلساتی بوده است که از آن به عنوان یک جلسه نام برده شده است. مثل زمان ما که یک اجلاسیه برگزار می شود و چندین روز زمان می برد.
(مرآت العقول، ج۶، ص ۱۰۴)
⬅️ برخی نیز بیان داشته اند که مساله ای که از حضرت سوال شده بود، حدودا دارای سی هزار صورت و فرض بود و پاسخ حضرت نیز همه ی این سی هزار صورت را در بر می گرفت.
❓ به نظر شما چه پاسخ های دیگری می توان به این سوال داد؟
پاسخ های خود را به آیدی
@adgomnam
ارسال کنید تا پس از بررسی در همین کانال منتشر شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هیئت تحریریه کانال اندیشکده مستعدان
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
اندیشکده مستعدان
▪️ترجمه: «على بن ابراهيم از پدرش نقل کرده است: گروهى از شيعيان از شهرهاى دور آمدند و از امام جواد عل
📝 برخی از پاسخ های اعضای محترم کانال به سوال مطرح شده👇👇👇
سلام علیکم
خسته نباشید
در مورد سوال مطرح شده میخواستم یک احتمال مطرح کنم و اون اینکه شاید سه هزار مسئله فروعاتی بودند که همهشون قابل جمع تحت عناوین کلی تری هم بوده
مثلا در الروضة البهیة شهید ذیل یک مسأله فرموده اند:
فهذه جملة أقسام المسألة، و مضروبها يزيد عن مائتي مسألة،
ولی بعد خودشون با چند جمله کلی جواب دادن و همه صور پوشش داده شده.
یک احتمال دیگر هم اینه که الف به واسطه اشتباه نساخ اضافه شده باشه چون مرحوم فیض کاشانی بدون لفظ الف ذکر کردن
📝 جناب آقای محمد امین مشتاقی نیا از طلاب حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره)
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سلام علیکم
در مورد سوالی که در مورد روایت امام جواد پرسیدید:
احتمال قوی تر آن که شیعیان با انبوهی از سوالات خدمت امام رسیده بودند که مثل سوالات جلسه مناظره با یحیی بن اکثم تو در تو و شبکه های شده بود
امام به جای پاسخ به تک تک سوالات با بیان قواعد و اصولی خاص پاسخ تمام آنها را دادند و افراد پاسخ خود را گرفته بودند و یا متوجه شده بودند با کمی تأمل می توانند پاسخ بقیه سوالات خود را هم در یابند
روایت علینا القاء الاصول و علیکم بالتفریع نشانگر همین موضوع است
ضمنا این حدیث را روشن میکند که چقدر در زمان امام جواد شیعیان با انبوه سوالات و مسائل جدید روبرو شده بودند و امام جواد توانسته بود خطوط کلی حل مسائل را به شیعیان آموزش دهد و راوی به احتمال زیاد از بیان این کثرت ها هم این معنا را افاده کرده بود.
📝 حجت الاسلام جواد سالمی از طلاب درس خارج اصفهان
✅ اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3