eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
402 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓آخرین مصاحبه آنتونی فلو؛ دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که خداباور شد. ♨️آقای فلو چی باعث شد به آتئیست شک کنی و به بک طراح هوشمند معتقد بشی؟ 🔺 استدلال و تحلیل ایشان دقیق و علمی و‌ قابل تامل هست. 🌐 ارزش انتشار دارد؛ بخصوص با توجه به برخی رویکرد های ضد دینی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سرّ مستودع؛ راز نهفته در وجود مطهر حضرت زهرا(س) حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره): 🔹سؤال: در مورد حضرت زهرا(س) که می گوییم «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها »، منظور از این سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ چیست؟ 🔸جواب: خب اگر این خیلی بیّن بود که سرّ نمی‌شد. سرّ، آن چیزی است که پنهانی باشد. اجمالاً آنچه می‌شود گفت این است که حضرت زهرا(س) بااینکه مقام ظاهری امامت نداشتند، امامت مخصوص ائمه است و ایشان امام نبودند، اما ازلحاظ معنوی یک جامعیتی داشتند که مقام ایشان از مقام فرزندانشان پایین‌تر نبوده و بلکه بالاتر هم بوده است. 🔹آن جامعیتی که خداوند متعال به ایشان عنایت فرموده بوده است و می‌شود گفت که حتی ظهور فرزندانشان، تجلّی همان مقام جامعیتی است که خداوند متعال به ایشان مرحمت فرموده بود آن یک سرّی است که از فهم ما بالاتر است و همان بود که منشأ این می‌شد که مثل جبرئیل امینی با ایشان سخن بگوید و الهامات الهی را به ایشان برساند و ایشان چیزهایی را بدانند که دیگران نمی‌دانستند و با آن عمر کوتاهی که داشتند علوم فراوانی داشتند که غیر از ائمه معصومین و انبیا کسان دیگری دسترسی به چنین علومی نداشتند. 🔸 به‌هرحال مقام ایشان طبق اعتقاد ما، از همه انبیا، غیر از پدرشان، بالاتر بود. این در سایه یک سرّی بود که در وجود ایشان نهفته بود؛ مقامی بود که خداوند متعال به ایشان عنایت کرده بود؛ اما اینکه حقیقت آن سرّ چیست دست‌کم بنده از آن سرّ آگاه نیستم. 📎لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار می کند؛
نشست علمی
⬅️مالکیت داده از منظر فقه امامیه
ارائه کننده: 
حجت الاسلام و المسلمین جهانشاهی حجت الاسلام و المسلمین بابازاده
ناقد: 
حجت الاسلام و المسلمین تاکی حجت الاسلام و المسلمین سلیمان دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین عدالت خو 💢زمان نشست: شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۳۰ 💠 امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است. 💢لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔تعیین مالک داده چه اهمیتی دارد؟ از آن جایی که تامین نیازهای اولیه انسان، وابسته به داده‌‌ها و اطلاعات اوست، بسیاری از داده‌ها و اطلاعات از دیرباز مورد رغبت عقلا بوده‌اند. خصوصا در مورد مسائل امنیتی و نظامی، گزارش‌های تاریخی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد عقلا اهمیت این داده‌ها و دستیابی به آن را درک می‌کردند[1]. پیشرفت‌های روز به روز بشر، نیاز به این داده‌ها را گسترده‌تر نمود و داده‌ها چنان جوامع را به خود وابسته کرد که  سال‌ها پیش برخی نظریه پردازان از انقلاب داده‌ها و فلسفه رو به رشدی به نام «فلسفه داده گرایی» اسم بردند[2]. امروزه نقش اساسی داده‌ها در فرهنگ، سلامت، اقتصاد، سیاست، امنیت و تمام ساحت‌های زندگی فردی و اجتماعی غیر قابل انکار است؛ کسی در دنیای مدرن پیشرفت می‌کند که داده‌های مفیدتری در اختیار داشته باشد و بتواند با تحلیل صحیح  آن‌ها به خوبی از آن استفاده نماید. این رغبت عمومی نزد عقلاء نسبت به داده سبب شده است این مسئله که چه کسانی و با چه میزانی اجازه  داشته باشند به این داده‌ها دست یابند و در آن تصرف کنند، در جوامع حقوقی دنیا به چالشی بزرگ تبدیل شود. آن چه مسئله را پیچیده تر می‌نماید آن است که مالک بودن داده‌ها توسط یک شخص، ضرری به مالکیت دیگری نمی‌زند، از این قابلیت داده با عنوان «رقابت ناپذیری» یاد می‌شود. این ویژگی سبب شده برخی بحث از مالکیت را بی معنا تلقی نمایند. 💠از دیدگاه اسلامی، انسان‌ها با مالک شدن، حق دارند بیشترین سطح تصرف در مملوک خود را داشته باشند و دیگران را از هر گونه دسترسی به آن منع نمایند؛ مگر در شرایطی خاص که شارع با ضوابطی، این سطح تسلط را محدود کرده است. طبق احکام اسلامی تصرف در ملک دیگری بدون اجازه از او و در شرایط عادی، حرام است، همچنین از نظر وضعی صحت معامله‌ اشیاء، مبتنی بر اجازه مالک است. از طرفی داده‌ها گر چه در مواردی بی ارزش تلقی شوند؛ اما می‌توانند در شرایطی بسیار ارزش‌مند باشند و در نتیجه قابلیت دارند که به ملکیت اشخاص در بیایند؛ یعنی مالیت نداشتن آن‌ها از روی بی ارزشی ذاتی نیست که طبق برخی مبانی ملکیت در آن‌ها تصویر نشود. با این توضیح، تعیین مالک داده‌ها نقش محوری در جهت تعیین میزان حق تصرف اشخاص مختلف در داده‌ها ایفاء می‌کند. [1] ن. ک: ابن هشام، السیره،النبویه، ج1، ص 616 [2] (David brooks, The Philosophy of Data: New York Times. 4 February  2013 ) 📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه" https://eitaa.com/mstdnjthd/309 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
بسم الله الرحمن الرحیم جناب استاد آقای محمدتقی اکبرنژاد حفظه الله سلام علیکم و رحمت الله مستفاد از آیات قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام، وجوب جهاد تبیین و لزوم روشنگری و مقابله با تحریف و کج فهمی، بقدر وسع بر همه خصوصا اهل علم است. لذا بنده به عنوان شاگردی از مکتب امام صادق (ع) برای ادای تکلیف، این نامه را به حضرتعالی می‌نویسم تا اتمام حجت صورت گیرد. برادر عزیز شما همواره در سخنرانی‌ها و نوشته‌ها به انتقاد از تفکرات مختلف و تنقیص نظرات اعاظم حوزه پرداخته و بر لزوم مناظره تأکید کرده‌ و اظهار می‌کنید که حوزه علمیه باید از فضای نقد حداکثری برخوردار باشد. در همین راستا بارها مشاهیر حوزه را به مناظره دعوت کرده‌اید و اخیرا فریاد کشیدید و امام راحل عظیم الشان را متهم به "کیش شخصیت" کردید و رهبر معظم انقلاب را عملا نسبت به منتقدین ناشنوا خواندید. برادرم شما همیشه افرادی را به مناظره دعوت می‌کنید که از هر لحاظ در وزن بسیار بالاتری از مثل شما قرار دارند و هنگامی که با پاسخ رد از جانب بزرگان مواجه می‌شوید، فریاد می‌زنید که چرا دچار خودبزرگ بینی هستند! و جالب اینکه همواره از مناظره با افرادی طفره می روید که هم‌سطح شما هستند. آیا این رفتار، نشانه‌ی همان عیب در جنابعالی نیست!!! حضرتعالی همواره از رسانه برای ترویج نظرات خود و مظلوم نمایی استفاده می‌کنید و اگر افرادی به شما نقد تندی کنند آنها را متهم به بی اخلاقی می‌کنید، این در حالی است که خودتان مکرر به قله‌های حوزه‌های علمیه تاخته و مرزهای اخلاق را بارها دریده‌اید و خوب می دانید که اگر باد بکارید لاجرم طوفان درو می کنید! به هر حال عزیزدل اگر فکر می‌کنید بدون تحصیلات لازم و تدریس مداوم و استفاده از اساتید مبرز چنان نابغه‌اید که بهتر از شیخ انصاری (ره) و امام راحل عظیم‌الشأن، سخن و سیره اهل بیت علیهم السلام را فهمیده‌اید پس بسم الله، از نقد ابا نداشته و خود را در معرض مناظره‌ با بنده به عنوان یکی از شاگردان ‌و مریدان کوچک این دو قله‌ی تاریخ فقاهت و دین شناسی حوزه‌های علمیه قرار دهید. حال که《صدای حوزه》پیشنهاد مناظره را مطرح کرده و زحمت میزبانی بی‌طرف را بر عهده گرفته، بنده‌ی کمترین به عنوان یکی از دوستان خیرخواه و منتقد شما، با سابقه ۱۲ سال تحصیل علوم عقلی و ۲۰ سال تالیف و تدریس در فقه و اصول و اتفاقا هم سن و سال شما، برای دومین بار جنابعالی را دعوت به مناظره می‌کنم تا عیار نظراتتان تا حدی آشکار شود. امیدوارم این دعوت علمی را پذیرفته و عملا مناظره، آزاداندیشی و نقد را ارج نهید. از باب خیرخواهی، یک هفته منتظر مناظره مستقیم با شما هستم در غیر اینصورت در دفاع از مکتب و مرام سیاسی بزرگان و اعاظم شیعه، عمل به تکلیف خواهم نمود. امید است خداوند متعال ما را موفق به رضای خویش کند. و السلام با احترام سلمان رئوفی ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ٢٤ جمادی الاولی ١٤٤٥ 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧐تفاوت موضوع مالکیت داده و اطلاعات با مالکیت معنوی چیست؟ یکی از عناوین پر چالش در زمان کنونی، عنوان مالکیت معنوی است که با تعابیری چون مالکیت فکری، صنعتی یا هنری نیز از آن یاد می‌شود. ممکن است توهم شود که تفاوتی میان مالکیت داده‌ و اطلاعات و مالکیت معنوی وجود ندارد؛ برای توضیح باید اصطلاح مالکیت معنوی بررسی و سپس با مالکیت داده و اطلاعات مقایسه شود. مالکیت معنوی اصطلاحی است که امروزه در مسائل حقوقی جایگاه ویژه‌ای دارد و هر کشوری به ناچار برای حمایت از صاحبان آثار، قوانینی را در ارتباط با مالکیت معنوی وضع کرده و بدین جهت در فقه معاصر نیز این عنوان مطرح شده ‌است. از نظر لغوی این واژه معادل intellectual property است، intellectual در فرهنگ انگلیسی صفت است و به معنای خردمندانه و آنچه به توانایی تفکر، به ویژه‌های ایده‌های پیچیده مربوط می‌شود به کار برده شده است. property نیز اسم و به معنای شی یا اشیائی است که به کسی تعلق دارد. موضوع مالکیت معنوی پس از انقلاب صنعتی بیشتر و جدّی‌تر مطرح شد و دربارۀ طرح‌های صنعتی، ادبی و هنری به کار می‌رود. با گذشت زمان، در معاهده‌های جدید مصادیق دیگری نیز به آن اضافی شدند که حمایت از بخش زیادی از داده‌ها را شامل می‌شود؛ از این رو برخی محققان نیز مالکیت معنوی را محدود به طرح‌های صنعتی و هنری ندانسته‌اند[۱]. از نظر فقهی نیز گر چه  بیشتر فقهاء  آن را ناظر به طرح‌های صنعتی و آثار ادبی مطرح کرده‌اند؛ امّا ظاهر تعابیر برخی آن است که مسئله را شامل هر تولیدی دانسته‌اند[۲]و آن‌ها که فقط درباره موارد خاص فتوا داده‌اند نیز جهتش آن بوده که مسئله جزو مسائل مستحدثه است و آن‌ها طبق موضوع روز حکم مسئله را بیان کرده‌اند؛ حتی برخی از ادله فقهاء برای اثبات یا نفی مالکیت معنوی، هر شی نامحسوس که فرد یا افرادی دارای آن شوند را شامل می‌شود، اگر چه حاصل تلاش فکری هم نباشد. در مقابل برخی تعیین چنین گستره‌ای برای مالکیت فکری را به جهت تفاوت مبانی حقوقی نمی‌پسندند[۳]؛ بلکه تصریح دارند که فقهاء برداشت متفاوتی از مالکیت فکری داشته‌اند و پیش فرض مالکیت فکری در زادگاه خود یعنی غرب، آن است که دانش قابل ملکیت نیست؛ از همین رو نظام‌های حقوقی غرب به تعیین حقوق اشخاص مختلف در این زمینه پرداخته‌اند و نه تعیین مالک[۴]. لازم به ذکر است هنوز قوانین مالکیت فکری در جهان[۵] و ایران[۶] شامل تمام داده‌ها نیست. علاوه بر آن که داده‌ها حاصل تلاش فکری نیستند و نمی‌توان همه ادله اثبات مالکیت معنوی را شامل آن دانست. به هر تقدیر، بسته به تعریف مالکیت معنوی، موضوع مالکیت داده و اطلاعات یا بحثی کاملا مستقل از مالکیت معنوی است یا اینکه تنها در مواردی با آن مشترک است؛ در نتیجه اگر چه این دو مسئله در مواردی به یکدیگر مربوط هستند؛ اما نباید آن‌ها را منطبق با هم قلمداد نمود. 📚 منابع: [۱] حلیمی، عمران،  مبانی فقهی و حقوقی مالکیت معنوی از نگاه مذاهب، پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی، شماره 16، ص 63 [۲] مدرسی طباطبایی، فقه و حقوق اعتبارات مالی، ص9 [۳] حکمت نیا، مبانی مالکیت فکری، 32 [۴]  حکمت نیا، پرسش شفاهی از ایشان، تیر ماه 1402 [۵] انصاری، حقوق داده‌ها و هوش مصنوعی، ص 210 [۶] زند، حمایت از داده‌ها در حقوق موضوعه ایران، ص 91؛ انصاری، مطالعه تطبیقی حمایت از داده‌های شخصی در اروپا،آمریکا، چین و ایران، ص ۲۵۴) 📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه" https://eitaa.com/mstdnjthd/309 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔درباره مالکیت داده و اطلاعات چه تحقیقاتی شده است؟ به جهت کاربرد روزانه داده‌ها و اطلاعات و نقش پر رنگ آن‌ها در زندگی بشری، کشورهای مختلف جهان به این فکر افتادند که ضوابطی برای تعیین میزان حقوق هر فرد نسبت به آن‌ها مشخص کنند. آقای
دکتر
باقر انصاری با همکاری گروهی از محققین، تلاش‌های ارزشمندی در جهت ارائه گزاره‌های حقوقی این موضوع در سطح بین الملل و ایران داشته‌اند و سه کتاب «حقوق داده‌ها و هوش مصنوعی»، «حمایت از داده‌ها در حقوق موضوعه ایران» و «مطالعه حمایت از داده‌های شخصی در اروپا، آمریکا، چین و ایران» را به رشته تحریر در آورده‌اند. همچنین آقای دکتر باقر شاملو با تلاش برای تدوین کتاب «دانشنامه رفتار سایبری»، گزارش قابل توجهی از برخی جوانب حقوقی مسئله داده‌ها در خصوص فضای مجازی در ایران ارائه دادند. آقای دکتر پروین با همکاری خانم دکتر شیما عطار، در مقاله «حقوق اتحادیه اروپا و چالش شناسایی حق مالکیت بر داده در عصر اقتصاد دیجیتال»[1]، به نیاز سنجی وضع قوانین مشخص در این زمینه پرداخته و فقدان آن در قوانین اروپا را به عنوان یک معضل تشخیص داده است. با این همه، تعیین ضوابط فقهی مسئله که زیر بنای حقوق اسلامی است، احتیاج به پژوهش‌های مستقل دارد. با وجود اهمیت مسئله و با عنایت به نوظهور بودن آن، پژوهش در جنبه فقهی تعیین مالک داده‌ها و اطلاعات پیشینه طولانی ندارد. در سال 1397 آقای دکتر سید علیرضا فروغی  با همکاری خانم دکتر سیما حسین زاده، مقاله «بررسی فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت داده‌های دیجیتال در فضای سایبری»[2] را منتشر نمودند. این مقاله گر چه اختصاص به داده‌های فضای مجازی دارد؛ اما مبانی فقهی اشاره شده در آن شامل سایر داده‌ها هم هست و صرفا از جهت موضوع شناسی با بررسی مالکیت بر سایر داده‌ها تفاوت می‌کند. نگارنده در این مقاله با دسته بندی داده‌ها در فضای مجازی، آن دسته‌ای را که حاصل کار مولد و حیازت هستند را ملک حیازت کننده دانسته است[3]؛ با این حال به نظر می‌رسد جنبه حقوقی بحث در نظر ایشان پررنگ‌تر بوده و از این جهت به توضیح دقیق قاعده حیازت و مبانی آن و همچنین سایر عناوین  فقهی مرتبط اشاره نشده است. در سال 1399 حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی، با انتشار کتابچه‌ای به عنوان «مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی»، نظریه مالکیت تو در تو را درباره مالکیت داده‌ها و اطلاعات مطرح نمودند؛ ایشان معتقدند افراد مختلفی می‌توانند با حیثیت‌های مختلف مالک داده‌ها باشند و مثال می‌زنند که اگر علی پارچه‌ای داشته باشد و موج‌های موجود در این پارچه رابه تملیک حسن در بیاورد و حسن نیز به حسین اجازه دهد تا با این امواج نقاشی بکشد، همه مستقلا مالک محصول نهایی هستند. در فضای مجازی نیز ایشان داده‌ها را به همین شیوه تحلیل کرده و افراد مختلف را از جهاتی مالک محصول نهایی می‌دانند[4]. این پژوهش رویکرد فقهی دارد و از این جهت ارتباط خوبی با مسئله دارد؛ اما به نظر می‌رسد برای تعیین مالک از نظر فقهی، قابلیتی که در داده‌ها تصویر شده لااقل شامل هر داده‌ای نیست و باید وجه مالک شدن، با عنایت به اسباب شرعی ملکیت تبیین شود. 📚 منابع: [1] پروین، مجله حقوق بین المللی، شماره 65، ص 302-281 [2]  فروغی، بررسی فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت داده‌های دیجیتال در فضای سایبری ، دوفصلنامه فقه و حقوق خصوصی، شماره 3، ص 53-35 [3] همان، ص 52 [4] حسنی، مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی، ص 43-38 📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه" https://eitaa.com/mstdnjthd/309 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔داده و اطلاعات چه فرقی با هم دارند؟ «داده‌ها»[1] و «اطلاعات»[2] از نظر لغوی مترادف یکدیگر شناخته شده‌اند و به معنای واقعیت‌های درباره اشخاض، موقعیت‌ها و .... هستند. اما از نظر اصطلاحی «داده‌ها» را می‌توان به نمادهایی که ویژگی‌های اشیاء و رویدادها را نشان می‌دهند تعریف کرد. آن‌ها صرفا واقعیت‌ها و پدیده‌های طبیعی را در قالب اعداد، عکس‌ها و تصاویر  منعکس می‌کنند. از این جا تفاوت «داده» با اطلاعات روشن می‌شود؛ «اطلاعات» از «داده‌ها» ساخته می‌شوند و می‌توان آن را داده‌هایی با معنای افزوده تعریف کرد. به بیانی روشن، پردازش داده‌ها که سبب افزایش سودمندی آن‌ها می‌شود، اطلاعات را می‌سازد[3]. داده‌ها در حقوق امروز تقسیم بندی‌هایی شده و برای هر کدام صاحبان حقی اعتبار شده است[4]. 📚 منابع: [1] data [2] information [3] انصاری، حقوق داده‌ها و هوش مصنوعی، ص68 [4]  انصاری، حقوق داده‌ها و هوش مصنوعی، ص 74، 93، 119، 123، 127، 134، 146 📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه" https://eitaa.com/mstdnjthd/309 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
نشست مالکیت داده از منظر فقه امامیه ارائه کنندگان: حجج اسلام و ناقدین: حجج اسلام و دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مالکیت داده از منظر فقه امامیه ارائه کنندگان: حجج اسلام و ناقدین: حجج اسلام و دبیر علمی:حجت الاسلام و المسلمین 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
-611508480_-1936691489.pdf
535.8K
🔰این مقاله از معدود تحقیقات فقهی در زمینه مالکیت داده و اطلاعات است. دیدگاه حاکم بر این مقاله در نشست "مالکیت داده از منظر فقهای امامیه"، برگزار شده توسط اندیشکده مستعدان، بررسی و نقد شد. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔چه احتمال‌هایی درباره مالک داده‌ها و اطلاعات وجود دارد؟ داده‌ها و اطلاعات ویژگی منحصر به فردی دارند که سبب می‌شود دو دیدگاه در مورد مالکیت آن‌ها تصویر شود؛ این ویژگی آن است که مالک بودن اشتراکی و البته تام افراد در آن، بدون مزاحمت برای دیگری قابل تحقق است، از این قابلیت می‌توان به باشگاهی بودن تعبیر نمود. این قابلیت سبب می‌شود مالکیت تو در تو تصویر شود؛ یعنی امکان اینکه به مناسبت‌های مختلف، برای اشخاص گوناگون مالکیت اثبات شود وجود داشته باشد[1]. برای بررسی این که آیا حقیقتا این ویژگی داده‌ها سبب تصویر چنین مالکیتی می‌شود یا نه، ابتدا باید اشخاصی که احتمال مالک شدنشان هست بررسی شود، سپس بعد از بررسی تحقق اسباب ملکیت برای هر یک، جمع بندی نمود که هر کدام اختصاصا مالک هستند یا اشتراکی. عقلا سه دسته را به عنوان مالک داده‌ها واطلاعات قابل بررسی می‌دانند، چنان چه امروزه در کشور‌های جهان نیز این سه دسته طبق قانون کشورهای خودشان با سعه و ضیق‌هایی از حقوق مشخصی برخوردارند[2]. این سه دسته عبارت هستند از: 1. کسی که داده‌ها در ارتباط با اوست، 2. دولت، 3. کسی که داده‌ها را پردازش می‌کند. 📚منابع: [1] حسنی، مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی، ص 43 [2] در قوانین اروپا حقوق قابل توجهی برای کسانی که داده مرتبط با آنهاست قرار داده شده است و حریم خصوصی را مهم تلقی کرده‌اند، در چین به جهت حفظ امنیت، حکومت‌ها سلطه بیشتری بر اطلاعات دارند و در آمریکا به پردازش کننده این داده‌ها توجه بیشتری شده و جنبه اقتصادی این فرآیند تقویت شده است؛ آن‌ها در خصوص داده‌ها فضای مجازی، حقوق قابل توجهی برای پلتفرم‌ها قائل هستند، گر چه به خلاف چین، بی اعتنا به حفظ حریم خصوصی نیستند و مواردی را مصداق نقض حریم خصوصی می‌شمارند. (انصاری، مطالعه تطبیقی حمایت از داده‌های شخصی در اروپا، آمریکا، چین و ایران، سرتاسر). لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
CILAMAG_Volume 38_Issue شماره 65 (پاییز- زمستان)_Pages 281-304.pdf
689.1K
"حقوق اتحادیه اروپا و چالش شناسایی حق مالکیت بر داده در عصر اقتصاد دیجیتال"، از مقالاتی است که برای آشنایی با راه حل های عقلایی درباره مسئله مالکیت داده کمک می کند. 💠برای مطالعه سایر آثار مرتبط با موضوع، به کتب دکتر باقر انصاری و دکتر باقر شاملو مراجعه شود. این کتب جوانب حقوقی را مورد توجه قرار داده اند. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
Article.pdf
252.8K
مقاله "فقهی و حقوقی مالیت و مالکیت داده های دیجیتال در فضای سایبری" از معدود تحقیقاتی است که به جنبه های فقهی مالکیت داده شاره کرده است. دیگر تحقیق فقهی مرتبط با موضوع، با عنوان "مالکیت در فضای مجازی از منظر فقهی" در کانال منشر شده است. لینک دسترسی به صوت نشست: https://eitaa.com/mstdnjthd/327 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها)، به قلم استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی (برای دسترسی به کل مقاله اینجا کلیک کنید) باوجود گستردگی گزارش­های مربوط به شهادت حضرت زهرا سلام­الله علیها و حادثه هجوم به خانه آن حضرت سلام­ الله علیها، از دیرباز مخالفان، ایرادهایی گرفته و متکلمان شیعی به آن­ها پاسخ داده­ اند. 1⃣ازجمله اشکالات، این است که با توجه به شجاعت و غیرت انکارناپذیر حضرت علی علیه­ السلام، باور اینکه چنین مصائبی بر همسر وی رخ دهد و او سکوت کند، سخت است. بزرگان شیعه در پاسخ، یادآور شده­ اند که رفتارهای حضرت علی علیه­ السلام برخاسته از احساسات شخصی نبوده، بلکه حضرت علیه­ السلام به مصالح دینی می­ اندیشیده و همین امر سبب شده است که در قبال غصب خلافت نیز سکوت کند (ر.ک: کلینی، ۲۹۵/۸- ۲۹۶). پیامبر صلی­ الله علیه و آله نیز به حضرت علی علیه­ السلام وصیت کرده بود در برابر این حوادث صبر کند که نتیجه آن حفظ دین و جلوگیری از بروز حوادث ناگوارتر بود و بزرگ­ترین مجاهده حضرت علیه­ السلام در آن اوضاع بحرانی به شمار می­ آمد (ر.ک: عاملی، ۱/ ۲۶۶ – ۲۷۷؛ یوسفی غروی، ۹/۴ – ۱۹۱؛ مهدی، ۴۷۹ – ۴۸۷). 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) در سال­های اخیر، برخی ایرادها سبب شده است که پژوهشگران به بررسی دوباره این موضوع بپردازند و درباره آن کتاب­ هایی بنویسند. ازجمله، در مأساة الزهراء، سید جعفر مرتضی عاملی [این کتاب با نام رنج های حضرت زهرا سلام الله ترجمه شده است]، شبهات کهنه و تازه بررسی­ شده است. مثلاً: 2⃣ یکی از شبهات این است که برخی، منبع اصلی گزارش حادثه هجوم را کتاب سلیم بن قیس دانسته و با انکار اعتبار آن، در وقوع این حادثه تردید کرده­ اند. عاملی تأکید کرده است که گزارش این حادثه به کتاب سلیم بن قیس منحصر نمی­شود و افزوده با توجه به قرائنی (همچون استناد محدثان متقدم به این کتاب و تصریح به اعتبار آن) این کتاب، معتبر است (ر.ک، ۱/ ۱۴۱- ۱۵۵). 3⃣ این اشکال که کتک زدن زنان در جامعه عرب عیبی بزرگ و با روحیه عرب و رسوم جاهلی ناسازگار بوده نیز نادرست است، زیرا طالبان قدرت برای رسیدن به حکومت و تثبیت پایه­ های آن، از هیچ کاری، حتی کشتن فرزندان و برادران خود، ابایی نداشته و از سوی دیگر، نمونه­ های بسیاری از کتک زدن زنان در آن زمان در کتاب­ های تاریخی ثبت­ شده است (ر.ک: ۱/ ۱۸۹ – ۱۹۹). 4⃣اشکال دیگری که مطرح نموده­ اند این است که در زمان پیامبر صلی­ الله علیه و آله خانه­ ها درهای چوبی که بر پاشنه بچرخد نداشته است، بلکه تنها پرده­ای بر در اتاق­ ها می­ آویختند، لذا سوزاندن در خانه حضرت زهرا سلام­الله علیها یا فشار ایشان بین دیوار و در معقول نیست. این اشکال نیز نادرست است، زیرا شاهدی وجود ندارد دال بر آنکه در آن زمان فقط پرده­ای بر ورودی خانه می­ آویخته­ اند. بررسی شواهد بسیار درباره درهای مدینه نیز نشان می­دهد که در آن زمان خانه­ ها، علاوه بر پرده، در هم داشته­ اند که برخی یک لنگه و برخی دو لنگه بوده و درهای خانه­ ها قفل و بست داشته و باز و بسته می­شده است (ر.ک: ۲/ ۲۲۹ – ۳۲۱). 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰شبهات درباره شهادت حضرت زهرا سلام­ الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) 5⃣ اشکال دیگری که بیش از همه مطرح می­شود این است که باوجود احترام بسیاری که حضرت زهرا سلام­ الله علیها در جامعه خود داشته است، وقوع حوادثی مانند هجوم به خانه ایشان باورکردنی نیست. پژوهشگران پاسخ داده­ اند که بی­ تردید احترام پیامبر صلی­ الله علیه و آله از احترام حضرت زهرا سلام­ الله علیها بیشتر بوده است، اما صحابه با دستورهای پیامبر صلی­ الله علیه و آله مخالفت­ های صریحی کرده­ اند (ر.ک: بخاری، ۳۷/۱؛ ۱۳۷/۵ – ۱۳۸)؛ به­ ویژه مخالفت با فرمان پیامبر صلی­ الله علیه و آله در آخرین پنجشنبه زندگانی ایشان، با گفتن جمله این مرد هذیان می­گوید» (ابن سعد، ۲۴۳/۲ – ۲۴۶؛ نسائی، ۴۳۵/۳؛ طبرانی، ۱۱ / ۳۵۲)، معروف است. گوینده این سخن، سرکرده مهاجمان به خانه حضرت زهرا سلام­ الله علیها نیز بوده است. از سوی دیگر، هرچند بیشتر مردم به حضرت زهرا سلام­ الله علیها احترام می­گذاشتند، ولی همه مردم چنین نبودند و دلیلی نداریم که نشان دهد مهاجمان به خانه حضرت سلام­ الله علیها، به ایشان احترام می­گذاردند. بیشتر افراد جامعه باوجود احترام گذاشتن به حضرت سلام­ الله علیها در اوضاع عادی، هنگام دشواری­ ها حاضر به فداکاری برای وی نبودند و راحتی خود را بر تحمل سختی برای دفاع از حریم حضرت زهرا سلام­ الله علیها ترجیح می­دادند. لذا، با رفتار خشن حاکمان، مقابله نمی­کردند (ر.ک: عاملی، ۱/ ۲۲۷ – ۲۳۰؛ مهدی، ۴۷۸- ۴۷۹). شواهد بسیاری نشان می­دهد که در زمان پیامبر صلی­ الله علیه و آله ضدیت با حضرت علی علیه­ السلام حاکم شده بود. بسیاری از قریشیان به بنی­ هاشم حساسیت داشتند. کینه­ های فروخفته به بنی­ هاشم عموماً و به حضرت علی علیه­ السلام به­ طور خاص، پس از رحلت پیامبر صلی­ الله علیه و آله آشکار شد و حوادثی همچون حادثه هجوم را به وجود آورد. از نظر برخی از مردم آن عصر، نهضت پیامبر صلی­ الله علیه و آله نه نهضت الهی برخاسته از مبدأ وحی، بلکه نهضت قبیله­ ای بود که سروری بنی­ هاشم را به دنبال داشت. لذا، با تمام قوا می­کوشیدند از اجتماع نبوت و خلافت در این خاندان – که در چارچوب تفکرات جاهلی، به تفاخر این قبیله می­ انجامید- جلوگیری کنند. در چنین فضایی، رخ دادن حوادثی چون حادثه هجوم به خانه حضرت زهرا سلام­ الله علیها، دور از ذهن نیست (احمدی میانجی، ۵۰، ۵۷-۵۸). در دوره معاصر برای پاسخ به شبهات مطرح­ شده، آثار گوناگونی نوشته­ شده است (ر.ک، شبیری، پس از پیامبر صلی­ الله علیه و آله، ۹۹ – ۱۰۴؛ مقاله کتاب­شناسی فاطمه سلام­ الله علیها)[1]. [1] فهرست منابع به‌اختصار حذف شد، برای اطلاع از آن ر.ک به اصل مقاله. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰تعداد هجوم ها به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها برگرفته از مقاله شهادت فاطمه (سلام الله علیها) برخی بر آن اند که هجوم در سه مرحله انجام گرفته (ر.ک: یوسفی غروی، ۴/ ۱۰۸ – ۱۳۰) و گاه گزارشهای یک مرحله با گزارشهای مرحله دیگر اشتباه شده است. مثلا، درگیری زبیر با مهاجمان، درهجوم دوم بوده است، ولی برخی آن را در هجوم اول دانسته اند (مهدی، ۱۰۴). ⬅️در مرحله نخست، عمر با گروهی، برای بیرون راندن کسانی که حاضر به بیعت با ابوبکر نبودند، به خانه حضرت زهرا (س) رفت. این مرحله با مناظرة مهاجمان و حضرت علی (ع) و حامیان وی سپری شد. حضرت (ع) درباره حق خود برای امامت استدلال آورد و حامیان خلیفه اشکالاتی، از جمله جوان بودن حضرت (ع) را مطرح ساختند (ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۸ – ۱۹؛ طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۶ – ۹۷؛ ابن ابی الحدید، ۶/ ۱۱ – ۱۲). بنا بر روایتی، در این مرحله، دوازده تن از بدریان، به درخواست حضرت على (ع)، بر سخن پیامبر (ص) در کنار غدیر خم گواهی دادند (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۶ – ۹۷). با بالا گرفتن گفتگو، عمر از ترس اینکه سخن حضرت على (ع) مؤثر افتد، جلسه را خاتمه داد و حضرت علی (ع) در خانه ماند و به جمع آوری قرآن پرداخت (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۹۷ – ۹۸۸ ر.ک: مهدی، ۱۰۷). بنا بر پاره ای روایات، ابوبکر، قنفذ را برای رساندن پیام دعوت به بیعت، نزد حضرت علی (ع) فرستاد. حضرت علی (ع) در پاسخ این پیام، که در آن ابوبکر خليفة رسول الله(ص) خوانده شده بود، بر ناروایی این لقب تأکید کرد و گفت: این لقب به من اختصاص دارد، و نزد ابوبکر نرفت (هلالی عامری، ۱۴۸، ۳۸۵ – ۳۸۶؛ عیاشی، ۲/۶۶؛ الاختصاص، ۱۸۶-۱۸۵ ). همچنین فرمود که با توجه به وصیت پیامبر(ص) تا جمع آوری قرآن به پایان نرسد، از خانه خارج نمی شود (عیاشی، ۲/ ۶۶) لذا، اقدام برای گرفتن بیعت چند روز به تأخیر افتاد و پس از پایان جمع آوری قرآن و عرضه آن، صورت پذیرفت. از حضرت زهرا(س) ، در آستانه در خانه، سخنی نقل گردیده که در آن از بی وفایی قوم و بدرفتاری آنان با اهل بیت (ع)، شدیدا گلایه شده است (ابن قتیبه دینوری، ۱/ ۲۰؛ مفید، الامالی، ۵۰ ر، کہ: ابن ابی الحدید ۶/۴۹)، که احتمال دارد با مرحلة نخست هجوم مرتبط باشد. در این زمان، حضرت علی (ع) شبها حضرت زهرا (س) را سوار مرکب می کرد و به همراه امام حسن و امام حسین علیهم السلام به در خانه مهاجران و انصار می رفت و از آنان یاری می خواست، ولی آنان، به حضرت زهرا پاسخ منفی می دادند (طبرسی، الاحتجاج، ۱/۱۰۷- ۱۰۸؛ ابن ابی الحدید، ۱۱ /۱۴) و بیعت با ابوبکر را عذر آن قرار می دادند.( ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹؛ ابن ابی الحدید، ۶/۱۳). بنا بر برخی منابع، حضرت علی (ع) پس از مأیوس شدن از یاری آنان، به جمع آوری قرآن روی آورد (ر.ک: هلالی عامری، ۱۴۶ – ۱۴۷). ⬅️چند روز پس از هجوم اول، هجوم دوم رخ داد که در آن تهدید به آتش زدن خانه، و درگیری زبیر با مهاجمان اتفاق افتاد و همه افراد خانه، به جز اهل بیت (ع) ، از خانه خارج شدند و بنا بر برخی روایات، همگی به جز حضرت على (ع) بیعت کردند (ابن قتیبه دینوری، ۱/۱۹)، ولی در بعضی منابع اشاره شده است که حضرت علی (ع) و بنی هاشم در زمان حیات حضرت زهرا (س) بیعت نکردند (صنعانی، ۵/ ۴۷۲ – ۴۷۳؛ طبری، ۲/۴۴۸؛ ابن ابی الحدید، ۶/۴۶). مؤلف «الهجوم على بيت فاطمه (س)» نیز بر آن است که هرچند در هجوم دوم، همه از خانه خارج شدند، ولی تا حضرت علی به اجباربیعت نکرد، آنها هم بیعت نکردند(مهدی، ۱۱۵، ۲۵۲). ⬅️در هجوم سوم، آتش افروخته شد و در خانه سوخت و دود وارد خانه شد و حضرت زهرا (س)، که برای جلوگیری از ورود مهاجمان پشت در ایستاده بود، صدمه های جسمانی بسیاری دید که به بیماری شدید و شهادت وی انجامید. مهاجمان در خانه را شکستند و وارد منزل شدند و حضرت علی را کشان کشان، برای بیعت با ابوبکر، به مسجد بردند (ابن شاذان نیشابوری، ۳۶۷ ابن حسین، ۱۶ – ۱۷، الاختصاص، ۱۱؛ حلبی، ۲۳۳؛ ابن ابی الحدید، ۶/۴۸). در این هجوم، افراد زیادی شرکت داشتند و به روایتی، مهاجمان حدود سیصد تن بودند. نام برخی از آنان از منابع گوناگون گردآوری شده است (ر.ک: مهدي، ۱۱۶ – ۱۱۸) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید