eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
63 ویدیو
36 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
(قسمت پنجم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅پس از بیان این سه مقدمه، به تعریف هوش مصنوعی و انواع آن میپردازیم هوش مصنوعی که در انگلیسی از آن به Artificial Intelligence و در عربی به «الذکاء الإصطناعی» تعبیر میشود در یک تعریف مشهور این گونه تعریف میشود: «شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به دنبال توسعه و ساختن سیستم‌ها هستند که عملکرد انسان‌ها را درک و تقلید کنند؛ به عبارت دیگر، این سیستم‌ها قادر به تصمیم‌گیری، یادگیری، پردازش زبان، دید، شناخت و تفکر هستند». ✨در یک تقسیم رایج به دو قسمت تقسیم میشود: 1️⃣هوش مصنوعی ضعیف: این نوع هوش مصنوعی در یک زمینه محدود عمل می‌کند و شبیه‌سازی هوش انسانی است. هوش مصنوعی ضعیف اغلب بر روی یک کار مشخص تعریف می‌شود و در محدوده تعریفش بسیار عالی عمل می‌کند. 2️⃣هوش مصنوعی قوی: هوش مصنوعی دارای آگاهی و اراده که از خصوصیات نفس انسانی است را هوش مصنوعی قوی می گویند. داشتن احساسات واقعی، علم حضوری، وجدان و سایر خصوصیات انسانی نیز از ویژگی های آن است. بحث در مورد امکان یا عدم امکان تحقق هوش مصنوعی قوی، مورد اختلاف جدی فلاسفه میباشد. دو نکته: بحث ما پیرامون امکان فلسفی تحقق هوش مصنوعی قوی نمیباشد و براساس اجتهاد هوش مصنوعی ضعیف فعلی و فرض تحقق هوش مصنوعی قوی است. بحث ما در مورد حجیت و مجزی بودن عمل به اجتهاد و استنباط هوش مصنوعی نمی باشد و صرفا براساس اینکه آیا طی شدن فرایند استنباط توسط هوش مصنوعی امکان دارد یا خیر، می باشد. ‼️ادامه دارد... ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت ششم) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅هوش مصنوعی و اجتهاد: هوش مصنوعی قطعا می تواند در مسیر اجتهاد و استنباط به فقیه کمک کند و رفته رفته این استفاده و یاری گرفتن از هوش مصنوعی به امری ضروری مبدل می شود. ✅هوش مصنوعی به دلیل توانایی یکپارچه‌سازی اطلاعات انبوه، سرعت تجمیع و تحلیل، دارای ویژگی های زیر است: 1️⃣بر پیچیدگی‌هایی که در تجزیه و تحلیل‌ نهفته است به‌صورت ذاتی و نوعی غلبه می‌کند. 2️⃣کوتاه شدن راه رسیدن به مطلوب و نتیجه و تسریع در حل معادلات و مسائل 3️⃣برخورداری هوش مصنوعی از تحقیقات میان‌رشته‌ای، و قدرت بیشتر برای تحلیل و داده‌کاوی موضوعات ✨ در نتیجه: ☝️هوش مصنوعی قطعا میتواند و باید به عنوان فقیه یار و ناصر مجتهد در عرصه استنباط نقش آفرینی کند ✌️سؤالی که باقی میمانداین است که آیا هوش مصنوعی میتواند به صورت مستقل نیز به استنباط بپردازد که در یادداشت های بعدی به این مسئله میپردازیم. ‼️ادامه دارد... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
(قسمت هفتم و پایانی) 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ✅اجتهاد در هوش مصنوعی ضعیف: ✨اگر ما اجتهاد و فقاهت را به صورت مراحل بسیار چارچوب مند، فلوچارتی،مهندسی شده ضابطه مند ببینیم ( شبیه آنچه در مکتب فقهی و اجتهادی نجف رخ می دهد) شاید با تسامح و در نظر نگرفتن اینکه به دست آوردن «مذاق شریعت» و کسب «شم الفقاهه» خصوصیتی انسانی است، بتوان حتی هوش مصنوعی ضعیف را در راه استنباط و اجتهاد موفق بدانیم ‼️ اما به نظر می رسد این امر در مکتب فقهی قم و در نظر گرفتن قراین و شواهد متعدد که قابلیت ارزش گذاری کمی نیستند و نگاه کیفی به دلایل و تراکم ظنون اهمیت بیشتری دارد، بسیار سخت تر باشد. در این زمینه به نظر میرسد هوش مصنوعی ضعیف (عمومی) نتواند پا را فراتر از یاری فقیه و مجتهد فراتر بگذارد . 💢نکته حاشیه ای: پرداختن به اینکه در عصر حاضر باید به دنبال مکتب اجتهادی نجف باشیم یا قم در این مجال نمیگنجد. به طور مختصر اینکه شیعه در طول تاریخ حکومت دینی و قدرت را در اختیار نداشته است و تنها با فقه فردی و اختیارات محدود فقها نیازهای خود را برطرف میکرده است. موفقیت در تشکیل حکومت اسلامی و اقتضائات دوره مدرن، موجب میشود تنها با «فقه عذر» نتوان امر خطیر حکمرانی و نظام سازی را پیش برد. لذا باید به دنبال «فقه کشف» و راهبردهای صحیح در عرصه اجتماعی و تمدنی بود ✅اجتهاد در هوش مصنوعی قوی: 1️⃣بدون قضاوت در مورد امکان یا عدم امکان تحقق هوش مصنوعی قوی، و در فرض تحقق آن ، ویژگی های انسانی مانند اراده و آگاهی در هوش مصنوعی وجود خواهد داشت در نتیجه امکان یادگیری واقعی و فهم انسانی نیز در هوش مصنوعی دور از انتظار نخواهد بود ‼️نکته: تعبیر به یادگیری واقعی و فهم انسانی به این دلیل است که فرایند یادگیری در هوش مصنوعی ضعیف نیز وجود دارد اما همراه با علم و فهم نیست بلکه صرفا تقلید الگوریتم ها و تولید براساس تجزیه و تحلیل داده های قبلی است. 2️⃣در نتیجه اموری مانند ظهور گیری (از مهم ترین مراحل در فرایند استنباط)، تا فهم معنای متن، حل تعارضات ظاهری و مراحل دیگری از آنچه قبلا ذکر شد، توسط هوش مصنوعی قوی امکان پذیر خواهد بود 3️⃣ نتیجه گیری و استنباط در مکتب فقهی نجف و تبدیل شاخص های کیفی به کمی ، بسیار قاعده مند و راحت انجام خواهد شد و میتوانیم به خروجی نظرات مختلف فقها دست بیابیم. به طور مثال حتی میتوانیم بگوییم اگر مرحوم خوئی رحمه الله در زمان حاضر بودند با مبانی خاص خودشان و مراحلی که طی میکردند ، در یک مسئله جدید به این نتیجه و استنابط میرسیدند. 4️⃣ اما دستیابی به نتیجه در مکتب فقهی قم بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود، اما به نظر نویسنده این یادداشت گرچه هوش مصنوعی در این عرصه دچار سختی خواهد بود اما میتواند با فهم قواعد فکری و زبانی (به تعبیر ویتگنشتاین بازی های زبانی) مجتهدین و فقها، آشنایی و فراگیری قواعد و مکاتب مختلف معناشناسی به مذاق شریعت و ارتکاز فقها نیز دست یافته و گام هایی را در استنباط بردارد. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
لینک پخش زنده جلسه از سایت حوزه علمیه: 🔗http://livehowzeh.ir/tv
کرسی بررسی امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد 🎙 ارائه کننده اول: جناب آقای دکتر مجتبی رستمی کیا 🎙 ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدیار حسینی 🎙 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا 🎙 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🎙 دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مهران گودرزی 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید