eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه محمّد رسول الله ﷺ
45 دنبال‌کننده
19.9هزار عکس
3.7هزار ویدیو
216 فایل
کنال رسمی آگاهی‌رسانی و گسترش کردار خوب دستیاری تهذیب و تربیت حوزهٔ علمیهٔ محمّد رسول الله ﷺ 📍 محمدشهر کرج ‌ 🌐 وبنوشت حوزه: HowzehMR.blog.ir ‌ 👤 دستیار تهذیب: @Khademolhosain69 📢 دستیاری تهذیب استان: @tahzib_alborz
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️درس بزرگ حضرت زینب (س)؛ روایت حقایق 🏴"بمناسبت فرارسیدن ۱۵ رجب، سالروز وفات حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)"🏴 🏴 نکته‌ی مهمّ دیگر در زندگی این بزرگوار[حضرت زینب کبری(س)] که آن هم باز نشانه‌ی تدبیر است، این است که این بزرگوار را، را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. 🏴 حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ (سلام الله علیها) از حادثه‌ی عاشورا در تاریخ مانده، [امّا] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعه‌ی سال‌های حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. 🏴 ببینید! این است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند. 🗓 ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ س
♨️ سوال: با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟ ✍️ پاسخ: ✅ چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد: 🔸 ۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق می‌باشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیده‌اند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر (شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱) 🔸 ۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک می‌کرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲) 🔸 ۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفته‌اند اما قبری که در شام است و معروف می‌باشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم می‌باشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى (۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوه‌های امام مجتبى (۶). ✍️ دکتر سید جعفر شهیدی، می‌نویسد: 🔹 «پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب (س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیل‌هایی آورده است... این زیارتگاه‌ها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد می‌شود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان می‌دارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد می‌کنند.» (۷) 👈 تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب (س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمی‌کند.به او سلام می‌فرستیم. 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷. ۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴. ۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳. ۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸. ۵. همان، ص ۶۷. ۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶. ۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹روبه شش گوشه ترین قبله ی عالم هر صبح 🌹بردن نام حسین بن علی میچسبد اللهم الْعَنْ اَوَّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَآخِرَ تابِع لَهُ عَلي ذلِكَ،اَللَّـهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتي جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَشايَعَتْ وَبايَعَتْ وَتابَعَتْ عَلي قَتْلِهِ، اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ، وَعَلَي الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنآئِكَ، عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ ]اَبَداً[ ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَي الْحُسَيْنِ، وَعَلي عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَعَلي اَوْلادِ الْحُسَيْنِ، وَعَلي اَصْحابِ الْحُسَيْنِ لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است 🇮🇷اساتیدوطلاب انقلابی درسنگرولایت تا شهادت 🌍
📚مرور آیات قرآن 🔑 آیه ۱۷ سوره احقاف: دقت کنیم که در بسیاری از آیات با گذشت زمان طولانی هنوز گویی خود یا اطرافیان ما را به تصویر میکشد.
🔴پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «بازنشستگی در اسلام»! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده و تقطیع شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی خصوصاً جامعه بازنشستگان محترم کشور شده است. 👇👇👇
سخن سردبیر؛ پاسخ به تحریف مطلبی با موضوع «بازنشستگی در اسلام»! پایگاه اطلاع رسانی اسراء: اخیراً مطلبی به نقل از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تحریف شده و تقطیع شده، منتشر گردیده که باعث سوء برداشت هایی در جامعه دینی خصوصاً جامعه بازنشستگان محترم کشور شده است. آنچه به صورت تحریف شده از لسان آیت الله العظمی جوادی آملی نقل گردیده، این است که: « در اسلام مسئله ای بنام حقوق باز نشستگی وجود ندارد و آدمی تا زنده است باید کار کند و در مقابل آن کار، حقوق بگیرد.» سپس، نویسنده این برداشت تحریف شده، در مقابل این کلام, در مقام پاسخ برآمده و نتیجه گیری نموده است که: «حقوق باز نشسته نه از بیت المال است نه از بودجه مملکت ونفت وامثال ذلک، بلکه دولت مقداری از حقوق مستخدم را از ابتدای استخدام نگه میدارد ودر صندوقی میریزد تا برای زمان پیری و ناتوانی ویا از کار افتادگی یا اتمام دوره خدمت آن پول را بتدریج به او برگردانند؛ لذا باز نشسته از کسی یا جایی پولی نمیگیرد که براو حرام باشد!» اما قبل از هر نکته ای، اصل سخنان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را از نظر می گذرانیم: معظم له در دیدار با اعضای بنیاد جانبازان در سال 1377 که کلیپ آن در فضای مجازی نیز منتشر شده است، این مطلب را بیان می فرمایند که: « در اسلام به هیچ وجه پذیرفته نیست! انسان تا نفس می کشد باید کار بکند؛ اگر آن توفیق را پیدا کرد که کارهای فرهنگی بکند, بفهمد و بفهماند، بنگارد و بخواند طوبی له و حسن مآب، این نشد، کار دیگر؛ مگر آدم می شود نفس بکشد و بیکار؟ این که از قبایح در دین است, تا نفس می کشی کار... پس قناعت در مصرف بسیار چیز خوبی است در تولید بسیار چیز بدی است. زهد در تولید چیز بسیار بدی است در مصرف چیز بسیار خوبی است؛ به ما گفتند در مصرف زاهد باش نه در تولید و حل مشکل، خب این حرف را چه کسی گفت؟ حرف کسی است که بیل از دستش جدا نشد تا زمان خلافت، این وجود حضرت امیر بیست و پنج سال بیل می زد، پنج سال هم شمشیر، بالأخره کار است!» همانگونه که مشاهده می نمایید، در کلام حضرت استاد هیچ اشاره ای به حقوق بازنشستگی و یا حلیّت و حرمت آن نشده است و اساساً معظم له در مقام بیان این موضوع نبوده اند. بلکه اصل کلام ایشان در مورد توصیف استقلال طلبی مسلمین از منظر قرآن و اهل بیت علیهم السلام و اهمیت کار و تولید است و لذا بیان می دارند که وظیفه ما سعی در تولید و قناعت در مصرف می باشد و در چنین بستری است که جامعه می تواند روی پای خود بایستد و جامعه ای می تواند به استقلال برسد که فرهنگ کار و تولید در آن نهادینه شود. معظم له بارها در سخنرانی ها و دیدارهای مختلف دیگر نیز این مهم را با استناد به قرآن و نهج البلاغه و سایر فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام مورد اشاره و تاکید قرار داده اند. به عنوان نمونه، ایشان در جلسه سوم از تفسیر آیات سوره مبارکه نور می فرمایند: «هیچ کس نگوید من بازنشسته‌ام آدم دهن باز می کند می گوید من بازنشستم؟! اگر عالِم و روحانی و مُعَمَّم است تا نفس می کشد دستش باید با قلم باشد وگرنه بیکاره‌ است, مگر می شود یک روحانی دهن باز بکند بگوید من فارغ‌التحصیلم! تا نفس هست فهم, قلم, خواندن, نوشتن, گفتن و اگر روحانی نیست, اهل حوزه و دانشگاه نیست, او هم تا نفس می‌کشد کار, حالا قبلاً هشت ساعت کار می کرد الآن یک ساعت کار بکند سعی در تولید, قناعت در مصرف این جامعه را خودکفا می کند.» همچنین در تفسیر آیات سوره اعراف جلسه 64 نیز مجدد این مهم را مورد تاکید قرار می دهند و می فرمایند: «ما بازنشستگی در اسلام نداریم که کسی بازنشسته بشود البته کار در هر عمری و در هر عصری مناسب با توان همان عصر است، با توان همان عمر است کسی که به هشتاد سالگی رسیده است که نمی تواند مثل جوان هجده ساله کار کند ولی بی‌کاری ولو به عنوان یک روز در اسلام قدغن است، ممنوع است هر کسی درهر رشته‌ای باید کار بکند.» لذا در پایان دو نکته قابل بیان و تذکر می باشد: 1. به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت استاد، حتما به خوانندگان محترم توصیه می گردد که کلام ایشان را به صورت کامل پیگیری و رصد نمایند و از محتواهای تقطیع شده و گزینشی, نتیجه گیری ننمایند. 2. کلام حضرت استاد را حتما از منابع معتبر دریافت و پیگیری نمایید همانطور که در اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی نیز همواره همگان خصوصا اصحاب رسانه به صدق و عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی دعوت شده اند و اعلام شده که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های آیت الله العظمی جوادی آملی تنها در صورتی مورد تایید است که از کانال های رسمی بنیاد اسراء منعکس شده باشد.
در بیان قرآن کریم، عامل قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از ندارد. آیت الله جوادی آملی
☀️وَ فِرُّوا اِلَى اللهِ مِنَ اللهِ 🌎از خدا، به سوى او فرار کنيد! (از غضب و سخط او به سوى رحمت، و از عصيانش، به سوى اطاعت، و از عذابش، به سوى ثواب، و از نغمتش به سوى نعمت) 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ 🇮🇷اساتیدو طلاب انقلابی در سنگرولایت تا شهادت 🌍
🔴اهمّيّت امر به معروف و نهى از منکر 💥 لاَ تَتْرُکُوا الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْکُمْ شِرَارُکُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَکُمْ 🌎امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنيد که اشرار بر شما مسلّط خواهند شد سپس هر چه دعا کنيد مستجاب نمى گردد» 📘۴۷ ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ 🇮🇷اساتیدو طلاب انقلابی در سنگرولایت تا شهادت 🌍