ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به اطلاع می رساند به حمد الله ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی مراحل نهایی بازبینی را می گذراند و به زودی برای صفحه آرایی و آماده سازی برای چاپ فرستاده خواهد شد.
ویراست جدید جلد دوم هم که توسط استاد بهجتپور نگارشش تمام شده است، به زودی بخش خوبی از آن به مرحله ویراستاری ادبی خواهد رسید.
کتاب سیر تربیت توحیدی استاد بهجتپور نیز در حال نگارش توسط ایشان است.
کتاب تفسیر موضوعی تنزیلی و قواعد آن که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توسط استاد بهجتپور به نگارش در آمده است نیز، مرحله ارزیابی را گذرانده و به شورای تدوین رفته تا در صف آماده سازی برای چاپ قرار بگیرد.
کتاب سیر تنزیلی اهداف قرآن در قرآن استادنیز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در صف چاپ قرار دارد.
امیدواریم که این دو اثر دقیق و مهم استاد در سال آینده به جامعه علمی عرضه گردد.
به حمد الله در سال جاری چند نفر از دوستانی که پایان نامه تنزیلی داشتند، موفق به اتمام پایان نامه و حتی دفاع پایان نامه خودشدند و تعدادی از دوستان نیز روزهای آخر کار خود را طی می کنند.
همچنین توانستیم در سال جاری دوره تربیت پژوهشگر تنزیلی را با شرایط سخت کرونا و عدم امکان برگزاری کلاسها به صورت حضوری با همت دانش پژوهان عزیز تنزیلی و استاد سختکوش و گرانقدر به شکل خوبی ان شاء الله به سرانجام برسانیم و 15 نفر از این عزیزان دوره را به صورت تقریبا کامل گذراندند و مشغول ارائه پروژه پایانی هستند.
به حمد الله با همت فیش برداران محترم و دقیق تفسیر همگام با وحی، امسال توانستیم فیش برداری سوره ها را به جلد دهم برسانیم و ان شاء الله در سال آینده فیش برداری مکه در جلد دهم نیز به اتمام برسد.
استاد بهجت پور نیز در سال جاری علاوه بر اصلاح جلد اول و دوم، در جلد هفتم هم مشغول سوره غافر (مومن) بودند و بخشی از آن نگارش شده است و ان شاء الله در عید امسال تا آخر ماه مبارک رمضان تفسیر سوره شوری از این جلد را به نگارش در خواهند آورد.
تلاش بر آن است که تفسیر روزانه ایشان در ماه مبارک رمضان از سوره شوری به صورت آنلاین برای عزیزان ارائه گردد.
در سال جاری با وجود شرایط کرونا به حمد الله موفق به دو کرسی ترویجی رابطه تفسیر تنزیلی و تاریخ و نیز قواعد خاص تفسیر تنزیلی موضوعی در هنگام تفسیر آیات شدیم و ناقد کرسی تدبر استاد معرفت از موسسه تمهید بودند و حضور دوستان تنزیلی در این نشستها پررنگ بود.
سلام 🌺ولادت حضرت ابوالفضل عباس ع و جانباز مبادک باد 🌺
💠حضرت امام سجاد ع فرمودند :
🔹أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّهِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهداءِ يَومَ القيامَةِ
🔸همانا برای (عمویم) عباس نزد پروردگار مقام و منزلتی ست که روز قیامت همه شهدا به آن مقام و منزلت غبطه می خورند.
📗بحار الأنوار: ج ۲۲ ، ص ۲۷۴
🌺🌺🌸🌺🌸
🌺🌸
🌺
پنجم ماه شعبان المعظم زادروز میلاد با سعادت چهارمین امام معصوم زین العابدین و سیدالساجدین حضرت امام علی بن الحسین علیهماالسلام مبارک باد
💐💐💐💐
https://eitaa.com/mtamhid
#یادسپاری مهم:
👈 پایگاه ایرانداک، دسترسی به متن کامل پایاننامهها را مجددا برقرار کرد!
در اطلاعیه این موسسه آمده است: در پاسخ به نیاز جامعه علمی کشور، با هماهنگی و همکاری سازمان بازرسی کل کشور و وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری؛ دسترسی دوباره به تماممتن پایاننامهها و رسالهها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) فراهم شد:
https://ganj.irandoc.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #نماهنگ|"نوروزِ مَهدَوی"🌼
🌸ویژه عید نوروز و اعیاد ماه شعبان🌸
🎙همخوانی بسیار دلنشین دعای یا مقلب القلوب و الأبصار و اشعار زیبا فارسی در مدح حضرت امام زمان(عج)🌹
⚜️کاری از نوجوانان قرآنی:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
📺مشاهده و دریافت نماهنگ با کیفیت بالا:
📽 aparat.com/v/TqG2m
🌐کانال ایتا:
📲 @tasnim_esf
🎧|با هدفون بشنوید... 👌
#ماه_شعبان
#عید_نوروز
#نوروز
4_5978959917619348261.apk
7.99M
نرم افزار اندروید نهاد کتابخانههای عمومی ایران
#اندروید
#نرم_افزار
#کتابخانه_ها
جستجوی عالی تمام کتابهای موجود در کتابخانه ها
نزدیکترین کتاب جستجو شده در ۳۰۰۰ کتابخانه کشور
آدرس کتابخانه دیجیتالی در شبکه اجتماعی ایتا
https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
ق.mp3
5.9M
سوره ق // بشنویم و تلاوت کنیم . پس از آن خلاصه محتوای اجمالی سوره را با هم مرور کنیم و ان شاء الله به عمل درآوریم. #رزق_قرآنی_امروز
به زودی در ویراست جدید جلد دوم تفسیر همگام با وحی می خوانیم
:
این سوره به مناسبت کلمات آغاز آیة اول سوره، "ق" و "ق و القرآن المجید" و به مناسبت کلمۀ "باسقات" در آیۀ دهم به «الباسقات» خوانده شده است.
سورۀ ق مکی است؛ البته برخی از مفسران نقل کردهاند که آیۀ سی و هشتم سورۀ وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَینَهُما فِی سِتَّةِ أَیامٍ وَ ما مَسَّنا مِنْ لُغُوبٍ در مدینه در پاسخ به یهودیان نازلشده است. اما طبق نظر صحیح، تمام سوره در مکه فرو آمده است و سیاق و انسجام درونی آیات آن نیز این ادعا را ثابت می¬کند. افزون بر آن توجه به گفتگوهایی با یهود، به معنای مدنی بودن آیات نیست؛ زیرا یهودیان با مردم مکه رفت و آمد داشتند و بهطور طبیعی خبر پیامبر نو ظهور را شنیده بودند، و به واسطۀ مردم مکه و یا حتی بی¬واسطه پرسشهایی از ایشان کردهاند؛ ازاینرو پاسخ به این پرسشها نافی مکی بودنشان نیست.
سورۀ ق در جدولهای ترتیب نزول مسند و غیر مسند در ردیف سی و چهارم، بعد از سورۀ مرسلات و قبل از سورة بلد قرار دارد و تنها در جدول زُهَری پس از این سوره، سورة همزه قرار دارد، که ضمن بحث از سورة بلد به ارزیابی آن میپردازیم.
این سوره در ترتیب مصحف رسمی در جزء بیست و ششم قرآن، ردیف پنجاهم، بعد از سورۀ حجرات و قبل از سورۀ ذاریات قرارگرفته و 45 آیه دارد.
محتوای سوره
سوره به سه بخش به ترتیب ذیل تقسیم می¬شود:
1. آیات 1- 15: پاسخ هشدارآمیز به شبهه¬های کافران درباره پیامبر و قیامت
این بخش با سوگند آغاز میشود و با بیان شبهههای کافران مکه دربارۀ پیامبر9 و خبر او مبنی بر بازگشت دوبارۀ انسانها و پاسخ آن ادامه مییابد. در پاسخ ابتدا نمونههایی از مظاهر ربوبیت پروردگار در جهان هستی را، که کاشف از حکمت و صنع الهی است، توضیح می¬دهد و این حکمت¬ها را شاهدی بر امکان حیات مجدد می¬داند. پس از آن با یادآوری سرانجام اقوامی که به تکذیب رسولان پرداختهاند، به کافران از تکذیب رسول الله9 هشدار میدهد و با یادآوری قدرت خود در خلق نخستین انسان¬ها بر خلق دوبارۀ آنها استدلال می¬کند.
2. آیات 16-37: بیان سرنوشت کافران و مؤمنان به رسالت و حیات دوباره
انگیزۀ کافران در تکذیب پیامبر، بحث رستاخیز بود. تعجب میکردند که آن حضرت به تبلیغ این موضوع میپردازد. آنان حیات دوباره را کاری بعید میشمردند. خدای متعال ابتدا به علم خود به وسوسه¬هایی که نفس انسان در باب انکار قیامت انجام می¬دهد، تا زمانیکه به صورت سخن بر زبان او جاری می¬شود، اشاره میکند و با این مقدمه، به روز داوری توجه میدهد و با بیان صفات کافران و سرانجام آنان و تقواپیشگانی که در موضوع رسالت و حیات دوباره، تردید یا تصدیق داشتهاند، مطالب بخش را به پایان می¬رساند.
3. آیات 38- 45: راهنمایی پیامبر برای عبور از درگیری با کافران
چون کافران پیامبر9 را به دلیل اظهار روز رستاخیز و حیات مجدد تحت فشار قرار می¬دادند، در بخش پایانی سوره، خداوند متعال خطاب را متوجه پیامبر اکرم9 میکند و او را برای عبور از این چالش راهنمایی میفرماید و سوره در نهایت، با توصیهۀ او به شکیبایی و تسبیح به پایان میرساند.
فضیلت سوره قاف
از روایات اسلامى استفاده مىشود، پیامبر اهمیت فراوانى براى این سوره قائل بود، تا آنجا که هر روز جمعه آن را در خطبۀ نماز جمعه قرائت مىفرمود .
در حدیث دیگرى آمده است که در هر روز عید و جمعه آن را تلاوت مىفرمود.
در روایتی از پیغمبر اکرم چنین نقل کرده¬اند:
«مَنْ قَرَأَ سُورَةَ ق هَوَّنَ اللَّهُ عَلَیْهِ تَارَاتِ الْمَوْتِ وَ سَکَرَاتِهِ؛ کسى که سورۀ ق را بخواند، خداوند مشکلات و سکرات مرگ را بر او آسان میسازد.»
نیز در حدیثى از امام باقر آمده است:
«مَنْ أَدْمَنَ فِی فَرَائِضِهِ وَ نَوَافِلِهِ قِرَاءَةَ سُورَةِ ق وَسَّعَ اللَّهُ عَلَیهِ فِی رِزْقِهِ وَ أَعْطَاهُ کتابَهُ بِیمِینِهِ وَ حَاسَبَهُ حِساباً یَسِیراً؛ کسى که پیوسته در نمازهاى فریضه و نافله سورۀ ق را بخواند، خداوند روزى او را میگستراند و نامۀ اعمالش را به دست راستش مىدهد و حساب او را در قیامت آسان مىسازد».
ارتباط این آثار با مضامین و محتوای سوره و نتیجه¬ای که باور به محتوای سوره در اصلاح رفتار و تأمین سعادت اخروی و آرامش در زندگی آن¬جهانی دارد، نیازمند توضیح نیست.
مهم ترین جنبه اعتقاد به حیات دوباره انسان، ایجاد تعهد و دغدغه ای است که این باور در انسان ایجاد می کند. اینکه زنده کننده انسان کیست؟ چرا زنده می کند؟ چه انتظاراتی از انسان دارد؟ و چگونه می تواند وسیله رضایت وی را تحصیل کند.
صفاتی چون «اواب» و «انابه» که در سوره به اهل تقوا نسبت داده شده را خواننده زنده می کند. این صفات، کاشف از اثر تربیتی توجه به حتمی بودن حیات دوباره از سوی آفریدگار متعال است. کسانی که حبات دوباره را از سوی پروردگار باور کنند، مستمراً تلاش خواهند کرد تا وظیفه خود در قبال پروردگار را بشناسند و رهنمود های وی را در زندگی عملی کنند.
توصیه به خواندن سوره در نماز ها اعم از نافله و واجب و جمعه و دیگر ایام، یعنی زمانی که انسان اظهار بندگی و خضوع به ساحت ربوبی می کند، به جهت اثر تربیتی خواندن این سوره در این اوقات است.
بدیهی است که با چنین توجهی، تقوا در انسان قوت گیرد، غفلت از انسان دور و آمادگی مرگ و سفر آخرت فراهم شود. این آمادگی مرگ و سکرات مرگ را برمتقیان آسان می کند.
چون خدا و تعهدات به وی را مورد توجه قرار می دهد، پروردگار متعال نیز در دنیا توفیقات را شامل حالشان کند. روزی آنها را در ابعاد مختلف و مناسب با مصالح ایشان گسترش دهد. و چون مراقبت های لازم را در دنیا کرده درروز قیامت، در زمره اهل یمین و محاسبه آسان قرار گیرند. زیرا محاسبه سخت را از کسی می کنند که نعمت ها را استفاده کرده اما به وظیفه بندگی عمل نکرده باشد.
ارتباط سوره با سوره های پیشین
سوره در ادامۀ مباحثِ مربوط به رستاخیز است. رستاخیز و معاد قرآنی فکر، تخیل، عقل، قلب، عشق و ترس انسان را متأثر و او را برای اصلاح و تغییر آماده میسازد. قرآن در مسیر هدایتی خود، انفعال مخاطب را در دستور کار قرار داده و با طرح مسائل معرفتی یا استیضاحی متناسب با رفتار مخاطبان، آنان را به چالش میکشاند و به موضعگیری خاصی وامیدارد.
پیامبر اکرم9 با سخن از امکان زندگی دوبارۀ انسان در روز رستاخیز برای رسیدگی به اعمال انسانها موجب شد کافران به انکار قرآن و رسالت بپردازند و از این طریق در مقابل تغییر مقاومت کنند. خداوند در این سوره، حضرت رسول9 را، که در تبلیغِ رستاخیز و قیامت، با انکار کافران مواجه شده بود، راهنمایی میکند، بر امکان حیات مجدد نمونه و شاهد میآورد و برحقانیت آن روز اصرار میورزد و به او دستور شکیبایی و عبادت و تسبیح برای تحمل این آزارها را میدهد.
مقصود سوره قاف
غرض سوره، گذراندن پیامبر اکرم از دشواریهای جدیدی است که کافران ایجاد کردند. آنان به دلیل تعجبی که در امکان خروج از قبرها و زمین بعد از نابودی ظاهر بدنها داشتند، در مقابل پیامبر اکرم 9 موضع می گرفتند. سورة ق ضمن پاسخ به مواضع آنان، پیامبر را به ادامۀ شکیبایی تشویق میکند .
گام تحول مطرح شده در سوره:
ایجاد صفت دل سپردن به خدا و مراقبت از حقوق الهی و دیگران در بین اهل تقوا که خشیت از خدای نادیده، و آخرت پنهان از نظرها را دارند، از راه توجه به قدرت حیات دوباره استخوانها و پاسخ به شبهات شبهه افکنان در این باره.