eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
432 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ابا محمد امام حسن عسکری علیه السلام و وفات حضرت فاطمه معصومه سلام علیها مجلس بزرگداشت ذکر فضائل و مصائب آل البیت علیهم السلام برگزار می شود . تشریف فرمایی فضلا، مدرسان ،طلاب ارجمند و عموم مردم مومن و متدین موجب خشنودی خدای متعال و اهل بیت عصمت و طهارت خواهد شد . جلسه ویژه برادران است. سخنران :خطیب دانشمند حجت السلام و المسلمین حاج شیخ عبدالحسین مطهری(زیدعزه) تاریخ : ۸ و ۹ ربیع الثانی مصادف با ۱۲ و ۱۳ آبان زمان :۱۹:۳۰ الی ۲۰:۳۰ مکان : زنبیل آباد، بیست متری فجر، نرسیده به لقمان حکیم، پلاک ۲۸۶ موسسه قرانی تمهید و دارالتحقیق تدوین آثار ایت الله العظمی بهبهانی ره @mtamhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه حیف شد، نشد آخر به دلبرش برسد دوباره باز به وصل برادرش برسد ندید دیده نامحرمی عبایش را خدا کند که به گوش برادرش برسد ز پا فتاد و نیفتاد یا رضا زلبش امید داشت که ساعات آخرش برسد... 🏴شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت و تعزیت باد 🖤🖤🖤🖤🖤
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم به خواست واستعانت خدای متعال وبه دعای "محمدوآل محمد"خاصه مولایمان صاحب الامرعلیه السلام وعجل الله تعالی فرجه الشریف تدریس موضوع "امامت وولایت" براساس کتاب فاخروارزشمند"مصباح الهدایه" اثرماندگارآیه الله العظمی"آقامیرسیدعلی بهبهانی- رحمه الله علیه- هرهفته روزهای چهارشنبه وپنج شنبه آغازمی شود. تاریخ شروع: ۸/۱۸/ زمان:ساعت ۱۰صبح مکان:۴۵ متری صدوقی(زنبیل آباد)، ۲۰ متری فجر، بین دانش ولقمان، پلاک 286 موسسه قرآنی تمهید/دارالتحقیق تدوین آثارآیه الله العظمی بهبهانی ره @mtamhid
نشست علمی موضوع: استنباط مباحث امامت از ترتیب نزول آیات استاد معظم‌‌‌: حجت الاسلام بهجتپور شنبه 5 آذرماه 1401 ساعت 15:00 سالن اجتماعات مرکز تخصصی شیعه شناسی @mtamhid جلسه فیلم برداری و ضبط می شود. در تلاشیم برای برگزاری آنلاین
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یافاطمه الزهرا سلام الله علیها به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه مرضیه سلام الله علیها و ذکر مصائب و مظلومیت آن حضر ت و بزرگداشت شعائر اسلامی مجلس عزاداری ام برزگواردر منزل حقیر برگزار می گردد . تشریف فرمایی عموم علما ،فضلا ،مدرسان ارجمند و اصناف مومن و متدین موجب خشنودی اهل بیت علیهم السلام خواهد شد . سخنران :خطیب توانا و دانشور حضرت حجت الاسلام والمسلمین خادمی دارابی «زیدعزه» تاریخ : یکشنبه ۱۴۰۱/۹/۱۳ تا پنجشنبه ۱۴۰۱/۹/۱۸ زمان :ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۰:۳۰ مکان:پردیسان بلوار سلمان خ هویزه کوچه ۱۰ پلاک ۲۴ علیرضا عظیمی فر
حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تبیین کرد: تحلیلی از عملکرد نظام در اغتشاشات اخیر/ "شعار فریب" چه بر سر زنان ایرانی می‌آورد؟ جمهوری اسلامی با برخورد نظامی می تواند به راحتی اغتشاش‌گران را جمع کند؛ اما از مظلومیت و از دوراندیشی، آن است که باید جبهه‌ی معترضینی که در کنار جریان اغتشاش حضور دارد، به نتیجه برسد که چه سبوعیت و ددمنشی در این اغتشاشگران هست و دور آنان را خالی کنند. «غیرت ملی» و «غیرت دینی» از جمله مؤلفه های مهم و اثرگذار یک جامعه اسلامی است که می تواند در رشد و شکوفایی یک کشور تأثیر بسزایی داشته باشد و اغتشاشات اخیر سبب شد تا گفت‌وگویی با «دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه» پیرامون این مؤلفه ها داشته باشیم. متنی که ملاحظه می کنید، ماحصل مصاحبه رسانه رسمی حوزه‌های علمیه با «حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور» است که تقدیم شما مخاطبان فرهیخته خواهد شد. در این لینک بخوانید:👇👇👇 https://hawzahnews.com/xbZ76 به کانال موسسه تمهید بپیوندید @mtamhid
در مورد فضیلت سوره توحید (قل هو الله احد) در روایت نبوی نقل شده است که فرمود: «أَ یُعْجِزُ أَحَدُکُمْ أَنْ یَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِی لَیلِهِ‎؛ آیا کسى از شما عاجز است از این‌که یک‎سوم قرآن را در یک شب بخواند؟!» ادامه روایت با این دو متن هم‎مضمون در منابع حدیثی آمده است: الف) «قُلتُ: يَا رَسُولَ اللهِ! وَ مَن يُطِيقُ ذَلِكَ؟ قَالَ: اِقرَأُوا قُل هُوَ اللهُ أَحَد ؛ گفتم ای رسول خدا! کسی که طاقت بر آن نداشته باشد؟ فرمودند: بخوانید قل هو الله احد را.» ب) «فَلَمَّا رَأَى أَنَّهُ قَدْ شَقَّ عَلَیهِمْ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ فِی لَیلِهِ فَقَدْ قَرَأَ فِی لَیلَتِئِذٍ ثُلُثَ الْقُرْآنِ؛ چون دید که این کار بر آنان دشوار است، فرمود: هر کس در شب سوره‎ی اخلاص را بخواند در آن شب، یک‎سوم قرآن را خوانده است.» در روایت دیگرى از امام صادق7 آمده است: «أَنَّ النَّبِی9 صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ: لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِکةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ جَبْرَئِیلُ7 یصَلُّونَ عَلَیهِ فَقُلْتُ لَهُ: یا جَبْرَئِیلُ! بِمَا یَسْتَحِقُّ صَلَاتَکمْ عَلَیهِ، فَقَالَ: بِقِرَاءَتِهِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکِباً وَ مَاشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً؛ هنگامى که رسول خدا9 بر جنازه‎ی سعد بن‎معاذ نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آن‌ها جبرئیل نیز بود، بر جنازه‎ی او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به‎خاطر کدام عمل، مستحق نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به‎خاطر تلاوت «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» درحال نشسته و ایستاده، سواره و پیاده، و رفت و آمد.» و در حدیث دیگرى از امام صادق7 مى‎خوانیم: «مَنْ مَضَى بِهِ یوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِیهِ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ یقْرَأْ فِیهَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، قِیلَ لَهُ: یا عَبْدَاللَّهِ! لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّینَ؛ کسى که یک روز و شب بر او بگذرد و نمازهاى پنجگانه را بی‌خواندن «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بگزارد، به او گفته مى‎شود: اى بنده‎ی خدا! تو از نمازگزاران نیستى!» در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم9 آمده است، که فرمود: «مَنْ کانَ یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ فَلَا یَدَعْ أَنْ یقْرَأَ فِی دُبُرِ الْفَرِیضَةِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، فَإِنَّهُ مَنْ قَرَأَهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ خَیرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِوَالِدَیهِ وَ مَا وَلَدَ؛ کسى که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، خواندن سوره‎ی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را پس از هر نماز ترک نکند؛ چراکه هر کس آن را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او جمع مى‎کند و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را مى‎آمرزد.» از روایت دیگرى استفاده مى‎شود که خواندن این سوره هنگام ورود به خانه، روزى را فراوان مى‎کند و فقر را دور مى‎سازد. این‎که روایات فضیلت سوره‎ی توحید را برابر یک‎سوم قرآن دانسته‌اند، از آن‌جا ناشی می‎شود که توحید ذات، صفات، و افعال خدا و دفع هرگونه پیرایه از او، بخش بسیار مهمی از معارف قرآن است؛ به‎گونه‎ای که توحید، حداقل حجمی برابر با یک‎سوم مطالب این کتاب آسمانی را به خود اختصاص می‎دهد. این‌که تکرار و تداوم تلاوت سوره‎ی توحید از‎سوی سعد بن‎معاذ باعث می‎شود تا در نماز بر جنازه‎ی او، هفتاد هزار فرشته و ازجمله جبرئیل حضور پیدا کنند، نشان از نقش تربیتی تلاوت مستمر این سوره در نورانی شدن و ارتقای مقام معنوی افراد تلاوت‎کننده دارد. توحید، کانون و نقطه‎ی اصلی نورانی شدن دل‎هاست، و تلاوت مستمر این سوره در نورانی شدن انسان‎ها به این نور عظیم، مؤثر است. به عبارت دقیق‎تر، معرفت درست خدای متعال، ریشه‎ی اصلاح معارف و اعتقادات دیگر چون رسالت، قرآن، معاد، فرشتگان، و غیر این‎هاست، چنان‎که درستی این معرفت، در عبادات و حتی در روابط میان انسان و پروردگار و احکام عملی، نقش مؤثری خواهد داشت. ترک تلاوت این سوره نیز، نشانه‎ی بی‎اعتنایی به اصل توحید است. کسانی که به اصل توحید حضرت حق، و اخلاص در آن نرسند، قادر نیستند درمقام اظهار بندگی و تجدید میثاق، که در نماز تجلی می‎یابد، حق بندگی را به‎جا آورند؛ ازاین‌رو روایات فوق، این گروه را کسانی می‎داند که در صف نمازگزاران داخل نشده‎اند. با توحید ناب است که زندگی رنگ و سبک نورانی و ایمانی می‎گیرد و برکات و عنایات و رحمت‎های الهی، شامل حال فرد، فرزندان و وابستگانش می‎شود. در سور‎ه‎ی مریم، آیات چهل و نه و پنجاه، آن‎گاه که از عنایات خدای متعال به ابراهیم7 سخن می‎گوید، عطای فرزندان و ذریه‎ای پاک، مانند اسحاق و یعقوب8، مصداق رحمت مخصوص خدا به ابراهیم7 شمرده شده است. بنابراین، چنان‌که نور توحید ناب، ریشه‎ی همه‎ی برکات است، خواندن سوره‎ی توحید، در مکان‌ها تأثیر می‌گذارد، و برای آن‌جا و اهالی آن برکت به ارمغان می‎آورد.
نکته‎ی مهم ذیل این روایت فضیلت در ویراست جدید تفسیر همگام با وحی همان‌گونه که تاکنون ملاحظه شد، روایات فضیلت در سوره‌های کوچک قرآن (مفصّلات) که به‌طور غالب در آغاز نزول قرآن فرو آمده‎اند، از برابری این سوره‎ها با یک‎چهارم یا نصف یا یک‎سوم قرآن سخن می‌گویند. این روایات گویای این حقیقت هستند که غالباً پیام‎های اصلی قرآن، ابتدا در قالب سوره‎های کوچک، و به‎اجمال، و پس از آن، در سوره‌های متوسط و طولانی، به‎تفصیل بیان شده‎اند؛ لذا پیامبر اکرم هر یک از تازه‎مسلمانان را نزد یکی از صحابه می‎فرستاد، تا به او تعدادی از سوره‎های مفصلات را تعلیم دهد. یکی از بهترین روش‌های تعلیم محتوای قرآن به نسل نونهال و عموم مردم نیز، استفاده از همین شیوه است. این گروه سنی، دارای شبهه نیست، موانع و سؤال‌های بزرگ‌ترها، و حوصله‎ی بیانات طولانی و مجادله‎ها را ندارد. چه روشی بهتر از بیان سوره‎های مفصّلات می‎توان برای آشنا کردن این گروه با محتوا و پیام‎های دینی در پیش گرفت؟