eitaa logo
مدرسه تربیت و رشد اسلامی
6.5هزار دنبال‌کننده
335 عکس
94 ویدیو
46 فایل
🔸 برگزاری دوره های آموزشی بلند مدت در زمینۀ تربیت و رشد اسلامی 🔸 زیر مجموعهٔ #تربیتکده آیین فطرت با نظارت حجت الاسلام #محسن_عباسی_ولدی 🔸 پشتیبان آموزشی دورهٔ تربیت و رشد اسلامی: eitaa.com/p_9709 🔸 سایت برگزاری دوره: mtarbiat.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 افتتاحیهٔ دورهٔ مجازی تربیت و رشد اسلامی با حضور: حجت الاسلام محسن عباسی ولدی 📆 زمان جلسه : دوشنبه ۹ بهمن ماه، ساعت ۱۵ تا ۱۵:۴۵ 🎥 پخش زنده مراسم :‌ https://ktft.ir/live1 👈 شرکت همۀ اعضای دوره، در این جلسه به صورت برخط الزامی است. شرکت سایر افراد نیز، در جلسه بلامانع است. eitaa.com/mtarbiat_ir
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 حسنین دفاع مقدس... ‼️ شهیدی که راه ۲۵ ساله رو ۲ ساله رفت. 🎞 انتشار به مناسبت ۹ بهمن ماه، سالگرد شهید حسن باقری 💠 بخشی از افتتاحیه دورهٔ "تربیت و رشد اسلامی" https://eitaa.com/tarbiatkadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️یک تذکر مهم سلام وقت همگی بخیر اولا برای تکمیل بحث امروز (1402/11/14) حتما نیاز به بحث فردا هست، پس، از بحث فردا غافل نشید. ثانیا برای این که خیالم راحت بشه که بحث امروز خوب جا افتاده تأکید می‌کنم که: بنده با توجه دادن مردم به کارکردهای دنیایی دین هیچ مخالفتی ندارم و اون رو لازم می‌دونم؛ قرآن و احادیث هم این کار رو انجام دادند؛‌ اما در بیان کارکردهای دنیایی نکاتی رو باید در نظر گرفت: 1. حتما چیزی رو که خود دین درباره کارکردهای دنیایی خودش گفته بگیم، با صدای بلند هم بگیم؛ اما کامل بگیم. یعنی اگه دین قید یا شرطی رو در کارکردها بیان کرده ما هم بیان کنیم. 2. کارکردهای دنیایی دین که به وسیلۀ‌ تجربۀ بشری به دست اومده و تعارضی با آیات و روایات نداره رو هم بیان کنیم و اصلا نترسیم. 3. در معرفی کارکردهای دنیایی، ذهن مخاطب رو طوری تربیت نکنیم که خیال کنه در برابر هر حکم الهی یک کارکرددنیاییِ انسان فهم وجود داره. 4. دربارۀ کارکردها طوری حرف نزنیم که منتهی به این بشه که درستی یا نادرستی دین، تقید و یا عدم تقید دین،‌ وابسته به فهم کارکردهای دنیایی بشه. 5. مراقب باشیم احکام الهی رو وابسته به فرضیه‌هایی نکنیم که با بطلان اونها احکام الهی هم باطل بشه. یعنی نباید کارکردها به جایی منتهی بشه که علم تجربی و خطاپذیر انسان،‌ ملاک سنجش حقانیت دین خدا بشه. 6. اصالت در دین با تعبد به خدا و بندگی اونه. نباید بحث کارکردهای دین طوری بیان بشه که تعبد فرع بشه و بیان کارکردها راهبرد اساسی. البته باز هم تأکید می‌کنم که ان شاء الله بحث فردا مکمل بحث امروز خواهد بود و در بارۀ‌ همین نکات هم ان شاء الله فردا صحبت می‌کنیم. 🖋عباسی ولدی
01 مطالب مورد استناد در کلاس مبانی از کتاب «حوزه و بایسته‌ها» به صورت ستونی مطالعه شود
👆مطالب مرتبط با جلسه یازدهم مبانی
939.8K
سلام لطفا حتما گوش کنید عباسی ولدی
✅نگاه کارکردگرایانه‌ای که برخی از مطالبش را خواندیم چند ویژگی داره؛ بدون توجه به این ویژگی‌ها که به صراحت در بیانات مربوط به اون اومد، نقدهایی که بهش می‌شه قابل فهم نیست: 1. معتقد به تعریف کارکردگرایانۀ دین است (که این با تبیین کاربردهای دنیایی دین فرق دارد.) 2. مقصود از کارکردها، کارکردهای انسان‌فهم دنیایی است (چه مادی یا معنوی) 3. تعریف کارکردهای گزاره‌های دینی (مثلا سحرخیزی) باید فارغ از معنویت و اعتقاد و اخلاق و بدون اتصالش به خدا باشد. 4. کارکردها بر مدار انسان و منفعت‌های انسان‌مدارانه باشد. 5. این تعریف کارکردگرایانه باید راهبرد اساسی در جهاد تبیین باشد. 6. این نگاه ادبیات دینی را ادبیات دوران غربت در حوزۀ تبیین دین می‌داند که امروز سوء تفاهم و دین‌گریزی ایجاد می‌کند. 7. در این نگاه ارزش و واقعیت در تقابل با هم هستند. 🖋عباسی ولدی
خیلی دوست داشتم که سر کلاس فرصت بود و بیشتر دربارۀ این سؤال‌ها با هم حرف می‌زدیم؛ اما از شما درخواست می‌کنم که حالا که فرصت کافی نشد، همین جا با دقت به این سؤالات فکر کنید: ✅دربارۀ‌ نگاه کارکردگرایانۀ مذکور سؤالاتی وجود دارد: 1. آیا به راحتی می‌شود گزاره‌های صد در صد صحیح تجربی را به دست آورد تا آنها را ملاک و مبنای تحلیل احکام شرعی قرار دهیم؟ دنیای علم تجربی پر از فرضیه‌ها و نظریه‌هایی است که حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش بوده و حالا باطل شده است. گره زدن دین به این تجربه‌های بطلان پذیر به عنوان راهبرد اساسی، خطری برای دین تولید نمی‌کند؟ 2. چگونه می‌توان یقین کرد که فلسفۀ احکام شرعی همین چیزی است که در علوم تجربی به دست می‌آید؟ اگر همین فلسفه را در نفی حکم دین پیدا کردیم چه؟ (مثال پایین آمدن تمرکز دانشجویان اگر دلیلی برای اثبات زشتی بدحجابی باشد، اگر حجاب کامل نیز همین مشکل را پیش آورد، چه باید کرد؟) 3. تربیت انسان به گونه‌ای که باید فلسفۀ همه چیز را بفهمد تا انجام دهد، چه تبعاتی دارد؟ در این صورت احکامی که نمی‌توانیم کارکرد انسان‌فهم برایش پیدا کنیم چه می‌شود؟ حالت طلبکاری انسان کارکردگرا را چه کار می‌کنید؟ 4. این کارکردها چرا باید از طرف دین اخذ شود؟ اگر این کارکردها را بشود از طریقی غیر از دین به دست آورد، چه نیازی به دین داریم؟ 5. کارکردها در پاسخ به نیازهای انسان است. چه کسی نیازهای انسان را تشخیص می‌دهد و آنها تعیین می‌کند؟ اگر در قبال حکمی از احکام دین، نیازی را تشخیص ندادیم، در برابر آن حکم چه کار باید بکنیم؟ 6. کارکردگرایی متوجه نیازهای مادی و معنوی این دنیایی است، آیا رسالت حداکثری دین، دنیایی است؟ 7. خاستگاه نگاه کارکردگرایانه تمدن غربی با رویکرد مادی و دنیایی است که انسان‌مدارانه به همه چیز نگاه می‌کند، نسبت این نگاه،‌ با نگاه خدامحورانۀ توحیدی و آخرت گرا چیست؟ 8. از نگاه دین، دنیا اصل است یا آخرت؟ در این صورت کارکردهای دنیایی هم با توجه به نقش آنها در آخرت بررسی می‌شود یا به صورت مستقل؟ 9. اگر نگاه کارکردگرایانه را اصل قرار دادیم، آیا قائل به کارکرد منفی دین هم خواهیم بود؟ اگر از نگاه عده‌ای دینداری آثار منفی داشت باید چه کار کنیم؟ مثلا با همین نگاه کارکردگرایانه برخی می‌گویند دین حداکثری حتما موجب اختلاف می‌شود آن هم اختلافات عمیق و خطرناک. در این صورت مبتنی بر نگاه کارکردگرایانه چه باید کرد؟ 10. ما مگر می‌توانیم به همۀ کارکردها دست پیدا کنیم؟ برخی از کارکردها قابل تشخیص نیست. حالا اگر حکمی کارکرد پنهان داشت، چگونه ذائقۀ کارکردگرا را نسبت به آن توجیه کنیم؟ 11. آیا به خطر گره زدن حقانیت دین به کارکردها توجه کرده‌اید؟ مسیر چگونه است؟ از کارکردها به حقانیت دین می‌رسیم یا حقانیت نسبت به کارکرد امری پیشینی است؟ می‌شود نسبت این نگاه را با پراگماتیسم معلوم کنید؟ در نگاه پراگماتیک حقانیت و صدق، مساوی با سودمندی در عمل است. کدام سود؟ مرجع تشخیص سود کیست؟ این در مقابل نظریه‌ای است که صدق را در مطابقت با واقعیت می‌بیند. 12. حالا اگر یک عقیدۀ اشتباه ضددینی فایده و کارکرد دنیایی خود را ثابت کرده باشد، چه باید کرد؟ مثلا چینِ کمونیست دومین اقتصاد بزرگ دنیا، مقتدر، تولید کننده و بزرگ‌ترین صادرکنندۀ دنیاست.‌ بر اساس نگاه کارکردگرایانه، چه قضاوتی دربارۀ جهان‌بینی و ایدئولوژی حاکم بر چین باید کرد؟ 13. اصلا کارکردهای دنیایی دین، بدون توجه به پایه‌هایی توحیدی و ولایی ارزشمند است؟ 🖋عباسی ولدی