به اطلاع اساتید، پژوهشگران و مدیران پژوهشی محترم مراکز پژوهشی میرساند با عنایت به ابلاغ #اولویتهای_پژوهشی سال 1399 « #سازمان_زندانها_و_اقدامات_تأمینی_و_تربیتی_کشور »؛ علاقهمندان به انجام #تحقیقات_کاربردی در موضوعات پیشنهادی؛ میتوانند طرح پیشنهادی خود را به #پژوهشگاه_حوزه_و_دانشگاه ارائه نموده تا پس از بررسی در شوراها و مراجع علمی پژوهشگاه و رایزنی با سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور فرایند اجرایی و عملیاتی شدن انعقاد قرارداد پژوهشی به نحو مقتضی پیگیری شود.
عناوین محورهای ابلاغی عبارتند از:
1. شناسایی راهکارهای کاهش یادگیری جرم در زندان(زندانیان)؛
2. اثربخشی اقدامات انجمنهای حمایت زندانیان بر سلامت اجتماعی و روانی همسران مددجویان؛
3. استفاده از داروه های جایگزین قرص کلونازپام و تأثیر آن بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در بین مددجویان مصرف کننده داروهای اعصاب و روان؛
4. ارائه مدل و محتوای آموزش اثر بخش قرآنی در تغییر رفتار زندانیان کشور؛
5. بررسی مشکلات تحصیلی، روانی، اجتماعی ناشی از حبس سرپرست خانواده بر فرزندان زندانیان؛
6. بررسی آثار دستورالعمل صادره در خصوص کاهش جمعیت موسسات کیفری؛
7. آسیب شناسی مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی زندانها و ارائه راهکارهای اصلاحی و مدل بهینه.
فرم پروپوزال (طرح پیشنهادی) به شرح ذیل تقدیم حضور میشود. متقاضیان محترم پس از تکمیل طرحنامه پیوست، رزومه خود را ضمیمه نموده و از طریق پیام رسان ایتا به شماره 09120774456 مدیریت پژوهش و همکاریهای علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارسال نمایند.
💠♦️💠♦️تتبع زیاد، مانع تفکر است!
✅ آیت الله جعفر سبحانی:
#تفکر امام (ره) بر تتبعشان غلبه داشت. یعنى
تفکر و اندیشیدن ایشان بیش از تتبع و جستجو کردنشان در کتابها بود.
به طور مثال وقتى درس مکاسب را مى گفتند تعدادى کتاب به خدمتشان بردم و عرض کردم، اینها را هم ملاحظه بفرمایید، فرمودند:
▪️▪️▪️«همه را ببرید، من باید خودم فکر کنم. کسى که این همه را نگاه مى کند، براى فکرش مجالى نمى ماند».
پس از آن، فقط حاشیۀ صدیق و حاشیۀ دیگرى بر مکاسب را برگزیدند و بقیه را برگرداندند.
📚منبع: پا به پای آفتاب ج۳، ص۲۰۲.
#سیره_پژوهشی_بزرگان
#لوازم_پژوهشگری
👉@rahnameh
باز نشر از:
#معاونت_پژوهش_مؤسسه_تخصصی_امام_حسین_ع_شیراز
🌹تلاش امام هادی علیه السلام برای احیای غدیر :
✅رهبر انقلاب : این امام بزرگوار در مجموعه آثار و برکاتی که از ائمّهی هدیٰ (علیهمالسّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهمالسّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند.
🌹 زیارت #جامعهی_کبیره، از این بزرگوار است؛ #زیارت_امیرالمؤمنین در #روز_غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهمالسّلام) است. ۹۷/۱/۱
@tollabolkarimeh 🌷
قابل توجه دانش پژوهان رشته مشاوره
✅ ملاک ها و اولویت های مرکز برای تصویب #موضوع #پایان_نامه:
1- رویکرد روشی پژوهش رویکرد کیفی باشد. و نه کمی.
مانند تحلیل محتوا، تحلیل مصاحبه، مدل مفهومی، کار توصیفی تحلیلی بر روی متون (کتابخانه ای)
2- محتوای پژوهش باید مرتبط با مشاوره و روان درمانی باشد. (مسائل مشاوره و روان درمانی باشد)
به صورت "کلی" به روان شناسی مرتبط نباشد.
3- پژوهش دارای محتوای اسلامی باشد
🍃🔵🍃🔵🍃🔵🍃🔵🍃🔵🍃🔵🍃
Ganj R.pdf
644.4K
✅راهنمای ثبت نام و جستجو در سامانه گنج #ایرانداک
🔻ویژه پژوهشگران
━━━🔸🔷🔸━━━
نشریات علمی ترویجی حوزه .pdf
553.7K
✅ لیست #نشریات علمی_پژوهشی حوزه های علمیه
✍ خدمت پژوهشگران محترم
━━━🔸🔷🔸━━━
عجب حال و هوایی دارد امشب میوه دل ششمین گوهر آسمان ولایت است که زمینی شده و جهان را مجذوب حرمتش کرده است.
آری امشب هفتمین بهار معطر بى خزان امامت از راه رسیده و آفتاب، چه بی صبرانه به قرص رویش لبخند مىزند و هم صدا با هلهله افلاکیان و هم دست با شادی زمینیان به شادی ایستاده است.
او همان هفتمین ستاره دنباله دار عشق در کهکشان امامت آل طه (ع) است که با آمدنش باید درهای نیاز را بست چرا که رحمتی بی نیاز به فریادرسی دل های مضطرب آمده است.
چشم زمین روشن باد که امشب خشم در پس نگاه کاظم (ع) پرده پوش خواهد شد!
باب الحوائجی که هیچ خواهش و تمنایی در آستانه کرامتش بى پاسخ نمیماند!
میلاد امام موسی کاظم (ع) است همان که ایران از عشقش، پیکر فرزندان بسیاری از نسل او را در آغوش کشیده و صدف مروارید فرزندان او گشته است:
خراسان، راضی است به تاجداری” رضا (ع) ” در توس؛
شیراز ، به حمد نشسته از در آغوش کشیدن ” شاهچراغ (ع) ”
و اما قم ، غرق شفقت شده از میزبانی، دخترش ” معصومه (س) ” ...
سال روز میلاد قله نشین صبر و ایمان، حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام بر دل های عاشقانش مبارک باد.
▫️
✅پیشینۀ تحقیق، جز مکمل ضرورت پژوهش
🔻پیش از شروعِ پژوهش، باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا این پژوهش، ضروری است.
🔻هر مساله پژوهشی، از دو حال خارج نیست: یا پیش از ورود محقق به فرایند پاسخ به آن، تلاش هایی برای پاسخ به آن انجام شده یا محقق، اولین تلاشگر در این عرصه است. میتوان قسم اول را «بازپژوهی» نامید و قسم دوم را «پژوهش آغازین». (1)
🔻هر موضوعی فارغ از پژوهشهای صورت گرفته روی آن، میتواند دارای ضرورت باشد. حال اگر مساله بکر باشد طبیعتا ضرورت وجود چنین پژوهشی می تواند به راحتی اثبات شود.
اما در بازپژوهیها صرفِ بیان اهمیت موضوع برای اثبات ضرورت، کافی نیست چرا که باید اثبات شود تلاش این پژوهشگر در پاسخ به مساله، نتیجهای غیر از نتیجه سایرین یا راهحلی غیر از راهحل آنها به همراه دارد. پس در بازپژوهیها اولا باید اثبات شود که اصل پاسخ به مساله مهم است و ثانیا باید ثابت شود که این پاسخ، غیر از پاسخهای دیگر یا این راهحل غیر از راهحلهای دیگر است. به تعبیر دیگر، بیان اهمیت پاسخ به مسالۀ پژوهش، امری است و ضرورت پژوهش دوبارۀ آن امری دیگر.
🔹بنابراین بدون بررسی پیشینه، بیان ضرورت صرف نمیتوان فایدهمندی پژوهش را اثبات کند.
در مجموع باید گفت چرایی یک پژوهش با دو جزء، پاسخ میگیرد: بیان ضرورت و پیشینه. لذا پیشینه جزء مکمل بیان ضرورت در پاسخ به چرایی هر پژوهشی است.
(۱). اگرچه اصطلاح بازپژوهی سایقه دارد اما به دلیل عدم خلط اصطلاحاتی مانند پژوهش اصیل، مروری و مروری فراگیر اصطلاح پژوهش آغازین جعل شد.
✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
👉@rahnameh