eitaa logo
کانال شخصی (علی حاتمی )
364 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
706 فایل
بسمه تعالی ((کانال ارائه محتوای تبلیغی و طرحهای ویژه و نمونه فعالیتهای مفید مبلغین )) فضلای عزیزمطالب مهم تبلیغی و طرح ویژه را به بنده ارسال بفرمائید علی حاتمی @alihatami69
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید چاوشی
شب اول؛ فقه و فقاهت - نسخه کانون.pdf
1.17M
محتوای تبلیغی ماه موضوع: مثلِ حسین، مثلِ یزید؛ خصوصیات و ویژگی ها شب اول: فقه و فقاهت (ره)
هدایت شده از سید چاوشی
شب دوم؛ عرفان و سیر و سلوک. نسخه کانون.pdf
684.8K
محتوای تبلیغی ماه موضوع: مثلِ حسین، مثلِ یزید؛ خصوصیات و ویژگی ها شب دوم: عرفان و سیر و سلوک (ره)
هدایت شده از سید چاوشی
شب سوم؛ نماز و عبادت. نسخه کانون.pdf
831.1K
محتوای تبلیغی ماه موضوع: مثلِ حسین، مثلِ یزید؛ خصوصیات و ویژگی ها شب سوم: نماز و عبادت (ره)
هدایت شده از سید چاوشی
شب چهارم؛ اعتقادات. نسخه کانون.pdf
532.9K
محتوای تبلیغی ماه موضوع: مثلِ حسین، مثلِ یزید؛ خصوصیات و ویژگی ها شب چهارم: اعتقادات (ره)
هدایت شده از سید چاوشی
شب پنجم؛ سیاست و حکومت - نسخه کانون - ارسال.pdf
635.1K
محتوای تبلیغی ماه موضوع: مثلِ حسین، مثلِ یزید؛ خصوصیات و ویژگی ها شب پنجم: سیاست و حکومت (ره)
هدایت شده از مربیان موسسه علمدار
زشتی و زیبایی کربلا.rar
5.58M
✍مجموعه طرح درس 🔸زشتی و زیبایی 🖥با نرم افزار rar باز میشود @amooakhavan
محتوای بسیار عالی منبر👇 بهبود تعامل با دوستان  توسط اصلاح ارتباطبا خدا 1.      توجه نماز به برون گرایی و درون گرایی: مهر و محبت به فرزندان و اهل و خانواده برقرای صله رحم کمک به مستضعفان و.....نماز جماعت زمینه شناخت افراد مشکلات و نیاز های انان است نماز جماعت عامل مبارزه با فرد گراییی و خود خواهی است[1] 2.      پیدا کردن دوستان خوب اَخا مُسْتَفادا فِي اللّه[2] برادري مفيد و با ارزش در راه خدا نصیب او میگردد 3.      پیوند دلها :  قالَ رَسُولُ اللّه‏ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم :اِسْتَوُوا تَسْتَوي قُلُوبُكُمْ وَ تَماسُّوا تَراحَمُوا. رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرمودند:صفهاي نماز جماعت را هماهنگ و تنظيم نماييد تا دلهايتان متعادل شود. و با هم در تماس باشيد تا مهرباني افزوده شود[3]. 4.      میزان تایید :  قال رَسُول اللّه‏ ص :اِذا سُئِلْتَ عَمَّنْ لا يَشْهَدُ الْجَماعَةَ فَقُلْ: لا اَعْرِفُهُ. رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرمودند: هنگامي كه از شما راجع به كسي كه در نماز جماعت شركت نمي‏كنند بپرسند، بگوييد او را نمي‏شناسم[4]. 5.      یادگیری رعایت حقوق دیگران با احکامی که برای صحت نماز وجود دارد.  احکام نماز مثل غصب نکردن. 6.      اثر نماز در بهبود ازدواج، حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر وقت کسی خواست به خواستگاری برود. دو رکعت نماز بخواند، بعد حمد وثنای الهی به جای آورد... [5] بهبود روابط خانوادگي 1.      وحدت شخصیت و انسجام خانوادگی: شخصیت برخوردار از توحید به گونه ای است که جنبه های گوناگون؟ 2.      تاثیر نماز در رفع مشکلات :  يُرْوَى عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ كَانَ إِذَا أَصَابَ أَهْلَهُ خَصَاصَةٌ قَالَ قُومُوا إِلَى الصَّلَاةِ وَ يَقُولُ بِهَذَا أَمَرَنِي رَبِّي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏[6] 3.      رفع مشکلات خانواده وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى [7] وَ يُرْوَى عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ كَانَ إِذَا أَصَابَ أَهْلَهُ خَصَاصَةٌ قَالَ قُومُوا إِلَى الصَّلَاةِ وَ يَقُولُ بِهَذَا أَمَرَنِي رَبِّي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏[8] الرسول صلی الله علیه و آله، اذا اصاب اهله خصاصة: قوموا الی الصلوة و قال : بهذا امر ربی[9]. 4.      بد رفتاری موجب عدم اثبات اثر نماز می شود: پیامبراکرم(ص): زنیکهشوهرشرااذیتکند،خدانمازوکارنیکزنراقبولنمیکندتااینکهبهمردکمککندواوراراضیکند،اگرچهاینزنتمامعمرراروزهبگیردونماز بخواند و بندگانآزادکندواموالشرادرراهخداانفاقکندواینزننخستینکسیاستکهواردجهنممیشود.سپسفرمود؛مردنیزچنینعذابیدارد،اگرزنشرااذیتو به او ستم کند.[10]( 5.      اثر نماز در هنگام مسافرت و جانشینی نمازگزار در خانواده هنگام سفر : مردى خدمت پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلم رسيد و عرض كرد: قصد دارم به مسافرتى بروم و وصيّتم را نوشته‏ام. آن را به كدام يك از اين سه نفر بدهم: پدرم يا پسرم يا برادرم؟ آن حضرت فرمودند:  «بنده‏اى در ميان خانواده‏اش- هنگامى كه لباس سفرش را محكم بست- جانشينى سودمندتر از اين باقى نمى‏گذارد كه چهار ركعت نماز در خانه‏اش به جاى آورد و در هر ركعت سوره‏ى حمد و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بخواند و بگويد: اللّهمّ إنّي أتقرّب بهنّ إليك فاجعلهنّ خليفتي في أهلي و مالي.  پروردگارا، به وسيله‏ى اين عبادات به تو تقرّب مى‏جويم. پس آن‏ها را جانشين من در ميان خاندان و ثروتم قرار ده.) سپس فرمود: آن نماز در ميان زن و فرزند و مال و خانه‏اش تا زمانى كه به خانواده‏اش برگردد، جانشين او مى‏باشد.[11]{توضيح لازم است كه روايت ناظر به كمال كار در وصيت است والا در فقه بيان شده كه وصي بايد انساني ديگر باشد.} 6.      نورانیت منزل با نماز شب،  ان البیوت التی یصلون فیها باللیل بتلاوة القرآن تضیء الاهل السماء کما تضیء نجوم السماء لاهل الارض[12]. 7.      شكل گيري صحيح روابط ميان اعضاي خانواده نماز به عنوان يك فريضه ي مذهبي داراي اثرات تربيتي درابعادمختلف فردي، گروهي ، بهداشتي و رواني در محدوده ي خانواده مي باشد.اجراي فريضه ي نمازدر شكل گيري صحيح روابط ميان اعضاي خانواده نقش عمده اي دارد.بااجراي اين فريضه خانواده به يك محيط مقدس تبديل شده وروابط افراد آن قداست ويژه اي به دست مي آورد.كودكي كه درفرايند جامعه پذيري مذهبي، نماز رابه عنوان يكرفتار مذهبي در خود دروني ساخته، براي اجراي آن خود را ملزم به رعايت دستورات بهداشتي مي داند[13].{اثر اجتماعي} حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «خدا را با اخلاص یاد كنید تا به وسی
له آن بهترین زندگی را داشته باشید»[14] {اثر عام}     محيط اموزشهاي غير رسمي  (مراكز امور ديني، روحانيون و مبلغان مذهبي، مساجد، تكايا، فرهنگسراها،‌ تفريحگاهها، مجالس جشن و عزاداري)   محيط كار 1.      برکت در مال عنه صلى اللّه عليه و آله:  وَالبَرَكَةُ فِي المالِ[15]،    2.      زیادی ثروت عنه صلى اللّه عليه و آله وسَعَةُ الرِّزقِ[16]  وَ صَلَاةٌ فِي شُغُلٍ [17] از پیامبر(ص‌) روایت‌ شده‌: "اذا صلیتم‌ الفجر فلا تناموا عن‌ طلب‌ الرزق‌؛ هنگامی‌ كه‌ نماز صبح‌ را خواندید، نخوابید و به‌ دنبال‌ كسب‌ راه‌ بیافتید[18].   عن الصادق، عن أبيه (عليهما السلام)، قال: إذا غدوت في حاجتك بعد ان تصلي الغداة، بعد التشهد فقل: اللهم اني غدوتألتمس من فضلك كما امرتني، فارزقني من فضلك رزقا حلالا طيبا، وأعطني فيما ترزقني العافية، تقول ذلك ثلاث مرات[19] ثروت یا نماز جماعت (نماز باشه برکت هم هست) يكي از صحابه رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم مردي است به نام سعد كه، هر پنج وقت نماز به مسجد مي‏آمد و نمازهاي يوميّه خود را پشت سر پيغمبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم با جماعت به جا مي‏آورد و اهتمام زيادي به نماز اول وقت داشت. او مرد تنگدستي بود كه گاه‏گاهي به رسول اللّه‏ از فقر و تنگدستي شكايت مي‏كرد و از آن حضرت مي‏خواست كه برايش دعا كند تا خداوند او را ثروتمند نمايد. رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم مي‏فرمود: اي سعد بقدري كه بتواني در دنيا زندگي كني و دين خود را نگهداري، بهتر است از ثروتي كه دين خود را از دست بدهي! ولي او همچنان براي ثروتمند شدن اصرار مي‏ورزيد. تا اينكه روزي جبرئيل نازل شد و دو درهم به آن حضرت داد و عرض كرد: يا رسول اللّه‏ اين مبلغ را به سعد بدهيد و بفرمائيد كه تجارت كند! رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم بعد از نماز جماعت او را طلبيد و فرمود: اي سعد: حاضري تجارت كني عرض كرد يا رسول اللّه‏ تجارت بدون سرمايه ممكن نيست. دو درهم را به او لطف كردند او شروع كرد به تجارت كردن، كم كم سرمايه او زيادتر شده. هر چه مي‏خريد دو برابر مي‏فروخت كارش به جايي رسيده بود كه يك دكّان درب مسجد گرفته اموالي فراوان جمع نمود و مشغول معاملات كلّي گرديد. گاهي كه بلال اذان مي‏گفت و مردم را براي اداء فريضه الهي دعوت مي‏كرد و رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم به مسجد مي‏آمدند. سعد را مي‏ديدند كه همچنان مشغول كار است و به نماز حاضر نشده حضرت نماز را خوانده بر مي‏گشتند و مي‏فرمودند: اي سعد دنيا تو را زياد مشغول كرده. عرض مي‏كرد: يا رسول‏اللّه‏ چه كنم كه نه شريك دارم و نه شاگرد. جنسي فروختم به نسيه كه بايد پولش را بگيرم و متاعي خريدم از ديگري كه بايد وي بيايد و پولش را بستاند. به اين ترتيب اگر به نماز مسجد حاضر شوم تأثير فراواني در كارم پيدا شده ضرر كلي متوجّهم خواهد شد. پيامبر اسلام صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم از اين حالت سعد بسيار متأثر شدند. ساعتي گذشت، جبرئيل نازل شد، عرض كرد يا رسول اللّه‏ خداي تعالي به غم دل شما مطّلع شده به جهت غفلت سعد از عبادت و شما كدام حال وي را دوست داريد؟ حالت سابق وي يا حالت امروز او را؟ فرمود: حال گذشته او كه به نماز حاضر شده و به ياد خدا بوده و از نظر من با ارزشترين اوقاتش بود. عرض كرد: آن مبلغي را كه به او داديد، پس بگيريد! هنگام ظهر شد، پيامبر اكرم براي نماز به مسجد آمدند. سعد را ديدند كه مشغول كاسبي است و دقيقه‏اي از معاملات غفلت نمي‏كند حضرت فرمود: سعد حال وضع درآمدت خوب شده اگر ممكن است آن دو درهم را به ما پس بده، عرض كرد يا رسول اللّه‏ اجازه دهيد پنجاه درهم تقديم كنم. فرمودند: نه همان دو درهم ما را بس است. دو درهم را به حضور پيغمبر خدا تقديم نموده حضرت از مقابل دكّان او گذشتند روزگار وضع زندگاني او را چنان عوض كرد كه هر چه به هزار درهم مي‏خريد به پانصد درهم، مي‏فروخت به طوري كه با گذشت زمان به مدت كوتاهي دچار پريشاني و تنگدستي شد! مجدّداً سعد رو به مسجد آورد و در اول وقت در نماز جماعت پشت سر پيغمبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم حاضر مي‏شد و نمازهاي خود را به جا مي‏آورد، رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و نمازگزاران از اينكه سعد را دوباره در جمع خود مشاهده كردند خشنود شده خدا را شكر كردند. اي كاش اغنياء و ثروتمندان، در مساجد و مجالس و نمازها شركت مي‏كردند و شكر نعمت پروردگار را به جا مي‏آوردند[20].   3.      روحیه نظم نماز روحیه نظم را در وجود انسان به وجود می آورد و همچنین این آموزش را به دنبال دارد که در کار و زندگی هم اینطور باشیم. نماز این روحیه را در ما به وجود می آورد که در کار توجه داشته باشیم که خدای متعال ناظر بر اعمال ما می باشد.   امام باقر ع : کسالت و تنبلی و سستی در کار به دین و دنیای انسان زیان می زند. {ناظر به نقش دين در زدودن تنبلي است نه نقش نماز در ان}   امام باقر ع : من دشمن شخصی هستم که در کار دنی
ای خود سستی کند زیرا هرکس در کار دنیا تنبلی نماید در امر آخرت خویش ناتوان تر خواهد بود. {ناظر به نقش دين در زدودن تنبلي است نه نقش نماز در ان} سستی و تنبلیدر کار سبب ا زبین رفتن قدر و منزلت انسان می شود و علاوه بر اینکه زیانهایی را به شخص و جامعه وارد می سازد موجب تنفر و بیزاری دیگران از انسان می شود تا جایی که شخص تنبل نزد اولیاء خدا مبغوض شمرده می شود. 4.      نظم صفوف کامل کننده نماز :  قالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم :سَوَّو صُفُوفَكُمْ فَاِنَّ تَسْوِيَةَ الصَّفِّ تَمامُ الصَّلاةِ. رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرمود:صفهاي نماز جماعت را مساوي كنيد كه مساوي كردن صفها، كامل كننده نماز است[21].   5.      نظم در جماعت مرحوم آيت اللّه‏ العظمي سيّد ابوالحسن رفيعي كه از حكما و مراجع تقليد بود، مدّتي كه در تهران بودند در مسجد جمعه تهران براي نماز مغرب و عشا اقامه جماعت مي‏نمودند. آيت اللّه‏ رفيعي به طور منظّم به نماز جماعت نمي‏آمدند، امام خميني رحمه الله در آن وقت در تهران بود و در نماز جماعت آيت اللّه‏ رفيعي شركت مي‏نمود. شبي آيت اللّه‏ رفيعي دير كرد. امام خميني در ميان جمعيّت برخاست و خطاب به مردم چنين گفت: اي مردم! بياييد با هم به آقا بگوييم به طور منظّم و مرتّب، سر وقت تشريف بياوريد، اين گونه كه ايشان مي‏آيند، وقت بسياري از مردم تضييع مي‏گردد، همه ما با هم به آقا اعتراض كنيم. طولي نكشيد كه آيت اللّه‏ رفيعي آمد، يك نفر به آقا گفت: يك سيّد جواني مي‏گفت: به آقا بگوييم مرتّب بيايند، تقريباً به بي‏نظمي شما در آمدن، اعتراض داشت! آيت اللّه‏ رفيعي فرمود: آن سيّد كي بود؟ در آن وقت امام خميني رحمه الله در يك طرف در چند قدمي مشغول نماز بودند، آن شخص امام را نشان داد همين كه چشم آقاي رفيعي به امام افتاد، فرمود: ايشان حاج آقا روح اللّه‏ هستند، مرد بسيار فاضل و وارسته و بسيار با تقوا و منظّم مي‏باشند، اگر يك وقت دير آمدم، ايشان را جلو ببريد تا به جاي من نماز بخواند، حق با ايشان است[22]. 6.       امام خمینی و نماز جماعت ظهر روزي كه شهيد مصطفي خميني، فرزند گرانقدر امام قدس‏سرهبه شهادت رسيده بود، منزل امام پر بود از كساني كه از دور و نزديك براي عرض تسليت به محضر ايشان آمده بودند. اذان ظهر كه شد، امام برخاست، وضو گرفت و براي نماز جماعت به مسجد رفت، غافلگير شده بودم، فكر نمي‏كردم امام آن روز براي نماز جماعت به مسجد برود. فوراً يك نفر را فرستادم كه خادم مسجد را از رفتن امام با خبر كند، امّا گويا خادم مسجد در آنجا نبود و آن شخص سريع سجّاده‏اي را از همسايه‏ها براي امام فراهم مي‏كند. مردم شهر نجف وقتي فهميدند امام به مسجد آمده، گروه گروه براي عرض تسليت به مسجد وارد شدند. مردم وقتي امام را مي‏ديدند كه به صلابت كوه ايستاد و گريه نمي‏كند، به شدّت تحت تأثير قرار گرفته بودند و گريه مي‏كردند. امام با آرامش و وقار تمام نماز جماعت ظهر و عصر را خواند و پس از نماز، در مسجد روضه‏خواني شروع شد[23].   7.      نزدیکی دلها حضور در جمعی که سلسه مراتب در آنجا را ه ندارد و همه از بالاترین رده تا پائین ترین در پیشگاه پروردگار عالمیان سر بر خاک می سایند و با یکدیگر در بین نماز دست اخوت و برای همدیگر آرزوی قبولی طاعات می نمایندو این نمایش پر رمز و رازی است که قلبها را به یکدیگر نزدیک و دلها را مورد رحمت الهی قرار می دهد و اطمینان را بر آن می نشاند. {نقش اجتماعي نماز} 8.      خیر دنیا و آخرت در نماز است:  عنه صلى اللّه عليه و آله: خَيرُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ فِي الصَّلاةِ، وبِها يَتَبَيَّنُ الكافِرُ مِنَ المُؤمِنِ، وَالمُخلِصُ مِنَ المُنافِقِ، وهِيَ عِمادُ الدّينِ، ومَلاذُ الجَسَدِ، وزَينُ الإِسلامِ، ومُناجاةُ الحَبيبِ لِلحَبيبِ، وقَضاءُ الحاجَةِ، وتَوبَةُ التّائِبِ، وتَذكِرَةُ المَنِيَّةِ، وَالبَرَكَةُ فِي المالِ، وسَعَةُ الرِّزقِ، ونورُ الوَجهِ[24]. پیامبر ص : هرکس کارگری را اجیر نماید و او را از نماز جمعه باز دارد مرتکب گناه گردیده و چنانچه بازش ندارد با او در ثواب نماز جمعه سهیم خواهد بود[25].تربيت روحاني با كسب ثواب يا مانع تربيت روحاني با ارتكاب گناه( ساحت شناخت) 9.      نماز شب باعث جلب روزی از طرف خداوند متعال میشود:  صلوة اللیل تجلب الرزق[26]. 10. نماز باعث گشایش در زندگی،  ومن اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا و نحشره یوم القیامة اعمی[27]. 11. اثر نماز در کسب و کار،  امام  صادق علیه السلام، اذا اردت ان تخرج الی سوقک فصل رکعتین، ثم قل فی دبر صلوتک توجهت بلا حول منی و لاقوة و لکن بحولک یا رب و قوتک فانت حولی و منک قوتی[28]. 23. ایجاد اعتماد (اجتماعی سیاسی) شماري از كارگران ايراني زير نظر مهندس روسي كار مي‏كردند. ظهر شده بود و آفتاب به بالاي سر آمده بود. صداي اذان ظهر بلند شد. كارگران يكي يكي براي خواندن نماز اول وقت دست از كار
كشيدند. مثل هميشه سر و صداي مهندس روسي بلند شد. او، نگران از به تأخير افتادن كارها، با صداي بلند، كارگران را از اين كار باز مي‏داشت. اين كار براي او قابل تحمل نبود؛ چون تنها به منافعش مي‏انديشيد و به سود بيشتر. او همچنان داد مي‏زد، ولي بي فايده بود؛ چون آنان حاضر نبودند براي انجام كار از اين فريضه واجب دست بردارند و نمازشان را به تأخير بيندازند. بارها ميان كارگران و مهندس گفت و گو صورت گرفته بود تا آنجا كه كارگران گفتند ما در عوض آن مقدار وقتي را كه از كار تلف مي‏شود با تلاش بيشتر جبران مي‏كنيم، ولي بي‏نتيجه بود؛ چون هر روز هنگام نماز، بازهم همين مسئله مشكل ساز مي‏شد. حرف او يكي بود و همچنان بر خواسته‏هايش پافشاري مي‏كرد. سرانجام آخرين اخطار مهندس به كارگران اين بود كه اگر هنگام نماز كار را رها كنند، در پايان ماه از حقوقشان كسر مي‏شود. اين اخطار مهندس در ميان كارگران آثار گوناگوني داشت. گروهي از اين قضيه نگران شدند و از ترس حقوق آخر ماه، نمازشان را به آخر وقت انداختند و گاه چه بسا نمازشان قضا مي‏شد، ولي ايمان گروهي ديگر آن قدر زياد بود كه تهديدهاي مهندس كارساز نيفتاد و همچنان هنگام ظهر، دست از كار كشيده و با زمزمه «حي علي الصلوة»، به نماز مي‏ايستادند. تا اينكه ماه به پايان رسيد و كارگران هر كدام براي دريافت حقوق ماهيانه خود به صف ايستاده بودند. آناني كه منتظر آخر ماه و سود بيشتر بودند، خوشحال و شادمان با هم پچ پچ مي‏كردند، ولي اين خوشحالي زياد طول نكشيد؛ چون كه بر خلاف انتظار آنان نه تنها از حقوق نمازگزاران اول وقت كسر نشده بود، بلكه به حقوقشان افزوده شده بود. گروه اول به نشانه اعتراض به مهندس گفتند كه چرا برخلاف قول و وعده خود عمل كرده است؟ مهندس لبخندي زد و گفت: آنها به نماز كه عقيده و دينشان بود، پاي‏بند بودند و اين نشان آن است كه آنها ايمان خود را به مال دنيايي نفروختند و از عقيده خود دست بر نداشتند. اين گروه هرگز در كار خود نيز خيانت نمي‏كنند؛ چون به نماز و دين خود خيانت نكردند. اين‏گونه بود كه نماز اول وقت براي مهندس ايجاد اعتماد كرده بود. كارگران با شنيدن اين مطلب از كار خود پشيمان شدند و حسرت نمازهاي از دست رفته را خوردند و به فكر فرو رفتند[29].   [1] . نماز و دانشگاه دبیر خانه دائمی اجلاس سراسری نماز ج 2 ص270 [2] . وسايل الشيعه، ج3، ص480. [3] . كنزالعمال، ج 7، ص 623. [4] . بحار الانوار، ج 88، ص 5. [5] . فروغ کافی ج3، 482. [6] . مجموعة ورام(تنبيه الخواطر)، ج‏1، ص: 222 [7] . طه : 132 [8] . مجموعة ورام(تنبيه الخواطر)    ج‏1    ص : 222 [9] . قصا الجمل، ج1،ص 386. [10] . وسائل الشیعه،ج14،ص116) [11] . آداب سفر در فرهنگ نيايش، ص: 109 [12] . ثواب الاعمال، ص 70. [13] . ماهنامه تربیت سال 1375 شماره 9 ص 60 [14] . بحارالانوار، ج 78، ص39). [15] . حكم النبي الأعظم صلى الله عليه و آله و سلم‏ ج 7ح [16] . حكم النبي الأعظم صلى الله عليه و آله و سلم‏ ج 7ح [17] . الكافي، ج‏2، ص: 231 [18] . كنزل العمال، ج 4، ص 21. [19] . جامع الاحادیث ج 22، ص66 [20] . داستانها و حكايتهاى نماز، ص 165 / نماز اوّل وقت، ص 139. [21] . بحار الانوار، ج 88، ص 20. [22] . مجله حوزه، ش 32، ص 90. [23] . سرگذشت‏هاى ويژه از زندگى امام خمينى قدس‏سره، ج 1، ص 65 / محراب عشق، ص 73. [24] . حكم النبي الأعظم صلى الله عليه و آله و سلم‏ ج 7ح 10399 [25] . غررالحکم ح 9944   [26] . میزان الحکمه، ج5، ص422. [27] . سوره طه، آیه 124. [28] . الکافی ج3 ص474. [29] . فروع دين، صص 64 و 65.