امیر النحل

امیر النحل یکی از القاب امام علی علیه السلام است.
نحل زنبور عسل را گويند.
علامه سبط ابن جوزى گويد: مؤمنان به زنبور عسل مانند، زيرا زنبور عسل چيز پاكيزه میخورد و چيز پاكيزه مى نهد، و على اميرمؤمنان است.[۱]
شاعرى گفته است:
ولايتي لامير النحل تكفيني × عندالممات و تغسيلي و تكفيني
و طينتي عجنت من قبل تكويني × من حب حيدر كيف النار تكويني.[۲]
«ولايت و دوستى من با امير نحل، در وقت مرگ و غسل و كفن مرا كفايت می كند. سرشت من پيش از آفرينشم با دوستى حيدر آميخته، پس چگونه آتش مرا خواهد سوخت؟».[۳]
وجه تشبيه شيعه به زنبور عسل
امام صادق عليهالسلام فرمود: محققا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان پرندگان هستيد. اگر پرندگان از محتواى درون زنبور عسل باخبر بودند يك زنبور عسل باقى نمى ماند و همه را میخوردند. همچنين اگر مردم را از محبتى كه شما از ما خاندان در دل داريد باخبر می شدند شما را با زخم زبانهاشان مىخوردند و در نهان و آشكار به شما ناسزا می گفتند. خداوند رحمت كند بنده اى از شما را كه بر ولايت ما باشد.[۴]
محمد باقر کمره ای در ذیل این حدیث در مورد وجه تشبیه شیعه به زنبور عسل می گوید:
تشبيه شيعه به زنبور عسل چند وجه دارد:
يكم: اين كه عسل درون آنها لذيذتر همه خوردنيهاست و عقيده شيعه و ولايت ائمه لذيذتر غذاى معنوى است.
دوم: اين كه عسل درمان بيماريهاى تن است كه خداى تعالى فرموده (سوره نحل/69) در آن است درمان مردم و عقيده شيعه درمان همه دردهاى روحى است.
سوم: ناتوانى زنبور عسل در ميان پرنده ها و ناتوانى شيعه در حال تقيه در برابر مخالفان.
چهارم: فرمانبرى شديد زنبور عسل از رئيس خود چون فرمانبرى شديد اطاعت شيعه از امام خود.
پنجم: آنچه همين خبر است كه آنان ميان آدميزاده ها چون زنبور عسلند ميان پرنده ها در اين كه اگر بدانند چه در درون دارند آنان را ميخورند براى لذت، آن چنانچه اگر مخالفان بدانند آن دين حقى كه در دل شيعهپرست آنها را از عناد بكشند و به قولى اگر پرنده ها حسد داشتند چون آدمى و ميدانستند در درون آنها عسل است و سبب عزت آنها است نزد آدميزاده از روى حسد آنها را ميكشتند چنانچه اگر مخالفان ميدانستند در درون شيعه چيزيست كه سبب عزت آنهاست نزد خدا از حسد با همان زبان خود آنها را نابود ميكردند تا چه رسد به دست و سر نيزه و آن چه ما گفتيم روشنتر و بى تكلف تر است.[۵]
پانویس
۱. تذکرة الخواص، ص 5.
۲. أی تحرقنی، من کوی یکوی.
۳. اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليهالسلام، احمد رحمانى همدانى، ص 44.
۴. البحار، ج 24، ص 112.
۵. آداب معاشرت، محمدباقر كمره اى ، ترجمه جلد شانزدهم، بحارالانوار، ج 2، ص 276
نماز عاقبت به خیری در ماه رجب هر جمعه
قال رسول الله صلى الله عليه وآله:
من صلى يوم الجمعة في شهر رجب ما بين الظهر والعصر أربع ركعات، يقرء في كل ركعة الحمد مرة وآية الكرسي سبع مرات و (قل هو الله أحد) خمس مرات، ثم قال استغفر الله الذي لا إله إلا هو واسأله التوبة - عشر مرات، كتب الله تبارك وتعالى له من يوم يصليها إلى يوم يموت كل يوم الف حسنة وأعطاه الله تعالى بكل آية قرأها مدينة في الجنة من ياقوتة حمراء، وبكل حرف قصرا في الجنة من درة بيضاء، وزوجه الله تعالى من الحور العين ورضي عنه رضا لا سخط بعده وكتب من العابدين، وختم الله تعالى له بالسعادة والمغفرة، وكتب الله له بكل ركعة صلاها خمسين ألف صلاة وتوجه بألف تاج، ويسكن الجنة مع الصديقين ولا يخرج من الدنيا حتى يرى مقعده من الجنة.
از رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت شده است: کسی که چهار رکعت نماز بخواند مابین ظهر و عصر جمعه، در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و آیه الکرسی هفت مرتبه و سوره توحید پنج مرتبه و بعد از نماز ده مرتبه بگوید: «استغفرالله الذی لا اله الّا هو و اسأله التّوبه».
ثواب: بنویسد خدای تعالی برای او هر روز تا بمیرد هزار حسنه و عطا می فرماید خدا به او به اندازه هر آیه که قرائت کرده شهری در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفی قصری در بهشت از درّ سفید، و تزویج می فرماید خدای تعالی به او حور العین،
و راضی می شود از او به رضایی که سختی و غضبی بعد از او نباشد و نوشته می شود از عبادت کنندگان و ختم عمرش به سعادت و مغفرت است
برای هر کلمه از این نماز ثواب ۵۰ هزار رکعت برای او ثبت کنند
و در بهشت همنشین صدیقین میشود
و از دنیا نمیرود تا اینکه جایگاه خود در بهشت را میبیند .
اقبال الاعمال سید بن طاووس
@mthsadeg
پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم میافزاید: «وجعَل فیّ النّبوةَ والبرکةَ وجعل فی علیّ الفصاحةَ والفُروسیّةَ وشقّ لنا إسمیْن من أسمائه فذو العرش محمودٌ وأنا محمّد واللّه الأعلی وهذا علیّ»[۲] ؛ در من نبوّت و برکت قرار داد و در علی(علیهالسلام) فصاحت و سوارکاری و شهسواری. نامهای ما را از دو نام خویش جدا کرد. نام من محمّد است که از نام «ذوالعرش محمود» برگرفته شد و نام علی(علیهالسلام) از «اللّه الأعلی».
@mthsadeg
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سلم :
مَنْ لَمْ یَصْبِرْ عَلیَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً، بَقِیَ فی ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً.
آنکه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نکند، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند.) بحار الأنوار، ج ۱، ص ۷۷
@mthsadeg
✔️ مقام خلیل اللهی حضرت ابراهیم علیهالسلام در پی کثرت صلوات بر محمد و آل محمد صلواتاللهعلیهمأجمعین
#عبدالعظیم_حسنی علیه السلام گوید از حضرت #امام_هادی علیهالسلام شنیدم که فرمودند :
خداى عز و جل #ابراهيم علیهالسلام را براى اين جهت #خليل خود گردانيد كه بسيار صلوات بر #محمد_و_آل_محمد علیهم السلام میفرستاد .
«عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَال: «سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِكَثْرَةِ صَلَاتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِه.»
📚 وسائل الشيعة - ط الإسلامية، ج 4، ص 1212، ح 9
📚 بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث، ج 91، ص 54، ح 23
📚 تفسیر البرهان، ج 2، ص 178
📚 علل الشرایع، ج1، ص 34
#اللهم_عجل_لولیك_الفرج
#التماس_دعای_فرج
➖➖➖➖➖➖➖➖
@mthsadeg
ابن مسعود گفت : از #پیامبراکرم صلی الله علیه وآله و سلم شنیدم می فرمودند :
خورشید دو جانب دارد، یک طرف آن برای اهل آسمانها می درخشد و یک طرف برای اهل زمین بر روی هر دو طرف نوشته است،
سپس فرمودند : می دانید آن نوشته چیست؟
عرض کردیم؛ خدا و پیامبرش دانا ترند،
فرمودند : نوشته ای که به جانب آسمانها است این است،
«الله نور السموات والأرض »
و اما طرف زمین نوشته است، #اميرالمؤمنين علیه السلام نور الارضین.
📚 بحارالانوار ج 7، ص 9
سوره نور، آیه 35
اللهم عجل لولیک الفرج الساعه
@mthsadeg