eitaa logo
معاونت تهذیب مدرسه علمیه باقر العلوم ع
59 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
983 ویدیو
343 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ؛ عزیزان برای ارتباط با مدیر به این آدرس رجوع کنید . @mostafa6063 <<<<<
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه204، آیات 107 تا 111 🗓1399/06/01 🌹 @nedaye_tahzib
130.pdf
119.7K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ معاد جسمانی ✏️زنده کردن اسخوان پوسیده 🗓1399/06/01 🌹 @nedaye_tahzib
شنبه 22.pdf
103K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و دوم( شنبه) ✅ تجسم اعمال ❌نقش آگاهی از تجسم اعمال در کاهش گناه 1 🗓1399/06/01 🌹 @nedaye_tahzib
✅زمان‌بندی آزمون سالانه حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه سال 1399 اعلام شد.
/ روز دوم موضوع: ورود کاروان حسینی به کربلا به نظر بسیاری از مورخین، کاروان امام حسین علیه السلام در روز دوم محرم وارد کربلا شدند. البته ورود ایشان به کربلا با پیشنهادهایی نیز همراه بود مثل این که زهیر بن قین به حضرت پیشنهاد می کند که در روستایی به نام «عقر» که در همان نزدیکی بود مستقر شوند که حضرت نمی پذیرند و می فرمایند: «اللهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنَ العَقر؛ [1] خدایا از نکبت به تو پناه می برم.» حضرت به محض ورود به کربلا، رو به اصحاب خود، فرمودند: «النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُونَ؛ [2] مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست با دین مدارا مى ‏کنند تا آنجا که معیشت آنان اقتضاء مى ‏کند و هنگامى که دچار بلاء شوند دینداران بسیارى کم هستند.» این جملات، گویای علت وقوع امام در بزنگاه کربلاست. یعنی، اگر نگاه دنیاپرستانه مردم نبود، چنین سرنوشتی برای امام و حجت الهی رقم نمی خورد. منابع: [1]تاریخ ‏الطبری،ج‏5،ص:409. [2] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بیروت) - بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق، ج‏44 ؛ ص383. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
/ روز دوم موضوع: درس های مهم تربیتی از ورود کاروان حسینی به کربلا به نظر می رسد، مهم ترین درسی که از واقعه ورود کاروان حسینی برای ارادتمندان به آن حضرت وجود دارد، تحلیل چگونگی روبرو شدن با بلایا و آزمون های سخت الهی است. امام حسین علیه السلام در عمر مبارک خود، آزمون های بزرگی را پشت سر گذارده اند ولی بی تردید هیچ کدام از آنها قابل مقایسه با آزمون کربلا نیستند. تحلیل چگونگی ورود به کربلا و روبرو شدن با زمان و مکان این آزمون سخت و مصیبت عظیم، ارزشمندترین توشه ای است که می توان از روز دوم محرم به غنیمت برد. بر این اساس، درس های مهمی از ورود کاروان حسینی به کربلا قابل استفاده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم: 1.. گوش به زنگ امتحان قرآن کریم، اصل وجود آزمون هایی برای تعیین معیار ایمان افراد را حقیقتی غیر قابل تردید دانسته و می فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون‏؛ [3] آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى ‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏ گیرند.» با توجه به این آیه شریفه، همه ما باید هر لحظه، منتظر آزمون های الهی باشیم و این که، شاید بزرگ ترین آزمون زندگی مان همین یک ساعت بعد باشد. همین منتظر آزمون بودن، تأثیر زیادی بر بقیه ماجرا داشته و غلبه بر سختی های امتحان را آسان می کند. چرا که بسیاری از افراد، هنگام روبرو شدن با آزمونی که اصلاً انتظارش را نداشتند به ناگاه از خود و خدای خود می پرسند که: چرا من؟ چرا الآن؟ در حالی که اگر از قبل، ذهنشان را آماده کرده باشند به راحتی آن را قبول کرده و به سرعت به استقبال سختی های آن و تلاش برای موفقیت در آن می روند. با این که امام حسین علیه السلام قرار نبود این گونه مورد استقبال قرار گیرد و خود، خانواده و یاران اندکش را در بیابانی تحت محاصره دشمن ببیند اما آمادگی همیشگی حضرت برای استقبال از آزمون های رنگارنگ الهی باعث شد به راحتی شرایط به وجود آمده را بپذیرد و دستور به استقرار در کربلا بدهد؛ و البته مؤمن باید اینچنین باشد و آمادگی همیشگی برای بندگی کردن را از امامش حسین بن علی علیهما السلام بیاموزد. 2.. باز هم دعا؛ باز هم آرامش ایشان پس از اطمینان از نام سرزمین، فوراً با مددخواهی از خدای متعال به استقبال این آزمون خطیر رفتند و با زبان دعا، دیگران را نیز از ماجرایی که در حال وقوع است با خبر کردند. فرمودند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکَرْبِ وَ الْبَلَاءِ؛ [4] خدایا من از سختی و بلا به تو پناه می برم.» پس، شروع با دعا و کمک خواستن از خدا، درس مهم دیگری هنگام مواجهه با مصیبت هاست. دعا و راز و نیاز با خدای متعال و سخن گفتن از ضعف و ناتوانی خود در پیشگاه الهی، ضربه هولناک و ناگهانی قرار گرفتن انسان در یک امتحان سخت را قابل تحمل کرده و موجب بازیابی روانی انسان جهت اتخاذ تصمیم و عکس العمل صحیح می شود. 3.. باز هم پای اخلاق در میان است امتحان، هر اندازه هم که سخت باشد، رعایت اخلاق در آن نقش اساسی در نمره نهایی دارد. سختی آزمون الهی نمی تواند دلیلی برای کم گذاشتن از پیمانه اخلاق و جوانمردی شود؛ چنان که وقتی هنوز جز لشکر حر، لشکری از دشمن به کربلا نرسیده بود، زهیر ضمن اشاره به اضافه شدن بر تعداد لشکریان دشمن در روزهای پیش رو، به امام حسین علیه السلام پیشنهاد داد که تا تعداد افراد دشمن بیشتر از این نشده مبارزه را آغاز کنند ولی حضرت فرمودند: "ما کُنتُ لَأَبدَأَهُم بِالقِتالِ‏؛ [5] من آغازگر جنگ نخواهم بود". این، یعنی هدف حضرت پیروزی در همه عرصه ها ازجمله عرصه اخلاق است. *با اقتباس از مقاله: درس های تأمل برانگیز تربیتی ورود امام حسین به کربلا / محسن رفیعی وردنجانی منابع: [3] سوره عنکبوت، آیه 2. [4] ابن طاووس، على بن موسى، اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى - تهران، چاپ: اول، 1348ش، ص81. [6] تاریخ ‏الطبری،ج‏5،ص:409. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
25.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 سلسله مباحث «راه و رسم طلبگی»...استاد عالم زاده نوری؛ جلسه اول/قسمت1 ✅توقّع مردم از طلبه ها اینست که: کار طلبگی را متقن،حرفه ای،مسلّط و تخصّصی انجام دهند. 🔸نه تنها مردم،بلکه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و خداوند متعال هم،این توقّع را از ما طلبه ها دارند. ✍️کار متقن،نیاز به آموزش دارد⬅️هرچه کار ،بزرگ تر و مهم تر باشد،آموزش بیشتری نیاز دارد. 📎کار طلبگی،جرّاحی قلب باطنی انسان است. 🔹معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه🔹 💐 @nedaye_tahzib
30.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 سلسله مباحث «راه و رسم طلبگی»...استاد عالم زاده نوری؛ جلسه اول/قسمت2 ◀️ آغاز کار طلبه،تحصیل علم است. علم دین ⬅️ فهم معارف اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السّلام ✍️یادگیری را یاد بگیریم. 👇روش یادگیری حرفه ای: 1️⃣استفاده از قلم🖋(اَلّذِی عَلّمَ بِالقَلَمِ...العلق/4) 2️⃣پر هیز از تن آسایی و لذّت جویی🚫(امیرالمومنین علیه السّلام: لا یُدرَکُ العِلمُ بِراحَهِ الجِسمِ...غررالحکم و دررالکلم،ج1،ص778) 3️⃣تکرار آموخته ها🔁(الدّرس حرفٌ و التّکرار اَلفٌ) 🔹معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه🔹 💐 @nedaye_tahzib
35.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 سلسله مباحث «راه و رسم طلبگی»...استاد عالم زاده نوری؛ جلسه اول/قسمت3 ❓اشکال:قانونِ «تکرار آموخته ها برای یادگیری» کلّیّت ندارد چون براساس تجربه،بدون تکرار هم می توان آموخت؟ ✨جواب : تکرار،همه جا لازم است و بدون تکرار،چیزی یاد نمی گیریم منتها روش های تکرار مختلف است: ✔️تکرار ارادی و آگاهانه ✔️تکرار قهری⬅️مرور اتفاقات و مطالب جذّاب در ذهن به صورت ناخودآگاه 🔹در مقام تحصیل باید برنامه تکرار آگاهانه داشته باشیم. 🔗چرخه فراگیری در حوزه علمیه: 1️⃣پیش مطالعه 2️⃣حضور در کلاس 3️⃣پس مطالعه و تفکر 4️⃣مباحثه 5️⃣خلاصه نویسی 🔹معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه🔹 💐 @nedaye_tahzib
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت شماره 6 🔹موضوع: جامعیت یا تخصص / قسمت دوم عمل معصوم تابلوی زیبایی است که باید سرمشق حرکت همة ما باشد. حوزة امام صادق نمونة مطلوب یک حوزة علمیة اسلامی است که زیر نظر شخص معصوم اداره می‌شده است. آن‌گونه که از روایات بر می‌آید اصحاب امام صادق با توانایی‌های مختلف، آمادگی‌های متفاوتی برای ارائة خدمات اسلامی متنوع کسب کرده بودند و به تناسب این آمادگی‌ها در شرایط مختلف بهره می‌رسانند. محمد بن مسلم، ابان بن تغلب و زراره بن اعین در فقه، هشام بن حکم و مؤمن الطاق در بحث‌های کلامی و عقیدتی، جابر بن حیان در علم شیمی و.. . زبان‌زد بوده و در همان رشته، خدمتی ارائه می‌کردند. گاهی امام، دانشمندانی را که برای بحث و مناظره مراجعه می‌کردند، راهنمایی می‌کردند تا با یکی از شاگردان که در آن رشته تخصص داشت، مناظره کنند. "هشام بن سالم" می‌گوید: روزی با گروهی از یاران امام صادق(علیه السلام) در محضر آن حضرت نشسته بودیم. یک نفر مرد شامی اجازة ورود خواست و پس از کسب اجازه، وارد مجلس شد. امام فرمود: بنشین. آنگاه پرسید: چه می‌خواهی؟ مرد شامی گفت: شنیده‌ام شما به سؤالات و مشکلات مردم پاسخ می‌گویید. آمده‌ام با شما بحث و مناظره کنم. امام فرمود: در چه موضوعی؟ شامی گفت: در بارة کیفیت قرائت قرآن. امام رو به حمران کرد و فرمود؟ جواب این شخص با تو است. مرد شامی گفت: من می‌خواهم با شما بحث کنم نه با حمران. حضرت فرمودند: اگر حمران را محکوم کردی، مرا محکوم کرده‌ای. مرد شامی ناگزیر با حمران وارد بحث شد. هرچه شامی پرسید، پاسخ قاطع و مستدلی از او شنید، به طوری که سرانجام از ادامة بحث فروماند و سخت ناراحت و خسته شد. امام فرمود: (حمران را) چگونه دیدی؟ گفت: راستی که حمران خیلی زبردست است، هرچه پرسیدم به نحو شایسته‌ای پاسخ داد. شامی گفت: می‌خواهم در باره لغت و ادبیات عرب با شما بحث کنم. امام رو به ابان بن تغلب کرد و فرمود: با او مناظره کن. ابان نیز راه هرگونه گریز را به روی او بست و وی را محکوم ساخت. شامی گفت: می‌خواهم در بارة فقه با شما مناظره کنم. امام به زراره فرمود: با او مناظره کن. زراره هم با او به بحث پرداخت و به سرعت او را به بن‌بست کشاند. شامی گفت: می‌خواهم در بارة کلام با شما مناظره کنم. امام به مؤمن طاق دستور داد با او به مناظره بپردازد. طولی نکشید که شامی از مؤمن طاق نیزشکست خورد. به همین ترتیب وقتی که شامی درخواست مناظره در بارة استطاعت (قدرت و توانایی انسان بر انجام یا ترک خیر و شر) توحید و امامت نمود، امام به ترتیب به حمزة طیار، هشام بن سالم، و هشام بن حکم دستور داد با وی به مناظره بپردازند و هر سه، با دلایل قاطع و منطق قوی، شامی را محکوم ساختند. با مشاهدة این وضع، ‌امام از خوشحالی تبسم فرمودند. منبع: اختیار معرفه الرجال، شیخ طوسی، ص 278. قاموس الرجال، محمد تقی تستری، ص 416، سیرة پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص362. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
کوتاه ولی تأمل برانگیز: 💥روزی دست پسر بچه‌ای در گلدان کوچکی گیر کرد و هر کاری کرد، نتوانست دستش را از گلدان خارج کند. به ناچار پدرش را به کمک طلبید. اما پدرش هم هر چه تلاش کرد نتوانستند دست پسر را از گلدان خارج کنند. گلدان گرانقیمت بود، اما پدر تصمیم گرفته بود که آن را بشکند. قبل از این کار به عنوان آخرین تلاش به پسرش گفت: «دستت را باز کن، انگشت‌هایت را به هم بچسبان و آنها را مثل دست من جمع کن. آن وقت فکر می‌کنم دستت بیرون می‌آید.» پسر گفت: «می‌دانم اما نمی‌توانم این کار را بکنم.»پدر که از این جواب پسرش شگفت‌زده شده بود پرسید: «چرا نمی‌توانی؟» پسر گفت: «اگر این کار را بکنم سکه‌ای که در مشتم است، بیرون می‌افتد.» ✅ شاید شما هم به کار این پسر بخندید، اما واقعیت این است که اگر دقت کنیم می‌بینیم که همه ی ما در زندگی به بعضی چیزهای کم‌ارزش چنان می‌چسبیم که هدفی که برای آن خلق شده ایم و زندگی ابدی که پس از رفتن از این دنیا داریم را فراموش می‌کنیم و بعد در جهان آخرت تا ابد حسرت خواهیم خورد به خاطر کم کاری ها و غفلت از این حقیقت عظیم یعنی موقتی بودن دنیا و ابدی بودن جهان آخرت کانال حال خوش 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
16.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زِ نو آمد ، به تن کن رخت ماتم، به اذن مادر ارباب عالَم... 👈نوحه ای قدیمی و زیباازحاج محمود کریمی @mtmbkt
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه206، آیات 118 تا 122 🗓1399/06/03 🌷 @nedaye_tahzib
مسیر کاروان امام حسین علیه السلام از مکه تا کربلا منازلی که این کاروان طی کرده ، به ترتیب ، عبارت اند از : ۱. مکه ، ۲. تنعیم ، ۳. صفاح ، ۴. بستان ابن عامر، ۵. ذات عِرق ، ۶. غمره ، ۷. مسلح ، ۸. افیعیه ، ۹. معدن بنی سلیم ، ۱۰. عمق ، ۱۱. سلیلیه ، ۱۲. ربذه ، ۱۳. مغیثة الماوان ، ۱۴. نقره ، ۱۵. حاجر ، ۱۶. سمیراء ، ۱۷. توز ، ۱۸. فید ، ۱۹. اجفر ، ۲۰. خزیمیه ، ۲۱. زرود ، ۲۲. ثعلبیه ، ۲۳. بطان ، ۲۴. شقوق ، ۲۵. زباله ، ۲۶. قاع ، ۲۷. عقبه ، ۲۸. واقصه ، ۲۹. شراف ، ۳۰. ذو حسم ، ۳۱. بیضه ، ۳۲. عذیب الهِجانات ، ۳۳. رهیمه ، ۳۴. قصر بنی مقاتل ، ۳۵. طف ، و ۳۶ . کربلا . 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
132.pdf
112.2K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اوصاف و اسامی روز قیامت ✏️2. روز پشیمانی 🗓1399/06/03 🌷 @nedaye_tahzib
26.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج محمود کریمی مداحی بسیار زیبا و انقلابی محمود کریمی در خیابانهای تهران 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
راز عاقبت به خیر شدن جناب حرّ 1.. سپری به نام «ادب» جناب حرّ هر چند خطاهای بزرگی داشت - به عنوان مثال قصد داشت که حضرت سید الشهدا علیه السلام را به دشمن تحویل دهد یا اینکه راه را بر حضرت بست- اما این خطاها را جبران کرد. ایشان در عین این که با امام مخالفت می کرد ولی ادب را هم رعایت می کرد. بخصوص در احترام نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها ادب خود را به شکل برجسته‌ای نشان داد. آن چنان که وقتی حضرت خطاب به او فرمودند: «سَکَلَتکَ اَمُّک؛ مادرت به عزایت بنشیند» جناب حرّ گفت: «اگر در میان عرب کسی جز شما مادرم را یاد می کرد من نیز مادر او را یاد می کردم اما عظمت مادر شما حضرت زهرا سلام الله علیها مانع از این کار است.» به عبارت دیگر نقطه برجسته ی ادب حّر در برابر امام، مسئله ادب او نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها است. امروز در جامعه ما این مسئله بسیار مورد نیاز است و ما بسیار به این سپر بزرگ (ادب) نیاز داریم. برای منتظران امام عصر علیه السلام نیز این مسئله درس بزرگی است که حتی با دشمن خود «ادب» را مراعات کنند. 2.. تفکر و تعقل روایت داریم که یک ساعت تفکر از عبادت 70 سال بهتر است. از شیخ مرتضی انصاری سوال کردند که چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا می شود کسی یک ساعت تفکر کند و این تفکر او از عبادت 70 ساله یک عابد برتر باشد؟ شیخ انصاری فرمودند: «بله، فکری مانند فکر جناب حرّ در روز عاشورا؛ او یک ساعت تفکر و تأمّل کرد و بهشت و جهنم را تشخیص داد؛ اما عمر سعد سالها عبادت کرد و در پایان نتوانست راه درست را تشخیص دهد» بنابراین برتری یک لحظه تفکر از 70 سال عبادت را می توان از جناب حر آموخت. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com