چالش آزادی!!!
@mtra1395
💢در ابتدای مطلب باید بدانیم که مدل های رایج حکمرانی در جهان دو گونه اند:
1⃣دیکتاتوری؛ که غالبا دامنه قدرت حاکم(دولت) در این مدل، اصطلاحا از نوع توتالیتاریسم(دولتی که تمام جنبههای زندگی مردم را تحت کنترل دارد)، است.
2⃣دموکراسی؛ دامنه قدرت حاکم(دولت) در این مدل، اغلب از نوع پلورالیزم_تکثر گرایی است. به عبارتی پلورالیزم حکومتی با شیوه زندگی و عقاید متعدد اجتماعی است که در آن همه عقاید و دیدگاه ها(ادیان الهی، شیطان پرستی، همجنس گرایی و...)مجاز به تبلغ و فعالیت هستند و حکومت نیز مانند آنچه در چند سال اخیر در فرانسه و آمریکا اتفاق افتاده، از آنها حمایت کرده و آنها را به رسمیت میشناسد. چرا که اساسا یکی از ارکان دموکراسی، آزادی اجتماعی، آزادی بیان، حقوق شهروندی، حق زندگی و حقوق اقلیتها است.
🔷اما نکته اینجاست که در همین روزهای گرم تابستانی آنهم در یک کشور که در میان ملل مختلف، به مهد آزادی شهرت دارد، با بالا گرفتن اعتراضات مردمی و آشوب های خیابانی یکسری قوانین محدود کننده آزادی وضع میشود که برای عوام مردم و رسانه های ایران جالب توجه و تأمل است و این سوال برایشان ایجاد میشود که علت اینهمه محدودیت و قوانین سختگیرانه که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم در مهد آزادی، چیست؟!
چرا کشوری که در پاییز و زمستان گذشته دائم به جهت محدودیت ها در ایران اعتراض میکرد و خیرینِ اینترنت رسان که به دنبال رساندنِ اینترنت رایگان به ملت ایران بودند، اکنون در پی رادیکال کردنِ فضا و فیلترینگ و جریمه های سنگین برای والدین نوجوانانِ معترض هستند؟!
✅جواب یک چیز است؛ امنیت ملی !!!
وقتی قرار است پای امنیت یک کشور در میان باشد، دیگر آزادی تمامی عقاید و حقوق شهروندی و... معنایی ندارد چرا که امنیتْ بسترسازِ آزادیست و در شرایط آشوب اجتماعی، برخی از آزادی های اجتماعی تبدیل میشوند به یک عامل ضد امنیت !!
⚠️و اما این مطلب تلنگریست به روشنفکر نماهایی که به دلایل مختلف در زمان اعتراض_اغتشاش سال گذشته دائما بر طبل آزادی میکوبیدند لکن دریغ از اندکی تأمل و تفکر که آیا در چنین شرایطی، اساسا برخی از اقسام آزادی معنایی دارد؟!
✍🏻میثم آذرگون
#آزادی
#امنیت_ملی
#فرانسه
📍مرکز تحقیقات راهبردی آسیب های اجتماعی
@mtra1395
سهیل توانائی، پژوهشگرعرصه مخاطرات اجتماعی درجلسه کارگروه آسیبهای اجتماعی استانداری قم ۱۴۰۲/۰۴/۲۱:
🔸️دستگاه هایی که نسبت به آسیبهای اجتماعی تکلیف دارند میبایست مخاطرات محیطی را روزانه رصد وعیارسنجی کنند.
مخاطرات ذومراتب اند:
🔹️گاهی؛مانع رشدِ فردیِ شخصِ آسیب دیده میشوند. (مانند:استعمال دخانیات به صورت مخفیانه درسنین دانش آموزی که خودِ فرد را ازشکوفا سازی استعدادهایش بازمیدارد.)
🔹️گاهی؛مانعِ پیشرفت وتوسعه ناحیه ای_منطقه ای میشوند. (مانند:شیوعِ خودکشی که با وسعت یافتنِ این رفتار پرخطر قطعا بدنه حاکمیت که باید به فکر توسعه باشد، قدرت فکر، سرمایه و عملیاتش به سمت حلّ مقوله مذکور منحرف میگردد و از پیشرفت باز میماند.)
🔹️گاهی؛زمینه تهدید فرانسلی میشوند. (مانند اعتراض_اغتشاش مخلِّ امنیت که اگر ریشه یابی ومدیریت صحیح توسط حکمرانان صورت نگیرد آثار مخرّبی بر نسلها مینهد.)
🔸️دستگاه های عضو در شورای فرهنگ عمومی وظیفه دارند درراستای ارتقاء فرهنگ جامعه، آموزشهای لازم و پیشگیرانه را تا گفتمان سازی در دستور کارخود داشته باشند.
🔸️اما آنچه باید موردتوجه دستگاه ها باشد این است که حیات و اثرگذاری این آموزشها، فرعِ بر پژوهش است و حیاتِ پژوهش، فرعِ بر وجود داده های دقیق است.
🔸️این مهم، ضرورت در اختیار گذاشتن اطلاعات طبقه بندی شده دستگاه ها به پژوهشگران این حوزه را دو چندان میکند تا از این رهیافت بتوان ابعاد تجزیه ای و همچنین ابعاد تحلیلی بیشتری را کشف و سپس در آموزشهای پسینی به کار برد.
مرکزتحقیقات راهبردی آسیبهای اجتماعی. قم مقدسه
@mtra1395
🔵 سهیل توانائی پژوهشگر مخاطرات اجتماعی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر_فرمانداری قم۲۵ تیر۱۴۰۲:
@mtra1395
🔷️ اگر مخاطرات اجتماعی هر کدام پدیدهای هستند (که هستند) پس حاکمیت و سَمَنها ناچاراً باید جهت مبارزه صحیح و به هنگام با مخاطرات، "پدیده شناس _ پدیده پژوه" باشند.
🔹️نه فعالین عرصه علوم اسلامی_انسانی
🔹️نه دستگاههای تبلیغی_فرهنگی وسیاستگذار
🔹️نه سَمَنها وگروههای مردم نهاد
"" نمیتوانند ادعای آسیب شناسی و مبارزه با تهدیدها را داشته باشند اگر پدیده شناس نباشند.""
🔷️ اگر هر دستگاهی واحد تحقیقات خود را به طور هدفمند (کشف ابعاد مختلف و متعدد پدیده ها) تقویت کند:
🔹️اولا هزینه هایی که سیستم برای مبارزه با آسیبها میدهد هدفمند به مصرف میرسد.
🔹️ثانیا از اتلاف وقت با برگزاری جلسات متعدد و کم بازده جلوگیری میشود.
🔹️ثالثا از سرگردانی و هدررفت توان نیروی انسانیِ سازمان_سَمَن ها جلوگیری میشود.
🔷️ اینکه پدیده خودکشی چیزی است و پدیده اغتشاش چیز دیگری است و پدیده کشف حجاب و اعتیاد چیز سوم و چهارمی است و...، بیانگر این است که منشأ هر کدام متفاوت از منشأ دیگریست و پر واضح است که آثار مخرّب آن در جامعه نیز متفاوت و متعدد است.
🔹️از همین رو "پدیده پژوهی" برای دستگاهها و متفکران حوزوی و دانشگاهی و سایر فعالین عرصه فرهنگ لازم و ضروری است.
🔹️توجه به این نکته مهم است که کلیه فرآیند "پدیده شناسی" باید بدون مصلحتاندیشی و بدون قضاوت پیشین جهت؛
۱.بررسی تفاوت پدیده ها
۲.نسبت پیوستگی وعدم پیوستگی پدیده ها با یکدیگر
۳. بررسی روابط مستقیم و تعاکس با سایر پدیده ها
صورت پذیرد.
@mtra1395
📖صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَالْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ،
وَالاِْحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُیُوبِ.📖
🍀امام(علیه السلام) فرمود:
سینه عاقل گنجینه اسرار اوست، خوشرویى و بشاشت، دام محبت است و تحمل ناراحتى ها گور عیب هاست.(۱)🍀
حکمت ۶ نهجالبلاغه
مرکز تحقیقات راهبردی آسیب های اجتماعی 👇👇👇
@mtra1395
📜☆آینده انقلاب اسلامی_شهید مطهری☆
☑️ژاوش مطالب۶
🖋سید هادی محمودی امجد
@mtra1395
❓اساسا آزادی چیست و چه حقی است برای بشر؟
🌐آزادی را از هر مقولهای بدانیم یک واقعیت مقدس است.« آزادی حیوانی داریم و آزادی انسانی».
🦍آزادی حیوانی یعنی آزادی شهوات، آزادی هوا و هوسها، آزادی تمایل به جنایتها.
✅ آن واقعیتی که مقدس است آزادی حیوانی نیست، بلکه "آزادی انسانی" است.
📍فرق میان آزادی عقیده و آزادی تفکر:
💠تفکر یعنی همان استعداد انسانی بشر که میتواند در مسائل علمی و منطقی بیندیشد. این استعداد حتما باید آزاد باشد.پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است.
💠اما عقیده: میدانیم هر عقیدهای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر ناشی از یک سلسله عادتها، تقلیدها وتعصبهاست نه این که چون فکر کرده، این عقیده را گرفته است بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است. این عقیده نوعی انعقاد است یعنی فکر و اندیشهاش به جای این که باز باشد بسته و منعقد شده .
✅حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بتپرست باید آزاد باشد برای این که بت را بپرستد یا نه؟ عقل و فکر این شخص اسیر است، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم.
#آینده _انقلاب _اسلامی
#اهداف _روحانیت _در مبارزات
صفحه۳۷_۳۹
مرکز تحقیقات راهبردی آسیب های اجتماعی.
به مترآبپیوندید وزنجیره تبیین باشید.👇👇
@mtra1395
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجه الاسلام توانائی پژوهشگر عرصه پیشگیری از آسیب های اجتماعی استان، در جمع فرهنگیان آموزش و پرورش قم در قالب کارگاه آموزشی"نقش هوشهای ۱۴ گانه در کاهش آسیبهای اجتماعی" مورخ ۲۵ مرداد۱۴۰۲بیان داشتند:
🔸️در میدانهای اجتماعی بیش از آنچه به فکر بزهکاران باشید در تعقیب بزهکار پروران باشید.
🔸️آسیبها، پدیده هایی قاعده مند(غیرتصادفی)، کُنش دائم و مُسری هستند لذا مجموعه فرهنگیان میبایست با نگاه ژرف در پی زدایش آنها باشند.
✴کار زیبای دختران انقلاب در مواجهه با پدیده کشف حجاب و آسیب بی حجابی، به جدّ ستودنی است چون همراه با درک صحیح موقعیت بزه دیدگان و با نهایت هنرمندی است.
🔸️هر فرهنگی باید در دفع آسیب های دانش آموزان یک مهندس فرهنگی باشد بنابراین دفع آسیب، مستلزم آسیب پژوهی پدیده هاست.
#پیشگیری_از_آسیب_های_اجتماعی
به مترآ بپیوندید و زنجیره تبیین باشید.
@mtra1395
به مناسبت نزدیکی به سالگرد فتنه ی "پسا مهسا " توصیه می شود ۵ نوانما پدیده زاییده را در مترآ مشاهده کنید و سایرفرهیختگان را به دیدن آن دعوت نمایید.
@mtra1395
نوانما اول
https://eitaa.com/mtra1395/49
نوانما دوم
https://eitaa.com/mtra1395/59
نوانما سوم
https://eitaa.com/mtra1395/78
نوانما چهارم
https://eitaa.com/mtra1395/103
نوانما پنجم
https://eitaa.com/mtra1395/117
در 👇تیزر ۵ قسمت رو میتوانید ببینید.
https://eitaa.com/mtra1395/47
@mtra1395
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز نشر باز نشر بازنشر
🎥 آنچه در ۵ قسمت پدیده زاییده خواهید دید.
🎬 تفاوت مبادی و غایی اعتراض و اغتشاش.
🎬 وظیفه ۴دسته در این خصوص:
آحاد- متفکران- مدیران میانه- سیاست گذاران کلان.
🎬 تحول خواهی اجتماعی _ رویکرد مردم و حاکمیت در اینباره.
🎬 رسانه های عبری-عربی-غربی و تولد بصیرت.
🎬نقش پیشگیرانه قوه وضابطان قضایی.
در مترآ
مرکز تحقیقات راهبردی آسیبهای اجتماعی.
دعوتنامه کانال را برای مخاطبان اهل فکر ارسال نمایید.
@mtra1395
زنجیره تبیین باشید.
30.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجه الاسلام توانائی در جمع مسئولین پیشگیری ازآسیبهای اجتماعی ادارات آموزش و پرورش استان قم ابراز داشتند:
🔹️شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع عالی سیاستگذار،تصمیمگیر و هماهنگ کننده امور فرهنگی، آموزشی وپژوهشی کشور در سندنویسی ها به "سهم ونقش دستگاه ها در پدیده های نوظهور" وهمچنین به "تربیت نسل هویت دار" توجه ویژه نمایند.
🔹️کُنش افراد در دستگاهها(اساتید در دانشگاهها _ معلمان در آموزش و پرورش _ روحانیون در حوزه ومنابر _ صداوسیما در رسانه ملی _ بسیج در محلات _ سازمان تبلیغات و اداره فرهنگ وارشاد و ...) باید معطوف والبته منتج به تربیت نسل سویه دارباشد(نه تربیت کور).
🔹️سویه وجهتِ تربیتِ نسل بعد باید به سمت "هویت داریِ جوانِ ایرانیِ مسلمان" باشد. نسلی تربیت شود که با نظام نسبت داشته باشد و ۵ ویژگی داشته باشد.
*نظام اسلامی را دوست داشته باشد.
*نظام اسلامی را مقدّس بداند.
*دغدغه نظام اسلامی را داشته باشد.
*از نظام اسلامی صیانت نماید.
*نظام اسلامی را اعتلا ببخشد.
البته این ۵ مرحله فرعِ بر این است که ما نسلی تربیت کنیم که "نظام ِ اسلامی را بفهمد"
🔹️در بدنه دانش آموختگان و حتی کارمندان ادارات ضعف جدی در بیان ارزشها، آرمانها و خدمات نظام داریم . چرا برخی از بیان نسبت خود با نظام اِبا دارند؟ چرا از بیان اینکه نقشِ من برای اعتلاء نظام وکشور این است و آن است هراس داریم؟
به "مترآ "بپیوندید و زنجیره تبیین باشید.
@mtra1395
هدایت شده از محسن قنبریان
بسم الله الرحمن الرحيم و له الحمد
📚 مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🎙 با ارائه:
حجت الاسلام والمسلمین استاد قنبریان
🔻ویژهی:
🔹طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
🔹و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
📍مکان: تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
✅ جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.