eitaa logo
قَلْبــــــ سَلِیمــْـــ♥
427 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1هزار ویدیو
362 فایل
﷽ ولتکن منکم امة يدعون الي الخیر کانال «قلب سلیمـــــ» یک پشتیبان برای مبلغین از جهت تولید محتوا می باشد. "گروه فرهنگی،تبلیغی قلب سلیمـــ "استان قم. 📲ادمین کانال👇 🌍 @moballegh_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 روزانه از قرآن کریم 📜 9⃣6⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙در محضر نورانی حضرت امیر المؤمنین صلوات الله و سلامه علیه🔻 🔰 الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ. 💥امام(عليه السلام) فرمود: 🔰حلم همچون يك قوم و قبيله است (در يارى كردن انسان در مقابل سفيهان). 🌹نهج البلاغه حکمت418🌹 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 💠 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯👇
شرح و تفسير بهترين ياور در برابر سفيهان امام(عليه السلام) در اين گفتار بسيار كوتاه و حكيمانه به حقيقت مهمى اشاره كرده، مى فرمايد: «حلم همچون يك قوم و قبيله است (در يارى كردن انسان در مقابل سفيهان)»; (الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ). حقيقت حلم همان بردبارى در برابر اهانت ها و سخنان درشت و سخيف و بى ادبانه افراد نادان است و هميشه در جوامع انسانى چنين افرادى بوده و هستند كه گاهى از سر حسادت و يا نادانى، افراد باشخصيت را مورد اهانت قرار داده و مى دهند. يكى از دستورات اسلام كه هم در آيات قرآن به اشاره شده و هم در روايات، سكوت و تحمل در برابر اين افراد است. قرآن مجيد مى گويد: «(وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الاَْرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً); بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بى تكبّر بر زمين راه مى روند; و هنگامى كه جاهلان آن ها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آن ها سلام مى گويند (و با بى اعتنايى و بزرگوارى مى گذرند)». و در جاى ديگر مى فرمايد: «(وَالَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً); و كسانى كه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شركت نمى كنند); وهنگامى كه با لغو وبيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند». امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى مى فرمايد: هرگاه افراد باشخصيت در مقابل نادانى كه ناسزا مى گويد و اهانت مى كند سكوت كنند و بردبار باشند مردم به يارى آن ها برمى خيزند و شخص نادان بى ادب را بر سر جاى خود مى نشانند و چه بهتر كه دشمن انسان به دست ديگران تنبيه شود. در همين كلمات قصار نهج البلاغه در حكمت ۲۰۶ خوانديم كه امام(عليه السلام)فرمود: «أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ; نخستين سودى كه شخص حليم از حلم خود مى برد اين است كه مردم در برابر شخص جاهل از او حمايت مى كنند». در حديث ديگرى كه در غررالحكم آمده همين معنى به تعبير زيباى ديگرى بيان شده است. امام(عليه السلام) مى فرمايد: «وجَدتُ الحِلمَ والاحتِمالَ أنْصَرَ لِى مِن شُجعانِ الرِّجال; بردبارى و تحمل را ياورى بهتر از مردان شجاع يافتم». اضافه بر اين، سكوت افراد باشخصيت در مقابل اينگونه افراد سبب مى شود خودشان شرمنده شوند و دهان فرو بندند همان گونه كه در حكمت ۲۱۱ آمده بود: «وَالْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيه; حلم و بردبارى دهان بند سفيهان است». ولى اگر افراد باشخصيت به مقابله برخيزند، هم مقام خودشان را تنزل مى دهند و هم بر آتش جهل جاهلان مى افزايند و نتيجه معكوس خواهند گرفت. مرحوم علامه شعرانى در پاورقى هايى كه بر شرح اصول كافى مرحوم ملاصالح مازندرانى نوشته در تفسير جمله «الحلم عشيرة» چنين مى گويد: بعضى از افراد نادان چنين مى پندارند كه حلم و بردبارى نشانه ضعف است و شخص نيرومند باغيرت هرگز آزار مردم را تحمل نمى كند زيرا قبول ظلم از ظلم كردن زشت تر و بدتر است و گاه به آيه شريفه (فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ) و آيه شريفه (وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُوْلِي الاَْلْبَابِ) و آيه (وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً) استدلال مى كنند اضافه بر اين، سكوت در برابر ظلم و رضايت دادن به آن سبب جرأت و جسارت شخص ظالم مى شود و افراد ظالم و بى ادب اگر بدانند انسان هاى باشخصيت، مأمور به سكوت اند بر ظلم و جسارتشان مى افزايند. نامبرده در پاسخ اين اشكال مى گويد: حلم و بردبارى جايى دارد و مطالبه حقوق جاى ديگر. آنچه مسلم است اين است كه انسان نبايد تسليم عواطف ناشى از شهوت و غضب شود به گونه اى كه اختيار را از او سلب كند و در مسير قوه وهميه قرار گيرد بلكه واجب است مالك نفس خويش باشد. حتى قصاص و انتقام و ايستادنش در برابر شخص متجاوز بايد به مقتضاى عقل باشد نه براى ارضاى عواطف و متابعت از هواى نفس و شهوات زيرا امتياز انسان نسبت به حيوان در همين است و پيروى از حلم از وظايف انسان است نه پيروى از هوى، و آن چيزى است كه ذخيره او براى قيامت مى شود و مقتضاى عقل همين است. از بعضى روايات معصومين(عليهم السلام) استفاده مى شود كه آن بزرگواران حتى طرز حلم كردن و برخورد با سفيهان و جاهلان را به ما آموخته اند. در حديث معروف عنوان بصرى كه خدمت امام صادق(عليه السلام) براى آموختن علم آمد ازجمله مطالبى كه امام(عليه السلام)به او فرمود اين بود: من نُه چيز را به تو سفارش مى كنم كه براى همه سالكان الى الله نيز همان را توصيه مى نمايم. سه نكته درباره رياضت نفس است و سه نكته درباره حلم و سه نكته درباره علم. آن ها را به خاطر بسپار و در آن سستى مكن. عنوان بصرى مى گويد: تمام فكر و قلبم را متوجه آن حضرت ساختم. فرمود: اما آنچه درباره رياضت نفس است اين
است كه هرگز چيزى را كه به آن تمايل ندارى نخور كه موجب حماقت است و هنگامى كه سير شدى دست به سوى غذا مبر و هنگامى كه مى خواهى چيزى بخورى بايد از حلال باشد و نام خدا را ببرى... . و اما سه نكته اى كه درباره حلم است: اگر كسى به تو بگويد: اگر يك سخن نسنجيده درباره من بگويى ده برابر آن را درباره تو مى گويم، تو در مقابل چنين شخصى بايد بگويى: اگر ده گفتار نسنجيده بگويى حتى يكى هم نخواهم گفت و كسى كه به تو دشنام و نسبت بد بدهد به او بگو: اگر در آنچه مى گويى صادق هستى از خدا مى خواهم مرا ببخشد و اگر كاذب هستى از خدا مى خواهم تو را ببخشد. وهرگاه به تو وعده شروبدى بدهد تو وعده نصيحت وخيرخواهى به او بده. اما آن سه چيز كه درمورد علم است اين است كه آنچه رانمى دانى از علما بپرس و بپرهيز از اين كه براى آزار و آزمودن از آن ها سؤال كنى، و از اين كه تنها به رأى خود چيزى را عمل كنى بپرهيز و راه احتياط را در پيش گير ... . نقطه مقابل حلم; حدّت، تندى و پرخاشگرى است. افرادى را سراغ داريم كه با شنيدن يك جمله نامناسب از يك فرد نادان ناگهان تبديل به كوره اى از آتش مى شوند و عكس العمل هاى تند و شديدى نشان مى دهند كه هم از مقام آن ها كاسته مى شود و هم شخص نادان را جسورتر مى كند و هم كسى به يارى آن ها برنمى خيزد. لذا در حديثى از اميرمؤمنان على(عليه السلام)مى خوانيم: «الحِلمُ يُطْفِئُ نارَ الغضَبِ والحِدّةُ تُؤجِّجُ إحراقَه; حلم و بردبارى آتش غضب را خاموش مى كند اما حدت و تندى بر آتش آن مى افزايد». در حكمت ۲۵۵ از نهج البلاغه نيز خوانديم: «الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ; حدت و تندى و تندخويى نوعى از جنون و ديوانگى است». جالب اين كه افراد سفيه و نادان دوست دارند عكس العملى در برابر آن ها نشان داده شود تا به كار خود ادامه دهند و عقده دل را بگشايند اما هنگامى كه به آن ها بى اعتنايى شود غمگين مى شوند. آيا بهتر نيست با بى اعتنايى آن ها را غمگين و مأيوس سازيم همانگونه كه اميرمؤمنان(عليه السلام)مى فرمايد: «إذا حَلُمتَ عن السَّفيهِ غَمَمْتَه فَزِدْه غمّاً بحِلْمِكَ عنه; هنگامى كه در برابر شخص سفيه و نادان بردبارى نشان دهى غمگين مى شود. حال كه چنين است با حلم خود بر غم و اندوه او بيفزا». 🖍پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
✍️معنویت و عبادت یکی از ویژگی های زندگی طلاب 🔹معنویت و عبادت ✅در طول زندگی هر شخصی، نسیم هایی می وزد که لازم است انسان برای بهره بردن از این نسیم های الهی، خود را در معرض آنها قرار دهد و بی بهره نشود. 🔺لزوم معنویت و عبادت در طلاب، بیشتر از قشرهای دیگر احساس می شود. با توجه به هجمه ی شدید دشمن به جوانان، با استفاده از عرفانهای نوظهور و شبیخون فرهنگی، حوزه های علمیه مطمئن ترین و مناسب ترین فضا برای تهذیب نفس و ارتقای معنویت است. ✍️مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: 🔺این خیلی مهم است. جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئله ی تهذیب نیازمند است. جوان ما در حوزه ی علمیه جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر نیازمند تهذیب است. 🔻ما قله های تهذیب داریم. در همین قم، مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی، مرحوم علامه ی طباطبایی، مرحوم آقای بهجت، مرحوم آقای بهاءالدینی توی قله های تهذیب در حوزه بودند. 🔺رفتار اینها، شناخت زندگی اینها، حرف های این ها، خودش یکی ازشفابخش ترین چیزهایی است که می تواند انسان را آرام کند، به انسان آرامش بدهد، روشنایی بدهد، دلها را نورانی کند... عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاسته ی از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف کند. 📚 بیانات رهبری در جمع روحانیون استان قم، 1389/07/29 ♨️پذیرش حوزه های علمیه برادران https://paziresh.ismc.ir🌐 💥کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه👇 https://eitaa.com/joinchat/329121809C959557bf6a
💠قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) 🔸« إنّ الّذى لیسَ فى جَوْفِهِ شیىءٌ مِنَ القرآنِ كَالبیتِ الخرابِ. » 🔹كسى كه در درونش چیزى از قرآن نیست، دلش مانند خانه ویران است. (كنز العمال، ج ۱، ص ۵۵۳) @qurankashpiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
98-08-27 bandani neyshaburi.mp3
9.66M
🔖منبر 🔖 🔸 موضوع: مقام حضرت معصومه سلام الله علیه سلام الله علیها 🌺 @mediamenbar ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_2900840.mp3
1.84M
🔖منبر لطف و آبروداری خداوند 🔸 🔻خدا چقدر هوای گناهکاران رو دارد من عاشق توبه کنندگان هستم ❤️ 🌺 @mediamenbar ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 📆 روزی یک صفحه 📜 ⃣7⃣ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @dquran_sh_soleimani ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 از قرآن کریم 📜 0⃣7⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 روزانه از قرآن کریم 📜 0⃣7⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 ❇️ محبوب‌ترين اعمال در پيشگاه خدا 🔻امام صادق علیه السلام: مِن أَحَبِّ الاَعمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ إِدخَالُ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ إِشبَاعُ جَوعَتِهِ أَو تَنفِيسُ كُربَتِهِ أَو قَضَاءُ دَينِهِ. 🔹از محبوب ترين اعمال در پيشگاه خداوند تبارك و تعالى خوشحال كردن مؤمن است؛ ▫️به اين كه يا او را از گرسنگى سيرش كند؛ ▫️يا او را از گرفتارى نجات دهد؛ ▫️يا قرض و دينش را اداء نمايد. 📚 الكافي ج۲، ص۱۹۲ @HawzahNews
🔔 تمدید ثبت‌نام پذیرش حوزه‌های علمیه تا ۵ تیرماه ◻️ثبت‌نام پذیرش از داوطلبان برادر جهت ورود به حوزه های علمیه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تا ۵ تیرماه تمدید شد. ◻️علاقه‌مندان به ورود به حوزه های علمیه جهت ثبت نام و تشکیل پرونده الکترونیکی و اطلاعات بیشتر در سایت سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه باید به آدرس paziresh.ismc.ir مراجعه کنند و برای دریافت دفترچه ثبت‌نام اقدام نمایند. 🎫 کارت ورود به جلسه آزمون در سامانه پذیرش از روزهای۱۷الی ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹در دسترس خواهد بود. ⏱ آزمون ورودی حوزه های علمیه در روز جمعه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ساعت ۹صبح برگزار می شود. جزئیات بیشتر: https://b2n.ir/682156🌐 💥کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه👇 https://eitaa.com/joinchat/329121809C959557bf6a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا