eitaa logo
قَلْبــــــ سَلِیمــْـــ♥
427 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1هزار ویدیو
362 فایل
﷽ ولتکن منکم امة يدعون الي الخیر کانال «قلب سلیمـــــ» یک پشتیبان برای مبلغین از جهت تولید محتوا می باشد. "گروه فرهنگی،تبلیغی قلب سلیمـــ "استان قم. 📲ادمین کانال👇 🌍 @moballegh_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sokhanrani 19-9-97.mp3
7.48M
📌منبر کامل 📌 💠 🔸موضوع: شخصیت علیه السلام و درسهایی از زندگی ایشان 🔸حجم: 7.1 مگابایت 🌺 @mediamenbar ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال موعظ العدديه-سه امتياز.mp3
3.89M
🔖منبر کوتاه🔖 سه ویژگی حضرت حسنی علیه السلام 🌺 @mediamenbar ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯
✍️ آیت‌الله‌العظمی سیستانی بر ضرورت التزام به توصیه‌های پیشگیرانه کرونا تاکید کردند دفتر حضرت آیت الله سیستانی در پیامی به مردم عراق، بار دیگر بر دعوت خود برای توجه به اجرای توصیه های پیشگیرانه در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و گفت: کوتاهی و بی توجهی در این خصوص صحیح نیست. متن بیانیه به شرح زیر است:🔻 hawzahnews.com/news/904085
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا من دیندارم؟؟؟؟.pdf
657K
📜فیش منبر کوتاه 📩 منبرک ؟؟؟؟؟ حسنی علیه السلام ♦️ فیش منبر حضرت عدالعظیم حسنی علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : 🌀عرضه عقاید حضرت عبدالعظیم محضر امام هادی علیه السلام و تایید ایشان 💠آیا ما دینداریم؟؟؟ آیا دینمان رو عرضه کردیم؟؟؟ 💠 مدال انت ولینا حقا برای حضرت عبدالعظیم از طرف امام زمان عج 🌺 @fishemenbar ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام.pdf
866.1K
📜فیش منبر کوتاه 📩 منبرک علیه السلام علیه السلام ♦️ فیش منبر حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : 🌀ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام ✍1 ـ حمزه، سیّد همه شهدا، جز انبیا و اوصیا است: ✍2ـ حضرت حمزه از سروران اهل بهشت است: ✍3ـ حضرت حمزه، محبوب ترین عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍4ـ حمزه محبوب ترین نامها در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍5ـ حمزه یکی از چهار راکب در قیامت: ✍6ـ حضرت حمزه انجام دهنده نیکی ها و بجا آورنده صله رحم: ✍7ـ حضرت حمزه شفیع در روز قیامت: ✍8ـ در پایه عرش نوشته شده است: «حمزه اسداللّه » و ... ✍9ـ حضرت حمزه در دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍10ـ حضرت حمزه افضل شهدا است 🌺 @fishemenbar ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═✧❁﷽❁✧═ شماره 2️⃣ ✍️ داستان از جایی شروع شد که من و مولوی خالد در اتوبوس همسفر شدیم. ایشان مدعی بود که بر اساس سیاق آیه همسران رسول الله (ص) جزو «اهل بیت» ذیل فراز تطهیر آیه 33 احزاب هستند. ما گفتیم: سیاق آیه با توجه تفاوت در لحن آیه و ضمایر کاملا بر علیه ایشان هست... . و اینک ادامه داستان: ♦️ مولوی خالد: من این حرف های شما را قبول ندارم. مگه امکان دارد یک جمله (فراز تطهیر) وسط چندین آیه که مخصوص مادرمان عایشه و حفصه (رض) و ... باشد و ربطی به آنها نداشته باشد؟ 🔷 سید مهدی: بله امکان دارد! یکی از اسلوب های پرکاربرد در قرآن جملات معترضه است. مثلا در آین آیه شریفه: «وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ 👈و لَوْ حَرَصْتَ 👉بمُؤْمِنِينَ» جمله «ولو حرصت» جمله معترضه هست! اگر وسط یک جمله، کسی برای از بین بردن یک توهم یا خیال احتمالی در مخاطب نکته ای را گوشزد کند، آن جمله معترضه است.مثلا در همین آیه خداوند فرموده: اکثر مردم (تا خداوند اراده نکند)مومن نمی شوند! شاید کسی توهم کند که اگر رسول خدا (ص) بیشتر تلاش می کرد ایمان می آوردند! خداوند با جمله «ولو حرصت» این توهم را پاسخ گفته است. ♦️ مولوی خالد: در آیه تطهیر جمله معترضه چگونه است؟ 🔷 سید مهدی: خیلی ساده! در آیات قبل که خطاب آن به همسران است خداوند آنها را تهدید می کند که تبرج و فاحشه گری نکنند، با لحن شهوانی با نامحرمان سخن نگویند و ... . حال شاید کسی توهم کند که این تهدیدات برای حضرت علی (ع)و زهرای اطهر و حسن و حسین (ع) نیز است! خداوند با یک جمله معترضه این توهم را جواب داده و فرموده اراده خداوند بر این شده که شما هیچ عیب و پلیدی نداشته باشید و مطلقا طاهر و پاکیزه باشید! ♦️ مولوی خالد: نه نمی توانم این را قبول کنم! رسول الله (ص) بارها بر همسران خود می گفت « اهل بیتی» یعنی اهل بیت من! مثلا در ماجرای افک (اتهام زنا به عایشه) گفت: ای مسلمانان! کدام یک از شما مرا یاری می کنید در برابر مردی که اذیت (و تهمت) او به اهل بیت من رسیده است:« يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ مَنْ يَعْذِرُنِى مِنْ رَجُلٍ ، قَدْ بَلَغَنِى أَذَاهُ فِى أَهْلِ بَيْتِى...» 🔷 سید مهدی: ما حدیث افک برای عایشه را دروغ و جعلی می دانیم . ولی اینکه رسول خدا (ص) به همسرانش بگوید اهل بیت من مراد اهل بیت قرآنی ذیل این سوره نیست! ♦️ مولوی خالد: چرا نیست؟ چرا با مادر مظلومم عایشه صدیقه (رض) دشمنی می کنید؟ 🔷 سید مهدی: ما تابع دلیل صحیح هستیم و با احدی دشمنی نداریم برادر! ♦️ مولوی خالد: (با عصبانیت) چرا دشمنی دارید!؟ چه فرقی بین اهل بیت ذیل آیه تطهیر با این اهل بیت _ که رسول الله (ص) به همسرانش گفته_ وجود دارد؟ 🔷 سید مهدی: شما روایات و مطالب صحیح مسلم را قبول دارید؟ ♦️ مولوی خالد: بله قبول دارم! صحیح بخاری و صحیح مسلم صحیح ترین کتاب ها هستند. 🔷 سید مهدی: خیلی عالی! می توانید این عبارت را برای من توضیح دهید و بگویید این دو کلمه «اهل بیت» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟! «... فَقَالَ لَهُ حُصَيْنٌ وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ يَا زَيْدُ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ قَالَ نِسَاؤُهُ مِنْ 1️⃣ أهْلِ بَيْتِهِ 👉ولَكِنْ 2️⃣ أهْلُ بَيْتِهِ 👉منْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ.» ♦️ مولوی خالد: اینجا «حصین» از «زید بن ارقم» (رض) _ صحابی بزرگ_ سوال می کند آیا همسران رسول خدا (ص) از اهل بیت او نیستند؟ زید پاسخ می دهد همسران او جزو اهل بیتش هستند، اما اهل بیت رسول خدا (ص) کسانی هستند که صدقه برای آنها حرام است! 🔷 سید مهدی: این دو اهل بیت در این این عبارت با هم تفاوت دارند یا نه؟ ♦️ مولوی خالد: ظاهرا تفاوتی داشته باشند! ولی عبارت صریح نیست مقداری! 🔷 سید مهدی: اشکال ندارد! این عبارت زیر را معنی میکنید؟ فکر کنم این دیگر واضح باشد: « ... فَقُلْنَا مِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لاَ وَايْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنَ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ...» http://up44.ir/dqamy4ak ♦️مولوی خالد: (با تعجب و دقت فراوان) از زید بن ارقم (رض) پرسیدیم آیا همسران رسول الله ص از اهل بیت ایشان هستند؟ او گفت: قسم به خدا خیر! زن زمان زیادی با شوهرش زندگی می کند سپس شوهرش او را طلاق می دهد و او (از خانه شوهر می رود) نزد پدر و قبیله اش بر می گردد. (پس اهل بیت خاص و ویژه نیست) اهل بیت رسول الله (ص) اصل و فامیل های درجه یک او هستند که صدقه بر آنها حرام است. 🔷 سید مهدی: بفرمایید تفاوت این دو «اهل بیت» در چیست؟ اهل بیتی که با یک طلاق از بین می رود چه منظوری دارد؟ ♦️ مولوی خالد: باید به نظرات علما مراجعه کنم! ◀️ ادامه دارد... 🆔@Emamat110u 🌺 @mtsadoghi2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 📆 روزی یک صفحه 📜 ⃣6⃣ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 🌺 @dquran_sh_soleimani ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 از قرآن کریم 📜 9⃣6⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 روزانه از قرآن کریم 📜 9⃣6⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙در محضر نورانی حضرت امیر المؤمنین صلوات الله و سلامه علیه🔻 🔰 الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ. 💥امام(عليه السلام) فرمود: 🔰حلم همچون يك قوم و قبيله است (در يارى كردن انسان در مقابل سفيهان). 🌹نهج البلاغه حکمت418🌹 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ╭┅─────────┅╮ 💠 @mtsadoghi2 ╰┅─────────┅╯👇
شرح و تفسير بهترين ياور در برابر سفيهان امام(عليه السلام) در اين گفتار بسيار كوتاه و حكيمانه به حقيقت مهمى اشاره كرده، مى فرمايد: «حلم همچون يك قوم و قبيله است (در يارى كردن انسان در مقابل سفيهان)»; (الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ). حقيقت حلم همان بردبارى در برابر اهانت ها و سخنان درشت و سخيف و بى ادبانه افراد نادان است و هميشه در جوامع انسانى چنين افرادى بوده و هستند كه گاهى از سر حسادت و يا نادانى، افراد باشخصيت را مورد اهانت قرار داده و مى دهند. يكى از دستورات اسلام كه هم در آيات قرآن به اشاره شده و هم در روايات، سكوت و تحمل در برابر اين افراد است. قرآن مجيد مى گويد: «(وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الاَْرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً); بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بى تكبّر بر زمين راه مى روند; و هنگامى كه جاهلان آن ها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آن ها سلام مى گويند (و با بى اعتنايى و بزرگوارى مى گذرند)». و در جاى ديگر مى فرمايد: «(وَالَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً); و كسانى كه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شركت نمى كنند); وهنگامى كه با لغو وبيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند». امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى مى فرمايد: هرگاه افراد باشخصيت در مقابل نادانى كه ناسزا مى گويد و اهانت مى كند سكوت كنند و بردبار باشند مردم به يارى آن ها برمى خيزند و شخص نادان بى ادب را بر سر جاى خود مى نشانند و چه بهتر كه دشمن انسان به دست ديگران تنبيه شود. در همين كلمات قصار نهج البلاغه در حكمت ۲۰۶ خوانديم كه امام(عليه السلام)فرمود: «أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ; نخستين سودى كه شخص حليم از حلم خود مى برد اين است كه مردم در برابر شخص جاهل از او حمايت مى كنند». در حديث ديگرى كه در غررالحكم آمده همين معنى به تعبير زيباى ديگرى بيان شده است. امام(عليه السلام) مى فرمايد: «وجَدتُ الحِلمَ والاحتِمالَ أنْصَرَ لِى مِن شُجعانِ الرِّجال; بردبارى و تحمل را ياورى بهتر از مردان شجاع يافتم». اضافه بر اين، سكوت افراد باشخصيت در مقابل اينگونه افراد سبب مى شود خودشان شرمنده شوند و دهان فرو بندند همان گونه كه در حكمت ۲۱۱ آمده بود: «وَالْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيه; حلم و بردبارى دهان بند سفيهان است». ولى اگر افراد باشخصيت به مقابله برخيزند، هم مقام خودشان را تنزل مى دهند و هم بر آتش جهل جاهلان مى افزايند و نتيجه معكوس خواهند گرفت. مرحوم علامه شعرانى در پاورقى هايى كه بر شرح اصول كافى مرحوم ملاصالح مازندرانى نوشته در تفسير جمله «الحلم عشيرة» چنين مى گويد: بعضى از افراد نادان چنين مى پندارند كه حلم و بردبارى نشانه ضعف است و شخص نيرومند باغيرت هرگز آزار مردم را تحمل نمى كند زيرا قبول ظلم از ظلم كردن زشت تر و بدتر است و گاه به آيه شريفه (فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ) و آيه شريفه (وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُوْلِي الاَْلْبَابِ) و آيه (وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً) استدلال مى كنند اضافه بر اين، سكوت در برابر ظلم و رضايت دادن به آن سبب جرأت و جسارت شخص ظالم مى شود و افراد ظالم و بى ادب اگر بدانند انسان هاى باشخصيت، مأمور به سكوت اند بر ظلم و جسارتشان مى افزايند. نامبرده در پاسخ اين اشكال مى گويد: حلم و بردبارى جايى دارد و مطالبه حقوق جاى ديگر. آنچه مسلم است اين است كه انسان نبايد تسليم عواطف ناشى از شهوت و غضب شود به گونه اى كه اختيار را از او سلب كند و در مسير قوه وهميه قرار گيرد بلكه واجب است مالك نفس خويش باشد. حتى قصاص و انتقام و ايستادنش در برابر شخص متجاوز بايد به مقتضاى عقل باشد نه براى ارضاى عواطف و متابعت از هواى نفس و شهوات زيرا امتياز انسان نسبت به حيوان در همين است و پيروى از حلم از وظايف انسان است نه پيروى از هوى، و آن چيزى است كه ذخيره او براى قيامت مى شود و مقتضاى عقل همين است. از بعضى روايات معصومين(عليهم السلام) استفاده مى شود كه آن بزرگواران حتى طرز حلم كردن و برخورد با سفيهان و جاهلان را به ما آموخته اند. در حديث معروف عنوان بصرى كه خدمت امام صادق(عليه السلام) براى آموختن علم آمد ازجمله مطالبى كه امام(عليه السلام)به او فرمود اين بود: من نُه چيز را به تو سفارش مى كنم كه براى همه سالكان الى الله نيز همان را توصيه مى نمايم. سه نكته درباره رياضت نفس است و سه نكته درباره حلم و سه نكته درباره علم. آن ها را به خاطر بسپار و در آن سستى مكن. عنوان بصرى مى گويد: تمام فكر و قلبم را متوجه آن حضرت ساختم. فرمود: اما آنچه درباره رياضت نفس است اين
است كه هرگز چيزى را كه به آن تمايل ندارى نخور كه موجب حماقت است و هنگامى كه سير شدى دست به سوى غذا مبر و هنگامى كه مى خواهى چيزى بخورى بايد از حلال باشد و نام خدا را ببرى... . و اما سه نكته اى كه درباره حلم است: اگر كسى به تو بگويد: اگر يك سخن نسنجيده درباره من بگويى ده برابر آن را درباره تو مى گويم، تو در مقابل چنين شخصى بايد بگويى: اگر ده گفتار نسنجيده بگويى حتى يكى هم نخواهم گفت و كسى كه به تو دشنام و نسبت بد بدهد به او بگو: اگر در آنچه مى گويى صادق هستى از خدا مى خواهم مرا ببخشد و اگر كاذب هستى از خدا مى خواهم تو را ببخشد. وهرگاه به تو وعده شروبدى بدهد تو وعده نصيحت وخيرخواهى به او بده. اما آن سه چيز كه درمورد علم است اين است كه آنچه رانمى دانى از علما بپرس و بپرهيز از اين كه براى آزار و آزمودن از آن ها سؤال كنى، و از اين كه تنها به رأى خود چيزى را عمل كنى بپرهيز و راه احتياط را در پيش گير ... . نقطه مقابل حلم; حدّت، تندى و پرخاشگرى است. افرادى را سراغ داريم كه با شنيدن يك جمله نامناسب از يك فرد نادان ناگهان تبديل به كوره اى از آتش مى شوند و عكس العمل هاى تند و شديدى نشان مى دهند كه هم از مقام آن ها كاسته مى شود و هم شخص نادان را جسورتر مى كند و هم كسى به يارى آن ها برنمى خيزد. لذا در حديثى از اميرمؤمنان على(عليه السلام)مى خوانيم: «الحِلمُ يُطْفِئُ نارَ الغضَبِ والحِدّةُ تُؤجِّجُ إحراقَه; حلم و بردبارى آتش غضب را خاموش مى كند اما حدت و تندى بر آتش آن مى افزايد». در حكمت ۲۵۵ از نهج البلاغه نيز خوانديم: «الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ; حدت و تندى و تندخويى نوعى از جنون و ديوانگى است». جالب اين كه افراد سفيه و نادان دوست دارند عكس العملى در برابر آن ها نشان داده شود تا به كار خود ادامه دهند و عقده دل را بگشايند اما هنگامى كه به آن ها بى اعتنايى شود غمگين مى شوند. آيا بهتر نيست با بى اعتنايى آن ها را غمگين و مأيوس سازيم همانگونه كه اميرمؤمنان(عليه السلام)مى فرمايد: «إذا حَلُمتَ عن السَّفيهِ غَمَمْتَه فَزِدْه غمّاً بحِلْمِكَ عنه; هنگامى كه در برابر شخص سفيه و نادان بردبارى نشان دهى غمگين مى شود. حال كه چنين است با حلم خود بر غم و اندوه او بيفزا». 🖍پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی