🍃 «هو العلیم»
🌙 دسترسی آسان به مجموعه «کتابنگاشت تربیتی»
۱. کارهای عجیب دلیل کمال نیست
۲. توحید ناب منطق مومنان
۳. معیار انسانیت
۴. حب واقعی
۵. خواب گران مخالفان معنویت
اثرات خداشناسی
۶. بی فایده بودن علوم بدون اخلاص
۷. خودخواهی ریشهٔ بیماری های باطنی
آثار اخلاص
۸. اخلاص و کوتاه کردن دست شیطان
۹. کلمات عارفان شرح قرآن و حدیث
۱۰. معرفت نفس مفتاح خزائن ملکوت
۱۱. حقیقت عبودیت
۱۲. حفظ اخلاص پس از عمل
جهان بینی عمیق توحیدی
۱۳. قساوت قلب
۱۴. نشانهٔ علم نافع و الهی
۱۷.معرفت و طاعت خداوند
۱۸.شاکران حقیقی
۱۹.کارهای عجیب دلیل کمال نیست
۲٠.تبدیل حب به ذات به حب به خدا
۲۱.عقلی بودن توحید
۲۲.کمال توحید
۲۳.توبه نکردن مایه قساوت قلب
۲۴.صبر کلید سعادات و منشا نجات
۲۵.دشواری مبارزه با حب به ذات
۲۶.محجوبان آخرت
۲۷.انسان قسی القلب
۲۸.توحید مایهٔ برتری
۲۹.غفلت در نماز گناه در مذهب عشق
۳٠.نارسایی اکتفا به علوم فکری درتکمیل نفس
۳۱.ادب عبودیت
۳۲.مسیر سلوک
۳۳.نشانه های قلب مریض و قسی
۳۴.راهیابی به سلوک حقیقی
۳۵.هرچه از دین دور شدیم...
۳۶.ذکر لسانی و قلبی
۳۷.معنای عبودیت
۳۸.آفت عجب و غرور
۳۹.ملکوت اشیا
۴٠.ارتباط عبودیت و فروتنی
۴۱.اخلاص ، شرط عبادت
۴۲.توجه به پروردگار،رساننده انسان به مقصود
۴۳.توحید خالص
۴۴.لزوم بیداری قسمتی از شب
۴۵.تقوا، شرط اتصال به عالم طهارت
۴۶.جامعیت نماز
"۴۶.سهر
۴۷.رفیق راه
۴۸.گشوده شدن باب محبت الهی
۴۹.ضرورت تقویت طلب و عشق
۵٠.تسلط و چیره شدن شیطان
۵۱.خودفراموشی و خدافراموشی غرب
۵۲.امکان راه یافتن به عوالم برتر
۵۳.مهمترین واساسی ترین کار انسان
۵۴.تفاوت انسانها در مواقف حشر
۵۵.اظهار عجز در ثنا و معرفت
۵۶.معرفت خداوند علت غائی خلقت انسان
۵۷.چاره جویی برای استجابت دعا
۵۸.از اسفل سافلین نباشیم
📌 در حال تکمیل ...
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه دوم انسان شناسی عرفانی
ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای گذار از انسان معیوب به انسان سالم و از انسان سالم به انسان کامل است▫️ برای چنین گذر و صیرورتی نیاز به دانشی به نام عرفان یا همان توحید عرفانی (باورهای عرفانی) داریم ▫️ انسان معیوب: بریده از خداوند، درگیر اعتباریات منفی، دنیا دوست و دنیا محور، بازمانده از کسب عقاید توحیدی و عرفانی، آگاه به ظاهر دنیا و غافل از باطن آن و... است▫️ انسان سالم: مطابق شریعت زندگی می کند، دارای هدف و طریقت و انگیزه الهی است. پوچ نیست و باور به مبدا و معاد دارد و فضائل اخلاقی را رعایت می کند و تا حدودی به باطن دین راه پیدا میکند اما به درجۀ منقطعان از عالَم طبیعت و انسان های کامل نمی رسد▫️ انسان کامل کسی است که در مسیر سلوک قدم برداشته، مسافر شده و دست به هجرتی معنوی زده است. چنین شخصی در ادبیات دینی و عرفانی موحد نامیده میشود. انسان کامل با اتمام سفر معنوی خویش، فانی شدن و ندیدن خود، محبوب خداوند متعال و محل تجلی و ظهور الهی شده است.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/699
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه سوم انسان شناسی عرفانی
ضرورت پرداختن به انسان: در عصر حاضر مدرنیته و مادیگرایی سیطرۀ خود برجهان را گسترده کرده است. بانیان این تفکر با قطع راه آسمان، انسان را محدود به زمین و عالم ماده نمودهاند. انسان در تعریف این افراد غایتی جز خودشیفتگی و توجه به خود نداشته و از خداوند کاملا جدا و بریده شده است. بنابراین نیازمند تفسیری از انسان هستیم که نهتنها او را از غلبه مادیگرایی و لجنزار گناه نجات داده، بلکه وی را با استعدادهای خود و راه رسیدن به آن آشنا سازد و افقی برتر به نام چگونگی موحد شدن را پیش روی او ترسیم نماید. مطابق با چنین تفسیری از انسان است که او میتواند عروج وجودی و اشتداد روحی باورنکردنی یابد ▫️ انسان باید به خودش بپردازد و به خود و حقیقت خود توجه داشته: يَٰأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ عَلَيكُم أَنفُسَكُم ▫️ فواید انسان شناسی عرفانی : ۱. معنا یافتن زندگی ۲. تضمین زندگی ابدی ۳. آرامش ۴. رهایی از خودفراموشی ۵. افزایش فعالیتهای فردی و اجتماعی توامان با اخلاص و.... ▫️ خودفراموشی دارای دو معنای ناپسند و پسندیده است. در معنای ناپسند آن منجر به خدافراموشی میگردد. اما گونۀ پسندیدۀ خودفراموشی، در اثر فنای شخص و حاکمیت خداوند بر اوست. بهترین و آسانترین راه برای رسیدن به اینگونه از خودفراموشی تحصیل عشق الهی است.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/702
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
هدایت شده از آموزشهای آزاد موسسه امام خمینی(ره) فارس
#آثار_موسسه
📚انتشار کتابی دیگر توسط موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) شیراز
انتشار کتاب *سبک زندگی توحیدی*
شامل درس گفتارهای حجتالاسلام استاد امین شمشیری از مجموعه ی دوره های برگزار شده توسط موسسه آموزش عالی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)
🔰این کتاب مشتمل بر مباحث تربیتی کاربردی در زندگی، دروس اخلاقی و معارف توحیدی در 500 صفحه برگرفته از تدریس حجتالاسلام امین شمشیری در ماه مبارک رمضان 1400 شمسی می باشد.
🛒 خرید آنلاین از طریق فروشگاه اینترنتی مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 yun.ir/blkedd
اطلاع رسانی از طریق سایت موسسه :
👇👇👇👇👇👇
🌐https://ieks.org
اینستاگرام:
https://instagram.com/ieks.ir
💫کانال اطلاع رسانی موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/azadieks
⚡️موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 @mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه چهارم انسان شناسی عرفانی
یکی از مهم ترین ویژگیهای انسان معیوب فراموش کردن مبدا و معاد و یا غفلت از آن است▫️بابت چنین فراموشی برای او درد و رنج اساسی پیش می آید. بیمعنایی زندگی ، رذائل اخلاقی، بیاطلاعی از عوالم اصلی و سفر سلوکی و... از ویژگیهای بارز انسان معیوب است ▫️ ماجرای حسادت ارباب و کشته شدن به دست غلام ▫️ انسان از دیدگاه قرآن کریم مسافر به سوی خدای متعالی است . او با رنج به سوی او ره می سپارد: «یا اَیُّهَا الاِنسنُ اِنَّکَ کادِحٌ اِلی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیه». این خطاب عام است و شامل هر انسانی اعم از مؤمن و کافر می شود، زیرا خدا نفرمود «یا اهل الکتاب» و «یا ایها الذین آمنوا»▫️کدح عبارت است از سفر سریع و طلب شدید.▫️ سفر بر دو قسم است: ۱. سفری که باطل میشود و مسافران به مقصد نمیرسند. ۲. سفری که نتیجه می دهد و مسافران به مقصد می رسند. در اینجا میفرماید : «فَمُلاقیه»؛ یعنی این سفر نتیجه میدهد و مسافر به مقصد میرسد▫️مؤمنِ موحد خدا را و جمال و رأفت و رحمت و لطف و مهربانی و دیگر صفات جمالش را ملاقات میکند و ملحد خدا را و غضب و انتقام و دیگر صفات جلالش را ملاقات میکند▫️ داستان حكيم هيدجى و مرگ اختيارى مرد عامى.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/714
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه پنجم انسان شناسی عرفانی
انسان معیوب، نیات، ملکات و افعالش الهی نیست و مبدل به یک حیوان میشود. نیات، افعال و ملکات هر انسانی بدن اخروی وی را میسازد. چنانچه امام صادق علیهالسلام فرموده اند: إِنَ الْمُتَكَبِّرِينَ يُجْعَلُونَ... متكبّران به شكل مورچه درآورده میشوند و مردم پيوسته آنها را لگد میکنند تا وقتیکه خدا از رسيدگى بهحساب بندگان، فارغ شود ▫️ خودشیفتگی یکی دیگر از صفات انسان معیوبِ مدرن است که غربیان آن را به صورت یک فرهنگ درآورده اند▫️ بدن گرایی و توجه بیش از حد به بدن یکی از گونههای خودشیفتگی است▫️ با گسترش فضای مجازی خودشیفتگی تبدیل به یک اَبَر فرهنگ شده است ▫️ یکی از محصولات خودشیفتگی اعتماد به نفس غلط و احترام به نفسِ افراطی است▫️ در فرهنگ غربی احترام به نفسِ مبالغهآمیز ِ بی اساسی توصیه میشود؛ اما نسبت به کفّ نفس و خودداری نفس توجهی وجود ندارند و نفس باید رها و آزاد باشد و نباید هیچ احساس بدی در فرد به خاطر کارهای بدش ایجاد شود▫️ ماجرای دزد بنی اسرائیل و حواری حضرت عیسی علیهالسلام.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/720
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🌷 «هوالعلیم»
🌀 دسترسی آسان به وبینار «طریقت علوی سلاماللهعلیه»
👤 استاد حجتالاسلاموالمسلمین امین شمشیری
🗓 فروردینماه ۱۴۰۱
🏷 #وبینار
🏷 #دسترسیآسان
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
✅ با مجموعه «روشنگری مازندران» همراه شوید
🍃 هفدهمین دوره کارگاههای آموزشی مجازی
💠 کارگاه هجرت معنوی(ویژه ماه مبارک رمضان)
🔗لینک ثبت نام:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/164823217C7b173f615f
⏳زمان شروع کارگاه: از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ به صورت آفلاین
🔵 روشنگری(ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه ششم انسان شناسی عرفانی
فرهنگ خودشیفتگی یکی از افتخارات انسان معیوب امروزی و جهان غرب است ▫️ فقَالَ مُوسَى علیهالسلام فَأَخْبِرْنِي بِالذَّنْبِ الَّذِي إِذَا أَذْنَبَهُ ابْنُ آدَمَ اسْتَحْوَذْتَ عَلَيْهِ. موسى علیهالسلام گفت: به من خبر ده از گناهى كه چون آدميزاد مرتكب شود بر او مسلط شوى؟ شيطان گفت:هنگامى كه او را از خود خوش آيد و عملش را زياد شمارد و گناهش در نظرش كوچك شود ▫️ خودشیفتگی یکی از سه نابود کننده: بُخلِ پيروى شده، هوسِ تبعيت شده و خودشيفتگى ▫️ درمان اختلال خودشیفتگی برای روانپزشکان و روانکاوان کار آسانی نیست چون نه انسان را به خوبی می شناسند و نه خداوند را▫️ماجرای غزالی و تحول روحی او.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/728
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه هفتم انسان شناسی عرفانی
درمان خودشیفتگی در عرفان به وسیله مشخص کردن جایگاه آدمی در هستی است. یعنی در انسان شناسی عرفانی به کمک توحید، جایگاه انسان در هستی مشخص می شود تا مثل حبابِ روی آب نشود. این حباب همان انسان است که در اثر تکیه بر خود و خودمحوری ورم می کند و پر از هوا می شود و سپس می ترکد. حبابی سراسر پوچ اما پر ادعا ▫️ در تفکر توحیدی تلاش بر القاء فهمی است که وجودِ حقیقی یکی بیش نیست و وجود منحصر در ذات اقدس الهی بوده و موجودات سایه و نمودی بیش نیستند▫️ سايه ناچيز گويد هرزمانی نور را / اى به تو ظاهرشده ما همچو تو ظاهر بذات / سایه هستی مینماید، لیک اندر اصل نیست / نیست را از هست ار بشناختی یابی نجات▫️انسان در اندیشه عرفانی تنها نمود و سایهای است که توهم هستی یافته اما سایه هیچگاه وجود اصیل نداشته و به تبعْ موجود است. رمز نجات، تمیز وجود اصیل از سایه است و آدمی سایهای بیش نیست▫️ ما عدمهاییم و هستیها نما / تو وجود مطلق و هستى ما
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/733
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
☘️ کلمات عارفان شرح قرآن و حدیث
🍃 و از امور مهمهاى كه تنبه به آن لازم است، و اخوان مؤمنين خصوصاً اهل علم- كثر اللَّه أمثالهم- بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعض علماى نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرد آنكه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظى نيست، بدون حجت شرعيه رمى به فساد و بطلان نكنند و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند؛ و گمان نكنند هر كس اسم از مراتب نفس و مقامات اوليا و عرفا و تجلّيات حقّ و عشق و محبت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است برد، صوفى است يا مروج دعاوى صوفيه است، يا بافنده از پيش خود است، و بر طبق آن برهان عقلى يا حجتى شرعى ندارد؛ به جان دوست قسم كه كلمات نوع آنها شرح بيانات قرآن و حديث است.
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه هشتم انسان شناسی عرفانی
راهکار عرفان اسلامی برای خودشیفتگی انسان، ریشهای است ▫️به همین منظور باید نسبت انسان با خداوند مشخص بشود ▫️سه دیدگاه کلی پیرامون نحوۀ رابطۀ خداوند با موجودات مطرح است▫️ دیدگاه نخست متعلق به حکیمان مشایی و بیشتر متکلمان است. در این رویکرد وجودات بسیار و کاملا مباین بالذات و منعزل از يكديگری در خارج وجود داشته که اشتراک آنها تنها تحت عنوان مفهوم وجود و در ذهن است ▫️دیدگاه دوم نظر مرحوم صدرا رضواناللهعلیه است که در آن همه موجودات به یک وجود موجود هستند و آن وجود شدت و ضعف پذیر است. در تبیین این دیدگاه میتوان به یک نور بسیار قوی تمثیل جست که در منشأ خود بسیار قوی و هر چه از آن دور میشود ضعیفتر تا اینکه نهایتا در تاریکی محو می گردد؛ یعنی شدت و ضعف داشته و اصطلاحا تشکیکی است و از آن به تشکیک خاصی یاد می شود ▫️ دیدگاه سوم موردپسند عارفان الهی است. آنان بر این باورند که وجود اصیل یکی بیش نیست و او خداوند است. در این نگاه وجود تنها برای خداوند بوده و هر آنچه هست «نمود»، «تجلی»، «ظهور» و «سایه» است. نکته حائز اهمیت آن است که در نظریه وحدت وجود کثرات خارجی نفی نمیشود بلکه کثرت در مظاهر و شئون وجود است نه در اصل وجود.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/738
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه نهم انسان شناسی عرفانی
خودشیفتگی و اظهار وجود مطابق روایات و احادیث قدسی موجب در هم شکسته شدن انسان میشود ▫️ از پیامبر صلیاللهعلیهوآله نقل شده که حضرت فرمودند: خداوند مىفرماید: عظمت، رداى من است و کبریا پیراهن من. پس هر کس در این دو صفت با من به مقام منازعه برخیزد، من عظمت و بزرگى او را مىشکنم ▫️ یکی دیگر از ویژگی های انسان معیوبِ مدرن، عقلانیتِ ابزاری است ▫️ چنین عقلانیتی دنیوی و زمینی است و با آخرت و تعبد به هیچ وجه سازگاری نداشته و صرفا داری هدف و جهت مادی است ▫️ حس گرایی افراطی محصول عقلِ ابزاری و عقلانیتِ خودبنیاد است▫️ عقلانیتِ ابزاری مدرن حیله ای برای فرار از تعبد و معنویت است▫️ عقلانیتِ ابزاری، در پی سلطه جویی بر همگان است▫️جهتگیری اصلی عقلانیتِ ابزاری تسلط آدمی بر طبیعت است.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/744
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
☘️ شاگردان پربرکت مرحوم قاضی رضواناللهعلیه
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه دهم انسان شناسی عرفانی
امروزه بسیاری از متفکّران و مصلحان غربی به این باور رسیدهاند که بحرانهای اجتماعی جهان غرب ریشه در بحران اخلاق و معنویت دارد | اندیشمندانی چون ماکس وبر که از جامعهشناسان تأثیرگذار معاصر به شمار میروند، معتقدند، عقلانیتی که در غرب ظهور و اصالت پیدا کرده به دلیل شأن ابزاریاش، قصدِ معرفتی نداشته و فقط قصد سلطهطلبی دارد | تفاوت عقل دینی و عرفانی با عقل خودبنیاد و ابزاری | عرفان با عقلانیت و عقل مخالف نیست و اگر گاهی عقل را تحقیر می کند دلایلی دارد | 1. مخالفت با عقل در شناخت ذات الهی 2. مخالفت با انحصار طلبی عقل 3. مخالفت با عقلی که مغلوبِ خیال شده است 4. مخالفت با عقل در مرحله شهود | يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/756
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه یازدهم انسان شناسی عرفانی
انسان در آغاز ورود به این جهان و در نخستین مرتبه از مراتب نفس با دیگر حیوانات هیچ تفاوتی نمی کند ▫️ آثار زندگی جسمانی انسان به تدریج گسترش می یابد و صفات نفسانی او رفته رفته بیش تر ظاهر می شود▫️ آرام آرام قوه شهوت و قوه غضب و صفات زیرمجموعه آن ها همچون حرص، حسد، بُخل، سفاهت، حیله گری، تکبر و ظلم رخ می نمایند؛ یعنی همه آن صفاتی که نتیجه دوری و احتجاب از معدن صفات کمالی است ▫️ در چنین اوضاع و احوالی با بارقه ای از انوار رحمت حق تعالی می توان امید بست چنین انسانی از خواب های سبک و سنگین غفلت و جهالت برخیزد و متذکر مبدئی که از آنجا آمده است و معادی که به آنجا بازخواهد گشت، بشود▫️ وظیفه سنگین عالمان دینی ▫️ بیداری از غفلت و جهالت ▫️ توبه ▫️ انابه ▫️ ترک فضول دنیا▫️ ایقاظ النائمین صدرالمتالهین شیرازی
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/762
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
♥️ الگوی همیشگی جوانان
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: امام حسن و امام حسین را گفتهاند: «سیّدی شباب اهل الجنّة». با این که اینها همیشه جوان نبودند و به سنین پیری هم رسیدهاند، یعنی جوانی اینها باید به عنوان یک #الگو همیشه در مقابل چشم جوانهای دنیا باشد. ۱۳۸۳/۰۵/۱۷
🌙 @Khamenei_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه دوازدهم انسان شناسی عرفانی
مراحل پنجگانه هجرت الهی انسان ▫️ مرحله نخست: معرفتِ طریق، مقدم بر هجرت ▫️ انسان ابتدا باید بداند این هجرت از کجا تا به کجاست؛ یعنی مبدأ و مقصد آن را بشناسد ▫️ چرایی غفلت؟ ارتباط انسان با موجودات اين عالم، او را در خواب غفلت فرومیبرد و از شور و حرارت توجه به عالم قدس، كه جان و حقيقتش ازآنجا است، غافل مىگرداند▫️ مرحله دوم. آغاز هجرت▫️ اینکه آدمی تا کجا بتواند به سیر و سلوک خود ادامه داده و از چه عوالمی عبور نماید جملگی وابسته به تضعیف «نفس» یا همان «من» است▫️ مرحله سوم: سرعت بخشیدن به حرکت▫️سارِعوا اِلی مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم▫️ کوتاهی عمر ، سختی راه و دوری مقصد لازم می دارد که به حرکت خود در مسیر سرعت دهد ▫️ مرحله چهارم: ضرورت سبقت گرفتن ▫️ فاستَبِقُوا الخَیر ٰتِ اِلَی الله مَرجِعُکُم جَمیعا ▫️ مرحله پنجم: امامت پرهیزگاران▫️ نباید گمان کرد که اگر از حق تعالی بخواهیم که ما را امام و پیشرو متقیان قرار دهد ، در ورطه تکبر یا خودبزرگ بینی افتاده ایم؛ بلکه بسیار پسندیده است که آدمی به قدری خوب باشد که خوبان و پرهیزکاران به او اقتدا کنند.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/770
🔺به علت خطا در سامانه جلسه کامل ضبط نشده است.
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه سیزدهم انسان شناسی عرفانی
ویژگی نخست انسان سالم: توجه به باطن اعمال▫️رمز و مرز جدایی انسان سالم از معیوب، تلاش در حرکت به سوی باطن اعمال و اعمال باطنی است ▫️ ممکن است کسی اهل نماز و روزه و ... هم باشد اما از نوع انسان های معیوب باشد چون عقاید و باورهایی سطحی دارد و در ظواهر گرفتار است▫️ علامه طباطبایی رضواناللهعلیه رعایت شریعت و احکام ظاهری را مرحله عمومى تقوا دانسته و برای نیل به باطن دین، طریقت و دستورات سلوکی را لازم میدانند. به عقیدۀ ایشان افرادی که صرفا به ظواهر شریعت اکتفا کرده و دست به سلوک نزدهاند، کوچکترین قدمی در معرفت حقایق برنداشتهاند▫️ اگر فرد بخواهد از یک انسان معیوب که غالبا بی هدف، سردرگم، افسرده، غمگین، گرفتار در گناه و دلبسته به مادیات است رهایی پیدا کرده و به سوی سلامت و انسان سالم شدن حرکت کند باید علاوه بر انجام ظواهر شریعت به باطن و ملکوت آنان توجه ویژه داشته باشد▫️از بین رفتن خودخواهی با توجه به اعمال باطنی
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/778
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir
☘️ معرفت نفس مفتاح خزائن ملکوت
🍃 آن كه «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را درست فهم كند، جميع مسائل اصيل فلسفى و مطالب قويم حكمت متعالى و حقائق متين عرفانى را از آن استنباط تواند كرد، لذا معرفت نفس را مفتاح خزائن ملكوت فرمودهاند. پس برهان شرف اين گوهر يگانه، اعنى جوهر نفس، همين مأثور شريف «من عرف» بس است.
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 «هو العلیم»
🌙 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
🍃 عناوین جلسه چهاردهم انسان شناسی عرفانی
سفر سلوکی انسان از عالم مادی بهسوی خداوند و خروج از أنانیت و خودخواهی بهسوی خداخواهی است ▫️ یکی از نکاتی که در مسیر سلوک یاریدهندۀ حرکت انسان و کمک دهنده به خروج از خودخواهی و خداخواه شدن اوست توجه به انواع اعمال و تحلیل صحیح از آنهاست ▫️ ملکوت اعمال از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ▫️ معاذ گفت يا رسول اللَّه آيا قول خداى تعالى كه میفرماید: «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً» را ديدهاى؟ پس پيامبر فرمود: اى معاذ از امر بزرگى سؤال كردى آنگاه چشمان مباركش را فروبست سپس فرمود: ده طایفه از امّت من بهطور پراكنده محشور میشوند... ▫️ سرمایه گذاری روی باطن اعمال (نماز) ▫️ نماز فرياد زند خدا نگهت دارد چنانچه نگهم داشتى و تو را به خدا سپارم چنانچه مرا سپردى به فرشتهاى كريم و هر كه بىعذرى بىوقت آن را بخواند و درست ادا كند فرشته آن را سياه و تاريك بالا برد و آن نماز فرياد كشد خدا ضايعت كند چنانچه ضايعم كردى و رعايتت نكند چنانچه رعايتم نكردى.
🎙دریافت فایل صوتی
📢 https://eitaa.com/azadieks/782
🔆 کانونهای علمی اخلاق و فلسفه مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
🌐 https://ieks.org
🆔 https://eitaa.com/azadieks
🔆 مؤسسه معنویت تمدنساز
🌐 https://mtsaz.ir
🆔 https://eitaa.com/mtsaz_ir