🍃در عصر شاه سلطان حسين، علوم عقلى و تا حدى علوم نقلى نيز رونق خود را از دست داد، مخالفت با فلسفه و عرفان بازار گرمى داشت و كار به جائى رسيد كه اشباه اهل علم على رؤوس المنابر بر علماى كبار و عرفاى عالىمقدار و بر شيعيان و پيروان نامدار صفويه و اجداد آن دودمان لعن و طعن مىكردند و شاهزادگان صفويه هم همراهى مىنمودند.
🆔 @mtsaz_ir
🍃جنید بغدادی: شيخ ما در اصول و فروع و بلا كشيدن، امير المؤمنين علىّ [مرتضى] است- عليه السّلام.
📖 تذكره الأولياء ؛ القسم الثاني ؛ ص9
📚 فريد الدين عطار نيشابورى، تذكره الأولياء، 2جلد، مطبعه ليدن - ليدن، چاپ: اول، 1905 م.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍀 همت و امید به پروردگار در سیر و سلوک
مرحوم آخوند مولى حسينقلى همدانى رضوان اللّه تعالى عليه در حكمت از شاگردان مرحوم حكيم متأله ملا هادى سبزوارى است، و در عرفان و سير و سلوك از شاگردان مرحوم سيد على شوشترى. جناب آخوند ملا حسينقلى بعد از بيست و دو سال سير و سلوك نتيجه گرفت و به مقصود رسيد.
و خود آن جناب گفت: «در عدم وصول به مراد سخت گرفته بودم تا روزى در نجف در جايى (گويا در گوشه ايوانى) نشسته بودم، ديدم كبوترى بر زمين نشست و پاره نانى بسيار خشكيده را به منقار گرفت و هر چه نوك مى زد خورد نمى شد، نان را ترك گفت و پرواز كرد و برفت؛ پس از چندى بازگشت، به سراغ آن تكه نان آمد باز چند بار آن را نوك زد و شكسته نشد، باز برگشت و بعد از چندى آمد و بالأخره آن تكه نان را با منقارش خورد كرد و بخورد، از اين عمل كبوتر ملهم شدم كه اراده و همّت مى بايد».
📖 هزار و يك كلمه ؛ ج5 ؛ ص268
📚 حسن زاده آملى (علامه)،حسن، هزار و يك كلمه؛ 6جلد، بوستان كتاب - قم، چاپ: سوم، 1381.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃يك دستگاه فلسفى درست كنيد. از وحدت وجود، از «بسيط الحقيقة كلّ الاشياء»، از مبانى ملاصدرا، - اگر نگوييم از همهى اينها، از بسيارى از اينها - مىشود يك دستگاه فلسفىِ اجتماعى، سياسى و اقتصادى درست كرد.
☑️ یکم خرداد، سالروز بزرگداشت حکیم الهی ملاصدرا رضوان الله علیه
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً.mp3
1.17M
🍃ربَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ▫️ ربَّنَا وَ آتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَ لاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ
پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنيديم كه به ايمان دعوت مىكرد كه: «به پروردگار خود، ايمان بياوريد!» و ما ايمان آورديم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بديهاى ما را بپوشان! و ما را با نيكان (و در مسير آنها) بميران! ▫️پروردگارا! آنچه را به وسيله پيامبرانت به ما وعده فرمودى، به ما عطا كن! و ما را در روز رستاخيز، رسوا مگردان! زيرا تو هيچ گاه از وعده خود، تخلف نمى كنى.
#تلاوت_ناب
#محمد_اللیثی
🆔 @mtsaz_ir
🍃 علامت قوت عقل
✨ يا هِشَامُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ اعْتَزَلَ أَهْلَ الدُّنْيَا وَ الرَّاغِبِينَ فِيهَا وَ رَغِبَ فِيمَا عِنْدَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ أُنْسَهُ فِي الْوَحْشَةِ وَ صَاحِبَهُ فِي الْوَحْدَةِ وَ غِنَاهُ فِي الْعَيْلَةِ وَ مُعِزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَة
امام كاظم عليه السلام : اى هشام! صبر بر تنهايى نشانه نيرومندى خرد است. كسى كه خدايى بينديشد از اهل دنيا و دنيا طلبان كناره گيرد و به آنچه نزد خداست روى آورد و خداوند انيس وحشت او باشد و يار تنهايى و خلوت او و مايه بى نيازى او در نيازمندى و عزّت و قدرت بخش او بى آنكه ايل و طايفه اى داشته باشد.
📖 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص17
📚 كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
🔅مرحوم فیض کاشانی در مورد معنای «فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ» می فرماید:
فمن عقل عن اللَّه بلغ عقله إلى حد يأخذ العلم عن اللَّه من غير تعليم بشر في كل أمر أمر؛ عقل شخص به مرتبه ای برسد که علم را در هر امری مستقیما از خداوند و بدون تعلیم هیچ انسان دیگری اخذ نماید.
📖 الوافي ؛ ج1 ؛ ص99
📚 فيض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، الوافي - اصفهان، چاپ: اول، 1406 ق.
🆔 @mtsaz_ir
🍃 انسان کامل
✨ بدانك مبدأ مخلوقات و موجودات ارواح انسانى بود، و مبدأ ارواح انسانى روح پاك محمدى بود عليه الصلاة و السلام چنانك فرمود «اول ما خلق اللّه تعالى روحى» و در روايتى ديگر «نورى». چون خواجه عليه الصلاة و السلام زبده و خلاصه موجودات و ثمره شجره كائنات بود كه «لولاك لما خلقت الافلاك»، مبدأ موجودات هم او آمد، و جز چنين نبايد كه باشد زيرا كه آفرينش بر مثال شجره اى است و خواجه عليه الصلاة و السلام ثمره آن شجره، و شجره به حقيقت از تخم ثمره باشد.
📖 مرصاد العباد ؛ ص20
📚 نجم الدين رازى دايه، مرصاد العباد، 1جلد، [بى نا] - تهران، 1322 ق.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍀 به سر بردن در سپهر توحید
🍃تقوا مهم ترین عامل هجرت از کارگاه کثرت به بارگاه وحدت است؛ یعنی حیات موحّدانه و زندگی در جوّ توحید و به سر بردن در فضای یگانگی و دور زدن در مدار توحید و پای بر فرق ماسوا نهادن و دست به دامن کبریایی آویختن ، همگی به مصباح پرهیزگاری و سفینه تقواست ، زیرا بر پایه آیه شریف « مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا ▫️ و یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ » هرگز انسان باتقوا در هیچ کاری نمی ماند و چیزی به عنوان گِره کور در زندگی او پیدا نمی شود و هیچ گاه رزق غیبی او قطع نمی گردد و هماره از راهی که انتظار ندارد ، تأمین می شود و هرگز رزق او مورد احتساب و آگاهی و گمان او نخواهد بود .
🍃 این روش ، رهبری فکر او را به غیب بیش از شهادت بر عهده دارد ، به گونه ای که در عین انجام دادن وظیفه کار و تحصیل وسیله معاش ، از مجرایی که امید آن را ندارد ، بهره ور خواهد شد . این منش ، یعنی در مدار امید به غیب به سر بردن و راه های ناشناخته را شناخته تر تلقی کردن و رقم نامعلوم بر عدد معلوم چیره کردن و سرانجام در سپهر توحید به سر بردن ، از نتایج سحر تقواست؛ باش تا صبح دولتش بدمد .
📖 تسنیم؛ ج 39، ص 246
📚 جوادی آملی (آیت الله) ؛ عبدالله؛ تسنیم؛ نشر اسراء، قم، چاپ 1 ، 1395 ه ش.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
آیت الله بهجت - محیی الدین.mp3
1.32M
🔅 تاکید آیت الله بهجت رضوان الله علیه بر تشیع ابن عربی رضوان الله علیه
▫️خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد. مثل غزالی که یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟ یا آن همه اثنی عشریه ای که محیی الدین دارد، علیرغم آن همه اغلاطی که در فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir