رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً.mp3
1.17M
🍃ربَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ▫️ ربَّنَا وَ آتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَ لاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ
پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنيديم كه به ايمان دعوت مىكرد كه: «به پروردگار خود، ايمان بياوريد!» و ما ايمان آورديم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بديهاى ما را بپوشان! و ما را با نيكان (و در مسير آنها) بميران! ▫️پروردگارا! آنچه را به وسيله پيامبرانت به ما وعده فرمودى، به ما عطا كن! و ما را در روز رستاخيز، رسوا مگردان! زيرا تو هيچ گاه از وعده خود، تخلف نمى كنى.
#تلاوت_ناب
#محمد_اللیثی
🆔 @mtsaz_ir
🍃 علامت قوت عقل
✨ يا هِشَامُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ اعْتَزَلَ أَهْلَ الدُّنْيَا وَ الرَّاغِبِينَ فِيهَا وَ رَغِبَ فِيمَا عِنْدَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ أُنْسَهُ فِي الْوَحْشَةِ وَ صَاحِبَهُ فِي الْوَحْدَةِ وَ غِنَاهُ فِي الْعَيْلَةِ وَ مُعِزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَة
امام كاظم عليه السلام : اى هشام! صبر بر تنهايى نشانه نيرومندى خرد است. كسى كه خدايى بينديشد از اهل دنيا و دنيا طلبان كناره گيرد و به آنچه نزد خداست روى آورد و خداوند انيس وحشت او باشد و يار تنهايى و خلوت او و مايه بى نيازى او در نيازمندى و عزّت و قدرت بخش او بى آنكه ايل و طايفه اى داشته باشد.
📖 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص17
📚 كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
🔅مرحوم فیض کاشانی در مورد معنای «فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ» می فرماید:
فمن عقل عن اللَّه بلغ عقله إلى حد يأخذ العلم عن اللَّه من غير تعليم بشر في كل أمر أمر؛ عقل شخص به مرتبه ای برسد که علم را در هر امری مستقیما از خداوند و بدون تعلیم هیچ انسان دیگری اخذ نماید.
📖 الوافي ؛ ج1 ؛ ص99
📚 فيض كاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى، الوافي - اصفهان، چاپ: اول، 1406 ق.
🆔 @mtsaz_ir
🍃 انسان کامل
✨ بدانك مبدأ مخلوقات و موجودات ارواح انسانى بود، و مبدأ ارواح انسانى روح پاك محمدى بود عليه الصلاة و السلام چنانك فرمود «اول ما خلق اللّه تعالى روحى» و در روايتى ديگر «نورى». چون خواجه عليه الصلاة و السلام زبده و خلاصه موجودات و ثمره شجره كائنات بود كه «لولاك لما خلقت الافلاك»، مبدأ موجودات هم او آمد، و جز چنين نبايد كه باشد زيرا كه آفرينش بر مثال شجره اى است و خواجه عليه الصلاة و السلام ثمره آن شجره، و شجره به حقيقت از تخم ثمره باشد.
📖 مرصاد العباد ؛ ص20
📚 نجم الدين رازى دايه، مرصاد العباد، 1جلد، [بى نا] - تهران، 1322 ق.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍀 به سر بردن در سپهر توحید
🍃تقوا مهم ترین عامل هجرت از کارگاه کثرت به بارگاه وحدت است؛ یعنی حیات موحّدانه و زندگی در جوّ توحید و به سر بردن در فضای یگانگی و دور زدن در مدار توحید و پای بر فرق ماسوا نهادن و دست به دامن کبریایی آویختن ، همگی به مصباح پرهیزگاری و سفینه تقواست ، زیرا بر پایه آیه شریف « مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا ▫️ و یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ » هرگز انسان باتقوا در هیچ کاری نمی ماند و چیزی به عنوان گِره کور در زندگی او پیدا نمی شود و هیچ گاه رزق غیبی او قطع نمی گردد و هماره از راهی که انتظار ندارد ، تأمین می شود و هرگز رزق او مورد احتساب و آگاهی و گمان او نخواهد بود .
🍃 این روش ، رهبری فکر او را به غیب بیش از شهادت بر عهده دارد ، به گونه ای که در عین انجام دادن وظیفه کار و تحصیل وسیله معاش ، از مجرایی که امید آن را ندارد ، بهره ور خواهد شد . این منش ، یعنی در مدار امید به غیب به سر بردن و راه های ناشناخته را شناخته تر تلقی کردن و رقم نامعلوم بر عدد معلوم چیره کردن و سرانجام در سپهر توحید به سر بردن ، از نتایج سحر تقواست؛ باش تا صبح دولتش بدمد .
📖 تسنیم؛ ج 39، ص 246
📚 جوادی آملی (آیت الله) ؛ عبدالله؛ تسنیم؛ نشر اسراء، قم، چاپ 1 ، 1395 ه ش.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
آیت الله بهجت - محیی الدین.mp3
1.32M
🔅 تاکید آیت الله بهجت رضوان الله علیه بر تشیع ابن عربی رضوان الله علیه
▫️خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد. مثل غزالی که یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟ یا آن همه اثنی عشریه ای که محیی الدین دارد، علیرغم آن همه اغلاطی که در فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا.
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
هدایت شده از مؤسسه معنویت تمدنساز
✨سلسله جلسات تدریس کتاب مفاتیح الحیاه اثر علامه جوادی
🕰 سه شنبه ها ساعت 21
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
مفاتیح الحیات 1.mp3
7.68M
✨ مفاتیح الحیات | جلسه اول
آشنایی اجمالی با کتاب مفاتیح الحیات | آشنایی با علامه جوادی | درجات گوناگون مومنان | ساختار کتاب | پرفروش ترین کتاب پس از انقلاب | کتاب شامل پنج بخش اصلی و یک خاتمه است| بخش یکم: تعامل انسان با خود | بخش دوم: تعامل انسان با همنوعان | بخش سوم: تعامل مردم و نظام اسلامی | بخش چهارم: تعامل انسان با حیوان | بخش پنجم: تعامل انسان با خلقت زیست محیطی | خاتمه
🆔 @mtsaz_ir
✍️ ساختار کتاب به نحو کاملتر اینگونه می باشد
بخش یکم: تعامل انسان با خود، شامل دوازده فصل است : فصل یکم : تفکّر و تدبّر * فصل دوم : یادگیری و دانش اندوزی * فصل سوم : کار و تلاش * فصل چهارم : حفظ تن و حرمت اضرار به نفس * فصل پنجم : نظافت و بهداشت * فصل ششم : خوردن و آشامیدن * فصل هفتم : لباس و پوشش* فصل هشتم : زینت و آراستگی * فصل نهم : مسکن و امکانات زندگی* فصل دهم : مسافرت * فصل یازدهم : خواب و بیداری* فصل دوازدهم : تفریحات سالم و ورزش.
بخش دوم: تعامل انسان با همنوعان شامل شش فصل است : فصل یکم : خویشاوندان * فصل دوم : همکیشان ( مسلمانان ) * فصل سوم : بیگانگان * فصل چهارم : مستضعفان * فصل پنجم : مهاجمان و دشمنان * فصل ششم : شهروندان.
بخش سوم: تعامل مردم و نظام اسلامی شامل چهار فصل است : فصل یکم : نظام سیاسی * فصل دوم : نظام اجتماعی * فصل سوم : شهرسازی و شهرداری * فصل چهارم : امور اقتصادی.
بخش چهارم: تعامل انسان با حیوان شامل سه فصل است : * فصل یکم : نگهداری حیوان * فصل دوم : بهره گیری از حیوان * فصل سوم : حقوق حیوان.
بخش پنجم: تعامل انسان با خلقت زیست محیطی شامل نُه فصل است : فصل یکم : محیط زیست * فصل دوم : آب و هوا و خاک حاصل خیز * فصل سوم : درختکاری و جنگل ها * فصل چهارم : فضای سبز و مراتع * فصل پنجم : باد و باران * فصل ششم : نهرها و دریاها * فصل هفتم : راه ها و جاده ها * فصل هشتم : موادّ سوختی * فصل نهم : گردشگری و دیدار شگفتی های تاریخی و طبیعی
خاتمه: 1 . کارها در روزهای ماه قمری 2 . اشارات زمان3 . سنّت ها 4 . اشارات سنّت ها
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 حقیقت عرفان
حقيقت عرفان و شهود و نتيجه رياضت و سلوك، رفع حجاب از وجه حقيقت و رؤيت ذُلّ عبوديّت و اصل فقر و تدلّى است در خود و در همه موجودات.
آداب الصلاة؛ ص۱۱
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍀 هوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ
الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
🍃 عارف به معارف حقّه ارباب معرفت و يقين و سالك طريق اصحاب قلوب و سالكين مىداند كه منتهاى سلوك سالكان و غايت آمال عارفان فهم همين يك آيه شريفه محكمه است.
🍃 و به جان دوست قسم كه تعبيرى براى حقيقت توحيد ذاتى و اسمائى بهتر از اين تعبير نيست؛ و سزاوار آن است كه جميع اصحاب معارف براى اين عرفان تام محمدى- صلّى اللَّه عليه و آله- و كشف جامع احمدى و آيه محكمه الهى سجده كنند و در خاك افتند. و به حقيقت عرفان و عشق قسم كه عارف مجذوب و عاشق جمال محبوب از شنيدن اين آيه شريفه اهتزازى ملكوتى و انبساطى الهى براى او دست دهد كه لباس بيان به قامت آن كوتاه و هيچ موجودى تحمّل آن ندارد. فَسُبحان اللَّه ما أَعْظَمَ شأنَه وأَجلَّ سُلْطانَه وَأَكرَمَ قَدْرَهُ وَأَمنعَ عِزَّهُ وأَعزَّ جنابَه.
🍃آنها كه به كلمات عرفاى شامخ و علماى باللَّه و اولياى رحمان خرده گيرى مىكنند خوب است ببينند كدام عارف ربّانى يا سالك مجذوبى بيشتر از آنچه اين آيه شريفه تامّه و نامه قدس الهى متضمن است بيانى كرده يا تازهاى به بازار معارف آورده؟ اينك اين كريمه الهيه و آن كتب مشحونه از عرفان عرفا. گرچه اين سوره مباركه «حديد»، خصوصاً اين آيات شريفه اوّل آن، مشتمل بر معارفى است كه دست آمال از آن كوتاه است، ولى به عقيده نويسنده اين آيه شريفه خصوصيت ديگرى دارد كه ديگر آيات را نباشد.
🍃 و بيان اوّليت و آخريت و ظاهريت و باطنيت حق چيزى نيست كه به بيان آيد يا قلم را جرئت جسارت باشد؛ پس بگذريم و ادراك آن را به قلوب محبين و اوليا واگذار كنيم.
📖 شرح چهل حديث ؛ صص۷۲۹ و ۷۳۰
📚 خمینی (امام)، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، 1 جلد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی - ایران - قم، چاپ: 24، 1380 ه.ش.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir