eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
285 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَلْأَرْضَ وَ اَلسَّمَاءَ فَقَالَ بَعْضُ اَلنَّاسِ يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَلَيْسَتْ هِيَ إِنْسِيَّةً فَقَالَ فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالُوا يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ كَيْفَ هِيَ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ إِذْ كَانَتِ اَلْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِيلَ يَا نَبِيَّ اَللَّهِ وَ أَيْنَ كَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ كَانَتْ فِي حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ اَلْعَرْشِ قَالُوا يَا نَبِيَّ اَللَّهِ فَمَا كَانَ طَعَامُهَا قَالَ اَلتَّسْبِيحُ وَ اَلتَّقْدِيسُ وَ اَلتَّهْلِيلُ وَ اَلتَّحْمِيدُ رسول خدا فرمودند نور فاطمه قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد. بعضى از مردم گفتند:اى رسول خدا!پس او از جنس بشر نيست‌؟ پيامبر فرمود:فاطمه حوريّه‌اى در لباس انسان است. گفتند:اى رسول خدا!چگونه امكان دارد كه كسى حوريّه و در عين حال انسان باشد؟ فرمود:خداوند متعال قبل از اينكه حضرت آدم را بيافريند فاطمه را در آن هنگامى كه ارواح مخلوقات را خلق مى‌كرد،از نور خود آفريد،پس هنگامى كه آدم را آفريد، فاطمه را به او نشان داد. گفته شد:اى رسول خدا! فاطمه در آن زمان كجا بود؟ فرمود:نور او در حفره‌اى زير ساق عرش قرار داشت. گفتند:اى رسول خدا!طعام وى چه بود؟ فرمود:تسبيح و تقديس و تهليل و تحميد. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۳، ص ۴ ایتا تلگرام
⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً 🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥⬛️🟥
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ ، ناطقهِ الوجودِ ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ ، الحیاهِ السّاریَهِ فی المجارِی ، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری ، حافظِ معارجِ الیقینِ ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ ، حقیقهِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ ، دَقیقهِ الدّقائق النُّوریَّهِ ، الفُلکِ الجاریَّه فی اللُّجَجِ الغامرَهِ ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَهِ ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام. 🌺میلاد مسعود حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب الاصب شادباش و پر برکت🌺 ایتا تلگرام
امام باقر (علیه السلام) عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّمَا يُدَاقُّ اَللَّهُ اَلْعِبَادَ فِي اَلْحِسَابِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ فِي اَلدُّنْيَا. ابو جارود از امام پنجم عليه السلام نقل ميكند: خدا در روز قيامت نسبت بحساب بندگانش باندازه عقلى كه در دنيا بآنها داده است باريك بينى ميكند. الکافي ج ۱، ص ۱۱ ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ ،أمینِ الله علی الخَلق ، لِسانِ الصِّدق ، بابِ السِّلمِ ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ ، عَینِ الإبداعِ ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع ، مُهجَهِ الکَونَینِ و مَحجَهِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب ، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد ، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه. 🏴 شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد 🏴 ایتا تلگرام
💡نخستین پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری، میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد سید محمد موسوی تاثیر فلسفه ایران باستان بر حکمت متعالیه 📆شنبه ۳۰ دی ماه 🕰ساعت ۹ 🕌مکان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ایتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ، ماهیَّهِ الماهِیّاتِ، مُطلَقِ المُقَیَّداتِ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ ، أدیبِ مَعلَمَهِ الأسماء و الشُّئون، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ، غایهِ الظُهورِ و الإیجاد، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد، علیهِ الصَّلوهُ و السَّلام. ايتا تلگرام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علیٍّ سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّه ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّه ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّه ، اَلوالی للولایهِ النّاسوتیّه ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صوره الأمانه الإلهیّه ، مادهِ العلومِ الغیرِ المُتناهیهِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَهِ کتابِ الموجودِ ، فاتحه مصحفِ الوجودِ ، حقیقه النقطهِ البائیّه ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّه ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ،علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوهُ و السّلام. 💐میلاد مولی الموحدین، امیر المومنین، سید الموحدین حضرت علی بن ابیطالب فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
روایات معتبری که عامه و خاصه نقل کرده و حکم به صحت آن نموده اند و دلالت بر افضلیت حضرت علی از جمیع انبیا و اولیا می نماید، زیاد است. از جمله: «أنا وَ علي من شجرة واحدة و الناس من اشجار شتي» ایضا وارد شده است: «قسمت الحكمة عشرة اجزاء، فأعطي علي تسعة و الناس جزءً واحدأً» در کثیری از روایات حضرت ختمی، قرب خود را به علی علیه السلام و اتحاد معنوی خویش را با آن حضرت و وارث بودن علی علم و فضائل ختمی مرتبت را به لفظ ولایت و وصایت و خلافت بیان نموده است، مثل: « یا علي أنت وصيي و وارثي و خليفتي». علمای عامه نقل کرده اند که پیغمبر مشاهدات خود را در لیله معراج چنین بیان نموده است: «فأجتمع علي الانبياء في سماء، فاوحى الله تعالي الي، سلهم يا محمد بماذا بعثتم؟ فقالوا بعثنا علي شهادة أن لا اله الله و علي اقرار بنبوتك والولاية بعلي بن ابيطالب». شرح مقدمه قیصری استاد سید جلال الدین آشتیانی، صفحه ۹۱۸ ایتا تلگرام
ser_bala .mp3
6.57M
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقيلة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ایتا تلگرام
📝 گفتاری از استاد سید محمد موسوی با موضوع سرّ بلا و صبر اولیاء الله ⚫️بازنشر به مناسبت سالروز رحلت عقلیة العرب حضرت زینب سلام الله علیها ☑️ مادامی که تعلق به جانب ماده و حجاب بدن هست عاشق در اذیت و آزار است ؛ لکن عذابی همراه با شیرینی چون این آزار از سمت معشوق است راز این حلاوت آن است که این بلایا از جانب معشوق نشانه التفات اوست. حتی این سخن در جانب عشق های زمینی نیز صحیح است ☑️ حال اگر انسان این مطلب را دانست سرّ بلایایی که بر سر اولیاءالله می آید و راز صبر آنها را خواهد دانست. حقیقت اینست که هر چه که به او می رسد اثر معشوقش را می بیند. از منظر ما او رنج میکشد اما برای او چیزی جز لذت نیست. ☑️ از اینکه می گوییم رسیدن بلا و سختی برای اولیاء الله از آن جهت که اثر معشوق است لذیذ است نباید اینطور برداشت شود که ولی الهی لذت میبرد اما ما که به آن مقام نرسیده ایم چرا باید رنج بکشیم؟ باید گفت هر وقت به مقام او رسیدی تو نیز لذت خواهی برد ولی تا هنگامی که شخص در مرتبه کثرت است و به مقام ولی الهی نرسیده است شرط رسیدن به مقام او ، برقراری سنخیت بین نفس جزئی شخص و نفس کلی ولی الهی است . راه ابجاد این سنخییت آن است که شخص هرطور که شده خود را به ولی کامل نزدیک کند به دو صورت: ۱- شخص تاجایی که مقدور است علومی که نزد ولی کامل است را کسب کند. ۲- شخص کارهای او را تقلید کند. تمام اینها باید انجام شود تا سنخیت برقرار شود و اگر در انجام اینها کوتاهی کند سنخیت حاصل نمی شود ☑️ پس اینکه ما برای سختی های ظاهری ای که ولی کامل متحمل شده عزاداری می کنیم یا در مواقعی که به حسب ظاهر شاد بوده است شادی می کنیم برای برقراری سنخیت بین نفس ما و نفس کامل آنهاست. و این سخن بسیار راهگشاست چون نفس انسان از لحاظ شادی و اندوه منفعل است و حتی در نفوس ضعیف بیش از تاثیر علمی جهات شادی و اندوه اثر می گذارند ☑️ وقتی حضرت زینب و دیگر اسرای کربلا در کاخ ابن زیاد حاضر شدند عبیدالله بن زیاد گفت خدا را شکر که خاندانتان را رسوا کرد و مردانتان را کشت. دیدی خدا با خاندانتان چه کرد؟ حضرت زینب سلام الله علیها دو جواب دادند: ۱- مردان ما را شما کشتید (نه خدا) ۲- ما رایت الا جمیلا؛ آنچه که از خدا رسید تماماً زیبایی بود یعنی از آن جهت که به خدا بر میگردد زیبایی است ایتا تلگرام
❓ اینکه گفته میشود عارف به مقام فنا میرسد به معنای حقیقی کلمه یعنی چی؟ رسیدن به مقام فنا یعنی اینکه انسان در مشاهده واقعیت و حقیقت به مرحله ای برسد که تمام کمالات را وابسته مطلق به خداوند ببیند، حتی اصل وجود خودش و وجود امثال خودش را، یعنی همان چیزی را که همه به طور مفهومی و ذهنی قبول داریم و معتقدیم همه کمالات از آنِ خداوند است چه وجود، چه علم، چه قدرت و خلاصه هر کمال دیگری که به اشیا منسوب است درواقع متعلق به حق تعالی است. اگر کسی این حقیقت و این واقعیت نفس الامری، شهود کند یعنی به مقام فنا رسیده است. اینکه برخی به عرفا نسبت میدهند که فنا یعنی، شخص معدوم بشود یا با خدا یکی بشود و امثال این حرفها، اشتباه است، مقصود از فنا این ها نیست. ایتا تلگرام
گاهی به ذهن انسان مقامات عرفا خطور میکند که اگر در این مسیرطریقت ثابت قدم باشی به این مقامات میرسی. حال سوال این که اگر تفکرات این چنینی از خطوات شیطانی باشد راه فرار ازاین افکار شیطانی چیست؟ اینکه انسان به دنبال کمال باشد یک امر فطری است، انسان ذاتا کمال جو هست. اینکه انسان طالب کمال باشداشکالی ندارد اما اشکال و نفسانیت در اینجا این است که انسان به جای اینکه دنبال حق تعالی و طلب رضایت حقتعالی باشد دنبال آن مقامات باشد. این [طالب مقامات بودن به جای طلب حقتعالی] را باید با معرفت، تذکر، توجه نفسانی و حدیث نفس با خودش که، «بالاتر ازین کمال این است که انسان به همان مقام رهایی مطلق از همه تعلقات حتی تعلق به مقامات معنوی برسد». این [نکته پیش گفته] را انسان باید به خود تذکر بدهد، توجه بکند و اگر غفلت کرد دوباره به خاطر خودش بیاورد که، «بالاخره این نحوه کمال جویی که آن مقامات را بخاطر خود آن مقامات بخواهد یک نحوه شرک است». با همین تذکرات کم کم برطرف میشود ان شاء الله. ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
💡نخستین پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری، میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی 👤حجت الاسلام و ال
تاثیرفلسفه_ایران_باستان_حکمت_متعالیه.m4a
21.13M
💡نخستین پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری، میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی 👤حجت الاسلام و المسلمین استاد سید محمد موسوی تاثیر فلسفه ایران باستان بر حکمت متعالیه ایتا تلگرام
💠 مدرسه‌علمیه تخصصی علوم‌عقلی عباسقلی‌خان برگزار می‌کند: •┈┈••••▪️مدرسه فصلی تخصصی آموزش حکمت▪️•••┈┈• 💠 مدرسه رمضانیه حکمت اسلامی ⏳ ۵ رمضان الکریم (۲۶ اسفند) لغایت ۱۴ رمضان الکریم (۶ فروردین) 🕌 مشهد مقدس، در جوار حرم مطهر رضوی، مدرسه علمیه عباسقلی‌خان ✅ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره پیش‌نیاز مجازی به نشانی www.abasgholikhan.ir مراجعه نمایید. ♻️ رسانه باشید... •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @paziresh_abasgholikhan
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و علی شَجَرَهِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامةِ، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّه العَلَویَّةِ، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّةِ، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر. ⚫️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد⚫️ ایتا تلگرام
وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ : دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ عَلِّمْنِي اَلتَّوْحِيدَ فَقَالَ يَا أَبَا أَحْمَدَ لاَ تَتَجَاوَزْ فِي اَلتَّوْحِيدِ مَا ذَكَرَهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ فَتَهْلِكَ وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى وَاحِدٌ أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ يَلِدْ فَيُورَثَ وَ لَمْ يُولَدْ فَيُشَارَكَ وَ لَمْ يَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَ لاٰ وَلَداً وَ لاَ شَرِيكاً وَ أَنَّهُ اَلْحَيُّ اَلَّذِي لاَ يَمُوتُ وَ اَلْقَادِرُ اَلَّذِي لاَ يَعْجِزُ وَ اَلْقَاهِرُ اَلَّذِي لاَ يُغْلَبُ وَ اَلْحَلِيمُ اَلَّذِي لاَ يَعْجَلُ وَ اَلدَّائِمُ اَلَّذِي لاَ يَبِيدُ وَ اَلْبَاقِي اَلَّذِي لاَ يَفْنَى وَ اَلثَّابِتُ اَلَّذِي لاَ يَزُولُ وَ اَلْغَنِيُّ اَلَّذِي لاَ يَفْتَقِرُ وَ اَلْعَزِيزُ اَلَّذِي لاَ يَذِلُّ وَ اَلْعَالِمُ اَلَّذِي لاَ يَجْهَلُ وَ اَلْعَدْلُ اَلَّذِي لاَ يَجُورُ وَ اَلْجَوَادُ اَلَّذِي لاَ يَبْخَلُ وَ أَنَّهُ لاَ تُقَدِّرُهُ اَلْعُقُولُ وَ لاَ يَقَعُ عَلَيْهِ اَلْأَوْهَامُ وَ لاَ يُحِيطُ بِهِ اَلْأَقْطَارُ وَ لاَ يَحْوِيهِ مَكَانٌ لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ وَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ مٰا يَكُونُ مِنْ نَجْوىٰ ثَلاٰثَةٍ إِلاّٰ هُوَ رٰابِعُهُمْ وَ لاٰ خَمْسَةٍ إِلاّٰ هُوَ سٰادِسُهُمْ وَ لاٰ أَدْنىٰ مِنْ ذٰلِكَ وَ لاٰ أَكْثَرَ إِلاّٰ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مٰا كٰانُوا وَ هُوَ اَلْأَوَّلُ اَلَّذِي لاَ شَيْءَ قَبْلَهُ وَ اَلْآخِرُ اَلَّذِي لاَ شَيْءَ بَعْدَهُ وَ هُوَ اَلْقَدِيمُ وَ مَا سِوَاهُ مُحْدَثٌ تَعَالَى عَنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ عُلُوّاً كَبِيراً . محمد بن ابى عمير مى‌گويد به حضور سرور خودم موسى بن جعفر(عليهما السّلام)رسيدم و گفتم:اى پسر رسول خدا!توحيد به من بياموز.فرمود:اى ابو احمد!در مورد توحيد از آنچه خداوند تبارك و تعالى در كتاب خود فرموده است تجاوز مكن كه هلاك مى- شوى و بدان كه خداوند متعال واحد،احد،و صمد است.نه فرزندى مى‌زايد كه از او ارث ببرد و نه زاييده است كه شريكى داشته باشد و نه همسر مى‌گيرد و نه فرزند و شريك.او آن زنده‌يى است كه هرگز نمى‌ميرد و توانايى است كه ناتوان نمى‌شود و چيره‌يى است كه مغلوب نمى‌شود و بردبارى است كه شتاب نمى‌كند و جاودانه‌يى است كه نابود نمى‌شود و باقى‌يى است كه فانى نمى‌شود و پايدارى است كه زايل نمى‌گردد و توانگرى است كه نيازمند نمى‌شود و نيرومندى است كه زبون نمى‌گردد و دانايى است كه نادان نيست و دادگرى است كه ستم نمى‌كند و بخشنده‌يى است كه بخل نمى‌ورزد.عقلها و اوهام را ياراى درك او نيست.اقطار به او احاطه نمى‌يابد. مكانى او را در بر نمى‌گيرد.ديدگان او را در نمى‌يابند و او ديدگان را در مى‌يابد و او لطيف آگاه است و هيچ چيز مانند او نيست و او شنواى بيناست.نباشد راز گفتن سه كس،مگر او چهارم ايشان است و نه راز گفتن پنج كس،مگر اينكه او ششم ايشان است و نه كمتر از اين و نه بيشتر،مگر اينكه او با ايشان است هر كجا باشند،و او آن نخستى است كه هيچ چيز پيش از او نبوده است و آخرى است كه هيچ چيز پس از او نيست.او قديم است و هر چه غير اوست حادث است.او از صفات آفريده‌شدگان برتر است،برترى بزرگ. ایتا تلگرام
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الجُوْدِ الأَكْرَمِ، وَالنُّوْرِ الأَفْخَمِ، وَالعِزِّ الأَعْظَمِ، المَبْعُوْثِ بِالقِيْلِ الأَقْوَمِ، مِنَّةِ اللهِ عَلَى كُلِّ فَصِيْحٍ وَأَعْجَمٍ، قُطْبِ رَحَى النَّبِيِّينَ، وَنُقْطَةِ دَائِرَةِ المُرْسَلِينَ،المُخَاطَبِ فِي الْكِتَابِ المَكْنُوْنِ: وَمَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِكَ بِمَجْنُوْنٍ وَإِنَّ لَكَ لأَجْراً غَيْرَ مَمْنُوْنٍ، المَوْصُوْفِ بِقَوْلِكَ الكَرِيْمِ: وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيْمٍ. 💐 عید سعید مبعث فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
nobovat.mp3
12.87M
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵بازنشر به مناسبت عید سعید مبعث ایتا تلگرام
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث 🔸نبوت یک معنای ظاهری دارد که شخصی بین انسان ها به سبب قابلیات و کمالاتی که دارد خداوند حقایقی را بر او آشکار میکند و مامور میشود که این حقایق را به انسان های دیگر ابلاغ کند این نبوت تشریعی است. 🔸اما یک امر باطنی در نبوت هست که این نبوت ظاهری فرع بر آن نبوت باطنی است 🔸نبی یعنی کسی که خبری میدهد إخبار نحوه های گوناگونی دارد ،راحت ترین نحوه خبر دادن با لفظ است، اما گاهی در إخبار، لفظ، مدخلیتی ندارد و بسیار بسیار قوی تر وتخلف ناپذیر تر از الفاظ است چرا که در الفاظ امکان تخلف هست ،مثلا یک کودک شیرخوار ، پدر و مادر با نگاه به او، حالات او را متوجه میشوند، که مثلاً گرسنه است، این یک نحوه خبر دادن است اما ممکن است ما در عرف، به آن خبر دادن نگوییم اما به هر حال، یک دال هست و یک مدلول و شخصی که از این دال به این مدلول رسیده است گاهی با اصوات به این مدلول میرسیم و گاهی با مشاهده . آنچه گفته شد در مرتبه اعراض و صفات است که میبینید و به این معانی منتقل میشوید، ❓آیا نمیشود موجودی به حسب نحوه و حقیقت وجودش از یک حقیقت دیگری خبر بدهد؟! آیا نمیشود که موجود ضعیف با همان نحوه وجودش، خبر از یک موجود برتر بدهد ؟ 🔺مسلما میتواند! 🔸معنای اصلی و حقیقت نبوت بر میگردد به اینکه نحوه وجود و حقیقت وجودی کسی به گونه ای باشد که خبر دهنده از ذات و صفات و کمالات خداوند باشد. عرفا به این گونه إخبار، نبوت تعریفی میگویند . یعنی انسانی که تمام وجودش و مراتب وجودی اش به گونه ای است که حتی اگر سخنی نگوید باز هم اصل وجودش دلالت بر مبدا میکند این حقیقت نبوت است. 🔹اعلی مرتبه نبوت به این معنا در وجود حضرت ختمی مرتبت محقق شده است ،آن حضرت به حسب باطن ذات و حقیقت نوری خودش حقیقتی است که که تمام کمالات الهی را نشان میدهد آن هم به بالاترین نحوه که کامل تر ازین إخبار و إنباء، میسر نیست ،پس به این معنا، میشود مخبر از ذات و صفات و کمالات و افعال خداوند ،کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین ،قبل از اینکه ادمی باشد اونبی بوده است ،واضح است که اگر اینجا مقصود، نبوت تشریعی باشد لغو است این اشاره به نبوت تعریفی ایشان دارد ،حقیقت وجودی ختمی مرتبت به گونه است که بشر دیگری باشد یا نباشد او همواره نبی است یعنی همواره نشان دهنده ذات و کمالات لهی هست . 🔸در قران در چند موضع اشاره به این معنا کرده آنجا که از پیامبر تعبیر به برهان کرده است و در جای دیگر تعبیر به ذکر کرده است ،میفرماید ما این برهان را فرستادیم ،برهان یعنی حقیقت آشکار غیر قابل انکاری است که چیز دیگری را اثبات میکند ،ذکر چیزی است که چیز دیگری را تذکر میدهد و یادآوری میکند . 💡ادل دلیل بر خداوند همین است اما اگر برای ضعفاء العقول معجزه حسی می آورد ، مربوط به ضعف این هاست ،اگر این ها چشم بصیرت داشتند و حقیقت وجودی پیامبر را میدیدند او خودش بالا ترین برهان و برترین معجزه بر حقتعالی بود ،این معجزات و خوارق عادات برای افرادی است که نمیفهمند مثل کودکانی بخواهیم به کار خوب تشویقشان کنیم میگوییم بهشت جایی است که شکلات میدهند ،اگر اوا ین حقیقت را میشناخت لازم نبود با شکلات او را به کار خوب دعوت کنیم ، کودکی هم ربطی به سن ظاهری ندارد ،عده ی کثیری از انسان ها به حسب تقویم، سنین زیادی دارند اما به حسب نفسانی کودک هستند ،اما برای امیرالمومنین و برای سلمان فارسی نمیخواهد شق القمر کند او تا وجود پیامبر را مشاهده کند برایش معجزه است ،حتی از جسم ظاهری به آن حقیقت باطن پی میبرد. ایتا تلگرام
salavat.mp3
2.01M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️انتشار یافته به مناسبت شعبان المعظم https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️انتشار یافته به مناسبت شعبان المعظم #صلوات #شعبان
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️باز نشر به مناسبت شعبان المعظم ذکر صلوات ظاهری دارد و باطنی. این قول ظاهری، نازل ترین مرتبه صلوات است واما به حسب باطن، صلوات مومنین بر پیامبر درجات و مراتبی دارد از جمله آنکه مومنین با تبعیت از آن حضرت، ایشان را امداد کنند. امداد و یاری همیشه این نیست که از مرتبه بالا به پایین مددی برسد، إن تنصروا الله ینصرکم. حسن انفعال و اثر پذیری و متابعت کامل از دستورات، امداد مرتبه مافوق است، زیرا معنایش آن است که احکام مرتبه مافوق و مطلوب او، به خوبی در مرتبه نازله ظهور کرده است. ایتا تلگرام
یک روز خانم طباطبائی می گفت یک وقت خدمت امام داشتم فصوص‏‎ ‎‏می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. امام رو کردند به ایشان و فرمودند ما انقلاب‏‎ ‎‏کرده ایم که قبل از خواندن جامع المقدمات، فصوص درس بدهیم و بخوانیم!‏‎ برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی (ره)؛ جلد سه، صفحه 286. ایتا تلگرام