یکی را شنیدم از پیران مربی که مریدی را همیگفت: ای پسر! چندان که تعلق خاطر آدمیزاد به روزیست اگر به روزیده بودی به مقام از ملائکه در گذشتی.
فراموشت نکرد ایزد در آن حال
که بودی نطفهٔ مدفون و مدهوش
روانت داد و طبع و عقل و ادراک
جمال و نطق و رای و فکرت و هوش
ده انگشتت مرتب کرد بر کف
دو بازویت مرکب ساخت بر دوش
کنون پنداری ای ناچیز همت
که خواهد کردنت روزی فراموش
گلستان سعدی، در تاثیر تربیت، حکایت هفتم
یکم اردیبهشت، بزرگداشت شیخ اجل #سعدی
ایتا تلگرام
اللَّهُمَّ مَنْ تَهيَّأَ فِي هذا اليَوْمِ أَوْ تَعَبَّأ أَوْ أَعَدَّ وَاسْتَعَدَّ لِوِفادَةٍ إِلى مَخْلُوقٍ رَجاءَ رِفْدِهِ وَنَوافِلِهِ وَفَواضِلِهِ وَعطاياهُ فَإِنَّ إِلَيْكَ يا سَيِّدِي تَهْيِئَتِي وَتَعْبِئَتِي وَإِعْدادِي وَاسْتِعْدادِي رَجاءَ رَفْدِكَ وَجَوائِزِكَ وَنَوافِلِكَ وَفَواضِلِكَ وَفَضائِلِكَ وَعَطاياكَ وَقَدْ غَدَوْتُ إِلى عِيْدٍ مِنْ أَعْيادِ اُمَّةِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ الله عَلَيْهِ وَعَلى آلِهِ وَلَمْ أَفِدْ إِلَيْكَ اليَوْمَ بِعَمَلٍ صالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ ، وَلا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّتُه ، وَلكِنْ أَتَيْتُكَ خاضِعاً مُقِرّاً بِذُنُوبِي وَإِسآَتِي إِلى نَفْسِي ، فَ يا عَظِيمُ يا عَظِيمُ يا عَظِيمُ إِغْفِرْ لِيَ العَظِيمَ مِنْ ذُنُوبِي ، فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ العِظامَ إِلاّ أَنْتَ يا لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ يا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
🌙 عید سعید فطر مبارک
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
🔴 تجربه مرگ🔴
🎙در کلام استاد سید محمد موسوی
📚 باتوجه به درخواست برخی دانشجویان، در مورد تجربه مرگ که اخیرا در برنامه ای در سیما به آن پرداخته شد استاد در رابطه با تجربه مرگ صحبت فرمودند.
#تجربه_مرگ
#استاد_موسوی
#پرسش_و_پاسخ
#صوت_کلاس
#صوت
#زندگی_پس_از_زندگی
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
experience of death۱.mp3
35.5M
🔴 تجربه مرگ🔴
🎙در کلام استاد سید محمد موسوی
📎 بخش اول
#تجربه_مرگ
#استاد_موسوی
#پرسش_و_پاسخ
#صوت_کلاس
#صوت
#زندگی_پس_از_زندگی
ایتا تلگرام
تجربه مرگ ۲.m4a
16.94M
🔴 تجربه مرگ🔴
🎙در کلام استاد سید محمد موسوی
📎 بخش دوم
#تجربه_مرگ
#استاد_موسوی
#پرسش_و_پاسخ
#صوت_کلاس
#صوت
#زندگی_پس_از_زندگی
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی
👤 توسط استاد سید محمد موسوی
📆باز نشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی
با دف و نی، دوش آن مرد عرب وه! چه خوش میگفت، از روی طرب
ایهاالقوم الذی فیالمدرسه کلکم حصلتموها وسوسه
ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب مالکم فیالنشاة الاخری نصیب
فاغسلوا یا قوم عن لوح الفؤاد کل علم لیس ینجی فیالمعاد
ساقیا! یک جرعه از روی کرم بر بهائی ریز، از جام قدم
تا کند شق، پرده ی پندار را هم به چشم یار بیند یار را
مثنوی نان و حلوا، بخش۵
#بزرگداشت_شیخ_بهایی
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
Sheikh Bahai.mp3
1.63M
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی
👤 توسط استاد سید محمد موسوی
📆انتشار به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی
#بزرگداشت_شیخ_بهایی
#استاد_موسوی
#صوت
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
🎙شرح ابیاتی از مثنوی شیخ بهایی
👤 توسط استاد سید محمد موسوی
📆بازنشر به مناسبت ۳ اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی
ایهاالقوم الذی فیالمدرسه کل ما حصلتموه وسوسه
میگوید این علوم مدرسی، وساوس است، معنای وسوسه آن است که چیزی به ذهن بیاید، منشا اموری هم بشود اما حقیقتی ندارد و بی اصل است. اگر کسی به دنبال شناخت اشیا است ذهنیتش - خواسته یا ناخواسته- این باشد که اشیا به خودی خود، چیزی هستند و دنبال شناخت احکام و آثار آنهاست اما از حقیقت حق غفلت کرد دچار وسوسه شده زیرا در واقع، موجودیت اشیا، به وجود حق است اینها آیه او هستند. اگر اشیا اینطور دیده شد حق است وگرنه باطل است.
ذکر کم ان کان فی غیر الحبیب ما لکم فیالنشاة الاخری نصیب
اگر در این علوم غیر از حق و شوون حق به چیز دیگری توجه شد بی اصل و بدون حقیقت است پس از آخرت حقیقی بهره ای نخواهد داشت، چراکه آخرت حقیقی یعنی شهود خداوند. اعلی مرتبه آخرت یعنی برترین غایت یعنی حق تعالی . با این نگاه ، یعنی نگاه استقلالی به اشیا، کسی به آن مرتبه شهود نمیرسد.
#بزرگداشت_شیخ_بهایی
#استاد_موسوی
#متن
ایتا تلگرام
هدایت شده از مدرسه علمیه عباسقلی خان
✅ آغاز پذیرش مدرسه تخصصی علوم عقلی عباسقلی خان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
💠 مدرسه تخصصی عباسقلی خان در سطح ۲و۳ پیوسته از میان طلاب مستعد و علاقهمند به علوم عقلی، در رشته تخصصی فلسفه و کلام اسلامی طلبه میپذیرد.
⏳ مهلت ثبت نام :
۱۰ اردیبهشت لغایت ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
📝 نحوه ثبت نام:
مراجعه به صفحه پذیرش مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی خان
b2n.ir/paziresh_Magk
📌جهت کسب اطلاعات بیشتر دفترچه راهنمای پذیرش مدرسه را دانلود و مطالعه نمایید.
https://b2n.ir/daftarche
📲 ارتباط با واحد پذیرش
۰۵۱-۳۳۶۵۸۲۸۴ داخلی ۱۱۳ ؛ ۰۹۱۵۰۶۰۱۵۳۸
#حرم_امام_رضا
#مدرسه_علمیه_عباسقلی_خان_مشهد
#پذیرش
•┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈•
🆔 b2n.ir/magk
🌐 www.magk.ir
همایش علمی به مناسبت سالروز بزرگداشت ملاصدرا با عنوان
《ضرورت فلسفه در دنیای امروز 》
با حضور اساتید محترم :
👤 جناب آقای سید محمد موسوی بایگی(دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی )
👤جناب آقای دکتر احمد فربهی(استاد سطوح عالی علوم عقلی حوزه علمیه)
🕰 زمان : دوشنبه یکم خرداد
🏢 مکان: میدان غدیر سالن شهید چمران
🌐 پیوند حضور مجازی
فلسفه به طوری کلی دانش مشکلی است، به خصوص آنچه صدر المتالهین در قالب حکمت متعالیه مطرح میکند، زیرا شناخت های ما همواره در مرحله حس آغاز میشود. بنابراین هرگاه قصد ورود به علمی را داشته باشیم که فراتر از حد ادراکات متعارف باشد، یادگیری آن دشوار خواهد بود.
افزون بر این پیچیدگی و طولانی بودن مقدمات که برای رسیدن به مسائل اصلی تر وجود دارد مزید بر علت است و سختی را دو چندان میکند. از نظر فیلسوفان اسلامی، پاسخ درست و قانع کننده به مسائل اصلی جز در پرتو توجه به مباحث دیگر که شاید ابتدا مهم جلوه نکند، میسر نیست.
غرض از تالیف این کتاب صرفا ارائه چشم اندازی از اقیانوس عمیق فلسفه اسلامی جهت تدریس کلیات علوم عقلی و فلسفی است تا خواننده مبتدی فی الجمله بداند فلسفه چیست و با چه مسائلی در این علم مواجه خواهد بود و سبک پاسخگویی فلاسفه به مسائل معرفتی و اعتقادی چگونه است.
این کتاب که در 128 صفحه و براساس حکمت متعالیه در چهار سفر ترتیب داده شده است توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی چاپ شده است.
علاقمندان میتوانند برای تهیه کتاب به حرم مطهر رضوی، ضلع شمالی صحن امام حسن مجتبی، فروشگاه انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی مراجعه کنند.
#مکتوبات
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلَی سِرِّ الإلهی و الرّائی لِلحقائق کَما هی ، النُّورِ اللّاهُوتی ، و الإنسانِ الجَبَروتی ،و الأصلِ المَلَکوتی ، و العالِمِ النّاسوتی ، مِصداقِ العِلمِ المُطلَقِ ، و الشّاهدِ الغَیبی المَحَقَّق ، روحِ الأرواح ، حیوه الأشباحِ ، هِندِسَهِ المَوجودِ ، التّیّارِ فی نَشأت الوُجودِ ، کَهفِ النُّفوسِ القُدسیّهِ ، غَوثِ الأقطاب الإنسیَّهِ ، الحُجَّهِ القاطِعَه الرَّبانیَّه ، مُحَقِّقِ الحَقائِقِ الإمکانِیَّه ، أزَلِ الأبَدیّاتِ و أبَدِ الأزَلیّاتِ ، الکَنزِ الغَیبی و الکتابِ اللّارَیبی ، قُرآنِ المُجمَلاتِ الأحَدیّهِ ،فُرقانِ المفصَّلاتِ الواحدیّهِ ، أمِّ الوَری ،بدرِ الدُّجی ، علیِّ بن موسَی الرِّضا ، علیه و علی آبائهِ الصَّلواهُ و السَّلام.
🌺میلاد سراسر نور حضرت شمس الشموس، انیس النفوس، امام هشتم باب هفتم، علی بن موسی الرضا علیه السلام فرخنده و شادباش 🌺
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b
قَالَ فَحُدَّهُ لِي قَالَ لَا حَدَّ لَهُ قَالَ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ كُلَّ مَحْدُودٍ مُتَنَاهٍ إِلَى حَدٍّ وَ إِذَا احْتَمَلَ التَّحْدِيدَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ فَهُوَ غَيْرُ مَحْدُودٍ وَ لَا مُتَزَائِدٍ وَ لَا مُتَنَاقِصٍ وَ لَا مُتَجَزِّئٍ وَ لَا مُتَوَهَّمٍ
زندیق عرض کرد پس خداوند را تحدید و تعریف کن از براى من.
حضرت امام رضا فرمود حدی از براى او نیست.
عرض کرد چرا حدى از براى او نیست؟
امام رضا فرمود زیرا که هر محدودى متناهى خواهد شد به حدى؛ و چیزى که مىتوان او را تحدید نمود، زیاده در آن متصور است و چیزى که احتمال زیاده داشته باشد، احتمال نقصان دارد. پس خداوند نه محدود است و نه قبول زیاده میکند و نه قبول نقصان و نه اجزاء دارد و نه به وهم میآید.
بخشی از مناظره امام رضا با زنادقه
شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا، انتشارات علمیه اسلامیه، ج۱، ص۸۵-۸۶
#احادیث_توحیدی
#امام_رضا
ایتا تلگرام
📝 بخشهایی از مرقومه استاد سید جلال الدین آشیانی با عنوان "امام عارفان"
🏴 باز نشر به مناسبت رحلت امام خمینی (ره)
به قصد تحصیل به شهر قم مشرف شدم آن مرد بزرگ (امام خمینی) استاد مسلم در حکمت متعالیه و از اساتید مسلم در کتب عالیه سطوح در علوم منقول بودند.
متجاوز از بیست سال شرح منظومه و اسفار تدریس کردند و یگانه مشعل فروزان علم توحید و معرفت ربوبی و استاد وحید در علم عرفان یعنی معرفت اسماء الله و نفیسترین دانش بشری موروث از اولیا:علم توحید و ولایت و نبوت و شئون آن محسوب میشدند و مدتی برای برخی از ارباب معرفت شرح قیصری بر فصوص را تدریس کردند، ولی محیط لیاقت آموزش اشرف علوم و فنون را نداشت.
روزی از آن جناب سئوال کردم در فرق بین عطایای ذاتی و اسمائی آنچه را که شارح قیصری نوشته است به نظر حضرتعالی درست است؟فرمودند:نه و به نحو اختصار فرق بین این دو قسم از عطایا را بیان فرمودند.عرض کردم حیف نیست که منع فیض میفرمایید، اگر همین نصوص قونوی را که با تعلیقات مرحوم آقا میرزا هاشم چاپ شده است برای افراد مستعد تدریس بفرمایید مشکلی پیش میآمد؟فرمودند:مساوی است با انتحار، عیب دیگری وجود ندارد.
استاد سید جلال الدین آشتیانی
کیهان اندیشه 1368 شماره 24
#امام_خمینی
#جمال_جلال
#متن
ایتا تلگرام
یک روز خانم طباطبائی می گفت یک وقت خدمت امام داشتم فصوص می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. امام رو کردند به ایشان و فرمودند ما انقلاب کرده ایم که قبل از خواندن جامع المقدمات، فصوص درس بدهیم و بخوانیم!
برداشتهایی از سیرهی امام خمینی (ره)؛ جلد سه، صفحه 286.
#امام_خمینی
#متن
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
یک روز خانم طباطبائی می گفت یک وقت خدمت امام داشتم فصوص می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. اما
توضیحی در مورد سخن امام خمینی (ره)
برخی اوقات ، برای توجه دادن به اهمیت موضوع ، تعابیر مبالغه آمیزی بکار میرود که گوینده، خود نیز توجه به آن دارد.
مقصود مرحوم امام راحل در این سخن منقول از ایشان، این نیست که بدون مقدمات وارد مباحث عرفانی بشویم، بلکه در مقابل متحجرانی که به طور کلی ، قرائت عرفان را در حوزه ها منع میکنند ، ایشان خواسته اند لزوم اهتمام به تدریس این مباحث را گوشزد کنند، زیرا غرض ایشان از انقلاب ، فراهم شدن زمینه برای رساندن افراد به مقام کمال انسانی بوده است . درمیان علوم اسلامی، علمی که اصلی ترین و مهمترین نقش را در کمال معنوی انسان دارد، علم الاسما و سایر مباحث نفیس عرفان نظری است. مرحوم امام در همان اوایل بازگشت به ایران ، شروع به تفسیر عرفانی سوره حمد کردند که در تلویزیون برای عموم پخش شد اما متاسفانه در اثر مخالفت برخی روحانیون مشهدی ، امام مجبور به توقف این درس شدند.
در اواخر عمر شریفشان ، در نامه به گورباچوف ،رئیس وقت حکومت شوروی ، از عرفان نظری به سبک محی الدین عربی نام بردند و تصریح کردند که اگر میخواهید این مباحث را بفهمید باید چند نفر از باهوش ترین افراد خود را به حوزه های علمیه ما بفرستید تا پس از سالها تحصیل بتوانند به رموز عرفان نظری پی ببرند. این نشان میدهد که اولا مرحوم امام، لزوم مقدمات برای عرفان نظری را قبول داشتند،
و ثانیا تا آخر عمر، از عقاید عرفانی خود و لزوم ترویج عرفان نظری به سبک ابن عربی _ حتی برای غیر ایرانیها_ دست برنداشتند.
امید است حوزه های علمیه و دانشگاه هایی که در زمینه عرفان اسلامی کار میکنند با درک صحیح شرایط امروز دنیا و ذهنیات نسل عصر حاضر، متوجه اهمیت ترویج عرفان نظری با رعایت مقدمات آن بشوند و به وظیفه خود در تربیت افراد در این علم همت گمارند.
اگر امروز _ که هنوز معدود اساتیدی در گوشه و کنار یافت میشوند _ به تربیت استاد در عرفان نظری نپردازیم، در آینده نزدیک، زمینه کار در این علم به مستشرقان غربی یا فرق انحرافی صوفی واگذار خواهد شد.
#امام_خمینی
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
هدایت شده از H.F
سلام علیکم.
سروران بزرگوار، در صورت صلاحدید، تبلیغ دانشگاه را در گروه های مجازی که عضویت دارند، انتشار دهند.
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰کتاب آشنایی با فلسفه اسلامی منتشر شد
🔻کتاب آشنایی با فلسفه اسلامی به قلم حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48212
🌐خبرگزاری حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَزِيرِهِ وَ حَبِيبِهِ وَ خَلِيلِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ خِيَرَتِهِ مِنْ أُسْرَتِهِ وَ وَصِيِّهِ وَ صَفْوَتِهِ وَ خَالِصَتِهِ وَ أَمِينِهِ وَ وَلِيِّهِ وَ أَشْرَفِ عِتْرَتِهِ الَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ أَبِي ذُرِّيَّتِهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ الْمَاضِي عَلَى سُنَّتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ عَلَى أُمَّتِهِ سَيِّدِ الْمُسْلِمِينَ وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ
💐 عید بر عاشقان ولایت مبارک و مهنی باد
https://t.me/musaavi_b
https://eitaa.com/musaavi_b