🎼🎼🎼
« #معرفی_هنرمند 🪕✨ »
ادامه گذری بر عمرِ کیهان کلهر؛
او برای درک موسیقی ایرانی به غیرایرانی ها تلاش های بسیاری کرده و فعالیت او با گروه های خارجی او را به موسیقی دانی جهانی تبدیل کرده است و شنونده های زیادی در بین غیرایرانی ها دارد.
پس از جدایی از گروه دستان و شروع فعالیت به صورت مستقل با موسیقی دان های خارجی و همراهی استادان برجسته ایرانی، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده شاهکارهایی را پدید آورد.
با خانم زهره سلطان آبادی ازدواج کرده است. خانم سلطان آبادی یک پرورش دهنده حرفه ای اسب است.
در خرداد سال 1394 و به دنبال ممانعت اداره اماکن نیروی انتظامی از برگزاری کنسرت کلهر و گروه بروکن رایدر، اعلام کرد که دیگر در ایران اجرایی نخواهد کرد. تاکید کرد که تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران گروگان زور گیری و زور آزمایی جناح های سیاسی است از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهد کرد.
استاد کلهر، پر افتخار ترین جایزه موسیقی سال 2019 میلادی را از آن خود کرد.
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
4_5893228620884759053.mp3
5.64M
🎼🎼🎼
« #ساز_و_نوا»
«هستی چه بود،
قصه ی پر رنج و ملالی
کابوس پر از وحشتی، آشفته خیالی
ای هستی من و مستی تو،
افسانه ای غم افزا
کو فرصتی که تا لذتی بریم
از شب وصالی☁️✨»
تصنیف "رویای هستی" با آهنگسازی حسینعلی ملاح که کیهان کلهر در سریال "خاتون" از نو آهنگسازی این کار را با صدای استاد بنان تجدید کرد.
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
🎼🎼🎼
«#اخبار_موسیقی🗞 »
خالق ترانهٔ «آهای سیاه زنگی» (جمال جمالو) درگذشت
ابراهیم شهدوستی هنرمند هرمزگانی و خالق ترانهٔ «آهای سیاه زنگی» (جمال جمالو) ساعتی پیش بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت.
ابراهیم شهدوستی که ۷۳ سال سن داشت، بارها از وضعیت اسفبار زندگی و معیشت خود در چهل سال گذشته سخن گفته بود و از هنرمندانی که «جمال جمالو» را با اعمال تغییر بازخوانی کردند، گلایه کرده بود. شهدوستی میگفت چشمداشت مادی ندارد و فقط دوست دارد آنها که این ترانه را بازخوانی کردهاند سری به او بزنند و احوالی از او بپرسند.
گفتوگوی رسانهٔ «صبح ساحل» با او را که سال پیش همین موقع ضبط و منتشر شد ببینید.
یادش را گرامی میداریم.
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
🎼🎼🎼
«#اخبار_موسیقی🗞 »
🔹 آلبوم "آتش نهان" با صدای "پرواز همای" و موسیقی "بابک زرین" ۱۲ آذرماه منتشر میشود
🔹 لغو کنسرت «لیان» در چهار استان علیرغم مجوزهای ارشاد؛/ محسن شریفیان: دولت وفاق ملی به داد این بی قانونی ها برسد
🔹وعده «ریچارد کلایدرمن» برای کنسرت در ایران بعد از پرشدن سالن کنسرت ۶۰۰۰ نفری اون توسط ایرانیان در کانادا
🔹هفت سالگیِ برند «آرش و مسیح» برادران موفق و بیحاشیه پاپ جدید ایران
🔻در هفته گذشته مسیح و آرش، عرفان طهماسبی و محسن یگانه قطعه های موسیقی جدید خود را منتشر کردند.
💢محسن چاووشی و علیرضا قربانی در مراسم حافظ برنده بهترین خوانندگان سرالهای ایرانی شدند
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
🎼🎼🎼
«#یادداشت »
موسیقی ایرانی به عنوان یکی از ارکان فرهنگ و هنر این سرزمین، نقش مهمی در شکلگیری و تقویت هویت ملی ایرانیان ایفا میکند.
این هنر نه تنها نمایانگر تاریخ و سنتهای فرهنگی است، بلکه احساس تعلق به سرزمین و قومیت را نیز در دل مردم تقویت میکند.
آثار موسیقایی با استفاده از سازهای خاص، ملودیها و لحنهای منحصر به فرد، به انتقال داستانها و تجربیات جمعی ایرانیان کمک میکند و احساس همبستگی و یکپارچگی را در میان آنان ایجاد مینماید.
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
🎼🎼🎼
«#دستان 🪄»
⚜ داستانِ با ما بودی بی ما رفتی(کاروان)❤️🩹/ غلامحسین بنان
ماجرا از زمستان ۱۳۱۴ شروع میشود. گروه موسیقی دانان ایرانی به بغداد می روند و سپس سفر خود را به شامِ آن زمان و سوریه امروزی ادامه میدهند. در بین عراق و سوریه صحرای بزرگی به نام صحرایِ شام وجود دارد.(در آن روزگار هیچ شهر و آبادی در مسیر قرار نداشته است.) بنا بر برنامه ریزی شان، راننده ای محلی میخواسته با اتومبیل، آنها را از این صحرا رد کند و به حلب برساند.(گویا خیلی به راه و جهت شناسی مسلط نبوده) در نهایت مسیر را گم میکنند و گروه موسیقیدانان برای چهار روز در این صحرای بی آب و علف گرفتار می شوند.(جواد بدیع زاده میگوید که در آن چهار روز منتظر رسیدن مرگ بودند و هیچ جنبنده ای پیدا نمیشد جز خار مغیلان...) حدود ساعت ۱۲ شب روز چهارم، ابوالحسن صبا (از آنجایی که گوش های تیز و حساسی دارد) صدای ماشینی را میشنود و به دیگران اطلاع میدهد. بعد از مدتی، گمشدگان نوری را میبینند و وقتی خود را به نور می رسانند، اتوبوسی را میبنند که با مسافرهای خود در بیابان توقف کرده است. با دیدن گمشدگان، سرنشینان اتوبوس پیاده می شوند. آقای صبا، که از شوقِ نجات پیدا کردن سر ذوق آمده است، ویالون خود را برمیدارد و در دستگاه سه گاه قطعه ای می نوازد. آقای بدیع زاده، در همان مایه غزلی از حافظ (به صورت فی البداهه)میخواند؛
"باز آی ساقیا که هواخواه خدمتم
مشتاق بندگی و دعاگوی دولتم
من کز وطن سفر نَگُزیدَم به عمرِ خویش
در عشقِ دیدن تو هواخواهِ غربتم🪴✨️"
بعدها آقای بدیع زاده از آقای صبا میپرسد که آیا واقعا آن چهارمضرابی که از شادی نواخته، کاملا بداهه بوده یا نه؟! و آقای صبا میگوید که قبلا نت های آن را در ذهنش داشته است. آقای بدیع زاده از او میخواهد که این شاهکار را در جایی ثبت کند. آقای صبا در مسیر برگشت در اتوبوس، نت هایی که با الهام از حرکت کاروان شتر در صحرا پدید آورده را روی جعبه سیگار خود مینویسد. اسم آن قطعه را "زنگ شتر" میگذارد. فردا شب، با رسیدن مسافران به حلب رئیس دسته موسیقی حلب به افتخارِ حضور موسیقی دانان برجسته ایرانی، مهمانی برگزار میکند و ابوالحسن صبا، برای اولین بار، چهار مضرابِ زنگ شتر را در آنجا اجرا میکند.( و با استقبال کثیر حضار روبه رو میشود.🌹)
آقای صبا و همراهانش در این سفر، نزدیک به هفتاد قطعه گرامافون ضبط میکنند.(حتی دسته موسیقی حلب هم در اجرای بعضی قطعهها همکاری داشتند.)
از مشهورترین صفحات ضبط شده در این سفر،همین قطعه "زنگ شتر" از ابوالحسن صبا است. ( چهارمضرابی در دستگاه سهگاه)
چهارمضرابِ دیگر صبا که از لحاظ ریتم و ملودی شباهت زیادی به "زنگ شتر" دارد، "کاروان" است.
با نهایتِ تاسف، استاد صبایِ عزیز، در شب یلدای سال ۱۳۳۶ در سن ۵۵ سالگی با تمامِ نبوغ فکری و روح هنری که داشت، درگذشت.
در سال ۱۳۳۸، در گلهای رنگارنگ ۲۱۷، از چهارمضراب کاروان استفاده شده و مرتضی محجوبی آهنگسازی آن را برعهده گرفته است.( در مصاحبه ای، آقای محجوبی و معیری به این اشاره کرده اند که این شاهکار به یاد برادر آقای محجوبی تنظیم شده است.) اما آهنگِ متن، صراحتا ما را به یاد ابوالحسن صبا می اندازد. (همسرِ استاد صبا هم این را تایید کردهاند.)
همسرِ استاد بنان هم ذکر کردهاند که استاد، این آهنگ را برای بعداز مرگ خود خوانده است.
" همه شب نالم چون نی که غمی دارد
دل و جان بردی اما نشدی یارم" 🥀✨
جایِ صبا خالی ماند تا اوجِ هنرش را با نوایِ بنان بشنود.
"با ما بودی، بی ما رفتی
چو بوی گل به کجا رفتی؟
تنها ماندم، تنها رفتی ..." ❤️🩹🌱
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
متنِ آهنگِ کاروان ؛
⚜ شروع ترانه با سه بیت از غزل شمارهٔ ۳۷۵ سعدی:
☁️چنان در قید مهرت پای بندم
که گویی آهوی سر در کمندم
☁️گهی بر درد بی درمان بگریم
گهی بر حال بی سامان بخندم
☁️نه مجنونم که دل بردارم از دوست
مده گر عاقلی بیهوده پندم
⚜بخش اصلی که سروده رهی معیری است؛
همه شب نالم چون نی که غمی دارم
دل و جان بردی اما نشدی یارم
با ما بودی، بی ما رفتی
چو بوی گل به کجا رفتی؟
تنها ماندم، تنها رفتی
چو کاروان رود، فغانم از زمین بر آسمان رود
دور از یارم خون میبارم
فتادم از پا به ناتوانی
اسیر عشقم، چنانکه دانی
رهایی از غم نمیتوانم
تو چارهای کن، که میتوانی🫂
گر ز دل برآرم آهی، آتش از دلم خیزد
چون ستاره از مژگانم، اشک آتشین ریزد
چو کاروان رود، فغانم از زمین بر آسمان رود
دور از یارم خون میبارم
نه حریفی تا با او غم دل گویم
نه امیدی در خاطر، که تو را جویم
ای شادی جان، سرو روان، کز بر ما رفتی
از محفل ما، چون دل ما، سوی کجا رفتی؟
تنها ماندم، تنها رفتی💔
به کجایی غمگسار من، فغان زار من بشنو بازآ
از صبا حکایتی ز روزگار من بشنو بازآ
بازآ سوی رهی
چون روشنی از دیدهٔ ما رفتی
با قافلهٔ باد صبا رفتی
تنها ماندم، تنها رفتی
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
4_5958600900757948590.mp3
43.55M
🎼🎼🎼
«#دستان 🪄»
کاروان 🏕
• شاعر :بیوک معیری(رهی معیری)
• خواننده :غلامحسین بنان
• آهنگساز :مرتضی محجوبی
《 تصنیفی در گوشه دیلمان
از آواز دشتی 》
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
بِداهــه-.mp3
943.8K
🎼🎼🎼
«#موسیقی_زنده🎻»
ما را شکار کرد و بیفکند و برنداشت...
•خاقانی
نوازنده سنتور: سارا صدیقیان
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat
37.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼🎼🎼
«#فیلم_موسیقی 🎬»
تار ایرانی ۱۴۳_کرمانشاه
کاری از علی قمصری
"دام و دانه" را به عشق خنياگران صحنه و استان كرمانشاه روى شعر زيبايى از مولانا ساختم.
"صحنه"... .
شهرى كه در آن باورهاى انسانى را روى پرده هاى تنبور معنا مى كنند.
سرزمينى را فرض كنيد كه در آن مردم پس از جمع شدن دور هم با سازهايشان به هم سلام مى كنند، معاشرت مى كنند، مى رقصند، بر دردها مرهم مى گذارند ، گلايه ها را مى نوازند، بر بخشندگى زخمه می زنند، و نداى رزم و صلح سر مى دهند. همه ى اينها در صحنه، گهواره، دالاهو و بسيارى از مناطق استان كرمانشاه با تنبور و دف انجام مى شود.
تنبور، ساز آئينى يارسانان كرمانشاه است. سلوك ، زيستى پالوده و روح پاك زندگى در اين خطه با فراز و فرودهاي نغمگى و طپش هاى وزنى روى ساز تنبور و دف منعكس مى شود. در خانهی استاد مظفر منصوريان قبل از ضبط ساعاتى ميهمان بوديم. سكوت و آرامش ، عزت نفس و بى نيازى غوغا مى كرد و رفتار زيبا با دو فرزندشان بسيار برايم جالب بود. اولين بارى نبود كه در بين اقوام با استاندارد رفتارى و تربيتى ممتاز اما نه تقليدى از غرب ، برخورد مى كردم. همزيستى با اقوام براى من دانشگاهى سرشار از مسائل تربيتی و آداب اجتماعی است.
•علی قمصری
🦋
🎼🎼🎼
l🍭موسیقی شاخ نبات🍭l
@music_shakhee_nabat