فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ پر بازدید در جهان اسلام
🔹زَلیم خان یانداربایف معاون جوهر دودایف رهبر مسلمان فقید و مجاهد چچن
که برای مذاکره با مقامات روسیه در مسکو آمده بود، وقتی مشاهده کرد که یلتسین رئیس جمهور جاه طلب روسیه در جایگاه بلندتری نشسته است، به او گفت که باید روبروی من و هم سطح من بنشینی تا با تو مذاکره و گفت وگو کنم.
🔹نهایتاً پس از مشاجرات لفظی رئیس جمهور روسیه مجبور شد تا روبروی او بنشیند.
🔹زلیم خان در سال ١٣٨٢ شمسی توسط عناصر روسیه در قطر ترور شد.
🔹تُرکهای قفقاز و ترکیه او را "اسطوره جهاد مسلمانان چِچِن" می خوانند.
✔ آدرس سایت اینترنتی www.muslimna.ir
✔ آدرس ما در تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
🔸مساله مسلمانان چچن چیست؟
✍ به قلم: مهدی فرمانیان ١٤٠٠/١/٢٧
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
١. چچن حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که اکثر مسلمانان آن حنفیمذهبند و دو طریقت "نقشنبدیه" و "قادریه" در این منطقه حضور پررنگی دارند. طریقت نقشبندیه سهم عمدهای در گسترش اسلام در چچن داشته است. طریقت قادریه نیز در قرن سیزدهم هجری به چچن وارد شد.
٢. از اواخر قرن هجدهم میلادی گرایش به جدایی طلبی در چچن رشد کرد، امّا به شدت سرکوب شد. در دهه چهارم قرن بیستم میلادی استالین، تمام جمعیت چچن را اجبارا به منطقه سیبری تبعید کرد که باعث مرگ یک چهارم تبعیدیان شد. آنان سالها بعد به وطن خود بازگشتند؛ اما این کوچ سبب ایجاد یک نفرت شدید نسبت به روسها در میان چچنی ها شد.
٣. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰، کنگره ملی چچن به رهبری "جوهر دودایف" تحرکات جدائی طلبانه جدیدی را آغاز کرد که با مخالفت شدید یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه روبرو شد. جوهر دودایف بخشی از عمر خود را در سیبری در تبعید گذرانده بود و زلیم خان – فردی که در کلیپ او را می بینید- معاون جوهر دودایف برای انعقاد صلح به مسکو رفته بود. هر دو در سال های بعد کشته شدند.
٤.تا اینجای کار، مساله ربطی به مذهب ندارد. مساله چچن یک نزاع قدیمی است که با تبعید مردم چچن به سیبری شتاب بیشتری گرفته بود.
٥. در این زمان سلفیان جهادی و اَفغان العرب ها که به زعم خود دنبال جهاد بوده و بعدها القاعده نامیده شدند، در سال ۱۹۸۸ از جنگ افغانستان فارغ شده و به دنبال منطقه ای دیگر برای جهاد بودند.اکنون چِچِن منطقه مناسبی برای ورود القاعده به چچن بود. آنان با تفنگ هایشان به چچن آمده بودند.
٦. در سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ سر و کله وهابی ها هم در چچن پیدا شد که به تکفیر مسلمانان حنفی صوفی چچن پرداختند. آنان با سرمایه گذاری بر روی جوانان، تعدادی از جوانان را به وهابیت جذب کردند.
٧. اکنون سرزمین چچن آبستن این بود که حرکت جدائی طلبانه خود را با گروه های تکفیری قسمت کند. لذا از سال ۲۰۰۰ میلادی خشونت های چچنی رنگ مذهبی، آن هم از نوع القاعده ای و وهابی به خود گرفت.
٨. اگرچه وهابیت و القاعده در این چند سال اخیر در چچن به طرز چشمگیری گسترش یافت، اما به واسطه حضور دویست ساله اسلام صوفیانه، تفکرات وهابیت آن چنان که باید در تمام جامعه چچن رخنه نکرد و هنوز عمده مردم چچن، حنفی و صوفی مذهبند.
٩. القاعده ای های چچنی با شروع جنگ سوریه، به آنجا رفته و جنایات زیادی انجام دادند. ابوعمر الشیشانی-مُعرّب ابوعمر چچنی- وزیر جنگ داعش یکی از اینهاست. برخی گزارش ها می گوید حدود دو هزار نفر چچنی به داعش و جبهه النصره پیوسته اند، اما برخی گزارش ها می گوید حدود چهار هزار نفر از آنها کشته و بیش از هزار و چهارصد نفر مفقود شده اند.
١٠. در سال ۲۰۱۶ کنفرانسی در چچن با عنوان «چه کسانی اهل سنت و جماعتند؟» برگزار شد و بیش از دویست عالم از سراسر جهان به کنفرانس دعوت شدند. دکتر احمد الطیب شیخ الازهر هم دعوت شده بود.
١١. بیانیه پایانی کنفرانس چنین بود: «اهل سنت از نظر اعتقادی، به پیروان ماتریدیه، اشاعره و اهل حدیث و از نظر فقهی، به پیروان مذاهب حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی و همچنین به اهل تصوف اطلاق می گردد. در این بیانیه نامی از "سلفیه" به عنوان اهل سنت و جماعت برده نشده بود.
١٢. وهابیت که همیشه خود را سلفی معرفی می کند، به شدت به کنفرانس چچن و بیانیه آن عکس العمل منفی نشان داد و هیات کبار علمای عربستان آن را محکوم و یک توطئه سیاسی دانستند!!!
١٣. دانشگاه الازهر تحت فشار عربستان نتوانست بر عهد خود پایبند باقی بماند و در بیانیه ای بیان داشت که سلفیه - که از دل اهل حدیث بیرون آمده - از اهل سنت و جماعتند. گویا پول های عربستان سیاست مداران مصر را مجبور کرده بود تا الازهر آنچه را قبول ندارد در بیانیه خود بیاورد.
١٤. به نظر می رسد تفکر تکفیر با قدمتی نزدیک به دو دهه در چچن در مقایسه با حضور دویست ساله صوفیه نمی تواند قدرت عمل چندانی در چچن داشته باشد و قطعا مسلمانان چچن به این مساله متفطن شده اند که گروه های تفکیری مثل وهابیت و داعش، راه نجات آنان نیست.
✔ آدرس سایت اینترنتی www.muslimna.ir
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #چین #اویغور #سین_کیانگ
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#اختصاصی_مسلمنا
#نخستین_تک_نگاری_فارسی_در_مورد_عمر_بن_الحفیظ
🔸عمربن الحفیظ، نماینده مقتدر و ناشناخته اسلامِ سنتی در یمن
🖊 به قلم سید علی بطحائی
https://t.me/muslimnair
✂️برشهایی از متن:
♦️در میان این همه آتش و دود در یمن، علم آموزی و تربیت عالم رها نشده و جریانی اسلامگرا و البته سنتی با کادرسازی دقیق، در حال تحکیم پایه های خود در اُفق آینده جهان اسلام است.
🔹عمر بن حفیظ ۵۷ ساله در مدارس بین المللی «دارالمصطفی للدراسات الإسلامیه» در استان بی آب وعلف «حَضَرمُوت» با پذیرش طلابی از سرتاسر عالم، به ترویج اسلام سنتی با چاشنی صوفیانه می پردازد.
🔸سفرهای تبلیغی گسترده او به اقصی نقاط جهان، تاسیس بنیاد خیریه الرافاه، احیای کشاورزی در حضرموت، لزوم گفتگوی بین ادیان و تربیت شاگردانی همچون حبیب منذر بن فواد از اندونزی و حبیب علی الجفری او را جزء پانصد نفر برتر جهان اسلام در سالنامه مرکز اردن کرده است.
🔸عمربن الحفیظ چهره سرشناس و مطرحی در جهان اسلام است که در ایران اسلامی کمتر کسی با او و اقداماتش آشناست.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3170-2021-04-17-10-10-55.html
🌐کانال و سایت علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپی از پژواک نخستین اذان رمضانی بعد از ۸۶ سال ممنوعیت از مناره های مسجد ایاصوفیه استانبول
🎥در کلیپ بالا دوربینها تصاویر کم نظیری از این رخداد مهم ثبت کرده اند. مؤذن در حالی نمایش داده شده که پشت سر او گنبد مسجد سلطان احمد فاتح و کشتیها درحال عبور از تنگه بِسْفِر هستند.
⚡️با فروپاشی خلافت عثمانی(۱۹۲۴م؛ ۱۳۰۰ش) و به قدرت رسیدن آتاتورک و سیاست های ضد دینی، مسجد «ایاصوفیه» عثمانی ها که پیشتر در دوران امپراتوری روم شرقی کلیسا بود؛ به موزه تبدیل شد.
سرانجام پس از هشتادوشش سال کشمکش و رای دادگاه، اَردوغان در مرداد ماه گذشته این مکان را از موزه به مسجد تبدیل و موجی از شادی برای اسلام گرایان و بازتابهای منفی از سوی سکولارها در پی داشت.
🎬تماشای فیلم تاریخی۱۴۵۳-سال فتح قسطنطنیه به میلادی- که فرآیند فتح پایتخت روم شرقی و تبدیل آن به اسلامبول است را در این راستا پیشنهاد می کنیم.
✔ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
⚡️تلنگر
✔️تفاوت ماه رمضان امروز با دیروز
سحرگاه امروز (٤ ماه مبارک رمضان) و هنگام بانگ اذان صبح، دوست فرهیختهام استاد «فادی ناصر» رئیس دانشسرای لبنانی الافاق، تصویر بریده ای از آگهی تبلیغ دستگاه رادیو فیلیپس یک روزنامه عربی متعلق به سال ۱۹۴۰م (۱۳۱۹ه.ش) را ازطریق فضای مجازی برایم ارسال کرد.
از کار او یکّه خوردم؛ منظورش را متوجه نشدم. برگردان فارسی آن آگهی بازرگانی چنین است:
«ماه مبارک رمضان»
ایستگاه رادیویی مصر برنامه پرباری را برای این ماه تدارک دیده که در آن سرشناسترین ستارههای تئاتر و ترانههای مصری شرکت خواهند کرد.
آیا از یک دستگاه گیرندهای برخوردار هستی که بتوانی از شبنشینیهای این ماه لذت ببری؟
دستگاهی را خریداری کن که ماندگار و دقیق و شنوایت باشد.
از مجموعه منحصر بفرد فیلیپس سال ۱۹۴۰ انتخاب کن!
🔸🔸🔸
دوستم فادی، اندکی بعد این پیامک تکمیلی را برایم ارسال کرد و نوشت:
«تحول و سرآمدی امروز ما، محصول اقدامات بزرگمردى است كه امّت اسلامی را از خواب عميق بيدار كرد (امام خمينى)؛ سپاس او را و سپاس رهبر بزرگوار و با اخلاصمان را و سپاس ملّت عظيمالشأن ايران را».
فَاعْتَبِرُوا يَا أُوْلِي الأَبْصَارِ
✔️کانال تلگرامی رایزن فرهنگی ایران در لبنان "عباس خامه یار"
✔ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
📚 معرفی کتاب:
"اسلام گرایی؛ سومین جنبش مقاومت رادیکال"
📖 خواندن کتابی درباره پديده «اسلامگرايی» از «ارنست نولته» آلمانی بسیار جذّاب است و او در این کتاب میکوشد تا نگاهش به تحوّلات، فراتر از تنها گزارش کردن یک واقعه باشد.
📖 اِرنست با ارائه تاريخچهای از امپراتوری عثمانی و پس از آن چالش بزرگ "صهيونيسم" برای جهان اسلام، وارد اصلیترين بحث خود يعنی پيدايش «اسلامگرايی» شده و با پرداختن به جنبش «اِخوانالمُسلمين» در دو کشور مصر و سوريه، شکلگيری حزب بَعث با آميزهای از تعاليم اسلام سنی و علوی و آيين مسيحيت، به جنبش آزادیبخش فلسطين و سپس به انقلاب اسلامی ايران میپردازد.
📖 نویسنده در گزارش انقلاب مردم ايران که البته فقط کمتر از پنجاه صفحه از کتاب چهارصد صفحهای خود را به آن اختصاص داده، تنها به نقش متفاوت دو شخصيت، يعنی "امام خمينی و دکتر شريعتی" اشاره میکند و جزئياتی از ديدگاههای اين دو را در معرض داوری خواننده قرار میدهد و همان طور که گفته شد، در نقل حوادث اين نهضت از يادآوری موارد مشابه آن در تاريخ جنبشهای جهانی غفلت نمیورزد.
📖 وی در نگرش خود به دین اسلام چنين اظهار میکند که «در زمان حال، در ميان همه اديان جهانی، اسلام دينی است که بيشترين میزان موفقيت را در تبليغ خود دارد و در عين حال، دين و نوعی طرز زندگی است که وابستگان آن به کمترين ميزان جذب ساير اديان میشوند»
وی دليل اين مسئله را چنين میداند که «اسلام سادهترين دين جهان است؛ دينی که ايمان به امور رمزی چون حلول خدا در انسان (عيسی) را از پيروانش طلب نمیکند، و همين طور مانند آيين هندو نيست که اين جهان تجربی را سرتاسر ظاهر بداند».
📖 او در تحليل شخصیت سيد قُطب و جنبش اخوان المسلمین میگويد:«گروهی کوچک میخواهند با مُدعايی که بر نگرش خاصی استوار است، جهان فاسدشده را به طور ريشهای و برای آينده بشریت شفا دهند و حتی حاکميت خودی را نيز از طريق افراط مقطعی از ميان بردارند تا در نهايت بشريت از وضعيت فاسد بندگی پرمنازعه انسانها در برابر ديگر انسانها به وضعيت صلح بزرگ «حکومت الهی» يا وضعيت حاکميت بیمنازعه شريعت، هدايت (يا بازگردانده) شود.
📖 به گفته او «میتوان شريعتی را بازترين، چندوجهیترين و در عين حال پرتناقضترين روشنفکر اسلامی از ميان روشنفکرانی پنداشت که در تاريخچه منتهی به انقلاب اسلامی آيتاللّه خمينی نقشی ايفا کردند».
از نظر نویسنده «التهابات انقلابی در ايران به نحوی تنگاتنگ با واقعيت بزرگ ديگری پيوند خورده بود که مشابه آن تنها در زمان انقلابهای فرانسه و روسيه وجود داشت و در انقلابهای ايتاليا و آلمان نيز چنين پيوندی برقرار نبود: جنگ!»
«اگر بخواهيم در قرن بيستم يک هجوم را نام ببريم، همين حمله عراق به ايران بود.. اما اميد به پيروزی در جنگی برقآسا برای صدام بسيار زودتر از آن چيزی رنگ باخت که برای هيتلر در اواخر پاييز 1941 رنگ باخته بود».
📖 وی با همه تأکيدی که در نقش اسلامگرايی در تحولات اين سوی و آن سوی جهان معاصر دارد با اين سخن، شگفتی خود را از تحولی بدون حضور اسلامگرايی اظهار میدارد که «اسلام در مهمترين رخداد اين دوران از تاريخ جهان، يعنی تضعيف و سپس فروپاشی اتحاد شوروی، سهم در خوری نداشت؛ زيرا اميد برخی انديشمندان مبنی بر اين که زوال اتحاد شوروی از مناطق اسلامی آسيای مرکزی آغاز خواهد شد تحقق نيافت، بلکه در کشورهای اقماری و مناطق مسيحی در غرب ، به خصوص در بالکان و لهستان، بود که گرايشهای آزادیبخش نيرومندی ظهور کرد».
✔️منبع: کانال تلگرامی پریشان خوانی با تصرفات متعدد سردبیر
🌐 کانال تلگرامی و سایت علمی-تخصصی مُسلِمنا
✔ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
🔹جریان های فکری جهان اسلام معاصر
🖊به قلم مهدی فرمانیان
✅جریان های فکری جهان اسلام در عصر حاضر را می توان در پنج دسته کلی تقسیم بندی کرد:
١. اسلام سنتی
٢.اسلام سلفی
٣.اسلام سیاسی
٤.اسلام روشنفکر دینی
٥.اسلام سکولار
1⃣ اسلام سنتی:
اسلام سنتی، علت اصلی عقب ماندگی مسلمانان را در «بی توجهی به حقیقت اسلام و اصول عالیه» آن می دانند. آنان معتقدند که آموزه های دینی و تفسیر علمای پیشین در اوضاع نابسامان مسلمانان نقشی نداشته؛ بلکه بی توجهی به آموزه های اسلام، دلیل اصلی بیچارگی مسلمانان است. لذا اگر مسلمانان به اسلام عمل کنند، مشکلات شان حل می شود. اکثر فقهاء سنتی قائل اند: نه دین، نه آموزه های دینی و نه تفسیر علمای گذشته، باعث عقب ماندگی مسلمین نشده است؛ بلکه مسلمانان چون غربی ها را الگوی خود قرار دادند، به این وضع گرفتار شده اند. الازهر نماد اسلام سنتی است.
2⃣ اسلام سلفی:
علمای سلفی معتقدند: اصل دین و آموزه های دینی علت اصلی عقب ماندگی مسلمانان نیست؛ بلکه تفسیر سنتی مفسران دینی مشکل اصلی جامعه مسلمین است؛ زیرا چون از سلف دور شدند گرفتار تسلط بیگانگان شدند. بنابراین برای برون رفت از این مشکلات، باید به سَلف بازگشت. به همین علت با اشاعره و ماتریدیه و مذاهب اربعه فقهی اهل سنت و تمام سلاسل صوفیه مخالفند. وهابیت نماد اسلام سلفی است.
3⃣ اسلام سیاسی:
طرفداران اسلام سیاسی معتقدند:مشکل اصلی جهان اسلام، سیاسیون و حُکّام ظالم و فاسدند و اگر سیاستمداران متعهد و متدینی در رأس امور قرار گیرند، مشکلات جهان اسلام حل می شود. این طیف به دنبال حکومت اسلامی و اگر امکان داشت، خلافت اسلامی بر شیوه خلافت خلفای راشدین هستند. جنبش های سیاسی متنوع در جهان اسلام، سردمدار این تفکرند. شاید "اِخوان المُسلمین" را بتوان معروف ترین جریان سیاسی موجود در جهان اسلام دانست که بیشتر کارکردی سیاسی دارد و در پی حکومت اسلامی است.
4⃣ اسلام روشنفکران مذهبی: برخی از روشنفکران جهان اسلام معتقدند: اصل دین مشکلی ندارد، بلکه تفسیر مفسران دین، منطبق با زمانه پیش نرفته و باید مطابق مقتضیات زمان و مکان تغییر کند و این مشکل اصلی جهان اسلام است. این دسته از روشنفکران مذهبی به آموزه های اصلی دین ایرادی وارد نمی کنند، بلکه بیشتر در فروعات قائل به تغییرند. نام این جریان را می توان اسلام روشنفکران مذهبی نامید.
البته دسته دیگر از روشنفکران مذهبی قائلند: باید برخی از آموزه های اصلی دین و نیز تفسیر مفسران دینی تغییر کند. به نظر این گروه برخی از آموزه های دینی برای عصر پیامبر است و دورانش گذشته است. این افراد خدامحورند و دین را در امور جامعه می پذیرند، اما در برخی از امور، آموزه های دینی را به نفع مدرنیته تغییر می دهند.
5⃣ اسلام سکولار:
عده ای دیگر از روشنفکران، به صراحت امکان تجدید اسلام و ارزش های اسلامی را منکر شده و معتقدند دین دیگر برای عصر حاضر مفید نیست. این دسته از روشنفکران، معتقدند دین مهم ترین دلیل عقب ماندگی مسلمانان است و باید دین بتمامه و در تمام عرصه ها از عرصه سیاست و اجتماع، کنار نهاده شود و رهبران کشورها با عقل خود به امور کشور برسند. این گروه از روشنفکران مشکل را در رکود و جمود ذهنی ای می بینند که رهاورد آن عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است و این جمود ذهنی را از دین و آموزه های آن می دانند و دین را به نفع غرب تفسیر می کنند.
✔️ این پنج جریان، جریان های بزرگ جهان اسلام هستند که ردپای آنان را می توان در تمام کشورها و در میان تمام مذاهب اسلامی یافت. البته در تمام این جریان ها خورده جریان های متعددی وجود دارد و گاهی آخرین جریان از یک گروه با اولین جریان در گروه بعدی منطبق است.
⚡️ ان شاء اللّه به زودی کتاب "جریان های فکری جهان اسلام معاصر" که به صورت مبسوط به این پنج جریان می پردازد از سوی صاحب این قلم به بازار نشر عرضه خواهد شد. همچنین درباره تک تک این جریان ها و بزرگان این طیف های فکری در کانال مسلمنا خواهیم نوشت.
🌐کانال و سایت علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام
✔ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽گفتگوی صمیمانه دو عالم شیعه و سنی در رسانه پاکستانی
📺در یک برنامه معارفی که از تلوزیون پاکستان در ماه مبارک رمضان پخش میشود، دو عالم شیعه و سنی بدون جدل و بحثهای اختلافی در موضوعات مشترک اسلامی و در فضایی صمیمی به گفتگو میپردازند...
🎥 خلاء چنین برنامههایی که از سویی فرهنگ ساز زندگی مسالمت آمیز میان مسلمانان است و از طرفی مروّج گفت و گوی سازنده است در صداوسیمای وطنی احساس میشود!
منبع:شبکه اُخُوّت
✔ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
🔹 تصویر اِستِفان شُوارتز، شهروند آمریکایی که به حرفه خبرنگاری و ژورنالیستی برای نشریات معتبر آمریکا مشغول بود.
🔹وی پس از تحقیق بی طرفانه درمورد اسلام، تغییر کیش داد و رسماً مسلمان شد.
شوارتز به بررسی دو جریان متفاوت "اسلام وهابی" و "اسلام صوفی" پرداخت و در همین راستا کتاب خواندنی "دو چهره از اسلام: اسلام وهابی و اسلام صوفی" را نوشت.
🔹نهایتاً او طرفدار تصوف شد و در کتاب خود به نقد وهابیت پرداخت و نشان داد که چگونه پول های آل سعود باعث چرخش نظر دولتمردان آمریکا نسبت به واقعه ۱۱ سپتامبر شده است.
🔹شوان در این کتاب نشان می دهد بسیاری از مراکز راهبردی آمریکا که در زمینه خاورمیانه کار می کنند، با پول های عربستان به گزارش هایی مبادرت می ورزند که عربستان می پسندد. این کتاب به فارسی ترجمه شده است اما مترجم آنرا «دو چهره از اسلام، اسلام وهابی و اسلام شیعی» نام نهاده است.
⚡️مطالعه این کتاب را به پژوهشگران حوزه روابط عربستان و آمریکا توصیه می کنیم.
🔹آویزها، انگشترها، پیکسل ها، ذوالفقار، نبات و نمادهای عکس وی پس از تشرف به اسلام از نکات جالب در عکس فوق هستند.
⏺ ان شا اللّه در پیام های بعدی به معرفی کتاب وی خواهیم پرداخت.
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
⚡️وجه تسمیه کانال مُسْلِمْنا چیست؟
🔹از برخی از پیامهای مخاطبین محترم این نکته استنباط شد که ظاهراً نام و وجه تسمیه این سایت و کانال برای برخی از مخاطبان فرهیخته مبهم مانده است.
در این راستا به نکات زیر اشاره میکنیم؛
١.عبارت بینالمللی "muslim" یک واژه لاتین و پرکاربرد برای سایتهایی است که دغدغهی آنان، امور مسلمانان و چالشهای جهان اسلام است.
٢.عزیزانی که با فضای بین المللی جهان اسلام آشنا هستند، اذعان دارند که سایتهای پرطرفدار و رسمی muslimaid و muslimarc و... توانستهاند با مخاطبان گستردهی خود کلمه muslim را عبارتی نامآشنا برای جهان اسلام ثبت کنند.
٣.پسوند na یک عبارت بینالمللی برای تارنماهای اختصاصی است که به حوزههای محدود و خاصی میپردازند. شفقنا، ایرنا و ایکنا از سایتهای نامآشنا در این حوزه تخصصی هستند.
ترکیب muslim+na ( مُسْلِمْنا ) با همین دلایل شکل گرفته است.
۴.دغدغهی مدیریت کانال مُسْلِمْنا پرداختن به سه حوزهی مغفول در جهان اسلام است و تا آنجا که پیگیری کردهایم، هیچ کانال و سایت موازی در ایران وجهان اسلام در توجه به این امر مهم وجود ندارد.
۵.آیندهنگاری، چالشها و آشنایی با جریانهای پویای فکری - علمی جهان اسلام و معرفی روشنفکران جهان عرب و اسلام از دغدغه های تشکیل این کانال است.
طبعاً موضوعات نظامی، سیاسی و غیرآکادمیک جهان اسلام در رسالت این مجموعه قرار نمیگیرد.
۶. اعضای محترم و بزرگوار این کانال عموماً از اساتید مبرز، هیئت علمی، نخبگان و فرهیختگان با تحصیلات عالیه حوزوی ودانشگاهی هستند و تعدادی قابل توجه از اعضای محترم این کانال نیز از مذاهب کلامی اسلامی میباشند.
۷. امیدواریم شناختی شفاف، عالمانه وآکادمیک از مباحث جهان اسلام به مخاطبین بزرگوار ارائه دهیم.
۸.به منظور تعالی بخشیدن به مطالب کانال و بهرهمندی بیشتر اعضا، عزیزانی که اطلاعاتی از جریانات فعّال جهان اسلام دارند، با ارسال پیام به حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان میتوانند در این امر مهم سهیم شوند.
◼️با پوزش و سپاس
مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمنا
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
📽 ویدئوی دومین شب «سوره، فصل قرآن کریم»
موضوع: قرآنشناسی جریان اخوانالمسلمین
📌 نسخه با کیفیت این گفتگو را میتوانید در آپارت سوره ببینید:
🔁 https://www.aparat.com/v/j6lAY
#فصل_قرآن_کریم #فیلم_شب_دوم
@sooreh_tv
مسلمنا muslimnair
♦️چرا پیروان فقه حنفی بیشترین جمعیّت را در جهان اسلام به خود اختصاص داده اند؟
🖊به قلم: مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
✔️ مذهب فقهی اَحناف را محمد بن نعمان مشهور به ابوحنیفه (م150ق) در کوفه بنیان نهاد و شاگردانش به ویژه قاضی ابویوسف (م182ق) با مناصب رفیع خود در خلافت عباسی و محمد بن حسن شیبانی(م 189ق) با نگارش آثار متعدد گسترش دادند. ابویوسف، قاضی القضات عباسیان شد و با گزینش قضات امپراتوری عباسی، نقش بسزایی در گسترش فقه حنفی داشت و کتاب - خراج - را در زمینهی مسائل مالی برای هارون الرشید نوشت.
✔️ امتیاز مکتوب سازی فقه حنفی به محمد بن حسن شیبانی رسید.
وی اثرگذارترین فرد در فقه حنفی است؛ به نحوی که در موارد اختلافی در احناف، رای غالب در نظر شیبانی است. آثار اصلی شیبانی در مجموعه ای به نام -الکافی- به همت حاکم مروزی (م334ق) جمع آوری گردید و با شرح عالم برجسته حنفی، محمد سرخسی (م483ق) به نام -المبسوط- در سی جلد ماندگار شد.
هنگامی که کتاب المبسوط اساس قانون مدنی امپراتوری عثمانی شد، اعتبار این کتاب دوصد چندان شد.
✔️ بعد از المبسوط، آثاری همچون -المختصر - قُدوری (م428ق)، -بدایع الصنائع-کاسانی (م587ق) و کتاب - الهدایه - نوشته برهان الدین علی مرغینانی (م593ق) از معروف ترین آثار فقه حنفی است. علمای حنفی بر کتاب مختصر قدوری و الهدایه مرغینانی شروح بسیاری نوشته اند.
پس از کتاب الهدایه، دوره شرح نویسی در فقه حنفی شروع شد و مهمترین کار فقهای حنفی، شرح و تلخیص بود.
✔️ در دوران اخیر کتاب -رد المُحتار-تالیف ابن عابدین (م1252ق) از دیگر آثار معروف فقه حنفی است که مورد توجه فقهای حنفی قرار گرفته است.
✔️ مذهب حنفی رایجترین مذهب فقهی اهل سنت در جهان اسلام است. دلیل آن به دو عامل درونی "قیاس گرایی"فقه حنفی و "حمایت امپراتوریهای اسلامی" از جمله عباسیان، سامانیان، غزنویان و امپراتوری متاخر عثمانی، به عنوان عامل بیرونی باز میگردد. قیاس در فقه ابوحنیفه باعث گردید قضات حنفی راحتتر از فقهای دیگر مذاهب اهل سنت به احکام حکومتی، پاسخ مصلحتاندیشانه بدهند و حمایت همهجانبه خلفای عباسی و عثمانی را به دست آورند.
با روی کار آمدن سامانیان و غزنویان که خود بر اساس فقه حنفی اسلام آورده بودند، عامل دیگری برای حمایت این دو حکومت از فقه حنفی بود.
ترکان عثمانی که خود حنفی بودند، حامیان جدی فقه حنفی در امپراتوری وسیع خود شدند. این عوامل باعث گردید فقه حنفی به فقه اول جهان اسلام بدل گردد و اکنون در اکثر کشورهای اسلامی، مذهب حنفی اکثریت مطلق یا نسبی را داراست.
✔️اکنون در دولت های جانشین امپراتوری عثمانی از جمله مصر، سوریه، لبنان، عراق، اردن و فلسطین صدور فتوا و اجرای آن در احوال شخصیه بر اساس فقه حنفی است و در کشورهای ترکیه، آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان)، شبه قاره هند (هند، پاکستان و افغانستان)، منطقه بالکان، قفقاز و چین، حنفیت مذهب غالب است. برخی قائلند پیروان مذهب حنفی بیش از یک سوم جمعیت مسلمانان جهان را تشکیل می دهند؛ اما برخی دیگر قائلند که ۵۳ درصد از فقه اهل سنت جهان بر اساس حنفی عمل می کنند.
منابع:
۱. محمد ابوزهره، _ابوحنیفه_ ، ص 23- 34 و ۸۷، قاهره، 1955م.
۲. حسین بن علی صیمری، _اخبار_ _ابی حنیفه و اصحابه_ ، ص 65، بیروت، 1405ق.
۳. اطلس مذاهب اسلامی، چاپ دانشگاه آکسفورد، ص 34.
۴. دایره المعارف جهان نوین اسلام، مدخل فقه، مذهب حنفی، ج3، ص 491-493 و ۴۳۹؛
۵. دائره المعارف بزرگ اسلامی، مدخل حنفی، ج 21، ص 437-438.
۶. رضا اسلامی، مدخل علم فقه، ص 254. انتشارات مدیریت حوزه علمیه قم. 1388ش.
اطلاعات تکمیلی⬅️↙️
http://drfarmanian.ir/blog/2021/04/23/چرا-پیروان-فقه-حنفی-بیشترین-جمعیت-را-در/
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️هم اکنون
📽بازپخش برنامه قرآن شناسی گروه های تکفیری در برنامه "سوره" از شبکه چهار سیما با حضور حجه الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان
مسلمنا muslimnair
🇨🇳 ماهیت بحران اویغورهای چین، نزاع نژادی یا سرکوب کردن اسلام و مسلمانان؟
🖊️به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
✂️برش هایی از متن:
🇨🇳 بررسی رفتارهای دولت چین با مسلمانان اویغور نشان میدهد که این نزاع، بیش از آنکه جنگ و جدال با اسلام و اسلامگرایی باشد؛ یک درگیری قومی و نژادی است و دولت چین به جهت حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی خود با آن برخورد کرده است.
🔹روش تحقیق این نوشتار بر این اساس استوار است که بدون توجه به اختلافات سیاسی چین - آمریکا و با در نظر گرفتن مواضع ایلهام توهتی( مرد سال ۲۰۲۱ جهان اسلام از کشور چین) به دنبال سرنخهای اصلی تنش در اویغور چین باشیم و معتقدیم با این روش پژوهشی و غیرسیاسی، می توان به ماهیت نزاع اویغور نزدیکتر شد.
🔸در ایران، همزمانی حوادث انتخابات ۱۳۸۸ و کشتار اُرُومچی چین در ۲۰۰۹، فرصت موشکافی مسئله مسلمانان چین را به هموطنان عزیزمان نداد و در این بیخبری؛ پرونده کشتار نژادی اویغور، رنگ اسلامی به خود گرفت و گوی اطلاعرسانی رسانهای را اسلامستیزان ربُودند و در نبود پژوهشگران بیطرف، اخبار به نفع سیاسیون تفسیر شد.
🇨🇳دولت چین بر این باور است که اگر با برنامهریزی حسابشده و با غلبه جمعیت نژاد چینی «هان » (به چینی漢族) نتواند اویغورهای ترکتبار را تحت کنترل خود دربیاورد، فرجام استان مسلماننشین "سین کیانگ" بدتر از کشمیر یا سوریه خواهد بود.
🇨🇳 دولت چین هرگونه نمادسازی اسلامی که احساس استقلال را در اویغورهای چین پررنگ کند، اعم از غلبه نمادهای اسلامی بر چینی و ترویج شعایر اسلامی را در راستای سرکوب استقلالطلبی تفسیر میکند.
🇨🇳 نگارنده معتقد است با خلق یک فرضیه میتوان این نزاع را دقیقتر بازسازی کرد: با شبیهسازی ذهنی میتوان گفت که اگر به جای مسلمانان ساکن سین کیانگ، مسیحیان ساکن این ایالت بودند و داعیه استقلالطلبی سر میدادند، با اقداماتی مشابه از طرف دولت چین مواجه میشدند و در این راستا مسجد و کلیسا و کنیسه و حجاب و اردوگاه های کار اجباری و... تفاوتی ندارد و نمیتوان همه رفتارهای خشن دولت چین را به اسلام ستیزی مرتبط کرد.
♦️به عنوان عدالت خواهی - که مهمترین رکن اسلامُ الحَرِکی است- باید اقدام ظالمانه چین را محکوم کرد، ولی از طرفی نیز تحریکات استقلال طلبانه اویغورهای ترک چین و سیگنالهای قومیتی- نژادی ترکیه بخاطر احیای مجدد خلافت از دست رفته عثمانی را نیز نمی توان نادیده گرفت.(تصویر پیوست)
#اختصاصی_مسلمنا
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3175-2021-04-23-19-13-18.html
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
🔸وحید الدین خان هندی، متفکر بزرگ جهان اسلام در سن ۹۶ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
🌐https://t.me/muslimnair
♦️وحیدالدین خان از اندیشوران سرشناس معاصر بود که قریب به دویست تألیف و تصنیف از خود بر جای گذاشت.
🔸کتاب «الإسلامُ یتحدی» مشهورترین تألیف ایشان است که در جهان اسلام بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
🔸 وحیدالدین در سال ۱۹۲۵ میلادی و١٢٩٩ خورشیدی در خانوادهای از نژاد افغانهایِ هند(پتهان) در روستای “برادیا” در نزدیک ولایت اعظمگر در ایالت اوتارپرادش دیده به جهان گشود.
🔸او پس از فراگیری علوم دینی، ابتدا چند سالی به عضویت «هیئت تألیف» وابسته به جماعت اسلامی هند درآمد و سپس به مدت سه سال در «مجمع علمی اسلامی» وابسته به ندوةالعلماء لکنو فعالیت کرد.
🔹پس از آن هفت سال ریاست هفتهنامۀ «تحریر الجمعیة» را برعهده داشت که این نشریه توسط دولت هندوستان بسته شد و مولانا وحیدالدین خان در سال ۱۹۷۶ ماهنامه «الرسالة» را بهصورت مستقل راهاندازی کرد که این نشریه تاکنون چاپ و منتشر میشود.
🔸او همچنین در سال ۱۹۷۰ «مرکز اسلامی» را در دهلی نو تأسیس کرد و آثار متعددی به زبانهای اردو و انگلیسی به یادگار مانده است که بعضی از آنها به زبان عربی ترجمه شدهاند؛ ازجمله: «الإسلام يتحدى»، «الدين في مواجهة العلم»، «تجديد الدين»، «الإسلام والعصر الحديث»، «حكمة الدين»، «قضية البعث الإسلامي»، «الإنسان القرآني» و «الإسلام».
♦️ روش شناسی وحید الدین خان در تالیفات خود، عقلی و فلسفی بوده است.
🌐 کانال علمی تخصصی مسائل جهان اسلام مُسلِمنا
✔ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
📚 کتاب "تجدید علم الکلام عند وحیدالدین خان من العقائدیه التجریدیه الی العقائدیه التجریبیه" یکی از آثار نوشته شده در مورد سبک شناسی آرای کلامی "وحیدالدین خان" است.
🔹 پیشنهاد می شود یکی از طلاب یا دانشجویان علاقمند کلام پژوهی، به گزارش نویسی، روش شناسی و معرفی این کتاب ناشناخته در مجامع کلامی بپردازد.
🟢
🌐 مدیریت کانال علمی تخصصی مسائل جهان اسلام مُسلِمنا
✔ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL