مسلمنا muslimnair
#تلنگر 🇮🇷 آرمان بلند امام خمینی (قدس سره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی با محصور کردن انقلاب اسلامی در
⚡️نظریه ایرانشهر طباطبایی، از عوامل اصلی انزوای شیعیان ایرانی در جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💠 سید جواد طباطبایی: جایگاه ایران در جهان اسلام، جایگاه «درونِ بیرون» است!!!
✂️ برشی از کتاب زوال اندیشه سیاسی در ایران، صفحه۵۳۵.
🇮🇷 ایران در دوران معاصر، نه به جهان قدیم ربط دارد و نه به دوران جدید تعلق دارد؛ بلکه «جدید در قدیم» است. همچنین ایران در نسبت با جهان اسلام نه درون جهان اسلام است و نه بیرون آن است؛ بلکه ایران «بیرونِ درون» جهان اسلام است. ازاینرو، خاصبودگی ایران در تمایزیافتگی با غیرایران را آشکار میکند؛ این نه فقط در ساحت سیاسی - اجتماعی که در ساحت فرهنگی نیز قابل پیگیری است.
🇮🇷 ایران منطقهای «درونِ بیرون» جهان اسلام است و رسالت نظریه ایرانشهری تبیین این درونِ بیرون ایران است؛ درونی که به لحاظ جغرافیایی جزء جهان اسلام است و به لحاظ فرهنگی، زبانی و سنتهای علمی، بیرون آن است. به همین دلیل تجربه ایران را تجربهای خاص و متفاوت از دیگر کشورهای اسلامی می دانم.
✍️ پانوشت و نقد:
🔸در دوران گذار سنتی و نگاه تاریخ مصرف گذشته دولتمردان ایران نسبت به روابط با جهان اسلام، عدم نظریه پردازی آینده پژوهانه در مورد مناسبات ایران و جهان اسلام و همچنین پررنگ شدن ایده «ایران شهر فرهنگی» طباطبایی و شیوع باستان گرایی فرهنگی در بین برخی دولتمردان اصلاحات، بهاری و اعتدالی در دهه دوم و سوم انقلاب سبب شد تا برخی دولتمردان، نادیده های کوچک اعتقادی با جهان اسلام را بزرگ بیانگارند و قلمرو وسیع فرهنگی نهضت اسلامی مردم در آن دهه ها تنگ و تنگ تر شود.
🔹 در این میان روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران با جهان اسلام کمرنگ و کمرنگ تر شد و دیوار ایرانی بودن نهضت اسلامی بلندتر شد. این عوامل سبب شد تا شیعیان ایرانی، مسیر انزوای کامل از آرمانهای بنیان گذار کبیر خود بگیرند و با به چوب راندن برادران دینی با انگیزه های واهی، الگو بودن ایران اسلامی برای نهضت های اسلامی از دست رفت.
🔹النهایه: باتوجه به ضرورت نظریه پردازی در مناسبات نهضت اسلامی مردم ایران با جهان اسلام در گام دوم انقلاب اسلامی، ضرورت بررسی و نقد آرای ایرانشهری طباطبایی در موضوع تعامل با جهان اسلام در قالب محصولات دانشجویی با تأکید بر نقد آرای وی و همچنین تأثیر مستقیم آنها بر تصمیمات جهان اسلامی دولتمردان اصلاحات، بهار و اعتدال را مورد تأکید قرار می دهیم.
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️صف آرایی دو انتشارات برای سنجش عیار مقاصد الشریعه
✍️ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💠 گزافه نیست اگر زمستان سرد و برفی ۱۴۰۱ قم، برای بررسی ایده «فقه المقاصد» را یک فصل داغ علمی تابستانی نامید. از طرفی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در اواسط بهمن خبر از انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» نوشته حجه الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب را رسانه ای و از سویی در اواخر بهمن انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) درس گفتارهای مدرس بلندپایه سطوح عالی حوزه علمیه قم استاد محمد جواد فاضل لنکرانی را با عنوان «نگاهی به فقه المقاصد» را روانه بازار نشر کرد.
💠 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین در بررسی ملاکات احکام، با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصد الشریعه از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است. از آن سو استاد سید ابوالحسن نواب بر آن است که در فقه امامیه عناوینی مانند علل الشرایع، حکمت احکام، ملاکات شریعت، تنقیح مناط و... وجود دارد و فقها می توانند با استفاده از ظرفیت بلااستفاده از این مجوزهای شرعی، راهکارهای جدید فقهی را پیش روی مکلفین قرار دهند و تاکنون از این پتانسیل مشروعِ مغفول استفاده کافی نشده است. اهمّیت مقاصد الشریعه تا جایی است که حتّی برخی از بزرگان جهان اسلام در صورت تعارض مقاصد با آیات الهی و روایات، مقاصد را مقدّم دانسته اند.
🔸به مناسبت انتشار این دو اثر در زمستان جاری، در یادداشت پیش رو به معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» و نگاهی به نقدهای وارده بر نظریه مقاصد الشریعه استاد فاضل لنکرانی خواهیم داشت.
🔹مصنف در فصل اول، نخستین جرقه تاریخی فقه المقاصد را در کتاب «البرهان فی اصول الفقه» امام الحرمین جوینی متکلم اشعری و فقیه شافعی (متوفی ۴۸۷قمری) ردگیری می کند. از نظر تاریخی، دفتر فقه المقاصد جوینی با اذن حاکم بر دریافت وجوهی غیر از زکات و مالیات متعارف در دوران عسر کشورداری باز شده است.
🔸مطالعه موردی (Case study) در بخش بعدی این کتاب تقریر شده است. ملاک های عدم قتل منافق شهیر مدینه «عبدالله بن اُبَیّ معروف به ابنسَلول» توسط رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) و بررسی علل تحریم خمر وقمار و ارتباط آن با عدوات منصوص در قرآن و ... از نمونه هایی هستند که در این کتاب بررسی شده اند.
1️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» ⬅️↙️
yun.ir/gzcub3
2️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» ⬅️↙️
yun.ir/m0s41c
🏷#اسلام_سنتی #فقه_سنتی #رویکرد_تعلیل_گرایی #تازه_های_نشر #سید_ابوالحسن_نواب #نگاهی_به_فقه_المقاصد #محمد_جواد_فاضل_لنکرانی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی در ایران و جهان اسلام ➣ https://eitaa.com/m
⚡️ مقایسه تطبیقی روان شناسی شخصیت علمی ابن تیمیه حرانی با دکتر سید جواد طباطبایی(۱)
✍به قلم: عدنان فلاحی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💠 کمتر از یک هفته از درگذشت دکتر سید جواد طباطبایی میگذرد. بعید است که نام و آوازهی او به گوش حتی عادیترین علاقمندان به علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران نرسیده باشد. او یکی از برجستهترین تاریخنگاران اندیشه سیاسی در ایران است که به مدد برخورداری از عالیترین تحصیلات دانشگاهی، دستی در شرح و تفسیر آرای برخی از متفکران سیاسی غربی داشت. در کنار تمام این پژوهشهای توصیفی، طباطبایی پیگیر یک طرح ایجابی پرحاشیه پ چندضلعی به نام «نظریهی ایرانشهری» نیز بود که شاید عمده شهرت وی مدیون همین موضوع باشد. ما در این مختصر قصد نداریم به سویههای نظری و دستاوردهای فکری میراث وی بپردازیم؛ بلکه صرفا با اشاره به تشابهات شخصیت علمی وی با متکلم و فقیه بزرگ عصر ممالیک ابن تیمیه (متوفای ۷۲۷ق)، به یکی از ابعاد شخصیتی وی اشاره میکنیم که لاجرم پیوست شهرت علمی او شد.
💠 مورخان بزرگ عصر مملوکی آنگاه که به ابن تیمیه پرداختهاند؛ «تندخویی» را یکی از ویژگیهای بارز شخصیتی وی دانستهاند. برای مثال شمسالدین ذهبی که از شاگردان ابن تیمیه هم بود دربارهی استادش مینویسد: «برغم وسعت علمی و فرط شجاعت و فوران ذهن ابن تیمیه و بزرگداشت وی نسبت به حرمتهای الهی، او انسانی مانند بقیه بود که دچار تندخویی در بحث و خشم و شدت نسبت به مخالف میشد که نفرت و تنفر از وی را در جانها میکارد. در صورتیکه والله اگر ابن تیمیه با مخالفینش از در نرمی و رفق و خوشرفتاری و نیکوزبانی درمیآمد قطعا [سخن وی] محل اجماع قرار میگرفت، چراکه همانا بزرگان و امامانِ مخالفش خاکسارِ علوم و فقه وی بودند و به محبت و ذکاوتش معترف بودند و اقرار میکردند که او کم خطاست».
🔹این تندخویی ابن تیمیه که به شهادت آثارش و نیز گزارش مورخین، گاه با تحقیر و ذم شدید مخالفین سلفش ـ از غزالی تا فخررازی ـ توأم میشد پیامدهای دوگانهای داشت: از سویی باعث نفرت و تنفر مخالفین ابن تیمیه میشد و راه را بر گفتگوی آرام میبست، و از سوی دیگر به ایجاد حلقهی نزدیکی از شیفتگان و مریدان وی میانجامید. این پیامد را میتوان استعداد «قطبیسازی» ابن تیمیه خواند[3].
💠 علاوه بر ویژگیهای ذاتی شخصیتی و تربیتی، چنانکه برخی از پژوهشگران معاصر اشاره کردهاند تندخویی ابن تیمیه میتواند از سر اشراف بالای وی بر مسائل محل نزاع و نتیجتاً خوارداشت علم و فهم مخالفین سلفش نیز بود.4] این تندخوییِ ناشی از اشراف و وسعت علمی، و حملهی تند به کسانی که خود از بزرگان و پیشوایان بودند، به ایجاد یک حلقهی "تیمیهای" کمک بسیار کرد: کسانی که به سبب اطلاع و اشراف بالای ابن تیمیه او را مقتدای فکری خود قرار داده و به دوستداران سفت و سخت وی بدل شدند. لازم به گفتن نیست که ایجاد حلقههای دوستان و دشمنان سرسخت، قرین تمام اندیشمندان بزرگ معاصر و غیر معاصر با ابن تیمیه نشد: غزالی، فخررازی، ابن حزم، سُبکی، صدرالدین ابن وکیل و بسیاری دیگر از چهرههای برجستهی کلام و فقه، هیچگاه نتوانستند به مانند ابن تیمیه حلقههایی از مریدان و دشمنان را اطراف خود ایجاد کنند. در واقع ایجاد جو دوقطبی یکی از ویژگیهای منحصر بفرد ابن تیمیه است که جدا از شهرت علمی وی نیست. تندخوییِ کلامیِ ابن تیمیه نسبت به مخالفین نامدار پیش از خودش، نه به سبب جهل یا حقیربودن کسانی چون فخررازی و غزالی، بلکه از سر اعتماد به نفس بالای ابن تیمیه و نیز استراتژیِ خاص جدلی وی بود که «به نام یا به ننگ» دفاع از آنچه که حقیقت میشمرد را موجه و بدیهی میدانست.
⬅️ادامه در فرسته بعد⬅️
مسلمنا muslimnair
⚡️ مقایسه تطبیقی روان شناسی شخصیت علمی ابن تیمیه حرانی با دکتر سید جواد طباطبایی(۱) ✍به قلم: عدنان
⚡️مقایسه تطبیقی روان شناسی شخصیت علمی ابن تیمیه حرانی با دکتر سید جواد طباطبایی(۲)
💠 با این توضیحات، شباهت بسیار ابن تیمیه با طباطبایی آشکار میشود. حملات غالبا شدید طباطبایی به کسانی چون حمید عنایت، عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، داریوش آشوری، حاتم قادری و... (و احتمالا متفکران غربیای چون پوپر) لزوما بدین معنا نیست که این افراد تمام عمر خود را در جهل مرکب و تاریکی مفرط گذارندهاند؛ بلکه او نیز مانند ابن تیمیه که سودای بازگشت به فهم سلف را داشت، بازگشت به ایدهی ایرانشهر و پارهای مفاهیم فکری دیگر را واجد چنان اهمیتی میدانست که شیوههای بحث را نزد وی بلاموضوع میکرد.
🔹 صدالبته اشراف علمی و اطلاع شگرف وی دربارهی مسائل محل نزاع، قابلیت و امکان اتخاذ چنین استراتژیای را نیز به وی میداد، چراکه استراتژی تندخویی بدون داشتن اشراف و علم، نه تنها به ایجاد حلقهی سخت محبان نمیانجامد بلکه شخص را برای همیشه از دایرهی منازعات فکری جدی حذف خواهد کرد.
💠تندخوییِ استراتژیک ابن تیمیه و جواد طباطبایی و توانایی قطبیسازی این دو، البته ـ خواسته یا ناخواسته ـ یک پیامدِ دوگانهی دیگر هم دارد: این استراتژی از سویی هرگونه مخالفت با استاد یا شیخ و نقد او را، نزد حلقهی محبان و دوستداران مصداق لجاجتهای بیمقدار و بیپایهی افراد حقیر میداند که نتیجتاً این رویه باعث امتداد و تداوم این حلقه خواهد شد؛ و از سوی دیگر برخی از ناقدان و مخالفان را به وادی سکوت و یا انفعال در مواجه با اندیشههای این افرادِ صاحبحلقه سوق خواهد داد.
🔹علیایحال به نظر میرسد که توانایی قطبیسازی، بخش لاینفکی از شهرت ابن تیمیه و جواد طباطبایی را تشکیل میدهد و هرگونه نقد یا بازخوانی آنها ـ با هر انگیزهای ـ لاجرم در همین فضای دوقطبی ارزیابی خواهد شد.
ـــــــــــــ
ارجاعات:
[1]. ما پیشتر در مطلب کوتاهی با عنوان "ایرانشهری و خلافت متغلّب" یکی از ایدههای تاریخنگاری طباطبایی را به نقد کشیدیم.
[2]. الذهبی، ذیل تاریخ الاسلام، ص326،327، دارالمغنی
[3]. Hoover, Ibn Taymiyya (Makers of the Muslim World), P146, London, Oneworld Academic, 2019.
[4]. برای مثال نک: عبد الله السفياني، هل كان ابن تيمية حادّا؟، مرکز نماء للبحوث والدراسات، 2014:
https://bit.ly/3JbAhBC
🆔 @AdnanFallahi
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️توئیت تند و دردسرساز طریفی ضد سیاست های تفرقه انگیز رسانه ای عربستان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹عبدالعزیز طریفی مبلغ سرشناس سلفی و از شاگردان مطرح بن باز و عثیمین در توئیت اخیر خود خطاب به «العربیه» نوشت؛
«از نشانه های نفاق و منافقین معاصر غیرت ورزی شدید آنها به یهودیان است. آنها غیرت بیشتری به اهل یهود نسبت به اسلام و اهل آن دارند».
🔸 وی ادامه داد:
«اگر شبکه العربیه در زمان رسول خدا (ص) بود، غیر از منافقین در آنجا جمع نمی شدند و به غیر از سران و اموال یهود بنی قریظه در آنجا مصرف نمی شد. هر کس به برنامه های این شبکه دقت کند و آن را زیر نظر داشته باشد، جز اعمال منافقین صدر اسلام چیزی را در آن نخواهد دید. از بزرگنمایی خطاهای مسلمانان در تعامل با غرب تا شکستن شوکت فعلی مسلمانان و در نهایت تصویر چهره عادلانه از غرب بازتاب خبری چند وقت اخیر این رسانه است».
🔹در اثر بازنشر این توئیت مشهور چند سال قبل او، عبدالعزیز طریفی مجددا دستگیر و توييتر، توئیت جنجالی اخیر او را - در راستای حفظ مصالح دولت عربستان - حذف کرد.
https://twitter.com/abdulaziztarefe/status/351069767496507393
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #عربستان #اسلام_سلفی #اسلام_سکولار #العربیه #عبدالعزیز_الطریفی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📸 بازگشایی نخستین مرکز آموزشی دخترانه طالبان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 نخستین مرکز آموزشی دخترانه طالبان در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان امروز افتتاح شد. همچنین دانشگاههای افغانستان روز دوشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفند) پس از تعطیلات زمستانی بازگشایی شدند، با این حال تنها پسران به کلاسها بازگشتهاند و دختران بنابر قانون جدید طالبان که ورود آنان به مقاطع تحصیلات عالی را ممنوع میکند از ادامه تحصیل بازماندهاند.
ممنوعیت ورود به دانشگاه یکی از دهها مورد محدودیتی است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱ به اجرا گذاشته شد و خشم جهانی را از جمله در کشورهای مسلماننشین برانگیخت.
جزئیات بیشتر: https://bit.ly/3L55BU5
🌐منبع: یورونیوز
🏷 #اسلام_سیاسی #طالبان #افغانستان #چالش_های_جوامع_مسلمان
#تحصیل_دختران
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇹🇷 دربارهٔ حزب اسلام گرای «عدالت و توسعه» ترکیه؛ نولیبرالیسمِ اسلامی با خمیرمایهٔ پراگماتیسم ✍️ به
⚡️نبرد نفس گیر اسلام گرایان ترک با سکولارها در انتخابات ۲۰۲۳
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🇹🇷رهبران گروه های اپوزیسیون ترکیه شب گذشته از «کمال قلیچدار اوغلو» به عنوان نامزد نهایی خود برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه رونمایی کردند.
🇹🇷 «کمال کلیچداراغلو» دبیر کل حزب جمهوری خلق (پایبند به آرمانهای آتاتورک)، از سوی میز شش نفره اپوزیسون اسلام گرایان، به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون برای حضور در انتخابات ۲۰۲۳ معرفی شد.
💠 حضور «مرال آکشنر» رهبر حزب «خوب» در کنار کلیچداراوغلو خبری ناگوار برای رجب طیب اردوغان و هواداران «آکپ» پارتی (حزب اسلام گرای عدالت و توسعه) است.
🇹🇷امضا کنندگان سکولار و اپوزیسیون از چپ به راست عبارتند از:
کمال کلیچداراغلو: جمهوری خلق
علی باباجان: دموکراسی و پیشرفت
گلتکین اویسال: دموکرات
احمد داوود اوغلو: آینده
مرال آکشنر: خوب
تمل کاراملا اغلو: سعادت
🌐 منبع: آناتولی
🏷 #اسلام_سیاسی #حزب_عدالت_و_توسعه #ترکیه #اردوغان #اسلام_سکولار
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ حکمت شب برات (نیمه شعبان) در جهان اسلام
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 توجه به شب نیمه شعبان و احیا مختص به شیعیان نیست و ایام البیض در شعبان بویژه مناسک چهاردهمین شب آن در بین اهل سنت با عنوان «لیله البرات/لیله البرائه» مشهور است.
💠 شب نیمه شعبان در فرهنگنامه ها و متون کهن، «شب برات یا برائت» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می بخشد و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن، بازتاب هایی داشته که به چند مورد آن اشاره می رود:
🌕 ابوریحان بیرونی (متوفی ٤٢٧قمری) در کتاب «التفهیم» در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ».
💠 «غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را «شب برات» دانسته و می نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می کنند».
🔹 حافظ، شب برات را شب قدر دانسته و در غزل معروف خود، شب قدر و «شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می سراید:
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن «شب قدر» که این تازه «براتم» دادند
🌕 اما این که «برات» به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در «حافظ نامه» این توضیحات آورده شده است: «برات» از «برائت» عربی است و آن: «نوشته ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام، حواله وجهی دهد».
🌕 علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهار مقاله» با استناد به ذیل «قوامیس عرب» به نقل از «دُزی» می نویسد: «[برات] را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به معنای «بریءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز «برات» اصطلاح کرده اند».
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J