⚡️تحلیلی متفاوت از نقش محمد بن عبدالوهاب در حکومت سعودی
✍عبدالرحمان الراشد (الشرق الاوسط)
➣ https://eitaa.com/muslimnair
📜 دکتر عویضه بن متیریک الجهنی رساله دکترای خود را درباره «نجد پیش از وهابیت» نوشت و به مرحلهای پرداخت که ادعاهای سرزمین شرک بودن این کشور برآنها بنا شده بود. او به دلیل فشار مخالفین، از دانشگاه خود در سیاتل آمریکا خواست که پایان نامهاش را به مدت پنج سال منتشر نکند و آن را پنهان کرد و بعدها دریافت که در بیروت و در کتابی به نام خود او ترجمه و منتشر شده است و همچنان یکی از مراجع مهم آن دوره است. به کمک آن میتوان دریافت که پروژه ایجاد یک حکومت مرکزی در شبه جزیره که به دهها حکومت کوچک که بر سر قدرت و منابع میجنگند تقسیم شده بود، هرگز با هدف گسترش اسلام در کشورهایی که همه مسلمان هستند نبوده، بلکه هدف توقف تهاجم، غارت و قحطی و پناه بردن به یک حکومت مرکزی مانند سایر مناطق جهان بوده است.
🇸🇦پادشاهی سعودی امروز روز پرچم را برای نخستین بار در سیصد سال حکمرانی خود جشن گرفت. تاریخ وهابیت در سرزمین وحی، فراز و نشیب زیادی داشته که شاهد مراحل سقوط وهابیت و ظهور دولت مدرن در این کشور است.
🇸🇦آیا کشور سعودی سه قرن پیش یک ضرورت بود؟ آیا درست است که برای مبارزه با شرک تأسیس شد؟ آیا تشکیل آن واقعاً تحت استعمار قدرتهای بزرگ نبوده است؟ چگونه با درگیریهای بینالمللی تعامل کرد؟
🔹در سال ۱۷۲۷، یک حکومت جدید در شبه جزیره که مملو از دهها ایالت کوچک بود، در شهر «الدرعیه» پدید آمد. عملاً پس از پایان خلفا، حکومت مرکزی وجود نداشت تا اینکه محمد بن سعود آمد و موفق شد دولت شهرها و روستاهای مستقل را از بین ببرد و یک نهاد حکومتی بزرگ ایجاد کند و اما «شیخ محمد بن عبدالوهاب» در حال فرار از شهر همجوار «العیینه» به او پناه برد؛ چون محمد بن سعود تنها کسی بود که توانست از او محافظت کند. شیخ از نظر تاریخی در چهارچوب نقش خود به عنوان یک مصلح دینی، شخصیتی تأثیرگذار بود و از مردان محمد بن سعود بود، اما شرح حال و نقش وی در اعصار بعد تحریف شد. نجد و شبه جزیره سرزمین نیمه مشرکان نشان داده شد و او ناجی بود. سرگذشتش با اغراق بافته شد تا با ماجرای رسول اکرم ص در دعوت به توحید، هجرت درهیئت مطرود از العیینه به الدرعیه و دعوت به اسلام و جنگهایش برای آن مطابقت کند.
🔹نزدیکترین روایت به واقعیت این است که شیخ واعظ بود و اکثر مردم نجد و جزیره العرب مشرک نبودند. غلو به دنبال تقدیس شیخ نبود، بلکه برای تقدیس نقش سلفیانی بود که بعد از او آمدند. گروهی برای مشروعیت بخشیدن به قدرت یا مشارکت در آن، در شرح حال او مبالغه کردند و حکومت سیطره خود را بر بیشتر شبه جزیره عربی گسترش نداد، مگر پس از مرگ محمد بن سعود و جانشین او عبدالعزیز بن سعود که حدود ۴۰ سال برسر قدرت بود و نقشی به شیخ نداد؛ بلکه او را روانه زادگاهش کرد و این همان دورهای بود که کشور شکوفا شد و در شمال به سمت عراق و سوریه در زمان سلطنت سومین «پادشاه» سعود بن عبدالعزیز گسترش یافت و بزرگترین کشور عربی از دوره عباسیان بود.
🇸🇦در دهههای اخیر و با ظهور جریان مذهبی افراطی، روایتی رواج یافته است که شیخ را تقدیس، در نقشش بزرگنمایی و با انجام مقایسهها به او توهین میکند. تندروها ارائه هرگونه روایت مخالف را ممنوع کردند.
🔹سیصد سال که گفته میشود این کشور برخلاف کشورهای منطقه در معرض استعمار نبوده چطور؟ هیچ استعماری به شیوه ارتشهای اروپایی مانند آنچه در بلاد شام روی داد وجود نداشت، به جز اینکه عثمانیها سالها به آن حمله میکردند و بخشهای وسیعی از آن را برای دههها مستعمره خود ساختند یا به طور مستقیم جنگیدند یا با دادن سلاح به طرفهای دیگر در الاحساء، حجاز، شمال و جنوب کمک مالی کردند. انگلیسیها به صورت نمادین از طریق مدیریت نیروهای شریف مکه حضور داشتند. همه آنها در طول نبردهای سالهای تأسیس که سی سال به طول انجامید بیرون رانده شدند. این درست نیست که آنها فقط نبردهای داخلی بودند.
🔹نفوذ و توازن در روابط بینالملل فرآیندی حساس و دشوار است، بهویژه قبل از شروع جنگ جهانی دوم، زمانی که رقابت شدیدی بین بریتانیاییها و آلمانیها و تا حدی کمتر شوروی برای جذب سعودی در اتحادهای خود وجود داشت. عبدالعزیز، بنیانگذار سومین حکومت سعودی، به دنبال برقراری رابطه متوازن با قدرتهای بزرگ بود، اما بریتانیا همچنان مسلطترین در آن بخش از جهان بود. پادشاه امتیاز نفت را به آمریکا داد و این کشور حضور نظامی نداشت و به دنبال خرید اسلحه از آلمان هیتلر بود که از طریق کشورهای دیگر به او تحویل داده میشد؛ همچنین از ایتالیا نیز اسلحه خریداری میکرد. او همچنان روابط دیپلماتیک با مسکو، که در داخل تحت حکومت استالین مشغول بود و نمیخواست بریتانیا را عصبانی کند، حفظ کرد.
✍ انتشار این متن به معنای تأیید آن نیست.
💠 متن تبریک جماعه اخوان المسلمین به مناسبت برقراری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📜 بسم الله الرحمن الرحیم
🇮🇷 ترحب جماعة «الإخوان المسلمون» بالإعلان الإيجابي الصادر عن المملكة العربية السعودية والجمهورية الإسلامية الإيرانية، وتتطلع بصدق إلى إتمام هذه الخطوة بالسداد والخير لشعوب أمتنا الإسلامية في كل مكان.
🇸🇦 إن حاجة أمتنا و المنطقة اليوم للسلام و روح الوحدة والتعاون أشد من أي وقت مضى، وإن بث الفرقة لا يخدم سوى دعاة الحرب والقطيعة.
صهيب عبد المقصود
المتحدث الإعلامي باسم جماعة «الإخوان المسلمون»
۱۹ شعبان ۱۴۴۴ق؛ الموافق ۱۱ مارس ۲۰۲۳م
#اسلام_سیاسی #الإخوان_المسلمين #ایران #عربستان
🌐 آدرس کانالهای علمی -تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️برگزاری مسابقات البلوت (پاسور عربی) در ریاض
♣️ مؤسسه «الاتحاد السعودی للالعاب الذهبیه» برای نخستین بار از دیروز مسابقات پرسروصدای البلوت را در ریاض برگزار کرد.
♣️ این مسابقات به پشتگرمی و حمایت قاطع ولیعهد جوان و بدون توجه به اعتراضات اسلامگرایان و سلفیون سنتی (سلفیه ملکیه) با مشارکت بیش از دو هزار زن و مرد برگزار می شود. در طی چند روز اخیر اعتراضات تندی نسبت به تبلیغات و برگزاری این مسابقات انجام شده است.
♣️جایزه نفر نخست این رقابت ها ۸۰ هزار دلار (سه میلیارد تومان) تعیین شده است.
https://balakuna.com/news19956.html
#چالشهای_جوامع_مسلمان #عربستان
🌐 آدرس کانالهای علمی -تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
#تازه_های_نشر
📚 آرای اخوان المسلمین مصر (شرح و نقد)، حبیب حاتمی کنکبود، انتشارات دانشگاه لرستان، اسفند ۱۴۰۱، یکصد هزار تومان، ۳۰۱ صفحه.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 این اثر، رساله دکتری نویسنده به راهنمایی علمی «حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان»، مشاوره علمی «دکتر هشام قریسه» ریاست سابق دانشگاه الزیتونه، «دکتر منیر رویس» مدیر دانشکده اصول دین الزیتونه و مساعدت پژوهشی استاد دکتر محمد الرزقی در فرصت مطالعاتی شش ماهه سفر به منطقه تاریخی کارتاژ سامان یافته است.
📚 در مقدمه این کتاب می خوانیم: «جنبش بزرگ و جهانی اخوان المسلمین را می توان گسترده ترین جنبش سیاسی کنونی در جهان اسلام معاصر محسوب کرد که در بیش از هفتاد کشور جهان فعالیت فکری، فرهنگی، تبلیغی و سیاسی و در قالب جریانهای اخوانی، تأثیراتی بر تحولات کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی داشته است.
📚 این جنبش از زمان شکل گیری توسط حسن البنّاء در مصر در سال (۱۹۲۸م: ۱۳۰۶ش) شاهد دگرگونی های مهم فکری و ساختاری در این کشور و گسترش آن به کشورهای دیگر جهان عرب بوده است. در جریان خیزش ها و تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اخوان مشارکت مؤثری داشته است. ازآنجاکه شناخت دقیق از هر دعوتی نیز مترتب بر تصورات و معتقدات آن دعوت؛ اهداف و غایات آن؛ وسائلی که برای تحقق اهداف و غایات آن دعوت مورد نیازند، شناخت مبانی فکری آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، در این نوشتار ضمن اشاره به عوامل شکل گیری و اصول راهبردی مرام نامۀ
اخوانالمسلمین و همچنین ابعاد تشکیلاتی ایشان؛ مبانی معرفتی، هستی شناسی، انسان شناسی و معناشناسی آنها بررسی شده است.
📚 حسن البنّا بنیان گذار اخوان المسلمین، در اهمیت مبانی معتقد است که ابتدا باید مبانی تکوین شود و به همین خاطر می گوید: «دعوت اسلامی پیامبر (صلّی الله علیه و آله وسلّم) با اصلاح فردی در مکه و اصلاح اجتماعی در مدینه همراه بود که در مکه عقائد تکوین یافت و بناهای اساسی ای که دعوت بر آن پایه گذاری شد شکل گرفت و در مدینه پیامبر (صلّی الله علیه و آله وسلّم) براساس آن مبانی امت عظیمی را به وجود آورد». در این کتاب، با توجه به همت جدی اخوان المسلمین برای تشکیل حکومت، بعد از بررسی مبانی کلامی ونگات آنها به دانش کلام و... در طی فصولی چند، به بررسی مباحث حکومت اسلامی اخوان و در دو فصل آخر به ساختار حکومت و کارکرد حکمرانی در نزد ایشان پرداخته شده است.
💠 در بخشی از این کتاب می خوانیم: «آنچه که مشهور است این است که تأسیس جماعت اخوان المسلمین در ذی القعده ۱۳۴۷ق (مارس ۱۹۲۸م) بوده؛ ولی شیخ یوسف قرضاوی از رهبران اخوانی می گوید: تأسیس جماعت اخوان در ماه ذی القعده ۱۳۴۸ق و آوریل ۱۹۲۹م بوده که بنابه دلایلی تاریخ تأسیس همین سال است؛ نه آنگونه که گفته می شود سال تأسیس آن ۱۹۲۸ میلادی بوده است».
📚 طبق گفتۀ البنّا شش کارگر به نامهای حافظ عبدالحمید (شغل: نجار)، احمد الحصری (شغل:آرایشگر)، فؤادابراهیم(شغل: اتوکش)، عبدالرحمن حسب الله (شغل: راننده)، اسماعیل عز (شغل: باغبان) و زکی المغربی (شغل: درشکه چي)به دیدن او آمدند، و با سخنان ایشان بنیاد اخوانالمسلمین به طور رسمی نهاده شد. نام گروه توسط البنّا این گونه انتخاب شد « برای انتخاب اسم خود گفتند ما برادرانی در خدمت اسلام باشیم، پس اخوان المسلمین هستیم». بدین ترتیب لفظ اخوانالمسلمین به طور ناخودآگاه بر زبانم جاری شد و نخستین هستۀ اخوانالمسلمین با شرکت این شش نفر به وجود آمد».
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#اسلام_سیاسی #الإخوان_المسلمين #تازه_های_نشر #حبیب_حاتمی_کنکبود #مهدی_فرمانیان
🌐 آدرس کانالهای علمی -تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ضرورت اصلاح نگاه شکسته سید جواد طباطبایی در ترسیم اندیشه های سید جمال الدین اسد آبادی
✍ به قلم: مهدی زندی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹به مناسبت رحلت دکتر سید جواد طباطبایی، برخی از فعالان مجازی به بحث درباره نظرات او بویژه نقد نظریه ایرانشهری وی پرداخته اند. مهمترین اشکالات طباطبایی به نفی اندیشه اسلام سیاسی یا همان فقه سیاسی برگشت دارد؛ اما به نظر می رسد اشکالات وی بسیار فراتر از این باشد.
🔸 مدخل سید جمالالدین اسد آبادی در دائره المعارف بزرگ اسلامی را وی نوشته است. با بررسی این نوشته به نکات جالبی می رسیم.
🔹با مروری در آرای وی، شاید کسی باور نکند که مدخل «سید جمال الدین اسد ابادی» از سردمداران جنبش اصلاحی - سیاسی را در دائره المعارف او طباطبایی نوشته باشد. در حقیقت کسی این متن را نوشته است که هیچ علقه فکری بین او و سیدجمال وجود ندارد. سید جواد طباطبایی شخصیتی «مرزگرا و ناسیونال» داشت؛ ولی سید جمال اندیشه ای «بی مرز» دارد که حتی ملیت وی امروزه مورد نزاع است.
🔸سید جواد تمام تلاشش را می کرد که مرزهای باستانی ایران را به نوعی به هم بدوزد؛ ولی سید جمال مرزهای عقیده را محترم می دانست و سعی داشت مفهوم امت اسلامی را تعین بخشد. [مرزی که تقریبا همه مکاتب قبول دارند. حتی سکولار ها هم مرزهای عقیدتی را قبول دارند و برای خودشان محترم می شمارند.] وطن سید جمال «دارالاسلام» بود ولی وطن سید طباطبایی «خاک اهورایی» بود که او محدوده آن را نیز تعیین شده در بستر تاریخ و با صدها اشکال می دانست.
🔹عجیب نسیت که به اعتقاد استاد حسن انصاری «وی آدمی است که هیچ ارتباطی به سید جمال ندارد، طبیعی است که در نوشته هایش و از جمله در همین مدخل او را تحقیر کند. اما فراتر از بحث صلاحیت و یا عدم صلاحیت آقای طباطبایی در تألیف این مقاله نکته اینجاست که در این مقاله جز یکی دو اثر سید جمال به بسیاری از نوشته های دیگر او توجهی نکرده است».
🔸خواننده محترم می داند که سید جمال یکی از بزرگان عرفان و فلسفه است و شاگردان وی که از قضاء آثار مهم فلسفی دارند؛ مانند محمد عبده، همه تعالیم خود را از سید جمال داشته اند و اهمیت آثار وی هر روز در غرب بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. اما آقای دکتر طباطبایی در اشاراتش به سید جمال اعتباری علمی و فلسفی برای وی قائل نیست. او سید جمال را در مشروطه بی تأثیر می داند و حتی شاخت وی از غرب را به سخره می گیرد.
🔹سید جواد طباطبایی حتی اندیشه اصلاح دینی که سید جمال از پیشتازان آن است را به سخره گرفته است. او اندیشه های سید جمال را درست ترسیم نکرده است و تقریری مشوش از وی در مهمترین اثر منتشره در نظام مقدس جمهوری اسلامی (دائره المعارف بزرگ اسلامی) ارائه کرده است. خذ و اغتنم.
✍ پانوشت:
ظاهرا از همان سالها سید طباطبایی با اندیشه سیاسی اسلام به شدت زاویه داشته است. چه خوب خواهد شد که این مدخل مهم، توسط منتقدان نقد و بازنویسی شود.
https://www.cgie.org.ir/fa/article/223408/%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C
🏷 #اسلام_سیاسی #ایران #سید_جواد_طباطبایی #سیدجمال_الدین_اسد_آبادی #پیشنهاد_پژوهش #نقد
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J