"ماه_منـ...🌜•°"
سلام مخاطبین جان 🤗 حالتون خوبه ⚘️ محتوا ها چطوره ..وقتی می خونید دوست دارید یا نه ؟؟ راستی یادتونه
بسمه تعالی شأنه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت اول: مقام محدثه
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ
قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاَیّامِ
اینچنین انسان که نامش میبرم
من ز وصفش تا قیامت قاصرم
این حدیث شریف به سند صحیح از جابر بن عبدالله انصاری به نقل از حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها روایت شده است.
علما و حکما بر اساس آیات و روایات مناصب الهی را به پنج دسته تقسیم میکنند: محدث، نبوت، رسالت، اوالوالعزم، ختمیت.
حضرت زهرا سلام الله علیها صاحب مقام محدثه بوده اند؛
السَّلامُ عَلَیکِ أیَّتُها المُحدِّثَةُ العَلیمَة.
محدثه به کسی گفته میشود که به او خبر می رسد و الهام میشود اما هیچ صورت ملکی را مشاهده نمی کند .
المحدث یسمع صوت و لا یری شیئا.
(بصائر الدرجات، ص۳۶۹، ح۷)
در روایات از ائمه اطهار علیهم السلام به المحدثون المفهمون تعبیر شده است .
(اصول کافی، ج۱، کتاب الحجه)
وجه تسمیه حضرت عصمة الله الکبری فاطمة الزهرا سلام الله علیها به محدثه این است که بعد از شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اندوه فقدان نبی اکرم بر دخترشان بسیار گران آمد زیرا جنس عواطف ایشان متفاوت است.
در این شرایط حضرت جبرئیل علیه السلام بر بی بی جان تنزل یافته و حقایق و اسراری را بیان میکردند که حضرت این احادیث را بر امیرالمومنین علیه السلام عرضه مینمودند و حضرت کتابت می فرمود که بنام مصحف فاطمی معروف است و هم اکنون نزد حضرت بقیة الله الاعظم می باشد.
البته محدثه بودن یکی ازشئون و مقامات یگانه محبوبه ذات احدیت حضرت عصمت کبرای الهی فاطمه زهرا سلام الله علیها است و مقامات اعلی واشرف آن حضرت در قسمت های بعدی اثبات خواهد شد که به کنه اش جز اهل بیت علیهم السلام احدی نتواند رسید.
مثنوی را چون تو مبداء بوده ای
گر فزون گردد تواش افزوده ای
ادامه دارد
التماس دعا⚘️🤲🏻🍁
#ماه_مَن
◍⃟🌴@mymoon_mymoon
"ماه_منـ...🌜•°"
بسمه تعالی شأنه شرح حدیث شریف کساء قسمت اول: مقام محدثه عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا الس
بسمه تعالی شأنه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت دوم
حدیث شریف کساء از بطنان فوق عرشی عصمه الله الکبری حضرت فاطمه سلام الله علیها بر لوح جان جابر بن عبدالله انصاری نازل شده است. این حقائق در مقام فوق طور عقل که فوق مرتبه ی جبرائیلی است دریافت شده است. شاهد این امر فقراتی است که حضرت فاطمه سلام الله علیها مستقیما از مکالمه ذات غیب الغیوبی با جبرائیل و ملائکه ای که مضاف به اسم اعظم الله اند خبر میدهد؛ "فَقالَ الله یا مَلائِکَتی و یا سُکّان سَماواتی"...و یا" فَقالَ الأمینَ جِبرائیل یا رَبّ و مَن تَحتَ الکِساء".
از مقامات اولیاء،
محدث کسی است که از غیب خبر میگیرد ولی صورتی نمی بیند بلکه فقط صوت میشنود
و نبی خبر میگیرد وصورت ملائکه میبیند و صوت آنها را میشنود و مأمور به ابلاغ است مگر نبوت انبائی یا تعریفی که مامور به ابلاغ به مردم نیست.
رسول، نبی ایی است که علاوه بر مقامات نبوت صاحب کتاب هم هست.
اولوالعزم کسانی اند که راسخ در امر ولایت کلیه اند و واصل به مرتبه ای از درجه امامت هستند مگر سید مرسلین که به مقام امامت اطلاقی واصل شده است و آن، ماحصل مقام محمود ختمیت میباشد که این ختمیت ،مقامِ عصاره ی تمام فضائل وکمالات همه انبیاء و اولیاء به نحو اتمّ میباشد.
در نبوت، خاتم نبوت مطلقه جناب رسول الله و در ولایت، خاتم ولایت مطلقه حضرت امیرالمؤمنین و فرزندان امامش تا حضرت حجت بن الحسن العسکری علیهم السلام میباشند که آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری...
حضرت صدیقه ی کبری، محور مقام ختمیتِ ولایت و نبوت مطلقه است از اینرو در حدیث قدسی آمده است؛ لَو لا فاطِمه لَما خَلقتَکُما، اگر فاطمه نبود محمد صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام را خلق نمیکردم. فاطمه امام آفرین است و وحی به نبوت و رسالت از مکمن غیب احدی او صادر میشود و نبی و رسول به نبوت و رسالت مبعوث نمی شوند مگر به غلبه و پذیرش محبت و ولایت فاطمی و اولاد طاهرینش صلوات الله علیهم؛ لَن یَبعَثُ الله نَبیّا إلّا بِوِلایَتِنا.
مصحف فاطمی تلقّیات آن جناب از غیب عالم است که نزد حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است که همه ی حوادث تا آخر الزمان در آن آمده است. ابابصیر در روایتی از علم نهایی امام سوال کرد وپرسید: آیا علم نهایی همان چیزی است که پیامبر آورد و به امیرالمؤمنین منتقل فرمود؟ حضرت فرمود نه، بالاتر از این است و آن علم جامعه است. پرسید جامعه چیست؟ حضرت فرمود: خداوند از هرآنچه حلال و حرامی که نیاز مردم است در آن نوشته و این کتاب نزد ماست. ابابصیر ازعلم بالاتر پرسید حضرت فرمود، آن جفر است و بالاتر از جفر مصحف فاطمه است و بالاتر از مصحف علم "بما کان" و "بما هو کائن" میباشد که جمله نزد اهل بیت علیهم السلام است، آنگاه ازعلم نهایی و بالاتر سوال کرد، حضرت فرمود: علم به حوادث در هرلحظه تا روز قیامت نزد ماست؛ "ما یَحدِثُ بالَّیل و النَّهار، الأمرُ بَعدَ الأمر و الشَّئُ بَعدَ الشَّئ الی یَومِ القَیامَه."
پس خزینه مطلق علم و علم مطلق نزد اهل بیت علیهم السلام است و فضل هر نبی و رسول بر دیگری به میزان اتصالش به حقیقت اهل بیت علیهم السلام است. تِلکَ الرُّسُل فَضَّلنا بَعضُهُم عَلی بَعض؛ لذا جناب ختمی مرتبت مُمِدّ همم أنبیاء و اولیاست. پس مقام محدث و نبوت و رسالت از شئون عصمت فاطمی است و او معدن رسالت و اهل بیت نبوت و مشرق انوار امامت است، سَلَّلَت مِنها أنوارُ الأئِمه. وحی از خزینه صمدانی او بر هر نبی و رسولی جاری میشود و الهام از روائح روحبخش حوراء انسیه بر دل اولیا میوزد. روح الامینِ حامل وحی، در جنان صاغوره که باغی در آسمان چهارم وجودی اهل بیت علیهم السلام است از تجلیات وثمرات نورس این خاندان چشیده آنگاه لایق حمل وحی شده است لذا از درک مقام هاهوتی اهل کساء عاجز است وندای "وَ مَن تَحتَ الکِساء؟! " سرمیدهد. در مقام نورانیت جملگی میبینند آنچه رسول ختمی میدید و میشنوند آنچه او می شنید الا اینکه پیامبر ناطق شد و ایشان صلوات الله علیه و علیهم اجمعین صامت؛ یا علی! إنَّکَ تَسمَعُ ما أسمَع و تَری ما أری إلّا إنّکَ لَست بِنَبیّ و لکِنَّکَ لَوَزیرُ و إنَّکَ علی خیر.
ادامه دارد
التماس دعا
137830145_1728901649.opus
6.14M
سلام مخاطبین جان 🤗
روزتون به خیر ان شاءالله ⚘️
قرآن اول صبحتون رو خوندید؟!
صوت آیات ۴۱ تا ۶۵ سوره ی مبارکه ی غافر با ترجمه ی گویا رو واستون آوردم .👌🏻🍃
#ماه_مَن
◍⃟🌴@mymoon_mymoon 🍁
قال الإمام العسكري (ع): ليست العبادة كثرة الصيام والصلاة وإنما العبادة كثرة التفكر في أمر الله...🍃
عبادت به فراوانى روزه و نماز نيست بلكه عبادت به بسيار انديشيدن در كار خداست.🍃
(در بسیاری از نقل ها و منابع حدیث را از آقا امام رضا علیهالسلام هم دیدم .)
-2023809280_919675653.opus
1.89M
توضیح و شرح آیت الله مکارم حفظهالله در مورد حدیث👆🏻
🍃
صبح ها چای مرا حبه ی لبخند تو بس
خنده ات نور و دلم با تو بخیر است عزیز...🙂🌱