May 11
"ماه_منـ...🌜•°"
بسمه تعالی شأنه شرح حدیث شریف کساء قسمت سوم قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَ
بسمه تعالی شأنه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت چهارم
قالَ : اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً
فرمود: من در بدنم سستی و ضعفی درک می کنم. ضُعف ناتوانی بدن است و ضَعف ناتوانی عقل را گویند.
در این فقره می فرماید: به تحقیق من در بدنم ضُعف را وجدان کردم. اِنّى حرف تحقیق است یعنی در متن واقع و نفس الامر در بدنم ضُعفی دریافتم. استخدام کلمات در کلام معصوم بسیار دقیق است. بدن و تن با هم تفاوتهایی دارند.
همه مخلوقات ظاهری دارند و باطنی.
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
انسان حقیقتی است ممتد از فرش تا فوق عرش. فرش او بدن و تن اوست و بالاتر از این ظاهر خیال و عقل و فوق عقل است که عرش و فوق عرش اوست. آنچه در خواب می بینیم صور خیالیه است. فرق خیال و نشئه طبیعت در این است که خیال مادی نیست ولی برخی احکام ماده مثل شکل و رنگ و حجم را دارد. مرتبه عقل فوق مرتبه خیال است که مجرد از ماده و کلیه احکام ماده است. مرتبه خیال مرتبه بین جسم و عقل است. از خیال تعبیر به برزخ هم میشود زیرا برخی از احکام عالم ماده را دارد ،و از طرفی هم شبیه عالم عقل مجرد است. عقل مجرد است یعنی معنیِ صرف و کلی است. فعلیت تامه و کمال محض است. عقل کلی نگر است. برخی می گویند خانمها جزیی نگر هستند و آقایان کلی نگر. در حالیکه هر کس اهل خیال باشد جزیی نگر است چه مرد و چه زن. و عقلا کلی نگرند:
َأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
بيشترينشان بىخردند. (مائده/۱۰۳)
از خیالی صلحشان و جنگشان
وز خیالی فخرشان و ننگشان
دروازه های ملکوت به روی اهل عقل باز است.
البته عقلی که خالص باشد و مشوب به وهم نباشد. در روایات از عقل الهی اینگونه تعبیر شده: عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان که چنین عقلی همان رسول باطنی است نه عقل مشوب به وهم و عقل معاش که عقل ساقط و جزیی است.
عقل جزیی عقل را بدنام کرد
عقل جزئی همان وهم است که ادراک معانی جزئی میکند و اکثریت مردم در این مرتبه ی عقلی متوقف اند. سلطان حاکم برقوای حیوانی همین وهم است لذا
عقل معاش فقط به فکر تامین جنبه حیوانیت ماست و دلیل این همه فساد در عالم همین خیال و وهم جدای از عقل الهی است:
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ
به سبب اعمال مردم، فساد در خشكى و دريا آشكار شد .(روم/۴۱)
آنجائیکه عقل حاکم باشد فساد برمیخیزد چون عقل صلح و صلاح محض است. عابد حقیقی حق متعال عقل است و آنکه ازعقل بهره ندارد عبادتش خیالی است و خیال چون عبادت کند ولو ۶هزارسال، آخر کار تکبر ورزد وبی ادبی کند مثل شیطان و یا شیاطینی که نماز خواندند سر امام به بالای نیزه زدند. اما اگر خیال تحت تصرف عقل باشد محل شکار صور نوریه میشود.
نماز عاقلانه تنهی عن المنکر و الفحشاست لذا وضعیت کنونی جامعه بشری نشان از عدم بکارگیری عقل در زندگی ماست:
گر نه موش دزد در انبان ماست
گندم اعمال چهل ساله کجاست
ادامه دارد
التماس دعا
◍⃟🌴@mymoon_mymoon
-180871424_-1247403324.opus
2.86M
سلام مخاطبین جان 🤗
روزتون به خیر ان شاءالله ⚘️
قرآن اول صبحتون رو خوندید؟!
صوت آیات ۲۵ به بعد سوره ی مبارکه ی فصلت با ترجمه ی گویا رو واستون آوردم .👌🏻🍃
#ماه_مَن
◍⃟🌴@mymoon_mymoon 🍁
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه مردم در قیامت از یکدیگر فرار می کنند! «الا حافظ قرآن».
که به دنبال والدینش می گردد، تا آنها را با تاج عزت بپوشاند.
. قرآن برای بردن تو به بهشت کافی نیست. بلکه تا زمانی که به بالاترین سطوح آن برسید به خواندن آن ادامه خواهید داد. (بخوان، برخیز و بخوان)
👏💖✅ این سی جز عطای خداوند است .
#ماه_مَن
◍⃟🌴@mymoon_mymoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از دام هوس اگر رهایم كردی یا رب
با آینه ی غم آشنایم كردی یا رب
یك لحظه مرا رها كن از غریبی یا رب
تا از كرمت به من رسد نصیبی یا رب
اگر از شب غم به حرم برسم
به هوای تو بمیرم كه در این جهان اسیرم
با تو چشمه ام زلالم بی تو تشنه ام کویرم
مرا از خودت مران در دلم بمان از شبم رها کن
بگیر از عدم مرا از خودم مرا با خود آشنا کن ...⚘️🍃