eitaa logo
خودنویس
75 دنبال‌کننده
20 عکس
3 ویدیو
0 فایل
#سینما را با فرهنگ ش بشناسید 👈 #فرهنگ را با سینمایش 💫 رشدجامعه 👈 درگرو #رشد #بینش و #تفکر است🙇‍♂️ #یادداشت هایی 📝 با محوریت 👇 📌فرهنگ 📌سینما و 📌رسانه در کانال خودنویس🗒✒️ @mywritings_128 ارتباط با ادمین @Hosein12812569 @Vafa125
مشاهده در ایتا
دانلود
《بسم الله الرحمن الرحیم》 سلام👋 ⬅️خودنویس✒️ شاید همان قلمی✏️ است که خدا به آن قسم یاد کرده است. 《ن وَ اَلْقَلَمِ وَ مٰا يَسْطُرُونَ》 ⬅️ دعوتتان کردم که دغدغه‌هایم را با نگاه تیزبینتان🔍 به اشتراک بگذارم و کمک بخواهم برای رشد کردن و البته رشد دادن🌱 ⬅️دغدغه‌هایی درباره فرهنگ و آنچه که به فرهنگ مربوط است. البته که نظراتتان را به جان خریدارم💯 ⬅️به قول حاج کاظم آژانس شیشه‌ای📽: برای صبرتان یک یاعلی میخواهم یاعلی 🌺🌺🌺
⬅️ [بخش اول] 《تقریبا مطمئنم که هیچ کس نمی‌تواند من را از بند این مشکلات رها کند؛ نه اینکه بد بین باشم نه! امتحان کردم، همه راه ها را، همه احتمالات را، به هر دری زدم، به هرکه شما فکرش را بکنید متوسل شدم. نشد، نمی شود. مشکل من گره کوری است که با هیچ دستی باز نمی شود.》 این دیالوگ تکراری را خود ما، بارها و بارها در زندگی مان، هم گفته‌ایم و هم شنیده‌ایم. حالا شاید کمی عبارتش متفاوت بوده، اما اصل حرف همین است که ما انسان‌ها خیلی از اوقات پیش‌رویمان چاهی می‌بینیم که پر کردنش از توان‌مان خارج است. البته هرکسی را بتوانیم بفریبیم، سر خودمان را که نمی‌توانیم شیره بمالیم. ما انسان‌ها اگرچه گاهی خیلی ادعایمان زیاد است اما آخر آخرش نیازمندیم. در همه شئونات زندگی‌مان، حتی نفس کشیدن. این حقیقتی است که استثنا بردار نیست، فرد فرد بنی آدم را در بر می‌گیرد، از فقرا و سائلین گرفته تا ثروتمندان و سلاطین. صفحات تاریخ پر است از زبونی و ناتوانی انسان‌های مثلاً قدرتمندی که در برابر اتفاقات پیش پا افتاده و ساده گردن خم کرده و تسلیم شده‌اند. ✒️@mywritings_128
⬅️ [بخش دوم] به عنوان مثال، نمرود! پادشاه مستکبر و قدرتمندی که با آن همه غرور و ادعا، مغلوب یک پشه به ظاهر ضعیف شد یا مثلاً هیتلر، بعد از آن همه گردن کلفتی و ظلم و ستم که دنیا را به هم ریخت، آخر کار، مثل ضعیف ترین موجودات عالم با سیانور خودکشی کرد. اصلا چرا راه دور برویم، همین محمدرضا پهلوی، مستکبر مزدور سالهای نه چندان دور مملکت خودمان؛ عاقبتش چه شد؟ ثروتش توانست از مرگش جلوگیری کند؟ اگر خوب نگاه کنیم می بینیم قانونی نانوشته در هستی جریان دارد. قانونی که ما همواره از آن غافل بوده‌ایم. قانونی که کلید حل تمام گرفتاری‌های ماست. قرآن کریم می‌فرماید: يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ [1]. ای انسان‌ها، شما [همه شما] تمام وجودتان، پر از نیاز به خداست و تنها خداست که بی نیاز و ستایش شده است. این آیه مبارکه همان قانون بزرگ طبیعت را به ما گوشزد می‌کند؛ قانونی که در طول زندگی‌مان، بارها و بارها با تمام سلول‌هایمان لمسش کرده‌ایم. به اندازه تمام گره‌های کور و روشنی که به زندگی‌مان افتاده؛ اما تنها پس از گذشت لحظاتی، به دست فراموشی سپردیمش و همواره یادمان رفته است که ما و هر آنچه داریم، عنایت اوست. فراموش کردیم که اگر او برای ما خیری را بخواهد، هیچ کس نمی تواند آن را به شر تبدیل کند و همچنین اگر او بلایی را بر ما فرو فرستد، هیچ کس جز خودش توان برگرداندن آن را ندارد.[2] اصلا شاید به همین خاطر ما را فراموشکار (انسان) نامیده باشند؛ کسی چه میداند؟ سرگذشت زندگی ما انسان ها در همین یک کلمه خلاصه می شود؛ فراموشی. البته از حق نگذریم، هر وقت کارد به استخوان‌مان رسیده، ته همه راه ها، از روی ناچاری دستی به دامان خدا زده‌ایم و در سجده‌ای یا قنوتی، صدایش کرده‌ایم و او هم دستمان را گرفته و گره از کارمان گشوده است؛ اما هیچ وقت نشد از خودمان بپرسیم چرا آخر کار درب خانه‌اش را می‌زنی؟ مگر نه اینکه کشایش گره هر سختی و آرام گرفتن طوفان هر بلایی فقط و فقط به دست اوست؟[3] پس چرا در هر مشکلی اول درب خانه او دق‌الباب نمی‌کنی که راه‌های مخفی عنایتش را بر تو بگشاید؟[4] امام صادق علیه السلام در روایتی فرموده اند: اکثِرْ مِنَ الدُّعا فَانَّهُ مِفْتاحُ کلِّ رَحْمَةٍ وَ نَجاحُ کلِّ حاجَةٍ وَ لا ینالُ ما عِنْدَ اللَّهِ الَّا بِالدُّعا وَ لَیسَ بابٌ یکثَرُ قَرْعُهُ الَّا یوشَک انْ یفْتَحَ لِصاحِبِهِ؛ زیاد دعا کنید و در خواندن خدا اصرار کنید؛ زیرا کلید تمام رحمت‌ها و عامل پیروزی در هر حاجتی دعاست؛ نعمت‌ها و برکاتی که نزد خداوند است، بدون دعا به کسی نمی‌رسد، و هیچ دری وجود ندارد مگر اینکه با اصرار و سماجت و پافشاری گشوده می‌شود. [1] آیه 15 فاطر [2] فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ [3] یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ [4] وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ، عنکبوت، 69 [5] ميزان الحكمه، باب 1196، حديث 5585. ✒️@mywritings_128
⬅️ [بخش اول] اللهم انا اشکوا الیک، قِلَّةَ عَدَدِنا از وقتی یادم هست سریال‌های ایشان را دنبال می‌کردم. نمیدانم شاید از شخصیت‌هایی که به تصویر می‌کشیده‌اند خوشم می‌آمده و یا از اینکه معمولا گره اصلی روایت را با زیارت مشاهد شریفه و یا کمک خواستن از خدا باز میکردند. حتی در سالهای اخیر که مطالعات بیشتری در زمینه سینما داشتم (با اینکه ضعفهای تولیدات ایشان هر روز برایم مشهود تر می شد) اما همچنان از دیدن فیلم‌ها و سریال‌هایشان لذت می بردم و میبرم؛ زیرا همواره ایشان را، کارگردانی معتقد به ارزش‌های دینی و الهی می‌دانستم و البته می‌دانم. حتی وقتی در برنامه تلوزیونی «شب صحبت» بی ادب بودن شخصیت بهتاش (سریال پایتخت 6) را به واقعی بودن و شبیه مردم بودن توجیه کردند. اگرچه به هیچ وجه با حرفشان موافق نبوده و نیستم. راستش را بخواهید وقتی پاسخ ایشان را شنیدم، خیلی تعجب کردم تعجبی که مرا به فکر فرو برد؛ تعجبی عمیق، تعجبی که چند روز پیش مجدد تجربه اش کردم. همان وقتی که شنیدم 450 هزار نفر یک ساعت تمام، خزعبلات دو بیمار جنسی (امیر تتلو و ندایاسی) را به صورت زنده (لایو) مشاهده کرده‌اند. ✒️@mywritings_128
⬅️ [بخش دوم] من فکر میکنم، اینکه کارگردانی مثل سیروس مقدم، بی حرمتی یک جوان به مادر خود را واقعی بداند چراکه بازیگر این نقش طرفداران زیادی دارد، دقیقا به همان اندازه اسفناک است که خبر پرمخاطب ترین لایو تاریخ اینستاگرام. و این اتفاق فقط و فقط نشان دهنده یک نکته است. اینکه به قول رهبری عزیز: ما در فضای مجازی قوی نیستیم. قوی نیستم که جناب سیروس مقدم، چندبرابر شدن دنبال کنندگان آقای بهرام افشاری (ظرف چند ساعت) را مبنایی برای مردم پسند بودن این شخصیت می داند. غافل از اینکه خیلی از این دنبال کنندگان شاید همان 450هزار نفری باشند که حاضرند برای یک لایو جنسی وقت بگذارند. البته من بررسی دقیق انجام نداده‌ام که این دنبال کنندگان همان بینندگان لایو هستند اما دو نکته را نمی‌توان انکار کرد: 1- جوانی که بی ادبی به مادر و بزرگتر برایش اهمیت چندانی ندارد، می‌تواند از الفاظ رکیک و بی‌حیایی سرگرمی و طنز برداشت کند. 2- جوّ حاکم بر فضای مجازی (بالاَخص اینستاگرام) جوی کاملا ضد ارزش‌های دینی است. ما باید این مسئله را بپذیریم که کاربران حزب اللهی در فضای مجازی در اقلیت هستند. شاهد مدعایم تک تک صدها پیجی است که در جریان شهادت حاج قاسم عزیز توسط اینستاگرام بسته شد. ✒️@mywritings_128
⬅️ [بخش اول]➡️ 📝یادداشت 📽🎞 "شیوع" 🖊اولین باری که شنیدم هالیوود در سال 2011 فیلمی با موضوع کرونا ساخته است، هم تعجب کردم و هم این احتمال در ذهنم جرقه زد که، نکند همه این اتفاقات یک شوخی و بازی رسانه ایست؟ 👈کمی بعدتر که اپیدمی این بیماری جان خیلی‌ها را در دنیا گرفت، فهمیدم کرونا شوخی نیست اما ممکن است بازی خطرناکی باشد که منشأ آن نه خفاش‌های شهر ووهان چین که خوک‌های شهر استکبار جهانی‌اند. به همین خاطر سؤالی در ذهنم مدام تکرار می‌شد که، ازکجا معلوم این ویروس یک ابزار و سلاح خاموش بیولوژیک نباشد؟ سلاحی که به سمت هر کشوری شلیک کند، برای سازندگانش پیروزی را در پی خواهد داشت؛ حتی کشور خودشان. از این رو؛ تصمیم گرفتم برای اطمینان بیشتر و یافتن جای پایی محکم برای ادعاها یا بهتر بگویم احتمالاتم، فیلم را ببینم.👌 📌این همانی فیلم نسبتاً خوش فرم با سر و شکلی علمی به نام «شیوع» ساخته آقای «استیون سودربرگ» جوان‌ترین برنده جایزه نخل طلایی کن و سازنده فیلم مشهور کافکا. فیلمی که انگار هدفش نفی این تئوری بیولوژیک بودن ویروس کووید 19 است. ✒️ @mywritings_128
⬅️ [بخش دوم] ➡️ 📝یادداشت 📽🎞 "شیوع" به بیانی دیگر، هدف فیلم این است که بگوید شیوع ویروس‌های مرگباری چون کرونا، یک اتفاق طبیعی است که منشأ آن عدم توجه به محیط زیست و بهداشت است. البته فیلم هیچ نامی از کرونا یا کووید 19 نمی‌برد اما فضای فیلم پر است از نشانه‌هایی که تطابق بسیار زیادی با ویروس کرونا دارند؛ نشانه هایی چون: سرعت انتقال ویروس، نوع فعالیت ویروس بر روی ریه‌ها، نشئت گرفتن ویروس از خفاش و... . این تطابق و همگونی به قدری قابل توجه است که حتی در فیلم، از ترکیب شدن ویروس با HIV یا همان ایدز، و تأثیر فزاینده ایدز بر سرعت انتقال ویروس، سخن به میان آمده است. ❌همه این نشانه‌ها اتفاقی بودن شباهت این فیلم با جریان شیوع ویروس کرونا در دنیای امروز را به احتمالی ضعیف و مضحک بدل کرده است. 📌پیش بینی جنگ افزار میکروبی سرعت روایت فیلم به حدی بالاست که یک لحظه غفلت از روند روایت، موجب متوجه نشدن منظور بخش زیادی از سکانس‌ها و نماها خواهد شد. و شاید همین مسئله موجب شده‌است که اکثر نقدها و تحلیل‌هایی که درباره این اثر نوشته شده‌است، این فیلم را یک پیش بینی طبیعی و منطقی به حساب بیاورند. برداشت بعید و غیر صحیحی که به دلیل برخی زوایای آشکار و پنهان داستان نقطه مقابل آن را اثبات می‌کنند. زوایایی که کمی مکث و دقت در آن‌ها، مخاطب را به این جمع‌بندی می‌رساند که شاید هدف فیلم پیش بینی یک اتفاق غیر معمول بوده است که بناست خیلی طبیعی و بی عیب و نقص به نظر بیاید. اتفاق غیر معمولی با عنوان👈 جنگ بیولوژک میکروبی، جنگی که شاید سر و صدای جنگ‌های عینی را نداشته باشد اما خطرات و تلفات آن به مراتب بیشتر از جنگ‌های دیگر است. یکی از زوایایی قابل توجه فیلم، شخصیت مرموز «دکتر چیوِرز» است که انسان منصف و شریفی نشان داده می‌شود. در اوایل فیلم (دومین صحنه حضور دکتر چیورز در فیلم) دو مأمور از سازمان امنیت ملی در ورودی محل کار دکتر منتظر او هستند و چند نفر را هم فرستاده‌اند به سمت منزل ایشان(شبیه مجرمی که قصد دستگیری‌اش را دارند) که او را به سازمان امنیت ملی دعوت کنند و وقتی ایشان را در محل کار می‌بینند دستور میدهند که واحدهای اعزامی به منزل ایشان برگردند. بعد از این دعوت (که فیلم هیچ چیزی از کم و کیف آن نشان نمی‌دهد) شاهد دیالوگی از دکتر چیورز هستیم که به همکارش دکتر آلی هکستال می‌گوید: «از حالا به بعد نمی‌خواهم هیچ کس به جز تاسیسات آزمایشگاهی BSL4 کار رو به عهده بگیرن فقط همین کم مونده که این بیماری با ته کفش یک نفر از آزمایشگاه به بیرون درز پیدا کنه» این درحالی است که در خود فیلم می‌بینیم که لباس آزمایشگاه بین بدن کارکنان آزماشگاهی و فضای خارج یک فضای خالی دارد که مانند بادکنک از هوا پر می‌شود به همین دلیل حرف دکتر چیورز یک بهانه به نظر می‌آید. بهانه ای که دکتر هکستال با بازی خوبی که پس از شنیدن آن دارد، به وضوح قابل لمس است. همچنین در دقایقی قبل از دعوت شدن دکتر چیورز به سازمان امنیت ملی، می‌بینیم که کار بر روی این ویروس (توسط دکتر هاکستال) به یک دکتر بسیار حاذق در شناخت ویروس‌ها به نام دکتر «ساسمن» سپرده شده است و همین مسئله موجب جلوگیری از تحقیقات ایشان بر روی ویروس می‌شود. تحقیقاتی که تا حد کشت ویروس در سلول (مقدمه ساخت واکسن) پیش رفته است. ✒️ @mywritings_128
⬅️ [بخش سوم] ➡️ 📝یادداشت 📽🎞 "شیوع" مورد دیگری که توجه به آن در نتیجه گیری از فیلم اهمیت فراوانی دارد، ابتلای شخصیتی حقیقت جو و بی اعتماد به دولت به نام «آلن» است. آلن که یک خبرنگار قدیمی و فعال سایبری است و دنبال کننده‌گان زیادی دارد. او در ابتدای جریان انتشار این ویروس، به دلیل مخالفت با جهت گیری روزنامه‌ای که در آن مشغول به کار است، از کار خود استعفا داده و تصمیم می‌گیرد خودش به تنهایی به دنبال حقیقت برود. آلن در اواسط فیلم به این ویروس مبتلا شده و با دارویی در دسترس به نام «فورسینیه » خود را درمان می‌کند. حتی در روند استفاده از این دارو از خودش فیلم گرفته و در سایتش منتشر می‌کند. دکتر چیورز (که ظاهراً مسئولیت مستقیم مبارزه با این ویروس را از سوی سازمان امنیت ملی دارد) نیز این فیلم را مشاهده می‌کند اما هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد در حالی که اگر واقعاً به دنبال کشف درمان این بیماری ‌بود باید همه احتمالات را نیز بررسی می‌کرد (اگرچه خوب شدن آلن در فیلم توسط داروی معمولی فورسینیه به نظر واقعی می‌آید؛ مگر اینکه فیلمساز قصد فریب مخاطب را داشته باشد که البته هیچ قرینه‌ای بر آن وجود ندارد) آلن در ادامه فیلم، به جرم نشر اکاذیب به زندانی شده و در آخر فیلم (پس از ساخت و توزیع واکسن ویروس) بی هیچ توضیحی از زندان آزاد شده و بدون کوچکترین محدودیتی به فعالیت رسانه‌ای خود ادامه می‌دهد. چرا که شاید (بعد از توزیع واکسن) حرفهای آلن دیگر برای کسی قابل اعتنا نیست. ⭕️نکته حائز اهمیت دیگر، روند توزیع واکسن است که بر اساس تاریخ تولد افراد سهمیه بندی شده و توزیع می‌شود و بعد از تزریق واکسن، یک دستبند بارکد دار به دست فرد بسته می‌شود که نشان دهنده پاک بودن اوست اما در این بین دکتر چیورز واکسن خود را به فرزند مستخدم محل کارش (که از او آتو دارد) هدیه کرده و دستبند بارکد دار را به دست خود می‌بندد👈اتفاقی که مخاطب را به این نتیجه می‌رساند که دکتر چیورز داروی این بیماری را دارد و مانند بقیه مردم از این بیماری هراسی ندارد. دارویی که شاید همان فورسینیه باشد. 📌ممیزی شاید! همه این موارد و برخی موارد دیگر این باور را در مخاطب تقویت می‌کند که این ویروس یک جنگ افزار طراحی شده توسط قدرت‌هاست که سازمان امنیت ملی آمریکا با سوء استفاده از دکتر چیورز سعی دارد بیشترین ماهی را از این آب گل آلود بگیرد که البته موفق هم می‌شود. شاهد این موفقیت هم صحنه‌ای در اواخر فیلم است که دکتر چیورز از بالا به صف مردمی که برای گرفتن واکسن ایستاده‌اند نگاه عاقل اندر سفیهی می‌اندازد. نگاهی که کمی جلوتر با هدیه دادن سهمیه واکسن خودش معنا پیدا می‌کند. البته تمام این وقایع در سیر روایت فیلم به گونه‌ای جاداده شده‌است که مخاطب، به راحتی به عمق آن پی نمی‌برد و این مسئله می‌تواند تأثیر ممیزی بر این فیلم باشد و یا یا شاید نشانه شیطنت سازندگان برای ساخت یک اثر در ژانر آخرالزمانی که پایان دنیا را حدس می‌زنند. البته این حدس هم قابل اعتناست که شاید شباهت بیش از حد معمول فیلم شیوع، با اپیدمی ویروس کووید 19 می‌تواند در راستای اثبات این نظریه باشد که پیش بینی دیگر فیلمهای آخر الزمانی از جمله فیلم‌های ساب‌ژانر زامبی، خیالات و توهم نبوده و روزی به حقیقت خواهد پیوست. ✒️ @mywritings_128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ [بخش اول] 《به نام کرونا به کام دشمن》 من فکر می کنم یک جای کار می لنگد، این سبک مدیریت انگار، بوی عقده گشایی می‌دهد. نمیخواهم عجولانه قضاوت کرده و یا خدایی ناکرده کسی را متهم کنم اما شکّّ خود را نیز نمی‌توانم مخفی کنم. احساس می‌کنم کسانی که در وقوع این اتفاق دست داشته اند، بازی خورده‌اند. یعنی امیدوارم که اینگونه باشد. هرچند شاید خودشان متوجه نباشند یا اینگونه فکر نکنند. به هر حال این اتفاق یک اتفاق ساده نیست. اتفاقی بی‌سابقه در طول تاریخ این سرزمین. چه هجمه‌ها که با رقم خوردن این قضیه علیه حق و حقیقت ایجاد نشد و چه جر و بحث ها که بالا نگرفت و چه ماهی ها که از این آب گل آلود گرفته نشد. شاید اگر به دشمنی دشمنان جمهوری اسلامی با اسلام و اهل بیت علیهم السلام حقیقتی یقین نداشتم، الان به این شک مبتلا نبودم. دشمنی‌ای که بارها و بارها از زبان خودشان، به بدترین شکل ممکن بیان شده است. دشمنانی که با ایجاد شبهات و هجمه ها و توهین ها، همواره به دنبال ریشه کن کردن آثار اسلام از جسم و جان ایران و ایرانی بوده اند. و برای رسیدن به این هدف از هیچ حربه و حیله ای فروگذار نکرده اند. به همین منظور؛ آیا این احتمال وجود ندارد که همجمه های رسانه ای شان علیه تجمعات مذهبی، نمازهای جمعه و به خصوص زیارت حرم ها و بقاع شریفه، از ابتدای شیوع اپیدمی ویروس کرونا در ایران، به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس، صرفا به دلیل تعطیلی این تجمعات و عقده گشایی علیه مذهب تشیع بوده است؟ البته هرکسی از عقل بهره ای داشته باشد درک میکند که پیشگیری از شیوع بیماری های مرگبار، نه تنها لازم که به فتوای علمای شیعه واجب شرعی است.
⬅️ [بخش دوم] چرا که قرآن کریم میفرماید: أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا. بله در باور شیعه جان تک تک انسان‌ها (صرف نظر از اعتقادشان) محترم است. شاهد این باور نیز، تعطیلی نمازهای جمعه، جماعات و بقاع متبرکه، توسط دست اندر کاران به محض صدور دستور تعطیلی بود؛ اما این نکته را نباید از قلم انداخت که دستور تعطیلی، صرفا مختص تجمعات مذهبی نیست. مترو، اتوبوس های شرکت و احد، فروشگاه های زنجیره ای و... نرا نیز اگر تجمع بدانیم که البته اینگونه هست، شامل این قانون تعطیلی می‌شوند؛ این در صورتی است که این مجموعه ها -بر خلاف انتظار- کم و بیش به فعالیت خود ادامه میدهند. البته ممکن است کسی بگوید تعطیل کردن مترو و فروشگاه های زنجیره ای زندگی مردم را با مشکل مواجه می کند؛ میپذیرم، اما آیا می شود به ویروس گفت: ما نمیتوانیم فروشگاه های زنجیره ای را تعطیل کنیم، خواهش می‌کنیم سرایت نفرمایید!؟ اگر تجمع موجب سرعت گرفتن انتقال ویروس می شود آیا انگیزه آن اهمیتی دارد؟ اگرچه می‌شود تجمعات فروشگاه ها را مدیریت کرد و با طراحی پروتکلی بهداشتی کاری کرد که خرید از فروشگاه با کمترین مشکل انجام شود. آما آیا برای ادامه یافت زیارت ها، نماز جماعت ها و نماز جمعه‌ها نمی شد پروتکلی طراحی کرد؟ درست است که کرونا بلیه‌ایست که علی‌الظاهر دین، خدا و پیامبر نمی شناسد و مانند آتش، هر چه بر سر راهشش باشد را می سوزاند. اما نباید از این مسئله غافل شد که این ویروس، از ربوبیت الهی خارج نیست؛ و این یعنی اگر خدا اراده‌کند همین آتش بر ابراهیم خلیل گلستان می‌شود، زندگی می‌بخشد. کاش مسئولین و دست‌اندرکاران، همانقدر که در تعطیلی تجمعات مذهبی سرعت و دقت به خرج دادند، در کنترل تجمعات غیر دینی نیز نظارت و کنترل به خرج بدهند که زمینه های ایجاد شبهه عملکرد جانبدارانه را از بین ببرند. ✒️@mywritings_128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎞📽📽📽📽📽📽📽🎞 فیلم بسیار دیدنی ِ اثر کارگردان انقلابی و فیلمساز وابسته(حکومت)👈ابراهیم حاتمی کیا را در سایت به نظاره بنشینید 👇👇👇👇👇👇👇 فیلم خروج https://www.filimo.com/m/b7Xht
📝 📚به زودی.... یادداشتی با همین موضوع خدمت شما همراهان گرامی ارائه میشود. ✒️ @mywritings_128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖...🛣 ✏️یادداشتی برای پاسخگویی به سوالاتی که شاید شماهم دنبال پاسخی برای آن باشید👇 🔸آیا حل مشکلات و برطرف کردن موانعی که در زندگی میبینیم، از توان ما خارج است؟ 🔹تفاوت بین فقیران و ثروتمندان در چیست؟ 🔸قانون بزرگ طبیعت چیست؟ آیا دلیلی بر مدعای خود داریم؟ 🔹واژه کلیدی ِ دعا، تنها بمعنای خواستن است یا پسِ این خواهش، نکته ای نهفته است؟ 🔸 ✒️ @mywritings_128
📢📢📢📢📢📢📢📢📢 انشاالله امروز با نقد فیلم "خروج" در خدمت شما همراهان گرامی هستیم. 🎞📽📽📽📽🎞 💎 ✒️ @mywritings_128
📝یادداشت 🎞📽 🔖خروج ِ انقلابی 📌فیلمساز وابسته اولین باری که نامش را شنیدم (حدود یکسال پیش) فکر کردم باید منتظر یک اعتراض تمام عیار باشم. اعتراضی به ضعف‌ها و اشتباهاتی که سرعت رشدشان در این روزها بسیار زیاد شده است. البته میدانستم که این اعتراض به هنجارشکنی و درگیری بی‌هدف و هویت منجر نخواهد شد. چراکه میدانستم سرچشمه این اتفاق گل‌آلود نیست. حداقل تا الان که اینطور بوده است. اطمینان داشتم ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردانی است که حتی اگر به چیزی هم معترض باشد خشک و تر را با هم نمی‌سوزاند؛ مثل تمام این سالها. نام فیلم اما کمی هنجارشکنی را در ضمن خود داشت که پرونده یک احتمال را در ذهنم باز میگذاشت. احتمال اینکه طوفان حوادث در مسیر قله ، فیلمساز ِ وابسته ‌سینمای ما را را وادار به خروج از چارچوب نظام کرده است. احتمالی که ثانیه ثانیه فیلم آن را ضعیف و ضعیف تر کرد. به عنوان مثال: وقتی در همان نماهای آغازین فیلم، پوکه ها و نُخاله‌های ادوات جنگی را مشاهده کردم که به گلدان کاکتوس تبدیل شده‌اند؛ مطمئن شدم که این خروج، خروج ِصلح‌طلبی است که جنگ را دوست ندارد و برای وصل کردن آمده است. مطمئن شدم حاتمی‌کیا به عقبه خود که در ارزش‌های این انقلاب ریشه دارد پشت نکرده است. ارزش‌هایی مثل صلح‌طلبی، دفاع از مظلومان، عدالت‌طلبی و... . اما هنوز یک سؤال در ذهنم بی‌پاسخ مانده بود که فیلمساز دقیقاً به چه چیزی اعتراض دارد؟ 📚ادامه دارد... ✒️ @mywritings_128
📝یادداشت 🎞📽 📌بال یا وبال روایت فیلم از آنجایی شروع می‌شود که هلی‌کوپتری ناخوانده [که بعدا معلوم می‌‌شود مَرکب رئیس جمهور است] به دلیل نقص فنی در یک مزرعه پنبه فرود می‌آید (فرودی که شروع تمام اتفاقات بد روایت است) وقتی صاحب مزرعه به این فرود اعتراض می‌کند، با جمله تحکم آمیز تیم حفاظت مواجه می‌شود که رئیس جمهور رئیس همه است (کنایه از اینکه تو باید همه زندگی‌ات را فدای سر رئیس جمهور کنی) اتفاقی که حامل پیامی دردناک برای مخاطب است. فیلمساز با این صحنه نشان می‌دهد که رئیس جمهور، جای آنکه بال باشد برای آرامش مردمش، وبال گردن پیرمرد صاحب مزرعه (رحمت) است. اعتراضی که در روند فیلم رفته رفته پخته شده و به اثبات می‌رسد. دقایقی بعد، مزرعه رحمت، میزبان میهمان ناخوانده‌ای دیگری (از جنس میهمان اول) می‌شود که اینبار آثار به مراتب زیان‌بار تری نسبت به میهمانی اول دارد. آب شوری به اشتباه یا عمد به جای بیابان به سمت زمین‌های کشاورزی سرازیر شده و مثل آتش بهشت سفید مزرعه پنبه را می‌سوزاند. رحمت وقتی متوجه شوری آب می‌شود با فریاد به محصولات مزرعه‌اش (که انگار فرزندانش باشند) می‌گوید: نخورید این آب شوره، میمیرید. دیالوگی که انگار حرف فیلمساز با مردم است. مردمی که با پیامدهای سوء مدیریت کشور دست و پنجه نرم می‌کنند شاید هدف فیلمساز از جا دادن این دیالوگ در درام فیلم، این بوده است که به مردم بگوید: گردن نهادن به سیاست های غلط مساوی است با مرگ. ✍ حسین رحیمی 📚ادامه دارد... ✒️ @mywritings_128
📝یادداشت 🎞📽 📌 نگاه از بالا اعتراض دیگر فیلم که به خوبی پرداخت می‌شود، اعتراض به زاویه نگاه مسئولین به مردم است. زاویه نگاهی که با نمای pov دوربین مدار بسته اداره آب (نگاه از بالا) دقیق نشان داده می‌شود و شکستن شدن همان دوربین توسط مردم اعتراض به این نگاه تحکم امیز است. اعتراضی که لبخند رضایت رحمت را در پی دارد. رحمت در این صحنه، خط شکنی است که زیر بار حرف زور نرفته و با تراکتورش (تنها سلاحش) درب اداره آب را میشکند و پرده از این حقیقت برمیدارد که سد آب شیرین مخصوص کشاورزی، خالی است؛ و این یعنی آب شور به دلیل نبود آب شیرین (به عمد) به سمت مزرعه‌ها رها شده است. این اعتراض وقتی به اوج خود میرسد که مسئولین اداره آب، به جای عذرخواهی از اشتباهی که مزرعه‌ها را نابود کرده‌است؛ نگهبان اداره را به مقابله با بچه محل‌هایش گمارده و او را به کشتن می‌دهند. نگهبان که نعمت نام دارد، نمونه‌ای از مسئولین ساده لوح و وظیفه‌شناسی است که بازیچه مسئولین در سایه شده و سپر تکبر و شاه منشی آن‌ها می‌شوند. نام نعمت، فقره‌ای از دعای کمیل را به انسان یادآور می‌شود که اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ. صحنه این اعتراض شاید کلیدی ترین صحنه فیلم خروج باشد. چرا که چالش بزرگ داستان، وارانه جلوه دادن این اعتراض توسط مسئولینی است که شروع یا ادامه آن را رقم زده و کلاً منکر رها شدن آب شور در زمین های کشاورزی می‌شوند.  ✍ حسین رحیمی 📚ادامه دارد... ✒️ @mywritings_128
📝یادداشت 🎞📽 📌 بی خبری دیگر اعتراض، نقدی جدی به بی‌خبری مسئولین از واقعیت‌های جامعه است. نقدی که شاید تلاش فیلم برای توجیه کردن سوء مدیریت‌ها است. و یا بیان یک واقعیت غیر قابل قبول و البته انکار نشدنی. این اعتراض و تلنگر در دو دیالوگ، به خوبی بیان میشود. دیالوگ اول، دیالوگ افسر خوش اخلاق کلانتری است که به رحمت میگوید: شما آزادی عمو رحمت! الآن همه مقامات اومدن عدل آباد، بَده شما اینجا باشینا. رحمت در آن سکانس برای آزادیِ دوستانِ فرزندِ شهیدش (جوانان معترض اداره آب) به کلانتری رفته است و وقتی با او مخالفت میکنند؛ از افسر میخواهد که خودش را بازداشت کنند. دیالوگ دوم اما دیالوگ فرماندار (قبل از شروع مراسم تشییع پیکر شهید) است که می‌گوید: خوبیت نداره مسئولین بفهمن پدر شهید تو بازداشته با مسئولیت من حلش کنید. نکته قابل توجه این است که این دو دیالوگ، یک رودربایستی را در خود نهفته دارند که بوی برتری مسئولین نسبت به مردم را میدهد. برتری ای که خبر داشتن ایشان (از مشکلات و گرفتاریهای مردم را) بی ادبی و توهین تلقی میکند. در حالی که در واقعیت امر، مردم، ولیِ نعمت مسئولین هستند نه بالعکس. ✍ حسین رحیمی 📚 ادامه دارد... ✒️ @mywritings_128
📝یادداشت 🎞📽 📌حذف صورت مسئله اعتراض مهم دیگری که در پس عناصر فیلم نهفته است، برخورد چندگانه مسئولین با مطالبه آرام و مسالمت‌آمیز و حق‌طلبانه اهالی عدل آباد است. برخوردی که با آژیر کشی ماشین انتظامی (در شروع مسیر کاروان) و صحبت‌های تهدید آمیز افسر خوش اخلاق کلانتری آغاز و با بگیر و ببند لباس شخصی‌های تازه کار ناشی (در منطقه آزاد) به اوج خود رسیده و با تطمیع مشاور رئیس جمهور در حرم حضرت معصومه تکمیل می‌شود. برخوردهایی که نشان میدهد مسئولان کشور، به جای عذرخواهی و جبران، سعی دارند اعتراضات و مخالفاتهای مردم با ضعفهای مدیریتی و نظارتی خویش را با تهدید و تطمیع خاموش کنند. البته فیلم این رانیز نشان میدهد که این شیوه نه تنها مشکلات را حل نکرده بلکه معترض را در خود مصمم تر خواهد کرد. 📚 ادامه دارد... ✒️ @mywritings_128
📝یادداشت 🎞📽 📌نتیجه گیری شاید بتوان فیلم را پر محتواترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا دانست. فیلمی که هرحرکت دوربینش، هر دیالوگش، هر بخش از روایتش دهها حرف مهم و اعتراض را (از جنس اعترضات این روزهای مردم) در خود نهفته دارد.✊ 🔻اعتراضات کریمانه و حرمت نگهدارنه ای که از جنس هدیه دادن عیوب است. از جنس انقلاب و ارزشهای انقلاب است. 🔻اعتراضات واردی که مخالفت با آنها مخالفت با ارزشهای انسانیِ انقلاب اسلامی است. البته نباید انکار کرد که اعتراض تلخ است اما به فرموده امام حسین علیه السلام: 🔻مَن أحَبَّكَ نَهاكَ ، ومَن أبغَضَكَ أغراكَ؛ هركس تو را دوست داشته باشد، [از كار زشت] نهیت می‌کند و هر كس تو را دشمن بدارد ، [به کار زشت] تشویقت می‌کند. 🔻ابراهیم حاتمی کیا، فیلمسازِ وابسته ای ست که سعی دارد با این اثر، مردم کشورش را از چارچوب آفات و غلطهایی که به جان ارزشهای انقلاب افتاده است کند. والسلام ✍ حسین رحیمی 💎 ✒️ @mywritings_128
📣 دوستانِ همراه ضمن تشکر از پیشنهادات و تذکر نکات شما پیرامون یادداشت ِ 🗒 📌خروج ِ انقلابی، لازم به ذکر است: این فیلم، پرمحتواترین اثر آقای حاتمی کیاست و لحظه به لحظه فیلم، حرف‌های بسیار دارد که اگر زمان و فرصت به قلم درآوردن آن باشد، دریغ نخواهیم کرد، این صرفا یک یادداشت برای این فیلم و گوشه ای از یک اثرِ مردمیِ دلنشین است و البته قرار نیست که گویای تمام داستانِ فیلم باشد☝️باید فیلم را دید.🙂 🔺همچنان منتظر پیشنهادات و نکات ِ دقیق شماهستیم🤝 💎 ✒️ @mywritings_128
💥Operation Eagle Claw💥 🦅عملیات پنجه عقاب! 🔻۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ 🔺عملیات نظامی ارتش آمریکا به دستور کارتر رئیس جمهور آمریکا 🔻برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده توسط دانشجویانِ پیرو خط امام در تهران 🔺نتیجه: شکستِ عملیاتِ هنوز شروع نشده 🔻پیام امام خمینی(ره): «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟👇 شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.» ✒️ @mywritings_128
❤️ آنقدر در برابر نافرمانی ها صبور هستی آنقدر در برابر فرمانبُرداری ها کَرَم و بخشندگی داری گویا نافرمانی نشدی... ❤️ 💠 🔖