⚠️ #حکایت
دزدی میلیون ها تومان از بانک دزدید،
دزد دیگری هم به کاهدان زد و مقداری کاه دزدید...
هردو را گرفتند
و نزد قاضی بردند
قاضی دزد بانک را آزاد کرد و دزد کاه را به دوسال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد
کاه دزد به وکیلش گفت چرا اونی که پول دزدیده بود را آزاد کرد و من که فقط مقداری کاه دزدیدم به دوسال حبس با اعمال شاقه محکوم شدم
وکیل گفت:
آخه این قاضی کاه نمیخورد
@n20011😃
#حکایت
یک روز عربی ازبازار عبور میکرد که چشمش به دکان خوراک پزی افتاد از بخاری که از سر دیگ بلند میشد خوشش آمد تکه نانی که داشت بر سر آن میگرفت و میخورد هنگام رفتن صاحب دکان گفت تو از بخار دیگ من استفاده کردی وباید پولش را بدهی مردم جمع شدن مرد بیچاره که از همه جا درمانده بود بهلول را دید که از آنجا میگذشت از بهلول تقاضای قضاوت کرد ،بهلول به آشپز گفت آیا این مرد از غذای تو خورده است؟
آشپز گفت نه ولی از بوی آن استفاده کرده است. بهلول چند سکه نقره از جیبش در آورد و به آشپز نشان داد وبه زمین ریخت وگفت؟ ای آشپز صدای پول را تحویل بگیر.
آشپز با کمال تحیر گفت :این چه قسم پول دادن است؟ بهلول گفت مطابق عدالت است:«کسی که بوی غذا را بفروشد در عوض باید صدای پول دریافت کند»
@n20011😅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#استاد_علی_تقوی
#گزیده_بیانات_استاد
◀️ میدونید چرا بعضی نوجوانها وجوانها تا یه سنی بیشتر به مسائل دینی اهمیت میدن؟؟ اهل حجابن واهل نمازن، ولی از یه سنی به بعد فاصله میگیرند و اهمیت نمیدن⁉️
به نهضت ما بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda
این پیام را منتشر کنید...
💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده...
تنها کانال رسمی نشر آثار
#استاد_علی_تقوی
#آمرین
🆔️@aamerin_ir
#تفسیر نور (محسن قرائتی)
✨✨✨
ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
هر (حكم و) آيهاى را نسخ كنيم ويا (نزول) آن را به تأخير اندازيم، بهتر از آن، يا همانند آن را مىآوريم، آيا نمىدانى كه خدا بر هر چيزى قادر است؟(بقره آیه ۱۰۶)
نکته ها
كلمه «ننسها» از مصدر «انساء» به معناى تأخير انداختن يا حذف كردن است. بدين معنا كه نزول وحى به تأخير افتد و پس از مدّتى نازل شود.
اين آيه در مقام پاسخ به تبليغات سوء يهود است. آنان سؤال مىكردند چرا در اسلام برخى قوانين تغيير پيدا مىكند؟ چرا قبله از بيتالمقدّس به كعبه تغيير يافت؟ اگر اوّلى درست بود
«1». آنان هرگز دوست ندارند به مسلمانان كمترين خيرى برسد، ولى در مقابل از بازگشت آنان به كفر وارتجاع واز سازشكارى وسكوت وسستى با كفّار واز به سختى افتادن آنان، لذّت مىبرند.
«وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً» كفّار دوست دارند همانند آنها كافر شويد. نساء، 89.
«وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ» كفّار دوست دارند كه تو اى پيامبر نيز با آنها سازش كنى. قلم، 9.
«وَدُّوا ما عَنِتُّمْ» كفّار دوست دارند كه شما مسلمانان در زحمت قرار گيريد. آلعمران، 118.
«وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ» گروهى از اهل كتاب دوست دارند شما را منحرف نمايند. آلعمران، 69.
جلد 1 - صفحه 176
پس دستور دوّم چيست؟ و اگر دستور دوّم درست است پس اعمال قبلى شما باطل است.
قرآن به اين ايرادها پاسخ مىگويد: ما هيچ حكمى را نسخ نمىكنيم يا آن را به تأخير نمىاندازيم مگر بهتر از آن يا همانندش را جانشين آن مىسازيم.
آنان از اهداف و آثار تربيتى، اجتماعى و سياسى احكام غافل هستند. همان گونه كه پزشك براى بيمار در يك مرحله دارويى تجويز مىكند، ولى وقتى حال مريض كمى بهبود يافت، برنامه دارويى و درمان او را تغيير مىدهد. يا معلّم با پيشرفت درس دانشآموز، برنامه درسى او را تغيير مىدهد، خداوند نيز در زمانها و شرايط مختلف و متفاوت، برنامههاى تكاملى بشر را تغيير مىدهد.
يكى از مصاديق آيه، استمرار امامت در جامعه و جانشينى هر امام به جاى امام قبلى است، چنانكه در حديثى ذيل اين آيه مىخوانيم: هر امامى از دنيا مىرود، امام ديگر جانشين او مىشود. «1»
پیام ها
1- انسان همراه با نيازهاى فطرى و ثابت خويش، گاهى در شرايط خاصّ اجتماعى، اقتصادى، سياسى و نظامى نيز قرار مىگيرد. در اين موارد در كنار قوانين و مقررات واحكام ثابت، بايد دستورالعملهاى متغير داشته باشد كه از طريق نسخ يا فرمان پيامبر وجانشينان او به مردم ابلاغ شود. «ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ»
2- تغيير احكام، دليل بر شكست طرح قبلى نيست، بلكه نشانهى توجّه به مسائل جديد وتغييرى حكيمانه است. همانند تغيير كتاب ومعلّم. «ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ ... نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها ...»
3- گرچه در ظاهر دستورها متغير وانبيا متعدّدند، ولى لطف خدا همواره يكسان است. «مِثْلِها»
4- جعل احكام و همچنين تغيير و تأخير آنها، بدست خداست. «نَنْسَخْ، نُنْسِها»
«1». نخبة التفاسير.
جلد 1 - صفحه 177
5- همواره بايد بهتر يا همانند جايگزين شود، نه پستتر. «نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها»
6- اسلام هرگز بنبست ندارد. بعضى از قوانين، قابل تغيير است. «نَنْسَخْ، نُنْسِها»
7- تغيير قانون، علاوه بر زمينههاى گوناگون وپيدا شدن مصالح جديد، نياز به قدرت دارد. «نَنْسَخْ ... أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
@n20011💧
💠امام باقر(ع) میفرمایند:
ان الامر بالمعروف والنهی عن المنکر فریضه عظیمه، بها ینتصف من الاعداء
امر به معروف ونهی از منکر واجبی بزرگ است که با آن میتوان از دشمن انتقام گرفت!!
《 وسائل الشیعه ج ۱۶》
🌷آیت الله مطهری:
اگر میخواهید اسرائیل را نابود کنید، اول باید امر به معروف و نهی از منکر را همگانی و رایج کنید!
《 کتاب عنصر امر به معروف》
🌹استاد علی تقوی:
وقتی تذکر لسانی و مطالبه گری در مردم زنده شود، گناه در نطفه حذف میشود. رهبر و سپاه و... فکرشان از معضلات داخل راحت میشود، تمرکزشان را میگذارند بر صدور انقلاب و نجات مستضعفان جهان و نابودی استکبار!
👈اما امروز به برکت بی عرضگی و بی تفاوتی مردم، آنها مجبورند بخش اعظم انرژیشان را برای مقابله با مفاسد داخلی صرف کنند!!
شعار مرگ بر اسرائیل سردادن من و شما، بدون انجام فریضه نهی ازمنکر، مسخره و پوچ است❗️😏
╔═💎💫═══╗
@aamerin_ir
آیت الله مظاهری :
🎞 طبق روایات معصومین (علیهم السلام) ،
هر کس #صبح یکبار #آیتالکرسی را بخواند،
یک فوج از ملائکه می آیند
و او را تا شب حفظ می کنن.
و اگر سه بار آیت الکرسی را بخواند ،
خطاب میشود ملائکه شما کنار بروید
من خودم تا شب حافظ این بنده ام هستم.
و اگر در #شب سه مرتبه آیت الکرسی را
بخواند خدا تا صبح حافظ اوست.
📖 جهاد بانفس، ج۲، ص۷۳.
@n20011💞
#خاطره ای از ملا احمد #نراقی👌
بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم
نگاه عمیق به آیات و روایات و سیره عملی بزرگان دین این نكته را آشكار میسازد كه تلاش برای امور دنیا و استفاده از آنها در چارچوب شرع مقدس اسلام و در حدّی كه با اهداف عالیه انسان و ارزش های معنوی او منافات نداشته باشد، هیچ اشكالی ندارد
مرحوم ملاّ احمد نراقی (متوفی 1244ه.ق) که از بزرگان علمای اسلام است، دارای ثروت زیادی بود، در بیرون شهر، یک باغ میوه داشت و تشریفات زندگی او مجهز بود. یک روز به حمام رفت. اتفاقا یک درویش هم به حمام آمده بود. وقتی که آمدند لباس بپوشند، آن درویش عرض کرد حضرت آیة اللّه! شما می گویید علاقه به دنیا بد است و حال آن که این همه مال داری. من تعجب می کنم با این همه مال و ثروت چطور می خواهی بمیری؟
آقا جوابی نداد تا هر دو لباس پوشیدند و آمدند از درِ حمام بروند، حاج ملا احمد نراقی فرمود:
جناب مرشد: کربلا رفته ای؟ گفت: نه. فرمود: بیا همین طور دو نفری پیاده به کربلا برویم. مرشد موافقت کرد، دو نفری حرکت کردند از نراق به طرف کربلا، مقداری راه رفتند، یک مرتبه درویش دست ها را به هم زد و گفت: آخ، قدری صبر کن.
- چی شد؟
گفت: کشکول خودم را در حمام جا گذاشتم بروم و بیاورم.
فرمود: هان! مطلب همین جا است. جناب درویش به قول خودت من گاو دارم، گوسفند دارم، اسب دارم، قاطر و تشکیلات دارم، ولی در موقعی که می خواهم مسافرت بکنم، همه را سپردم به خدا و دل از آن ها کندم، ولی شما یک کشکول داری نتوانستی دل بکنی، یعنی علاقه تو به این کشکول آن قدر زیاد است که دل کندن از او خیلی مشکل است، این فرق بین من و تو است من مال دارم، ولی مالی که دلبستگی ندارم و تو یک کشکول داری و دل به او بسته ای.
منبع : مجله درس هایی از مکتب اسلام، فروردین 1399 - شماره 707📚
@n20011🔰
#تفسیر نور (محسن قرائتی)💧
💧💧
أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ
آيا ندانستى كه حكومت آسمانها و زمين از آن خداست؟ (و او حقّ دارد هرگونه تغيير و تبديلى را به مقتضاى حكمت و حاكميّت خود، در قوانين و احكام بوجود آورد.) و جز خدا براى شما هيچ ياور و سرپرستى نيست.(بقره آیه ۱۰۷)
نکته ها
آنان كه دربارهى تغيير بعضى احكام و دستورات اعتراض و ايراد مىكنند، توجهّ به حاكميّت مطلق خداوند ندارند. حاكميّت خداوند دايمى وذاتى وعمومى است، ولى غير خدا، حاكميّت و حكومتشان محدود، موقّتى، قراردادى و غير ذاتى است. بنىاسرائيل از حاكميّت الهى چنين تصوّر نادرستى داشته و خدا را نسبت به اعمال حاكميّت، دست بسته مىدانسته ومىگفتند:
«يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ» «1»، در حالى كه دست خداوند در آفرينش و خلقت و همچنين در وضع و جعل قوانين و تغيير و تحول آنها باز است. «2» «بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ»
«1». مائده، 64.
«2». خداوند مىتواند هرگاه اراده كند، در آفرينش ايجاد تغيير كند؛ مثلًا آب را تلخ كند؛ «لَوْ نَشاءُ جَعَلْناهُ أُجاجاً» واقعه، 70. و يا درختان را خشك سازد؛ «لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْناهُ حُطاماً» واقعه، 65. و بالاتر از همه، تمامى مردمان را نابود و گروه ديگرى را بيافريند؛ «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ» ابراهيم، 19. چنانكه به گروهى از بنىاسرائيل فرمود: «كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ» بقره، 65. يعنى شما به شكل بوزينگان در آييد و آنان از شكل انسانى به صورت بوزينگان در آمدند. اين نوع تغيير و تحوّل را بنىاسرائيل در طول تاريخ زندگانى خويش بارها ديده است، خشك شدن دريا براى عبور آنان، اژدها شدن عصاى حضرت موسى عليه السلام، شكافته شدن سنگها و جارى شدن آب، چگونه است اين همه را با چشم خود ديدهاند، ولى اكنون با تغيير مختصرى در احكام و دستورات بهانهگيرى مىكنند؟
جلد 1 - صفحه 178
پیام ها
1- حقّ حاكميتِ هميشگى ومطلقِ آسمانها وزمين، مخصوص خداوند است.
«لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
2- تغيير قوانين، مخصوص خداوندى است كه حاكميّت آسمانها وزمين را دارد. لذا شائبهى هيچ هوس يا ترسى در اين تغييرها نيست. «ما نَنْسَخْ ... لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ ...»
3- راضى كردن كسانىكه بهانهگير و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غير از خداوند كسى شما را يارى و سرپرستى نخواهد كرد. «ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ ...»
@n20011💧
#حکایتی از ملا احمد نراقی(رحمت الله علیه)🔰
(مرحوم حاجى ملاّ احمد نراقى (رضوان اللّه تعالى علیه )) یکى از علماى علم اخلاق است و کتاب معروف (معراج السّعاده ) متعلق به آن عالم بزرگوار مى باشد.
مرحوم حاجى فرزندى داشت که خیلى به او علاقه مند بود. اتّفاقا این فرزند مریض مى شود، به طورى که حاجى از خوب شدن و بهبودیش ماءیوس مى شود، و بى اختیار و دیوانه وار از خانه خارج مى شود، و در میان کوچه و خیابانهاى کاشان شروع به قدم زدن مى کند.
ناگهان درویشى با خدا و اهل معنى (نه از این درویشهاى صوفى مسلک از خدا بى خبر) پیدا مى شود و به حاجى سلام مى کند، و مى گوید: حاجى چرا پریشان و ناراحتى ؟
حاجى مى فرماید: فرزندم مریض است و از بهبودى او ماءیوس شده ام .
درویش مى گوید: اینکه مطلب سهل و آسانى است ، بعد عصاى نیزه دار خودش را به زمین زد و (سوره حمد) را غلط و غُلُوط و بدون در نظر گرفتن اعراب خواند و فوت کرد و گفت : حاجى برو که پسرت (شِفا) پیدا کرد.
حاجى با تعجّب به خانه بر مى گردد، مى بیند فرزندش عرق کرده و صحیح و سالم است . حاجى خیلى تعجّب مى کند، که این درویش ، کى بود که (با یک سوره حمد بى اعراب فرزندش را شفا داد.)
کسى را دنبال درویش مى فرستد، آن بنده خدا همه کوچه خیابان ها را زیرپا مى گذارد، ولى درویش را پیدا نمى کند.
بعد از هفت ، هشت ماه ، یک روز حاجى ، درویش را در کوچه مى بیند. و به او مى گوید: اى درویش تو مرد با خدا و صاحب نفسى هستى ، ولى آن روز که (سوره حمد) را خواندى درست تلاوت نکردى و قرائتت صحیح نبود، بیا احکام تجوید و مسائل شرعیت را پیش من بخوان و یاد بگیر.
درویش ناراحت مى شود و مى گوید: اشکال ندارد حالا که (سوره حمد) ما را تو نپسندیدى ، ما پس مى گیریم ، بعد عصا را به زمین مى زند و دوباره (سوره حمد) را تلاوت مى کند و فُوت مى کند و مى گوید: برو.
حاجى وقتى به خانه مى آید، مى بیند همان فرزندش دو باره مریض شده و به همان مرض هم می میرد
داستانهای سوره حمد علی میر خلف زاده
@n20011🔰
استفتا از آیت الله #خامنه_ای درباره استفاده از سهم اینترنت دیگران
❓سؤال: آیا استفاده از اینترنت بی سیم دیگران، جایز است؟
با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم.
🔹جواب: بدون علم یا اطمینان به رضایت مالک، این کار جائز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست .
#تفسیر نور (محسن قرائتی)💧
أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَما سُئِلَ مُوسى مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ
آيا بنا داريد از پيامبرتان سؤالات و درخواستهايى (نابجا) بكنيد، آنگونه كه پيش از اين، موسى (از طرف بنىاسرائيل) مورد سؤال قرار گرفت، و هر كس (با اين بهانهجويىها از ايمان سرباز زند و) كفر را با ايمان مبادله كند، پس قطعاً از راه مستقيم گمراه شده است.(بقره آیه ۱۰۸)
نکته ها
با توجّه به آيه و آنچه از شأن نزولها برمىآيد، بعضى از پيامبر صلى الله عليه و آله تقاضاهاى نامربوط و غير منطقى داشتند، مثلًا تقاضا مىكردند براى ما نامهاى از سوى خداوند بياور! و يا نهرهايى را براى ما جارى ساز. و برخى ديگر همانند بنىاسرائيل مىگفتند: خداوند را آشكارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببينيم و به او ايمان بياوريم!
جلد 1 - صفحه 179
آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پيامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى، طبق هوس و ميل هر فردى كه از راه مىرسد، درست نيست. يك مهندس يا نقاش براى اثبات مهارت خويش، چند نمونه كار ارائه مىدهد، ولى ضرورت ندارد براى هر كسى خانهاى بسازد يا تابلويى بكشد!
بازگويى مشكلات و تاريخ انبيا، براى دلدارى دادن به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله است، كه اگر افرادى از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبياى پيشين نيز از همين قبيل درخواستها مىكردند.
پیام ها
1- از سؤالات ودرخواستهاى بىجا بپرهيزيد كه گاهى زمينهساز كفر است. «أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا ... وَ مَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ»
2- خطراتى كه پيروان ديگر اديان را تهديد كرده، مسلمانان را نيز تهديد مىكند.
«تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَما سُئِلَ مُوسى»
3- از عاقبت و سرانجام ديگران، عبرت بگيريد. «كَما سُئِلَ مُوسى»
@n20011💧