eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
444 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
5.5هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۱۳ لَیْسُواْ سَوَآءً مِّنْ أَهْلِ الْکِتَبِ أُمَّةٌ قَآئِمَةٌ یَتْلُونَ ءَایَتِ اللَّهِ ءَانَآءَ الَّیْلِ وَهُمْ یَسْجُدُونَ‏ ترجمه اهل کتاب همه یکسان نیستند، طایفه ‏اى از آنها (به طاعت خدا) ایستاده، آیات الهى را در دل شب تلاوت مى‏ کنند و سر به سجده مى‏ نهند. این آیه و آیه بعد، صفات خوب گروهى از اهل کتاب را بیان مى‏ دارد که عبارت است از قیام به اطاعت خدا، تلاوت کتاب آسمانى، سجده، امر به معروف و نهى از منکر و سرعت در کارهاى خیر. شاید همین اعمال، بیانگر «حبل اللّه» در آیه قبل باشد. همانگونه که تلاوت قرآن براى مسلمین به همراه اقامه نماز مورد ستایش الهى است، تلاوت کتب آسمانى، همراه با عبادت و سجده براى اهل کتاب نیز مورد ستایش است. «یتلون... یسجدون» ... r> خداوند در این آیه به ارزش علم، عمل، تداوم، نشاط و عشق و جهت داشتن اشاره کرده است. با کلمه «یتلون» به علم، با کلمه «یسجدون» به عمل، با عبارت «اناءاللیل» به تداوم و با کلمه «قائمة» به عشق و نشاط و با عبارت «آیات اللّه» به جهت اشاره کرده است. انّ الذین یتلون کتاب اللّه و اقامواالصلوة وانفقوا مما رزقناهم سرّاً و علانیة یرجون تجارة لن تبور» فاطر، ۲۹. پیام ها ۱- خوبى وکمال را از هر گروه و طایفه‏ اى که باشد، بپذیریم و بدان اقرار کنیم. در کنار انتقاد از دیگران، از خوبى‏ هاى آنان غافل نشویم. «من اهل ‏الکتاب امّة قائمة» ۲- یکى از راه هاى جذب و دعوت دیگران، اقرار و اعتراف به کمالاتِ آنان است. «من اهل‏الکتاب امّة قائمة» ۳- عبادت، نیاز به همّت، جدّیت، عشق و آمادگى دارد. «امّة قائمة» ۴- تلاوت آیات خدا و سجده‏ هاى شبانه، موجب ستایش خداوندى است. «یتلون آیات اللّه آناء اللیل» ۵ - تلاوت آیات الهى و سجده به درگاه او، قیام به امر الهى است. «قائمة یتلون» ۶- شب و بالاخص سحر، بهترین وقت براى مناجات است. «آناء اللیل» ۷- عالى ‏ترین حالات عبادت، سجده است. «وهم یسجدون» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧💦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصری درباره زندگینامه حضرت عبدالعظیم حسنی🌴 حضرت عبدالعظیم (ع) فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است و نسبش با چهار واسطه از ائمه اطهار به آن حضرت می‌رسد. پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه. ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدّس مدینه واقع شده است. ایشان در ۷۹ سال عمر با برکتشان حضور و امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم علیه السّلام، امام رضا علیه السّلام، امام محمّدتقی علیه السّلام و امام علیّ النّقی علیه السّلام را درک کرده‌اند. حضرت سیدالکریم علیه السّلام از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السّلام هستند و به سادات حسنی شهرت دارند. ایشان از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمّه اطهار (ع) و از چهره‌های بارز و محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بیت و پیروان آنان بود و در مسائل دین، آگاه بود و به معارف مذهبی و احکام قرآن شناخت و معرفتی وافر داشت. ستایش‌هایی که ائمّه اطهار (ع) از او به عمل آورده اند، نشان دهنده شخصیّت علمی و مورد اعتماد اوست. حضرت امام هادی (ع) اشخاصی را که سؤال و مشکلی داشتند، راهنمایی می‌فرمودند که از حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام بپرسند و او را از دوستان حقیقی خویش می‌شمردند. در آثار علمای شیعه نیز تعریف‌ها و ستایش‌های عظیمی درباره او به چشم می‌خورد. آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهیزکار، دارای اعتقاد نیک و صفای باطن و به عنوان محدّثی عالی‌مقام و بزرگ یاد کرده‌اند. در روایات متعدّدی نیز برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام، ثوابی همچون ثواب زیارت حضرت سیّد الشّهدا امام حسین علیه السّلام بیان شده است. زمینه‌های حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از مدینه به ری و سکونت در غربت را باید در اوضاع سیاسی و اجتماعی آن عصر جستجو کرد. خلفای عباسی نسبت به خاندان حضرت پیامبر (ص) و شیعیان ائمّه بسیار سختگیری می‌کردند. یکی از بدرفتارترین این خلفا متوکّل عباسی بود که خصومت شدیدی با اهل بیت علیهم السّلام داشت. تنها در دوره او چندین بار مزار حضرت امام حسین علیه السّلام در کربلا تخریب و با خاک یکسان شد. @n20011🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیاسی و فرهنگی 👌👌👌 سادات و علویان در زمان او در بدترین وضع به سر می‌بردند. حضرت عبدالعظیم (ع) نیز از کینه و دشمنی خلفا در امان نبود و دشمنان بار‌ها تصمیم به قتل آن حضرت گرفتند و گزارش‌های دروغ سخن چینان را بهانه این سختگیری‌ها قرار می‌دادند. در چینن دوران دشوار و سختی بود که حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به خدمت حضرت امام هادی رسید و عقاید دینی خود را بر آن حضرت عرضه کرد. حضرت امام هادی علیه السّلام او را تأیید و فرمودند: تو از دوستان ما هستی. دیدار حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در سامرا با حضرت امام هادی علیه السّلام به خلیفه گزارش داده شد و دستور تعقیب و دستگیری وی صادر گشت. او نیز برای مصون ماندن از خطر، خود را از چشم مأموران پنهان و در شهر‌های مختلف به صورت ناشناس رفت و آمد می‌کرد و شهر به شهر می‌گشت تا به ری رسید و آنجا را برای سکونت انتخاب کرد. علّت این انتخاب به شرایط دینی و اجتماعی ری در آن دوره بر می‌گردد. وقتی اسلام به شهر‌های مختلف کشور ما وارد گشت و مسلمانان در شهر‌های مختلف ایران به اسلام گرویدند، از همان سال‌ها ری یکی از مراکز مهمّ سکونت مسلمانان شد و اعتبار و موقعیّت خاصّی پیدا کرد. زیرا سرزمینی حاصل خیز و پرنعمت بود. عمرسعد هم به طمع ریاست یافتن بر ری در حادثه جانسوز کربلا، حضرت حسین بن علی علیه السّلام را به شهادت رساند. در ری، هم اهل سنّت و هم از پیروان اهل بیت علیهم السّلام زندگی می‌کردند و قسمت جنوبی و جنوب غربی شهر ری، بیشتر محلّ سکونت شیعیان بود. حضرت عبدالعظیم علیه السّلام به صورت یک مسافر ناشناس، وارد ری شد و در محلّه ساربانان در کوی سکّة الموالی به منزل یکی از شیعیان رفت، مدّتی به همین صورت گذشت. او در زیرزمین آن خانه به سر می‌برد و کمتر خارج می‌شد، روز‌ها را روزه می‌گرفت و شب‌ها به عبادت و تهجّد می‌پرداخت، تعداد کمی از شیعیان او را می‌شناختند و از حضورش در ری خبر داشتند و مخفیانه به زیارتش می‌شتافتند، امّا می‌کوشیدند که این خبر فاش نشود و خطری جانِ حضرت را تهدید نکند. پس از مدّتی، افراد بیشتری حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را شناختند و خانه اش محلّ رفت و آمد شیعیان شد. نزد او می‌آمدند و از علوم و روایاتش بهره می‌گرفتند و عطر خاندان عصمت علیهم السّلام را از او می‌بوییدند و او را یادگاری از امامان خویش می‌دانستند. حضرت عبدالعظیم علیه السّلام میان شیعیان شهرری بسیار ارجمند بود و پاسخگویی به مسائل شرعی و حلّ مشکلات مذهبی آنان را برعهده داشت. این تأکید، هم گویای مقام برجسته حضرت عبدالعظیم علیه السّلام است و هم می‌رساند که وی از طرف حضرت امام هادی علیه السّلام در آن منطقه، وکالت و نمایندگی داشته است؛ مردم سخن او را سخن امام علیه السّلام می‌دانستند و در مسایل دینی و دنیوی، وجود او محور تجمّع شیعیان و تمرکز هواداران اهل بیت علیهم السّلام بود. @n20011🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت عبدالعظیم (ع) 🔰 رحلت آن حضرت در تاریخ 15 شوال سال 252 قمری اتفاق افتاد. خبر درگذشت این نواده رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم دهان به دهان گشت و مردم با خبر شدند و جامه‌های سیاه پوشیدند و بر در خانه حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام گریان و مویه کنان گرد آمدند؛ پیکر مطهّر او را غسل دادند. تابوت او را بردوش گرفتند و با جمعیّت انبوه عزادار به سوی باغ عبدالجبّار تشییع کردند و پیکر مطهّرش را در ری دفن کردند. @n20011🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🔘شاه، عبد، عظیم... این که ارادتمندان، عنوان شاه را بر آن عبد خالص و مخلص خداوند می‌خواندند، نشان از عظیم بودن شأن و شخصیت ایشان دارد که در عرفان و اخلاص زبانزد عام و خاص بودند، در جهاد و صلابت یکه تاز دوران و در علم‌ و بصیرت نیز شهره در جهان تشیع بودند. 🌷میلاد با سعادت سید الکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام مبارک باد.
سـ🍁ــلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز چهارشنبه ☀️ ١٩ آبان ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ۴ ربیع الثانی ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٠ نوامبر ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۱۴ و ۱۱۵ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُسَرِعُونَ فِى الْخَیْرَ تِ وَأُوْلَئِکَ مِنَ الْصَّلِحِینَ‏ وَمَا یَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ فَلَن یُکْفَرُوهُ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالْمُتَّقِین ترجمه آنان به خدا و روز قیامت ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منکر می ‏کنند و در کارهاى خیر شتاب مى‏ورزند و آنان از افراد صالح و شایسته هستند. و آنچه از خیر انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسى نبینند و خداوند به (حال) پرهیزکاران داناست. همان گونه که در سوره‏ بقره آیه ۳، در کنار ایمان، نماز مطرح شده است، «الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة» در این آیه نیز در کنار ایمان، امر به معروف و نهى از منکر آمده است. «یؤمنون... یأمرون» شیوه‏ قرآن آن است که امر به معروف را قبل از نهى از منکر مى‏آورد. آرى، اگر درهاى معروف باز شود، راه منکر بسته مى‏ شود. ازدواج آسان، جلو فحشا را مى‏ گیرد. نماز، انسان را از فحشا و منکر باز مى ‏دارد. اشتغالِ صحیح مى‏ تواند مانع فسادهاى اجتماعى گردد. شخصیّت دادن به افراد، آنان را از سقوط به ابتذال باز مى‏ دارد. صالحان کسانی ‏اند که همگان آرزوى ملحق شدن به آنان را دارند: «اَلحِقنى بالصّالحین» و هر مسلمانى در هر روز، پنج مرتبه به آنان سلام مى ‏کند. «السلام علینا و على عباد اللّه الصالحین» در بینش الهى، هیچ عمل صالحى ضایع نمى‏ شود. «فلن یُکفروه» البتّه چنانکه در قرآن مى‏خوانیم: «انّما یتقبّل اللّه من المتّقین» شرط قبولى، ایمان و تقواست، لذا در اینجا مى ‏فرماید: ما خود مى‏ شناسیم که متّقین چه کسانیند که باید عمل‌شان مورد قبول واقع شود. پیام ها ۱- امر به معروف ونهى از منکر، در ادیان دیگر نیز مطرح بوده است. «اهل‏ الکتاب... یأمرون بالمعروف» ۲- سجده ‏هاى سحر باید همراه با امر و نهى در روز باشد. «یسجدون... یأمرون» ۳- سرعت در کار خیر، ارزش آن را بیشتر مى‏ کند. «یسارعون فى الخیرات» ۴- سبقت و سرعت صالحان در نیکى ‏ها، موسمى نیست دائمى است.«یسارعون» ۵ - افراد صالح، کسانى هستند که با نشاط وشتاب، به سراغ هر کار خیرى می ‏روند، نه فقط بعضى از کارها. «الخیرات» ۶- ایمان، عبادت، تلاوت، امر به معروف و نهى از منکر و سرعت در کار خیر انسان را در زمره صالحان مى ‏برد. «اولئک من الصالحین» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5888776350411524183.mp3
10.86M
🌸 (ع) 💐نه که تهرونیا،تموم ایرونیا 💐میگن اصفونیا که سید الکریمی 🎤 👏
🔰 ➖ حکم گفتن لطیفه های رایج در کشور ، که حالت تمسخرِ قشر و قوم یا مردم مناطق خاصی از کشور را دارد ، چیست ؟ 1⃣ آیت الله : اگر اهانت به مردم آن شهر یا افراد آن قوم محسوب شود ، جایز نیست . 2⃣ امام‌ : اگر غیبت بوده و یا موجب اذیت و هتک مؤمن شود، جایز نیست . 3⃣ آیت الله لنکرانی : بهتر آن است که از این نوع مزاح ها اجتناب شود . 4⃣ آیت الله شیرازی : باید ادب اسلامی رعایت شود و هتک و توهین به عمل نیاید . 5⃣ آیت الله خراسانی : اگر مسخره کردن قشر خاصی باشد ، جایز نیست . کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
❣ ❇️حاج اسماعیل دولابے: دعا بڪن؛ ولے اگر اجابت نشد، با خدا دعوا نڪن؛ میانہ ات با خدا بہ هم نخورد؛ چون تو جاهلے و او عالم و خبیر ...