کـــــاش با خـــــونم به روی نامـــــه ها
می نوشــتم یا حـــــسین کـــــوفه میـــــا...
▪️شهادت حضرت مسلم(ع) تسلیت باد▪️
#شهادت_حضرت_مسلم (ع)
#وا_مسلما #سفیر_الحسین (ع)
┄┅┅┅┅┄❅💠❅┄┅┅┅┅┄
#تفسیر نور (محسن قرائتی)
🌹💧
يَسْئَلُكَ أَهْلُ الْكِتابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتاباً مِنَ السَّماءِ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسى أَكْبَرَ مِنْ ذلِكَ فَقالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ فَعَفَوْنا عَنْ ذلِكَ وَ آتَيْنا مُوسى سُلْطاناً مُبِيناً ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۵۳)
اهلكتاب از تو مىخواهند كه كتاب ونوشتهاى از آسمان برايشان فرود آورى، بىگمان از موسى بزرگتر از آن را خواستند كه گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده! پس به سزاى ظلمشان صاعقه آنان را فراگرفت، سپس بعد از آنكه معجزههاى روشن براى آنان آمد، گوسالهپرستى را پيش گرفتند، پس (از توبه) ما از آن (گناه) هم درگذشتيم و عفو كرديم و به موسى حجّتى آشكار داديم.
نکته ها
خواستهى يهود از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آن بود كه قرآن هم مانند تورات يكجا نازل شود و اين بهانهاى بيش نبود. خداوند در پاسخ آنان مىفرمايد: حتّى اگر قرآن را يكجا در نامهاى قابل لمس فرود آوريم، كافران آن را جادو مىپندارند، «وَ لَوْ نَزَّلْنا عَلَيْكَ كِتاباً فِي قِرْطاسٍ فَلَمَسُوهُ
جلد 2 - صفحه 202
بِأَيْدِيهِمْ لَقالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ» «1»
بهانههاى كفّار، براى ايمان نياوردن، شبيه به هم است. مشركان نيز همين تقاضا را از رسول خدا داشتند و مىگفتند: «لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنا كِتاباً نَقْرَؤُهُ» «2»
پیام ها
1- اعمال، افكار و اخلاق ناپسند نياكان، براى آيندگان سوءسابقه مىشود. فَقَدْ سَأَلُوا ...
2- بنىاسرائيل در پى حقّ نبودند. وگرنه پس از آن همه معجزات، چرا گوساله پرست شدند؟ «اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ»
3- از ايمان نياوردن كفّار، نگران وناراحت نباشيد، چون در برابر همه انبيا افراد لجوج بودهاند. «سَأَلُوا مُوسى أَكْبَرَ مِنْ ذلِكَ»
4- خدا با چشم ديده نمىشود و درخواست ديدن او بدين صورت ظلم و ستمگرى است. «أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ»
5- انكار حقّ و انحراف فكرى، قهر خداوند را در همين دنيا به دنبال دارد. «فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ»
6- رحمت الهى حتّى گناه گوساله پرستى را هم مىبخشايد. «فَعَفَوْنا»
7- انبيا مورد حمايت پروردگارند. «وَ آتَيْنا مُوسى سُلْطاناً مُبِيناً»
@n20011🌹💧
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃 ﷽
🌺
🔴#احکام_متفرقه
❓پرسش :👇👇👇👇
🔻اگر جایی کار کنیم و بدانیم یا حدس بزنیم رئیس شرکت از رانت استفاده میکند ایا درامد ما حلال هست؟؟ اشکال دارد؟چه باید کرد؟
❗️ پاسخ:👇👇👇👇
🔺اگر شرکت درآمد حلال هم دارد و یا رئیس شرکت درآمد حلال هم دارد، حقوق شما مشکلی ندارد.
اگر یقین دارید که حقی پایمال می شود و رانتی استفاده می شود، می توانید از راه صحیح امر به معروف و نهی از منکر کنید و یا سازمانهای مربوطه را در جریان قرار دهید.
اما با ظن و گمان نمی شود قضاوت و یا اقدامی کرد.
ـــــــــــــــــ🍃🌺🌸🌺🍃ــــ
🕋 وحدت و یکپارچگی امت اسلام در حج
🔻 رهبر انقلاب اسلامی در پیام به حجّاج بیتاللهالحرام:
🔹 خدای عزیز و حکیم را سپاس میگوییم که موسم مبارک حج را بار دیگر میعاد ملّتهای مسلمان قرار داد و این مسیر فضل و رحمت را به روی آنان گشود. امّت اسلامی اکنون بار دیگر میتواند وحدت و یکپارچگی خود را در این آئینهی شفّاف و ابدی مشاهده کند و از انگیزههای تشتّت و تفرّق روی بگرداند.
۱۴۰۱/۴/۱۴
🏷 #الکعبة_تجمعنا
#پند_علما
🍀🍀
#عیدقربان یعنی شکستن بت درونی
عید قربان هم از جنبهی عبادی و هم از جنبهی سیاسی و اجتماعی قابل تحلیل است. جنبهی عبادی عید قربان همان تزکیه و شکستن بتهای درونی در مقابل فرامین الهی است. ابراهیم با گذشتن از پارهی جگر خود توانست بت علقه و علاقهی به فرزند را در راه خداوند بشکند و بعد از عبور از امتحانات الهی به مقام امامت دست یابد، همانطور که خداوند در قرآن میفرماید: «وَ اِذِابْتَلى اَبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُكَ لِلنّاس اِمامَاً [بقره/۱۲۴] و [بياد آوريد] هنگامى كه ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و او همه را [بشايستگى] انجام داد [آنگاه خدا به او] فرمود: (من تو را پيشواى مردم قرار دادم).» همانطور که اسماعیل در گذشتن از شیرین ترین دارایی خود یعنی جان شیرینش در راه خدا به حضرت ابراهیم نه نگفت. اما جنبهی اجتماعی و سیاسی عید قربان این است که انسان برای برپایی عدل الهی و حکومت الله باید از پارهی جگر خود هم بگذرد، همانکاری که ابراهیم در راه خدا انجام داد و در ادامهی تاریخ اوج از خودگذشتگی و فدا کردن خود و فرزندان برای برپایی حکومت الله را در واقعهی کربلا مشاهده می کنیم.
امام خمینی(ره) در مورد جنبهی سیاسی عید قربان می فرمایند: «اين پدرِ توحيد و بت شكنِ جهان به ما و همه انسانها آموخت كه قربانى در راه خدا، پيش از آنكه جنبه توحيدى و عبادى داشته باشد، جنبههاى سياسى و ارزشهاى اجتماعى دارد. به ما و همه آموخت كه عزيزترين ثمره حيات خود را در راه خدا بدهيد و عيد بگيريد. خود و عزيزان خود را فدا كنيد و دين خدا را و عدل الهى را برپا نماييد.» [صحیفهی امام خمینی، ج۱۸، ص۸۶]
پی نوشت:
حضرت امام خمينى، صحيفه امام، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، تهران، ج۱۸، ص۸۶.
منبع:
اندیشه برتر
@n20011🌹