eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
435 دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
5.7هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 اگر شخص روزه‌دار دروغ بودن یا راست بودن حدیثی را نداند، آیا جایز است نقل کند؟ ▫️مقام معظّم رهبری: نقل روایاتی که در کتب آمده است و انسان نمی‌داند که دروغ باشد، اشکال ندارد، هر چند احتیاط آن است که آن‌ها را با نسبت به آن کتاب نقل کند. ▫️امام راحل: بنابر احتیاط واجب باید به‌طور نقـل بگويد لكن اگر خودش هم بدون نقل بگوید روزه‌اش باطل نمی‌شود. ▫️آیات عظام خوئی، وحید، صافی، نوری: بنابر احتیاط واجب باید به‌طور نقل بگوید. ▫️آیةالله سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید به‌طور نقل بگويد لكـن اگر خودش هم بدون نقل بگوید روزه‌اش باطل نمی‌شود، مگر واقعا کذب باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب یازدهم‌ ماه رمضان برای مصونیت از گناه 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب یازدهم ماه رمضان دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت حمد یک بار و سوره کوثر را بیست مرتبه بخواند ، در آن روز گناه نمی کند اگر چه شیطان کوشش خود را بکند. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 زیارت‌نامه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) 🔹 السَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَكِ بِما أَوْلاكِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْكِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ. 🔸 سلام بر تو اى مادر مؤمنان، سلام بر تو اى همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو اى مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو اى نخست بانوى مؤمن، سلام بر تو اى آن كه دارائیش را در راه پیروزى اسلام و یارى سرور انبیا هزینه كرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو اى آن كه بر او جبرئیل درود فرستاد، و سلام خداى بزرگ را به او ابلاغ كرد، این فضل الهى گوارایت باد و سلام و رحمت و بركاتش بر تو باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅بهترین افطار : ابتدا حلوا(خرما) اگر نبود، خرما و اگر خرما نبود، شیرینی(طبیعی) و اگر اینها نبود با آب جوشیده ولرم. 🌷در روایتی امام صادق عليه السلام فرمودند: هرگاه انسان روزه خود را با آب جوشیده وِلَرم شده افطار نماید، کبدش پاک و سالم باقى مى‌ماند و قلبش از گناهان تمیز و نور چشمش قوى و روشن مى‌گردد. 📚 الكافی، ط-اسلامية، ج ۴ ص ١٥٢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
027_Mehdi Rasooli.mp3
7.4M
🔊🔉نواهنگ فوق‌العاده محشر بسیار سوزناک و فوق‌العاده زیبای بی پناه باصدای حاج مهدی رسولی 🎼من اومدم بگم فقط که یه جوری شرمندم ازت که چیزی برا گفتن ندارم ردم کنی تمومه کارم #⃣مناجات عاشقانه 🌺 ╭━═━⊰❀❀⊱━═━╮ ╰━═━⊰❀❀⊱━═━╯
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: حضرت خديجه(س)در موفقيت هاي پيامبر(ص) و پيشبرد اسلام چه نقشي داشت..!؟ ✍️پاسخ: نقش حضرت خديجه (س) در موفقيت هاي رسول خدا(ص) بر كسي پوشيده نيست. آن بانوي بزرگ اسلام تأثيرات بسيار درخشاني در زندگي پيامبر گذاشت. رفتار او با حضرت رسول(ص) به گونه های پسنديده بود كه پيامبر كوچكترين دغدغه و نگراني از زندگاني مشتركش با خديجه(س) نداشت. 🔹 آسودگي و آرامش خاطر حضرت در زندگي، زمينه خوبي را ايجاد كرد كه با موفقيت قدم بردارد و آزار و بي مهري های مشركان قريش را تحمل نمايد و هم چنان ثابت قدم و استوار به جلو حركت كند. 🔸تأثيراتي كه حضرت خديجه در زندگي پيامبر داشت، به حدي بود كه رسول خدا بارها به ستايش او پرداخت و او را يكي از بهترين زنان جهان برشمرد.در همين راستا تا هنگامي كه خديجه زنده بود، پيامبر همسر ديگري اختيار نكرد.اين در حالي است كه پيامبر از برخي همسراني كه پس از حضرت خديجه (س) برگزيد، نه تنها چنان حمايت های قهرمانانه نديد، بلكه ناملايماتي ديد كه خداوند در قرآن در نكوهش آنان آياتي نازل كرد و به طلاق تهديد شدند. 🔹باز در بيان نقش بسيار مثبت حضرت خديجه (س) در موفقيت هاي پيامبر و در پيشبرد اسلام، اين مطلب به روشني دلالت دارد كه درگذشت حضرت خديجه (س) به قدري بر پيامبر گران آمد و مصيبت به اندازهاي بزرگ بود كه پيامبر در سالي كه خديجه و ابوطالب درگذشتند، آن را "عام الحزن؛ سال غم و اندوه" نام نهاد. مطالعه بیشتر .. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈ مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی پاسخگو|وب‌|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هشدار قاطع و بیسابقه حاج آقای راجی به مسئولان درباره فرهنگ عمومی و فضای مجازی اگر ما رها کنیم و دیر بجنبیم و غفلت کنیم و مسئولین برنامه ای نداشته باشند،حسین بن علی به مسلخ کربلا رفته و دیگر دیر می‌شود... ✍فعلا تعلل سه ماهه ضربات زیادی وارد کرده، متاسفانه هنوز هم تعلل روشن است ___ 🇮🇷
سـ🌸ـلام سیـزده بـدر مبـارک💐 🗓 امروز  یکشنبه ☀️  ١٣   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ١١   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٢    آوریل   ٢٠٢٣    ميلادی
تحدیر(تندخوانی)جزء ۱۱ قرآن کریم - <unknown>.mp3
4.07M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠 ⚜ ⚜ 📥توسط استاد معتز آقایی ⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید» 📩 به دوستان خود هدیه دهید.
روز یازدهم.Mp3
8.77M
💠 شرح دعای روز یازدهم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
دعای روز یازدهم ماه رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان‏ «اللهُمَّ حَبِّبْ الَىَ‏ فیهِ الْإِحْسانَ، وَکَرِّهْ الَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ، بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ‏الْمُسْتَغیثینَ‏؛ خدایا در این ماه شوق احسان و نیکى را در دلم قرار ده، و میل به فسق و نافرمانى را از من دور کن و خشم و دوزخت را بر من حرام گردان، به یاریت اى فریادرس فریادرس خواهان».[کلیات مفاتیح نوین ؛ ص814] بازشناسی معنا و مفهوم احسان و فضیلت آن، تبیین چیستی فسق و کیستی فاسق، جایگاه فطرت در گناه زدایی و کارکردهای اجتناب از معصیت الهی در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گرفته است. «احسان» احسان به معنى نیکوکارى است، ولى در معنى وسیع تر به هرگونه عمل صالح، و حتی انگیزه‏هاى عمل صالح اطلاق می شود.[تفسیر نمونه ؛ ج‏2 ؛ ص39] «احسان» چیزى برتر از «عدالت» است؛ زیرا «عدالت» این است که انسان آنچه بر عهده اوست بدهد، و آنچه متعلق به او است بگیرد؛ ولى‏ «احسان» این است که بیش از آنچه وظیفه اوست انجام دهد، و کمتر از آنچه حق اوست بگیرد.[سورۀ بقره؛ آیه 195( تفسیر نمونه؛ ج 2، ص 49)؛ سورۀ رحمن؛ آیه 60(تفسیر نمونه؛ ج 23، ص 181- 182)؛ سورۀ مرسلات؛ آیه 44(تفسیر نمونه؛ ج 25، ص 425)]،[لغات در تفسیر نمونه ؛ ص27] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ احسان، امساک احسان بالاترین مراحل تکامل انسانى است که اسلام به آن توجّه دارد.[اسلام و کمکهاى مردمى؛ ص63] لذا در بعضى از روایات‏ «احسان‏» به عنوان عبادت و بندگى توأم با یقین کامل، و احساس مراقبت پروردگار در همه حال، تفسیر شده است.[تفسیر نورالثقلین؛ ج 1؛ ص 553؛ح 579؛ ذیل آیه شریف 125 نساء]،[پیام قرآن ؛ ج‏6 ؛ ص157] از سوی دیگر شخص بخیل از نظر روحی به جائى می رسد که نمى‏تواند نسبت به دیگرى احسان‏ و انفاق داشته باشد؛[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص448] حتی اگر ببیند کسى به دیگران احسان‏ قابل ملاحظه‏اى مى‏کند، ناراحت مى‏شوند. بعضى از آنها نیز فراتر[اخلاق در قرآن ؛ ج‏2 ؛ ص379] رفته، هرگاه ببینند افراد اموال خود را براى خود و خانواده خود به طور گسترده مصرف مى‏کنند، ناراحت مى‏شوند و این بدترین و عجیب ترین نوع بخل است.[اخلاق در قرآن ؛ ج‏2؛ ص 380] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ «حبب الی فیه الاحسان» منظور از احسان، آمیختن انفاق با حسن رفتار نسبت به نیازمندان است؛ به گونه‏اى که همراه با گشاده‏روئى و مهربانى باشد و از هر نوع منّت و آنچه موجب رنجش و ناراحتى شخص انفاق شونده است، بر کنار باشد.[تفسیر نمونه ؛ ج‏2 ؛ ص37 چیست، کیست؟ «فسق» در لغت به معناى خارج شدن هسته از درون خرما است.[سورۀ بقره؛ آیه 26؛ تفسیر نمونه ج 1، ص 191]،[لغات در تفسیر نمونه ؛ ص411] در حقیقت همان گونه که هسته خرما به هنگام بیرون آمدن، آن قشر شیرین و مفید و مغذى را رها مى‏سازد، انسان فاسق نیز با اعمال خود تمام ارزش و شخصیت خویش را از دست مى‏دهد.[تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص368] لذا به تمام کسانى که لباس طاعت پروردگار را از تن در آورده و از راه و رسم بندگى خارج شده ‏اند «فاسق» گفته شده است.[سورۀ بقره؛ آیه 99؛ تفسیر نمونه ج 1، ص 423]،[لغات در تفسیر نمونه ؛ ص410] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ از گناه؛ موهبت فطری بی تردیدتنفر از گناه‏ مقوله ای فطری است[تفسیر نمونه ؛ ج‏4 ؛ ص351]، البته پس از ارتکاب و تکرار زشتی ها و بدی ها قبح‏ و زشتى گناه از بین مى‏رود[اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196]، تکرار گناه نیز تدریجاً به صورت یک فضیلت‏ در نزد گنهکاران تبدیل می شود؛[اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196] در این میان تنفر قلبى سبب مى‏شود که شخص لاأقل به گناه‏ خو نگیرد.[پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏15 ؛ ص115] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ دوری از معصیت الهی پرهیز از هر گونه گناه أعم از ترک واجب و فعل معصیت‏ از جمله مراحل شکل گیری تقوا به شمار می آید.[برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏4 ؛ ص510] لذا دورى‏ از معصیت به مقتضاى‏ «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»[سورۀ ابراهیم؛ آیه 7] سبب فزونى نعمت هاى مادى و معنوى، دنیوى و اخروى است؛ زیرا شکر حقیقى آن است که انسان نعمت هاى خدا را در مسیر طاعت به کار گیرد و هرگز از آنها در جهت نافرمانى گناه‏، بهره نبرد.[پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏7 ؛ ص274] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ آخر:(دوری از تعلقات دنیوی؛ برات رهایی از دوزخ) برای نجات و رهائى از آتش دوزخ‏ ، غضب و خشم‏ الهى باید از اسارت هاى دنیوى که مقدمه‏اى براى رهائى از اسارت هاى اخروى و در آتش گرفتار شدن است، رهایی یافت.[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص23]
💠 نور (محسن قرائتی)⚡️ أَ فَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا وَ الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ «انعام آیه 114» جلد 2 - صفحه 536 پس (بگو:) آيا (با اين همه دلايل روشن) غير خدا را به داورى جويم؟ در حالى كه اوست كه كتاب آسمانى را به تفصيل به سوى شما نازل كرد، وكسانى كه به آنان كتاب داده‌ايم، (يهود و نصارى) مى‌دانند كه اين كتاب، از طرف پروردگارت به حقّ نازل گشته است، پس به هيچ وجه از ترديدكنندگان مباش. نکته ها «حكم» را برخى با «حاكم» يكى دانسته‌اند، امّا برخى گفته‌اند: «حَكَم»، داورى است كه طرفين دعوا، او را انتخاب كرده باشند، ولى «حاكم»، هرگونه داور است. «1» در مجمع‌البيان آمده است: حَكَم، كسى است كه به حقّ داورى كند، ولى حاكم، به هر قاضى گفته مى‌شود. در آيه 111، سخن اين بود كه اگر مردگان هم با اينان حرف بزنند يا فرشتگان فرود آيند، ايمان نخواهند آورد. در اين آيه مى‌فرمايد: اهل كتاب، وحى بودن قرآن را مى‌دانند و تقاضاى معجزات ديگر، تنها بهانه است. پيامبر صلى الله عليه و آله در راه خود ترديدى ندارد، لذا خطاب‌ «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» هشدار به مسلمانان است كه نگران حقّانيت راه خود نباشند. پیام ها 1- با وجود كتابى همچون قرآن، به سراغ داورى ديگران رفتن، نادرست و قابل توبيخ است. «أَ فَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً» (جز خداوند، كسى حقّ قانون‌گذارى و داورى ندارد) 2- خداوند، قرآن را به تفصيل نازل كرده است. «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا» 3- يكى از دلايل حقانيّت اسلام، بشارت انبياى گذشته در تورات و انجيل است. «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ» چنانكه در آيه‌اى ديگر «1». تفاسير نمونه و المنار. جلد 2 - صفحه 537 مى‌فرمايد: «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ» «1» اهل كتاب، پيامبر اسلام را همچون فرزندان خود مى‌شناختند. 4- رهبر بايد از قاطعيّتى ترديدناپذير در راه دعوت خود برخوردار باشد. فَلا تَكُونَنَ‌ ... 5- مبادا به خاطر ايمان‌نياوردن اهل‌كتاب، در شما ترديدى پيدا شود، زيرا آنان حقانيّت قرآن را خوب مى‌دانند و انكارشان به دليل لجاجت است. «يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» «1». بقره، 146؛ انعام، 20. @n20011💧🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Naseri-12.mp3
3.5M
▫️ روزه رمضان، سه قسم است 👤 مرحوم آیةالله ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا