eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای روز یازدهم ماه رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان‏ «اللهُمَّ حَبِّبْ الَىَ‏ فیهِ الْإِحْسانَ، وَکَرِّهْ الَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ، بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ‏الْمُسْتَغیثینَ‏؛ خدایا در این ماه شوق احسان و نیکى را در دلم قرار ده، و میل به فسق و نافرمانى را از من دور کن و خشم و دوزخت را بر من حرام گردان، به یاریت اى فریادرس فریادرس خواهان».[کلیات مفاتیح نوین ؛ ص814] بازشناسی معنا و مفهوم احسان و فضیلت آن، تبیین چیستی فسق و کیستی فاسق، جایگاه فطرت در گناه زدایی و کارکردهای اجتناب از معصیت الهی در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گرفته است. «احسان» احسان به معنى نیکوکارى است، ولى در معنى وسیع تر به هرگونه عمل صالح، و حتی انگیزه‏هاى عمل صالح اطلاق می شود.[تفسیر نمونه ؛ ج‏2 ؛ ص39] «احسان» چیزى برتر از «عدالت» است؛ زیرا «عدالت» این است که انسان آنچه بر عهده اوست بدهد، و آنچه متعلق به او است بگیرد؛ ولى‏ «احسان» این است که بیش از آنچه وظیفه اوست انجام دهد، و کمتر از آنچه حق اوست بگیرد.[سورۀ بقره؛ آیه 195( تفسیر نمونه؛ ج 2، ص 49)؛ سورۀ رحمن؛ آیه 60(تفسیر نمونه؛ ج 23، ص 181- 182)؛ سورۀ مرسلات؛ آیه 44(تفسیر نمونه؛ ج 25، ص 425)]،[لغات در تفسیر نمونه ؛ ص27] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ احسان، امساک احسان بالاترین مراحل تکامل انسانى است که اسلام به آن توجّه دارد.[اسلام و کمکهاى مردمى؛ ص63] لذا در بعضى از روایات‏ «احسان‏» به عنوان عبادت و بندگى توأم با یقین کامل، و احساس مراقبت پروردگار در همه حال، تفسیر شده است.[تفسیر نورالثقلین؛ ج 1؛ ص 553؛ح 579؛ ذیل آیه شریف 125 نساء]،[پیام قرآن ؛ ج‏6 ؛ ص157] از سوی دیگر شخص بخیل از نظر روحی به جائى می رسد که نمى‏تواند نسبت به دیگرى احسان‏ و انفاق داشته باشد؛[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص448] حتی اگر ببیند کسى به دیگران احسان‏ قابل ملاحظه‏اى مى‏کند، ناراحت مى‏شوند. بعضى از آنها نیز فراتر[اخلاق در قرآن ؛ ج‏2 ؛ ص379] رفته، هرگاه ببینند افراد اموال خود را براى خود و خانواده خود به طور گسترده مصرف مى‏کنند، ناراحت مى‏شوند و این بدترین و عجیب ترین نوع بخل است.[اخلاق در قرآن ؛ ج‏2؛ ص 380] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ «حبب الی فیه الاحسان» منظور از احسان، آمیختن انفاق با حسن رفتار نسبت به نیازمندان است؛ به گونه‏اى که همراه با گشاده‏روئى و مهربانى باشد و از هر نوع منّت و آنچه موجب رنجش و ناراحتى شخص انفاق شونده است، بر کنار باشد.[تفسیر نمونه ؛ ج‏2 ؛ ص37 چیست، کیست؟ «فسق» در لغت به معناى خارج شدن هسته از درون خرما است.[سورۀ بقره؛ آیه 26؛ تفسیر نمونه ج 1، ص 191]،[لغات در تفسیر نمونه ؛ ص411] در حقیقت همان گونه که هسته خرما به هنگام بیرون آمدن، آن قشر شیرین و مفید و مغذى را رها مى‏سازد، انسان فاسق نیز با اعمال خود تمام ارزش و شخصیت خویش را از دست مى‏دهد.[تفسیر نمونه ؛ ج‏1 ؛ ص368] لذا به تمام کسانى که لباس طاعت پروردگار را از تن در آورده و از راه و رسم بندگى خارج شده ‏اند «فاسق» گفته شده است.[سورۀ بقره؛ آیه 99؛ تفسیر نمونه ج 1، ص 423]،[لغات در تفسیر نمونه ؛ ص410] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ از گناه؛ موهبت فطری بی تردیدتنفر از گناه‏ مقوله ای فطری است[تفسیر نمونه ؛ ج‏4 ؛ ص351]، البته پس از ارتکاب و تکرار زشتی ها و بدی ها قبح‏ و زشتى گناه از بین مى‏رود[اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196]، تکرار گناه نیز تدریجاً به صورت یک فضیلت‏ در نزد گنهکاران تبدیل می شود؛[اخلاق در قرآن ؛ ج‏1 ؛ ص196] در این میان تنفر قلبى سبب مى‏شود که شخص لاأقل به گناه‏ خو نگیرد.[پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏15 ؛ ص115] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ دوری از معصیت الهی پرهیز از هر گونه گناه أعم از ترک واجب و فعل معصیت‏ از جمله مراحل شکل گیری تقوا به شمار می آید.[برگزیده تفسیر نمونه ؛ ج‏4 ؛ ص510] لذا دورى‏ از معصیت به مقتضاى‏ «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ»[سورۀ ابراهیم؛ آیه 7] سبب فزونى نعمت هاى مادى و معنوى، دنیوى و اخروى است؛ زیرا شکر حقیقى آن است که انسان نعمت هاى خدا را در مسیر طاعت به کار گیرد و هرگز از آنها در جهت نافرمانى گناه‏، بهره نبرد.[پیام امام امیر المومنین علیه السلام ؛ ج‏7 ؛ ص274] ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ آخر:(دوری از تعلقات دنیوی؛ برات رهایی از دوزخ) برای نجات و رهائى از آتش دوزخ‏ ، غضب و خشم‏ الهى باید از اسارت هاى دنیوى که مقدمه‏اى براى رهائى از اسارت هاى اخروى و در آتش گرفتار شدن است، رهایی یافت.[اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ؛ ج‏2 ؛ ص23]
💠 نور (محسن قرائتی)⚡️ أَ فَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا وَ الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ «انعام آیه 114» جلد 2 - صفحه 536 پس (بگو:) آيا (با اين همه دلايل روشن) غير خدا را به داورى جويم؟ در حالى كه اوست كه كتاب آسمانى را به تفصيل به سوى شما نازل كرد، وكسانى كه به آنان كتاب داده‌ايم، (يهود و نصارى) مى‌دانند كه اين كتاب، از طرف پروردگارت به حقّ نازل گشته است، پس به هيچ وجه از ترديدكنندگان مباش. نکته ها «حكم» را برخى با «حاكم» يكى دانسته‌اند، امّا برخى گفته‌اند: «حَكَم»، داورى است كه طرفين دعوا، او را انتخاب كرده باشند، ولى «حاكم»، هرگونه داور است. «1» در مجمع‌البيان آمده است: حَكَم، كسى است كه به حقّ داورى كند، ولى حاكم، به هر قاضى گفته مى‌شود. در آيه 111، سخن اين بود كه اگر مردگان هم با اينان حرف بزنند يا فرشتگان فرود آيند، ايمان نخواهند آورد. در اين آيه مى‌فرمايد: اهل كتاب، وحى بودن قرآن را مى‌دانند و تقاضاى معجزات ديگر، تنها بهانه است. پيامبر صلى الله عليه و آله در راه خود ترديدى ندارد، لذا خطاب‌ «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» هشدار به مسلمانان است كه نگران حقّانيت راه خود نباشند. پیام ها 1- با وجود كتابى همچون قرآن، به سراغ داورى ديگران رفتن، نادرست و قابل توبيخ است. «أَ فَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً» (جز خداوند، كسى حقّ قانون‌گذارى و داورى ندارد) 2- خداوند، قرآن را به تفصيل نازل كرده است. «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا» 3- يكى از دلايل حقانيّت اسلام، بشارت انبياى گذشته در تورات و انجيل است. «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ» چنانكه در آيه‌اى ديگر «1». تفاسير نمونه و المنار. جلد 2 - صفحه 537 مى‌فرمايد: «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ» «1» اهل كتاب، پيامبر اسلام را همچون فرزندان خود مى‌شناختند. 4- رهبر بايد از قاطعيّتى ترديدناپذير در راه دعوت خود برخوردار باشد. فَلا تَكُونَنَ‌ ... 5- مبادا به خاطر ايمان‌نياوردن اهل‌كتاب، در شما ترديدى پيدا شود، زيرا آنان حقانيّت قرآن را خوب مى‌دانند و انكارشان به دليل لجاجت است. «يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» «1». بقره، 146؛ انعام، 20. @n20011💧🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ روزه رمضان، سه قسم است 👤 مرحوم آیةالله ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️افرادی که در جایی غیر از خودشان خانه یا باغ یا ویلا دارند که گاهی برای تفریح به آنجا می‌روند، در آنجا محسوب میشوند؟🤔 🔻نمازشان کامل است یا شکسته؟🤨 🔻می‌توانند روزه بگیرند یا نه؟🧐 💠 ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ❓حكم روزهٔ دختربچه‌هایی كه تازه به تكليف رسیدن و روزه‌گرفتن براشون خیلی سخته، چيه؟ 📚 آیات عظام امام خمینی و خامنه‌ای: بايد روزه‌ها رو بگيرن؛ اما هر ساعت روز که دچار ضعف و سختی زیاد شدن، می‌تونن افطار كن؛ البته بعداً بايد روزه رو قضا کنن. 📚 آیت‌الله مکارم: اگه توان روزه‌گرفتن ندارن، اصلاً روزه بهشون واجب نیست. اگه تا ماه رمضان آينده توان قضاکردن نداشتن، دیگه قضا هم بهشون واجب نیست. 📚آیت‌الله سیستانی: بايد روزه رو بگيرن؛ اما اگه غيرقابل‌تحمل شد، بنابر احتیاط واجب، می‌تونن به‌اندازه ضرورت، غذا یا آب بخورن. بعد از خوردن، بنابر احتیاط واجب، بازم تا غروب از کارهایی که روزه رو باطل می‌کنه، پرهيز كنن. البته روزه‌شون باطله و بعداً باید اون رو قضا کنن. 📚آیت‌الله وحید: بايد روزه رو بگيرن؛ اما اگه غيرقابل‌تحمل شد، می‌تونن به‌اندازه ضرورت، غذا یا آب بخورن. بعد از خوردن، بازم تا غروب از کارهایی که روزه رو باطل می‌کنه، پرهيز كنن. البته روزه‌شون باطله و بعداً باید اون رو قضا کنن. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۵۸۳؛ عروةالوثقی، شرایط صحةالصوم، مسألةالسادس؛ منهاج‌الصالحین، شرایط صحةالصوم، م۱۰۳۰؛ خامنه‌ای، أجوبة‌الإستفتائات، س۷۳۱ و ۷۳۲؛ مکارم، استفتائات، ج۲، س۴۳۹. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍒 🍃🍒 🍓🍃🍒 🍃🍓🍃🍒 🍒🍃🍓🍃🍒
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب دوازدهم‌ ماه رمضان برای قرار گرفتن در زمره سعادتمندان 🔵 امام علی علیه السلام فرمودند: 🟡 هر کس در شب دوازدهم ماه رمضان، هشت رکعت نماز بخواند در هر رکعت یک بار سوره حمد و سی بار سوره قدر را قرائت کند، خداوند به او پاداش شکر گزاران را عطا می کند و در روز قیامت از جمله سعادت مندان خواهد بود. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 توصیه امام زمان به خواندن دعاي افتتاح 🔵 امام زمان علیه السلام فرمودند : 🌕 دعای افتتاح را در تمام شب های ماه رمضان بخوانید. زیرا فرشته ها به آن گوش میدهند و برای خواننده آن طلب آمرزش میکنند. 📚 صحیفه مهدیه بخش ۵ دعای ۸ 🛑 متن دعای افتتاح
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت💐 🗓 امروز  دوشنبه ☀️  ١۴   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ١٢   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ٣    آوریل   ٢٠٢٣    ميلادی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 مصحف شریف🌹 قبولتون باشه🤲 التماس دعای فرج🙏 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح دعای روز دوازدهم ماه 🔸 مرحوم استاد تهرانی
💠 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی💫 روز دوازدهم ماه مبارک رمضان «اللهُمَّ زَيِّنّى فيهِ بِالسَّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْتُرْنى فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكَفافِ، وَاحْمِلْنى فيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالْإِنْصافِ، وَ امِنّى فيهِ مِنْ كُلِّ ما اخافُ، بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخآئِفينَ ؛ خدايا در اين ماه مرا با پوشش و عفّت زينت ده، و با لباس قناعت و كفاف بپوشان و بر رعايت عدالت و انصاف وادار كن، و از هر چه مى ترسم ايمن گردان به نگهداريت اى نگهدارنده ترسيدگان».[1] باز خوانی مفهوم عفاف و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی، ترسیم پیامدهای اجتماعی افشای عیوب مردم و نیز تبیین ارتباط عدالت و امنیت از جمله مهمترین نکاتی است که در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم #«ستر» و #«عفاف» «ستر» به معناى پرده ایست كه اشياى مختلف را با آن مى پوشند.[2]«عفاف» نیز به معناى خوددارى كردن از حرام و هرگونه كار خلاف است؛ خواه در مسائل جنسى باشد يا غير آن.[3] پرده پوشی عیوب ديگران همانگونه که خداوند «ستّار العيوب» است ؛ انسان ها نیز نباید پرده درى كنند و عيوب دیگران را فاش سازند و آبروى یکدیگر را ببرند.[4] لیکن در عمل شاهدیم بسيارى از مردم سعى مى كنند به اسرار زندگى و عيوب پنهانى دیگران پى ببرند و بر ملا سازند؛[5] در حالی که چنانچه عیوب مستور بماند جوامع بشری مى توانند با هم زندگى كنند، ولى بر ملاشدن عيوب پنهانى، سبب بدبينى و بى اعتمادى به یکدیگر است، که از این رهگذر شيرازه امور اجتماعى، از هم مى پاشد.[6] هم چنین افشای اسرار و عيوب ديگران سبب كينه توزى و عداوت در صحنه اجتماع و گاه منجر به درگيرى هاى شديد مى شود.حال آنکه اگر سلامت جامعه و امنيت و آرامش را طالب باشيم، بايد از اين امر به شدت بپرهيزيم.[7] از سوی دیگر پرده درى ها از يك سو، احترام و شخصيت افراد را در هم مى شكند و آنها را در ارتكاب گناه جسور مى كند، زيرا پرده پوشی عیوب، همواره سبب احتياط افراد است، امّا اگر كار به رسوايى كشيد ديگر كسى ملاحظه دیگران را نمى كند.[8] و عفاف؛ بهترین زینت در سبک زندگی اسلامی كفاف و عفاف در جنبه هاى مختلف زندگى ، برتر از هر چيز است؛[9] زیرا عفاف به معنى اقتصار و قناعت كردن بر تناول شى ء قليل و مختصر است، كه باقيمانده از چيزى است. سپس معنى از اين فراتر رفته و به حالت كنترل در مقابل شهوات به معنى عام اطلاق شده است، شهوت مال، جاه، خوردن، تكلم كردن، شهوت جنسى و غيره، عفّت و عفاف در همه اينها كنترل كننده است.[10] عدالت و امنیت در جامعۀ اسلامی « امنيت»؛ اعم امنيت از مجازات پروردگار و يا امنيت از حوادث دردناك اجتماعى،هم چون جنگ ها، تجاوزها، مفاسد، جنايات، و حتى امنيت و آرامش روحى، تنها زمانی به دست مى آيد كه در جوامع انسانى دو اصل حكومت كند؛ ايمان و عدالت اجتماعى.[11] اگر پايه هاى ايمان به خدا متزلزل گردد و احساس مسئوليت در برابر پروردگار از ميان برود و عدالت اجتماعى جاى خود را به ظلم و ستم بسپارد، امنيت در چنان جامعه اى وجود نخواهد داشت، و به همين دليل با تمام تلاش و كوششى كه جمعى از انديشمندان جهان براى برچيدن بساط ناامنى هاى مختلف در دنيا مى كنند روز به روز فاصله مردم جهان از آرامش و امنيت واقعى بيشتر مى گردد، زیرا پايه هاى ايمان لرزان شده و ظلم جاى عدالت می نشیند.[12] آخر:( بهترين نگهدارنده) از ديدگاه قرآن برقرارى و سر بلندى ملت ها در صورتى است كه خود را به بزرگ ترين نيروها و قدرت ها متكى سازند، و در همه حال از او مدد بگيرند به قدرتى تكيه كنند كه فنا و زوال در او راه ندارد، و تنها در برابر او سر تعظيم فرود آورند، كه اگر چنين كنند از هيچ كس ترس و وحشتى نخواهد داشت و پيدا است كه چنين مبدئى جز آفريدگار بزرگ نمى تواند باشد، آرى اين تكيه گاه، خداوند است ؛«لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ ».[13]،[14] پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص814. [2] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 4 ؛ ص512. [3] همان؛ ص 724. [4] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص470. [5] اخلاق در قرآن ؛ ج 3 ؛ ص351. [6] همان. [7] همان. [8] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 1 ؛ ص424. [9] همان ؛ ج‏2 ؛ ص508 [10] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص340. [11] تفسير نمونه ؛ ج 5 ؛ ص321. [12] همان. [13] سورۀ بقره؛ آیۀ83. [14] تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص333 @n20011❇️