eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی💫 روز دوازدهم ماه مبارک رمضان «اللهُمَّ زَيِّنّى فيهِ بِالسَّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْتُرْنى فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكَفافِ، وَاحْمِلْنى فيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالْإِنْصافِ، وَ امِنّى فيهِ مِنْ كُلِّ ما اخافُ، بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخآئِفينَ ؛ خدايا در اين ماه مرا با پوشش و عفّت زينت ده، و با لباس قناعت و كفاف بپوشان و بر رعايت عدالت و انصاف وادار كن، و از هر چه مى ترسم ايمن گردان به نگهداريت اى نگهدارنده ترسيدگان».[1] باز خوانی مفهوم عفاف و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی، ترسیم پیامدهای اجتماعی افشای عیوب مردم و نیز تبیین ارتباط عدالت و امنیت از جمله مهمترین نکاتی است که در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم #«ستر» و #«عفاف» «ستر» به معناى پرده ایست كه اشياى مختلف را با آن مى پوشند.[2]«عفاف» نیز به معناى خوددارى كردن از حرام و هرگونه كار خلاف است؛ خواه در مسائل جنسى باشد يا غير آن.[3] پرده پوشی عیوب ديگران همانگونه که خداوند «ستّار العيوب» است ؛ انسان ها نیز نباید پرده درى كنند و عيوب دیگران را فاش سازند و آبروى یکدیگر را ببرند.[4] لیکن در عمل شاهدیم بسيارى از مردم سعى مى كنند به اسرار زندگى و عيوب پنهانى دیگران پى ببرند و بر ملا سازند؛[5] در حالی که چنانچه عیوب مستور بماند جوامع بشری مى توانند با هم زندگى كنند، ولى بر ملاشدن عيوب پنهانى، سبب بدبينى و بى اعتمادى به یکدیگر است، که از این رهگذر شيرازه امور اجتماعى، از هم مى پاشد.[6] هم چنین افشای اسرار و عيوب ديگران سبب كينه توزى و عداوت در صحنه اجتماع و گاه منجر به درگيرى هاى شديد مى شود.حال آنکه اگر سلامت جامعه و امنيت و آرامش را طالب باشيم، بايد از اين امر به شدت بپرهيزيم.[7] از سوی دیگر پرده درى ها از يك سو، احترام و شخصيت افراد را در هم مى شكند و آنها را در ارتكاب گناه جسور مى كند، زيرا پرده پوشی عیوب، همواره سبب احتياط افراد است، امّا اگر كار به رسوايى كشيد ديگر كسى ملاحظه دیگران را نمى كند.[8] و عفاف؛ بهترین زینت در سبک زندگی اسلامی كفاف و عفاف در جنبه هاى مختلف زندگى ، برتر از هر چيز است؛[9] زیرا عفاف به معنى اقتصار و قناعت كردن بر تناول شى ء قليل و مختصر است، كه باقيمانده از چيزى است. سپس معنى از اين فراتر رفته و به حالت كنترل در مقابل شهوات به معنى عام اطلاق شده است، شهوت مال، جاه، خوردن، تكلم كردن، شهوت جنسى و غيره، عفّت و عفاف در همه اينها كنترل كننده است.[10] عدالت و امنیت در جامعۀ اسلامی « امنيت»؛ اعم امنيت از مجازات پروردگار و يا امنيت از حوادث دردناك اجتماعى،هم چون جنگ ها، تجاوزها، مفاسد، جنايات، و حتى امنيت و آرامش روحى، تنها زمانی به دست مى آيد كه در جوامع انسانى دو اصل حكومت كند؛ ايمان و عدالت اجتماعى.[11] اگر پايه هاى ايمان به خدا متزلزل گردد و احساس مسئوليت در برابر پروردگار از ميان برود و عدالت اجتماعى جاى خود را به ظلم و ستم بسپارد، امنيت در چنان جامعه اى وجود نخواهد داشت، و به همين دليل با تمام تلاش و كوششى كه جمعى از انديشمندان جهان براى برچيدن بساط ناامنى هاى مختلف در دنيا مى كنند روز به روز فاصله مردم جهان از آرامش و امنيت واقعى بيشتر مى گردد، زیرا پايه هاى ايمان لرزان شده و ظلم جاى عدالت می نشیند.[12] آخر:( بهترين نگهدارنده) از ديدگاه قرآن برقرارى و سر بلندى ملت ها در صورتى است كه خود را به بزرگ ترين نيروها و قدرت ها متكى سازند، و در همه حال از او مدد بگيرند به قدرتى تكيه كنند كه فنا و زوال در او راه ندارد، و تنها در برابر او سر تعظيم فرود آورند، كه اگر چنين كنند از هيچ كس ترس و وحشتى نخواهد داشت و پيدا است كه چنين مبدئى جز آفريدگار بزرگ نمى تواند باشد، آرى اين تكيه گاه، خداوند است ؛«لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ ».[13]،[14] پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص814. [2] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 4 ؛ ص512. [3] همان؛ ص 724. [4] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص470. [5] اخلاق در قرآن ؛ ج 3 ؛ ص351. [6] همان. [7] همان. [8] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 1 ؛ ص424. [9] همان ؛ ج‏2 ؛ ص508 [10] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص340. [11] تفسير نمونه ؛ ج 5 ؛ ص321. [12] همان. [13] سورۀ بقره؛ آیۀ83. [14] تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص333 @n20011❇️
💠⚡️ نور (محسن قرائتی) وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ «انعام آیه 115» و كلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ كمال و تمام رسيد. هيچ تغييردهنده‌اى براى كلمات او نيست و او شنواى داناست. نکته ها مراد از «كلمت» در اين آيه، به دليل آيه‌ى قبل، آيات قرآن است ولى واژه‌ى «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات، گاهى به معناى وعده‌ى حتمى آمده است، «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى‌ عَلى‌ بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا» «2» كه تحقّق وعده‌ى الهى را نسبت به بنى‌اسرائيل به خاطر صبرشان بيان مى‌كند. گاهى به معناى دين آمده است، «كلمت اللّه» يعنى دين خدا، و گاهى به پيامبر و اولياى الهى اطلاق شده است، چنانكه درباره‌ى حضرت عيسى عليه السلام مى‌خوانيم: «كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‌ مَرْيَمَ» «3» در روايات نيز از قول ائمّه عليهم السلام آمده است كه ما كلمات الهى هستيم. «نحن الكلمات» «4» «2». اعراف، 137. «3». نساء، 171. «4». بحار، ج 24، ص 174. جلد 2 - صفحه 538 پیام ها 1- قرآن، آخرين كتاب آسمانى و اسلام، آخرين دين الهى است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» 2- قرآن، معجزه‌اى كامل براى اثبات رسالت پيامبر اكرم است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» 3- قرآن، پاسخگوى همه‌ى نيازهاى هدايتى جوامع بشرى است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» 4- اسلام، مكمّل اديان گذشته است. تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ‌ ... 5- اتمام دين با بعثت رسول اكرم صلى الله عليه و آله، جلوه‌اى از ربوبيّت خداوند است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ» 6- مبناى قوانين و سنّت‌هاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» 7- اخبار قرآن، صادق و احكامش بر عدل استوار است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» در آيه‌ى ديگر مى‌خوانيم: «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً» «1» 8- در قرآن، تحريف راه ندارد. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ» 9- خداوند نيازها را بسيار خوب مى‌داند و با توجّه به آن، قرآن را نازل كرده است. «وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» «1». نساء، 87. @n20011💧🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ شکرگزاری نعمت ماه رمضان 👤 مرحوم آیةالله ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا در دوران قاعدگی کوتاه کردن مو، رنگ کردن موی سر یا اصلاح صورت اشکال دارد؟🤔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ـ🍃🌸🍃🌸 ‌ـ🌸🍃🌸 ﷽ ‌ـ🍃🌸 ‌ـ🌸‌ ❓استفاده از قرص زیرزبانی که به حلق نمی‌رسه، از زیر زبان جذب بدن می‌شه و انرژی‌زا هم نیست، برای روزه‌دار مشکل داره؟ 📚 همه مراجع (به‌جز مکارم و وحید): نه جانم، خیالت راحت! اگه چیزی از حلق پایین نمی‌ره (آب دهنی که به اون قرص آغشته شده، باید بیرون ریخته بشه)، استفاده از چنین قرصی روزه رو باطل نمی‌کنه. 📚 آیت‌الله مکارم و وحید: فقط درصورتی‌که مجبور شدین، استفاده کنین؛ در این‌صورت هم، روزه رو باید تا افطار ادامه بدین و بعداً قضای روزه رو هم به‌جا بیارین (وحید: احتیاط واجب). 🔺 امام خامنه‌ای، استفتای خصوصی، شماره ۶۶۴۱۸۵؛ العروةالوثقی، اقتباس از فصل «فیما لا بأس للصائم» و فصل «فیما یجب االمساک عنه فی الصوم من المفطرات»، م۴؛ توضیح‌المسائل مراجع، ج۱، م۱۵۸۲؛ مكارم، سایت، استفتائات، روزه، مبطلات روزه؛ احکام روزه، اداره پاسخ‌گویی به سؤالات دینی، آستان قدس رضوی. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 دعای مجیر در ایام البیض رمضان 🔵 هر کس دعای مجیر را در «ایام البیض» ماه رمضان ( سیزدهم و چهارهم و پانزدهم ) این ماه بخواند گناهانش هر چند به عدد دانه‌هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد! آمرزیده میشود. 🌕 با این وجود خواندن آن براى شفاى بیمار، اداى دین، بى نیازى، توانگرى، رفع غم و اندوه سودمند است. 📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز شب سیزدهم‌ ماه رمضان برای عبور از صراط 🔵 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: 🟡 هر کس در شب سیزدهم ماه رمضان، چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک بار سوره حمد و بیست و پنج بار سوره توحید را قرائت کند، از روی پل صراط مانند برق جهنده عبور می کند. 📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷ 🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت💐 🗓 امروز  سه شنبه ☀️  ١۵   فروردین   ١۴٠٢   ه. ش   🌙 ١٣   رمضان    ١۴۴۴  ه.ق 🌲   ۴    آوریل   ٢٠٢٣    ميلادی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠 ⚜ ⚜ 📥توسط استاد معتز آقایی ⏲ «در ۳۰ دقیقه یک جزء تلاوت کنید» 📩 به دوستان خود هدیه دهید. 🕋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرح دعای روز سیزدهم ماه 🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی «اللهُمَّ طَهِّرْنِی‌ فیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ، وَصَبِّرْنی فیهِ عَلی‌ کائناتِ الْأقْدارِ، وَوَفِّقْنی‌ فیهِ لِلتُّقی وَ صُحْبَةِ الْابْرارِ، بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَساکین» «خدایا در این ماه‌مرا از پلیدی‌ها و آلودگی‌ها پاک گردان و در برابر مقدّرات شکیبایم کن و بر پرهیزگاری و همنشینی نیکان موفّقم بدار، به یاریت ای روشنی چشم نیازمندان» آیت الله مکارم شیرازی در شرح دعای روز سیزدهم ماه رمضان آورده است: لزوم رفع آلودگی از روح و جان در ماه مبارک رمضان؛ راه‌های تطهیر قلب، ضرورت صبر در برابر قضا و قدر الهی و ترسیم شاخص‌ترین و برترین مصادیق ابرار و نیکان؛ از جمله مهم‌ترین نکات دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان به شمار می‌آید. ماه رمضان؛ کلیدی در روح و جان همان‌گونه که جسم انسان برای زدودن چرک و آلودگی از بدن، نیاز به شست‌وشو دارد روح آدمی نیز به شست‌وشو نیازمند است تا آلودگیِ گناه‌ را با آن، از خود بزداید. حال اگر کسی به میهمانی و ضیافت الهی می‌رود نیز باید از طریق توبه، استغفار، تقوا و عبودیت، اول خود را شست‌وشو دهد و لباس تمیز بر تن کند، آن‌گاه در میهمانی الهی قدم بگذارد، نه اینکه با لباس آلوده در آن شرکت جوید. این مسأله نشان می‌دهد ماه مبارک رمضان، فرصت طلایی در شست‌وشوی‌ از گناهان‌ و مغفرت و آمرزش الهی است.  به ویژه شب‌های قدر ماه مبارک رمضان‌ که باید به احیا و شب‌زنده داری، توبه، راز و نیاز پرداخت و با جرقه توبه، قلب ظلمت زده‌ را روشن کرد و در سایه این نور و روشنایی از اعمال گذشته دست شست و به سمت خداوند حرکت کرد. این مسألۀ مهم در واقع بازنمایی دقیق روایات است که می‌گوید مردم باید بعد از لغزش‌ها و گناهان فوراً توبه کنند؛ یعنی، با آب توبه آثار آن را از دل و جان بشویند. این‌چنین استغفار در ماه مبارک رمضان، شستن زنگار گناه به شمار می‌آید؛ چرا که قلب بر اثر گناه زنگار می‌گیرد و باید با استغفار زنگار آن را زایل کرد؛ پس از شستشوی‌ زنگار دل با استغفار، قلب آماده حرکت به سوی خدا و توبه به درگاه حضرتش می‌شود. خلاصه این که اوّل شستن زنگار دل، سپس نوشتن نام خدا بر صفحه قلب. طهارت باطنی، عبارت است از پاک کردن نفس از رذائل اخلاقی و برنامه‌های پست و فرومایه و پاک کردن عقل از افکار هلاک کننده و آنچه باعث گمراهی و گمراه کردن است و نیز عبارت است از پاک کردن سرّ درون از نظر به اغیار و پاک کردن تمام اعضاء از کارهائی که عقلاً و شرعاً ناپسند است. در این جهت باید قلب و روح را از گرفتگی و کثافات تطهیر کرد، باید قلب را که مخرج حروف و کلمات است تطهیر کرد، تا حرف و کلمه‌ای به جز در راستای الله خارج نگردد، باید چنان تطهیر کرد که گویا در قلب فقط مقاطع حروف الله جای دارد و بس. از این رو می‌گوییم صورت و وجه دل را از کدورات نفسانی پاک کن تا آبروئی نزد محبوب حاصل کنی، وقتی بنا باشد بدن و لباس از نجاسات پاک باشد، آیا قلب سزاوار پاکی نیست؟ و وقتی قشر و پوسته نزدیک بدن باشد و قشر و پوسته بعید یعنی جامد واجب التطهیر باشد، قلب و درون تطهیرش اوْجب خواهد بود. در برابر قضا و قدر الهی در روایات اسلامی آمده است که اگر انسان در مقابل مصیبت صبور و شکور باشد خداوند به او پاداش می‌دهد و اگر ناشکری و بی‌تابی و جزع کند اجر و پاداشی نخواهد داشت. لذا لازم است انسان جلوی طغیان عواطف را بگیرد و زبان به‌ ناسپاسی نگشاید و بی‌تابی نکند و سخنانی که دلیل بر عدم خشنودی در مقابل مقدرات الهی است نگوید تا از اجر و پاداش الهی برخوردار باشد و شایستگی خود را از نظر خویشتن‌داری اثبات کند. البته ابراز احساسات در اسلام ممنوع نیست، زیرا سرچشمه‌های عاطفی دارد و اسلام هرگز با عواطف مردم مبارزه نکرده است. آنچه ممنوع است بی‌تابی و اظهار ناشکری، حرکات و سخنانی است که دلیل بر شکایت از تقدیرات الهی باشد. مصادیق ابرار و نیکان تأمل در آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که منظور از «ابرار» افراد عادی نیستند؛ بلکه در اوج عظمت و قرب به خدا قرار دارند؛ یعنی حضرت علی (ع) و فاطمه (س) و فرزندانش که شاخص‌ترین و برترین مصادیق ابرار و نیکان هستند.