eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
434 دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
5.7هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
نور (محسن قرائتی)✨✨✨ وَ ظَلَّلْنا عَلَيْكُمُ الْغَمامَ وَ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‌ كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‌(بقره آیه ۵۷) و ابر را بر شما سايبان ساختيم و «منّ» و «سَلوى‌» بر شما نازل كرديم (و گفتيم:) از نعمت‌هاى پاكيزه‌اى كه به شما روزى داديم بخوريد، (ولى شما با بهانه‌جويى‌هاى خود، كفران نعمت كرديد. بدانيد كه) آنها به ما ستم نكردند، بلكه به خودشان ستم كردند. نکته ها پس از نجات بنى‌اسرائيل از سلطه‌ى فرعون، به آنان دستور داده شد كه وارد سرزمين فلسطين شوند. آنها به بهانه‌ى اينكه در آنجا افراد ستمگرى هستند، سرپيچى كرده و به موسى گفتند: با خدايت به جنگ آنان برو، ما همين جا نشسته‌ايم. قهر خداوند آنها را فراگرفت و مدّت چهل سال در بيابانِ «تيه» ماندگار شدند، ولى خداوند در آنجا نيز براى آنان ابرها را چون سايه‌بان قرار داد و دو نوع غذاى طبيعى و گوارا به نام‌هاى مَنّ و سَلوى‌، در دسترس آنان گذاشت. «مِنْ»، به شيره‌ى مخصوص درختان كه چون قطره بر روى آنها مى‌نشيند، گفته مى‌شود كه همان صَمغ است وبرخى به معنى عسل وقارچ گرفته‌اند. «سلوى» به پرندگانى مخصوص كه شبيه كبوترند مى‌گويند. پیام ها 1- ابر و باد و باران، به فرمان خداوند هستند. «ظَلَّلْنا عَلَيْكُمُ الْغَمامَ» 2- رازق بودن خداوند، محدود به شرائط خاصّى نيست. در بيابان بى‌آب و علف هم، رزق طبيعى مى‌فرستد. «وَ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوى‌» 3- خداوند، رزق انسان را از حلال و پاكيزه مقدّر كرده است. «طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ» جلد 1 - صفحه 122 4- تخلّف از فرامين الهى، ظلم بر خويشتن است. «أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» @n20011✨✨✨
✨جهت رفع غصه و دلتنگی✨ ✴️برای رفع غصّه و دلتنگی، از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله روایت است که فرمود: هر کس این دعا را بخواند خدا غصّه‌اش را ببرد و به جای دلتنگی، او را خوشحالی دهد: 💥اللّهُمَّ انّی عَبْدُک وَ ابْنَ عَبْدِک، وَ ابْنَ أمَتِک، ناصیتی بِیدِک، ماضٍ فِی حُکمُک، عَدلٌ فِی قَضاؤُک، أسألُک بِکلِّ اسْمٍ هُوَ لَک، سَمَّیتَ بِهِ نِفْسَک، أوْ أنْزَلْتَهُ فِی کتابِک، أو عَلَّمْتَهُ أحَداً مِنْ خَلْقِک، أوِ اسْتأثَرْتَ بِهِ فِی عَلْمِ الْغَیبِ عِندَک أنْ تَجْعَلَ الْقُرآنَ رَبِیعَ قَلْبِی، وَ نُورَ صَدْرِی، وَ جَلاءَ حُزْنِی وَ ذَهابَ هَمِّی.💥 📚مکارم الاخلاق، جلد ۲، صفحه ۱۵۵ @n20011🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزنده 👌 علامه سید محمد حسین طباطبائی صاحب تفسیر المیزان نقل كردند كه: استاد ما عارف برجسته «حاج میرزا علی آقا قاضی» می‏گفت: در نجف اشرف در نزدیكی منزل ما، مادر یكی از دخترهای اَفَنْدی‏ها (سنی‏های دولت عثمانی) فوت كرد. این دختر در مرگ مادر، بسیار ضجه و گریه می‏كرد و جداً ناراحت بود، و با تشییع كنندگان تا كنار قبر مادر آمد و آنقدر گریه و ناله كرد كه همه حاضران به گریه افتادند. هنگامی كه جنازه مادر را در میان قبر گذاشتند، دختر فریاد می‏زد: من از مادرم جدا نمی‏شوم هر چه خواستند او را آرام كنند، مفید واقع نشد؛ دیدند اگر بخواهند با اجبار دختر را از مادر جدا كنند، ممكن است جانش به خطر بیفتد. سرانجام بنا شد دختر را در قبر مادرش بخوابانند، و دختر هم پهلوی بدن مادر در قبر بماند، ولی روی قبر را از خاك انباشته نكنند، و فقط روی قبر را با تخته‏ای بپوشانند و دریچه‏ای هم بگذارند تا دختر نمیرد و هر وقت خواست از آن دریچه بیرون آید. دختر در شب اول قبر، كنار مادر خوابید، فردا آمدند و سرپوش را برداشتند تا ببینند بر سر دختر چه آمده است، دیدند تمام موهای سرش سفیده شده است. پرسیدند چرا این طور شده‏ ای؟ در پاسخ گفت: شب كنار جنازه مادرم در قبر خوابیدم، ناگاه دیدم دو نفر از فرشتگان آمدند و در دو طرف ایستادند و شخص محترمی هم آمد و در وسط ایستاد، آن دو فرشته مشغول سؤال از عقائد مادرم شدند و او جواب می‏داد، سؤال از توحید نمودند، جواب درست داد، سؤال از نبوت نمودند، جواب درست داد كه پیامبر من محمد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله و سلم)است. تا این كه پرسیدند: امام تو كیست؟ آن مرد محترم كه در وسط ایستاده بود گفت: «لَسْتُ لَها بِاِمامِ؛ من امام او نیستم» در این هنگام آن دو فرشته چنان گرز بر سر مادرم زدند كه آتش آن به سوی آسمان زبانه می‏كشید. من بر اثر وحشت و ترس زیاد به این وضع كه می‏بینید كه همه موهای سرم سفید شده در آمدم. مرحوم قاضی می‏فرمود: چون تمام طایفه آن دختر، در مذهب اهل تسنن بودند، تحت تأثیر این واقعه قرار گرفته و شیعه شدند (زیرا این واقعه با مذهب تشیع، تطبیق می‏كرد و آن شخصی كه همراه با فرشتگان بوده و گفته بود من امام آن زن نیستم، حضرت علی (علیه السلام) بوده ‏اند) و خود آن دختر، جلوتر از آنها به مذهب تشیع، اعتقاد پیدا كرد. تبیان علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی، معادشناسی، ج ۳، ص ۱۱۰. @n20011🍒
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نور (محسن قرائتی)✨✨✨✨ وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ‌(بقره آیه ۵۸) و (به خاطر بياوريد) زمانى كه گفتيم: وارد اين قريه (بيت المقدّس) شويد و از (نعمت‌هاى فراوان) آن، هر چه مى‌خواهيد با گوارايى بخوريد و از درِ (معبد بيت المقدّس) سجده‌كنان و خاشعانه وارد شويد و بگوييد: «حِطّة» (گناهان ما را بريز)، تا ما خطاهاى شما را ببخشيم و به نيكوكاران، پاداشى افزون خواهيم داد. نکته ها چنانكه در سوره‌ى مائده‌ «1» آمده، مراد از «قرية» در اين آيه، بيت‌المقدّس است. پس از چهل سال ماندن در بيابان تيه، بنى‌اسرائيل مأمور شد كه وارد شهر بيت المقدّس شده و به معبد درآيند و موقع داخل شدن به مسجد، كلمه‌ى «حِطّة» را بگويند. «حطّة» به معناى ريزش گناهان و طلب عفو و اظهار توبه است. در تفسير اطيب البيان آمده است كه مراد از باب، دروازه‌ى شهر نيست، بلكه درب مسجد است كه الآن هم به نام «باب الحطّة» معروف مى‌باشد و مراد از «سُجَّداً» نيز سجده‌ى شكر، بعد از ورود به مسجد است. پیام ها 1- براى ورود به مكان‌هاى مقدّس، احترام مخصوص لازم است. «ادْخُلُوا ... سُجَّداً» 2- بخشش، از اوست، امّا استغفار و طلب آمرزش، بايد از سوى ما باشد. «قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ» 3- آداب دعا وشيوه توبه را نيز بايد از خدا بياموزيم. «ادْخُلُوا ... سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ» «1». مائده، 21. جلد 1 - صفحه 123 4- عمل به دستورات خداوند، زمينه‌ى آمرزش ماست. «ادْخُلُوا ... قُولُوا ... نَغْفِرْ لَكُمْ» 5- استغفار، براى گناهكار مايه‌ى آمرزش و براى نيكوكار اعتلاى درجه است. «نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ» @n20011✨✨✨
عدالت امام جعفر صادق صلوات الله علیه حكایت می‌فرماید: روزى امیرالمؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام به غلام خود، قنبر دستور داد تا بر شخصى كه محكوم به حدّ شلاّق بود، هشتاد ضربه شلاّق بزند. و چون قنبر ناراحت و عصبانى بود؛ سه شلاّق، بیشتر از هشتاد ضربه بر او وارد ساخت. حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام شلاّق را از دست قنبر گرفت و سه ضربه شلاّق بر او زد. شایان ذکر است حضرت علی علیه السلام بسیار زیاد به رعایت حقوق دیگران توجه داشتند و در این امر به این که فرد خطاکار از نزدیکان و اصحابم هست نگاه نمی‌کردند. هر کس برخلاف عدالت عمل می‌کرد باید مجازات می‌شد و هر کس که حقی را پایمال می‌نمود باید تقاص پس می‌داد. پس این عمل عین عدالت و مهربانی امیرالمومنین بود. @n20011
✅پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:خوردن در فصل خودش، هر دردی را از بین می‌برد. 📚المحاسن،ج۲،ص۳۳۳ @n20011✨ ‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞💞💞 در کلام رضا علیه السلام امام رضا علیه السلام سفارش میکنم بر شما درباره ی میوه " به " زیرا که قدرت عقل را افزایش می دهد. « به» میوه ای اعجاب انگیز است که علاوه بر خواص جسمی ، بر روحیه و اخلاق فرد تاثیر می گذارد و برای درمان بسیاری از در بیماری‌ها مفید است، علاوه بر گوشت« به»، دانه آن نیز اثر شفابخشی دارد. امام رضا (ع) در یک توصیه تغذیه‌ای ، برای ایجاد آرامش و تقویت قلب به نقل از حضرت علی (ع) می‌فرمایند: طلحه بن عبیدالله بر رسول خدا (ص) وارد شد و در دست رسول خدا (ص) یک «به» بود و آنرا به طلحه داد و فرمود:‌ ای ابو محمد این را بگیر که قلب را راحت و تقویت می‌کند.» و همچنین در حدیث دیگری می فرمایند: " در«به» ویژگی ای است که در دیگر میوه ها نیست .«به» ، ( فرد ) ترسو را دلیر و شجاع می کند . " «به» ، سرشار از ویتامین های A و B و املاح آهکی ، پتاسیم ، فسفر و کلسیم است . پزشکان معتقدند ویتامین A در تجدید قوای جوانی نقش دارد و ویتامین B نیز اعصاب را متعادل می کند . « به»، سیستم عصبی فرد را آرام می کند و پتاسیم بالای آن ، فشار خون را پایین می آورد . امام صادق (ع) می فرماید : " بِه، معده را نیکو و قلب را محکم و قوی می سازد . " در دین اسلام درباره تأثیرات روحی و روانی خوردنی ها ، توصیه های فراوانی به چشم می خورد. پیامبر (ص) می فرمایند : « به» بخورید ، چرا که ذهن را تقویت می کند ، غم و اندوه را می برد و فرزند را زیبا می سازد» امام رضا (ع) درباره تقویت قلب در سخنی میوه « به» را مفید دانسته می‏ فرمایند: به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)« به» هدیه دادند، آن را با دستشان نصف کردند. آن حضرت« به» را خیلی دوست ‏داشتند و آن را تناول کرده و به یارانش که در محضرش بودند نیز دادند و فرمودند: « به» بخورید که آن قلب را جلا داده و برای سینه خوب بوده و آن را تمیز می‏ کند.» @n20011👌
درمانی میوه «به» « به» برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های روده‌ای و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خونی، سوزش مجاری ادرار، تنگی نفس، سردردهای مزمن و التهاب‌های مختلف مفید است. علاوه بر گوشت « به» ، دانه آن نیز اثر شفابخشی برای التهاب‌های دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌های خشک، سینه درد، تب و گرفتگی صدا دارد ولی مراقب باشید از جویدن و بلعیدن به‌دانه بپرهیزید زیرا به‌دانه، حاوی یک ماده سمی است که برای بدن مضر است. بنابراین چند عدد به‌دانه را مدتی در دهان نگه داشته و مرتب بمکید تا لعاب آن خارج شود، سپس بیرون بریزید یا اینکه چند عدد به‌دانه را در آب داغ بخیسانید و از لعاب آن استفاده کنید. @n20011🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نور (محسن قرائتی)🔆🔆🔆 فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ‌ ( بقره آیه ۵۹) امّا ستمگران (آن سخن را) به سخن ديگرى غير از آنچه به ايشان گفته شده بود، تبديل كردند (وبه جاى حطّه، به عنوان مسخره گفتند: حنطه، يعنى گندم.) پس ما بر آن ستمكاران به سزاى گناهى كه مرتكب مى‌شدند، عذابى از آسمان فرو فرستاديم. نکته ها در آيات 161 و 162 سوره اعراف، مشابه اين آيه وآيه‌ى قبل تكرار شده وكلمه‌ى «رجز» به معناى عذاب، بيمارى طاعون و حالت اضطراب بكار رفته است. سنّت خداوند، نزول رحمت است و به همين دليل، بهترين غذا «منّ وسَلوى‌» براى بنى‌اسرائيل نازل شد، ولى به خاطر كج روى، عذاب نازل مى‌شود. پیام ها 1- ظلم و گناه، زمينه‌ساز تغيير و تحريف قانون است. «فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا» 2- تا وقتى كه روش و شيوه كارى بيان نشده، انسان آزاد است تا با نظر خود عمل كند، ولى بعد از بيان روشها، عذرى در تغيير آن نيست. «قِيلَ لَهُمْ» 3- جزاى تحريف گران قوانين الهى، قهر و عذاب است. «رِجْزاً مِنَ السَّماءِ» 4- همه‌ى پاداش‌ها و كيفرها مربوط به آخرت نيست، بلكه بعضى از كيفرها در همين دنيا صورت مى‌پذيرد. «فَأَنْزَلْنا ... رِجْزاً مِنَ السَّماءِ» 5- اگر كج‌روى براى انسان عادت شد، قهر الهى فرا مى‌رسد. «كانُوا يَفْسُقُونَ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 124 @n20011💞
✨ختم ذکر شریف «الهادی»✨ «الهادی»به معنای هدایت کننده ی بندگان به سوی حق و عدالت، بلکه هدایت کننده ی همه ی موجودات در عالم تکوین، و همه ی صاحبان عقل در عالم تشریح است. ✳️جهت معرفت باطن : هرکه به ذکر شریف «الهادی» مداومت ورزد معرفت باطنی پیدا خواهد نمود . ✳️جهت توفیق راه راست : هر کس توفیق راه راست و صراط مستقیم خواهد باید در خلوت اسم «یاهادی » را شبانه روزی بیست و چهار هزار و هفتصد و بیست (۲۴۷۲۰) بار بخواند و در آخر هر روز بگوید: 💥یا هادی المُضِلّین💥 ✅حق تعالی او را به راه راست هدایت نموده و صفای باطن به او کرامت فرماید و منشأ هدایت مردم گشته و در آن مستقیم بماند. 📚 بحر الغرائب،صحفه ۱۴۲ @n20011🍒