💠کراماتی از سید #بحرالعلوم💫
وقتی سید [محمدمهدی] بحرالعلوم در مکه اقامت داشته، زندگی ایشان در آنجا اشرافی بوده؛ بیرونی با تشریفات و مخارج، ریاست، رفتوآمد و... زمانی توسط صاحب مفتاحالکرامة۱ مقداری غذا و چند اشرفی برای کسی میفرستد، او میگوید: در عمرم چنین غذایی نخورده بودم.
روزی خادم سید رحمهالله به او گفت: خرجی تمام شده است. سید نامهای بهصورت برات و حواله به او داد و محلی را در پشت «صفا» آدرس داد که در بازارچه آنجا دکان تاجری است، برو از او بگیر. خادم رفت و دید و حواله را به او داد، و آن تاجر نیز با احترام مقدار زیادی پول به خادم تقدیم کرد. او نیز مانند گذشته مشغول هزینه کردن آن شد، ولی بعد از مدتی خادم به همانجا رفت تا تاجر و دکان او را پیدا کند، هرچه گشت اثری از آن محله و بازارچه و دکانها در پشت «صفا» ندید، ولی پولی که از آن تاجر گرفته بود، همچنان باقی بود و آن را خرج میکردند.
در محضر بهجت، ج۱، ص۱۹
۱.فقیه بزرگ، محمدجوادبنمحمد حسینی شقراوی عاملی نجفی، صاحب تألیفات فقهی بسیار، از جمله مفتاحالکرامة فی شرح قواعدالعلامة.
💠#توبه مرد عرب💫
هر انسانی جائز الخطاست و ممکن است گناهانی را در طول حیات خود مرتکب شود امّا خداوند متعال دوست دارد کسی که مرتکب خطا شده با توبه حقیقی، دوباره به راه راست باز گردد و در این مورد می فرماید: یا ایها الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا الی الله تَوْبَة نُصوحاً[1] «ای اهل ایمان به سوی خدا توبه کنید، توبه ای خالص.»
آیت اللَّه آخوند ملا حسینقلی همدانی (رحمه الله)- از فقهای بزرگ شیعه و معلم اخلاق و عارف نامدار حوزه علمیه نجف- به یکی از شیوخ و بزرگان عرب دستور توبه داده بود و او در نخستین گام توبه موظّف بود که هر چه حقّ الناس بر ذمّه دارد ادا کند. آن مرد نیز به فرموده استادش عمل کرد چرا که گفته اند:
آیینه شو! جمال پری طلعتان طلب
جارو بزن به خانه و پس میهمان طلب
پس از ادای همه حقوقِ مردمی، به خاطرش رسید که روزی در حال غضب با شمشیرش دست یکی از ملازمان و نوکران خود را از بدنش جدا نموده است. از دوستانش تقاضا کرد که آن شخص را به نزد او بیاورند وقتی حاضر شد جریان کار خود و تصمیم توبه را به او گزارش کرد و اظهار ندامت و پشیمانی نمود و دستور داد مبلغ زیادی پول حاضر کردند و گفت: اکنون بابت دیه دست، هر مبلغ که می خواهی از این پول برگیر! آن مرد راضی به گرفتن دیه نشد و از قبول آن امتناع ورزید. شخص تائب دستور داد شمشیری حاضر کردند و به نوکرش گفت: من آماده قصاصم! این تو و این هم شمشیر و این هم دست من! هر چه می خواهی بکن.
نوکر اندکی فکر کرد و سپس گفت: تو ستمی بر من کرده ای و بدون جهت مرا از نعمت دست محروم ساخته ای. اکنون گیرم که من دست تو را به قصاص بریدم، چه نتیجه ای به حال من خواهد داشت؟ من که دیگر صاحب دست نخواهم شد پس چه بهتر که محاکمه من و تو همچنان برای روز قیامت بماند و داد خواهی در پیشگاه عدل الهی انجام گیرد.
شخص تائب که این سخن را شنید، امیدش از هر طرف قطع شد و آتش به جانش افتاد و آن چنان بی چاره شد که با تمام غروری که داشت، شروع کرد به های های گریه کردن، چون ناله اش بلند شد رحمت الهی او را دریافت و خدای مقلّب القلوب دل صاحبِ حق را نرم کرد و آن نوکر به حال او رقّت کرد و گفت: بدون دیه و قصاص عفو کردم.[2]
پی نوشت ها
[1] تحريم/ 8.
[2] رساله لقاء الله، ص 89
منبع : پاک نیا، عبدالکریم؛ آموزه های وحی در قصه های تربیتی، ص: 124
تفسیر نور (محسن قرائتی)
إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ وَ لا تَضُرُّوهُ شَيْئاً وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «39»
اگر (به سوى ميدان جنگ) نشتابيد، خداوند شما را به عذابى دردناك عذاب مىكند و گروه ديگرى را جايگزين شما مىكند و شما (با ترك جبهه،) ضررى به خدا نمىزنيد و خداوند بر هر چيزى تواناست.
نکته ها
در اين آيه و آيهى قبل، از هشت راه بر مسألهى جهاد تأكيد شده است:
شما كه اهل ايمانيد، چرا سستى؟ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»، سؤال همراه با توبيخ «ما لَكُمْ»، جهاد راه خداست «سَبِيلِ اللَّهِ»، فرمانِ حركت «انْفِرُوا»، تهديد به عذاب «يُعَذِّبْكُمْ»، تهديد به جايگزينى «يَسْتَبْدِلْ»، تهديد به بىاثر بودن ترك جبهه از سوى شما «لا تَضُرُّوهُ» وتهديد به قدرت الهى. «وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
بر اساس برخى روايات مراد از افراد جايگزين در «قَوْماً غَيْرَكُمْ»، مردمانى از ايران و يمن هستند كه براى يارى دين خدا قيام مىكنند. «1»
پیام ها
1- كيفر تركِ جبهه، هم عذاب وذلّت دنياست، هم عقوبتِ دوزخ در آخرت است. «عَذاباً أَلِيماً وَ يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ»
2- دست خداوند، براى جايگزين ساختن ديگران به جاى ما باز است و هر
«1». تفاسير نمونه، كنزالدقائق.
جلد 3 - صفحه 422
لحظه اراده كند، چنان خواهد كرد. «يَسْتَبْدِلْ»
3- زيانِ بىتحرّكى و ركود، به خودمان مىرسد، نه به خدا. «لا تَضُرُّوهُ شَيْئاً» (سستى و تنبلى، سبب جايگزين شدن ديگران به جاى ما مىشود)
4- قدرت نامحدود خدا، سبب مىشود كه ديگران را به جاى ما جايگزين كند. يَسْتَبْدِلْ ... عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
5- كسىكه قدرت بىنهايت دارد، هرگز ضربه و ضرر نمىبيند. لا تَضُرُّوهُ شَيْئاً ... عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
@n20011🌷💧
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• جایگاه دنیا و آخرت در قرآن
👤 مرحوم آیةالله #ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اسماء متبرکه رو چیکار کنیم ؟
⁉️حکم آیات قرآن و اسامی خدا که مکتوب هست و قابل استفاده نیست؟
#احکام_به_زبان_ساده
#احکام_اسماء_متبرکه
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#فوت_کردن
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
❗️بعضی از مردم فکر میکنن که فوت کردن بر مریض و... که بعد از خوندن بعضی دعاها، آیات و سورههای قرآن انجام میشه، از خرافاته.
📛 در حالی که این درست نیست.
✍️ این دستور در مورد بعضی از دعاها و روایات اومده و هیچ اشکالی نداره.
🔺 استفتائات آیتاللهالعظمی مکارم؛ مفاتیح الجنان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ ارتباط مردگان بعد از مرگ با دنیا چگونه خواهد بود؟
🔺️ توضیحات حجتالاسلام رضا محمدی
#اعتقادات
#سوالات_دینی
#پرسمان_دینی
💠#حکایت از چنگیز مغول💫
معروف است که چنگیز خان مغول پس از فجایع در نیشابور به همدان رفت و به مردم آنجا گفت: یک سوال از شما می پرسم اگر جواب درست و خوبی بدهید، در امان هستید.
او پرسید: من از جانب خدا آمده ام یا خودم؟
در میان جمع چوپانی دلیر و نترس رو به چنگیز کرد و گفت: تو نه از جانب خدا آمده ای و نه از جانب خود. بلکه اعمال ما است که تو را به اینجا آورده است.
وقتی ما برای اندیشمندان و عاقلان خود احترام قائل نشدیم و به عده ای فرومایه و نادان مقام و منزلت دادیم و احترامش نمودیم، نتیجه اش لشکرکشی تو به اینجاست!
#صبر و استقامت بزرگان
شاعری بدین مضمون میگوید: «اگر آنان که به دنیا نیامدهاند بدانند که از روزگار چه دیدهام، هرگز نمیآیند». گذشته از طبقه انبیا و اولیا علیهمالسلام، رجالی از علما در صبر و استقامت عجیب بودهاند و بیماریهای بسیار دردناک را تحمل میکردند! آقایی به «حبس بول» خیلی آزاردهنده و دردناک مبتلا شده بود، به او گفته بودند: اگر طول بکشد، دردش زیاد و با خون زیاد همراه خواهد شد. بااینحال، آن آقا مقید بود که حتی آه نگوید. وقتی درد آن خیلی شدید میشد و به او فشار میآورد، فقط میگفت: «لاإِلهَ إِلاَّ اللّه».
استاد ما (شیخ محمدحسین غروی اصفهانی) میفرمود: از یکی از معروفین و مدرّسین مبتلا به حبس بول، احوالپرسی کردیم؛ وی گفت: اگر رادعِ الهی نبود، خود را اتلاف میکردم! (خودکشی میکردم). خیلیها از شدت درد و در اثر فشار مصیبت و بلا، اِنتحار و خودکشی کردهاند! در همین قم یکی دو نفر از اهل علم و در نجف یکی را میشناختم که خودکشی کردند. رحمةاللّهعلیهم! (رحمت خدا بر آنها). البته عمل آنان محمول است به خروج از اختیار؛ منتهی باید مواظب بود که تحمل سختی و ابتلائات در راه حق، به اندازهای باشد که انسان را به انحراف نکشاند!
در محضر بهجت، ج۱، ص