سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران آیه ۲۰
فَإِنْ حَآجُّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ وَالْأُمِّیِّینَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَغُ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
ترجمه
(از این رو) پس اگر با تو به گفتگو وستیز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مکن و) بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم کرده ایم. و به اهل کتاب (یهود و نصارى) و اُمیّین (مشرکان بى سواد مکّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافته اند، و اگر سرپیچى کردند (نگران مباش، زیرا) وظیفه ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واکراه) و خداوند به حال بندگان بیناست.
اینکه مى گویند: سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، قانون کلّى نیست. زیرا سخن پیامبر از دل بود، ولى بر دل کفّار نمى نشست. با آنکه حضرت از عمق دل
می فرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسلیم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مى کردند؛ «وان تولّوا»
محور اصلى دین، اسلام به معناى تسلیم حقّ بودن است که در آیه قبل و این آیه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا»
پیام ها
۱- جدال و محاجّه، از خصلتهاى مخالفان انبیاست. «فان حاجّوک»
۲- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستیز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ»
۳- به مجادلات بى نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ»
۴- در گفتگوها، موضع خود و یاران خود را صریح اعلام کنیم. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ... ومن اتبعن»
۵ - پیروان واقعى پیامبر، کسانى هستند که تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن»
۶- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ میکند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه»
۷- انبیا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته اند. «وجهى للّه»
۸ - توجّه رهبر، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الکتاب و الامیّین»
۹- کتاب هاى آسمانى، یک سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الکتاب و الامیّین»
۱۰- هدایت واقعى، در سایه ى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا»
۱۱- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...»
۱۲- علم و کتاب به تنهایى کافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الکتاب... وان تولّوا»
۱۳- ما مأمور انجام وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیک البلاغ»
۱۴- خداوند از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت میکند. «فانما علیک البلاغ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌹💧
#صحنه مرگ رباخوار🔰
آیت الله فاطمی نیا نقل می کنند:
شبی یکی از شاگردان میرزا جواد آقا برای نماز شب بلند شده بود که ناگهان یک مکاشفه ای برایش رخ می دهد و صحنه عذاب وحشتناکی را بر یک مرد می بیند و هر چه می خواهد کمکی به آن مرد کند نمی تواند. با وحشت از خانه بیرون آمده و به سمت منزل استادش میرزا جواد آقا می رود. در می زند و آقا از همان پشت در می فرمایند:
«دست و پاتو گم نکن» و سپس در را گشوده و می فرمایند:
«خداوند در آن مکاشفه لحظه جان دادن یک بازاری ربا خوار از بازاریان تهران را که در همان موقع در حال جان دادن بود، به تو نشان داد، حالا آرام باش و برگرد که آن صحنه برطرف شده است.
@n20011🔰
#شفا يافتن فطرس ملك🔰
هنگامي كه امام حسين عليه السلام متولد شد، خداوند هزار ملك را به همراهي جبرييل امين از براي تهنيت و مبارك باد، حضور خاتم انبياء صلي الله عليه و آله و سلم فرستاد و جبرييل چون هبوط به زمين كرد با فطرس ملك كه از جملهي فرشتگان مقرب بود ملاقات كرد.فطرس از جملهي ملكهي عرش بود و به دليل تاخير در اجراي امري از اوامر الهي (و ترك اولي) مورد غضب خداوند قرار گرفت و پرودگار او را مخير نمود كه عذاب خويش را در دنيا ببيند يا اينكه در آخرت گرفتاري شود و او عذاب دنيا را اختيار نمود، زيرا كه عذاب دنيا موقت و زودگذر و گرفتار آخرت سرمد و تمامنشدني است.پس خداوند پر و بال او را درهم شكست و در يكي از جزاير دورافتاده افكند و دود عظيمي هم در آن جزيره ايجاد نمود تا او در اذيت باشد. و او در حدود هفتصد سال در آن جزيره معذب بود، تا اينكه جبرييل با هزار ملك هبوط به زمين كرده و دانست كه امر مهمي در زمين روي داده است.پس از جبرييل سوال كرد: «با اين همه شكوه و جلالت به كجا ميرويد؟»جبرييل پاسخ داد:«خداوند مولودي به پيامبر اسلام عطا فرموده و ما از براي تهنيت و عرض تبريك به حضور او ميرويم.»فطرس عرضه داشت:«معلوم ميشود كه اين مولود در نزد خداوند بسيار گرامي و معزز است» و آنگاه گفت:«اي جبرييل! مرا نيز به همراه خود ببر؛ شايد به بركت آن مولود معظم خداوند از سر تقصير من بگذرد و مرا به مقام خويش برگرداند.»جبرييل تقاضاي فطرس را پذيرفت و او را به همراه خود به حضور حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم آورد و بعد از عرض سلام و ابلاغ تبريك و تهنيت از طرف حضرت سبحان، حال فطرس را تذكر داد.فقال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: «يا فطرس! امسح جناحك علي هذا المولود»پس رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «اي فطرس! پر و بال خود را به قنداقهي اين مولود عزيز بكش».«فمسح فطرس جناحه علي الحسين عليه السلام فرده الله الي حالته الاولي.»«سپس فطرس پر و بال خويش را به قنداقهي سيدالشهداء عليه السلام كشيد و به مجرد اين كار پر و بال شكستهاش به حالت اول بازگشت و مورد عفو خداوند سبحان قرار گرفت.»چون فطرس شفا يافت و بخشش خداوند را دريافت، بينهايت شادمان گشت و گفت:«اي رسول خدا! به جهت منتي كه فرزندت حسين بر من دارد سه كار را تا روز قيامت براي او متعهد ميشوم:1 - هر كس در هر كجا بر حسين سلام كند، فورا سلام او را به آن حضرت ابلاغ ميكنم.2 - هر كس صلوات و درود و تحيت بر آن جناب بفرستد، صلوات او را به آن حضرت عرضه ميدارم.3 - هر كس از خانهي خويش به قصد زيارت حسين حركت كند او را در راه از خطرات حفظ ميكنم تا اينكه موفق به زيارت قبر آن بزرگوار شود.»و چون فطرس به طرف آسمان پرواز كرد ميگفت:«من مثلي و انا عتاقه الحسين.»«چه كسي مثل من است و به مقام من نايل ميشود و حال آنكه من آزاد شدهي حسين هستم.»
منبع.کتاب كرامات و مقامات عرفاني امام حسين علیه السلام
@n20011🖐
#داستان کوتاه و آموزنده
روزی دم یک روباه در حادثهای قطع شد. روباههای گروه پرسیدند دمات چه شد؟
چون روباهها از نسلی مکار میباشند، گفت: خودم قطعاش کردم گفتند چرا؟ این که بسیار بداست و معلوم میشود. روباه گفت: خیر! حالا آزادم و سبک. احساس راحتی میکنم! وقتی راه میروم فکر میکنم که دارم پرواز میکنم ...
یک روباه دیگر که بسیار ساده بود، رفت و دم خود را قطع کرد. چون درد شدیدی داشت و نمیتوانست تحمل کند، نزد روباه اولی رفت و گفت: برادر تو که گفته بودی سبک شدهام و احساس راحتی میکنم. منکه بسیار درد دارم!
روباه اولی گفت: صدایش را درنیاور اگر نه تمام روز روباههای دیگر به ما میخندند هرلحظه ابراز خشنودی کن و افتخار کن تا تعداد ما زیاد شود؛ وگر نه تمام عمر مورد تمسخر دیگران قرار خواهیم گرفت
همان بود که تعداد دمبریدهها آنقدر زیاد شد که بعداً به روباههای دمدار میخندیدند
وقتی در یک جامعه افراد مفسد زیاد میشوند آنگاه به افراد باشرف و باعزت میخندند. گاهی هم آنها را دیوانه میدانند .
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران- آیه ۲۱
إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بَِایَتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ الْنَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ
ترجمه
براستى کسانى که به آیات خداوند کفر می ورزند و پیامبران را به ناحق مى کشند و کسانى از مردم را که فرمان به عدالت مى دهند مى کشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده.
در تفسیر کبیر و مجمع البیان و قرطبى مى خوانیم: بنى اسرائیل در اول روز آن هم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یکصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه شهادت رساندند.
البتّه ناگفته پیداست که در زمان پیامبر اسلام (ص) گروهى که انبیا را شهید کنند نبودند، ولى چون زنده ها به کارنیاکان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، کسانى را که به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاکان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهدید قرار داده است.
سؤال: از شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منکر آن است که خطرى در کار نباشد، ولى در این آیه از کسانى که براى نهى از منکر تا پاى جان ایستاده اند، ستایش شده است، علّت چیست؟
پاسخ: اوّلاً: شرایط افراد و نوع معروف و منکر تفاوت مى کند؛ گاهى منکر، حکومت یزید است که امام حسین (ع) براى نهى از آن به کربلا مى رود و شهید مى شود، مى فرماید: هدف من از این حرکت و قیام، امر به معروف و نهى از منکر است، امّا گاهى منکر در این حدّ نیست، بلکه گناهى است که باید میان خطر و مفسده گناه و از دست دادن مال و جان و آبرو مقایسه و با توجّه به اهمیّت و اولویّت عمل کرد.
ثانیاً: شاید مراد از کسانى که در این آیه مورد ستایش قرار گرفته اند آنهایى باشند که خود پیش بینى شهادت نمى کردند، ولى ستمکاران آنان را به شهادت رساندند.
پیام ها
۱- از اعتقادات انحرافى و کفرآمیز، اعمال خطرناکى همانند قتل و کشتار انبیا سر مى زند. «یکفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...»
۲- در شرایطى، اظهار حقّ لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد.
۳- دشمنان براى حق پوشى، دست به کشتن پیامبران مى زنند. «یقتلون النبیّین»
۴- گاهى طاغوت ها براى کشتن فرزانگان با تبلیغات و شایعات و توجیهات، کار خود را حقّ جلوه مى دهند. «بغیر حقّ»
۵ - نام کسانى که به عدالت دعوت مى کنند و آمرین به معروف و ناهیان از منکر، در ردیف انبیا برده شده است. لذا کیفر قاتلان آنان نیز همچون قاتلان پیامبران است. «فبشرهم بعذاب الیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌷🌹💧
#نماز روز آخر ذی الحجه👌
مرحوم «سيّد بن طاووس» نقل كرده است كه در روز آخر ذی الحجة، دو ركعت نماز مى خوانى و در هر ركعت، يك مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و ده مرتبه «آية الكرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گويى:
«أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَيتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسيتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَليْكَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُكَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَما عَمِلتُ مِنْ عَمَل يُقَرّبـُـنى اِليكَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنكَ ياكَريمُ. »
وقتی چنين كردى شيطان مى گويد: واى بر من! هرچه در مدّت اين سال زحمت كشيدم (و او راوسوسه كردم) با اين عمل، همه را از بين برد و سالش را به خير پايان داد.
*این نماز در مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی در اعمال روز آخر ذی الحجه آمده است
@n20011✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایتی تازه از نحوه اسارت و شهادت محسن حججی در سالروز شهادت این شهید
روایت جواد تاجیک، راوی دفاع مقدس:
🔹وقتی ترکش به پهلو شهید حججی می خورد، بیهوش میشود و بچه ها فکر میکنند شهید شده است و عقبگرد می کنند.
🔹شهید حججی در سوریه اسیر می شود و در عراق سر او بریده می شود.
ارزش مجالس اهل بیت.mp3
2.36M