eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۷۳ أَلَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیماَناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ‏ ترجمه مؤمنان کسانى هستند که (چون) مردم (منافق) به ایشان گفتند: بى شک مردم (کافر مکّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسیج شده)اند، پس از آنان بترسید، (آنها به جاى ترس) بر ایمانشان بیافزود و گفتند: خداوند ما را کفایت مى‏ کند و او چه خوب نگهبان و یاورى است. عوامل تبلیغاتى دشمن و برخى از مردمان ساده اندیش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقین و نصیحت مى ‏کنند که دشمن قوى است و کسى نمى‏ تواند حریف آنان بشود، پس بهتر است درگیر جنگ نشوید. امّا مسلمانان واقعى، بدون هیچ ترس و هراسى، با آرامش خاطر و با توکّل به خداوند، به آنان پاسخ مى‏ گویند. امام صادق‏ (ع) فرمودند: تعجّب مى‏ کنم از کسى که مى‏ ترسد، چرا به گفته‏ خداوند «حسبنا الّله و نعم الوکیل» پناه نمى‏ برد. پیام ها ۱- در برابر تبلیغاتِ توخالى دشمن نهراسید. «فاخشوهم فزادهم ایمانا» ۲- در جبهه ‏ها، مواظب افراد نفوذى دشمن باشید. «فاخشوهم» ۳- قوی‏ترین اهرم در برابر تهدیدات دشمن، ایمان و توکّل به خداست. «حسبنا اللّه و نعم الوکیل» ۴- مؤمن وقتى در گرداب بلا قرار مى ‏گیرد، توکّل و اتصال خود را با خدا بیشتر مى‏ کند. «زادهم ایماناً» ۵ - هم حرکت و تلاش لازم است، هم ایمان و توکّل. «استجابوا... حسبنا اللَّه ونعم‏ الوکیل» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کشف حجاب توسط رضا خان ✳️پرسش : در مورد کشف حجاب رضا خان مطالبی بیان کنید؟ ✍️پاسخ: واقعه کشف حجاب سلسله وقایعی است که به دنبال تصویب قانونی در ۱۷ دی ۱۳۱۴ش در ایران رخ داد و به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده چادر، روبنده و روسری منع شدند. این قانون اوج سیاست‌های رضاخان در زمینه تغییر لباس بود که از سال ۱۳۰۷ آغاز شده بود. این سیاست‌ها واکنش‌هایی از جمله قیام مسجد گوهرشاد را در پی داشت. با درخواست علما، این قانون در سال ۱۳۲۳ در دوره حکومت محمدرضا پهلوی لغو شد. 🔹به باور تاریخ‌نگاران، سفر رضاشاه به ترکیه در ۱۳۱۳ شمسی، بر نگرش او درباره میزان عقب‌ماندگی ایرانیان نسبت به ترک‌ها اثرگذار بود و او را نسبت به اجرای کشف حجاب مصمم کرد. وی پس از سفر، به مستشارالدوله صادق، سفیر کبیر ایران در ترکیه گفت: «هنوز عقب هستیم و فوراً باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم خصوصاً زنان اقدام کنیم». صدرالاشراف نیز در خاطرات خود از تأثیر سفر ترکیه بر رضاشاه یاد کرده و نوشته است: «رضاشاه پس از مسافرت به ترکیه در اغلب اوقات ضمن اشاره به پیشرفت سریع ترکیه، از رفع حجاب زن‌ها و آزادی آنان صحبت و تشویق می‌کرد» 🔸مأموران انتظامی مجاز بودند زنان محجبه را تعقیب نموده و به منزل آن‌ها وارد شوند، صندوق‌های لباس آن‌ها را تفتیش کرده و اگر چادر بیابند به غنیمت برده یا آن را پاره کنند. مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی 📡پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴 🥀 🏴 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️شیعیان باور دارند، تنها دری که به مسجدالنبی باز می‌شده، درِ خانه‌‌ی علی (علیه‌السلام) بوده است. پس اگر طبق ادعای شما درِ خانه‌ی حضرت زهرا را آتش زده باشند، حتما باید مسجدالنبی نیز آتش می‌گرفته درحالیکه هیچ گزارشی از آتش گرفتن مسجد به ما نرسیده است؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه 1⃣خانه دو در داشته است 🚪یک در همان دری بود که به مسجد باز می‌شد و امام صادق (علیه‌السلام) درباره‌ی بسته شدن درهای متصل به مسجد، چنین آمده است: «... دستور بده تا همه درهایی که به مسجد باز می‌شود بسته شود، مگر خانه علی(ع) و مسکن فاطمه(س)...» 📚کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی،ج5،ص 340 🚪درِ دیگر، که معروف به درِ خانه‌ی فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بود و در نقل‌ها از آن سخن به میان آمده به مسجد النبی(ص) باز نمی‌شد، بلکه در سمتِ کوچه قرار داشته‌است. ابوهریره گزارش می‌کند: «هنگام ظهر بود که با پیامبر(ص) به بازار قینقاع رفتیم ... پیامبر در فناء خانه‌ی فاطمه نشست...» 📚بخاری، محمد‌بن‌اسماعیل، صحیح‌البخاری، ج2، ص581 🔆بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این «در» و این «فضای بزرگ پیرامون آن»، درون مسجد قرار نداشته‌است وگرنه ابوهریره باید این‌گونه گزارش می‌کرد که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به درون مسجد رفته و در داخل مسجد و مقابل درب خانه فاطمه(سلام‌الله‌علیها) می‌‌ایستاد. حلبي در کتاب سيره به اين مطلب اشاره کرده است: «وجعل لبيت علي كرم الله وجهه باب من الخارج» 📚السيرة الحلبية،ج3،ص461 2⃣ حضرت علی علیه‌السلام دو خانه داشتند پس از ازدواج امام علی(علیه‌السلام) با حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از دامادشان خواستند تا برای خود و همسرش خانه‌ای تهیه کنند. خانه‌ای که امیرالمومنین تهیه کرده بودند، مقداری با خانه پیامبر فاصله داشت. پیامبر دوست داشتند که خانه دخترشان به ایشان نزدیک‌تر باشد. حضرت زهرا خانه‌ی حارثه‌بن‌نعمان را پیشنهاد کردند، حارثه وقتی از این پیشنهاد آگاه شد، به پیامبر عرض کرد: من و اموالم در اختیار خدا و پیامبرش هستیم، سپس خانه‌اش را در اختیار علی(علیه‌السلام) و فاطمه(سلام‌الله‌علیها) قرار داد. 📚ابن سعد، طبقات الكبري، ج 8، ص 18-19 ♻️نتیجه‌اینکه: يا اینکه اتفاقات در خانه دوم رخ‌داده‌است و يا اينکه خانه، دو در داشته و درِ خارج از مسجد را، آتش زده‌اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پاسخ دادن به برخی سوالات ازسوی حضرت زهرا سلام الله علیها 🌿 پیامبر در زمان حضور پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و در همان منطقه‌ای که ایشان به ترویج دین مشغول بودند (شهر مدینه)، به احترام حضرت، حتی اصحابی مانند امام علی (علیه‌السّلام) نیز اقدام به برپایی مستقل جلسات سخنرانی و... نمی‌کردند. حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) نیز تقریباً تمام عمر کوتاه خود را در زمان حیات پدرشان به سر بردند؛ از این‌رو شاید نیازی به تشکیل چنین جلسات مستقلی نبود، به ویژه آن‌که آنان در کنار مسجد النبی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و در جوار پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌زیستند. به هر حال طبیعی بود اگر فردی - چه مرد و چه زن - از ایشان پرسشی مطرح می‌کرد، در صورت نیاز پاسخ‌گو باشند. [۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹] ← کردن پدران دین حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) به یکی از بانوان فرمود: «پدران دینی خود محمّد و علی را خشنود کن، اگرچه باعث خشم پدران نسبی‌ات شود. مبادا پدران نسبی‌ات را با خشم پدران دینی خود خشنود کنی؛ زیرا اگر پدران نسبی خشمگین شوند، محمّد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و علی (علیه‌السّلام) می‌توانند آنها را (در روز قیامت) راضی کنند؛ اما اگر پدران دینی خشمگین شوند، پدران نسبی نمی‌توانند آنها را خشنود کنند؛ زیرا ثواب تمام عبادات اهل دنیا برابر با خشم محمّد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و علی (علیه‌السّلام) نمی‌شود. [۱۰] ← حق بر باطل امام عسکری (علیه‌السّلام) فرمودند: روزی دو زن با هم در مسئله‌ای مذهبی اختلاف داشتند، پیش فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نظرشان را اظهار نمودند. سپس آن‌ حضرت (سلام‌الله‌علیها) دلیل و برهان خود را مطابق عقیده آن‌که اعتقادش صحیح و ادّعایش درست بود اقامه نمود. پس از مشاهده خوشحالی زن مؤمنه به او فرمود: خوشحالی فرشتگان به سبب ظهور و غلبه حقّ، بیش از شادی تو است و ناراحتی شیطان و یارانش بیش از ناراحتی آن زنی است که در عقیده باطل خود مغلوب شده است. [۱۱] ←# شیعه کیست زنی نزد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) آمد و پرسید که آیا من از شیعیان شما هستم؟ حضرت (سلام‌الله‌علیها) فرمود: اگر به گفته‌های ما عمل می‌کنید و از آنچه نهی کردیم، دست بکشید، شیعه هستید. آن زن جریان را به شوهرش اطلاع داد و گفت: چه کسی ما را از این گناهان نجات می‌دهد و من در جهنم هستیم؛ زیرا هر کس شیعه نباشد در جهنم است. زن برگشت و جریان را به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) گفت. آن‌ حضرت (سلام‌الله‌علیها) فرمود: شیعیان ما از نیکان اهل بهشت هستند. همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما اهل بهشت هستند. کسانی که با قلب و زبان سخنان ما را قبول دارند، هنگامی که اوامر ما را انجام ندهند و از منهیات ما دست باز ندارند و مرتکب گناهان شوند، همه اینها از شیعیان ما نیستند، اما بعد از این‌که از گناهان پاک شوند و گرفتار انواع مصیبت‌ها و مشکلات شوند و یا در قیامت با انواع سختی‌ها گرفتار شوند، و یا در طبقه اول جهنم معذب شوند، بعد ما آنها را نجات می‌دهیم و به طرف خود می‌آوریم و اهل بهشت می‌شوند. [۱۲] حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) فرمود: «کسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می‌کند.» [۱۳] ← زن رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) پرسیدند: چه چیزی برای زن، بهتر و نیکوتر است؟ حضرت گفت: این‌که او مردی را نبیند، و مردی نیز او را نبیند. [۱۴] پانویس؛ ۱. ↑ «احادیث فقهی حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها)»، ۲۸۸۵۴. ۲. ↑ «جایگاه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در احکام شرعی»، ۳۸۷۴۵. ۳. ↑ «ابتلا به پانزده خصلت در اثر سبک شمردن نماز»، ۹۴۶۴۰. ۴. ↑ «خطبه فدکیه حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) در مسجد النبی»، ۳۶۵۵۸. ۵. ↑ ر.ک:ویکی پرسش، مقاله "سند خطبه فدکیه". ۶. ↑ «شرح و تفسیر جمله سمل جلباب الدین در خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)»، ۲۸۴۶۱. ۷. ↑ ر.ک:ویکی پرسش، مقاله "خطبه فدکیه". ۸. ↑ «شکوه و گلایه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از مردم و علی (علیه‌السّلام) در خطبه فدکیه»، ۵۴۴۶۶. ۹. ↑ «توصیف مردم قبل از اسلام در خطبه فدکیه»، ۲۸۴۳۳. ۱۰. ↑ عسکری، حسن بن علی، التفسیر المنسوب الی الامام العسکری، ص۳۰۲، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. ۱۱. ↑ عسکری، حسن بن علی، التفسیر المنسوب الی الامام العسکری، ص۳۱۲، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. ۱۲. ↑ عسکری، حسن بن علی، التفسیر المنسوب الی الامام العسکری، ص۲۸۱، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. ۱۳. ↑ عسکری، حسن بن علی، التفسیر المنسوب الی الامام العسکری، ص۲۹۷، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ اول، ۱۴۰۹ق. ۱۴. ↑ ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۱۱۹، نجف، الحیدریة؛۱۳۷۵ه.ق @n20011🔰
سـ❄️ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز یکشنبه ☀️ ١٩ دی ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٦ جمادی الثانی ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ٩ ژانویه ٢٠٢٢ ميلادى 🌷🍃
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره آل عمران - آیه ۱۷۴ فَانْقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ‏ ترجمه پس (این مجروحینى که براى بار دوّم آماده دفاع شدند؛ بدون رخ دادن عملیاتى) با نعمت و فضل خداوند (به مقرّ خود) بازگشتند، در حالى که هیچ گزندى به آنها نرسید و (همچنان) از رضاى پروردگار پیروى کردند و خداوند صاحب فضل بزرگى است. پس از آنکه مجروحان جنگ اُحد، به فرمان رسول خدا بار دیگر براى دفاع از اسلام بسیج شده و تا منزلگاه حمراءالاسد در تعقیب دشمن رفتند، دشمنان از آمادگى و روحیّه‏ مسلمانان به هراس افتاده، از هجوم مجدّد منصرف شده و بازگشتند. این آیه در تقدیر از رزمندگان مجروح و مخلص جنگ احد است. پیام ها ۱- حرکت در مسیر انجام وظیفه، همراه با توکّل به خدا، سبب تبدیل مشکلات به آسانى میشود. «فانقلبوا بنعمة....» ۲- چه بسیار کسانى که در راه خدا، به استقبال خطر رفته و سالم برگشته‏ اند. «لم یمسسهم سوء» ۳- براى مردان خدا اصل رضایت الهى است، نه شهادت. «لم یمسّهم سوء واتّبعوا رضوان اللّه» ۴- فضلِ بزرگ خدا، نصیب شرکت کننده در جبهه است. «واللّه ذوفضل عظیم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011🌷💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 آیا مى توان به عمد تسبیحات اربعه را کمتر یا بیشتر از سه بار خواند؟ 🔹همه مراجع (به جز فاضل): ذکر تسبیحات اربعه یک مرتبه کافى است ؛ ولى بهتر است سه بار بگوید و خواندن آن بیش از سه مرتبه به قصد ذکر، اشکال ندارد. آیه اللّه فاضل: احتیاط واجب آن است که تسبیحات اربعه را سه بار بگوید. احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نوزدهم دی سرآغازی برای انقلاب 🔹 ما تكليف داريم آقا! اين‏طور نيست كه حالا كه ما منتظر ظهور امام زمان- سلام اللَّه عليه- هستيم پس ديگر بنشينيم تو خانه هايمان، تسبيح را دست بگيريم و بگوييم «عَجّلْ عَلى‏ فَرَجِهِ» عجّل، با كار شما بايد تعجيل بشود، شما بايد زمينه را فراهم كنيد براى آمدن او. 📚 امام خمینی ؛ صحيفه امام، ج‏ ۱۸ ص ۲۷۰ 🔺 هر انقلابی نیازمند زمینه‎سازی‌های خاص خود است که باید متناسب با ماهیت آن انقلاب باشد. مردم مجاهد ایران اسلامی به پشتوانه فرهنگ شیعی توانستند زمینه های انقلاب اسلامی را فراهم کنند. 🔺19 دی ماه یکی از روزهای سرشار از حماسه ای بود که با حماسه آفرینی مردم قم ، نقش پررنگی در شکل گیری انقلاب اسلامی در این منطقه را فراهم نمود. 🔺اما نباید فراموش کرد که افق نگاه انقلاب اسلامی، رسیدن و رساندن جوامع بشری به ساحل زیبای ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه است. 🔺همان طور که مردم ایران در فراهم نمودن زمینه‌های انقلاب اسلامی نقشی محوری داشتند؛ در فراهم نمودن زمینه های انقلاب جهانی امام عصر نیز باید نقشی محوری داشته باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام الله علیها و پاسخ به مسائل پاداش پاسخگویی به مسائل امام حسن عسگری صلوات الله و سلامه علیه حکایت فرماید: روزی زنی نزد حضرت فاطمه زهراء علیها السلام وارد شد و گفت: مادری دارم ضعیف و ناتوآن‌که برای انجام نماز، مسئله‌ای برایش ‍ پیش آمده و مرا فرستاده است تا پاسخ آن را از شما دریافت نمایم. حضرت زهراء علیها السلام پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد و آن زن دومرتبه سؤال خود را تکرار کرد و حضرت دوباره جواب او را داد. و به‌طور مرتّب آن زن سؤال خود را بازگو کرد تا آن‌که به ده مرتبه رسید و حضرت زهراء علیها السلام بدون هیچ‌گونه احساس و اظهار ناراحتی و بلکه به عطوفت پاسخ او را بیان می‌نمود. پس‌ازآن، زن خجالت‌زده شد و گفت: شما را خسته و ناراحت کردم، بیش از این مزاحم شما نمی‌شوم. و حضرت زهراء علیها السلام اظهار نمود: خیر، برای من زحمتی نخواهد بود و سپس افزود: چنانچه شخصی اجیر شده باشد تا باری سنگین را به جایی ببرد و در ازای آن مبلغ صد هزار دینار مزد بگیرد آیا ناراحت می‌شود؟! و آن زن در جواب حضرت گفت: خیر. بعد از آن فرمود: من برای هر سؤال که جوابش را بگویم اجیر تو هستم و مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال به ارزشی بیش از آنچه که در این جهان است، می‌باشد. پس اکنون آنچه می‌خواهی سوال کن و برای من ناراحت مباش، که از پدرم رسول‌الله صلوات‌الله‌علیه شنیدم، فرمود: علماء و دانشمندان، شیعیان و پیروان ما در روز قیامت در حالی محشور می‌شوند، که تاج کرامت بر سر نهاده‌اند. چون آنان در دنیا بر هدایت بندگان خدا، تلاش و کوشش داشته‌اند مورد لطف و رحمت خداوند قرار می‌گیرند و هدایا و خلعت‌های گران‌بهای بهشتی تقدیمشان می‌شود ... پس‌ازآن حضرت زهراء علیها السلام فرمود: ای بنده خدا! ارزش یکی از آن خلعت‌ها، هزار بار بیش از آنچه است که در این دنیا وجود دارد و خورشید بر آن می‌تابد. چون که چیزهای این دنیا هر چند هم به ظاهر ارزش والایی داشته باشد؛ امّا فاسدشدنی و فناپذیر است، برخلاف قیامت و بهشت که هر چه در آن باشد سالم و جاوید خواهد بود. @n20011💜
سـ❄️ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 امروز دوشنبه ☀️ ٢٠ دی ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٧ جمادی الثانی ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٠ ژانویه ٢٠٢٢ ميلادى