eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
435 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
5.7هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مردم در مسجد گوهرشاد یکی از قیام‏‌های ‏خونین مردم مسلمان ایران به رهبری مراجع تقلید در قرن معاصر که نقطه عطف تاریخ قیام‌‏های اسلامی طی ۱۰۰ سال اخیر محسوب می‌شود، قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) در واكنش به سیاست‌های با اصطلاح روشنفکری و متمدنانه و در واقع ضداسلامی رضاخانی بود. طی این قیام، روحانیون و مردم مؤمن و معتقد مشهد چونان بسیاری از پیچ‌های حساس تاریخ دینی کشورمان پیشقدم‌ شده و به مخالفت برخاستند؛ بدین‎گونه قیام شكوهمندی در دفتر تاریخ به ثبت رسید. رضاخان در خرداد ۱۳۱۳ عازم ترکیه شد، مدت سفر او ۴۰ روز به طول انجامید، او در آن جا از نزدیک با مظاهر تمدن غرب آشنا شد و پس از بازگشت تصمیم گرفت ایران را از لحاظ ظاهر به پای ترکیه برساند که تغییر کلاه مردان، کشف حجاب و تأسیس دانشگاه ره آورد این سفر بود. مقدمات کشف حجاب اجباری رضاخان پس از روی کارآمدن، برای رسیدن به اهداف خود و زدودن فرهنگ ملت ایران با به وجودآوردن محیطی رعب‌آور، به اقداماتی پرداخت که از جمله اقداماتش صدور قانون متحدالشکل کردن البسه بود، وی استفاده از کلاه را برای مردان الزامی دانست و دستور جلب اشخاص بدون کلاه شاپو را صادر کرد. وی همچنین استفاده از لباس روحانیت را ممنوع و منوط به اخذ اجازه کرد، برگزاری مجالس عزاداری و روضه نیز موکول به کسب اجازه از شهربانی شد که غالباً شهربانی از صدور اجازه برای برگزاری مجالس خودداری می‌کرد. روحانیت؛ طلایه‌دار قیام گوهرشاد هنگامی که رضاخان کشف حجاب اجباری را به اجرا گذاشت، علمای وقت از هر سوی ‏کشور، اعتراض شدید خود را اعلام داشتند، از جمله علمای برجسته مشهد در آن وقت، آیات عظام حاج آقا حسین قمی، حاج شیخ محمد آقازاده، ‏شیخ هاشم قزوینی، سیدعبدالله شیرازی، سیدعلی‌اکبر خویی، شیخ غلامحسین قزوینی، سیدعلی سیستانی و ... در بیت آیت ‎‏الله‏ سیدیونس اردبیلی اجتماع کردند و اعتراض شدید خود را طی تلگرافی به ‏رضاخان ابلاغ کردند که امضای ۳۱ نفر از علمای برجسته مشهد ضمیمه تلگراف شده بود. منبع: بلاغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فدایی می‌‎خواهد در میان مراجع و علمای وقت، نام آیت‌ا‌لله حسین قمی با قیام خونین مسجد گوهرشاد آمیخته شده است، چرا که او نقش پر رنگ‌تری در این قیام ‏ایفا کرده است، وی در آغاز ماه ربیع‌الثانی سال ۱۳۵۴ قمری از مشهد به تهران هجرت کرد و در باغ سراج‎الملک شهر ری به تحصن نشست، او معتقد بود: «اگر پیشرفت جلوگیری از کشف ‏حجاب، بستگی به کشته شدن ۱۰ هزار نفر که در رأس آن‌‏ها حاج آقا حسین قمی(خودم) داشته باشد، ارزش دارد» یا در جایی دیگر با صراحت گفته‌: «امروز اسلام فدایی می‏‌خواهد، بر مردم است که قیام کنند». هنگامی که مردم‏ از ورود آیت‌الله قمی به تهران باخبر شدند، گروه‌گروه به صورت ‏دسته‌های عزاداری به دیدار او می‌‏شتافتند، به طوری که جمعیت زیادی در آن باغ و اطرافش اجتماع کردند، رژیم رضاخان که سخت هراسناک شده بود، به وسیله‏ کماندوهایش، باغ را محاصره کردند، و از ورود علما و مردم به آن‌جا جلوگیری ‏کردند، به این ترتیب آیت‌الله قمی را در آن باغ زندانی کردند. به این ترتیب ‏رهنمودهای مراجع و علما از یک سو و پافشاری و لجاجت رژیم رضاخانی در کشف ‏حجاب و پیروی از فرهنگ غرب از سوی دیگر، موجب شد روحانیون و مردم در گوشه و کنار کشور شدیداً به رژیم اعتراض کنند. شیخ محمدتقی بهلول، حافظ کل قرآن کریم نیز از جمله جمعیت ‏بسیاری بود که به عنوان‏ اعتراض به رژیم، در مسجد گوهرشاد متحصن شد. این روحانی مبارز، با سخنرانی‏‌های خود، به شدت به ‏اقدامات ضد اسلامی رضاخان اعتراض کرد؛ وی با صراحت‏ به تبیین خطر فرهنگ غرب ‌پرداخت و مردم را به قیام دعوت می‌‏کرد. به مسجد گوهرشاد صبح جمعه، ۲۰ تیر سال ۱۳۱۴، قزّاقان رضاخان برای متفرق کردن مردم وارد عمل شدند و بی‌محابا به روی مردم تیراندازی کردند و در این ماجرا، حدود یک صد نفر کشته و زخمی شدند اما مردم متفرق نشدند و مقاومت کردند، پس از این هجوم، مردم از اطراف، با ابزاری از قبیل داس، بیل و چوب به طرف مسجد سرازیر شدند، مسجد گوهرشاد لبریز از جمعیت شد، روحانیون به ترتیب بر بالای منبر حضرت صاحب الزمان(عج) قرار گرفتند و به سخنرانی پرداختند. روز شنبه، ۲۱ تیرماه همان سال در مسجد، شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب‏‌زدایی داده می‏‌شد لذا وحشت مقامات دولتی را فرا گرفت، سرانجام رضاشاه دستور داد که همه را دستگیر و مجازات کنند. سران شهربانی و آگاهی، نیروهای خویش را هماهنگ کرده و قرار گذاشتند پس از نیمه شب، تهاجم خود را آغاز کنند. قزّاقان نیز از قبل در نقاط حسّاس شهر و اطراف مسجد گوهرشاد مستقر شدند و مسلسل‏‌های سنگین را بر بام‏‌های مشرف به مسجد کار گذاشتند؛ به شهادت و گواه شیخ بهلول حدود چهار ساعت از شب گذشته، به دستور رضاخان، دژخیمان او با حمله ناجوانمردانه به مسجد گوهرشاد، مردم را به گلوله بستند که ‏در این کشتار جمعی، حمام خون به راه افتاد و حدود سه هزار نفر به شهادت ‏رسیدند. و یک روز پس از رضاخان برای رسیدن به اهداف شوم اربابانش، به این جنایت اکتفا نکرد و چون ‏احتمال قیام عمومی می‏‌داد، یک روز بعد از این فاجعه، همه علمای مبارز مشهد را دستگیر کرده و از مشهد ‏تبعید کرد، از جمله این تبعیدشدگان به تهران، سه نفر از مراجع و علمای سرشناس اعم از آیت‌‏الله حاج آقا حسین قمی، آیت‌‏الله سیدیونس اردبیلی و آیت‌الله‏ شیخ محمد آقازاده بودند. رژیم به بهانه قیام گوهرشاد، علمای مشهد را پراکنده ساخت و مسجد گوهرشاد را بست و از تداوم فعالیت حوزه علمیه آن نیز جلوگیری به عمل آورد، مدارس دینی نواب و باقریه را به اداره فرهنگ واگذار کرد و مدرسه عباسقلی‌خان را به محل نگهداری گدایان اختصاص داد و مدرسه میرزاجعفر نیز در اختیار آستان قدس قرار گرفت. تا این که بعد از شهریور ۲۰ و سقوط رضاشاه، آیت‌الله میرزااحمد کفایی، مدارس دینی را از دولت تحویل گرفت و به تدریج سایر علما را برای تدریس فرا خواند و مجدداً حوزه علمیه مشهد از رکود خارج شد و این مدارس احیا شدند؛ با این اوصاف قیام مسجد گوهرشاد برای همیشه در دفتر اقدامات سیاه سلسله پهلوی ثبت شد. امام‌خمینی(ره) به قیام گوهرشاد امام خمینی(ره)، رهبر بزرگ مبارزه با استعمار و فرهنگ منحط آن، در سخنانش به کرات دیکتاتوری رضاخان و کشتار عمومی گوهرشاد را یادآور شده و مردم مسلمان را به نهی از منکر و مبارزه و مقاومت در برابر استعمارگران فرا می‌‏خواند. در یکی از فرازهای گفتارشان در این خصوص می‌فرمایند: «انگلیسی‌های جنایت‏کار، رضاخان را اسلحه‎‎‌دار کردند، این آدم ناشایسته بی‎‏اصل را با اسلحه آوردند و مسلط کردند ... اسلحه در دست‏ بی‌‎عقل بود ... آن جنایات و قتل‌عامی که در مسجد گوهرشاد واقع شد، به ‏دنبال آن، علمای خراسان را گرفتند، آوردند به تهران حبس کردند، و بعضی‌‏شان را هم‏ محاکمه کردند، و بعضی‏شان را هم کشتند، برای این بود که اسلحه در دست‏ بی‌عقل بود». منبع:بلاغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است... 📆 ۲۱ تیر ماه؛ روز عفاف و حجاب گرامی باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز_حجاب_و_عفاف_مروری_بر_جنایات_بی_دین_هاعلیه_حجاب_.mp3
3.58M
بسم الله الرحمن الرحیم سالروز قیام مردم مشهد برای دفاع از حجاب رضاخان مثل خیلی از غرب زده ها تصوراحمقانه ای نسبت به پیشرفت کشور داشت عده ای از مشاوران فراماسون اومثل فروغی دین را باعث عقب ماندگی کشور تلقی می کردند قانون کشف حجاب را از ترکیه الهام گرفت حدود 5000نفر را بخاطر کشف حجاب اجباری به شهادت رساندند فقط در مسجد گوهرشاد3000نفررا به شهادت رساندند رضاخان لکه ی ننگی برای مدعیان آزادی و مخالفت با حجاب است مرتب تبلیغ می کنند که نظام در حجاب اجبار می کنداما حتی یک مورد هم کسی به خاطر بیجابی کشته نشده است اما رضاخان هزاران نفر را بخاطر حجاب به شهادت رسانده است آیت الله حاج اقاحسین قمی فرمودنداگر ده هزار نفر برای جلوگیری از کشف حجاب کشته بشوند که من اولی انها باشم جادارد سوال :چرا زمانی مردم برای حفظ حجاب اینقدر شهیددادند اما الان برخی دربرابر حجاب مقاومت می کنند؟؟این چه تناقضی است؟؟ جواب:دلایل زیادی داردازمهمترین دلایل سلطه ی رسانه های یهودی برجهان است وبخصوص در ایران بیشتر علیه حجاب تبلیغ می شود الان یک اجبار روانشناسی بر بیحجابی وجود دارد جنگ روانی علیه حجاب در جریان است :تمسخر محجبه ها در صداوسیماوتخریب در مدارس و دانشگاه و حتی ادارات تبلیغ علیه حجاب برای رای جمع کردن و باندهای سازمان یافته و.. نکته ی مهم :درصد محجبه ها بسیار بیشتر از بیحجاب هاست امابی حجابها مرتب در خیابانها رژه می روند تاقبح شکنی شود لزوم برخورد قوه ی قضائیه با تولید کنندگان پوشاک متخلف و بی حجابهای مغرض اللهم صل علی فاطمه وابیها وبعلهاوبنیهابعددمااحاط به علمک
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 🗓 امروز چهارشنبه ☀️ ٢٢ تیر ١۴٠١ ه. ش 🌙 ١٣ ذیحجه ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١٣ ژوئیه ٢٠٢٢ ميلادى
نور (محسن قرائتی) 💧🌹 وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ يَقِيناً ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۵۷) و (عذاب ولعنت ما آنان را فرا گرفت، به خاطر) سخنى كه (مغرورانه) مى‌گفتند: «ما عيسى بن مريم، فرستاده‌ى خدا را كشتيم» در حالى كه آنان‌عيسى را نه كشتند و نه به دار آويختند، بلكه كار بر آنان مشتبه شد (و كسى شبيه به او را كشتند) و كسانى كه درباره‌ى عيسى اختلاف كردند خود در شك بودند و جز پيروى از گمان، هيچ يك به گفته‌ى خود علم نداشتند و به يقين او را نكشته‌اند. بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۵۸) بلكه خداوند او را به سوى خود بالا برد و خداوند عزيز و حكيم است. «1». دّرالمنثور، ج 2 ص 238. جلد 2 - صفحه 206 نکته ها امام صادق عليه السلام درباره جمله‌ى‌ «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ» فرمودند: غيبت حضرت قائم عليه السلام نيز همين طور است، همانا امّت آن را به خاطر طولانى شدن انكار مى‌كنند، برخى مى‌گويند: قائم متولّد نشده است، برخى مى‌گويند: متولّد شده ومرده است، وبرخى ديگر مى‌گويند: يازدهمين ما عقيم بوده و ... «1» عوامل و نشانه‌هاى مشتبه شدن امر و به دار آويختن شخصى ديگر به جاى حضرت عيسى به اين صورت بود: 1. مأموران دستگير كننده، رومى وغريب بودند وعيسى عليه السلام را نمى‌شناختند. (احتمالًا كسى كه بناى خيانت داشت و با گرفتن پول، عيسى را به مخالفان معرّفى كرد، خود گرفتار گشت.) «2» 2. اقدام براى دستگيرى عيسى، شبانه بود. 3. شخص دستگير شده، از خداوند شكايت كرد. كه اين شكايت با مقام نبوّت سازگار نيست. 4. همه انجيل‌هاى مسيحيان كه فدا شدن عيسى وبه دارآويختن او را با آب وتاب نقل كرده‌اند، سالها پس از عيسى نوشته شده وامكان خطا در آنها بسيار است. 5. گروه‌هايى از مسيحيان مسأله صليب را قبول ندارند و در اناجيل هم تناقضاتى است كه موضوع را مبهم مى‌كند. پیام ها 1- گاهى سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به پيامبركشى افتخار مى‌كند. «إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ» 2- در برابر ادّعاهاى باطل، صراحت لازم است. «ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ» 3- عيسى عليه السلام هم تولّدش، هم رفتنش از اين جهان بطور غيرطبيعى بود. عروج كرد تا ذخيره‌اى براى آينده باشد. «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ» 4- معراج، براى غير از پيامبر اسلام هم بوده است. «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ» «1». الغيبة طوسى، ص 170. «2». تفسير فرقان. جلد 2 - صفحه 207 5- عيسى، مهمان خداست. «رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ» 6- در آسمان‌ها امكان زيستن انسان وجود دارد. «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ» 7- اراده‌ى الهى همه توطئه‌ها را خنثى مى‌كند. «كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً» @n20011💧🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈🏼لمس «باسمه تعالی» و «ا...»👉🏼 سوال: لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» می نویسند، بدون وضو چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 📚امام خمینی: مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست. [1] 📚آیت الله بهجت: «باسمه تعالی» را به دلیل وجود ضمیر (ـه)در آن، نمی توان بدون وضو مس کرد، ولی سه نقطه (...) و «ا...» اشکال ندارد؛ اما اگر حرف «الف» به نیت جزو اسم جلاله نوشته شده باشد، جایز نیست. [2] 📚آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی و مکارم شیرازی: اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند). [3] 📚آیت الله صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند. [4] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 79. [2]. بهجت، استفتائات، 1، س 257، 258، 688 و 689. [3]. خامنه ای، اجوبة‌الاستفتائات، س 147 و 148؛ سیستانی و مکارم: استفتا. [4]. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193. ا استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: در بیان قرآن چند نوع حجاب داریم ؟ ✍️پاسخ : قرآن سه نوع حجاب را برای انسان لازم می داند: 1️⃣حجاب پوششی تأکید قرآن برای این نوع از حجاب پوشش بلند است. به طوری که کاملا بدن را بپوشاند. 2️⃣حجاب گفتاری حجاب گفتاری نوعی از حجاب است که انسان در برخورد با نامحرمان باید رعایت کند. این نوع از حجاب در بیان و ادای کلام است . 3️⃣ حجاب رفتاری به بیان شهید مطهری رفتارهای انسان زبان دارند و انسان باید به شکلی رفتار کند که گویای عمل بد نباشد. گاهی انجام رفتاری محرک تبعاتی به دنبال دارد که از نگاه خداوند حکم گناه و اشتباه را دارد. خودنمایی کردن نوعی از رفتار است که خوشایند نیست و نباید وجود داشته باشد. نماز یکی از جلوه های رفتار نیک در انسان است که خضوع و خشوع او را می رساند. نماز ارزش است و نمازگزار در نزد خداوند محترم است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: چرا مانند کشورهای دیگر ،زنان را در رعایت حجاب مختار نمی‌گذاریم تا برای مردان عادی شده و از حساسیت مردها کاسته شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: با سلام. نکته اول : داشتن حجاب چه برای زنان و چه برای مردان از واجبات مسلم قرانی(1) و روایی (2) می باشد که طبق فتوای همه مراجع معظم ، رعایت آن لازم و ضروری است. نکته دوم: باید به این مسئله توجه کنیم که ، آیا لزوما عادی شدن زن برای مرد مطلوب است؟ جواب منفی است. یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند به زن، جذابیت برای مرد و معشوق بودن همیشگی او است ،که اگر این موهبت بزرگ الهی با عادی شدن زن برای مرد از بین برود ،نتیجه‌ای جز سست شدن بنیان خانواده نخواهد داشت. سؤال دیگر این است که: آیا با عادی شدن ظاهر زن برای مرد آسیب‌ها تمام‌شده و مرد دیگر تحریک نمی‌شود؟ پاسخ به این سؤال هم منفی هست . با عادی شدن ظاهر زن برای مرد ، آستانه تحریک‌پذیری مردان بالا رفته و برای ارضاء این غریزه ، همان‌طور که در جوامع غربی به‌وفور دیده می‌شود به انحرافات جنسی (تجاوز با خشونت،هم‌جنس‌گرایی) روی آورده وزنان خود ،برایشان جذابیتی نخواهد داشت. پس رعایت حجاب در جامعه، برای تقویت و استحکام بنیان خانواده‌ها و هم‌چنین جلوگیری از انحرافات جنسی زنان و مردان امری لازم و عقلایی هست. پی‌نوشت: 1. نور/31 2. وسائل‌الشیعه، ج20، ص134 🌎 استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧نماهنگ عربی،فارسی و بسیار زیبای مولانا علی (ع)💐 عشق به حیدر چه بی نظیره💐 خدا این عشقو اَزَم نگیره💐 👌
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 💐 🗓 امروز پنجشنبه ☀️ ٢٣ تیر ١۴٠١ ه. ش 🌙 ١۴ ذیحجه ١۴۴٣ ه.ق 🌲 ١۴ ژوئیه ٢٠٢٢ ميلادى