💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
أَ فَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا وَ الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ «انعام آیه 114»
جلد 2 - صفحه 536
پس (بگو:) آيا (با اين همه دلايل روشن) غير خدا را به داورى جويم؟ در حالى كه اوست كه كتاب آسمانى را به تفصيل به سوى شما نازل كرد، وكسانى كه به آنان كتاب دادهايم، (يهود و نصارى) مىدانند كه اين كتاب، از طرف پروردگارت به حقّ نازل گشته است، پس به هيچ وجه از ترديدكنندگان مباش.
نکته ها
«حكم» را برخى با «حاكم» يكى دانستهاند، امّا برخى گفتهاند: «حَكَم»، داورى است كه طرفين دعوا، او را انتخاب كرده باشند، ولى «حاكم»، هرگونه داور است. «1» در مجمعالبيان آمده است: حَكَم، كسى است كه به حقّ داورى كند، ولى حاكم، به هر قاضى گفته مىشود.
در آيه 111، سخن اين بود كه اگر مردگان هم با اينان حرف بزنند يا فرشتگان فرود آيند، ايمان نخواهند آورد. در اين آيه مىفرمايد: اهل كتاب، وحى بودن قرآن را مىدانند و تقاضاى معجزات ديگر، تنها بهانه است.
پيامبر صلى الله عليه و آله در راه خود ترديدى ندارد، لذا خطاب «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» هشدار به مسلمانان است كه نگران حقّانيت راه خود نباشند.
پیام ها
1- با وجود كتابى همچون قرآن، به سراغ داورى ديگران رفتن، نادرست و قابل توبيخ است. «أَ فَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَماً» (جز خداوند، كسى حقّ قانونگذارى و داورى ندارد)
2- خداوند، قرآن را به تفصيل نازل كرده است. «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتابَ مُفَصَّلًا»
3- يكى از دلايل حقانيّت اسلام، بشارت انبياى گذشته در تورات و انجيل است. «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ» چنانكه در آيهاى ديگر
«1». تفاسير نمونه و المنار.
جلد 2 - صفحه 537
مىفرمايد: «يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ» «1» اهل كتاب، پيامبر اسلام را همچون فرزندان خود مىشناختند.
4- رهبر بايد از قاطعيّتى ترديدناپذير در راه دعوت خود برخوردار باشد. فَلا تَكُونَنَ ...
5- مبادا به خاطر ايماننياوردن اهلكتاب، در شما ترديدى پيدا شود، زيرا آنان حقانيّت قرآن را خوب مىدانند و انكارشان به دليل لجاجت است. «يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ»
«1». بقره، 146؛ انعام، 20.
@n20011💧🌷
Naseri-12.mp3
3.5M
▫️ روزه رمضان، سه قسم است
👤 مرحوم آیةالله ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_روزه
⁉️افرادی که در جایی غیر از #وطن خودشان خانه یا باغ یا ویلا دارند که گاهی برای تفریح به آنجا میروند، در آنجا #مسافر محسوب میشوند؟🤔
🔻نمازشان کامل است یا شکسته؟🤨
🔻میتوانند روزه بگیرند یا نه؟🧐
💠 #استاد_فلاح_زاده
┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
ـ🍒🍃🍓🍃🍒
ـ 🍃🍓🍃🍒
ـ🍓🍃🍒﷽
ـ🍃🍒
ـ🍒 #روزه_دختر_بچهها
❓حكم روزهٔ دختربچههایی كه تازه به تكليف رسیدن و روزهگرفتن براشون خیلی سخته، چيه؟
📚 آیات عظام امام خمینی و خامنهای: بايد روزهها رو بگيرن؛ اما هر ساعت روز که دچار ضعف و سختی زیاد شدن، میتونن افطار كن؛ البته بعداً بايد روزه رو قضا کنن.
📚 آیتالله مکارم: اگه توان روزهگرفتن ندارن، اصلاً روزه بهشون واجب نیست. اگه تا ماه رمضان آينده توان قضاکردن نداشتن، دیگه قضا هم بهشون واجب نیست.
📚آیتالله سیستانی: بايد روزه رو بگيرن؛ اما اگه غيرقابلتحمل شد، بنابر احتیاط واجب، میتونن بهاندازه ضرورت، غذا یا آب بخورن. بعد از خوردن، بنابر احتیاط واجب، بازم تا غروب از کارهایی که روزه رو باطل میکنه، پرهيز كنن. البته روزهشون باطله و بعداً باید اون رو قضا کنن.
📚آیتالله وحید: بايد روزه رو بگيرن؛ اما اگه غيرقابلتحمل شد، میتونن بهاندازه ضرورت، غذا یا آب بخورن. بعد از خوردن، بازم تا غروب از کارهایی که روزه رو باطل میکنه، پرهيز كنن. البته روزهشون باطله و بعداً باید اون رو قضا کنن.
🔺 توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۵۸۳؛ عروةالوثقی، شرایط صحةالصوم، مسألةالسادس؛ منهاجالصالحین، شرایط صحةالصوم، م۱۰۳۰؛ خامنهای، أجوبةالإستفتائات، س۷۳۱ و ۷۳۲؛ مکارم، استفتائات، ج۲، س۴۳۹.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🍒
🍃🍒
🍓🍃🍒
🍃🍓🍃🍒
🍒🍃🍓🍃🍒
🔴 نماز شب دوازدهم ماه رمضان برای قرار گرفتن در زمره سعادتمندان
🔵 امام علی علیه السلام فرمودند:
🟡 هر کس در شب دوازدهم ماه رمضان، هشت رکعت نماز بخواند در هر رکعت یک بار سوره حمد و سی بار سوره قدر را قرائت کند، خداوند به او پاداش شکر گزاران را عطا می کند و در روز قیامت از جمله سعادت مندان خواهد بود.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#رمضان_مهدوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب
💠کلام شهید مدافع حرم
جواد محمدی را بشنویم و
آویزه ی گوش قرار دهیم:
☝️☝️
🔴 توصیه امام زمان به خواندن دعاي افتتاح
🔵 امام زمان علیه السلام فرمودند :
🌕 دعای افتتاح را در تمام شب های ماه رمضان بخوانید. زیرا فرشته ها به آن گوش میدهند و برای خواننده آن طلب آمرزش میکنند.
📚 صحیفه مهدیه بخش ۵ دعای ۸
🛑 متن دعای افتتاح
#رمضان_مهدوی
تحدیر_+جزء+دوازدهم+قرآن+کریم+.mp3
4.09M
🌹#جزء_دوازدهم مصحف شریف🌹
قبولتون باشه🤲
التماس دعای فرج🙏
#استاد_معتز_آقائی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
💠#شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی💫
#دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
«اللهُمَّ زَيِّنّى فيهِ بِالسَّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْتُرْنى فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكَفافِ، وَاحْمِلْنى فيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالْإِنْصافِ، وَ امِنّى فيهِ مِنْ كُلِّ ما اخافُ، بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخآئِفينَ ؛ خدايا در اين ماه مرا با پوشش و عفّت زينت ده، و با لباس قناعت و كفاف بپوشان و بر رعايت عدالت و انصاف وادار كن، و از هر چه مى ترسم ايمن گردان به نگهداريت اى نگهدارنده ترسيدگان».[1]
باز خوانی مفهوم عفاف و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی، ترسیم پیامدهای اجتماعی افشای عیوب مردم و نیز تبیین ارتباط عدالت و امنیت از جمله مهمترین نکاتی است که در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گرفته است.
مفهوم #«ستر» و #«عفاف»
«ستر» به معناى پرده ایست كه اشياى مختلف را با آن مى پوشند.[2]«عفاف» نیز به معناى خوددارى كردن از حرام و هرگونه كار خلاف است؛ خواه در مسائل جنسى باشد يا غير آن.[3]
#لزوم پرده پوشی عیوب ديگران
همانگونه که خداوند «ستّار العيوب» است ؛ انسان ها نیز نباید پرده درى كنند و عيوب دیگران را فاش سازند و آبروى یکدیگر را ببرند.[4]
لیکن در عمل شاهدیم بسيارى از مردم سعى مى كنند به اسرار زندگى و عيوب پنهانى دیگران پى ببرند و بر ملا سازند؛[5] در حالی که چنانچه عیوب مستور بماند جوامع بشری مى توانند با هم زندگى كنند، ولى بر ملاشدن عيوب پنهانى، سبب بدبينى و بى اعتمادى به یکدیگر است، که از این رهگذر شيرازه امور اجتماعى، از هم مى پاشد.[6]
هم چنین افشای اسرار و عيوب ديگران سبب كينه توزى و عداوت در صحنه اجتماع و گاه منجر به درگيرى هاى شديد مى شود.حال آنکه اگر سلامت جامعه و امنيت و آرامش را طالب باشيم، بايد از اين امر به شدت بپرهيزيم.[7]
از سوی دیگر پرده درى ها از يك سو، احترام و شخصيت افراد را در هم مى شكند و آنها را در ارتكاب گناه جسور مى كند، زيرا پرده پوشی عیوب، همواره سبب احتياط افراد است، امّا اگر كار به رسوايى كشيد ديگر كسى ملاحظه دیگران را نمى كند.[8]
#کفاف و عفاف؛ بهترین زینت در سبک زندگی اسلامی
كفاف و عفاف در جنبه هاى مختلف زندگى ، برتر از هر چيز است؛[9] زیرا عفاف به معنى اقتصار و قناعت كردن بر تناول شى ء قليل و مختصر است، كه باقيمانده از چيزى است. سپس معنى از اين فراتر رفته و به حالت كنترل در مقابل شهوات به معنى عام اطلاق شده است، شهوت مال، جاه، خوردن، تكلم كردن، شهوت جنسى و غيره، عفّت و عفاف در همه اينها كنترل كننده است.[10]
#نسبت عدالت و امنیت در جامعۀ اسلامی
« امنيت»؛ اعم امنيت از مجازات پروردگار و يا امنيت از حوادث دردناك اجتماعى،هم چون جنگ ها، تجاوزها، مفاسد، جنايات، و حتى امنيت و آرامش روحى، تنها زمانی به دست مى آيد كه در جوامع انسانى دو اصل حكومت كند؛ ايمان و عدالت اجتماعى.[11]
اگر پايه هاى ايمان به خدا متزلزل گردد و احساس مسئوليت در برابر پروردگار از ميان برود و عدالت اجتماعى جاى خود را به ظلم و ستم بسپارد، امنيت در چنان جامعه اى وجود نخواهد داشت، و به همين دليل با تمام تلاش و كوششى كه جمعى از انديشمندان جهان براى برچيدن بساط ناامنى هاى مختلف در دنيا مى كنند روز به روز فاصله مردم جهان از آرامش و امنيت واقعى بيشتر مى گردد، زیرا پايه هاى ايمان لرزان شده و ظلم جاى عدالت می نشیند.[12]
#سخن آخر:( بهترين نگهدارنده)
از ديدگاه قرآن برقرارى و سر بلندى ملت ها در صورتى است كه خود را به بزرگ ترين نيروها و قدرت ها متكى سازند، و در همه حال از او مدد بگيرند به قدرتى تكيه كنند كه فنا و زوال در او راه ندارد، و تنها در برابر او سر تعظيم فرود آورند، كه اگر چنين كنند از هيچ كس ترس و وحشتى نخواهد داشت و پيدا است كه چنين مبدئى جز آفريدگار بزرگ نمى تواند باشد، آرى اين تكيه گاه، خداوند است ؛«لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ ».[13]،[14]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir
[1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص814.
[2] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 4 ؛ ص512.
[3] همان؛ ص 724.
[4] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص470.
[5] اخلاق در قرآن ؛ ج 3 ؛ ص351.
[6] همان.
[7] همان.
[8] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 1 ؛ ص424.
[9] همان ؛ ج2 ؛ ص508
[10] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقين) ؛ ج 1 ؛ ص340.
[11] تفسير نمونه ؛ ج 5 ؛ ص321.
[12] همان.
[13] سورۀ بقره؛ آیۀ83.
[14] تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص333
@n20011❇️
💠⚡️#تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ «انعام آیه 115»
و كلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ كمال و تمام رسيد. هيچ تغييردهندهاى براى كلمات او نيست و او شنواى داناست.
نکته ها
مراد از «كلمت» در اين آيه، به دليل آيهى قبل، آيات قرآن است ولى واژهى «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات، گاهى به معناى وعدهى حتمى آمده است، «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا» «2» كه تحقّق وعدهى الهى را نسبت به بنىاسرائيل به خاطر صبرشان بيان مىكند.
گاهى به معناى دين آمده است، «كلمت اللّه» يعنى دين خدا، و گاهى به پيامبر و اولياى الهى اطلاق شده است، چنانكه دربارهى حضرت عيسى عليه السلام مىخوانيم: «كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْيَمَ» «3»
در روايات نيز از قول ائمّه عليهم السلام آمده است كه ما كلمات الهى هستيم. «نحن الكلمات» «4»
«2». اعراف، 137.
«3». نساء، 171.
«4». بحار، ج 24، ص 174.
جلد 2 - صفحه 538
پیام ها
1- قرآن، آخرين كتاب آسمانى و اسلام، آخرين دين الهى است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
2- قرآن، معجزهاى كامل براى اثبات رسالت پيامبر اكرم است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
3- قرآن، پاسخگوى همهى نيازهاى هدايتى جوامع بشرى است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
4- اسلام، مكمّل اديان گذشته است. تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ ...
5- اتمام دين با بعثت رسول اكرم صلى الله عليه و آله، جلوهاى از ربوبيّت خداوند است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
6- مبناى قوانين و سنّتهاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا»
7- اخبار قرآن، صادق و احكامش بر عدل استوار است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» در آيهى ديگر مىخوانيم: «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً» «1»
8- در قرآن، تحريف راه ندارد. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ»
9- خداوند نيازها را بسيار خوب مىداند و با توجّه به آن، قرآن را نازل كرده است. «وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
«1». نساء، 87.
@n20011💧🌷